Vauva ei jokeltele

tytön äiti

Onko kellään ollut vastaavaa tai tietoa asiasta? Eli meillä nyt 9kk tyttö eikä paljon mitään jokeltele tai puhele. Ainut äänne mitä sanoo on tätätää ja mitään muuta ei sano puhaltelee vain ja ennimmäkseen on hiljaa. Pitäisiköhän jo huolestua? Mitään mamamamam paappapa yms muita ääneteitä ei hänellä ole. Tyttö kuitenkin vaikuttaa siltä että kuulee mutta ei siis vain itse halua mitään puhella.

5

6165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lasten parissa

      olen hoitanut poikaa joka ei jokellellut vielä 3v. yritettiin opettaa hänelle jopa viittomia ,ei sekään onnistunut mutta ykskaks alkoikin puhumaan ja todella papattaa ja puhuu kuin konekivääri ,hän on jo lukiossa ja kaikki on kohdallaan
      Älä huolestu vielä

    • ei jokellellut

      velipoika oli 1 v ja 9 kk vanhempi ja oikea oppikirjavauva - oppi kaiken juuri silloin kuin pitikin. tytteli ei jokeltanut yhtään - tuli vain jotakin yyyyymmm, dädää ääniä, harvoin niitäkään. podin kauheita tunnontuskia, kun en ehtinyt tytölle paljon juttelemaan, kun isoveli vei aikaa. lisäksi tyttö oli ihan pienestä liikunnallinen, eli kääntyili ja pyöri ja kontti pienestä. sekin saattaa viivyttäää puheen kehitystä.

      sitten, yks kaks reilu 1-vuotiaana alkoi tulla yksittäisiä sanoja ja 1,5 vuotiaana tuli jo lauseita tyylillä :"hauva haukkuu", "isi nukkuu".

      nyt on ekaluokkalainen, joka on jo pari vuotta osannut lukea, laskea ja kirjoittaa. ja on liikunnallinen yhä.

    • Ei jokeltele

      "Tätätää..." yms. harvakseltaan sanoo, ei ole auttanut hoitopaikkaan vieminenkään, vaikka muiden lasten seuran kai pitäisi puheenkehitystä jouduttaa. Päristelee kyllä suullaan niin että kuola roiskuu ja katselee kauhean tarkasti ilmeitä ja suuta, kun puhutaan. Kuuntelee tarkasti, mutta ei pajata itse, joskus kyllä vastaa jollain äännähdyksellä, muttei sekään mitään jokellusta ole.

      Kyllä minua vähän huolestuttaa, mutten kyllä ala asiasta vielä stressaamaan, koska kerran on niin kiinnostunut äänistä ja kokeilee omaakin ääntään ihan selvästi "mölinällä" ja kuiskailemalla. Kyllä se siitä. Jos ei niin sitten yritetään auttaa, mutta älä sinäkään huolehdi suotta ennen aikojasi. Tiedä vaikka lapsi kokisi äidin tai isän stressaamisen painostamisena ja arastelee senkin takia. Vauvoilla on käsittämätön kyky aistia asioita...

    • ei jokellellut

      vielä 8kk,kun neuvolassa puhuin hoitajalle, hän tarttui asiaan. Lääkärissä todettiin kielen jänteen olevan kärjestään kiinni ja lapsemme kieli operoitiin puoli vuotta myöhemmin päiväkirurgiassa.
      Lisäksi kävimme vauvoihin erikoistunen puheterapeutin luona, joka pois sulki neurologisen puolen,koska lapsemme ymmärsi kuitenkin paljon ympäriltään,ei vain jokeltanut tai sanonut äänteitä,oli aika hiljainenkin,mutta ajattelin ettei saanut sisaruksiltaan suun vuoroa.
      Nyt lapsemme on liki 3v ja lauseet ovat muotoutuneet hyvin ja selkeästi,kehitystään puheessa jäljessä noin 6kk,mutta ymmärryksessä eli neuro puolessa ei mitään vikaa.
      Joten joskus syy voi löytyä tälläisessakin asiassa.

    • Öppönen

      Aloitin tuonne omankin aiheen. Huolissani olen lapsestani kun ei jokeltele ollenkaan. Neuvolaa ei kiinnosta, kuka mahtais olla kiinnostunut tutkimaan asiaa ettei ole juuri kielessä tai muualla fyysistä vikaa tai ei ole neurol. ???

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe