ja mitä esim. 3 vuotis neuvolassa katsotaan? Mitä taitoja jne teidän 3 vuotiailla on?
mitä 3v "kuuluisi" osata?
13
9308
Vastaukset
- fljdök
3v jotakuinkin ainakin päiväkuiva, syö jo ruuan siististi itse, riisuu ja pukee ainakin helpoimmat vaatteet, nimeää päävärit, puhuu lauseita, tekee helppoja palapelejä, ihmisen piirtää vielä pää-jalkaisena...
- pelästytetty äiti
Minun kuopukseni ei suostunut neuvolassa tekemään niitä temppuja mitä käskettiin vaan poistui huoneesta itsenäisesti, rauhallisesti ja tyylikkäästi. Tuomio oli, että poijalleni tulee vaikeuksia koulussa ekalta luokalta alkaen, lukemisesta ja laskennosta lähtien. Nyt hän on teekkari (ilman välivuosia).
- johan on vaatimukset
3v jotakuinkin ainakin päiväkuiva,
-no joo, myös yökuiva.
syö jo ruuan siististi itse,
-osaisi, vaan ei syö.
riisuu ja pukee ainakin helpoimmat vaatteet,
-housut ja paidan kyllä, sukkia, ulkovaatteita ym. ei.
nimeää päävärit,
-ei todellakaan!
puhuu lauseita,
- no joo, mutta miettii niitä kovasti.
tekee helppoja palapelejä,
-nuppipalapelejä.
ihmisen piirtää vielä pää-jalkaisena...
-ei todellakaan. ihan on suttua koko touhu.
siis, ei pääse poikani läpi kolmevuotistarkastuksesta!?
sitäpaitsi suurin osa nelivuotiaista piirtää pääjalkaisia ja sitä pyydetäänkin vasta nelivuotis tarkastuksessa ei todellakaan vielä kolme vuotiaana. - neititäti
Kummityttöni on 2v, ja on ollut kuiva jo 1,5 vuotiaasta, öisinkin pyytää potalle. Osannut jo ainakin vuoden syödä itse siististi, osaa juoda lasista. Osannut jo kauan päävärit, sekä välivärit, numeroita, kirjaimia, tunnistaa nimensä ja "mummu"-sanan kirjoitettuna,kyselee "mitä tuossa lukee", osaa ulkoa muutamia lastenkirjoja. Pukee itse sukat, housut, lakin,lapaset, riisuu itse kaikki vaatteensa. Tekee 20 palan palapelejä, piirtää ihmisille pään, silmät, kulmakarvat ja ripset, hiukset, vartalon, tikkukädet sekä -jalat, piirtää ympyröitä, kaloja, ötököitä yms. Ymmärtää täysin puhetta, puhuu pitkiä jopa 8-10 sanan järkeviä lauseita.
Olen luullut, että kaikki 2-vuotiaat osaa tuon verran...? - 2 vuotta 2 kk
johan on vaatimukset kirjoitti:
-no joo, myös yökuiva.
-osaisi, vaan ei syö.
nimeää päävärit,
-ei todellakaan!
puhuu lauseita,
-nuppipalapelejä.
sitäpaitsi suurin osa nelivuotiaista piirtää pääjalkaisia ja sitä pyydetäänkin vasta nelivuotis tarkastuksessa ei todellakaan vielä kolme vuotiaana.jotakuinkin ainakin päiväkuiva,
- aamulla vaippa usein kuva, mut varmuuden vuoks yöllä vaippa
-Syö, paitsi keitot sun muut löysät pöperöt
-housut, sukat, löysimmät paidat, kumpparit, hatut, lapaset, takit (vetoketju ei mee vielä kiinni)
nimeää päävärit,
-Osaa kertoa värin kun näytän hänelle punaista, sinistä, vihreää, keltaista, oranssia esinettä
puhuu lauseita,
-Juu, mutta K-kirjain on usein P.
-nuppipalapelit menee ihan heittämällä
-Piirtää kovasti mutta ne on erilaisia suheroita ja ympyröitä ja ne saattaa esittää muumia, lintua, autoa, isiä :) - kätilö
neititäti kirjoitti:
Kummityttöni on 2v, ja on ollut kuiva jo 1,5 vuotiaasta, öisinkin pyytää potalle. Osannut jo ainakin vuoden syödä itse siististi, osaa juoda lasista. Osannut jo kauan päävärit, sekä välivärit, numeroita, kirjaimia, tunnistaa nimensä ja "mummu"-sanan kirjoitettuna,kyselee "mitä tuossa lukee", osaa ulkoa muutamia lastenkirjoja. Pukee itse sukat, housut, lakin,lapaset, riisuu itse kaikki vaatteensa. Tekee 20 palan palapelejä, piirtää ihmisille pään, silmät, kulmakarvat ja ripset, hiukset, vartalon, tikkukädet sekä -jalat, piirtää ympyröitä, kaloja, ötököitä yms. Ymmärtää täysin puhetta, puhuu pitkiä jopa 8-10 sanan järkeviä lauseita.
Olen luullut, että kaikki 2-vuotiaat osaa tuon verran...?Et elä kummityttösi kanssa joten tuskin sinulla on realistista käsitystä hänen kyvyistään. Toisinaan lapset ovat omatoimisia ja osaavat paljon, toisinaan taas ei. Monet asiat ei tallennu vielä tuossa iässä pitkäaikaiseen muistiin.
Tyttö tunnistaa mummu-sanan koska sitä on ihmetelty ja näytetty monet kerat. kun seuraavan kerran menet kylään ja kirjoitat sanoja, niin tyttö ei luultavasti muista enää tuon taivaallista.
Palapelit ja piirtämiset ovat paljon lapsen kiinnostuksen kohteista kiinni. Toiset lapset tunnistaa kaikki pihapiirin linnut ulkonäöltä ja tietää monta munaa ja milloin ne munii, toiset osaavat hyppiä kiveltä kivelle taitavasti tai juoksee niin kovaa ettet saa häntä kiinni.
Ja vielä huomautuksena, olisi aika huolestuttavaa jos 2v ei joisi lainkaan mukista. 7kk vanha kummipoikanikin juo veden mukista, maidon imettäessä.
Hauskaa loppusyksyä :) - Äiti myuös
johan on vaatimukset kirjoitti:
-no joo, myös yökuiva.
-osaisi, vaan ei syö.
nimeää päävärit,
-ei todellakaan!
puhuu lauseita,
-nuppipalapelejä.
sitäpaitsi suurin osa nelivuotiaista piirtää pääjalkaisia ja sitä pyydetäänkin vasta nelivuotis tarkastuksessa ei todellakaan vielä kolme vuotiaana.Meillä ei ole ollut 3 vuotis tarkastusta vain 2 vuotistarkastus oli. Sitten seuraava lääkärin tarkastus kuulemma vasta 5 V. Onko meillä jotain vikaa neuvola jutuissa?
- .....................
neititäti kirjoitti:
Olen luullut, että kaikki 2-vuotiaat osaa tuon verran...?KUKAAN ei voi tollasta uskoa! hmm... että vuoden ikäisenä jo osannut sotkematta syödä? Huh huh.. älä tule tarinoita sepostaan!
- pyydettiin
piirtämään ympyrä. Ei meidän lapsi sitä kyllä saanut aikaiseksi, mutta muuten on ihan hyvin kehittynyt(puhuu, on kuiva, pukee, riisuu, osaa muutamia lauluja kokonaan, jne)
Sitten siellä pyydettiin hyppimään tasajalkaa lattialla. Sitä lapsi ei halunnut tehdä, sanoi vaan ettei kuulemma jaksa :)
Neljää kuvaa näytettiin ja niistä piti sanoa mikä on suurin ja mikä pienin. Kuvien järjestystä vaihdeltiin. Se oli ihan helppo tehtävä.
En muista oikein, ei siellä tainnut mitään muuta ihmeellistä olla. - sitä mitä hän nyt
osaa!Mitään vaatimuksia ei ole, ne on vaan jotkut ihmiset keksineet, joilla ei ole lapsia!
Jos sun lapses ei osaa piirtää ympyrää, mitä siitä? Sitten hän ei osaa, mutta hän oppii, silloin kun on itse valmis siihen.
Ei mikään kirja tai neuvola ole oikeutettu sanomaan mitä pitää osata.
Jos hän ei aja polkupyörää vielä ekaluokalla, hän ajaa aivan varmasti tokalla!
Lähde siitä, että mitä hän ei osaa, hän oppii. Joku toinen osaa jonkun asian paremmin kuin sinun lapsesi ja jonkun toisen asian taas huonommin, tai ei ollenkaan! Seuranhakuvaiheessa kilpaillaan siitä kuka saa itselleen paremman miehen. Sitten kilpaillaan komeimmista häistä, autosta, asunnosta ja ukon työpaikalla. Kun lapsi on "tehty" aletaan kilpailla siitä miten nopeasti pääsee huuto- ja vaippaiästä ohi, milloin lukee ja kirjoittaa, kävelee ja puhuu, ja lopuksi miten hyvään lastentarhaan pääsee.
Koulussa sitten vanhempien nokkimisjärjestyksen määrää koulumenestys ja itse koulu. Eihän kukaan halua lapsiaan reppanoiden seuraan, eihän?
Seuraavaksi tulee sitten valinta lukiosta ja ammattikoulusta. Kaikki kynnelle kykenevät (keskiarvo >7) pakotetaan lukioon, ja Helsingin lähellä asuvat lähettää lapsukaisensa eliittikouluun.
Sitten vanhempana kehuu miten lapset on lahjakkaita ja paimentaa työkseen 70 professoria (eli on dekaani).
Minkä takia? Minkä helvetin takia vanhempien on pidettävä muiden kehitystä oman lapsen paremmuuden mittarina? Toiset on vielä lukiossa reppanoita, ja puhkeaa omassa lajissa täyteen kukkaan jopa vuosia myöhemmin. Jos itsetunto on moista luokkaa, niin olisikohan perusteltua asettaa vanhemmuudelle joku pakollinen kurssi ja koe, jonka (vielä muutama vuosi sitten yleensä molemmat) kasvattajat läpäistyään saa luvan kasvattaa lapsensa.- hembba
samaa mieltä, ei ole järkeä kilpailla lapsen kyvyillä. Oppii kun oppii. Ymmrrän myös sen jos vanhempia huolestuttaa mahdollinen oppimishäiriö tai vamma.
Oma mottoni on: KUN EI OPETA NIIN HALUAA OPPIA
- Dee_83
Meidän kolmevuotias mimmi on yö ja päiväkuiva, puhuu pitkiä lauseita,(pystyy ihan keskustelemaan),pukee ja riisuu vaatteet itse (sisä ja ulko, mut vetoketjua ei vielä saa kiinni,siis sitä alkua) ja hmm.. Mitäs muuta sitte... Piirtää ihmisen vielä semmosena pääjalkasena, vaikka nyt kyllä eilen piirsi pään ja sitte pitkä viiva kropaksi ja sitte kädet ja jalat.. Se oli eka kerta:o)))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445795
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903201- 313126
- 592874
- 572720
- 532370
- 381834