2-tahtikoneen öljyseosprosentti & bensa

2-tahtia

Mikä on oikea/järkevin prosentti sekoittaa
perämoottoriöljyä kaksitahtikoneen bensaan?
Jotku sanoo 1 % toiset 2 % mikä on totuus?

Entä bensa, onko sama käyttääkö 95E:tä (lyijytöntä) vai sitten jotain 98:a?

27

39300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osku2

      2 t koneissa käytetään 98 bensaa yleensä moottorimerkillä on oma 2 t öljy ja silloin 1%
      muilla hyvillä öljyillä 2-2½ % seos.

      • Toimii

        ihan hyvin kanssa 2-tahtikoneissa, en ainakaan ole mitään ongelmia huomannut!


    • xsw2

      Mercuryn ohjeissa lukee että 1 prosenttia ja heavy duty 2 prossaa.

      • Jyrä

        Nesteen sivuilta löytyy Adobe-tiedostona "bensiinin valintaopas"
        http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%3b2655%3b2698%3b2707%3b2708

        Lataa sekoneellesi ja käy kurkkimassa. Ihan lopussa muistaakseni on listattu perämoottorien tarpeet. Sieltä käy ilmi että kaikki peräprutkut eivät tykkää 95 oktaanisesta.

        Sama koskee öljymäärää. On syytä uskoa valmistajan suositusta. Kuitenkin noin periaatteessa liika öljy on pahasta ja samoin liian vähä. Tästä syystä esim jammun öljynsyöttöautomatiikka muuttaa seosta siten, että tyhjäkäynnillä öljyä kuluu noin puoli % bensan määrästä ja täysillä 2 - 2½ %. Kun saman koneen öljyprosentiksi suositellaan öljyautomatiikan poistamisen jälkeen 1%, on tästä pääteltävissä, että tuo 1% on kompromissi kahdesta pahasta.


    • vuosimalli

      Oikea vastaus on ehdottomasti kyllä. Useimmat pärjää 1%:lla, mutta esim vanhat seagullit käytti jopa 8%.
      Tuoreöljyvoitelu-koneet sekoittaa itse 0,5%-2,5%, tehon mukaan.
      Vain valmistaja voi kertoa ko. vuosimallin ja tehon mukaisen öljymäärän.

      • synteettinen

        Oikein muistat, Seagullin ohjeitten mukainen öljymäärä vaihteli siten, että vanhemmissa oli 10 % , 80- lukulaisissa 5 % ja tuotantokauden viimeisissa 4 %.

        Minulla on tuollaiset moottorit, joihin käsis neuvoo voitelurasvaa lisäämään 10 ja toiseen 6.
        Nyt tuota olen pohtinut, kun valmistajan ohjeessa puhutaan mineraaliöljystä, niin josko synteettistä voisi lorauttaa vaikkapa puolet tuosta määrästä.

        Tuhti rasvan käyttö johtunee kampiakselin liukulaakeroinnista.

        Siagulin alakerran voiteluun muistelin suositellun SAE 140 vaihdeöljyä. Tuolloin ei liene ollut tarkoitukseen muuta.


      • ähky
        synteettinen kirjoitti:

        Oikein muistat, Seagullin ohjeitten mukainen öljymäärä vaihteli siten, että vanhemmissa oli 10 % , 80- lukulaisissa 5 % ja tuotantokauden viimeisissa 4 %.

        Minulla on tuollaiset moottorit, joihin käsis neuvoo voitelurasvaa lisäämään 10 ja toiseen 6.
        Nyt tuota olen pohtinut, kun valmistajan ohjeessa puhutaan mineraaliöljystä, niin josko synteettistä voisi lorauttaa vaikkapa puolet tuosta määrästä.

        Tuhti rasvan käyttö johtunee kampiakselin liukulaakeroinnista.

        Siagulin alakerran voiteluun muistelin suositellun SAE 140 vaihdeöljyä. Tuolloin ei liene ollut tarkoitukseen muuta.

        Seagull ilmajäähdytteinen, siksi tarvitsee voiteluun ja "jäähdytykseen" enemmän öljyä.


      • venesmees

        Öljyprosentti ei vaikuta jäähdyttämiseen edes merikulleissa. Essonbaarin juttuja siis. Usein vanhat öljysuositukset johtuu oman aikansa öljytuotteiden laadusta. Nykyöljyillä voi ajaa vanhojakin koneita suosituksia pienemmillä prosenteilla. Kunhan öljy vaan muuten on koneeseen sopivaa ja muita ei oikeastaan kannata käyttää kun kelvolliset öljyt on halpoja nekin.


    • perämoottorimies

      Kaksitahti moottoreissa voi käyttää 1% seosta jos käyttö on kevyttä es. vetouistelua.
      Kovassa pitkänmatkan pääasiallisessa ajossa 2% on parempi.
      Meikä käyttää 2%, ajomatka kertakierroksella noin 30-40km (60hv).
      Vetouistelumoottorissa (2t)pelkästään 1%, hyvin pelittää.
      Omasta satamasta ei saa kuin 95 bensaa. Ajettu sillä koko ajan ilman ongelmia.

      • eroja

        Jos vertaa esim mercurya ja yamahaa sieltä 80 luvulta ja 90 luvun taitteesta niin onhan noiden kahden merkin välillä perustavaa laatua oleva ero. Mercuryssa on runkolaakerointi kuulalaakerein ja yamahoissa ja suzukeissa neuloilla. Tuo mahtaa itseasiassa olla se syy, josta johtuu esim yamahan hyvämaine. Neulalaakeroinnilla saavutettiin nätimpi käynti ja polttoainetaloudellisuus parani, myös kestävyys eteni sen ratkaisevan askeleen. Itse laittaisin ja laitankin 70 hv merccuun melkolailla tasan 2,5 % seoksen kun ajan pelkkää matka-ajoa. Hyvin on paketti toiminut lähes 18 vuotta.
        Kun katselee runkolaakereiden listahintoja niin näkee myös sen hintaeron, mitä maksaa noihin kahteen merkkiin sisuskalut. Kuulalaakeroidut kyllä kestää ihan ok, mutta kestävyys on ihan käyttäjästä kiinni.Ei työnnetä sitä kaasua millään koneella täysille heti kun laiturista irrotaan ja käytetään vain hyviä öljyjä. 95:lla olen myös ajanut ongelmitta, mutta en pelkästään vain sillä. Noin joka kolmas tankki on tullut ajettua 95:lla.


    • ÄläKäytä

      Paalaa.

    • Anonyymi

      jammuun laittaisin hiukan enemmän öljyä kylläkin oon ajellu uistellen eri seos ja matkaan eri tankki oon ollu tyytyväinen 2 den tankin kannalla

    • Anonyymi

      Kun näitä yli 15 vuotta vanhoja kirjoituksia lukee, niin on syytä pitä mielessä että bensan koostumus muuttui jo noin 10 vuotta sitten. 95 sisältää 10% alkoholia ja 98 noin 5 % alkoholia. Alkylaattibensa eli pienkonebensa ei sisällä alkoholia. Jotkut vanhat koneet sisältävät polttoainejärjestelmän osalta komponetteja jotka ei ole suunniteltu kestämään alkoholin pitkaikaisia vaikutuksia.

      Toinen, merkittävämpi ongelma, erityisesti 95:n osalta on sen heikko säilyvyys. Kun bensa saa ilmaa ja hapettuu, niin siihen alkaa kasvaa kasvustoa joka tukkii polttoainejärjestelmän ja voi olla ja työläs saada putsattua esimerkiksi kaasuttimista. Tämä koskee sekä 2 että nelitahtikoneita, ja autojakin, sillä erotuksella että autojen polttoainejärjestelmät ovat tiiviimpiä kuin perämoottoreiden ja hapettuvat hitaammin. Itse käytän perämottereissa vain hätätilanteessa 95 bensaa ja pidän huolta ettei sitä jää tankkeihin talveksi.

    • Anonyymi

      Juu, ihan juuri noin kuten tässä keskustelussa on kerrottu.

      Uisteluun noin 1% ja täyskaasulle joku 2,5%. Tuolta väliltä voi myös valita sopivan konekohtaisen seoksen omaan ajoon. Bensaksi kannattaa laittaa 98.

      Lisäisin vielä, että vähän käytettävässä pikku koneessa kannattaa nykyisin käyttää pelkkää pienkone bensaa.

      Samoin talvisäilöön pienkone bensaa tai säilytysaine.

    • Anonyymi

      0 % on hyvä. Sillä saadaan taas yksi öljynlevittäjä pois liikenteestä...

      • Anonyymi

        Ei tuo 2-tahtisten levittämä öljy ole se suurin pahis, vaan vesistöihin - ja erityisesti mataliin, niukkoihin vesiiin levittyvä palamaton bensa, jota kaikki perinteiset 2-tahtiset levittävät. Tavallinen bensa on myrkkyä vesistöjen pienelijöille. Alkylaattibensa ei ole yhtä haitallista.


      • Anonyymi

        Joo ja sitten ostetaan taas uusi kone tilalle. Busines pyörii ja vihreät itkee.


      • Anonyymi

        kuluttaa se 4-tahtikin öljyä ja vuotaa loput. sama kulutus öljyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo 2-tahtisten levittämä öljy ole se suurin pahis, vaan vesistöihin - ja erityisesti mataliin, niukkoihin vesiiin levittyvä palamaton bensa, jota kaikki perinteiset 2-tahtiset levittävät. Tavallinen bensa on myrkkyä vesistöjen pienelijöille. Alkylaattibensa ei ole yhtä haitallista.

        Siinä ne menee bensan mukana öljytkin veteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja sitten ostetaan taas uusi kone tilalle. Busines pyörii ja vihreät itkee.

        Paskat, ne imevät vain tötsiään että on kivaa levittää moraalittomuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja sitten ostetaan taas uusi kone tilalle. Busines pyörii ja vihreät itkee.

        Rokotiilin itkua kameroiden edessä !!!


    • Anonyymi

      Kokemuksia Johnson Sea Horse 2-t, 4 hp, 2 cylinder moottorista? 2,5 metriä pitkään alle 15 kg painavaan isomman paatin jollana palvelevaan kumiveneeseen kokeillaan tuota. Vuosimalli ehkä 1984 tms 😂

      Todella kevyen tuntuinen, ja ehjä juuri läpikäyty moottori kyseessä. Kokemukset kiinnostaa, ja erityisesti se että käykö tollaseen oldschool laitteeseen valmiissa purkissa oleva 2% pienkonebensiini?

      Ehkä tuo moottori painaa vain 15 kg? Yritän punnita jossain vaiheessa.

      • Anonyymi

        Itse käyttäisin puhdasta alkylaattibensaa sen säilyvyyden takia, mutta ehdottomasti TCW-3 öljyä siihen sekoitettuna, sillä se on tarkoitettu vesijäähdytettyille koneille, toisin kuin valmiiti2-T alkylaattibensat. Toinen asia mitä yrittäisin selvi ttää on, minkälaista öljyprosenttia valmistaja on suoitellut. Tuon ikäisissä koneoissa on vielä saattanut olla varsin korkea öljypitoisuuden suositus, jos siinä on laakeritekniikkaa joka sellista vaatii. 8% ei ollut tavtonmta 80 luvun koneille. Toimii kyllä 2% :lla, mutta k'äyttöikä lyhenee. Omaa kokemusta on vain alkaen 90 luvun koneista, jolloin 2% oli yleistä.

        Pahoittelut kirjoitusvirheistä, käsivamman takia sormikas kädessä.


      • Anonyymi

        Se on luotettava pikkukone. Käytä hyvää öljyä 2% ja jos käsittelet sen RVS- hoitoaineella, se on todellakin ikiliikkuja.


    • Anonyymi

      Yleensä kakstahtikoneissa on merkitty prosenttiluku koneen kylkeen pisaran kuvilla yksiprosenttisessa on yksipisara, kaksiprosenttisissa on kaksipisaraa ja kaksipuoliprosenttisissa on kaksi isompaa ja yksi pienempi pisara jne.

      • Anonyymi

        En usko että kaksi pisaraa öljyä tankilliseen bensaa riittää...


      • Anonyymi

        Höpötystä kertakaikkiaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe