Golf IV vm. 2000, 1.6 Aut. lämpöongelmia

Drugan

Huomasin juuri viikonlopun reissulla että moottorin lämpötilamittari ei värähtänyt yhtään 500 km matkalla. Ei siis noussut mihinkään. Sisätilalämmitin ei myöskään puskenut kovin kuumaa ilmaa, vaikka sisällä kyllä tarkeni kun laittoi lämmöt täysille. Mikään merkkivalo ei koelaudassa ilmoittele viasta ja kone muuten tuntuu toimivan suht OK. Missä mättää? Ja rassi oli Golf IV, vm. 2000, 1.6 automaatilla.

7

8726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näit unta tai ..

      näit unta tai olet äärimmäisen hölmö jos tosissaan ajat 500 km autolla mistä on vedet loppu ja ihmettelet vaan sitä asiaa koko 500 km:n ajan

      kyllä mittarit ja varoitusvalot ovat autossa ihan sitä varten että jos huomataan poikkeuksellisia juttuja niiden perusteella niin sitten ajetaan huoltoon

    • Taunovaan

      Kai tarkastit jäähdytysnesteen määrän? Jos se oli ok, autossasi saattaa olla moottorin lämpötila-anturi rikki. Erittäin yleinen vika näissä(kin) VW-moottoreissa (1.6 74kW AEH?). Vika nollaa l-mittarin ja syöttää moottorinohjaustietsikalle väärää lämpötilatietoa. Yleensä kulutuskin nousee näissä tapauksissa. Luetuta vikamuisti, sieltä se selviää. Vaihto on helppo ja anturi maksaa n 25€.

      • Drugan

        iso kiitos Taunovaan:lle!

        joo nesteet ja muut oli ihan ok. ja tänään kun kävin heittään lenkin kaupassa niin moottorin lämpötilamittari toimi taas ihan normaalisti ja sisätilan lämpötilakin nousi niinkuin pitääkin. oiskohan tuo lämpötila-anturi jotenki irti? kun vielä osais paikallistaan sen anturin koneesta... taitaa huolto kutsua.


      • roskia
        Drugan kirjoitti:

        iso kiitos Taunovaan:lle!

        joo nesteet ja muut oli ihan ok. ja tänään kun kävin heittään lenkin kaupassa niin moottorin lämpötilamittari toimi taas ihan normaalisti ja sisätilan lämpötilakin nousi niinkuin pitääkin. oiskohan tuo lämpötila-anturi jotenki irti? kun vielä osais paikallistaan sen anturin koneesta... taitaa huolto kutsua.

        Jäähdytysnesteessä roskia jotka jumittaa termostaatin. Jos lämppäristä (sitähän tarkoitit?) ei tule lämmintä, ei moottorin lämpötila ole normaali. Siihen ei mitkään anturit vaikuta. Jos taas lämppäristä tulee normaalin kuumaa on moottorinkin lämpötila normaali, mittarista huolimatta.


      • Taunovaan
        Drugan kirjoitti:

        iso kiitos Taunovaan:lle!

        joo nesteet ja muut oli ihan ok. ja tänään kun kävin heittään lenkin kaupassa niin moottorin lämpötilamittari toimi taas ihan normaalisti ja sisätilan lämpötilakin nousi niinkuin pitääkin. oiskohan tuo lämpötila-anturi jotenki irti? kun vielä osais paikallistaan sen anturin koneesta... taitaa huolto kutsua.

        Lämpötila-anturivika ei ole syynä sisäilman lämpötilan alhaisuuteen, kuten tässä on toinenkin maininnut. Se aiheuttaa vain l-mittarin oikuttelua ja tietokoneelle annettavan moottorin lämpötilatiedon virheellisyyden. Anturi on kulutustavaraa VW:ssä ja vaihto maksaa merkkiliikkeessä n. 50€ sis. anturi työ. Kopsaan oman vastaukseni anturin vaihdosta tuolta Passat-palstalta:

        "Bora 1.6 -00:ssa se on edestäpäin konetta katsoessa koneen oikeanpuoleisessa reunassa (eli kytkimen puolella) n. sylinterikannen tiivisteen korkeudella termostaattikotelossa. Jos sinullakin on moottorin kaksiosainen muovikotelointi, ota se ulompi kotelonosa pois (3 ruuvia) ja sieltä sen pitäisi näkyä. Väriltään anturi on vihreä. Piuha irti, yksi iso U-sokka irti, anturi pois ja uusi tilalle, sokka kiinni, piuha kiinni. Tee operaatio koneen ollessa jäähtynyt. Jäähdytysnestettä lorahtaa ulos kerralla 1-2 desiä, jonka jälkeen ei tule enää mitään eli ei ole mitään kiirettä sen uuden anturin kanssa. Muista uusi O-rengas ja varmista, että vanhan anturin vanha O-rengas tulee pois ja tsekkaa operaation jälkeen jäähdytysnesteen taso. Siinä se."


      • Drugan
        Taunovaan kirjoitti:

        Lämpötila-anturivika ei ole syynä sisäilman lämpötilan alhaisuuteen, kuten tässä on toinenkin maininnut. Se aiheuttaa vain l-mittarin oikuttelua ja tietokoneelle annettavan moottorin lämpötilatiedon virheellisyyden. Anturi on kulutustavaraa VW:ssä ja vaihto maksaa merkkiliikkeessä n. 50€ sis. anturi työ. Kopsaan oman vastaukseni anturin vaihdosta tuolta Passat-palstalta:

        "Bora 1.6 -00:ssa se on edestäpäin konetta katsoessa koneen oikeanpuoleisessa reunassa (eli kytkimen puolella) n. sylinterikannen tiivisteen korkeudella termostaattikotelossa. Jos sinullakin on moottorin kaksiosainen muovikotelointi, ota se ulompi kotelonosa pois (3 ruuvia) ja sieltä sen pitäisi näkyä. Väriltään anturi on vihreä. Piuha irti, yksi iso U-sokka irti, anturi pois ja uusi tilalle, sokka kiinni, piuha kiinni. Tee operaatio koneen ollessa jäähtynyt. Jäähdytysnestettä lorahtaa ulos kerralla 1-2 desiä, jonka jälkeen ei tule enää mitään eli ei ole mitään kiirettä sen uuden anturin kanssa. Muista uusi O-rengas ja varmista, että vanhan anturin vanha O-rengas tulee pois ja tsekkaa operaation jälkeen jäähdytysnesteen taso. Siinä se."

        Käytin autoa huollossa ja vaihtoivat termostaatin. 20 min kaupungissa ja moottoritiellä tehdyn testilenkin perusteella ongelma oli siinä. Lämmöt koneessa ja sisätilassa ovat nyt normaalit. Ainoa miinus oli suolainen hinta sähköisestä termostaatista. Vai viilattiinko noobieta linssiin ... :) Oisko jollain tietoa enemmän tuosta sähköisestä termostaatista?


      • paskanmöivät

        Sähköinen termostaatti ? Viilattu linssiin...
        Valohoito taitaa olla se hoito jota nykyään annetaan, kun ei osata korjata, kunhan nyt vaihdetaan tuo ja tuo niin saadaan rahaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      90
      5197
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      53
      4066
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2189
    4. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1927
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1795
    6. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1444
    7. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1250
    8. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1046
    9. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      981
    10. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      980
    Aihe