Obeesi

diagnoosina

Olen jonkin verran ylipainoinen, mutta tasaisesti ja omasata ja muidenkin mielestä sopusuhtaisen näköinen. BMI alle 30 reilusti. Olin muun asian kanssa lääkärissä ja hän kirjoitti varsinaisen käyntiaiheeni diagnoosin (reuma) lisäksi muut diagnoosit kohtaan mm. obeesi (=sairaalloisen/hyvin lihava). Kyllä mä järkytyin!

Kävin sitten taas eri asian kanssa parin viikon päästä toisella lääkärillä e-pillereitä varten. Mietin voinko enää käyttää kun ikää on yli 40 ja olen näin hirveän lihava. Tähän hoikka ja pienikokoinen naislääkäri naurahti että sinähän olet ihan normaalipainoinen.

On niitä lääkäreitäkin moneksi.

53

29363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,,,,,,,,,,

      Niin mäkin olen luullut että obeesi-sanaa käytetään kun bmi on suunnilleen 40 tai yli. Kerran olen nähnyt "erittäin obeesi" ja sillä oli bmi yli 50.
      Mutta lääkäreitähän on moneksi, se on tiedetty aina.

    • pöllöaivo

      kuullostaa jotenkin todella törkeältä. Mutta ehkäpä tämä lääkäri antaa moitteita "avokätisesti", josko yhden ylimääräisen kilonkin omistava henkilö pudottaisi sen yhdenkin raja-arvoja rikkovan kilon toisen mokoman kilon kanssa, niin kaikki olisimme vieläkin hoikempia :)

      Tuosta vaan juolahti mieleen, että vitsit kun inhosin peruskouluaikana, kun vuodesta toiseen sama terkkari kirjoitti normidokumentin lisäksi kynän kanssa viereen, että "ylipaino ennallaan". Olisikohan se ollut 4 kiloa silloin... Noh, enää ei taida ihan neljä riittää :D

      • kuunnellut

        järkevää terkkariasi? Hän tiesi,että se neljä kiloa on vain alkua,joten se olisi kannattanut tiputtaa jo silloin.


      • ei edellinen
        kuunnellut kirjoitti:

        järkevää terkkariasi? Hän tiesi,että se neljä kiloa on vain alkua,joten se olisi kannattanut tiputtaa jo silloin.

        Aijjaa! Miten niin kuunnellut? Itse olen kuunnellut lapsena samaa, mutta kukaan ei antanutkaan neuvoja että miten ne muutamat kilot poistetaan. Terkkari vaan ilmoitti paheksuvasti että olet liian lihava ja seuraava potilas kiiitoooos...


      • Kärpix

        Miten pääset liikakiloista eroon? Helposti. Teippaat vain suusi kiinni jos oma itsekurisi ei riitä jättää niitä suklaa ym. mässyttelyjä väliin. :-DD
        Nim. ei Obeesi.


      • Blackburn
        kuunnellut kirjoitti:

        järkevää terkkariasi? Hän tiesi,että se neljä kiloa on vain alkua,joten se olisi kannattanut tiputtaa jo silloin.

        Joo, lasten kanssa ollaan tosi tarkkoja siitä, ettei juurikaan saisi olla ylipainoa, koska lapsuuden ylipaino hankaloittaa elämää ja tulevia laihdutusyrityksiä merkittävästi.


    • oikeassa?

      joo, monet lääkärit ottavat tämän "taistelun ylipainoa vastaan" hyvin tosisassaan ja heillä on kriteeristötkin silloin hyvin tiukat. Heille kaikki, jotka BMI.ltään ovat yli 27 ovat obeeseja ja kaikki yli 30 ovat erittäin tai sairaalloisen obeeseja.

      E-pillereiden vastaindikaationa on kuitenkin juuri ylipainoisuus ja ikä (voi aiheuttaa mm.veritulppia sinne sun tänne), joten sietää toivoa että tämä hoikka naislääkäri oli oikeassa eikä se toinen.

      • väärin perustein

        Minua lähinnä järkytti tuo sana obeesi, se että lääkäri näkee minut sairaalloisen lihava ihravuorena. Tiedostan olevani ylipainoinen, en todellakaan ole sairaalloisen lihava. BMI 27 paikkeilla.

        Ihan kuin ei sillä olisi mitään väliä miten paljon ylipainoa on. Jos on kilokin, ylipapinoisuus on sairaalloista. Oikeastihan obeesi on kyseessä silloin kun BMI >40. Vaikka kuinka tosissaan taistelee ylipainoa vastaan, niin ei nyt tarvitse liioitella.

        (Oikeat) painoindeksiluokat aikuisilla:

        Lievä lihavuus 25,0 - 29,9
        Merkittävä lihavuus 30,0 - 34,9
        Vaikea lihavuus 35,0 - 39,9
        Sairaalloinen lihavuus 40,0 tai yli

        Tiedostan e-pillereitä käytettäessä iän ja ylipainoisuuden riskit, mutta toisaalta en tupakoi,en käytä alkoholia, kolesteriarvot ja verenpainelukemat on erittäin hyvät.


