Silmänpaineesta...

Sanokaa ihmiset

Mikä on niinsanottu "normaali"silmänpaine. Itselläni on 21-22 molemmissa silmissä.

Tiedosta kiitollinen...
PS.Minua on kehoitettu käymään kerran vuodessa silmälääkärillä tutkituttamassa silmät paineen takia.

4

4238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silmäasiantuntija

      Silmänpaine on suurin glaukooman (vanhalta nimeltä silmänpainetauti tai viherkaihi) riskitekijöistä ja mitä korkeammelle paine nousee, sitä todennäköisempää on että ihminen elämänsä aikana saa glaukooman joka on näköhermon vika jossa liiallinen silmänpaine vaurioittaa näköhermon päästä (papillasta) silmänpohjaan viuhkamaisesti leviäviä hermosäikeitä. Tällainen syntynyt vika voidaan todeta silmälääkärin biomikroskooppitutkimuksessa, ns. hermosäiekuvauksessa tai ns. näkökenttätutkimuksessa. Potilas itse huomaa syntyneen vaurion vasta kun se on edennyt hyvin pitkälle, eli potilaan näkökenttä on kaventunut huomattavasti. Silmänpainetta alentavilla lääkkeillä vaurion etenemistä voidaan estää mutta millään hoidolla tuhoutuneita hermosäikeitä ei saa takaisin.Joskus vuosikymmeniä sitten 21 elohopeamillimetriä oli raja ns, normaalin ja liian korkean silmänpaineen välillä. Nykyään on kuitenkin jo pitkäään tiedetty että usein silmä sietää esim. 25 paineita koko elämän ja toisaalta toiselle henkilölle glaukooma voi kehittyä jopa painetasolla 15 (tällöin puhutaan ns.normotensiivisestä glaukoomasta).Oma paineesi on tosiaan hiukan korkea ja siksi vähintäänkin vuosittainen tarkastus nimenomaan silmälääkärillä on aiheellinen. Optikko ei voi glaukooma diagnosoida tai hoitaa.

      • vähän lisää

        Edellä oli jo hyvä vastaus kysymykseen.
        Lisäisin vielä näitä galukooman riskitekijöitä:
        geenit, eli onko suvussa glaukoomaa, ja toinen riskitekijä on voimakas likinäkö.
        Itselläni on juuri tuo matalapaineglaukooma.
        Syntyneet näkökenttäpuutokset saattaa kyllä havaita itsekin, jos osaa tarkkaan seurata.


    • Kortisoni kääk

      Kertokaa mulle mitä oireita kohonneessa silmänpaineessa? Epäilen kortisonin (dexametason) aiheuttavan minulle kohonutta silmänpainetta. Silmälääkärillä en ole vielä käynyt, mutta onko aihetta tilata aika? Oireeni: Paineentunne silmissä, jonkinlainen "nykiminen" ja kipuilu silmissä sekä silmien kirvely. Lisäksi näkemisessä ongelmia, lähialuetta ei hahmota normaalisti, eli näen kyllä mutta kuin olisi syvyysnäössä puutteita.

      Entä kuinka nopeasti mahdollinen paine aiheuttaa vaurioita? Kun pitäisi tätä kortisonia nyt kuitenkin puoli vuotta saada syötyä...

      • oireita

        Siksihän tuo silmänpainetauti l. galukooma niin kavala onkin, ettei sitä painetta tunne eikä muitakaan tuntemuksia ole. Jo syntyneet heromavauriot näkyvät sitten aikanaan näkökenttäpuutoksina.

        Enpäs osaa muuta vastata, mutta eikös tuon lääkkeen määrännyt lääkäri osaa kertoa sivuvaikutuksista. Tai apteekki. Netistäkin löytyy tietoja lääkkeiden sivuvaikutuksista. Katso hakusanalla lääkeopas.

        Mutta myös optikko voi mitata silmänpaineen, ja jos näköhäiriöitä on, niin sehän on aina hyvinkin painava syy mennä simmulääkäriin, eikös?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      958
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      78
      694
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      694
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe