Pari kysymystä -99 TDi Octaviasta

tietäville

eli ensin naftasuodatinta koskien, jos vaihdan sen itse. Eli kun ilmaa joutuu pa-järjestelmään suodatinta vaihdettaessa, niin pitääkö järjestelmä ilmata kuten wanhoissa vehkeissä, vai ilmautuuko järjestelmä itsestään? Onko jotain tärkeätä huomioon otettavaa?

Toinen kyssäri: wanhoihin vehkeisiin monet laittoivat tankilliseen desin 2-T öljyä, naftapumppua voitelemaan. Onko tästä haittaa octaviassa, eli onko tässä se hiukkassuodatin, tai onko jotakin muuta jonka vuoksi öljyä ei saa lisätä, vai onko tuo öljy edes tarpeellista näissä nykydiiselien pumpuissa?

Kysymykseni saattavat olla tyhmiä, mutta kun en ole ennen ajanut vm. 80 uudempaa diiseliä, niin en tiedä näistä uusista. Kiitoksia asiallisista vastauksista.

2

454

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa laittaa uusi suodatin täyteen naftaa niin ei tartte sen enempää ilmailla ja unhota toi öljy koska daftassa on tarpeeksi voitelevia aineita.

• TDI_110

Jakajapumpulliset dieselit ilmaavat itse itsensä (ominaisuus), eli ei joudu erikseen ilmaamaan.
        Muistaakseni TDI moottoreihin ei saa enää lisätä mitään lisäaineita, mutta VAG:n vanhempiin dieseleihin se 2T-öljy on ihan sallittua, samoin kuin bensiini pakkaskestävyyden lisääjänä talvella (max 30% käyttöohjekirjan mukaan).
        Itse ainakin olen lorauttanut 1,6 TD Transporterini tankkiin suurin piirtein joka toiseen tankilliseen noin ½ dl 2T-öljyä, joskus vahingossa enemmänkin. (viimeiset 8 v) Todennäköisesti (en ole 100% varma) jakajapumpulliset TDI-moottoritkaan eivät ole pahoillaan pienestä lisärasvasta pumpulle ja suuttimille.
        Useammaltakin dieseleiden kanssa tekemisissä olevalta asentajalta olen kuullut tuon suosituksen 2T-öljyn lisäämisestä vanhempiin dieseleihin. Nykyinen diesel polttoaine on vähemmän voitelevaa, kuin ennen.

Savutukseen 2T-öljy ei ole ainakaan vaikuttanut, koska vuodesta toiseen katsastuksessa K-luku pyörii 0,7 - 1 välillä (käsittämätöntä, koska auto kuitenkin GPS:n mukaan kulkee kovempaa, kuin valmistaja ilmoittaa)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2527
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2116
    3. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      97
      1803
    4. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      122
      1799
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1547
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      138
      1128
    7. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1085
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1031
    9. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      20
      1002
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      987
    Aihe