Mitä teille tarkoittaa vapaus?

angi

Mikä elämässäne on vapauden riistoa? Minä olen ollut avioliitossa 40 vuotta. Vapauteni meni silloin kun pappi sanoi aamenensa.

51

1796

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laiska!

Kun pappi sanoi aamenensa 38 vuotta sitten alkoi todellinen vapauteni.

Ei tarvinnut itse huolehtia jääkaapin sisällöstä.

Ei huolta vaatteista.

Ei asunnon siisteydestä

Ja ennen kaikkea, ei pakonomaista naisten perässä juoksemista.
      Häpeä tunnustaa mutta usein vielä kehnoin tuloksin!

Olen todella nauttinut vapaudestani.
      Varsinkin viime vuosina.
      Lopetettuan 50 vaiheessa töissä käymisen lopetti tietysti vaimonikin ko. puutteen torjunnan.

• Angi *

Taisi käydä minun miehelleni sama onni... Hänelläkin alkoi laiskat päivät, samallailla kuin sinullakin.

• Angi *

kenenkään sukulaiseni kanssa. Mies seuraa kuin hai laivaa jokapaikkaan.

• riippuvainen tukehduttaa

Sinusta on tullut riippuvainen,riiput miehessäsi kiinni kynsin hampain,anna hänelle vähän levähdystaukoa.
        Samalla koet itsesikin vapaammaksi ja uskallat tehdä matkojakin ilman että suku ympärilläsi pyörii, kiskase itsesi irti ja näytä, että kyllä sinä pärjäät ilman ketään hoivaajaa.
        Tarkotan nyt jotain pidempiä matkoja,ei mitään kauppa tai naapurissa käyntejä.

• Angi *
        riippuvainen tukehduttaa kirjoitti:

Sinusta on tullut riippuvainen,riiput miehessäsi kiinni kynsin hampain,anna hänelle vähän levähdystaukoa.
        Samalla koet itsesikin vapaammaksi ja uskallat tehdä matkojakin ilman että suku ympärilläsi pyörii, kiskase itsesi irti ja näytä, että kyllä sinä pärjäät ilman ketään hoivaajaa.
        Tarkotan nyt jotain pidempiä matkoja,ei mitään kauppa tai naapurissa käyntejä.

Minun pitäisi päästää irti? Taitaa olla just päinvastoin. Miehen pitäisi päästää irti ja antaa itselleen vapaus siinä samalla saisin minäkin vapauteni. No kyllä me jaksetaan kulkea yhdessä kuten ennenkin. Yritin vain ihmisiä kirjoittelemaan elämästään olen tainnut epäonnistua yrityksessäni?

• merkitsee mielestäni vapauden lisääntymistä. Voi tehdä paljon sellaista, mitä ei yksin voisikaan.

Papin aamen merkitsi minulle oman aikuisenelämän vapaudenkauden alkamista ja vanhempien määrittelemien turhien rajoitusten poistumista.

Joku viisas on sanonut: "Avioliitto ei merkitse vapauden menettämistä vaan vapauden jakamista toisen kanssa". Minusta se on hyvä ajatus, jota kannattaisi yrittää toteuttaa omalla kohdallaan.

• Yykaakoo

Ei kukaan eikä mikään koskaan ole minun vapauttani riistänyt. Ei aviomieheni (itse hänet ja avioliittoni valitsin), eivät lapseni (ei minua väkisin raskaaksi saatettu), ei työni, ei esivalta eikä Eu eikä itse Jumalakaan.

Jos tämä kysymys esitettäisi ex-miehelleni, hän vastaisi vähän samaan tyyliin kuin sinä. Nuorena vaimona minä sidoin hänet itseeni lujin ja kuristavin sitein, olin hirveän mustasukkainen. Ja minä hallitsin kotiamme muutenkin kuten Niskavuoren vanha emäntä aikoinaan. Ja kuinkas sitten kävikään? Kovin ottein minut pantiin "aisoihin" ja perheterapian ja avioeron jälkeen olemme molemmat etsineet ja löytäneetkin vastaukset siihen, miksi me olimme sellaiset kuin olimme. Miksi minä alistin, miksi hän siihen niin kauan suostui.

En oleta, että sinulla on tällainen minun kaltaiseni dominoiva kumppani. Kerroin nyt vain täältä yhden vapauden riistäjän paikalta, ja oletan tietäväni, että lukijoiden joukossa on muitakin entisiä ja nykyisiäkin pirttihirmuja. Kyllähän me yleensä pyritään ulospäin näyttämään ne sulokasvomme,täällä palstallakin, mutta jokaisella meistä on ne omat peikkomme.

Niin että kuulehen Angiseni, joteskin minua nyt vain riipaisi tuo sinun viestisi...kun et matkoillekaan yksin siitä tokene...ja joteskin vaan oli pakko näin kirjoittaa...

• Angi *

jonkun kirjoittavan. Itse asiassa minä en ole tuo pirttihirmu. Eikä mieheni ole vangin vartia. Kaikki on vain ikää myöten lipsahtanut omille raiteilleen. Nyt sitten olen ruvennut rimpuilemaan vaikkei todellista syytä ole olemassakaan. Mieheni haluaa aina minut mukaansa joka ikiseen paikkaan minne on menossa. Minä taas haluan mennä yksin, joskus ja olen siihen saanut täydet valtuudet. Meillä kun minä olen sosiaalisempi. Sukuloimaan kun menemme niin siellä hän ei minun anna yksin olla kenenkään kanssa, mutta voi johtua siitä ettei hänellä ole ketään jonkakanssa olisi sillä aikaa..

• Huuha

Vapauden riistoa on ollut se henkinen väkivalta, jota itse olen aiheuttanut itselleni olemalla kiltti tyttö ja tekemällä niinkuin olen luullut muiden minulta edellyttävän. Voisin tietysti syyttää muita ihmisiä: aviopuolisoa, ystäviä, työtovereita, esimiehiä ja muuten vaan keljuja kavereita kaikenlaisesta: tekemisistä ja tekemättömyydestä. Kuitenkin alkusyy siihen, miksi jotkut asiat menevät metsään, on ollut minussa itsessäni, kun jutut oiken pohjaan saakka miettii. Pakko ei ole kuin kuolla.

Ei henkistä vakivaltaa ole pakko sietää, vielä vähemmän ruumiillista. Jos viihtyy muuten huonosti, on vaihdettava paikkaa tavalla tai toisella. Lähdöt ja entisen purkamiset ovat vaikeita ratkaisuja. Monasti heittäytymistä ei mihinkään, varsinkin, kun taloudellinen tilanne on nollalla. Mutta se on se hinta, jonka vapaudesta maksaa. Omalla kohdallani se on kannattanut maksaa. Marttyyriydestä ei saa lisäpisteitä eikä se tuota hyvää oloa kenellekään.

• sanelit asian niinkuin pirp...

minun suustani.MUTTA SEN MINÄKIN olen nyt vasta
        huomannut.piti käydä pohjalla ja herätä,löytää
        oma minäni.
        Ihanaa kun nytkin ois voinu mennä kokoelämä toisii holhotessa.
        Vielä on silti oppimista et jos aikaa annetaan niin kyll se siitä,,,,

• vapaaherra

Mitä on itse asiassa vapaus, sanalla on varmaan erilaisia merkityksiä itse kullekin.
        Olen sitä mieltä, että perheellinen tai parisuhteessa elävä on harvoin vapaa elämään juuri niin kuin itse halua, se on mahdotonta vaikka suhde olisi kuinka hyvä ja vuorovaikutus toimisi.
        Parisuhteessa olet vapaa kompromissien rajoissa, se on alistamista jos ainoastaan toisen ehdoilla eletään. Oikeudet otetaan, toki, mutta ei perhe voi pyöriä yhden henkilön tarpeiden ja oikeuksien ehdoilla, kyllä kaikkien perheenjäsenten oikeudet pitää ottaa huomioon.
        Sinkun ei niinkään tarvitse välittää ympäristön odotuksista ja näkemyksistä, rajoitteita asettaa kai lähinnä raha ja yleiset normit.

• kiukkunen akka

Sama täällä.Määrätön halu olla kiltti ja toisille mieliksi lattiamatoksi asti.Seurauksena määrätön itseinho.Olen yrittänyt ottaa rajojani takaisin mutta koville se ottaa-omatunto soimaa ja toinen syyllistää.Olen yrittänyt ottaa omaa vapauttani takaisin .Minulla on viikottainen harrastus jonka vuoksi on syy osan viikkoa olla erossa-mieheni on mieluummin mökillä.Lähden sukulaisteni luokse kylään.En viitsi enää edes kysyä lähdetkö mukaan,koska useimmiten hän ei halua.Oman mielenterveyteni vuoksi minun on ollut pakko ottaa etäisyyttä.Mies on ihmeissään minne katosi se kiltti tyttö johon hän rakastui?

• Huuha
        sanelit asian niinkuin pirp... kirjoitti:

oma minäni.

Oikeasa olet, pohjalla on pitänyt käydä monta kertaa (olen sen verran kovapäinen) ennenkuin tämänkin totuuden itsestäni olen löytänyt. Kun aikansa tietää kaikki vastaukset (omasta mielestään) kaikkeen, oppii senkin,että ei tiedä vielä yhtään mitään. Itseään on pakko sietää ja miksei terveellä tavalla rakastaakin, ei muuten kenestäkään aidosti opi pitämään. Minä harjoittelen nyt pitämään itsestäni, jotta oppisin suvaitsevuutta. Jatkoja ja mukavaa päivää sinulle ynnä muille!

• Angi *

Kaikkein vähiten itselle... Olet sitten ajatellut kaiken alusta loppuun ja huomannut sen yksinkertaisen syyn oman itsesi..

• Angi *
        sanelit asian niinkuin pirp... kirjoitti:

oma minäni.

Elämää tämä vain on. Ei kannata olla kenenkään alammainen.

• Angi *
        Huuha kirjoitti:

Oikeasa olet, pohjalla on pitänyt käydä monta kertaa (olen sen verran kovapäinen) ennenkuin tämänkin totuuden itsestäni olen löytänyt. Kun aikansa tietää kaikki vastaukset (omasta mielestään) kaikkeen, oppii senkin,että ei tiedä vielä yhtään mitään. Itseään on pakko sietää ja miksei terveellä tavalla rakastaakin, ei muuten kenestäkään aidosti opi pitämään. Minä harjoittelen nyt pitämään itsestäni, jotta oppisin suvaitsevuutta. Jatkoja ja mukavaa päivää sinulle ynnä muille!

ja onnea tuossa oman itsesi löytämisessä..

• Angi *
        vapaaherra kirjoitti:

Mitä on itse asiassa vapaus, sanalla on varmaan erilaisia merkityksiä itse kullekin.
        Olen sitä mieltä, että perheellinen tai parisuhteessa elävä on harvoin vapaa elämään juuri niin kuin itse halua, se on mahdotonta vaikka suhde olisi kuinka hyvä ja vuorovaikutus toimisi.
        Parisuhteessa olet vapaa kompromissien rajoissa, se on alistamista jos ainoastaan toisen ehdoilla eletään. Oikeudet otetaan, toki, mutta ei perhe voi pyöriä yhden henkilön tarpeiden ja oikeuksien ehdoilla, kyllä kaikkien perheenjäsenten oikeudet pitää ottaa huomioon.
        Sinkun ei niinkään tarvitse välittää ympäristön odotuksista ja näkemyksistä, rajoitteita asettaa kai lähinnä raha ja yleiset normit.

Sinkkuja lohdutella aina tuolla helpolla elämällä ja itsepäätös vallalla jokaisessa asiassa mikä eteen tulee..

• Angi *
        kiukkunen akka kirjoitti:

Sama täällä.Määrätön halu olla kiltti ja toisille mieliksi lattiamatoksi asti.Seurauksena määrätön itseinho.Olen yrittänyt ottaa rajojani takaisin mutta koville se ottaa-omatunto soimaa ja toinen syyllistää.Olen yrittänyt ottaa omaa vapauttani takaisin .Minulla on viikottainen harrastus jonka vuoksi on syy osan viikkoa olla erossa-mieheni on mieluummin mökillä.Lähden sukulaisteni luokse kylään.En viitsi enää edes kysyä lähdetkö mukaan,koska useimmiten hän ei halua.Oman mielenterveyteni vuoksi minun on ollut pakko ottaa etäisyyttä.Mies on ihmeissään minne katosi se kiltti tyttö johon hän rakastui?

Kuule koska sinä nyt lopultakin olet tajunnut että tämä elämä on sinun omasi ja ainut kertainen, niin toivon sinulle jaksamista jatkaa tätä uutta rooliasi, olla kiltti mutta ei alistuva. Miehet ovat helposti alistavia jos siihen vipuun menee.

• leaorvokki

Vapaus.

Vapaus on ajatella ja kokea sioita.
      Ilman kahleita vangittuna,tai henkisesti riistettynä.
      Ennenvanhaan naiset oli alistettuja eivä saannet kuin nyökytellä.
      Kaino nainen oli kaunistus.
      jota voi katsella mutta kosketus ja kielletty.
      Minäkin kieltämättä ihailen sellaisia piirteitä.
      Naisen pidättyväisyys,ja kainous ovat jotain todella kaunista.
      Nainen kuin aukeamaton nupu.
      josta tihkuu elämännestettä kuin kirkaan puron vettä.
      Odottaen kulkijaa jolle juomaa ammentaa janoonsa.

• Anu.1

Onko kielteinen kanta naispappeuteen syrjintää,
        vaiko raamattuun perustuvaa.
        Onko se vapautta vai orjuuttamista, kaikki ei nimittäin ole naispappeuden kannalla.

• Miten vain
        Anu.1 kirjoitti:

Onko se vapautta vai orjuuttamista, kaikki ei nimittäin ole naispappeuden kannalla.

ON. Rakasta lähimmäistäsi. Jos tämän mukaan eletään, niin on. Lähimmäistään voi rakastaa myös omasta kutsumuksestaan käsin. Ja rakkaus sallii jokaisen harjoittaa itselleen passelinta ammattia, jos se ei muita loukkaa.

EI. Nainen vaietkoon seurakunnassa.

• leaorvokki
        Anu.1 kirjoitti:

Naispappeus.

Raamattu kertoo selvästi,että pappi on miesten.
        Naisten pitäisi pysytellä Diakonissana.
        Vaikka olen nainen,en kannata naispappeutta.
        Evankelisluterilainen seurakunta,on muutenkin mennyt asioissa outoihin asioihin ei ole siveyttä eikä pysytä aisoissa vaan sallitaan kaikenlainen siveettömyys.
        Maailmanlopun eellä sellaiset merkit ovat ilmassa,että jotain tulee joka lopettaa kaiken väärän.
        Ihmetellään miksi ihmiset eroaa Kirkosta,jumalattomuus seurekunnassa ei ole Jumalan Kaikkivaltiaan mieleen.

• Mäkisen Manta
        leaorvokki kirjoitti:

Naispappeus.

Evankelisluterilainen seurakunta,on muutenkin mennyt asioissa outoihin asioihin ei ole siveyttä eikä pysytä aisoissa vaan sallitaan kaikenlainen siveettömyys.
        Maailmanlopun eellä sellaiset merkit ovat ilmassa,että jotain tulee joka lopettaa kaiken väärän.
        Ihmetellään miksi ihmiset eroaa Kirkosta,jumalattomuus seurekunnassa ei ole Jumalan Kaikkivaltiaan mieleen.

Ovat työskennellet alkuseurakunnassa yhdessä rinnakkain.Nimitykset voivat olla erilaisia kuin
        nyt,mutta asia on sama.Siis,nainen voi hoitaa papin virkaa siinä kuin mieskin.Usein naisen näkemys esim.saarnassa on erilainen kuin miehen.
        Nainen saattaa olla puheissaan jopa syvällisempi
        ja empaattisempi.Molemmilla,niin miehillä kuin
        naisillakin on oikeus päästä papin virkaan.

• Atolfia
        Mäkisen Manta kirjoitti:

Ovat työskennellet alkuseurakunnassa yhdessä rinnakkain.Nimitykset voivat olla erilaisia kuin
        nyt,mutta asia on sama.Siis,nainen voi hoitaa papin virkaa siinä kuin mieskin.Usein naisen näkemys esim.saarnassa on erilainen kuin miehen.

naispappeutta vastaan. Monta kertaa nainen on empaattisempi ristiäsissä ja hautajaisissa, niin ja miks`ei häissäkin.

Ainoa asia mikä minua kiusaa, on naisen suorittama liturgia. Hennolla äänellä laulaen se ei kuulosta juuri miltään. Siihen kaipaan miehen voimakasta ääntä, tietysti oikein laulettuna, ei sävelen vierestä.

• Angi *

Minä kannustan naisia heidän pyrkimyksissään päästä vapaaksi miehen kahleesta. Minä kunnioitan sellaista miestä joka ei kahlitse toista ihmistä valtansa alle... Antaa naiselleen oikeuden elää ja nauttia elämästään naisen omilla ehdoilla...

• Angi *
        Anu.1 kirjoitti:

Naiset ihailevat miehiä ja siksi useimmiten menevät kirkkoon kun siellä on se ihana pappi puhumassa. Oli siellä nyt kuka pappi hyvänsä niin paljon harvemmassa on miehiä kirkossa kuin naisia...

• Angi *
        leaorvokki kirjoitti:

Naispappeus.

ovat itse naispappeutta vastaan. Koska he rakastavat miehiä suurin osa. Niin sinäkin haluat mies papin kun kirkkoon on mukavampi mennä kun siellä on se ihana pappi tänään puhumassa. Mutta kun se on nainen niin et halua mennä häntä katsomaan, kun et ole lespo.. Oletko huomannut että naiset ovat itse pilaamassa omansukupuolensa asioita... Naiset kun ovat toisilleen kateellisia. Minunkin miestä kaikki naiset tervehtivät oikein kohtelijaasti hymyillen, minuun vain vilauksen ja ynähdyksen antaen. Minä kyllä tiedän sen todellisen syyn...

• Angi *
        Mäkisen Manta kirjoitti:

Minä olen samaa mieltä..

• Angi *
        Atolfia kirjoitti:

naispappeutta vastaan. Monta kertaa nainen on empaattisempi ristiäsissä ja hautajaisissa, niin ja miks`ei häissäkin.

Ainoa asia mikä minua kiusaa, on naisen suorittama liturgia. Hennolla äänellä laulaen se ei kuulosta juuri miltään. Siihen kaipaan miehen voimakasta ääntä, tietysti oikein laulettuna, ei sävelen vierestä.

Eikö siellä kirkossa ole nykyään kova-ääniset joista voi kuulla paremmin?

• leaorvokki
        Angi * kirjoitti:

ovat itse naispappeutta vastaan. Koska he rakastavat miehiä suurin osa. Niin sinäkin haluat mies papin kun kirkkoon on mukavampi mennä kun siellä on se ihana pappi tänään puhumassa. Mutta kun se on nainen niin et halua mennä häntä katsomaan, kun et ole lespo.. Oletko huomannut että naiset ovat itse pilaamassa omansukupuolensa asioita... Naiset kun ovat toisilleen kateellisia. Minunkin miestä kaikki naiset tervehtivät oikein kohtelijaasti hymyillen, minuun vain vilauksen ja ynähdyksen antaen. Minä kyllä tiedän sen todellisen syyn...

Hei Angi.

Torstai päivän terveiset sinulle.
        Käyn kyllä kirkossa vaikka on nainen saarnaamassa.
        On paljolti tottumuskysymys,tuo pappeus.
        Meillä on todella täällä hyvä pappi täällä.
        pitää seurakunna kurissa ja nuhteessä.
        Ihmettelen miksi naisille ei riitä Diagonissan työ ja onhan evakelistoja naisia ja lähetystyössä.
        Olen kai niin vanhoillinen.
        Kun olen vanhaa lestadiolaissukua.
        vieläkö käsitellään asiaa.

• Anu.1
        leaorvokki kirjoitti:

Hei Angi.

Ihmettelen miksi naisille ei riitä Diagonissan työ ja onhan evakelistoja naisia ja lähetystyössä.

Minä en käy kirkossa vaikka kuka saarnaisi, muuta kuin jos on jotain häitä tai rippilapsia menossa ripille, en silti ole jumalankieltäjä.
        Rakastan Jumalaa ja rukoilen häntä, mutta se ei edellytä minulta kirkossa käyntiä.
        Niinhän raamattu sanoo että nainen vaietkoon seurakunnassa, mutta ei se tarkoita sitäkään että nainen olisi alistettu vaikka ei saarnastuoliin menisikään.
        Minä olen vanhaa körttiläis-sukua.

• Angi *
        leaorvokki kirjoitti:

Hei Angi.

kivuta miehen yli, ja näyttää että kyllä mekin pärjäämme siin missä mieskin.

• Angi *
        Anu.1 kirjoitti:

Minä en käy kirkossa vaikka kuka saarnaisi, muuta kuin jos on jotain häitä tai rippilapsia menossa ripille, en silti ole jumalankieltäjä.
        Rakastan Jumalaa ja rukoilen häntä, mutta se ei edellytä minulta kirkossa käyntiä.
        Niinhän raamattu sanoo että nainen vaietkoon seurakunnassa, mutta ei se tarkoita sitäkään että nainen olisi alistettu vaikka ei saarnastuoliin menisikään.
        Minä olen vanhaa körttiläis-sukua.

Olen vain joskus huomannut sellaisia piirteitä joissakin naisissa etten nyt viitsisi mennä sinne kirkkoon kun siellä ei ole se ihana miespappi..

• Anu1*
        Angi * kirjoitti:

kivuta miehen yli, ja näyttää että kyllä mekin pärjäämme siin missä mieskin.

Nythän ei ole kysymys pärjäämisestä, varmasti nainen pärjää siinä missä mieskin, vaan kyse on siitä kuuluuko nainen sinne saarnastuoliin vai ei raamatun oppien mukaan.
        Minun mielestäni mies myös sanoo, että nyt pitääkin mennä kirkkoon kun siellä on se kaunis nainen saarnaamassa niin hempeällä ja vienolla äänellä.
        Joten ei voi yleistää kummikaan päin.
        Meitä kun on niin moneksi.
        Metsä kirkkoni olla saa, voin siellä palvella Jumalaa, mun urkuni kauniit soikaa.Mun kirkon katto on korkeella, ja yks on ystävä seuranaan hän kyllä muistavi poikaa paimenpoikaa.
        Nämä laulun sanat sopivat hyvin minunkin metsäkirkkooni.

• Angi *
        Anu1* kirjoitti:

Nythän ei ole kysymys pärjäämisestä, varmasti nainen pärjää siinä missä mieskin, vaan kyse on siitä kuuluuko nainen sinne saarnastuoliin vai ei raamatun oppien mukaan.
        Minun mielestäni mies myös sanoo, että nyt pitääkin mennä kirkkoon kun siellä on se kaunis nainen saarnaamassa niin hempeällä ja vienolla äänellä.
        Joten ei voi yleistää kummikaan päin.
        Meitä kun on niin moneksi.
        Metsä kirkkoni olla saa, voin siellä palvella Jumalaa, mun urkuni kauniit soikaa.Mun kirkon katto on korkeella, ja yks on ystävä seuranaan hän kyllä muistavi poikaa paimenpoikaa.
        Nämä laulun sanat sopivat hyvin minunkin metsäkirkkooni.

Nainen papiksi vai ei? Minusta nainen sopii erittäin hyvin ja toivossa eletään että miehet ymmärtäisivät tuon että menenkin kirkkoon kun siellä puhuu tänään naispappi... Kaikkein parasta tietysti olisi ettei meistä kukaan ajattele onko hän Nainen vai Mies vaan menisi kirkkoon itsensä tähden. Minä hyväksyn täysin tuon metsäkirkon se on minusta kaikkein kaunein onhan se Jumalan oma tekemä rakennus..

• merimona1
        Angi * kirjoitti:

Kuitenkin minustakin miehen suorittama alttaripalvelus on vaikuttavampi juuri voimakkaamman äänen johdosta, vaikka olen naispappeuden vankkumaton kannattaja.
        Olen kertonutkin kuinka tenhoavaa minusta oli lapsena rovastimme kuuluva, miehekäs ääni.
        Hän oli niin papillinen kuin pappi vaan voi olla, ja luulen, että samaa patriarkallista arvokkuutta hänessä olisi ollut, vaikka hän olisi ollut ammatiltaan suutari, tai lääkäri.
        Meidän perheemme kävi kirkossa ja meillä oli oma penkkikin. Ei mitenkään virallisesti nimetty, mutta oli vain tullut tavaksi, että joku suku tai perhekunta istui "omalla paikallaan."
        Rovastimme muisti meidät tytöt nimeltä,- usein, ainakin joka toinen väärin. Minua päälaelle taputtaessaan hän sanoi :"Ulla on taas kasvanut."
        Tirskuimme siskon kanssa, silä olimme jo varautuneet kuulemaan väärän nimen.

• Angi *
        merimona1 kirjoitti:

Kuitenkin minustakin miehen suorittama alttaripalvelus on vaikuttavampi juuri voimakkaamman äänen johdosta, vaikka olen naispappeuden vankkumaton kannattaja.
        Olen kertonutkin kuinka tenhoavaa minusta oli lapsena rovastimme kuuluva, miehekäs ääni.
        Hän oli niin papillinen kuin pappi vaan voi olla, ja luulen, että samaa patriarkallista arvokkuutta hänessä olisi ollut, vaikka hän olisi ollut ammatiltaan suutari, tai lääkäri.
        Meidän perheemme kävi kirkossa ja meillä oli oma penkkikin. Ei mitenkään virallisesti nimetty, mutta oli vain tullut tavaksi, että joku suku tai perhekunta istui "omalla paikallaan."
        Rovastimme muisti meidät tytöt nimeltä,- usein, ainakin joka toinen väärin. Minua päälaelle taputtaessaan hän sanoi :"Ulla on taas kasvanut."
        Tirskuimme siskon kanssa, silä olimme jo varautuneet kuulemaan väärän nimen.

tirskumassa.. Mukavia muistoja tuollaiset. Taidankin aloittaa uuden ketjun aiheesta, mikäli ei joku muu ole jo aloittanut..

• Atolfia
        Angi * kirjoitti:

mutta naisen laulamana liturgia ei ole lainkaan niin juhlallinen kuin miehen laulamana. Siinä on oikea tunnelma.

Uskon että Merimonan ja minun kanssani samoin ajattelevia löytyy monia, harva uskaltaa sanoa ääneen. Naispappeus on vieläkin hieman arka asia.

• merimona1
        Angi * kirjoitti:

tirskumassa.. Mukavia muistoja tuollaiset. Taidankin aloittaa uuden ketjun aiheesta, mikäli ei joku muu ole jo aloittanut..

meidät kirkon penkissä tirskumassa;)
        Me tirskuimme kirkonmenojen jälkeen kun rovasti tuli ulos js jututti joitakin seurakuntalaisia.
        Muuten, olisikin hyvä aihe : mitä sallittiin lapsena tehdä ja mikä oli ehdottomasti kielletty. Meidän piti olla hiljaa, mutta vihko ja värikynät saimme alle kouluikäisinä pitää mukana. Viisas äiti ymmärsi, että pikkutenavan on vaikea keskittyä kuuntelemaan saarnaa. Joskus vielä nytkin ajatukset harhailevat:))))

• Angi *
        merimona1 kirjoitti:

meidät kirkon penkissä tirskumassa;)
        Me tirskuimme kirkonmenojen jälkeen kun rovasti tuli ulos js jututti joitakin seurakuntalaisia.
        Muuten, olisikin hyvä aihe : mitä sallittiin lapsena tehdä ja mikä oli ehdottomasti kielletty. Meidän piti olla hiljaa, mutta vihko ja värikynät saimme alle kouluikäisinä pitää mukana. Viisas äiti ymmärsi, että pikkutenavan on vaikea keskittyä kuuntelemaan saarnaa. Joskus vielä nytkin ajatukset harhailevat:))))

Minulla on erittäin hyvin kehittynyt mielikuvitus. Näin kaksi suloista lasta silmät kirkkaina kihisevän, penkillä istuen ja siitä katsoivat pappiin kumpikin yhtä aikaa..ja taas kihistiin..

• Angi *

Olin siinä itse suurin syyllinen. Halusin itse mennä avioon. Ei minua kukaan pakottanut. Jos olisin ollut Sinkku niin en varmasti olisi näin iloinen ja onnellinen kuin nyt olen. Onhan meillä lastenlapset jotka lähentelevät aikuis ikää...

• Anu.1

Itse minäkin halusin avioon mennä, päinvastoin minua esteltiin kotona, mutta minkäs sille mitään mahtaa kun nuori haluaa perustaa perheen.
        Ja voi miten onnellista aikaa se olikaan, ei mitään kahleita tuntunut missään olevan, sellaista se on rakkaus oikein isolla ärrällä.
        Ja sitten lapset, miten paljon heitä voikaan rakastaa ja heidän lapsensa aina neljänteen polveen saakka.

• Angi *
        Anu.1 kirjoitti:

Itse minäkin halusin avioon mennä, päinvastoin minua esteltiin kotona, mutta minkäs sille mitään mahtaa kun nuori haluaa perustaa perheen.
        Ja voi miten onnellista aikaa se olikaan, ei mitään kahleita tuntunut missään olevan, sellaista se on rakkaus oikein isolla ärrällä.
        Ja sitten lapset, miten paljon heitä voikaan rakastaa ja heidän lapsensa aina neljänteen polveen saakka.

Mitä muuta voisi ihminen toivoa enemmän parisuhteelta?

• Mäkisen Manta
        Angi * kirjoitti:

Mitä muuta voisi ihminen toivoa enemmän parisuhteelta?

Haluaisin vielä sanoa,kun usein vedotaan Raamattuun,erään asian.Nimittäin ne,jotka kirjoittivat kirjat Pyhään Kirjaan ja sitten kokosivat ne,olivat etupäässä miehiä.Eikös se ollut Paavali,joka sanoi:"Nainen vaietkoon seurakunnassa"?Hän muuten oli myös sitä mieltä,että mies on naisen pää ja määrää esim.perheen lapsiluvun.Tähän vetoavat jotkut uskonsuunnat,kuten esim laestadiolaiset,vieläkin.
        Mutta aika on muuttunut.Nainen on saanut myös oppia,mikä ei ennen ollut mahdollista.

• Anu.1
        Mäkisen Manta kirjoitti:

Haluaisin vielä sanoa,kun usein vedotaan Raamattuun,erään asian.Nimittäin ne,jotka kirjoittivat kirjat Pyhään Kirjaan ja sitten kokosivat ne,olivat etupäässä miehiä.Eikös se ollut Paavali,joka sanoi:"Nainen vaietkoon seurakunnassa"?Hän muuten oli myös sitä mieltä,että mies on naisen pää ja määrää esim.perheen lapsiluvun.Tähän vetoavat jotkut uskonsuunnat,kuten esim laestadiolaiset,vieläkin.
        Mutta aika on muuttunut.Nainen on saanut myös oppia,mikä ei ennen ollut mahdollista.

Ihmisiä hekin vain olivat jotka raamatun kirjoittivat.
        Ja mitenkähän lie muuttunut niistä ajoista, kun ensimmäinen kirjoitettiin,
        nyt niitä on uusittu ja saneerattu vaikka
        miten, niinkuin virsiäkin.
        Minun puolesta saa olla nais, että miespappejakin
        saarnaavat samalla kaavalla, siis raamatun
        säkeitä lainaavat.
        Ei eroteta miestä ei naista, sanankuuloon on hyvä mennä, joka sitä kaipaa,
        olkoon mies tai nainen saarnaamassa.

• Mäkisen Manta
        Anu.1 kirjoitti:

säkeitä lainaavat.

Siis:Sanankuuloon kuuntelemaan ihmisen puhetta toiselle ihmiselle Raamatun avulla.

• Angi *
        Mäkisen Manta kirjoitti:

se on kokonaan pilattu. Ja just sentähden kun papit halusivat pitää ihmiset vallassaan. Antamatta edes naisille oikeutta omaan elämään. Onneksi ajat ovat muuttuneet. Mutta raamattu on suorastaan väärennetty. Paras vain uskoa Jumalaan ilman raamattua.

• Angi *
        Anu.1 kirjoitti:

säkeitä lainaavat.

edellisessä jo kirjoittamaan.. Miten lienee raamattu muuttunut? Kuten virsikirjakin.. Ei mihinkään voi enään luottaa..
        Oliskin papit omapäisiä ja juttelisivat vain omia näkemyksiään ja kyselisi mitä seurakunta itse ajattelee, silloin voisi olla kirkossa käynti mielekkäämpää.

• sinihelmikki

omasta itsestään. Kun on taloudellisesti riippumaton, on vapaa. Niin olen ollut kohta 50 v, siitä avioliitossakin, mieheni kuoli 2 vuotta sitten ja olen leskenäkin taloudellisesti riippumaton, koska pidin oman työni, vaikka se ajoittain oli tosi raskasta.

• sinihelmikki

ja vapaudella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Vapaus on terveyttä, on 60 ja pystyy liikkumaan, näkemään, kuulemaan. Ei ole sairasta omaista, josta pitäisi huolehtia. Voi järjestää päivänsä kuten haluaa, eläke tulee ja auto käynnistyy, on katto pään päällä. Oma äitini joutui ikäisenäni huolehtimaan kehitysvammaisesta sisarestani ja halvaantuneesta isästäni omaishoitajana. Hän sairasteli itsekin. Häneen verrattuna olen todella vapaa.

• Angi *

Minä satun tietämään ettei edes sinkut ole vapaita.. He taas kaipaavat miestä vaivoikseen..

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe