hedelmä-allergia?!

Huulet turpoo...

Niin, eli 6-12kk sitten huomasin,
että syötyäni esim luumuja,
huuleni turposivat kunnolla ja myös
kurkkuni tuntui oudolta.
Luulin vian olevan vain luumuissa, mutta sama vika on kirsikoissa ja nyt myös OMENOISSA!

Mikä ihme voi olla vikana, jos huulet turpoo tälläisistä hedelmistä?

10

6917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allerginen!

      Älä syö enää noita hedelmiä, sillä olet niille allerginen. Pahimmassa tapauksessa kurkkusi voi turvota umpeen.

    • calmato

      Tuohon samaan allergiaryhmään kuuluvat ainakin minulla luumujen ja kirsikoiden ja omenoiden lisäksi myös persikat, aprikoosit ja nektariinit - ehkä kannattaa varoa myös niitä. Olen allerginen myös luumun- ja aprikoosinkiveä muistuttaville siemenille, kuten manteleille, hasselpähkinöille ja saksanpähkinöille. Näiden kanssa tulevat reaktiot ovat todella rajuja, niihin voi oikeasti tukehtua, kun kurkku turpoaa.

      Allergiat ovat usein ristiallergioita, eli tähän samaan allergiaperheeseen kuuluvat edelleen myös raaka porkkana, raaka herne, raaka selleri ja raaka palsternakka. Tuleentunut herne eli hernekeitto sopii minulle, samoin voin syödä näitä vihanneksia keitettynä.

      Myös banaani aiheuttaa minulle allergisia reaktioita.

      Kirjoitin tämän listan siksi, että on hyvin mahdollista että myös sinä olet tai saatat kehittyä juuri näille allergiseksi. Kannattaa käydä lääkärissä ja pyytää lääkkeet varmuuden vuoksi, jos esimerkiksi saat yhtäkkiä oireita. Itselläni alkoi manteliallergia niin, että söin manteleita pitkänmatkan bussissa... sen kokemuksen jälkeen on lääkkeet aina olleet mukana.

      • huoh:/

        Kiitokset kummallekin vastauksesta!
        Itse kuitenkaan en ymmärrä, että mistä tälläinen allergia on voinut tulla,
        kun kellään perheestä ei ole tälläistä allergiaa ollut KOSKAAN.
        Ja olen muutenkin koko elämäni syönyt hedelmiä,
        että voisiko syynä sitten esim olla se,
        että olin kauan syömättä niitä?
        Kauemmin siis kuin 5-7kk?

        Nyt kuitenkin peloittaa hiukan kokeilla niiden hedelmien kanssa, jos tosiaan kurkku turpoo. >_<
        (Niin ja pystyn kyllä syömään hedelmäsalatteja ja muita asioita jotka sisältävät hedelmiä, en vain raakana :DDDDDDDDDD)


      • mulla
        huoh:/ kirjoitti:

        Kiitokset kummallekin vastauksesta!
        Itse kuitenkaan en ymmärrä, että mistä tälläinen allergia on voinut tulla,
        kun kellään perheestä ei ole tälläistä allergiaa ollut KOSKAAN.
        Ja olen muutenkin koko elämäni syönyt hedelmiä,
        että voisiko syynä sitten esim olla se,
        että olin kauan syömättä niitä?
        Kauemmin siis kuin 5-7kk?

        Nyt kuitenkin peloittaa hiukan kokeilla niiden hedelmien kanssa, jos tosiaan kurkku turpoo. >_<
        (Niin ja pystyn kyllä syömään hedelmäsalatteja ja muita asioita jotka sisältävät hedelmiä, en vain raakana :DDDDDDDDDD)

        on samat allergiat. Pienenä söin aina paljon omenia ja porkkanoita, mutta aikuisella iällä niitä en ole enää pystynyt syömään. Herneille tulin allergiseksi viime kesänä, joka harmitti tosi paljon, kun ei puutarhasta enää voinut niitä napsia.
        Pidä kyypakkaus aina lääkekaapissa! Se auttaa, jos kurkku turpoaa vaarallisesti.


      • Saara 30
        mulla kirjoitti:

        on samat allergiat. Pienenä söin aina paljon omenia ja porkkanoita, mutta aikuisella iällä niitä en ole enää pystynyt syömään. Herneille tulin allergiseksi viime kesänä, joka harmitti tosi paljon, kun ei puutarhasta enää voinut niitä napsia.
        Pidä kyypakkaus aina lääkekaapissa! Se auttaa, jos kurkku turpoaa vaarallisesti.

        Kyypakkaus on yhtä tyhjän kanssa. Tavallinen ilman reseptiä saatava antihistamiini eli allergialääke on oikea apu allergiseen reaktioon.


      • kokenut kaikki tietää
        Saara 30 kirjoitti:

        Kyypakkaus on yhtä tyhjän kanssa. Tavallinen ilman reseptiä saatava antihistamiini eli allergialääke on oikea apu allergiseen reaktioon.

        Jos on niin voimakkaasti allerginen jollekin, että kurkku turpoaa (= anafylaktinen sokki), niin silloin voi olla hengenlähtö lähellä. Ei auta kyypakkaus eikä antihistamiini. Jos on voimakkaita allergioita, kotona pitäisi pitää adrenaliini-injektiota. Minulla ei sellaista ollut, kun viimeksi sain anafylaktisen sokin. Ambulanssissa hengitys pysähtyi kokonaan. Onneksi sairaala oli lähellä.


      • ...............
        kokenut kaikki tietää kirjoitti:

        Jos on niin voimakkaasti allerginen jollekin, että kurkku turpoaa (= anafylaktinen sokki), niin silloin voi olla hengenlähtö lähellä. Ei auta kyypakkaus eikä antihistamiini. Jos on voimakkaita allergioita, kotona pitäisi pitää adrenaliini-injektiota. Minulla ei sellaista ollut, kun viimeksi sain anafylaktisen sokin. Ambulanssissa hengitys pysähtyi kokonaan. Onneksi sairaala oli lähellä.

        kyseinen epipen-injektio on erittäin hankala saada, tai se resepti siihen. itse en voi syödä mitään tuoretta tai saan anafylatisen sokin, lievän tai erittäin vaikean ja mulle lekuri ei sitä suostunut kirjoittamaan, lekuri sanoi että olet aikuinen ihminen ja osaat välttää niitä aineita joita et saa syödä....


      • nainen 50v
        kokenut kaikki tietää kirjoitti:

        Jos on niin voimakkaasti allerginen jollekin, että kurkku turpoaa (= anafylaktinen sokki), niin silloin voi olla hengenlähtö lähellä. Ei auta kyypakkaus eikä antihistamiini. Jos on voimakkaita allergioita, kotona pitäisi pitää adrenaliini-injektiota. Minulla ei sellaista ollut, kun viimeksi sain anafylaktisen sokin. Ambulanssissa hengitys pysähtyi kokonaan. Onneksi sairaala oli lähellä.

        Minulla on adrenaliini-injektio kotona.Sain pahan reaktion lääkkeestä ja lääkäri kirjoitti minulle resptin.OLen allerginen myös kanamunalle ,mausteille,kalalle,ananastakin kartan .hedelmistä en oikeastaan uskalla syödä kuin banaania.ja päärynää.Mitään siemeniä ei saa olla ,manteleita .pähkinöitä en syö.adrenaliini-injektio kulkee aina minulla kassissa mukana. en uskalla lähteä mihinkään ilman sitä,koska useimmiten kun saan allergia reaktion on soitettava 112.Kortisooniakaan en voi käyttää koska olen sillekkin allerginen .


    • allerginen!

      Et lääkkeidenkään kanssa voi syödä niitä hedelmiä, joista oireita tulee. Sinun kannattaisi kuitenkin mennä lääkärille, sillä tällä hetkellä et tiedä, mistä kaikesta saat oireita. Lääkäriltä saat reseptit lääkkeisiin, joita voit käyttää silloin kuin paha allerginen kohtaus iskee.

      - antihistamiini
      - kortisonitabletit (käytetään vaikean astman, reuman ja allergioiden hoidossa. Käytettävä harkiten.)
      - EpiPen -piikki, joka sisältää adrenaliinia. Tätä käytetään vaikeiden kohtausten hoidossa ja tämän piikin aikana on jo tilattava ambulanssi. EpiPen on joillekin allergikoille se ainut asia, mikä pitää heidät hengissä.

      Kyypakkaus sisältää kortisonia, joten siitä voi olla apua. Kyypakkausta ei saa käyttää omin päin yhtä kertaa enempää, vaan sinun on mentävä lääkärille saamaan muita lääkkeitä. Kortisonista tulee sivuvaikutuksia (mm. sydämen tykytys, sokeriarvojen heittely, ihon oheneminen), joten sitä ei saa syödä miten vain!

    • yleensä terve

      Minulla turposi silmät ja varsinkin silmäluomet olivat kutisevat ja turvonneet. Ensin epäilin erästä luontaislääkettä, jota olin käyttänyt vasta 2 päivää - 1tb/pv. Lopetin ne heti. Kokeilin Lomudal-silmätippoja ja Oftan CC-silmäsalvaa, mutta oireet vain pahenivat. Silmät paranivat itsestään reilun viikon kuluttua. Sitten huomasin, kun olin syönyt nektariinia 3/pv, että silmät alkoivat taas kutista ja turvota.
      Voinko olla allerginen nektariinille?! Niitä olin syönyt myös silätulehduksen aikana, kun en osannut yhdistää oireita nektariiniin?! Minulla on kuiva, atooppinen iho, mutta ei varsinaisesti ruoka-aineallergioita ole todettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9254
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      42
      2720
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1340
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe