Millainen on Keski-Pohjanmaa?

tuleva asukas

Mietin mahdollista muuttoa työnperässä Keski-Pohjanmaalle. Työpaikka olisi pienellä paikkakunnalla. Olen netistä etsinyt tietoa alueesta, mutta kovin pintapuoliseksi se jää. En tunne alueelta yhtään ihmistä, joten en tiedä, millaista Keski-Pohjanmaalla on olla ja asua. Mitä hyvää siellä on? Mitä huonoa siellä on? Miksi sinne kannattaisi muuttaa? (Siis muita syitä, kuin se duuni)

Toivottavasti kysymykseni ei ole liian laaja, sillä Keski-Pohjanmaa käsittää monta kuntaa, mutta en halua paljastaa tuota mahdollista tulevaa työpaikkakuntaa.

Onko Kokkola mielestänne paras paikka asua Keski-Pohjanmaalla? Itse olen tottunut reiluun tunnin työmatkaan, joten useampikin kunta alueella olisi mahdollinen tuleva asuinpaikka. Niin ja perhe on mukana.

22

5033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tänne vaan :)

      Jos on mahdollista, niin muuttaisin Kokkolaan. Kokkola on kaunis, kasvava, vetovoimainen maakuntakeskus. Eihän kaupunki mikän kauheen iso ole ,mutta löytyy kaikki tarpeellinen.

      Tervetuloa Keskipohjanmaalle!

      • Tosirealisti

        Kokkolako ei ole "kauheen iso"? Mikä sitten on mielestäsi iso. Kokkola on Suomen vanhimpia, merkittävimpiä, kauneimpia ja kehittyvimpiä kaupunkeja. Pinta-alaltaan se on Suomen 108 kaupungin joukossa 25. ja asukasmäärältään peräti 22. Naapurikaupungeista muutama mainiten: Pietarsaari, Uusikaarlepyy, Lapua, Kauhava, Alajärvi, Kannus, Ylivieska, Haapajärvi, Nivala ja Kalajoki ovat kaikki pieniä ja vähäpätöisiä "tuppukyliä" Kokkoaan verrattuna.


    • asuneena

      voin sanoa et ihan hyvä paikka asua mutta aluksi kaikki tuntui vaikealta, tuntui ettei ihmisiin saa mitään yhteyttä ja muutenkin vaikealta. Itsestä paljon kiinni miten kotiutuu ja sopeutuu. Kokkola on asuinalueena ok ja palveluja ja harrastusmahdollisuuksia löytyy lapsiperheelle riittävästi. Teretulemast vaan kyllä niitä kavereita löytyy ja on sitten muutakin kuin työ...

    • mökkihöperö

      Itse Varsinais-suomesta muuttaneena (monella paikkakunnalla asuneena) mielestäni K-Pohjanmaalla ihmiset ovat avoimempia ja tulevat juttelemaan, vaikka eivät tuntisikaan. Vertaan esim. Turkuun, josta ei tuttuja saa tekemälläkään. Vuoden olen täällä asunut ja kavereita on tullut ihan riittämiin.
      Asustelen pienellä paikkakunnalla, jossa viihdyn kyllä erittäin hyvin =)

      Tervetuloa!

    • Kokkolalainen.

      Ei kannata muuttaa. Sielutonta aluetta...

      • urgo

        Ei kannata muuttaa. Keskipohjalaisissa yhdistyvät hämmästyttävällä tavalla eteläpohjalaisten järjetön itsetunto pohjois-pohjalaiseen umpimielisyyteen.

        'Olla oikeasssa' taivutetaan keskipohjanmaalla
        mää oon oikiasa, sää oot vääräsä, son vääräsä....


      • Kepukas
        urgo kirjoitti:

        Ei kannata muuttaa. Keskipohjalaisissa yhdistyvät hämmästyttävällä tavalla eteläpohjalaisten järjetön itsetunto pohjois-pohjalaiseen umpimielisyyteen.

        'Olla oikeasssa' taivutetaan keskipohjanmaalla
        mää oon oikiasa, sää oot vääräsä, son vääräsä....

        Sää oot vääräs!

        K-pohjalaiset on vaatimatonta porukkaa jotka tekee eikä kehuskele tekevänsä.

        Meillä taivutellaan siten, että
        mä onn oikeasa, sä voit olla oikeas, hänki saattaa olla oikeas, meist joku on oikias, teistäki voi olla joku oikias, heistä varmasti joku tietää


    • kannus

      mikä lie se sun työpaikkas?
      missä kunnassa?
      kannattaa harkita asumista myös kannuksen kauungissa jos lähempänä työpaikkaasi.
      samat palvelut kuin kokkolassa. pieni ja viihtyisä.

      • ********

        Eihän Kannuksessa ole,kun yksi tie läpi kylän,Kokkolassa olen viihtynyt kymmeniä vuosia.Tänne vaan.Oulusta tullut.


    • hyvää seutua

      Kokkola oikein hyvä, Kälviä tosi hyvä ja kannus hyvä. Toholampi hyvä myös mutta Perhoa karttaisin, se on oma saarekkeensa... Mutta kaikkialla pärjää kun itse asennoituu niin, hymyyn vastataan hymyllä täälläkin. Tervetuloa vaan, rehellistä porukkaa ja naapuriakin autetaan :)

      • perhonen

        miksi PERHO pitää karttaa?? Tahdon teitää??Siksikö että siellä aluu paljon siis hurja määrä lestadiolaisia??Vai miksi??Onhan Arsi Harjukin perhosta ja moni muu!! =)


      • B-sianajaja
        perhonen kirjoitti:

        miksi PERHO pitää karttaa?? Tahdon teitää??Siksikö että siellä aluu paljon siis hurja määrä lestadiolaisia??Vai miksi??Onhan Arsi Harjukin perhosta ja moni muu!! =)

        Tällä hetkellä tulee mieleen syyt:

        1.Työpaikat(mistä...ei kaikki voi olla yrittäjiäkään..)

        2.Työstä saatava palkka(ei ns.nyrkkipajat pysty maksamaan kovin kummosta palkkaa...)

        3.Koululaitos(ei rahaa, ei tulevaisuutta..liittyy kohtiin 1 ja 2...)

        4.Olemattomat vapaa-ajan palvelut(ei edes kapakkaa nykyään, jos en väärin muista..)


      • jos asennoituu niin
        perhonen kirjoitti:

        miksi PERHO pitää karttaa?? Tahdon teitää??Siksikö että siellä aluu paljon siis hurja määrä lestadiolaisia??Vai miksi??Onhan Arsi Harjukin perhosta ja moni muu!! =)

        No luit vähä huonosti viestin: MINÄ itse karttaisin Perhoa, en kehoittanut ketään muuta karttamaan ja syy oli se että Perho on oma saarekkeensa. Tällä tarkoitin sitä, että ulkopaikkakuntalaisen voi olla vaikea päästä sisälle, koska suurin osa tosiaan on sukua toisilleen tai ainakin samaa seurakuntaa. Minusta Perho on hieman syrjässä myös ajatellen vaikka sitä, mitä vaihtoehtoja on lasten käydä kouluja tai jos itse pitäisi saada töitä... Mutta en toki väitä etteikö sielläkin asu, minä itse en mutta varmasti moni viihtyy oikein hyvin eikä minusta se lestadiolaisuus mikään vika ihmisessä ole. Sehän voi olla hyväkin asia. Pahoittelen, jos loukkasin jonkun Perholaisen mieltä, en tarkoittanut. Sori.


      • Täältä päin
        jos asennoituu niin kirjoitti:

        No luit vähä huonosti viestin: MINÄ itse karttaisin Perhoa, en kehoittanut ketään muuta karttamaan ja syy oli se että Perho on oma saarekkeensa. Tällä tarkoitin sitä, että ulkopaikkakuntalaisen voi olla vaikea päästä sisälle, koska suurin osa tosiaan on sukua toisilleen tai ainakin samaa seurakuntaa. Minusta Perho on hieman syrjässä myös ajatellen vaikka sitä, mitä vaihtoehtoja on lasten käydä kouluja tai jos itse pitäisi saada töitä... Mutta en toki väitä etteikö sielläkin asu, minä itse en mutta varmasti moni viihtyy oikein hyvin eikä minusta se lestadiolaisuus mikään vika ihmisessä ole. Sehän voi olla hyväkin asia. Pahoittelen, jos loukkasin jonkun Perholaisen mieltä, en tarkoittanut. Sori.