      • tuo lääkäri
        väärin perustein kirjoitti:

        Minua lähinnä järkytti tuo sana obeesi, se että lääkäri näkee minut sairaalloisen lihava ihravuorena. Tiedostan olevani ylipainoinen, en todellakaan ole sairaalloisen lihava. BMI 27 paikkeilla.

        Ihan kuin ei sillä olisi mitään väliä miten paljon ylipainoa on. Jos on kilokin, ylipapinoisuus on sairaalloista. Oikeastihan obeesi on kyseessä silloin kun BMI >40. Vaikka kuinka tosissaan taistelee ylipainoa vastaan, niin ei nyt tarvitse liioitella.

        (Oikeat) painoindeksiluokat aikuisilla:

        Lievä lihavuus 25,0 - 29,9
        Merkittävä lihavuus 30,0 - 34,9
        Vaikea lihavuus 35,0 - 39,9
        Sairaalloinen lihavuus 40,0 tai yli

        Tiedostan e-pillereitä käytettäessä iän ja ylipainoisuuden riskit, mutta toisaalta en tupakoi,en käytä alkoholia, kolesteriarvot ja verenpainelukemat on erittäin hyvät.

        Minulla on indeksi siinä 30. Kyllä on yksi (juuri reuma-) lääkäri laittanut tekstin sekaan, että obeesi. Tuntui kyllä hieman epäoikeudenmukaiselta ja todella kummalliselta, koska rasvaprosenttini on kokoisiani pienempi ja lähellä normaalin rasvaprosentin ylärajaa.

        Suurin osa on laittanut, että lievä obesiteetti. Kaunein on ollut ilmaus hieman ylipainoinen kookas nainen. Kyseinen lääkäri näki minut vain pikkuhousuissa ja tuskin oli huomaamatta lihaksiani. Nämä merkinnät ovat olleen sairauskertomustekstin kohdassa nykytila / status. Kukaan ei ole laittanut mitään ylipainosta itse diagnoosiksi.


      • juttuja, aina!
        väärin perustein kirjoitti:

        Minua lähinnä järkytti tuo sana obeesi, se että lääkäri näkee minut sairaalloisen lihava ihravuorena. Tiedostan olevani ylipainoinen, en todellakaan ole sairaalloisen lihava. BMI 27 paikkeilla.

        Ihan kuin ei sillä olisi mitään väliä miten paljon ylipainoa on. Jos on kilokin, ylipapinoisuus on sairaalloista. Oikeastihan obeesi on kyseessä silloin kun BMI >40. Vaikka kuinka tosissaan taistelee ylipainoa vastaan, niin ei nyt tarvitse liioitella.

        (Oikeat) painoindeksiluokat aikuisilla:

        Lievä lihavuus 25,0 - 29,9
        Merkittävä lihavuus 30,0 - 34,9
        Vaikea lihavuus 35,0 - 39,9
        Sairaalloinen lihavuus 40,0 tai yli

        Tiedostan e-pillereitä käytettäessä iän ja ylipainoisuuden riskit, mutta toisaalta en tupakoi,en käytä alkoholia, kolesteriarvot ja verenpainelukemat on erittäin hyvät.

        Lihavuuden määritelmä ja luokitus
        •Lihavuudella tarkoitetaan rasvakudoksen ylimäärää.
        •Lihavuus voidaan luokitella painoindeksin mukaan (taulukko 1).
        oPainoindeksi (body mass index, BMI, paino jaettuna metreinä mitatun pituuden neliöllä, kg/m2) on käyttökelpoinen suhteellisen painon mittari 1, jolla on vahva yhteys rasvakudoksen määrään
        oPainoindeksi ei erota turvotusten ja epätavallisen suuren lihasmassan aiheuttamaa liikapainoa, mutta nämä tilat voidaan todeta kliinisessä tutkimuksessa.
        oAikuisten normaalipainon ylärajaksi on maailmanlaajuisesti valittu painoindeksi 25 kg/m2, koska sen ylittyminen lisää monien sairauksien vaaraa


        •Lihavuus voidaan luokitella myös vyötäröympärysmitan mukaan
        oVatsaontelon sisään kertynyt liikarasva (viskeraalinen rasva) ilmenee vyötärön ympärysmitan suurenemisena eli niin sanottuna vyötärölihavuutena ("keskivartalo" lihavuutena).
        oVyötärön mittaaminen täydentää painoindeksin määritystä erityisesti lievässä ja merkittävässä lihavuudessa, kun arvioidaan lihavuuden terveyshaittoja.
        oMiehillä ympärysmitan 100 cm ja naisilla 90 cm ylittyminen merkitsee huomattavasti suurentunutta sairauksien vaaraa. Jo hieman pienemmillä vyötärönympäryksillä (miehet yli 90, naiset yli 80 cm) sairauksien vaara on lievästi suurentunut
        oViskeraalisen rasvan määrän kasvu lisää sydän- ja verisuonisairauksien vaaratekijöitä (insuliiniresistenssi ja diabetes, dyslipidemiat, kohonnut verenpaine) ja muiden häiriöiden vaaraa.
        oVyötärö-lantiosuhteen (vyötärön ja lantion ympärysmittojen suhde) käyttämisestä ei ole lisähyötyä, sillä pelkkä vyötärön ympärys kuvastaa paremmin viskeraalisen rasvan määrää
        oMuista lihavuuden ja rasvakudoksen mittausmenetelmistä (esimerkiksi ihopoimut, bioimpedanssi) ei ole selkeää lisähyötyä kliinisessä työssä


        Taulukko 1. Lihavuuden luokitus painoindeksin (BMI) perusteella
        Painoindeksi   Painoluokka
        18.5–24.9   Normaali paino
        >25    Liikapaino (ylipaino)
        25.0–29.9   Lievä lihavuus
        30.0–34.9   Merkittävä lihavuus
        35.0–39.9   Vaikea lihavuus
        40 tai yli   Sairaalloinen lihavuus
        (lähde. Lääkärin käsikirja. Terveysportti)


        Eli obeesius on vain ylipainoa, ei mitään sairaalloista. Jos lääkärisi olisi ajatellut sinulla olevan merkittävää, vaikeaa tai sairaalloista lihavuutta, olisi se merkitty siihen diagnoosiin. Nyt diagnoosina on vain määrittelemätön määrä ylipainoa.


    • selittäjä

      Obeesi-sana jaetaan kolmeen ryhmään: lievä obeesi, merkittävä obeesi ja graavi obeesi. Älä turhaan ota hernettä nenään. Obeesi sanana tarkoittaa yleensä pelkkää ylipainoa, mutta siihen voidaan liittää selittävä määre, minkälaisesta ylipainosta on kyse.

      • toinen selittäjä

        Näin se oli ennen terveydenhuollossa töissä ollessani ja näköjään edelleen lääketieteen sanastossa. Jos joku lääkäri sittten itse alkaa käyttää kaikista yli ihannepainon painavista tätä diagnoosia, se on kyllä sitten oma määritelmä joka kuvastaa asennetta, ei potilaan terveydentilaa eikä edes habitusta. Väärä diagnoosi ja potilasta loukkaavaa.


      • kuin huomattava lihavuus
        toinen selittäjä kirjoitti:

        Näin se oli ennen terveydenhuollossa töissä ollessani ja näköjään edelleen lääketieteen sanastossa. Jos joku lääkäri sittten itse alkaa käyttää kaikista yli ihannepainon painavista tätä diagnoosia, se on kyllä sitten oma määritelmä joka kuvastaa asennetta, ei potilaan terveydentilaa eikä edes habitusta. Väärä diagnoosi ja potilasta loukkaavaa.

        Silloin ennen terveydenhuollossa töissä ollessasi... siitä lienee siis jo hieman aikaa?

        Nykyään diagnoosi obeesi kattaa kaikki ylipainot, ja ylipainon määrä määritellään lisäämällä siihen vaikea, sairaalloinen tms.


      • lääketieteen sanasto
        kuin huomattava lihavuus kirjoitti:

        Silloin ennen terveydenhuollossa töissä ollessasi... siitä lienee siis jo hieman aikaa?

        Nykyään diagnoosi obeesi kattaa kaikki ylipainot, ja ylipainon määrä määritellään lisäämällä siihen vaikea, sairaalloinen tms.

        kertoo että obeesi=hyvin lihava, taitaa olla netistä löytyvä tietokin hyvin vanhaa


      • on kaupallinen
        lääketieteen sanasto kirjoitti:

        kertoo että obeesi=hyvin lihava, taitaa olla netistä löytyvä tietokin hyvin vanhaa

        Jos haluaa löytää ihan oikeaa lääkäreiden käyttämää tietoa, niin kannattaa etsiä sieltä missä sitä tietoa on kuten esim. duodecim tai terveysportti (löytyy muun muassa kaikki lääkäreiden käyttämät hoito-ohjeet, käypähoito-ohjeet ja suositukset).


      • alkuperäinen obeesi
        on kaupallinen kirjoitti:

        Jos haluaa löytää ihan oikeaa lääkäreiden käyttämää tietoa, niin kannattaa etsiä sieltä missä sitä tietoa on kuten esim. duodecim tai terveysportti (löytyy muun muassa kaikki lääkäreiden käyttämät hoito-ohjeet, käypähoito-ohjeet ja suositukset).

        Oikein mukava tietään, etten BMI:llä 27-28 olekaan sairaalloisen tai hyvin lihava - lääkärinikään mielestä.

        Reumalääkäri tutki alkkareissa ja huomasi ylimääräiset kiloni, mutta e-pillereitä kirijoittanut näki minut vaatteet päällä, jolloin näytänkin kaiketi suht normaalipainoiselta.
        Ja oleellisestihan painonhallinta kuuluu osana reuman hoitoon, joten ehkäpä diagnoosi oli ihan asiallinen ja paikallaan juuri tässä yhteydessä.


      • 40-42
        alkuperäinen obeesi kirjoitti:

        Oikein mukava tietään, etten BMI:llä 27-28 olekaan sairaalloisen tai hyvin lihava - lääkärinikään mielestä.

        Reumalääkäri tutki alkkareissa ja huomasi ylimääräiset kiloni, mutta e-pillereitä kirijoittanut näki minut vaatteet päällä, jolloin näytänkin kaiketi suht normaalipainoiselta.
        Ja oleellisestihan painonhallinta kuuluu osana reuman hoitoon, joten ehkäpä diagnoosi oli ihan asiallinen ja paikallaan juuri tässä yhteydessä.

        Itsekin sain saman maininnan epikriisiini hakiessani reseptiä keuhkoputkentulehdukseen. "Perusterve, obeesi nainen..." loukkasi, satutti ja suorastaan hetken aikaa raivostutti.

        Kotona vasta rauhotuin, ja ajattelin että ok. olen ylipainoinen ja se on fakta joka on hyväksyttävä ja jos lääkärin mielestä BMI 26.6 ansaitsee maininnan obeesi, niin olkoon niin.

        Vaikka rehellisesti sanottuna ärsyttää se vähän vieläkin.


      • sanaa monta kertaa
        kuin huomattava lihavuus kirjoitti:

        Silloin ennen terveydenhuollossa töissä ollessasi... siitä lienee siis jo hieman aikaa?

        Nykyään diagnoosi obeesi kattaa kaikki ylipainot, ja ylipainon määrä määritellään lisäämällä siihen vaikea, sairaalloinen tms.

        Jos jo yksi on vastannut kysymykseen, selittäen miten obeesi tulkitaan, niin tarvitaanko vielä muutama perään selittämään samaa asiaa. Luuletteko, että ei mene yhdellä lukemisella perille, vai haluatteko vain päteä, että minäkin tiedän?


      • oletko ihan hereillä?
        sanaa monta kertaa kirjoitti:

        Jos jo yksi on vastannut kysymykseen, selittäen miten obeesi tulkitaan, niin tarvitaanko vielä muutama perään selittämään samaa asiaa. Luuletteko, että ei mene yhdellä lukemisella perille, vai haluatteko vain päteä, että minäkin tiedän?

        ensimmäinen tulkitsi sanaa jostakin viimevuosisadan puolelta juontaneesta kuulopuheesta, jossa obeesi tarkoittaa hyvin lihavaa ja seuraava korjasi sen kirjoittaen ettei se tarkoita kuin lihavaa.

        Miten nämä muka ovat sama asia. Lihava ja hyvin lihava ovat ihan eri asioita. Ihan niin kuin hoikka ja anorektinenkin ovat.


      • että ärsyttää
        40-42 kirjoitti:

        Itsekin sain saman maininnan epikriisiini hakiessani reseptiä keuhkoputkentulehdukseen. "Perusterve, obeesi nainen..." loukkasi, satutti ja suorastaan hetken aikaa raivostutti.

        Kotona vasta rauhotuin, ja ajattelin että ok. olen ylipainoinen ja se on fakta joka on hyväksyttävä ja jos lääkärin mielestä BMI 26.6 ansaitsee maininnan obeesi, niin olkoon niin.

        Vaikka rehellisesti sanottuna ärsyttää se vähän vieläkin.

        Itse olen ollut normaalipainon ylärajoilla ja jo silloin vatsaa ja pyllyä yms. oli aika reippaasti. Tuolloin olin 177cm ja 78kg. En ihmettele yhtään, jos minua kookkaana tai ylipainoisena pidettiin. Nykyisin olen hoikemmassa kunnossa, mutta edelleen pienestä vatsakummusta ja pyöreästä pyllystäni pidän kiinni, en suinkaan halua kokonaan kuihtua pois. Ymmärrän, että obeesi-kommentti on loukannut sinua, mutta kuinka paljon se sana sinua sitten määrittää. Jos BMI:si on 26.6 (etkä ole erityisen lihaksikas tms), olet laskennallisesti ylipainoinen. Se että lääkäri sen toteaa (noinkin korrektisti) ei ole sinusta ylipainoista tehnyt. Ota tosiaan faktana, että olet ylipainoinen eli obeesi ja päätä itse kuinka paljon annat sanan itseesi vaikuttaa. Jos lääkäri ei olisi tuota sanaa papereihin kirjoittanut: katsoisivatko ihmiset sinua kadulla toisin tai mahtuisiko se vanha paita sen paremmin päälle? Se että asia sanotaan ääneen, ei tarkoita, etteikö sitä olisi ennen ollut. Joka tapauksessa nauttikaa ruskasta pienet ja suuret ja kaikki siltä väliltä.


      • nykymeno
        että ärsyttää kirjoitti:

        Itse olen ollut normaalipainon ylärajoilla ja jo silloin vatsaa ja pyllyä yms. oli aika reippaasti. Tuolloin olin 177cm ja 78kg. En ihmettele yhtään, jos minua kookkaana tai ylipainoisena pidettiin. Nykyisin olen hoikemmassa kunnossa, mutta edelleen pienestä vatsakummusta ja pyöreästä pyllystäni pidän kiinni, en suinkaan halua kokonaan kuihtua pois. Ymmärrän, että obeesi-kommentti on loukannut sinua, mutta kuinka paljon se sana sinua sitten määrittää. Jos BMI:si on 26.6 (etkä ole erityisen lihaksikas tms), olet laskennallisesti ylipainoinen. Se että lääkäri sen toteaa (noinkin korrektisti) ei ole sinusta ylipainoista tehnyt. Ota tosiaan faktana, että olet ylipainoinen eli obeesi ja päätä itse kuinka paljon annat sanan itseesi vaikuttaa. Jos lääkäri ei olisi tuota sanaa papereihin kirjoittanut: katsoisivatko ihmiset sinua kadulla toisin tai mahtuisiko se vanha paita sen paremmin päälle? Se että asia sanotaan ääneen, ei tarkoita, etteikö sitä olisi ennen ollut. Joka tapauksessa nauttikaa ruskasta pienet ja suuret ja kaikki siltä väliltä.

        joo, onko siis ihan oikeasti ihminen jolla painoindeksi on 26.6 ja käyttää vaatteita kokoa 40 lihava? Kyllä on sairaaksi mennyt tämä maailma ja lääketiede medikalisoi ihan normaalikokoisetkin ihmiset.


      • painopampula
        kuin huomattava lihavuus kirjoitti:

        Silloin ennen terveydenhuollossa töissä ollessasi... siitä lienee siis jo hieman aikaa?

        Nykyään diagnoosi obeesi kattaa kaikki ylipainot, ja ylipainon määrä määritellään lisäämällä siihen vaikea, sairaalloinen tms.

        Epikriisissä lukee jnkv obeesi ja BMI on 34. Pakko myöntää: kyllä jonkin verran ylipainoa on.


    • nimbus71

      jo on ollu v***umainen lääkäri

    • samaa kokenut

      Mulla on kans vähän sama tilanne..sain tossa lääkärin sanelun kotiin ja kun lähdin netistä kattoon että mitäs tuo sana tarkoittaa, niin vähän kyllä järkytyin.en myöskään omasta/muiden mielestä ihan täytä sairaalloisen lihavan merkkejä...!!!kauheen kivasti kyllä sanottu.mulla on kans reumasairauksiin lukeutuva sairaus, ikää kyllä vasta 21 ja lisäkiloja on tullut erityisesti kortisonin syönnin takia ja nyt kun sairaus on saatu tasapainoon olen päässyt taas liikkumaan, kun kivut estivät sen ennen hoitoa...tulee melkein motivaatiopula ja kolaus itsetunnolle, kun joku näkee sairaalloisen lihavana!!!

      aargh, ärsyttävää!!

      • DE

        Jos lääkäri diagnosoi sairaalloisen eli graavin obeesin niin ei se sitä asiaa niin hoida että se vaa kirjottaa sen lapulle. Kyllä sillon aloitetaan laihtumista tukeva lääkehoito. Kyllä se obeesi on sinne syystä kirjotettu mut se syy ei ole arvostella potilaan ulkonäköä.


    • Obeesi myös

      Sama täällä. Muutama vuosi sitten jouduin leikkaukseen. Lopputeksteissä luki: "Obeesi 36 vuotias nainen..." BMI oli silloin 28! Lisäksi olen vuosia harrastanut lihaskuntotreeniä punttisalilla, joten pelkkää läsää ei tuo kilomäärä pitänyt sisällään.(Naisena nostin penkiltä 50 kiloa).
      Minusta se, että lääkäri leimasi minut obeesiksi oli hyvin loukkaavaa. Tällöin myös minulla on oikeus määritellä lääkärini ulkonäkö. Seuraavan kerran kun menen hänen vastaanotolleen, voi suustani helposti livahtaa "...aivan, herra obeesi..". Veikkaampa, että herra obeesin oma BMI voi olla 28 tai ylikin (lihaksiahan ei lasketa!!!)

      • Akseli33

        BMI 28-30 tarkoittaa että keskipituinen nainen 165 cm painaa 80-85 kg eli naisella on tuolloin jopa 40 kg ylipainoa.
        Kyllä 40 kg ylipaino sekä näkyy että tuntuu, eikä kenenkään lihasmassa, ei edes voimailevan miehen lihasmassa tuollaista painoa selitä. Diagnoosi ylipainoinen, obeesi tai lihava on täysin oikea.
        Normaalipainoinen 165 cm nainen painaa 45 tai enintään 65 kg.


      • afafsasfasf
        Akseli33 kirjoitti:

        BMI 28-30 tarkoittaa että keskipituinen nainen 165 cm painaa 80-85 kg eli naisella on tuolloin jopa 40 kg ylipainoa.
        Kyllä 40 kg ylipaino sekä näkyy että tuntuu, eikä kenenkään lihasmassa, ei edes voimailevan miehen lihasmassa tuollaista painoa selitä. Diagnoosi ylipainoinen, obeesi tai lihava on täysin oikea.
        Normaalipainoinen 165 cm nainen painaa 45 tai enintään 65 kg.

        165senttinen nainen ei ole normaalipainossa painaessaan 45kg.


    • pulleriina

      Minun BMI on 59 ja lääkäri kirjoitti jonkin verran obeesi. En sitten tiedä. Pituutta 160 ja painoa 154 tms. Lääkäreitäkin on erilaisia. Onhan mulla ylipainoa jonkun verran, mutta vielä itse kykenen liikkumaan. And life goes long.

      • Huhhuh__

        Jos olet 160 cm ja 154 kg, on BMI:si n. 60 - sairaalloinen lihavuus. Sinulla on n. 90 kg ylipainoa, jos lasketaan BMI:n mukaan normaalipainon ylärajalle (joka on 63 kg).

        Tuo ei ole tervettä.


    • Omatohtori

      Diagnoosikoodi E66.01 ja sitä vastaavat termit Obesitax simplex, ylipaino, lihavuus sopii kaikkiin joilla BMI on yli 24 ja joilla on liikaa rasvakudosta. Normaalipainon ylärajan kiloissa saa kun vähentää ykkösen pituudesta sentteinä, esim 170 cm pituisella normaalipainon yläraja on 70 kg. Rasvakudoksen liiallisen määrän näkee paljain silmin varsin hyvin.
      Harvoilla huippu-urheilijoilla voi voi BMI olla yli 24 suuren lihasmassan vuoksi, esimerkiksi Mike Tyson parhaimmassa kunnossaan 183 cm pituisena 91 kg painoisena.

    • Omatohtori

      Lääkärit kirjaavat esitiedot, havainnot, ja diagnoosit.
      Pituus ja paino on usein ja ylipaino on lähes aina sairauksien ja hoitojen kannalta olennaisen tärkeitä tekijöitä josta syystä niihin liittyvät havainnot kirjataan sairaskertomustietoihin.

    • Atlas99

      BMI 28-30 saadaan kun 165 cm nainen painaa 80-85 kg eli naisella on tuolloin jopa 40 kg ylipainoa.
      Tuollainen 40 kg ylipaino näkyy ja tuntuu, ja on huomattava terveysongelma. Diagnoosina ylipainoinen eli obeesi eli lihava on täysin oikea. Useimpien mielestä 40 kg ylipaino on paljon, ainakin silloin kun yrittää laihduttaa normaalipainoon, ylimääräistä ihoa jää runsaasti ja paikat jää roikkumaan eikä normaalipainoon pääse ilman kovia ja pitkäaikaisia ponnisteluja, liikkuminen on huomattavan vaikeaa, urheilu ainakin tosimielellä on täysin mahdotonta. Kuvaukset voimakas, vahva tai reilu obesitas/ylipaino/lihavuus ovat perusteltuja.
      Normaalipainoinen 165 cm nainen painaa 45 tai enintään 65 kg.

      • aaaaaRgh

        45 kg ei todellakaan ole normaali paino 165 cm pitkälle naiselle. Painoindeksilaskurin mukaan "Painoindeksi on 16,5. Merkittävä alipaino."


      • Anonyymi

        siis 100 kiloisena pääsee hyvin vielä liikkumaan ja voi pukea ittes nätisti. Sen yli 167 cm pituudelle ja isoluiselle naiselle alkaa olemaan liikaa. nim obeesitar


    • Kärpix

      TESTI:Hyppää hyppynarulla peilin edessä. Kaikki mitä hölskyy on läskiä. Jos hyllyvän läskin määrä on vähäistä olet normaalipainoinen. Jos ylipainoa on kymmenenkin kiloa, niin sinulla on obesiteettiä eli ylipainoa. Miksi tästä otetaan herne nenään? Onko se niin vaikea katsoa totuutta peilistä silmästä silmään. Jos ihminen eläisi luonnontilassa, niin miehillä rasvaprosentti olisi ehkä noin 10 tasoa ja naisilla korkeintaan 20 tasoa. Ns. nykyajan normipainoinen on selvästi ylipainoinen noihin arvoihin verrattuna. Puhumattakaan "ns. isoluisista lievästi obeeseista".

      Eli ei muuta kuin lihistä ja suklaata naamaan ja jälkäksi okerista sidukkaa! Sitten ja sohvalle pötköttää ja lisää sidukkaa ja suklaata. Kyllä se olo hetkeksi helpottaa siinä n. 3 sidukan kohdalla. Läskit rupee muuttaa muodoiksi ja lihaksiksi!

    • 11+19

      Siis oikeasti loukkaannutte siitä, kun lääkäri toteaa teidän olevan ylipainoisia ja ihan oikeasti olette ylipainoisia?

      • 789000

        niimpä! xD


    • Rauhoitutaanpa

      Että tällaisistakin vedetään herne nenään. Liian on herkkää sakkia. Obeesi tarkoittaa vain lihavuutta lievästä vaikeaan, kaikkea siltä väliltä ja mainintaan voidaan lisätä minkälaatuinen obeesi kenelläkin on. En reagoisi asiaan noin voimakkaasti.

    • obeesius ei ole häpe

      Obeesi on erinomainen termi ja se sopii kaikille lihaville. Ennen nettien aikaa lääkärit käyttivät tuota paljon. Kukaan ei valittanut saatuaan sairauskertomuksensa nähtäväkseen. Internetin yleistyttyä ihmiset alkoivat googlata sanaa obeesi ja järkyttyivät "kääk, olen lääkärin mielestä muka lihava, se sika!".

      Sanotaanko näin, että lihaksikkaan miehen BMI voi joskus olla yli 25, jos lihasmassaa on hyvin paljon suhteessa rasvan määrään. Mutta täytyy muistaa, että suurin osa yli BMI 25 miehistä ja varsinkin naisista, on lihavia. BMI on sikäli myös huono mittari, ettei se mittaa lainkaan sitä, missä rasvakudos on. Jos vatsalla on roikkuvaa röllykkää, niin silloin ihminen on keskivartalolihava, vaikka BMI olisi 22.

      Lihavuus ei ole häpeän aihe, ja täytyy muistaa, että 70% kansasta on ylipainoisia ja lähes puolella on omenavartalo. Tämä tarkoittaa, että lihavuus on nykyään normaalimpaa kuin laihuus. Lääkärit tarkastelevat ihmistä lääketieteellisestä näkökulmasta ja painon raportoiminen potilasasiakirjoihin kuuluu keskeisesti asiaan. Ylipainon sivuttaminen lääkärin työssä on vähän sama kuin kampaaja sivuttaisi (kuvainnollisesti) hiukset leikatessaan niitä.

    • Hoikka_obeesi

      Minulla luki päivystyksen papereissa obeesi nyt aion kysyä ylilääkäriltä siitä vit...maiseen sävyyn. Kun olen 176cm pitkä ja painan 56kg. Onko lääkäri sekottanut jonkun muun obeesit minun papereihin? Aion nyt laihduttaa kysyn pudotanko 10-20kg aluksi.

    • Obesiteetti

      Nim. "Obeesius ei ole häpeä"
      Et tunnu tietävän yhtään mitä kirjoitat, minä olen nimeenomaan kehonrakentaja. Pituutta noin 174cm ja paino noin 120kg kisakauden ulkopuolella. Rasvat kuitenkin alle 10%.
      Sitten kun joku nuori virkaintoinen lääkärinretku/lunttu kirjoittaa anamneesiin heti alkuun "Obesiteetti", niin jos seuraavan kerran sattun tapaamaan kyseisen täysin epäpätevän ja itseriittoisen lääkärin ketkun, niin minä ainakin taivutan rautalangangasta mikä on lihava ja mikä on lihaksikas!
      Nämä kyseiset lääkärit työskentelet poikkeuksetta julkisellapuollella.

    • mykerö

      Lääkäreitä on moneksi, mutta ylipainoinen on kuitenkin lähes poikkeuksetta lihava.

    • pulskahko

      Kyllä lihava vain on lihava. Ei siitä pitäisi kenenkään suuttua.
      Arvostan kovasti lääkäreitä. He ovat korkeasti koulutettuja ja pyrkivät auttamaan sairaita ihmisiä.

    • painonvartija

      Ei kannattaisi syödä itseänsä paksukaiseksi. Ei se ole lääkärin syy, jos sitten on todettava, että läski mikä läski.

    • säälitohtoria

      Aivan, miten se nyt voisi olla tohtorin syy, että rouva on lihonut muodottomaksi.
      Tohtoriparka on sitten virkansa puolesta velvollinen kirjoittamaan potilaspapereihin, että hurjan obeesi daami.

    • Anonyymi

      Ennen obeesi tarkoitti turvonnutta, kauttaltaan obeesi eli viinapöhöö.

    • Anonyymi

      Minullakin on vähän ylipainoa, entäs sitten.
      Lääkärit ovat niin erilaisia, jotkut huomauttavat herkemmin ja jotkut eivät välitä lainkaan.
      Itsehän mä " läskini " kannan.
      Ei noista huomauttamisista kannata välittää.
      Jos itse ottaisin loukkaavana nuo niin varmasti saisin tsemppiä pudottaa nämä vähätkin ylimääräiset.
      Olen törmännyt joitain kertoja myös ylipainoiseen lääkäriin. Tosin he eivät mainitse yleensä mitään painosta.

      • Anonyymi

        Tämä sairastu vakavasti keuhkot.Heti alettiin laihduttaa joka kerta sitä kysyttiin.Laihduin -35kg,lisää piti jatkaa.Dm nousi 3kk/111.miten voi?? Siihen tyssäsi laihdutus,p-krea 38 pitäisi olla isompi..En parantunut laihiksel ,liikunnalla ,päin vastoin.Sanoin eräällä käynnillä nytkö sairastan syöpää.Röntgeniin ja kas yskiminen liikunta rasitus suurentunut sydän.Naureskelinkin että tällä yskimisellä menee nyt sydän.Keuhkoahtauman tyylinen tila haavoitti myös paljon liikkuvaa,astmalääkkeet ei auta,auttaneet.Mikähän nyt edessä..Lihavuutta vaan katsotaan syyksi.Pyrin liikkumaan edelleen paljon,pumppaan vaan keuhkolääketyä,kortisonia yöksi saan nukutuksi..röhinä kauhee ,menee aikaa kun saan keuhkot auki..Hoidan itseäni lääkitykset jne säännölliset nenäkin hoidetaan suihkein.Nyt turhauttaa kaikki.


    • Anonyymi

      Minulla myös obeesi kirjattuna "ote epikriisistä"- A4-paperiin.
      Siinä on kirjoitettuna kaikenlaista pötyä; olen muka synnyttänyt 1989. Minua on muka yritetty ylipuhua pitämään kierukka. Kaikki höpön höpöä eli lääkärin mielikuvituksen tuotosta ja väärää tietoa. En edes saanut koko epikriisiä hoidostani vaikka kuinka sitä pyysin kirjallisesti ja suullisesti! Sain puhtaaksi kirjoitetun "otteen" siitä. Alkuperäisen kun hän on käsin kirjoittanut ja on epäselvä, gynekologi selitti minulle. Kirjallista pyyntöä hän ei muka ole myöskään koskaan saanut, sekin on täyttä valetta.
      Lihavuuttani hän piti synnytyselimieni turvotuksen syynä. Kierukkaa hän kaivoi kohdustani yli tunnin, koska kaikki paikkani olivat turvonneet umpeen. Syyksi hän keksi lihavuuden ehkä uniapnean!? Hän ei edes harkinnut kertomaani ongelmaa; allergisuutta kierukalle, mikä oli turvottanut paikkani käyttökelvottamaksi ja kuolettanut seksuaalisuuteni. Aiemmin seksi on kyllä onnistunut, mutta ei enää. Ihmeellistä diagnosointia "asiantuntija" lääkäriltä. Hän ääneen diagnosoi myös; "Miten yleensä olet voinut synnyttää tällä...kun olet niin turvoksissa!" Niin sattumalta silloin olinkin hoikka! Eikö silloin synnytys aina onnistu!? lihavathan eivät kai hänen mukaansa pysty synnyttämään lainkaan!

      Itsekin tiedän paremmin; olen allerginen synteettisille hormonivalmisteille. Minera- kierukan vaikutus on todellakin "paikallinen" kun koko värkkini on ollut "poistonkin" jälkeen kiinni 3 vuotta, sinne en ole saanut menemään sormeakaan. Tajusin sen kun yritin tunkea sinne tamponia. Nyt yli 60 vuotiaalla mummolla alkoivat kuukautiset uudelleen ankarien PMS- vaivojen kera! Lisäksi alapäässäni on riehunut pahoja allergia-reaktioita. Lääkäri epäilee uniapneaa ylipainoa?

      Itse epäilen, että kierukasta osa jäi vaikean poiston seurauksena osanen sisälleni. Ehkä siksi en myöskään saa koko epikriisiä luettavakseni.

      Mikä lääkäreitä vaivaa, kun he antavat diagnoosejaan lonkalta, oman arvailunsa perusteella. Ovatko he oikeasti sisäistäneet antamaansa lääkärinvalaa? Minkä tasoinen on lääkärin koulutus, koska asioita voi vääristellä ja tulkita mielensä mukaan ja jopa valehdella?

    • Anonyymi

      Gynekologi ehdotti allergiaoireideni johtuvan syövästä; "Sinulla täytyy olla syöpä!", hän ehdotti noin vain mitenkään asiaan perehtymättä tai tutkimatta.

      Häpeäisin itse jos käyttäytyisin hänen laillaan!

      sejasama

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe