Propral ja alkoholi

uusi käyttäjä

Sain vähän aikaa sitten jännitystärinääni Propralia (10mg) ja olen haltioissani siitä, miten tuo lääke toimii, tuntuu kuin se olisi pelastanut elämäni :)

Mutta mutta, tuli mieleen sellainen, että mitäs jos on tulossa tilanne, jossa minun pitäisi pitää puhe alkuillasta (jolloin ottaisin propralin) ja loppuillassa olisi tiedossa alkoholia ja juhlimista? Esim. jossain synttäreillä tai häissä jne. Saako saman päivän aikana ottaa alkoa?

55

82580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle

      Moi! Propral ja alkoholi ei ole ongelma. Varsinkaan, kun sulla kyseessä tuo "mieto" versio Propralista. Mutta kohtuus kaikessa, niin ei ole mitään haittavaikutuksia noista. Itse alkoholin haitat sen sijaan varmaan tunnetkin? :)

      Hyvä, että olet saanut apua Propralista. Se on sinällään täysin turvallinen ja harmiton lääke, ei aiheuta esim. riippuvaisuutta. Propral on hyvä vaihtoehto rauhoittaville lääkkeille, joille usein jää ns. koukkuun. Lisäksi varsinaiset rauhoittavat alkoholi ei aina ole järkevä yhdistelmä. Monasti alkoholi lisää lääkeaineen vaikutusta...

      • uusi käyttäjä

        Tuli vain se mieleeni, että kauanko tuollaisen 10mg annoksen vaikutukset pysyvät elimistössä... Eli olisiko tuossa jokin aikaraja, monenko tunnin päästä propralin ottamisesta voi nauttia alkoholia? Ja ihan mielenkiinnosta vain kyselen, jos tällaisia juhlatilaisuuksia tulee eteen, ei minulla ole mikään pakko saada molempia yhtä aikaa.


      • Kalle

        Itse sain lääkäriltä 40mg Propralit samanlaiseen jännityksen lievennykseen. Lääkärin kanssa juteltiin vaihtoehdoista ja hän suositteli Propralia, koska ilmoitin, että tulee tilanteita, jolloin käytän myös alkoholia.

        Tuo 10 mg annos ei siis todellakaan ole mikään ongelma alkoholin kanssa! (kohtuukäyttö)

        Propral on beetasalpaaja, jota käytetään mm. alkoholimyrkytystiloissa olevilla potilailla. Se rauhoittaa näissä tapauksissa sydämen ylikierroksia...


      • härkä
        Kalle kirjoitti:

        Itse sain lääkäriltä 40mg Propralit samanlaiseen jännityksen lievennykseen. Lääkärin kanssa juteltiin vaihtoehdoista ja hän suositteli Propralia, koska ilmoitin, että tulee tilanteita, jolloin käytän myös alkoholia.

        Tuo 10 mg annos ei siis todellakaan ole mikään ongelma alkoholin kanssa! (kohtuukäyttö)

        Propral on beetasalpaaja, jota käytetään mm. alkoholimyrkytystiloissa olevilla potilailla. Se rauhoittaa näissä tapauksissa sydämen ylikierroksia...

        Jopa on tietämätön lääkäri. Taisit nyt keksiä itse. No, 10mg ei varmaan aiheuta ongelmia, mutta varovainen täytyy olla. alkoholimyrkytyksissä ei todellakaan käytetä propralia ja mistähän se alkoholimyrkytys on tullut? Mikä on kohtuukäyttö? Se vaihtelee ihmisen mukaan. Alkoholimyrkytyksissä voi olla että sydämen syke ja verenpaine laskee. Kohtuu käyttö on venyvä kasite, joillekin se on pari kaljaa ja joillekin kaksi kossua. On nimittäin oltu ensi avussa välillä töissä, eikä ihan heti lääkärille tuke mieleen käyttää propralia.


      • beetis

        jaahas, minulla on propral ollut käytössä jo yli kymmenen vuotta eikä kertaakaan ole ollut ongelmia alkoholin kanssa, vaikka tosinaan aika monta annosta tulee nautittua.

        Eikä yksikään lääkäri tänä aikana ole varoittanut alkoholin samanaikaisesta käytöstä. Jos kyseessä olisi vaarallinen yhdistelmä, niin kyllä siitä mainittaisiin. Ja sanottakoon että annokseni on kuitenkin 1-1.5x40 mg 1-2 kertaa vrk:ssa.


      • Kalle
        härkä kirjoitti:

        Jopa on tietämätön lääkäri. Taisit nyt keksiä itse. No, 10mg ei varmaan aiheuta ongelmia, mutta varovainen täytyy olla. alkoholimyrkytyksissä ei todellakaan käytetä propralia ja mistähän se alkoholimyrkytys on tullut? Mikä on kohtuukäyttö? Se vaihtelee ihmisen mukaan. Alkoholimyrkytyksissä voi olla että sydämen syke ja verenpaine laskee. Kohtuu käyttö on venyvä kasite, joillekin se on pari kaljaa ja joillekin kaksi kossua. On nimittäin oltu ensi avussa välillä töissä, eikä ihan heti lääkärille tuke mieleen käyttää propralia.

        En muuten väittänyt, että juuri Propralia käytetään alkoholiongelmapotilaalle. Vaan tarkoitin yleensäkin beetasalpaajaa. Ja nimenomaan tilanteessa, jossa juominen on jatkunut siihen pisteeseen, että elimistö käy jo rajusti ylikierroksilla. Ja sori vaan omastakin puolestani, että juttu taas harhautui uriltaan...

        Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, niin ei ole mitään ongelmaa, jos samana iltana nauttii kohtuudella alkoholia. Kyseessähän on todellakin vain 10mg propral-annos. Ja ennenkuin lääkäri on Propralia jännittämisoireiden hoitoon kirjoittanut, hän on ottanut selvää lääkkeenkäytön edellytyksistä. (Esim. normaali syke ja muutenkin terve sydän)

        Lopetetaan turha jeesustelu...


      • härkä
        Kalle kirjoitti:

        En muuten väittänyt, että juuri Propralia käytetään alkoholiongelmapotilaalle. Vaan tarkoitin yleensäkin beetasalpaajaa. Ja nimenomaan tilanteessa, jossa juominen on jatkunut siihen pisteeseen, että elimistö käy jo rajusti ylikierroksilla. Ja sori vaan omastakin puolestani, että juttu taas harhautui uriltaan...

        Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, niin ei ole mitään ongelmaa, jos samana iltana nauttii kohtuudella alkoholia. Kyseessähän on todellakin vain 10mg propral-annos. Ja ennenkuin lääkäri on Propralia jännittämisoireiden hoitoon kirjoittanut, hän on ottanut selvää lääkkeenkäytön edellytyksistä. (Esim. normaali syke ja muutenkin terve sydän)

        Lopetetaan turha jeesustelu...

        Moi!
        Väitit, että alkoholi myrkytykseen käytetään propralia. Kohtuus on kuin veteen piirretty viiva. Joistain kohtuu käyttö on muutoma olut ja toisille on pullo valkoviiniä ym. Tuskimpa lääkäri on mukana, kun otetaan alkoholia. Elimistöt toimivat ihmisillä eri tavoin. Onhan vastaanotolla normaali syke ja verenpaine, mutta kun siihen sekoitetaan viina mukaan, voi tulla yllätyksiä. Tosin 10mg propralia on lähinnä plasepo annos. On todella ihmeellistä, että suurin hätä on alkoholista. Ei kirjoiteta sen vaikutuksista, jotka ovat vaarallisia itselle sekä ympäristölle. En ole itsekkään absolutisti, joten voin jotain tietääkin siitä. Niin monta deliriumia olen hoitanut, ja ei ole mukavaa katseltavaa. Perhe hajoaa, menee työpaikka ja sitten aletaan juomaan pahaan oloon tosi rajusti. Alkoholi on huume ja pahanlainen sellainen. Ei tietenkään kaikki toimi samalla tavalla, mutta kenellä on taipumusta hakea pullon hengeltä apua, ovat liemessä. Ja mitä beetasalpaajiin tulee, niin propral vaikuttaa koko kehoon ja erityisesti sydämeen. Uudet beetasalpaajat vaikuttavat vain sydämeen, jotka kuormittavat sydäntä eli ovat ns. selektiivisiä. Tässä kirjoituksessa mennään hieman hakoteille, kyllä se alkoholi aiheuttaa paljon vaikeuksia, olen nähnyt niin monta avioeroa ja ihmisiä, joilla on sisuskalut loppusuoralla. Kyllä näille juotetaan diapamia runsaasti usein yli 200mg, koska delirium potilas on saatava nukkumaan.


      • lääkär xx
        härkä kirjoitti:

        Moi!
        Väitit, että alkoholi myrkytykseen käytetään propralia. Kohtuus on kuin veteen piirretty viiva. Joistain kohtuu käyttö on muutoma olut ja toisille on pullo valkoviiniä ym. Tuskimpa lääkäri on mukana, kun otetaan alkoholia. Elimistöt toimivat ihmisillä eri tavoin. Onhan vastaanotolla normaali syke ja verenpaine, mutta kun siihen sekoitetaan viina mukaan, voi tulla yllätyksiä. Tosin 10mg propralia on lähinnä plasepo annos. On todella ihmeellistä, että suurin hätä on alkoholista. Ei kirjoiteta sen vaikutuksista, jotka ovat vaarallisia itselle sekä ympäristölle. En ole itsekkään absolutisti, joten voin jotain tietääkin siitä. Niin monta deliriumia olen hoitanut, ja ei ole mukavaa katseltavaa. Perhe hajoaa, menee työpaikka ja sitten aletaan juomaan pahaan oloon tosi rajusti. Alkoholi on huume ja pahanlainen sellainen. Ei tietenkään kaikki toimi samalla tavalla, mutta kenellä on taipumusta hakea pullon hengeltä apua, ovat liemessä. Ja mitä beetasalpaajiin tulee, niin propral vaikuttaa koko kehoon ja erityisesti sydämeen. Uudet beetasalpaajat vaikuttavat vain sydämeen, jotka kuormittavat sydäntä eli ovat ns. selektiivisiä. Tässä kirjoituksessa mennään hieman hakoteille, kyllä se alkoholi aiheuttaa paljon vaikeuksia, olen nähnyt niin monta avioeroa ja ihmisiä, joilla on sisuskalut loppusuoralla. Kyllä näille juotetaan diapamia runsaasti usein yli 200mg, koska delirium potilas on saatava nukkumaan.

        Taidat olla joku viinanvihaaja.Sulla on tullut
        sanko täyteen ja sekös harmittaa.

        Alkoholi nostaa sykettä ja verenpainetta,Propral
        taas laskee sykettä ja verenpainetta.Eli missä
        on ristiriita?


      • härkä
        lääkär xx kirjoitti:

        Taidat olla joku viinanvihaaja.Sulla on tullut
        sanko täyteen ja sekös harmittaa.

        Alkoholi nostaa sykettä ja verenpainetta,Propral
        taas laskee sykettä ja verenpainetta.Eli missä
        on ristiriita?

        Moi!
        en ole viinan vihaaja ja kun tekevät lähetteen, niin menen hoitoon. Se nyt vain sattuu olemaan sillä tavalla, ettei alkoholimyrkytykseen annata propralia. Ei mitään lääkkeitä, on jonkun verran tullut hoidettua alkoholimyrkytyksiä ja kenellekkään ei ei ole annettu kyseistä lääkettä. Deliriumissa annetaan diapamia, kunnes nukkuu. Mutta on se hyvä että tiedät asiat näin hyvin. Jos jotain annetaan, se on diapam, jolla lasketaan verenpainetta ja sykettä. Ensin laitetaan tiputukseen, jos tarvetta lääkkeeseen, niin se on diapam. Mukavaa syksyä sinulle!


      • härkä
        lääkär xx kirjoitti:

        Taidat olla joku viinanvihaaja.Sulla on tullut
        sanko täyteen ja sekös harmittaa.

        Alkoholi nostaa sykettä ja verenpainetta,Propral
        taas laskee sykettä ja verenpainetta.Eli missä
        on ristiriita?

        Olis hieman noloa mennä työkavereiden hoidettavaksi. Alunperin oli kyse propral ja alkoholi. Kyllä se niin on että ne eivät sovi yhteen. Se on kova rasitus sydämelle. Mutta jos on delirium päällä, joka on alkoholimyrkytys tila potilas on saatava nukkumaan ja nukutuksessa käytetään diapamia melko suuria määriä. Mitäs pahaa siinä on, jos ei vaikka juokkaan viina. Minä kyllä juon viinaa, mutta eiköhän se ole jokaisen oma asia.


      • käyttäjä
        härkä kirjoitti:

        Olis hieman noloa mennä työkavereiden hoidettavaksi. Alunperin oli kyse propral ja alkoholi. Kyllä se niin on että ne eivät sovi yhteen. Se on kova rasitus sydämelle. Mutta jos on delirium päällä, joka on alkoholimyrkytys tila potilas on saatava nukkumaan ja nukutuksessa käytetään diapamia melko suuria määriä. Mitäs pahaa siinä on, jos ei vaikka juokkaan viina. Minä kyllä juon viinaa, mutta eiköhän se ole jokaisen oma asia.

        "Alunperin oli kyse propral ja alkoholi. Kyllä se niin on että ne eivät sovi yhteen. Se on kova rasitus sydämelle."

        Saisiko tähän väittämään liittyen jotain faktaa, kuten tutkimustuloksia. Sitten minä ja monet muut voidaan haastaa Propralia määränneet lääkärit hoitovirheestä. Ainakaan minulle Propralia määränneet lääkärit eivät ole koskaan maininneet mahdollisista haittavaikutuksista alkoholin kanssa. Luulisi, että lääkeen tuoteselostuksessa tai käyttöohjeessa olisi tuosta isoilla kirjaimilla maininta.

        Tosin en ole mitään yhteisvaikutuksia itse huomannut ja kokemusta on jo pitkältä aikaa. Lähipiirissäni on kaksi muutakin, joiden tiedän käyttävän propraleja. Kumpikaan ei ole absolutisti, toinen vieläpä käyttää alkoholia usein ja paljon. Ja on propralia syönyt varmaan kymmeniä vuosia. Ihmettelen tosiaan näitä kommentteja.


      • härkä
        käyttäjä kirjoitti:

        "Alunperin oli kyse propral ja alkoholi. Kyllä se niin on että ne eivät sovi yhteen. Se on kova rasitus sydämelle."

        Saisiko tähän väittämään liittyen jotain faktaa, kuten tutkimustuloksia. Sitten minä ja monet muut voidaan haastaa Propralia määränneet lääkärit hoitovirheestä. Ainakaan minulle Propralia määränneet lääkärit eivät ole koskaan maininneet mahdollisista haittavaikutuksista alkoholin kanssa. Luulisi, että lääkeen tuoteselostuksessa tai käyttöohjeessa olisi tuosta isoilla kirjaimilla maininta.

        Tosin en ole mitään yhteisvaikutuksia itse huomannut ja kokemusta on jo pitkältä aikaa. Lähipiirissäni on kaksi muutakin, joiden tiedän käyttävän propraleja. Kumpikaan ei ole absolutisti, toinen vieläpä käyttää alkoholia usein ja paljon. Ja on propralia syönyt varmaan kymmeniä vuosia. Ihmettelen tosiaan näitä kommentteja.

        Moi!
        Olen ollut ensiavussa töissä, eikä ikinä anneta propralia alkoholimyrkytykseen, mitä joku väitti.
        Silloin yritetään potilas saada mahdollisimman neutraaliksi lääkkeistä ja tiputetaan sokeriliuosta. Ihmettelen vain miksi pitää syödä propralia alkoholin kanssa?


      • härkä
        lääkär xx kirjoitti:

        Taidat olla joku viinanvihaaja.Sulla on tullut
        sanko täyteen ja sekös harmittaa.

        Alkoholi nostaa sykettä ja verenpainetta,Propral
        taas laskee sykettä ja verenpainetta.Eli missä
        on ristiriita?

        Mun puolesta vedä vaikka parasetamoolia=panadol alkon kanssa ja aamulla vielä krapulaan. Muutoma liuska ai et on mukavaa.


      • härkä
        beetis kirjoitti:

        jaahas, minulla on propral ollut käytössä jo yli kymmenen vuotta eikä kertaakaan ole ollut ongelmia alkoholin kanssa, vaikka tosinaan aika monta annosta tulee nautittua.

        Eikä yksikään lääkäri tänä aikana ole varoittanut alkoholin samanaikaisesta käytöstä. Jos kyseessä olisi vaarallinen yhdistelmä, niin kyllä siitä mainittaisiin. Ja sanottakoon että annokseni on kuitenkin 1-1.5x40 mg 1-2 kertaa vrk:ssa.

        Moi!
        Voit myös ostaa alkoholin kanssa erittäin vaarallista lääkettä parasetamolia käsikaupasta.
        Erittäin vaarallista jo yksin otettuna yliannos ja siihen vielä alkoholi tai krapula. Ei kukaan neuvo sinua sen maksa toksisuudesta, koska ei kukaan tiedä, että aiot ottaa alkoholia sen kanssa. Väite saattaa kuulostaa humpuukilta, mutta kysy joltain ammattilaiselta tai lue siitä jos löydät tiedot haittavaikutuksista.


      • härkä
        lääkär xx kirjoitti:

        Taidat olla joku viinanvihaaja.Sulla on tullut
        sanko täyteen ja sekös harmittaa.

        Alkoholi nostaa sykettä ja verenpainetta,Propral
        taas laskee sykettä ja verenpainetta.Eli missä
        on ristiriita?

        Moi!
        Eli elimistö ja juuri sydän kieppuu rytmihäiriöstä toiseen, joka on vakava asia elimistölle. Sitten vielä siihen vaikuttaa, kuinka paljon juo tai vähän. Jos minun sankosta puhut, välillä on täynnä ja välillä ei. Ja ei kuule harmita yhtään otanko vai en. Mutta en missään nimessä suosittele viinaa ja propralia, mutta jokaisen oma asia leikkiä hengellä. Asia minun osalta loppuun käsitelty.


      • ihan oikeassa
        härkä kirjoitti:

        Moi!
        Olen ollut ensiavussa töissä, eikä ikinä anneta propralia alkoholimyrkytykseen, mitä joku väitti.
        Silloin yritetään potilas saada mahdollisimman neutraaliksi lääkkeistä ja tiputetaan sokeriliuosta. Ihmettelen vain miksi pitää syödä propralia alkoholin kanssa?

        Niin, sanonpa minäkin jotain.
        Mieheni on kerran mennyt muutaman päivän juonnin jälkeen lääkäriin ja hänelle määrättiin Propralia,kun sydämen syke oli häiritsevän kova. Ensin otettiin sydänfilmi.
        Joten enpä tiedä.. lääkäri oli vain todennut, että lopeta juominen. Sinänsä hyvä neuvo, mutta..


      • härkä
        ihan oikeassa kirjoitti:

        Niin, sanonpa minäkin jotain.
        Mieheni on kerran mennyt muutaman päivän juonnin jälkeen lääkäriin ja hänelle määrättiin Propralia,kun sydämen syke oli häiritsevän kova. Ensin otettiin sydänfilmi.
        Joten enpä tiedä.. lääkäri oli vain todennut, että lopeta juominen. Sinänsä hyvä neuvo, mutta..

        Terve!
        Minkähän vuoksi otettiin sydänfilmi? Ei tainnut lääkäri heti työntää propralia. Kaikki me reagoimme eritavalla alkoholiin ja lääkkeisiin. Eipä kapakassa ole vielä sydänfilmin ottajia ja sen tulkitsijoita, vai? Joillekin se voi olla hyvä lääke, mutta ei sitä suinpäin mennä antamaan. Jotkut on saattanut vauhdittaa humaltumista rauhoittavilla, mitäs sitten tehdään? Saattaapi elimistö reagoida hieman toisella tavalla. Siinä tarvitaan jo happisaturaatiota, ettei lähde henki, kun hapetus laskee liian alas.


      • turhaa
        härkä kirjoitti:

        Terve!
        Minkähän vuoksi otettiin sydänfilmi? Ei tainnut lääkäri heti työntää propralia. Kaikki me reagoimme eritavalla alkoholiin ja lääkkeisiin. Eipä kapakassa ole vielä sydänfilmin ottajia ja sen tulkitsijoita, vai? Joillekin se voi olla hyvä lääke, mutta ei sitä suinpäin mennä antamaan. Jotkut on saattanut vauhdittaa humaltumista rauhoittavilla, mitäs sitten tehdään? Saattaapi elimistö reagoida hieman toisella tavalla. Siinä tarvitaan jo happisaturaatiota, ettei lähde henki, kun hapetus laskee liian alas.

        Siksi otettiin sydänfilmi,kun oli oireita, jotka olivat ikäväntuntoisia. Ja vielä se, että mies oli humalassa,kun lääkäri määräsi ne Propralit. Joten ajattelisin, että hän tiesi, että se juominen voi myös jatkua. Ja, että niitä tabletteja tulevaisuudessakin voitaisiin käyttää vastaavassa tilanteessa.

        Ihmisen on hyvä ottaa selvää, mitä syö ja mitä tekee ja milloin. Mutta sinä pelottelet nyt vähän liikaa..
        Lääkärihän ei määrää niitä tabletteja sellaiselle, jolle ne eivät sovi.

        That´s that :)


      • härkä
        turhaa kirjoitti:

        Siksi otettiin sydänfilmi,kun oli oireita, jotka olivat ikäväntuntoisia. Ja vielä se, että mies oli humalassa,kun lääkäri määräsi ne Propralit. Joten ajattelisin, että hän tiesi, että se juominen voi myös jatkua. Ja, että niitä tabletteja tulevaisuudessakin voitaisiin käyttää vastaavassa tilanteessa.

        Ihmisen on hyvä ottaa selvää, mitä syö ja mitä tekee ja milloin. Mutta sinä pelottelet nyt vähän liikaa..
        Lääkärihän ei määrää niitä tabletteja sellaiselle, jolle ne eivät sovi.

        That´s that :)

        Minähän tässä vääristelen, kun latelen totuuksia. Mulle on ihan sama syötkö tai juotko mitä vaan. Toivottovasti edes joku otti onkeensa.
        Propralithan ne ongelma olikin, ei viinaalla läträäminen. Ihmisen olisi hyvä ottaa selvää, mihin viina ja propral vaikuttaa yhdessä, kun se ei kaikilla vaikuta samalla tavalla. Millainenhan syke on ilman viinaa, mut ei mitää välii. Kokeilkaa, kun selviätte.


      • verenpaine nousee
        härkä kirjoitti:

        Moi!
        Voit myös ostaa alkoholin kanssa erittäin vaarallista lääkettä parasetamolia käsikaupasta.
        Erittäin vaarallista jo yksin otettuna yliannos ja siihen vielä alkoholi tai krapula. Ei kukaan neuvo sinua sen maksa toksisuudesta, koska ei kukaan tiedä, että aiot ottaa alkoholia sen kanssa. Väite saattaa kuulostaa humpuukilta, mutta kysy joltain ammattilaiselta tai lue siitä jos löydät tiedot haittavaikutuksista.

        Suomessa on arviolta noin 1.5 -2 milj. kohonneesta verenpaineesta kärsivää henkilöä, joista osa syö päivittäin beetasalpaajia. Luuletko tosiaan, että heistä kaikista tulee absolutisteja lääkityksen myötä. Tuskin lääkäritkään niin olettavat, kun lääkityksen määräävät.

        On tosi törkeää vihjata, että Propralin käyttäjät ovat sekakäyttäjiä, jos juovat alkoholia.

        Parasetamoli ja beetasalpaaja ovat täysin eri asia. Parasetamolin ja kroonisen alkoholin käytön myrkytysvaikutuksiahan on tutkittu jo pitkään, mutta ei ole kiistatta pystytty osoittamaan yhteiskäytön syy-seuraamuksia. Muutoikaan parasetamolia ei suositella kuin lyhytaikaiseen käyttöön toisin kuin beetasalpaajia, joita yleensä käytetään loppuelämä ja päivittäin (ainakin jos on kyse verenpainetaudista).


      • härkä
        verenpaine nousee kirjoitti:

        Suomessa on arviolta noin 1.5 -2 milj. kohonneesta verenpaineesta kärsivää henkilöä, joista osa syö päivittäin beetasalpaajia. Luuletko tosiaan, että heistä kaikista tulee absolutisteja lääkityksen myötä. Tuskin lääkäritkään niin olettavat, kun lääkityksen määräävät.

        On tosi törkeää vihjata, että Propralin käyttäjät ovat sekakäyttäjiä, jos juovat alkoholia.

        Parasetamoli ja beetasalpaaja ovat täysin eri asia. Parasetamolin ja kroonisen alkoholin käytön myrkytysvaikutuksiahan on tutkittu jo pitkään, mutta ei ole kiistatta pystytty osoittamaan yhteiskäytön syy-seuraamuksia. Muutoikaan parasetamolia ei suositella kuin lyhytaikaiseen käyttöön toisin kuin beetasalpaajia, joita yleensä käytetään loppuelämä ja päivittäin (ainakin jos on kyse verenpainetaudista).

        Valitettavasti alkoholimyrkytykseen ei käytetä epäselektiivistä verenpainelääkettä. Nykyään beetasalpaajat ovat selektiivisiä, joista ei ole normaalissa alkon käytössä mitään haittaa. Tässä on puhuttu alkoholimyrkytyksestä. Lueppa hieman tarkemmin. Ja aika helpolla sulla nousee verenpaine, että suosittelen sulle jotain muuta, kuin propralia. Kuinka monen tiedät nykyään syövän propralia verenpaineeseen? En minä vihjaa sekakäytöstä, vaan latelen tosiasioita asin suhteen. Syön myös itse beetasalpaajaa ja en todellakaan ole absolutisti.


      • alkoholiongelmaista :)
        härkä kirjoitti:

        Minähän tässä vääristelen, kun latelen totuuksia. Mulle on ihan sama syötkö tai juotko mitä vaan. Toivottovasti edes joku otti onkeensa.
        Propralithan ne ongelma olikin, ei viinaalla läträäminen. Ihmisen olisi hyvä ottaa selvää, mihin viina ja propral vaikuttaa yhdessä, kun se ei kaikilla vaikuta samalla tavalla. Millainenhan syke on ilman viinaa, mut ei mitää välii. Kokeilkaa, kun selviätte.

        Niin, en minä ole humalassa ollutkaan, aika harvoin olen. Kyse oli ihan toisesta ihmisestä ja todellisesta asiasta kirjoitin. Ajattelin vaan selventää asiaa, koska minusta tässä on joku ristiriita. Eniten kuitenkin ajattelisin, että lääkäri tietää mitä tekee.

        Kirjoitat ihan siihen sävyyn kuin täällä alkoholistit keskustelisivat. Luultavasti oli kysymys vaan siitä, että alkuperäinen kirjoittaja halusi tietää tästä asiasta, sinä sensijaan kirjoitat kuin hänellä olisi alkoholiongelma.
        Luulenpa, että alkoholiongelmaiset eivät edes mieti tuollaisia, vetävät naamaansa sitä, millä helpotuksen saa.


      • beetis
        härkä kirjoitti:

        Valitettavasti alkoholimyrkytykseen ei käytetä epäselektiivistä verenpainelääkettä. Nykyään beetasalpaajat ovat selektiivisiä, joista ei ole normaalissa alkon käytössä mitään haittaa. Tässä on puhuttu alkoholimyrkytyksestä. Lueppa hieman tarkemmin. Ja aika helpolla sulla nousee verenpaine, että suosittelen sulle jotain muuta, kuin propralia. Kuinka monen tiedät nykyään syövän propralia verenpaineeseen? En minä vihjaa sekakäytöstä, vaan latelen tosiasioita asin suhteen. Syön myös itse beetasalpaajaa ja en todellakaan ole absolutisti.

        tämän viestiketjun aloittaja nimenomaan kysyi, että jos ottaa propralin ennen juhlien alkua ja illan päälle on alkoholitarjontaa, niin voiko ottaa alkoholia. Joku muu täällä nyt latelee kommentteja asian vierestä ja kyllä täällä esitetään omia olettamuksia faktoina.


      • härkä
        alkoholiongelmaista :) kirjoitti:

        Niin, en minä ole humalassa ollutkaan, aika harvoin olen. Kyse oli ihan toisesta ihmisestä ja todellisesta asiasta kirjoitin. Ajattelin vaan selventää asiaa, koska minusta tässä on joku ristiriita. Eniten kuitenkin ajattelisin, että lääkäri tietää mitä tekee.

        Kirjoitat ihan siihen sävyyn kuin täällä alkoholistit keskustelisivat. Luultavasti oli kysymys vaan siitä, että alkuperäinen kirjoittaja halusi tietää tästä asiasta, sinä sensijaan kirjoitat kuin hänellä olisi alkoholiongelma.
        Luulenpa, että alkoholiongelmaiset eivät edes mieti tuollaisia, vetävät naamaansa sitä, millä helpotuksen saa.

        Moi!
        Pyydän anteeksi, jos kirjoitukseni ovat aiheuttaneet sen kuvan, että vain alkoholistit täällä kirjoittaa. Mutta puolustan hieman, koska eräs kirjoittaja otti kantaa asiaan ja olivat joutuneet ensiapuun miehen juomisen vuoksi, niin silloin kyllä olettaisin, että on ongelmaa alkon suhteen. Lukase se kirjoitus. Eivät lääkärit lääkettä määrätessä ajattele, että sitä käytetään alkon kanssa, vaan luottavat ihmisten omaan kykyyn ajatella asioita. Se, että tietää lähtevänsä juhlimaan, voi vähän ajatella, olisiko parempi jättää sinä päivänä lääke pois. Moneltakaan ei kysytä alkon käytöstä lääkärissä. On totta, että alkoholistit eivät välitä muusta, kun saisi jotenkin itsensä sekaisin. Vastasin aluksi kysymykseen propral ALKOHOLI, joka on ajattelevalla ihmisellä aivan selvä, ei yhtäaikaa lääkettä ja viinaa. Jos on varma, ettei tule komblikaatioita, niin siitä vaan. Propral on nykyään markkinoilla, koska sitä käytetään jännitys oireisiin, eikä verenpaineeseen. Sitä käytettiin pitkävaikutteisena ennen verenpaineeseen propranololihydroklori 80mg tai 160mg ja kauppanimi oli inderal retard. Aina sitä määrättäessä tuli tietää, että alko vaikuttaa hoidon tehoon. Se on vedetty markkinoilta, koska uudet beetasalpaajat ovat korvanneet sen, koska tämä oli epäselektiivinen lääke ja ei mennyt enää kaupaksi. Propral metaboloituu lähes täydellisesti maksassa, joten ei hyvä alkoholin kanssa, myös jos sitten ottaa vielä aamulla panadolia krapulaan, joka myös maksatoksinen. Jokaisella on tietysti oikeus ottaa mitä haluaa. Jos, ette usko kannattaa varmaan kokeilla, kuinka kipeä maksa on tämän satsin jälkeen. Se on maksan kohdalta kosketus herkkä. On tapauksia, jotka tulevat valittamaan, että oikean puolen kylkiluu on varmaan murtunut tai poikki. Vähän aikaa jutusteltua, kysytään, että onko tullut otettua alkoholia, ja panadolia tai propralia tai kenties kaikkia yhtäaikaa. Silloin otamme maksa entsyymit, joista voi sanoa, että kylki on kunnossa, mutta maksa ei. Ja vielä sydänfilmi päälle. Nämä ovat tavallisia asioita, joita työssä kohtaa. En halua pelotella, mutta....


      • torssonen
        käyttäjä kirjoitti:

        "Alunperin oli kyse propral ja alkoholi. Kyllä se niin on että ne eivät sovi yhteen. Se on kova rasitus sydämelle."

        Saisiko tähän väittämään liittyen jotain faktaa, kuten tutkimustuloksia. Sitten minä ja monet muut voidaan haastaa Propralia määränneet lääkärit hoitovirheestä. Ainakaan minulle Propralia määränneet lääkärit eivät ole koskaan maininneet mahdollisista haittavaikutuksista alkoholin kanssa. Luulisi, että lääkeen tuoteselostuksessa tai käyttöohjeessa olisi tuosta isoilla kirjaimilla maininta.

        Tosin en ole mitään yhteisvaikutuksia itse huomannut ja kokemusta on jo pitkältä aikaa. Lähipiirissäni on kaksi muutakin, joiden tiedän käyttävän propraleja. Kumpikaan ei ole absolutisti, toinen vieläpä käyttää alkoholia usein ja paljon. Ja on propralia syönyt varmaan kymmeniä vuosia. Ihmettelen tosiaan näitä kommentteja.

        Miten lääkärin on voinut tehdä näin karkeen virheen, ettei olekkaan määrännyt propraalia viinan kanssa. Heti väsämään hoitovirhettä. Ei voi ku, nauraa. Et oo käyny viime aikoina lääkärissä, kyllä ne luettelee kaikki haittavaikutukset niille, joilta älliä puuttuu.


      • ???
        härkä kirjoitti:

        Moi!
        Pyydän anteeksi, jos kirjoitukseni ovat aiheuttaneet sen kuvan, että vain alkoholistit täällä kirjoittaa. Mutta puolustan hieman, koska eräs kirjoittaja otti kantaa asiaan ja olivat joutuneet ensiapuun miehen juomisen vuoksi, niin silloin kyllä olettaisin, että on ongelmaa alkon suhteen. Lukase se kirjoitus. Eivät lääkärit lääkettä määrätessä ajattele, että sitä käytetään alkon kanssa, vaan luottavat ihmisten omaan kykyyn ajatella asioita. Se, että tietää lähtevänsä juhlimaan, voi vähän ajatella, olisiko parempi jättää sinä päivänä lääke pois. Moneltakaan ei kysytä alkon käytöstä lääkärissä. On totta, että alkoholistit eivät välitä muusta, kun saisi jotenkin itsensä sekaisin. Vastasin aluksi kysymykseen propral ALKOHOLI, joka on ajattelevalla ihmisellä aivan selvä, ei yhtäaikaa lääkettä ja viinaa. Jos on varma, ettei tule komblikaatioita, niin siitä vaan. Propral on nykyään markkinoilla, koska sitä käytetään jännitys oireisiin, eikä verenpaineeseen. Sitä käytettiin pitkävaikutteisena ennen verenpaineeseen propranololihydroklori 80mg tai 160mg ja kauppanimi oli inderal retard. Aina sitä määrättäessä tuli tietää, että alko vaikuttaa hoidon tehoon. Se on vedetty markkinoilta, koska uudet beetasalpaajat ovat korvanneet sen, koska tämä oli epäselektiivinen lääke ja ei mennyt enää kaupaksi. Propral metaboloituu lähes täydellisesti maksassa, joten ei hyvä alkoholin kanssa, myös jos sitten ottaa vielä aamulla panadolia krapulaan, joka myös maksatoksinen. Jokaisella on tietysti oikeus ottaa mitä haluaa. Jos, ette usko kannattaa varmaan kokeilla, kuinka kipeä maksa on tämän satsin jälkeen. Se on maksan kohdalta kosketus herkkä. On tapauksia, jotka tulevat valittamaan, että oikean puolen kylkiluu on varmaan murtunut tai poikki. Vähän aikaa jutusteltua, kysytään, että onko tullut otettua alkoholia, ja panadolia tai propralia tai kenties kaikkia yhtäaikaa. Silloin otamme maksa entsyymit, joista voi sanoa, että kylki on kunnossa, mutta maksa ei. Ja vielä sydänfilmi päälle. Nämä ovat tavallisia asioita, joita työssä kohtaa. En halua pelotella, mutta....

        kun tiedät asiasta niin kysyisin ett jos on käyttänyt esim propralia, alkoholia, panadolia niin kauanko kestää että maksa normalisoituu ?


      • härkä
        ??? kirjoitti:

        kun tiedät asiasta niin kysyisin ett jos on käyttänyt esim propralia, alkoholia, panadolia niin kauanko kestää että maksa normalisoituu ?

        Moi!
        Kovasta alkoholinkäytöstä, josta ei ole vielä muutoksia maksassa. Maksa entsyymit ovat palaavat normaaleiksi 2-3 viikkoa eli verikokeissa otetaan S-GT, S-ALAT, S-ALAT, S-AFOS ja S-Bil ja jos halutaan oikein tarkka määritys, niin katsotaan punasolujen kokoa ilmoittava B-MCV. Muut kokeet voivat, vääristyä vaikka, jostain lääkkeestä esim. kolestrolilääke on sellainen, joka nostaa maksa entsyymejä. Mutta tarvitaan raju muutoman päivän ja usein toistuva ryyppääminen, jotta maksa entsyymit nousevat korkealle. Lääkkeet ovat yksilöllisiä ja en voi antaa kuin mutu tuntumaa. Lääkkeet käyttäytyvät hyvin toisella tavalla, mutta näkyvät n. muutoman päivän elimistössä ja riippuu ihmisestä ja hänen fyysisestä kunnosta. Propral, panadol ja alkoholi metaboloituvat maksassa, siksi olen kirjoittanut, ettei tule yllätyksiä. Ei varmaan haittaa, jos tiedät lähteväsi juhlimaan, ettet ota propraalia. Seuraavana krapula päivänä älä ota panadolia, mielummin ei mitään, mutta jos pakko on jotain saada, niin ibuprofeiinia ja jos sydän hyppii sietämättömästi kattoon, niin propralia pieni määrä. Maksa normalisoituu nopeasti, jos juominen on siedettävää ja kestää vaikka yhden illan. Monen nuoren juominen on kohtuullista, eikä siitä tarvitse huolestua, sehän kuuluu nuoruuteen suurimmalla osalla. Lääkkeissä kyllä täytyy olla tarkka, koska on monia maksassa hajoavia aineita. Täytyy punnita edut ja haitat. Kyllä suurimmalla osalla asiat ovat ihan hallussa.


      • ???
        härkä kirjoitti:

        Moi!
        Pyydän anteeksi, jos kirjoitukseni ovat aiheuttaneet sen kuvan, että vain alkoholistit täällä kirjoittaa. Mutta puolustan hieman, koska eräs kirjoittaja otti kantaa asiaan ja olivat joutuneet ensiapuun miehen juomisen vuoksi, niin silloin kyllä olettaisin, että on ongelmaa alkon suhteen. Lukase se kirjoitus. Eivät lääkärit lääkettä määrätessä ajattele, että sitä käytetään alkon kanssa, vaan luottavat ihmisten omaan kykyyn ajatella asioita. Se, että tietää lähtevänsä juhlimaan, voi vähän ajatella, olisiko parempi jättää sinä päivänä lääke pois. Moneltakaan ei kysytä alkon käytöstä lääkärissä. On totta, että alkoholistit eivät välitä muusta, kun saisi jotenkin itsensä sekaisin. Vastasin aluksi kysymykseen propral ALKOHOLI, joka on ajattelevalla ihmisellä aivan selvä, ei yhtäaikaa lääkettä ja viinaa. Jos on varma, ettei tule komblikaatioita, niin siitä vaan. Propral on nykyään markkinoilla, koska sitä käytetään jännitys oireisiin, eikä verenpaineeseen. Sitä käytettiin pitkävaikutteisena ennen verenpaineeseen propranololihydroklori 80mg tai 160mg ja kauppanimi oli inderal retard. Aina sitä määrättäessä tuli tietää, että alko vaikuttaa hoidon tehoon. Se on vedetty markkinoilta, koska uudet beetasalpaajat ovat korvanneet sen, koska tämä oli epäselektiivinen lääke ja ei mennyt enää kaupaksi. Propral metaboloituu lähes täydellisesti maksassa, joten ei hyvä alkoholin kanssa, myös jos sitten ottaa vielä aamulla panadolia krapulaan, joka myös maksatoksinen. Jokaisella on tietysti oikeus ottaa mitä haluaa. Jos, ette usko kannattaa varmaan kokeilla, kuinka kipeä maksa on tämän satsin jälkeen. Se on maksan kohdalta kosketus herkkä. On tapauksia, jotka tulevat valittamaan, että oikean puolen kylkiluu on varmaan murtunut tai poikki. Vähän aikaa jutusteltua, kysytään, että onko tullut otettua alkoholia, ja panadolia tai propralia tai kenties kaikkia yhtäaikaa. Silloin otamme maksa entsyymit, joista voi sanoa, että kylki on kunnossa, mutta maksa ei. Ja vielä sydänfilmi päälle. Nämä ovat tavallisia asioita, joita työssä kohtaa. En halua pelotella, mutta....

        mitä tarkoittaa Propral, panadol ja alkoholi metaboloituvat maksassa ? eli mitä on metaboloituvat?


      • härkä
        ??? kirjoitti:

        mitä tarkoittaa Propral, panadol ja alkoholi metaboloituvat maksassa ? eli mitä on metaboloituvat?

        Terve!
        Unohtui eilen kaikkein tarkin alkoholia mittaava verikoe CDT, joka nousee aina pitkään alkoholia käyttävän elimistössä ja vaikka kuinka yrittäisi sanoa, ettei ole juonut, sitä ei ammattilaiset usko. Metabolia= maksan aineenvaihdunta eli maksa reagoi kyseisiä aineita käytettäessä. Suomeksi maksa pilkkoo myrkyn siedettäväksi, jolloin maksa on kovilla, mitä enemmän sillä on työtä tai jos se on vaurioitunut,niin tiedäthän, että henkilö ei tarvitse kovinkaan paljon alkoholia/lääkkeitä, koska maksa ei toimi enää täysillä. Tätä edeltää vaihe, jossa useimmat kehuskelevat, ettei alkoholi käy päähän. Jos tietäisivät totuuden, että maksa on ollut kovilla pitkän aikaa ja kohta tulee vaihe, ettei tarvitse paljokaan alkoholia/lääkkeitä eli silloin on yleensä lähellä maksa sairaudet ja haimatulehdus, joka hoitamattomana voi johtaa kuolemaan. Haimatulehdukset ovat erittäin vaarallisia ja kivuliaita. Ihminen kestää muutoman haimatulehduksen ja sen jälkeen jos aikoo elää, niin täytyy alkon käyttö lopettaa. Usein siinä sivussa saa vielä diabeteksen. Nämä asiat tarvitsevat ihmisen, joka yleensä on alkoholisti tai ns. kaappijuoppo, joka tulee muille yllätyksenä. Kerroin nyt aika suoraan, koska nämä asiat tarvitsevat suoraa puhetta. Mutta älkää nyt säikähtäkö, sillä ei tämä tarkoita kohtuu käyttäjille mitään ja nuoruuteen usein kuuluu alkoholi. En itsekään ole absolutisti ja kun otan, niin otan suomalaiseen tapaan kovat kännit, mutta se jää siihen. Nyt tämä kirjoitus meni hieman alku kysymyksen ohi, mutta katsoin asian tärkeäksi ettei tule yllätyksiä. En halua olla mikään valistaja, joten jokainen tehköön niin kuin huvittaa.


      • härkä
        turhaa kirjoitti:

        Siksi otettiin sydänfilmi,kun oli oireita, jotka olivat ikäväntuntoisia. Ja vielä se, että mies oli humalassa,kun lääkäri määräsi ne Propralit. Joten ajattelisin, että hän tiesi, että se juominen voi myös jatkua. Ja, että niitä tabletteja tulevaisuudessakin voitaisiin käyttää vastaavassa tilanteessa.

        Ihmisen on hyvä ottaa selvää, mitä syö ja mitä tekee ja milloin. Mutta sinä pelottelet nyt vähän liikaa..
        Lääkärihän ei määrää niitä tabletteja sellaiselle, jolle ne eivät sovi.

        That´s that :)

        Kyllä ne määrää tabletteja, jotka ei kaikille sovi. Silloin vain vaihdetaan toiseen. Älä nyt höpöjä puhu, ei määrää lääkkeitä sillä periaatteella, kyllä tuo varmasti juo tulevaisuudessa. Lääkärit kehottavat olemaan juomatta, joka kuuluu heidän sanoa, vaikka tietävät, että se on jokaisen oma asia. Juomattomuus lähtee omasta tahdon halusta. Lääkäri näki teidän alkoholi ongelman ja nosti kädet pystyyn. Sen verran työskentelen lääkäreiden kanssa, että tiedän teidänlaisten olevan lääkäreille pakkopullaa ja nopeasti harjoitusten pariin kotiin.


      • sss
        härkä kirjoitti:

        Terve!
        Minkähän vuoksi otettiin sydänfilmi? Ei tainnut lääkäri heti työntää propralia. Kaikki me reagoimme eritavalla alkoholiin ja lääkkeisiin. Eipä kapakassa ole vielä sydänfilmin ottajia ja sen tulkitsijoita, vai? Joillekin se voi olla hyvä lääke, mutta ei sitä suinpäin mennä antamaan. Jotkut on saattanut vauhdittaa humaltumista rauhoittavilla, mitäs sitten tehdään? Saattaapi elimistö reagoida hieman toisella tavalla. Siinä tarvitaan jo happisaturaatiota, ettei lähde henki, kun hapetus laskee liian alas.

        Minullekin annettiin propraalia rapulaan kun syke oli lähes 100.


      • Anonyymi

        Minä kyllä väitän että alkoholia ottaneet on leimattu. Elikäs jos kerran myönnät ottaneesi alkoholia saa leiman otsaan. Mulla on käytössä seuraavat lääkkeet.
        - levoprozine tai levotsin mikälie
        - pancod
        - 800 burana
        - opamoksi
        - triptyl
        - lamictal
        - asa 100mg
        - propral astmalääkkeet. Siinä simulle neiti hotaja. Nämäkö ei nosta maksaarvoja
        jos nää ei nosta maksaarvoja, mikä sitten?


      • Anonyymi
        härkä kirjoitti:

        Moi!
        Väitit, että alkoholi myrkytykseen käytetään propralia. Kohtuus on kuin veteen piirretty viiva. Joistain kohtuu käyttö on muutoma olut ja toisille on pullo valkoviiniä ym. Tuskimpa lääkäri on mukana, kun otetaan alkoholia. Elimistöt toimivat ihmisillä eri tavoin. Onhan vastaanotolla normaali syke ja verenpaine, mutta kun siihen sekoitetaan viina mukaan, voi tulla yllätyksiä. Tosin 10mg propralia on lähinnä plasepo annos. On todella ihmeellistä, että suurin hätä on alkoholista. Ei kirjoiteta sen vaikutuksista, jotka ovat vaarallisia itselle sekä ympäristölle. En ole itsekkään absolutisti, joten voin jotain tietääkin siitä. Niin monta deliriumia olen hoitanut, ja ei ole mukavaa katseltavaa. Perhe hajoaa, menee työpaikka ja sitten aletaan juomaan pahaan oloon tosi rajusti. Alkoholi on huume ja pahanlainen sellainen. Ei tietenkään kaikki toimi samalla tavalla, mutta kenellä on taipumusta hakea pullon hengeltä apua, ovat liemessä. Ja mitä beetasalpaajiin tulee, niin propral vaikuttaa koko kehoon ja erityisesti sydämeen. Uudet beetasalpaajat vaikuttavat vain sydämeen, jotka kuormittavat sydäntä eli ovat ns. selektiivisiä. Tässä kirjoituksessa mennään hieman hakoteille, kyllä se alkoholi aiheuttaa paljon vaikeuksia, olen nähnyt niin monta avioeroa ja ihmisiä, joilla on sisuskalut loppusuoralla. Kyllä näille juotetaan diapamia runsaasti usein yli 200mg, koska delirium potilas on saatava nukkumaan.

        Hyvin kirjoitettu, kiitos ! <3


      • Anonyymi

        Voiko alkoholia käyttää Propralin kanssa? Apteekkarin lyhyt vastaus toiseltasivulta: "KYLLÄ. Kommenttina kuitenkin : Mikäli Propralia otetaan enemmän kuin 4 mg / painokilo ( siis esim normaali 80 kg painava henkilö ottaa 320mg) vuorokaudessa ja alkoholia mainitut 8 annosta , saattaa pitkäaikaiskäytössä ilmentyä maksavaurioita.

        Tässä kysymyksessä erikoinen asia lienee se, että nautinta-alkoholin (etanolin) varsinaista vaikutusta – krapulaa – ja siihen liittyvää vapinaa lievennetään joskus propralilla.

        Lääke ja alkoholi eivät kuitenkaan koskaan ole hyvä yhdistelmä. "


      • Anonyymi
        härkä kirjoitti:

        Jopa on tietämätön lääkäri. Taisit nyt keksiä itse. No, 10mg ei varmaan aiheuta ongelmia, mutta varovainen täytyy olla. alkoholimyrkytyksissä ei todellakaan käytetä propralia ja mistähän se alkoholimyrkytys on tullut? Mikä on kohtuukäyttö? Se vaihtelee ihmisen mukaan. Alkoholimyrkytyksissä voi olla että sydämen syke ja verenpaine laskee. Kohtuu käyttö on venyvä kasite, joillekin se on pari kaljaa ja joillekin kaksi kossua. On nimittäin oltu ensi avussa välillä töissä, eikä ihan heti lääkärille tuke mieleen käyttää propralia.

        Kuulepas Härkä hyvä. Kannattaa ottaa selvää ennenkuin vastaa musta-tuntuu-vastauksia.


      • Anonyymi
        härkä kirjoitti:

        Moi!
        Väitit, että alkoholi myrkytykseen käytetään propralia. Kohtuus on kuin veteen piirretty viiva. Joistain kohtuu käyttö on muutoma olut ja toisille on pullo valkoviiniä ym. Tuskimpa lääkäri on mukana, kun otetaan alkoholia. Elimistöt toimivat ihmisillä eri tavoin. Onhan vastaanotolla normaali syke ja verenpaine, mutta kun siihen sekoitetaan viina mukaan, voi tulla yllätyksiä. Tosin 10mg propralia on lähinnä plasepo annos. On todella ihmeellistä, että suurin hätä on alkoholista. Ei kirjoiteta sen vaikutuksista, jotka ovat vaarallisia itselle sekä ympäristölle. En ole itsekkään absolutisti, joten voin jotain tietääkin siitä. Niin monta deliriumia olen hoitanut, ja ei ole mukavaa katseltavaa. Perhe hajoaa, menee työpaikka ja sitten aletaan juomaan pahaan oloon tosi rajusti. Alkoholi on huume ja pahanlainen sellainen. Ei tietenkään kaikki toimi samalla tavalla, mutta kenellä on taipumusta hakea pullon hengeltä apua, ovat liemessä. Ja mitä beetasalpaajiin tulee, niin propral vaikuttaa koko kehoon ja erityisesti sydämeen. Uudet beetasalpaajat vaikuttavat vain sydämeen, jotka kuormittavat sydäntä eli ovat ns. selektiivisiä. Tässä kirjoituksessa mennään hieman hakoteille, kyllä se alkoholi aiheuttaa paljon vaikeuksia, olen nähnyt niin monta avioeroa ja ihmisiä, joilla on sisuskalut loppusuoralla. Kyllä näille juotetaan diapamia runsaasti usein yli 200mg, koska delirium potilas on saatava nukkumaan.

        Taitaa mennä useimmiten toisinpäin kuin mainitsemasi "Perhe hajoaa, menee työpaikka ja sitten aletaan juomaan pahaan oloon tosi rajusti". Usein syy eroon on toisen juominen. Ja ero alkoholismiin sairastuneelle uusi syy juoda lisää.


    • Tytteli80

      Itse olen miettinyt ihan samaa, koska Propral laskee sydämen sykettä ja alkoholi taas vaikuttaa myös lamaannuttavasti keskushermoston kautta ja hidastaa elintoimintoja. Jos vielä päivällä on nauttinut pari kupillista kahvia, jonka kofeiini taas kiihdyttää elimistöä niin varmasti on kroppa ihan sekaisin. Päälle vielä pari askia röökiä niin soppa on keitetty!

      Eikös tässä pari vuotta sitten nuorella urheilijalla tullut juuri joku kohtaus johon menehtyi kun otti energiajuomaa ja alkoholia (sitä energiajuomaa oli taidettu tosin juoda noin 10 pulloa, tai jokin muu yhtä käsittämätön määrää..) ja kyllä nämä taitaa olla aika marginaalitapauksia, mutta ihmiselimistö on vain koneisto, joten hyvähän se on ottaa selvää ennekuin toimii.

      Soita apteekkiin ja kysy, siellä osaavat neuvoa jopa paremmin kun lääkärit.

    • Käyttäjä

      Itse aloin syömään just noita 10 mg Propraleita viime tammikuussa. Aluksi yksi tabletti toimi kuin unelma ja tuntui tosiaan siltä, että elämä on pelastettu. Jossain vaiheessa kuitenkin huomasi, että enää noin pieni annos ei vaikuta samalla tavalla kuin ennen ja nykyään joudun ottaa ainakin neljä tablettia, että huomaan mitään vaikutusta.
      Ja yleisesti ottaen olen huomannut, että koko lääke ei vaan tehoa samalla tavalla kuin ennen. Masentaa.

      • huomannut

        lääkkeellä mitään vaikutusta.


    • T. Karvinen

      Terve,

      Olen valmistunut farmaseutiksi vuonna 2002 ja nyanssina pidän kahta apteekkia Pohjois-Pohjanmaalla. Näin 4 vuotta kysymyksesi jälkeen vastaan (kaikille tuleville googlaaville sukupolville) kysymykseesi. Propralilla ja alkoholilla ei tiedetä olevan yhteisvaikutuksia ja tämän provokatiivisen kirjoittajan tiedoksi, Propral eliminoituu eri aineenvaihduntakanavaa kuin alkoholi joten se siitä maksatoksisuudesta.

      Mitä taasen tulee Parasetamoliin, niin kyseessä on todellakin maksatoksinen lääke jota pilkkova entsyymi ei (suurilla annoksilla) välttämättä kykene käsittelemään läkettä siinä määrin kun sitä nautitaan. Suosituksen mukaan kroonisesti alkoholia käyttävän henkilön Parasetamolin vuorokausiannoksen ei tulisi ylittää 3g (6 x normaali 500mg Panadol tabletti).

      Kuitenkin lukuisien uusien kliinisten tutkimuksien mukaan Parasetamolin toksisuus on suurimmillaan juomisen päätyttyä, ei silloin kun maksa on "kyllästetty" alkoholilla.

      Vastauksena kysymykseesi; Voit huoletta ottaa Propral annoksesi kanssa alkoholia mikäli itse sairaus, johon lääke on määrätty, ei sitä estä. Voit myös ottaa alkoholin aiheuttamiin kiusallisiin jälkioireisiin lisäksi Parasetamolia suositussannostelun puitteissa ilman, että näiden kolmen välillä olisi mitään yhetisvaikutuksia. Ensisijaisesti alkoholin kanssa käytettäväksi särkylääkkeeksi kuitenkin suositellaan ibu- tai ketoprofeenia mikäli mikään sairaus tai muu lääkitys ei estä niiden käyttöä.

      • Anonyymi

        Kiitos, tyhjentävä ja kunnon vastaus, mukavaa päivänjatkoa ! :)


    • testattu

      Riippuu normaalista alkoholiherkkyydestä miten propral ja alkoholi vaikuttavat toisiinsa. Jos humaltuu muutenkin herkästi, niin veikkaan että useimmissa tapauksissa lääke lisää alkoholin vaikutusta. Tämä on oma kokemus. Eli kun ottaa maltillisesti niin ei ole mitään kuolemanvaaraa.

      Kaikilla ei varmasti tämä lääke ja alkoholi yhdessä vaikuta mitään, mutta herkemmillä vaikutus tehostuu.

    • prip

      Alkoholin ja propralin yhteiskäytöstä aiheutuu haittaa vasta kun päivä annos alkaa olemaan tyyliin 250-300mg ja alkoholia on otettu n. 8 annosta. Tässäkin haitta on pitkälti munuaisille ja maksalle mitkä joutuvat kuormitukselle. Eli näillä et henkeä pois saa tai mitään muutakaan.

    • Darabell

      Kysyin lääkäriltä ja hän sanoi,että voi ottaa alkoholia.

    • asiasta toiseen

      Mulla Propral 20 mg laski pulssin sairaalassa sadasta 52:teen ja kotona olen ottanut 10 mg rytmihäiriöihin jolloin pulssi on laskenut 67:stä 49:ään.

      Sairaalassa rauhoitti oikeasti, vaikka pulssi laski vähän liikaa, mutta kotona ei poistanut oireita joihin sitä on määrätty, vaan laski vain pulssia.

      Miten ihmeessä jotkut voivat syödä 40-80 mg Propralia? Oma kehoni maximi normaalisykkeellä näyttää olevaan 10 mg. Olen siis kolmekymmpinen normaalikokoinen nainen, jollla epäillään sympaattisen hermoston yliaktiivisuutta.

    • 3+3

      Mietit vain hupikäyttöä.
      Propral ja alkoholi ovat huono yhdistelmä, eivätkä anna sinulle minkäänlaisia kiksejä. That's it.

    • yrjöperlle

      itse voin sanoa että kun ite otin propalin alkoholin kanssa niin laattahan mulla lens... en tiiä tekikö se lääke sen vai oma pieni jännittäminen, en siis ollut ottanut kun muutaman kun tuo tapahtui.

    • h6hy64yh35t43h4h5

      Olen ottanut muutama vuosi sitten 40mg ranoprineja, eli samaa kuin Propral, mutta eri nimellä. Join alkoholia, joka ei minulle sovi ja josta olen ollut jo erossa 2,5 vuotta. 12 päkin join. Alko vituttaa, otin 30 x 40mg = 1200mg = 1,2g Ranoprineja ja soitin itselleni ambulanssin. Pulssi, eikä mikään edes laskenut / noussut, joten ei ne vaarallisia ole.

      Toki alkoaikoinani söin myös päivittäin jossain vaiheessa 3 x 10mg Propralia ja saatoin ottaa kännit samana iltana. Ne ei vaikuta alkoholin kanssa mitenkään päihtymystilaasi, korkeintaan pienentävät noin pienillä annoksilla minimaalisen määrän verenpainetta. Siis todella minimaalisen.

      Juo ihan vapaasti ja popsi nappulas noil annoksil.

      Toivon kuitenkin sulle kaikkee hyvää. Mulla nuo ei auttanu jännitykseen yhtään, mut joillai auttaa.

      • h6hy64yh35t43h4h5

        Koska ylempänä oli maininta hupikäyttötavoitteleusta, niin vastaan vielä sen verran, että itselläni ei ollut tavoitteena mikään viihdekäyttö, koska olen tiennyt jo useita vuosia ennen tuota, että nuo ei ole mitään hupipillereitä. Mua muutenki säälittää sakki joka vetää rauhoittavia ym. alkoholin kans. Ja sit se vie meilt tarvitsevilt saumat saada niit paljo vaikeemmaks.

        Mä tein ton sen takia, että halusin päästä suljetulle. No eihän mua ees otettu, koska olen tervejärkinen. ;) Päämotiivi oli saada rauhoittavat, jotka ois jo kummasti helpottanu tulevia vuosia tuonkin jälkeen, koska ainoastaan niiden ansiosta olen elävien kirjoissa. Sain ne sit pari vuotta ton yliannostusepisodin jälkeen ja oon kiitollinen siitä. Nykyään en juo, eikä mua kiinnosta mikään muu, ku koittaa elää hyvää elämää ja auttaa tarvittaessa muita. Ennen mua ei kiinnostanu pätkääkää muitten elämä, ku kukaan ei jeesannu mua. Mut joo, se siit purkauksest. Aihe käsitteli lienee aivan eri asioita, joten poistun tästä takavasemmalle.


      • kyllä tipahti
        h6hy64yh35t43h4h5 kirjoitti:

        Koska ylempänä oli maininta hupikäyttötavoitteleusta, niin vastaan vielä sen verran, että itselläni ei ollut tavoitteena mikään viihdekäyttö, koska olen tiennyt jo useita vuosia ennen tuota, että nuo ei ole mitään hupipillereitä. Mua muutenki säälittää sakki joka vetää rauhoittavia ym. alkoholin kans. Ja sit se vie meilt tarvitsevilt saumat saada niit paljo vaikeemmaks.

        Mä tein ton sen takia, että halusin päästä suljetulle. No eihän mua ees otettu, koska olen tervejärkinen. ;) Päämotiivi oli saada rauhoittavat, jotka ois jo kummasti helpottanu tulevia vuosia tuonkin jälkeen, koska ainoastaan niiden ansiosta olen elävien kirjoissa. Sain ne sit pari vuotta ton yliannostusepisodin jälkeen ja oon kiitollinen siitä. Nykyään en juo, eikä mua kiinnosta mikään muu, ku koittaa elää hyvää elämää ja auttaa tarvittaessa muita. Ennen mua ei kiinnostanu pätkääkää muitten elämä, ku kukaan ei jeesannu mua. Mut joo, se siit purkauksest. Aihe käsitteli lienee aivan eri asioita, joten poistun tästä takavasemmalle.

        jos on matala verenpaine muutenkin voi se propral tehdä paljonkin hallaa. Paineet voi pudota tosi paljon. En sen kanssa leikkisi. Alkoholi monesti tehostaa beetasalpaajan vaikutusta. että 60- 60 pulssi 45 ! kysykää lääkäriltä, lukekaa käyttöohjeet !


    • NOISNE

      No sehän on tietääkseni sydänmen tykytykseen ja samalla alentaa verenpainetta. mutta elä ole huolissasi.(pieni tilka) (viina)ja jännitys häviää ja uskon että pystyt pitämään puheen kuin puheen

    • Itkettäätommonen

      Näytän sit vissiin alkoholistilta. Hain just ensimmäiset propralit ja farmaseutti sano, et kannattaa välttää alkoholia niitten kaa. Se, että ihminen tärisee, ei aina johdu darrasta. Tärisen aina ulkomaailmassa. Siks vittu nää lääkkeet sain. Älä oleta.

    • Anonyymi

      Moro. Väitetään ja sanotaan että alkoholi vaikuttaa maksaarvoihin, tottakai mutta miksi se on korokkeella numero 1. Minulla on lääkkeitä aika isokasa, voimakkaat kipulääkkeet ja mieliala lääkkeet.
      Olen sitä mieltä että turhaan akoholia käyttäneet leimataan ryhmään, maksa maksa maksa. Kävin laprassa ja maksaarvot hieman koholla alkoholiko pelkästään vaikuttaa arvoihin tuskimpa. Eikös asetoni, maalit, mattoliimatkin vaikuta. Voiskos joku valaista asiaa?

    • Anonyymi

      En ole asiantuntija, mutta minulla on käytössä kans tuo propral. Itse lääkäriltäni tarkkaan kyselin miten alkoholin kanssa tuon käyttö, koska harvoin juon mutta silloin enemmän ja yleensä nämä juhlatilanteet ovat niitä että tarvitsen myös juurikin tuon lääkkeen. Lääkäri mulle antoi neuvona, että alkoholia saa käyttää normaalisti propralin kanssa, ei pitäisi olla mitään hätää. Mutta suositteli myös, että kokeilen puolikkaalla annoksella propralia ja pienellä annoksella alkoholia joskus kun olen kotona (älä kokeile kun olet yksin). Sitten kun tiedät miten oma keho reagoi näihin kahteen yhdessä voit propralin kanssa käyttää alkoholia, mutta kannattaa yhä muistaa kohtuu. Tosiaan tuo 10mg on tosi pieni annos, itselläni on 20mg kolmesti päivässä (tarvittaessa). Huomasin kyllä kun lääkettä testasin että alkoholi lisää minulla ainakin propralin vaikutusta, joten jos tiedän että tulen käyttämään alkoholia niin yritän jättää lääkkeen pois tai otan vain puolikkaan. (Ainahan voin ottaa sen toisen 10mg jos alkaa oireet tulemaan liikaa.)

      Mut joo, ehdottomasti suosittelen varovasti kokeilemaan näitten yhteisvaikutuksia ja ota siihen joku kaveriksi että jos tulee ongelmia niin saat apua. Itse en suosittele käyttämään lääkettä alkoholin kanssa jossei ole pakko ja jos käytät niin kerro aina jollekin kaverille että olet myös ottanut lääkkeen niin pahimman varalla joku tietää siitä :).

      Mut huippu lääke kyllä, mulla ainakin parantunut elämänlaatu.

    • Anonyymi

      Aina voi ottaa alkoholia. Se on lääke mihin vaivaan tahansa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe