Ei lähihoitajia sairaanhoitajien hommiin!

Montako vielä maksaa hengel...

Taas yksi oikaisi koipensa koska lähihoitajaOPISKELIJA otti tehtäväkseen sairaanhoitajalle kuuluvan työn, ja lähti antamaan potilaalle lääkettä. Ruiskulla!
Milloin tähän pelleilyyn saadaan loppu, ja milloin AMK-sairaanhoitajat tajuavat itse ettei ole melkein lääkäreitä? Moniko joutuu vielä maksamaan omalla hengellään siitä että sairaanhoitajat saa uskotella itselleen ja toisilleen olevansa akateemisia? Ajattelutapa ei voi johtaa muuhun kun että ne ottaa tehtäväkseen normaalisti lääkäreille kuuluvia yksinkertaisia tehtäviä (rtg-kuvien lukeminen, lääkelaskut, sairaslomat ja nyt viimeisenä ideana reseptit), ja delegoi omia tehtäviään alikoulutetuille lähihoitajille.
Todellisuudessa lähihoitajan tehtävä on pukea, pestä ja syöttää potilaat, s-hoitajan antaessa heille LÄÄKÄRIN MÄÄRÄÄMÄT ja MITOITTAMAT lääkeannokset.
Mitä AMK:n koulutustasoon tulee, niin alaspäin on sekin mennyt sitten opistoaikojen. Jos ruiskulla ei välttämättä harjoitella ollenkaan videoesityksen korvatessa opetuksen ja harjoitukset, voi itsesuojeluvaistoinen kysyä itseltään jos enää uskaltaa antaa lukioväylää pitkin sairaanhoitajaksi kouluttautuneen piikittää itseään.

45

3387

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nunsku

Taas vaihteeksi mollataan niin sairaanhoitajia kuin lähäreitäkin..alkaa pikku hiljaa kypsyttämään, kun mikään ei teidän mielestä ole koskaan hyvin.
      Vaikka kyseinen tapaus oli todella ikävää, ja menetelty väärin ja niin ei koskaan sais tapahtua..mutta hyvä ihminen yritä muistaa että sairaalassa oleva henkilökunta on myös ihmisiä eikä jumalia.
      Niin ja jos olet sitä mieltä että lähihoitajat AINOASTAAN pukevat, pesevät ja syöttävät potilaat niin olet todella väärässä..nyt voisin aikani kuluksi valistaa sinua hieman...
      Lähihoitajan työhön kuuluu myös: insuliinin pistäminen, verensokerin ja verenpaineiden mittaukset, ekg ottaminen, lääkkeiden jako (ihan ilman sairaanhoitajan apua) , tarvittavien lääkkeiden jakaminen, potilastietoihin kirjaaminen, omaisten tapaaminen, keskustelut, jatkopaikan järjestäminen, labrojen pyyntö, labrojen katsominen (että arvot kohdallaan), vainajan laitto, lääkärin konsultointi tarvittaessa koska lähihoitaja viettää aikaa potilaiden kanssa ja huomaa jos voinnissa tapahtuu muutosta!!!!
      Ja kyllä ne sairaanhoitajat opettelevat kaiken tarpeellisen esim. harjoittelussa työpaikoilla pätevän ihmisen valvonnan alla.
      Että,olikos muuta valittamista???

• ammatistaan ylpeä hoitaja

sormi suuhun kun pitäis lääkelaskuja laskea. Jopa erikoislääkäri ei ole osannut vastata kun olen kysynyt hänen määräämänsä ppudute määrän prodentteina....Kandit seisoo kädet ristissä salin perällä ja tippaa ei saada suoneen, puhumattakaan intuboinnista, vaikka sokeakin sen siihen pitäisi saada. Haskoja ei osasta pukea steriilisti saati sitten assisteerata laikkauksissa. Möllötetään vaan hiljaa ja ei edes tajuta kysyä mitään, jos ei osaa. taitaa olla lääkärikoulutus aika huonoissa kannattimissa.Jos tuollaiset (idootit) päivustävät niin heikoissa kannattimissa on henki kulta. Minä itse ole saanut hyvän amk-sairaanhoitajan koulutuksen ja erittäin kokenut. Ei ole hinkua ottaa enenmpää vastuuta, vaikkakin sitä yritetään kovasti meille tyrkyttää... ei ainakaan samalla palkalla...
      Lääkäri on lääkäri ja vanhat kokeneet lääkärit oat päteviä ja kivoja työkavereita ilman naurettavaa pokkurointia ja omanarvontuntoa.

p.s minun isäni kuoli lääkärin hoitovirheeseen ja sain kuolemantuottamuksesta tuomion. Eipä ole tyyppiä näkynyt työmarkkinoilla.

• lh-sh

...kaikkia se leipä elättääkin...hohhoijaa...

• ?????

vääriä tietoja potilaan papereihin, onhan teillä se ajatustenlukijakone varmasti kunnossa, ettei tule vääriä diagnooseja.

• Pro Sentti

Mitä varten pitäisi määrätä jotain puudutetta prosentteina? Prosentit ilmaisee puudutteen vahvuuden, eli millaista puudutetta annetaan. Määräys koskee sitten määrää, eli kuinka paljon (millilitraa tai milligrammaa) sitä annetaan. Ja missä ajassa jne.

Ne kandit ovat siellä leikkurissa opissa. Ehkä ihan ensimmäistä kertaa. Kyllä ne siitä oppivat, kuten itsekin myöhemmin toteat. Ainakin sen, että mitä tietävät ja osaavat. Ja tekevät vain sitten sen minkä tietävät ja osaavat. Samaa toivoisi monesta hoitajasta, kokeneemmastakin.

• puh,puh

1.Onko sinun kotikielesi suomi? jos on, niin mikset kirjoita oikein? 2.Mitä ihmettä? kokenut..? eihän amk ole ollut olemassakaan kuin n.10 vuotta.

• rtghmies

Mainitsemasi rtg-kuvien "lukeminen" on yksi vaativimpia radiologian erikoislääkärin töitä eikä tod. mikään "yksinkertainen tehtävä".

Ammattinimike hoitotyössä ei kerro henkilön ymmärryksestä omia kykyjään ja itselleen kuuluvia tehtäviä kohtaan.

• lukenut

kunnolla se lehti ei ollut opiskelijan vika.vaan käskyn antaneen hoitajan

• härkä

Moi!
      Meillä kaikki tekevät kaikkea ja lh saa antaa injektioita sekä jakaa lääkkeitä. Kolme näytös pistosta ja lääkkeen jakoa niin saa lääkehoitoluvat. Iv lupia ei saa edes sairaanhoitajat, kunnes käy läpi testit koskee myös lähihoitajia. Muistakaa, että kikkailu hommat, ovat aluksi niin helvetin hienoa kun saa näyttää, että osataan, mutta se häviää nopeasti ja potilaitahan sinne mennään hoitaamaan. Ymmärrän kyllä kuinka hienoa se on aluksi, mutta ei mene kauan kun annat jonkun toisen tehdä kikkailu hommat. Olen ollut ihan samanlainen aluksi, kunnes tajusin, että mitä hienoa tässä nyt on. Ja itse olin perushoitajan työparina, joka opetti todella hienosti asiat.Erikoissairaanhoidossa ne ovat kuoleva ammattiryhmä valitettavasti. Pistäminen ei nyt ole kuin rutiini toimenpide, mutta opskelijoilla täytyy olla valmistunut hoitaja ohjaamassa, mitä potilaaseen työnnetään ja tarkastaa, että kaikki on ok.

• että..

sairaanhoitajalla ja lähihoitajalla on kuitenkin eronsa. Vaikuttaa siltä että työnantajasi haluaa päästä halvalla. Jos olet sairaanhoitaja niin mitä saat työstäsi? Olisiko riittänyt vähempi velkainen lähihoitajan koulutus. Itse olin vastaavassa työpaikassa yli 4 vuotta töissä. siellä lähihoitajat viihtyivät, mutta sh:t kuivuivat haasteiden puutteeseen. Vaihdoin sellaiseen paikkaan jossa saan tehdä oikeaa sh:n hommaa enkä ole katunut.

• härkä
        että.. kirjoitti:

sairaanhoitajalla ja lähihoitajalla on kuitenkin eronsa. Vaikuttaa siltä että työnantajasi haluaa päästä halvalla. Jos olet sairaanhoitaja niin mitä saat työstäsi? Olisiko riittänyt vähempi velkainen lähihoitajan koulutus. Itse olin vastaavassa työpaikassa yli 4 vuotta töissä. siellä lähihoitajat viihtyivät, mutta sh:t kuivuivat haasteiden puutteeseen. Vaihdoin sellaiseen paikkaan jossa saan tehdä oikeaa sh:n hommaa enkä ole katunut.

Moi!
        Tiedätkö, silloin kun kävin koulua sairaahoitaja tutkinto kesti 2,5 vuotta. Lähihoitajista ei ollut tietoakaan. Eiks lähihoitaja koulutus aloitettu 90 luvun alkupuolella. Turha se nyt on rehvastella sh koulutuksella, ehkä se nyt aluksi tuntuu hienolta ja kun olis vielä joku kattomassa kun kikkailen. Kyllä se halukkuus kikkailuun häviää, kunhan olet jonkin aikaa töissä. Nyt useimmilla sairaanhoitajilla on enemmänkin mielessä, että menis nyt joku kikkailee. Joskus jopa arvottu kuka SAA mennä näyttämään koulussa opittuja taitoja. No tää oli hieman leikkiä. Mutta samassa paskassa ollaan olet sitten sh tai lh. Ja kohta vielä enemmän kun lähihoitajia ei oteta erikoissairaanhoitoon.

• haasteita??
        että.. kirjoitti:

? Eiköhän se potilaan hyvä hoitaminen kokonaisuutena ole haaste, eikä mitkään temppujen tekeminen?? Ei hyvin mee, jos sairaanhoitajat opiskelevat alalle, mutta "kuivuvat haasteiden puutteeseen", vaikka tekevät juuri sitä työtä, mihin on koulutuksen saanut, eli ihmisten hoitamiseen ja kohtaamiseen. Kannattais vaihtaa siinä vaiheessa alaa... Sairaanhoitajan työstä saatu palkkio tilin lisäksi on potilaan hymy ja kiitos! Ei siihen tarvita mitään omien "erikoistaitojen" tuomista esiin!

• CNS
        haasteita?? kirjoitti:

? Eiköhän se potilaan hyvä hoitaminen kokonaisuutena ole haaste, eikä mitkään temppujen tekeminen?? Ei hyvin mee, jos sairaanhoitajat opiskelevat alalle, mutta "kuivuvat haasteiden puutteeseen", vaikka tekevät juuri sitä työtä, mihin on koulutuksen saanut, eli ihmisten hoitamiseen ja kohtaamiseen. Kannattais vaihtaa siinä vaiheessa alaa... Sairaanhoitajan työstä saatu palkkio tilin lisäksi on potilaan hymy ja kiitos! Ei siihen tarvita mitään omien "erikoistaitojen" tuomista esiin!

tottakai hymyn ja kiitoksen saa...,mutta psykiatrian puolella kiitos tulee "tulkata" ja se kuulunee psykin puolella oikeasti näin: " sää vitun kusipää huora..vittu mä taitan sun heiveröisen niskan.,,mulkku!"
        En tiedä missä helvetin takahikijällä itse olet töissä, mutta ei ainakaan mun perhe elä hymyllä ja kiitoksella. Vaan rahalla, paljolla määrällä rahaa...muchos pesetos;)

• olla
        haasteita?? kirjoitti:

jotenkin kiukuissas tai sitten oot nuori tai tyhmä tai kaikkia näitä. Vaihdoin vammaisten laitoshoidosta leikkausaliin, koulutustani vastaaviin hommiin. Uskotko että haasteita tuli vähän enemmän. Nyt on mukava kun ei vituta aamulla lähtä töihin ja työstä saa ihan eritavalla kiksejä kuin entisessä elämässäni. Tuohon ihmisten kohtaamiseen riittää lh ihan hyvin tai joku vapaaehtoistyöntekijä SPR:ltä.

Mutta en jaksa enää väitellä kanssasi koska tunnut vähän keskenkasvuiselta ja vittumaiselta heebolta.

• Anonyymi

Tosiasia vaan on etteivät lähihoitajat saa antaa suonensisäisesti eli i.v. yhtään mitään.

• Anonyymi
        härkä kirjoitti:

Moi!
        Tiedätkö, silloin kun kävin koulua sairaahoitaja tutkinto kesti 2,5 vuotta. Lähihoitajista ei ollut tietoakaan. Eiks lähihoitaja koulutus aloitettu 90 luvun alkupuolella. Turha se nyt on rehvastella sh koulutuksella, ehkä se nyt aluksi tuntuu hienolta ja kun olis vielä joku kattomassa kun kikkailen. Kyllä se halukkuus kikkailuun häviää, kunhan olet jonkin aikaa töissä. Nyt useimmilla sairaanhoitajilla on enemmänkin mielessä, että menis nyt joku kikkailee. Joskus jopa arvottu kuka SAA mennä näyttämään koulussa opittuja taitoja. No tää oli hieman leikkiä. Mutta samassa paskassa ollaan olet sitten sh tai lh. Ja kohta vielä enemmän kun lähihoitajia ei oteta erikoissairaanhoitoon.

Ennen lähihoitajat olivat apuhoitaja-nimikkeellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tosiasia vaan on etteivät lähihoitajat saa antaa suonensisäisesti eli i.v. yhtään mitään.

Eikö enää nykyään edes ensihoitopuolella saa antaa edes elvytyslääkkeitä? Silloin kun itse vielä olin lanssissa 2000 luvun alussa, lh sai laittaa mm. elvytyslääkkeet itsenäisesti ohjeen mukaan ja kipulääkkeitäkin konsultaation perusteella. Myös joitakin rytmihäiriöitä saatiin hoitaa lääkärin konssin perusteella (hoitotaso).

• omalla hengellän

kysymys , moniko maksaa ja saa kärsiän , pelätä omalla hegen menoa .
      En ole itse alan ammattilainen , mutta jo vuosi paljon sairaalassa ollut ihminen .
      LÄÄKKEET ne on kieltämättä kammon paikka .
      Osastolla olin tämä on viimeisin , iltalääkkeitten jako , iltapala . Yhtä-äkkiä vain purkki osui pöydälläni silmiini jäin tuijottamaan , mitä ne on . aikani tuijotettuani soitin kelloa kunnes äkäinen hoitaja tuli , mitä nyt ? OLIN VALKEA KUIN LAKANA , KYSYIN MITÄ NÄMÄ ON ??? Jos rouva ei nää ne on teidän lääkeenne ja otette ne iltapalan yhteydessä . Jäin istumaan , mietin tuijotin purkkia ja taas soitin kelloa , toinen hoitaja tuli , mikä rouvalla taas on hätänä . Sain sanotuksi toi lääkekippo ne ei ole minun kyllä . KYllä ne on teidön kun ne on jaettu teille . Viimein nousin ja lähdin huoneesta hakeakseen vielä kolmannen hoitajan , suutuin hänelle . On se kumma jos nyt niitä lääkkeitä ei edes vaivauduta kattomaan läpi , voin kaataa kurkkuuni , mutta kuka vastaa . Jos otat vastuun , ensin kirjoitetaan paperi ja kumoan ne kurkkuuni heti enkä kysele . Silloin hoitja säikähti ja lähti mukanani huoneeseen . Kumosi kupin toiseen ja kävi läpi ne , koska halusin tietää jokaisen lääkkeen mikä on mikä . Kerroin että ei ennen ole ollut koskaan tämännäköisiä , värisekoitusta lääkkeissä . LÄÄKELISTANI JA LÄÄKKEET EI PITÄNEET PAIKKAANSA . 1.HUONEESSA oleva rouva oli kumonnut minun lääkkeeni ja mulla oli hänen . Tulipunaisena lähti ja lääket vietiin pois hoitaja kyllä oli hätääntynyt ja totesi , kiitos kun olin nin sinnikko etten suostunut ottamaan niitä .
      Tilanne meni siihen ettei kukaan tiennyt mistään ja 1. huoneen ovi oli auku aamulla , siitä potilas kuoli yöllä erittäin vaikean sairauden viemänä . Se tapaus kosketti , hiljennyin ristin käteni huonetta katsellessa hän oli poissa .
      Joka kerta tapauksen jälkeen hoitaja ei poistu ennen kuin selvittää lääkkeeni mitä tuo . Se opetti minut .
      Kuuka lääkkeet jako ei ollut sairanhoitaja vaan nimike rinnassa lähihoitaja , alalla todella vähän ollut !

• mutta mutta...

mistäköhän näit että olet valkea kuin lakana ; ) ja missä vaiheessa katsastit sen nimineulan.. tiesitkö jo etukäteen että lääkkeet olivat väärät...Jotenkin vaan ei ollut uskottava tämä tarina, vaikka tiedänkin että noinkin voi käydä oli sitten ammattinimike mikä vaan. Joskus huono työrauha voi viedä ajatukset muualle joten vastuu on meillä myös siitä miten annamme työtoverimme työskennellä. Kysyä pitää uskaltaa ja myöntää virheensä ja korjata virhe heti sen huomattuaan. Kyttäävässä ilmapiirissä ei uskalleta myöntää virheitä eikä myöntää sitä ettei osaa jotain joten työnantajalla on suuri vastuu siinä millaisen ilmapiirin antaa työpaikalle syntyä.

• oma henki
        mutta mutta... kirjoitti:

mistäköhän näit että olet valkea kuin lakana ; ) ja missä vaiheessa katsastit sen nimineulan.. tiesitkö jo etukäteen että lääkkeet olivat väärät...Jotenkin vaan ei ollut uskottava tämä tarina, vaikka tiedänkin että noinkin voi käydä oli sitten ammattinimike mikä vaan. Joskus huono työrauha voi viedä ajatukset muualle joten vastuu on meillä myös siitä miten annamme työtoverimme työskennellä. Kysyä pitää uskaltaa ja myöntää virheensä ja korjata virhe heti sen huomattuaan. Kyttäävässä ilmapiirissä ei uskalleta myöntää virheitä eikä myöntää sitä ettei osaa jotain joten työnantajalla on suuri vastuu siinä millaisen ilmapiirin antaa työpaikalle syntyä.

EI TARINA VAAN TODELLINEN TAPAHTUMA !
        LÄÄKKEIDEN JAON OLI SUORITTANUT LÄHIHOITAJA , LUKUTAIDOTON EN OLE , JOHON SAIN VASTAUKSEN KYSEISELLÄ OSASTOLLA . OLEN OLLUT NIN PALJON SAIRAALAMAAILMASSA , KOKENUT HOIDON LAIMINLYÖNNIN , HOIDOTTA JÄTTÄMISEN JOKA KÄVI KOHTALOKKAAKSI . NE TODETTIIN POTILASVAKUUTUKSESSA SEKÄ KORKEIMALLA TAHOLLA SAMOIN . SE MIKÄ ON TUONUT TIETYN PELON ,LUOTTAMUKSEN PUUTTEEN . Kysyn ja niin kauan et saan vastauksen nykyisin . Valkoinen kuin lakana ensi reaktio säikähtäminen kuin jäykistyin paikalleni . Ennen kuin tajusin jotain oli tehtävä . Asia käsiteltiin asiallisesti läpi , jaon oli todella suorittanut lähihoitaja . Ei omasta tahdosta vaan toisen käskystä . Inhimillisyys on kaukana kun on joutunut seuraamaan osastoilla työskentelyä , millä ja minkä paneen alla henkilöt työskentelee .

• härkä

Moi!
        Se on aivan sama lukeeko kyltissä sairaanhoitaja tai lähihoitaja. Olemme ihmisiä ja samalla tavalla erehdys olisi voinut sattua sh:lle. Se on väärin jos potilaalle ei anneta informaatiota, mitä lääkkeitä saa jos potilas niin haluaa. Mutta meillä yleensä annetaan lääkärin kertoa lääkkeiden vaikutuksista ja miksi syö tiettyä lääkettä. Ymmärrän iltalääkkeiden jaolla ei ole saatavissa osaston lääkäriä. Vähän haiskahtaa,että sh:ja on tämän kirjoituksen takana. Sh tai lh:lla on lääkkeen jako lupa, niin virhe voi sattua kenelle vaan, sillä ei ole mitään väliä kumpi on. Itse olen sh ja usein käyn lääkkeet läpi, ennen jakoa ja jos jaan tarjottimille, myös silloin tarkistan lääkkeet.

• aukko kertomuksessa

Kukahan kertoi Sinulle 1 huoneen tapahtumat???
        Hoitajilla ainakin on salassapitovelvollisuus .. eikö????
        Haisee tämä juttu............

• linjalle lähdetään
        oma henki kirjoitti:

EI TARINA VAAN TODELLINEN TAPAHTUMA !
        LÄÄKKEIDEN JAON OLI SUORITTANUT LÄHIHOITAJA , LUKUTAIDOTON EN OLE , JOHON SAIN VASTAUKSEN KYSEISELLÄ OSASTOLLA . OLEN OLLUT NIN PALJON SAIRAALAMAAILMASSA , KOKENUT HOIDON LAIMINLYÖNNIN , HOIDOTTA JÄTTÄMISEN JOKA KÄVI KOHTALOKKAAKSI . NE TODETTIIN POTILASVAKUUTUKSESSA SEKÄ KORKEIMALLA TAHOLLA SAMOIN . SE MIKÄ ON TUONUT TIETYN PELON ,LUOTTAMUKSEN PUUTTEEN . Kysyn ja niin kauan et saan vastauksen nykyisin . Valkoinen kuin lakana ensi reaktio säikähtäminen kuin jäykistyin paikalleni . Ennen kuin tajusin jotain oli tehtävä . Asia käsiteltiin asiallisesti läpi , jaon oli todella suorittanut lähihoitaja . Ei omasta tahdosta vaan toisen käskystä . Inhimillisyys on kaukana kun on joutunut seuraamaan osastoilla työskentelyä , millä ja minkä paneen alla henkilöt työskentelee .

niin onpa minullakin muutama tarina kerrottavana ...ja varmaan monella jotka tekee hoitotyötä.. Inhimillisiä erehdyksiä sattuu niin kauan kuin olemme ihmisiä sitä ei kai kukaan voi kiistää..

• ... HUONEKAVARINA
        aukko kertomuksessa kirjoitti:

Kukahan kertoi Sinulle 1 huoneen tapahtumat???
        Hoitajilla ainakin on salassapitovelvollisuus .. eikö????
        Haisee tämä juttu............

Olin alkujaan huonekaverina kyseisessä huoneessa . Minut siirretiin sitten pois , omaiset vahvistivat minulle tiedon . Heitä oli vielä aamulakin sairaalassa . Kun näin mitä aukinaisen huoneen oven , tiesin jo mitä oli tapahtunut .

• VIRHEETÖNTÄ
        härkä kirjoitti:

Moi!
        Se on aivan sama lukeeko kyltissä sairaanhoitaja tai lähihoitaja. Olemme ihmisiä ja samalla tavalla erehdys olisi voinut sattua sh:lle. Se on väärin jos potilaalle ei anneta informaatiota, mitä lääkkeitä saa jos potilas niin haluaa. Mutta meillä yleensä annetaan lääkärin kertoa lääkkeiden vaikutuksista ja miksi syö tiettyä lääkettä. Ymmärrän iltalääkkeiden jaolla ei ole saatavissa osaston lääkäriä. Vähän haiskahtaa,että sh:ja on tämän kirjoituksen takana. Sh tai lh:lla on lääkkeen jako lupa, niin virhe voi sattua kenelle vaan, sillä ei ole mitään väliä kumpi on. Itse olen sh ja usein käyn lääkkeet läpi, ennen jakoa ja jos jaan tarjottimille, myös silloin tarkistan lääkkeet.

TOTTA VIRHETÖNTÄ IHMISTÄ EIKÄ TÄYDELLISTÄ OLE . EN MINÄ ETKÄ SINÄ .
        MUTTA KUN LUKEE KYSEISEN TAPAHTUMAN , SE ON INHIMILLINEN VIRHE , JOITA EI SAISI SATTUA . tÄMÄ TULI SAIRANHOITAJAN SUUNKAUTTA !
        ASIOIDEN SELVITTÄMINEN LOPPUUN JA VIRHEEN MYÖNTÄMINEN , SE JO ON YKSI SUURI ASIA JOS SEN PYSTYY TEKEMÄÄN . ILMAN ETTÄ TIETYT AMMATTIKUNNAT EIVÄT SÄTTISI KOKO AJAN TOISIANSA . KUPPIKUNNAT POIS !
        TASA-ARVO SAIRAALASSA TYÖSKENTELEVILLE HOITAJILLE . ITSE EN NOSTA KETÄÄN YLEMMÄS KAIKKI ON SAMALLA VIIVALLA . EN EDES LÄÄKÄREITÄ , TAVALLISIA PULLIAISIA HEKIN ON KUIN ME KAIKKI . TÄMÄ AJATTELU ON TULLUT MONIEN VUOSIEN KOKEMUSTEN JÄLKEEN , MUTTA ... KAIKKI TEETTE ARVOKASTA TYÖTÄ JONKA PÄÄTTÄJÄTKIN PITÄISI TAJUTA .

• epätodellista

opetelkaa suomea, soome, finsk,...siis lopeta, älä ainakaan runoiliaksi,lauserakenteet on ihan vittu hanurista.Mä en ymmärrä sua!

• huomasi myöhemmin olleensa
        mutta mutta... kirjoitti:

R-kioskilla ja väitti tosiasiassa myyjälle, että
        jo syömänsä karamellit hyllystä olisivat olleet naapurikaupan eikä suinkaan R-kioskin omaisuutta.Siitä häkeltyneenä ja puukollakin uhattu myyjä säntäsi takahuoneeseen tuomaan somalialaiselle lisää ilmaisia karkkeja...

• Minä olin se 1.huoneen asukki!
        ... HUONEKAVARINA kirjoitti:

Olin alkujaan huonekaverina kyseisessä huoneessa . Minut siirretiin sitten pois , omaiset vahvistivat minulle tiedon . Heitä oli vielä aamulakin sairaalassa . Kun näin mitä aukinaisen huoneen oven , tiesin jo mitä oli tapahtunut .

kama laa oliii sekkin menno...

• EPÄOLENNAISTA
        epätodellista kirjoitti:

opetelkaa suomea, soome, finsk,...siis lopeta, älä ainakaan runoiliaksi,lauserakenteet on ihan vittu hanurista.Mä en ymmärrä sua!

Anteeksi etten osaa kirjoittaa täydellisesti , mutta se ei mielestäni saa olla este ettenkö vois kirjoittaa kuin osaan . OLEN 100% SUOMALAINEN !!!!!

• jos tälle niin mille ?
        linjalle lähdetään kirjoitti:

niin onpa minullakin muutama tarina kerrottavana ...ja varmaan monella jotka tekee hoitotyötä.. Inhimillisiä erehdyksiä sattuu niin kauan kuin olemme ihmisiä sitä ei kai kukaan voi kiistää..

ROHKEA OLET ! TODELLA HOITOTYÖTÄ TEKEVÄT OVAT IHMISIÄ JA VIRHEETTÖMIÄ EI OLE . EREHDYKSIÄ SATTUU SE ON TOTTA , MUTTA SE ETTÄ MONIKO USKALTAA MYÖNTÄÄ ! SINULLE VOIMIA , NIITÄ TARVITSET HOITOTYÖSSÄ !

• kun sun tekstiä ei ymmärrä
        EPÄOLENNAISTA kirjoitti:

Anteeksi etten osaa kirjoittaa täydellisesti , mutta se ei mielestäni saa olla este ettenkö vois kirjoittaa kuin osaan . OLEN 100% SUOMALAINEN !!!!!

sun lauserakenteet on aivan mitä sattuu, ajatus hyppii ja vielä kirjoitusvirheistä...voi suojele luojani, jos olisit mun hoitaja...todennäköisesti kuolisin...luki häiriöisen ns. hoitajan käsiin.

• Älä pelkää
        kun sun tekstiä ei ymmärrä kirjoitti:

sun lauserakenteet on aivan mitä sattuu, ajatus hyppii ja vielä kirjoitusvirheistä...voi suojele luojani, jos olisit mun hoitaja...todennäköisesti kuolisin...luki häiriöisen ns. hoitajan käsiin.

Ehkä on virheit, mutta sori vaan kirjoitusvirheit tulee ja kylläkään en voi tilanteell mitään .
        En todellakaan olisi sun enkä muiden hoitaja !
        Olen itse potilas ja sairas vakavasti ... jos kuolet et mun käsiini . Ole ihan rauhass .
        Lukihäiriöit ei ole vaan muuten ongelmat on tuonut sairaus .

• Kyllä se vaan tuppaa olemaan niin, että paineet lääkärintöiden siirtämisestä sairaanhoitajille tulee ihan muualta kuin hoitajilta itseltään. Kyllä suurin osa sairaanhoitajista on ihan realiteeteissa oman asemansa suhteen.

Eivät hoitajat halua lääkärille kuuluvia töitä. Mutta joku viisas päättäjä on keksinyt paikata lääkäripulaa sillä, että siirretään joitakin lääkärin tehtäviä hoitajille.

Arvatkaapa muuten kahdesti nostetaanko lisääntyvän vastuun myötä sairaanhoitajan palkkaa?

Luulenpa, että se lähihoitajaopiskelija ei ottanut tehtäväkseen antaa sitä kipulääkeannosta vaan se sälytettiin hänelle jotta tämä saa harjoitusta.

Sinulla on hiukan väärä käsitys siitä, mikä on kenenkin työtä, sillä kyllä lähihoitajankin koulutukseen kuuluu lääkehoito ja jopa injektiolääkityksen antaminen ihon alle ja lihakseen. IV-lääkitys ei kuulu yleensä lähihoitajalle, paitsi joskus ensihoidossa. Mutta silloin siihen kouluttaudutaan erikseen.

Ja kyllä myös sairaanhoitaja pesee, pukee ja syöttää.

• lääkäreiden hommiin

unohdit nyt tästä mittavasta litaniasta kokonaan yhden terveydenhuollon ammatin, joiden munaukset maksavat yhteiskunnalle kaikkein eniten, nimittäin lääkärit.

Tilastollisesti lääkärit ovat useimmiten Suomessa syypäinä hoitovirheisiin; määrätään väärää lääkettä väärää tautiin, lähetetään traumapotilas kotiin jonne tämä sitten kuolee, leikataan umpisuolia vaikka kyseessä on vain rajuhko mahatauti...vain muutamia viimeaikoina esillä olleita tapauksia mainitakseni.

• Unohtuu

Sitten on n.200 kipupötilasta, jotka vuosittain tekevät itselleen sen "viimeisen lääkityksen", jotka eivät ole saaneet lääkäreiltä apua sietämättömiksi kehittyneisiin kipuihinsa, eivätkä niitä enää kestä.

Tulehduskipulääkkeisiin kuolee vuosittain ihmisiä lähes yhtä paljon kuin liikenteessä!

Eipä näistä kohtaloista paljon kuulla.

Liikenteessä sattuvista, jopa pienemmistäkin kolareista sensijaan kerrotaan näkyvästi!

• opiskelija t

Näin meitä lähihoitajia taas mollataan. Sairaanhoitajat luulevat olevansa jotain ihmeolentoja ja kaiken tietäviä. Kyllä lähihoitaja osaa jakaa lääkkeet siinä kuin sairaanhoitajakin. Ja kyllä se sairaanhoitajakin voi peastä ja pukea potilaan. Vai mitä!

• lähihoitajat ON ARVOSTETTUJA

Tarkoitus ei ole mollata lähihoitjia , vaan SE MITEN JA MILLÄ TAVALLA SAIRAANHOITAJAT ESIM. SELVITTÄESSÄ TILANNETTA JOKA OLI TAPAHTUNUT . He pukkas kaiken syyn LÄHIHOITAJALLE . Osaa , mutta tetäkin on monenlaisia kyseinen oli erittäin epävarma , arka vasta-alkanut . Mutta jos apua on tarvinu herkästi tulee sairaanhoitajilta EI , EN EHDI NYT ! He ei ainakaan omissa silmissäni ole sen huonompia kuin sairaanhoitajat .

• härkä

Moi!
        Olet täysin oikeassa. Minusta on ärsyttävää tämä ihmeellinen nokittelu. Samaa alaa ja jokaisella on oma paikkansa työyhteisössä. Meidän pitäisi puhaltaa yhteen hiileen ja lopettaa mollaaminen.

• Anonyymi

Sairaanhoitajista on pulaa; lähihoitajista sairaallassa tuskin.

• ---

ALIKOULUTETUT LÄHIHOITAJAT?????
      Haista paska!!!

• Anonyymi

Mikä siinä piikityksessä niin vaikeaa? Sitähän voi harjoitella vaikka sian ruholla samoin kuin verikokeiden ottamista. Osaamisen voi osoittaa näyttökokeessa. Sairaanhoitajat yrittävät tehdä itsestään korvaamattomia nostaessaan piikin kirurgin veitsen rinnalle.

• Anonyymi

No, eihän se itse injektion antaminen olekaan, vaan oikean lääkkeen / lääkemäärän antaminen, jos se pitää itse annostella esim ampullista tai lagenulasta. Jo äärettömän pienikin heitto jossakin lääkkeessä voi olla kohtalokas. Pistotekniikan nyt voi opettaa vaikka ensimmäiselle vastaantulevalle ihmiselle kadulla, mutta se miksi niin tehdään, mitä injektoidaan ja millainen määrä onkin sitten jo ihan ammattilaisen hommaa.

• Anonyymi

Yllättävän monella menee lääkelaskut täysin vihkoon. Laskutaitoa ja ymmärrystä ei ole. Milligrammat ja millilitrat sekottuvat totaalisesti.

• Anonyymi

🤣🤣. Kyllä ootte huvittavia.

• Anonyymi

Parasta siirtää lähihoitajien koulutus AMK:hon, siltä osin kuin se koskee sairaalatyötä, eli lähihoitajakoulutukseen suuntautuminen sinne tapahtuu AMK:ssa (alustus amiksessa) Näin ollaan planeetan koulutusvaatimusten kanssa samalla linjalla, eikä vain noin EU:n linjalla, jos senkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on tulevan kevään teema?

Sun kohdallasi
      Ikävä
      134
      5632
    2. Maisa Torppa

Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      4138
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      9
      1745
    4. Nainen, älä tee aloitetta, jos

Jos olet: - ylipainoinen - yksinhuoltaja - tatuoitu - tukassa on varoitusväri - sinulla on muita lävistyksiä kuin korvak
      Ikävä
      154
      1008
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      90
      923
    6. Veronika Honkasalo(vas.)venäjän asialla

Honkasalon mukaan mukaan venäläisiä turvapaikanhakijoita kohdellaan lainvastaisesti. "Vasemmistoliiton varapuheenjohtaj
      Maailman menoa
      64
      923
    7. Persut palkitsisi verohelpotuksin röökin polton ja ryyppäämisen lopettamisesta

>> Perussuomalaiset ehdottavatkin, että haittaverojen sijaan terveellisestä elämää viettäville ihmisille voitaisii
      Maailman menoa
      135
      917
    8. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      82
      821
    9. Trump laittomien siirtolaisten kauhu.

Trump toimii ihan oikein, kun karkoittaa maassa laittomasti oleskelevat rikolliset siirtolaiset takaisin kotimaihinsa ei
      Maailman menoa
      110
      792
    10. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      40
      786
    Aihe