SANANPAUKAUKSIA

Yykaakoo

Meitä kasvatettiin aikoinaan sananparsilla, niin koulussa kuin kotonakin. Lähes joka tilanteeseen oli oma kansanviisautensa. Läpi lapsuuden ja nuoruusvuosien näillä viisailla sanoilla meitä ohjattiin, varoitettiin, lohdutettiin...

Tietenkin nämä "iänikuiset" lausahdukset varsinkin murrosiässä tympäisivät, jopa raivostuttivat. Eikä niitä aina ollenkaan käsittänytkään. Mitä sekin nyt muka tarkoitti, että jos kuuseen kurkottaa, niin katajaan kapsahtaa tai parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla. Höh. Mutta niinpä vain nyt isona on saanut huomata, kuinka mahdottoman syvästi, viisaasti esi-isät ja -äidit ovat asioita oivaltaneet ja sanoiksi kiteyttäneet. Luontevasti olen liittynyt sukupolvien ketjuun ja usein lausahtanut kuin äitini tai mummoni ennen. Ja lapseni ovat tokaisseet: Joo joo, tiedetään.

Sananparsia on kirjoihin ja kansiin kerätty, mutta mitä olivat ne sananpaukaukset, joilla nimenomaa sinua opastettiin? Missä tilanteessa ne sanottiin? Miten oikein/väärin ne käsitit? Jäikö jokin tilaanne erikoisesti mieleesi? Mikä sananlasku tällä hetkellä, tässä iässä, tuntuu hyvältä ja viisaalta?

34

2115

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinulla on varmaan mielestäsi hyvä nimimerkki, minusta ei. Olen kauneudenpalvoja ja koen TUON hirviönä.

Kun rakastat sanataitaiteilua, voisit olla vaikka sanatar tai muuta sointuvaa.

En keskusttele kanssasi jos nimimerkkisi on tuollainen.

• Sanatar

Tietolaarissa kuitenkin osallistuit keskusteluun? Oletko epälooginen?

• Sanatar kirjoitti:

Tietolaarissa kuitenkin osallistuit keskusteluun? Oletko epälooginen?

Voin kyllä pyytää anteeksi kommenttiani.

Koin nimimerkin jotenkin ylinaiivina ja kirjoitin mielipiteeni.

• mimmo

"Niin metsä vastaa kuin huudetaan."
      Muistan, kuinka kerran koulussa n. 10-vuotiaina väittelimme ankarasti opettajan kanssa, pitääkö olla "kuin" vai "kun". Myöhempi ymmärrys korjasi silloisen virheen, mutta sananlasku jäi hyvin eläväksi - ja on edelleenkin tärkeä ohjenuora arkipäivässä.

• karavaanari90

Isäni nyt 83v, on edelleen sitä mieltä.Eteenpäin pitää mennä, mutta niin että taaksensa kehtaa katsoa.Hyvä aloitys 1,2,3.

• mirjamarja

Eräs huumorintajuinen opettaja sanoi usein: "Kukas kissan hännän nostaa, jollei ihminen itse!"
      Tämän viisauden hän tokaisi jollekin oppilaalle, joka esiintyi viisaanpana kuin olikaan.

Alkuperäisessä muodossaan se on:"Kukas kissan hännän nostaa, jollei kissa itse".

Toinen kissa-aiheinen on: "Kissa kiitoksella elää!" Luulen, että moni lapsi sai tämän kuulla, sillä 30-luvulla ei saanut lasta kiittää. Siitä hän vain ylpistyy.
      Ilman muuta oli selvää, ettei lapsi kuitenkaan paremmin osaa kuin aikuinen. Se piti aina lapselle muistuttaa.
      Itsevarmaa lasta ei pidetty hyvin käyttäytyvänä. Piti olla nöyrä ja hiljaa.

• Reino

...velli vie syrjään. Nuorina miehinä arvostelimme naisia "Tyttö on kuin Maammelaulu, ei laaksoa ei kukkulaa".

• mimmo

"teen pois jonkun kauan aikomani inhottavan homman...tartteepa nyt ainakin tämä homma minua, perhana soikoon"
      Pistin visusti mieleen, että muistan muistuttaa itseäni TARTTEEPA NYT AINAKIN TÄMÄ HOMMA MINUA.

Kiitos!

• mirjamarja

"Ei nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä." Uskoisin, että sama pätee naisiinkin, joten pidä sinä vain mieleisesi nimi.

• Anu.1

Täällä on ollut useaankin kertaan näitä sananparsia, mutta eihän lisä haittaa tee.

Esimerkiksi usein kuuli vanhempien sanovan,
      jos lapsi oli tehnyt tuhmuuksia.

Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa.

Ei sinulle kunniankukko laula.

• Atolfia

kuin selkäsaunassa.

Niin sitä makaa kuin petaa.

Pitäneekö paikkansa?

• Paikalleen

Nuorena miehenä (lähes poikasena) työskentelin rakennuksella ahkerana apumiehenä.Pomo joskus kiitti meikäläistä ahkeruudesta.Kehut tietenkin saivat pojanklopin tekemään kahta kovemmin hommia.Vanhemmat miehet sanoivat siihen, myöhemmin elämän totuudeksi todetun asian, jota en silloin oikein oivaltanut." Kolme on turhaa maailmassa.Nunnalla nännit,Paavilla pallit sekä Johtajan Kiitos, ilman palkankorotusta".

• olavi...

aamua viisaampi.

• Elma05

Äitini aina tokaisi ,jos puuro oli mielestämme liian kuumaa,jotta:Älä marise ,sulla on pohjatuuli nenän alla.(Tarkoitti ,että puhalla!)

• on jäänyt aikuisikään asti, kun äiti muisti usein minulle sanoa; itku pitkästä ilosta. Muistan sen vieläkin, kun olen iloisella mielellä, että kohta tapahtuu jotain murheellista.
      Minä en osaa unohtaa tätä lausetta, vaikka vuosikymmeniä on kulunut.

• Outo lintu

Parku paljon nauramisesta.

Aiheeton hymy on ensimmäinen askel hiipivään hölmöyteen.

• - Rehelliset maa perii.
        - Ei oppineet ojaa kaiva.
        - Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys.

• se on näin.

Pieru pitkästä nauramisesta. Viivytkö kauan----En kahtakaan viikkoa tai kahdestatoista puoleen päivään.(sama aika). Ennen radiossa löi kello 12 lyöntiä ja se oli puolen päivän loppu. Jos oli iloinen ilme sanottiin naama loistaa kuin Naantalin aurinko. Toiset sano kuin Hangon keksi. Mummolla oli sanonta:Sitä sanaa ei suustaan päästä jonka perillä ei käy. Se on hyvä viisaus olen kokenut sen satoja kertoja.

• Atolfia
        se on näin. kirjoitti:

Pieru pitkästä nauramisesta. Viivytkö kauan----En kahtakaan viikkoa tai kahdestatoista puoleen päivään.(sama aika). Ennen radiossa löi kello 12 lyöntiä ja se oli puolen päivän loppu. Jos oli iloinen ilme sanottiin naama loistaa kuin Naantalin aurinko. Toiset sano kuin Hangon keksi. Mummolla oli sanonta:Sitä sanaa ei suustaan päästä jonka perillä ei käy. Se on hyvä viisaus olen kokenut sen satoja kertoja.

näin:
        Sitä sannoo ee sano, jonka kelekassa ee käy.

Olen myös todennut tuon totuuden ja varovaiseksi on tehnyt noissa sanakäänteissään.

• Tupuliini

Parikin sananpartta :
      - Ken kuritta kasvaa, hän kunniatta kuolee.
      - Eteenpäin on elävän mieli.

• Hintriika

Äidin sääennustus sateisina päivinä:
      - Jos se ei kahteen mennessä lopu, niin sitten se ei lopu koko päivänä.

• Anu.1

Kyllä routa porsaan kotiin ajaa.

Huuto on hädän veli.

Pois tieltä risut ja männyn kävyt.

Ilta on aamua viisaampi.

Joka laulaen tulee, se viheltäen menee.

Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella asunto.

Silmistä totuuden näkee.

Itse kehu haisee.

Jos naisten viikolla sataa, niin sataa koko kesän.

• akka

Varma tieto oli ne kesäpäivät jolloin äiti pesi valkopyykin. Aurinko paisto koko aamupäivän mutta heti,kun äiti sai pyykkiurakan tehtyä ja pyykit oli kuivumassa ulkona palosolassa johon tuli sade ja useimmiten ukkosen kanssa. Monet manaukset ja naurun rähäkät siitä vuosien mittaan vuokrakasarmin pihalta kuului niinä 12vuotena minkä siellä asuimme. Siitä tuli oikein värssy:"talonmiehen muija pesee pyykkiä illalla tai viimeistää yöllä sataa se on varma kuin tärpätti"!

• Valjennut

JOS työ olisi herkkua, niin HERRAT sen tekisivät.

• mirjamarja

Kuulemma Tabermannin ihmettely, että koska demokratiassa kaikki olemme samassa veneessä, niin miksi vain johtajilla on pelastusliivit.

• Yykaakoo

Kansakoulussa (1946-1950) meitä voimallisesti kasvatettiin isänmaallisuuteen. Laulettiin Lippulaulua, Maamme-laulua, Ateenalaisten laulua ja kaiken yllä oli ohje: Laps' Suomen älä vaihda pois sun maatas' ihanaa...sillä

"Oma maa mansikka, muu maa mustikka".

Työn tekemiseen opetettiin eikä siitä pitänyt kiitosta odottaa, sillä "Työ tekijäänsä kiittää". Työ on miehen kunnia. Työstään ihminen tunnetaan. Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty. Kiittämättömyys on maailman palkka.

Omasta onnistumisestaan ei saanut olla onnellinen, ylpeyttähän se ilo oli. Ylpeys käy lankeemuksen edellä.

Ja vielä, näitä minulle eri tilanteissa sanottuja: Valheella on lyhyet jäljet. Kyllä räkänokastakin ihminen tulee, vaan ei tyhjän naurajasta. Arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin. Rumat ne vaatteilla koreilee. Puhtaus on puoli ruokaa. Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin. Joka toiselle kuoppaa kaivaa, se itse siihen lankeaa. Ei haukku haavaa tee. Oma koti kullan kallis. Herran pelko on viisauden alku. Kertaus on opintojen äiti. Maasta se pienikin ponnistaa. Ahkeruus kovankin onnen voittaa. Velka on veli otettaessa, veljenpoika maksettaessa. Totuus ei pala tulessakaan. Talo elää tavallaan, vieras käypi ajallaan.

• mirjamarja

Noinhan sitä ennen joka kodissa ja koulussa. Lasten piti näkyä, ei kuulua. Koulussa ei saanut edes kuiskata kaverille tunnilla. Se on minusta niin väärin kuin olla voi, että keskinäistä opettamista ei sallittu. Toisen neuvominen ja yhteistyö lasten kesken tulkittiin vilpilliseksi ja pahimmassa tapauksessa lunttaamiseksi ja johti käytöksenalennukseen.

Noilla eväillä kasvatettiin porukka umpimieliseksi ja tunteitaan peitteleväksi.
        Näinä vapautumisen aikoina on sitten monen vaikea ymmärtää vapaampia tuulia, vapaata kasvatusta, peräti homoliittoja, sodan vastaisia mielenosoituksia jne. uudenaikaisia kotkotuksia, joista ei vanhoina hyvinä aikoina edes unta nähty.

Maailma muuttuu Eskoni, sanoi eräs isä jo 140 v. sitten.

• Elma05

Ei kannettu vesi kaivossa pysy.
        Elää ja anna toistenkin elää.
        Jokainen pesköön likapyykkinsä itse.
        Sonta ei haise ,jos sitä ei möyhi.

• Atolfia

Maasta se pienikin ponnistaa, pientäkin joskus onnistaa.

• pienikin
        Atolfia kirjoitti:

Maasta se pienikin ponnistaa, pientäkin joskus onnistaa.

ponnistaa, josei maaasta niin sänkynpäästä.
        Silti ne asiat onnistuu.

• sanottiin

mennessäni kihloihin, eräs viisas sanoi, älä ihmeessä häntä ota sillä
      " mies se tulee räkänokastakin, muttei tyhjän naurajasta."

• Tosionni

Se parhaiten nauraa, jolla on lääkitys kunnossa.

• ikätytöltä

- Ei ole koiraa karvoihin katsomista. Sanottiin useinkin, kun ei tykännyt jostain ihmisestä.

- Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa. Jos en nyt heti jossain asiassa onnistunut, lohdutettiin näin.

- Oma apu paras apu.
      - Pane paska asialle, mene itse perään.
      - Suu säkkiä myöten.
      - Puhuminen on hopeaa, vaikeneminen kultaa.

• Atolfia

että:
        Oma suu on lähempänä kuin kontin suu.

Sitä voisi soveltaa noihin kansanedustajiin. Se on tuo oma palkka aina tärkeämpi eläkeläisten
        puolitetut indeksit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      85
      2429
    2. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      479
      2397
    3. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1521
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1492
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1450
    6. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1343
    7. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      35
      1260
    8. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      25
      1223
    9. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      272
      1135
    10. Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.

Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve
      NATO
      109
      1112
    Aihe