        Perhossa on lähes kaikki sukua toisilleen. Liekö se tämä uskovaisuus sitten aiheuttanut sisäänpäin lämpiämisen, mutta totta se vaan on. Voitaisiin jopa puhua puhdasverisestä perholaisuudesta. Paha puoli vaan tahtoo olla, että jos oikein sisäsiittoiseksi menee touhu, niin saattaa alkaa "vintillä tuulemaan" tai tulee niitä "heikkoja lenkkejä". Sietäisi kunnan päättäjien miettiä, olisiko syytä panostaa vapaa-ajan mahdollisuuksiin. PS: Kossu ei ole aina pahasta.


      • ------------------^
        Täältä päin kirjoitti:

        Perhossa on lähes kaikki sukua toisilleen. Liekö se tämä uskovaisuus sitten aiheuttanut sisäänpäin lämpiämisen, mutta totta se vaan on. Voitaisiin jopa puhua puhdasverisestä perholaisuudesta. Paha puoli vaan tahtoo olla, että jos oikein sisäsiittoiseksi menee touhu, niin saattaa alkaa "vintillä tuulemaan" tai tulee niitä "heikkoja lenkkejä". Sietäisi kunnan päättäjien miettiä, olisiko syytä panostaa vapaa-ajan mahdollisuuksiin. PS: Kossu ei ole aina pahasta.

        Vimpelissä vähän samaa vikaa, on vaan Etelä-Pohojanmaan puolella.


      • perhonen
        B-sianajaja kirjoitti:

        Tällä hetkellä tulee mieleen syyt:

        1.Työpaikat(mistä...ei kaikki voi olla yrittäjiäkään..)

        2.Työstä saatava palkka(ei ns.nyrkkipajat pysty maksamaan kovin kummosta palkkaa...)

        3.Koululaitos(ei rahaa, ei tulevaisuutta..liittyy kohtiin 1 ja 2...)

        4.Olemattomat vapaa-ajan palvelut(ei edes kapakkaa nykyään, jos en väärin muista..)

        ja tuossako oli sun syyt miksi PERHOON ei kannata muuttaa ??
        Perhossa on 1.kouluja (maa talousoppilaitos, peruskoulut, lukio
        2.Löytyy kauppoja
        3.Kirkko
        4.työpaikkojakin on jos sinulle kelpaa huonompikin työ
        5.vanhainkoti terveyskeskus
        6.apteekki pankki ja posti kukkakauppa
        7.maaseudun rauhaa ja kauneutta
        Jos haluat lähteä juomaan viinaa mene naapurikuntaan kaikki perholaisetkaan ei ole juoppoja viinalle persoja...itsekeskeisiä kakkoja
        8.hanki ajokortti auto ja liiku nauti ole ja elä tiesitkö että perhossa on kaunis luonnonpuisto nimeltä salamaperän luonnonpuisto jossa voit kuulla suden ulvovan, ja nähdä kotkan lennon!
        Ja sinä joka perhoa mollaat mene kouluun ja opiskele työpaikkoja on naapurikunnissa ..niin ne eteläsuomalaisetkin tekee kulkevat töissä muualla..katos kaikilla ei oo asuntoo hesassa ja työpaikkaakin ..moni kotkalainen käy jopa porvoossa töissä..se on sopeutumis kysymys ja se jos osaa laittaa ELÄMÄNARVOT kohdalleen!!

        Ja tiesitkös muitakin ajanviettopaikkoja on kuin rafla!!


      • B-sianajaja
        perhonen kirjoitti:

        ja tuossako oli sun syyt miksi PERHOON ei kannata muuttaa ??
        Perhossa on 1.kouluja (maa talousoppilaitos, peruskoulut, lukio
        2.Löytyy kauppoja
        3.Kirkko
        4.työpaikkojakin on jos sinulle kelpaa huonompikin työ
        5.vanhainkoti terveyskeskus
        6.apteekki pankki ja posti kukkakauppa
        7.maaseudun rauhaa ja kauneutta
        Jos haluat lähteä juomaan viinaa mene naapurikuntaan kaikki perholaisetkaan ei ole juoppoja viinalle persoja...itsekeskeisiä kakkoja
        8.hanki ajokortti auto ja liiku nauti ole ja elä tiesitkö että perhossa on kaunis luonnonpuisto nimeltä salamaperän luonnonpuisto jossa voit kuulla suden ulvovan, ja nähdä kotkan lennon!
        Ja sinä joka perhoa mollaat mene kouluun ja opiskele työpaikkoja on naapurikunnissa ..niin ne eteläsuomalaisetkin tekee kulkevat töissä muualla..katos kaikilla ei oo asuntoo hesassa ja työpaikkaakin ..moni kotkalainen käy jopa porvoossa töissä..se on sopeutumis kysymys ja se jos osaa laittaa ELÄMÄNARVOT kohdalleen!!

        Ja tiesitkös muitakin ajanviettopaikkoja on kuin rafla!!

        1.Hyvä että vielä löytyy, vaikka määrärahoja leikataan koko ajan, ja pätevää opettaja-ainesta on huolestuttavan vähän. Näin olen kuullut. On suorastaan rikollista toimintaa vaarantaa nuorison tulevaisuus.

        2.Löytyy muualtakin kauppoja, tiesitkös.

        3.Kirkosta eronnut tuskin kaipaa kirkkoa edes nähtävyytenä?

        4.Ei kelpaa, minä haluan kunnollisen, ja hyvin palkatun työn. Se on pelkkää typeryyttä pyhittää itseään tekemällä paskahommia huonolla liksalla.

        5.No se on hyvä, että löytyy paikka, jossa kuolla 40 vuoden päästä. Miten paljon perholainen terveydenhuolto on muuten käyttänyt ostopalveluja muista kunnista?

        6.Löytyy muualtakin.

        7.Yksilöllistä. Minä en pidä erityisen kauniina maaseutua, vaan merinäkymä on kauniimpi. Yleensä ottaen mainostaessa "luonnon kauneutta ja rauhaa" se tarkoittaa suomeksi, että muuten onkin sitten tosi kuollutta.

        8.Tokihan minulla kortti, ja auto on. Sikäli ikävää, että joutuisin olla niitten varassa, koska julkinen liikenne on vähäistä. Ja jos tarkkoja ollaan, niin uuden auton hinnalla mää ajelisin taksilla vuosikymmeniä Perhossakin.

        Ja tuo kapakka-juttu oli piikki. Minä tiesin tasan tarkkaan, että Perhossa on tilanne sama, kuin muuttaessani 1991 sieltä pois:kapakan perään kyselevä henkilö leimataan, häntä edes tuntematta, "itsekeskeiseksi juopoksi".


      • Huh huijaa
        perhonen kirjoitti:

        ja tuossako oli sun syyt miksi PERHOON ei kannata muuttaa ??
        Perhossa on 1.kouluja (maa talousoppilaitos, peruskoulut, lukio
        2.Löytyy kauppoja
        3.Kirkko
        4.työpaikkojakin on jos sinulle kelpaa huonompikin työ
        5.vanhainkoti terveyskeskus
        6.apteekki pankki ja posti kukkakauppa
        7.maaseudun rauhaa ja kauneutta
        Jos haluat lähteä juomaan viinaa mene naapurikuntaan kaikki perholaisetkaan ei ole juoppoja viinalle persoja...itsekeskeisiä kakkoja
        8.hanki ajokortti auto ja liiku nauti ole ja elä tiesitkö että perhossa on kaunis luonnonpuisto nimeltä salamaperän luonnonpuisto jossa voit kuulla suden ulvovan, ja nähdä kotkan lennon!
        Ja sinä joka perhoa mollaat mene kouluun ja opiskele työpaikkoja on naapurikunnissa ..niin ne eteläsuomalaisetkin tekee kulkevat töissä muualla..katos kaikilla ei oo asuntoo hesassa ja työpaikkaakin ..moni kotkalainen käy jopa porvoossa töissä..se on sopeutumis kysymys ja se jos osaa laittaa ELÄMÄNARVOT kohdalleen!!

        Ja tiesitkös muitakin ajanviettopaikkoja on kuin rafla!!

        Äimistelin, että eikö Perhossa tosiaan ole kapakkia enää? Missäs normaalit perholaiset käyvät iltaa istumassa tai tuulettamassa päätään? Kaustisella, Vetelissä vaiko viekö tie Keski-Suomeen päin? Aika toivotonta on juuri Perhossa asuminen varmaan, kun joka keskukseen ts. ihmisten ilmoille on niin pitkä matka! Toisella puolella joku Kyyjärvi ja toisella puolella Veteli. Ihan hirveää ajatella asumista Perhossa. Ihminen tulee hulluksi, jos siltä puuttuu kaikki virikkeet, ns. sensorinen deprivaatio taitaa iskeä Perhossa aika äkkiä. Liekö se sisäsiittoisuuskin (uskovaisuus) korottanut tuota tilaa useampaan potenssiin.

        Perhossa on asunut kivoja ihmisiä, mutta nämä ainoat järjissään vielä olevat lienevät saaneet tarpeekseen ja muuttaneet pois?


    • peltokorpi

      www.kalvia.fi

    • ...

      Täytyy kyllä rehellisesti sanoa, että Kokkolassa tai Kälviällä ois varmaan hyvä asua. Ehkä Kälviällä, varsinkin jos perhettä on. Rauhallinen paikka, ja vain 20 minuutin matka Kokkolaan. Kannus, vaikkakin "isompi" paikka kun Kälviä, vaikuttaa jotenkin oudolta, ja tylsältä. Ja toisella puolella vieläkin tylsempiä paikkoja. Kokkola on tosi mukava paikka, semmonen pieni kaupunki, mutta ei liian pieni, kaikki saa siellä hoidettua, ja paljon kauppoja ym. Tervetuloa tänne päin :)

      • vois

        ajatella hyvinkin asuinpaikkana, jos työ on Kokkola, Pietarsaari, Kannus. Kälviällä edullisemmat asunnot kuin kaupungissa, rauhallinen ympäristö, kaupat ja terveyspalvelut löytyy, lastenhoitopaikat ja jopa kaksi toimivaa pubiakin, jos se nimittäin kiinnostaa. Lyhyt matka Kokkolaan ja Kannukseen, eikä mikään mieletön matka P-saareenkaan.
        Kälviällä on kyllä pieni vika... Muualta tulleita katsellaan ensin hieman syrjäsilmällä, mutta kyllä se siitä, jos vaan on hiukkaakaan sosiaalinen!


      • Pikkukaupunki rules
        vois kirjoitti:

        ajatella hyvinkin asuinpaikkana, jos työ on Kokkola, Pietarsaari, Kannus. Kälviällä edullisemmat asunnot kuin kaupungissa, rauhallinen ympäristö, kaupat ja terveyspalvelut löytyy, lastenhoitopaikat ja jopa kaksi toimivaa pubiakin, jos se nimittäin kiinnostaa. Lyhyt matka Kokkolaan ja Kannukseen, eikä mikään mieletön matka P-saareenkaan.
        Kälviällä on kyllä pieni vika... Muualta tulleita katsellaan ensin hieman syrjäsilmällä, mutta kyllä se siitä, jos vaan on hiukkaakaan sosiaalinen!

        Kesk-Pohjanmaan maakunnan edullisin verotuskunta on Kannus. Jos raha yhtään ratkaisee. Siellä on myös hyvät palvelut, kuten rautatie ja uimahalli, joita ei Kokkolan lisäksi muualta löydy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1575
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1253
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1017
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      920
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      851
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      848
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      764
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe