Golf IV vm. 2000, 1.6 Aut. lämpöongelmia

Drugan

Huomasin juuri viikonlopun reissulla että moottorin lämpötilamittari ei värähtänyt yhtään 500 km matkalla. Ei siis noussut mihinkään. Sisätilalämmitin ei myöskään puskenut kovin kuumaa ilmaa, vaikka sisällä kyllä tarkeni kun laittoi lämmöt täysille. Mikään merkkivalo ei koelaudassa ilmoittele viasta ja kone muuten tuntuu toimivan suht OK. Missä mättää? Ja rassi oli Golf IV, vm. 2000, 1.6 automaatilla.

7

8643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näit unta tai ..

      näit unta tai olet äärimmäisen hölmö jos tosissaan ajat 500 km autolla mistä on vedet loppu ja ihmettelet vaan sitä asiaa koko 500 km:n ajan

      kyllä mittarit ja varoitusvalot ovat autossa ihan sitä varten että jos huomataan poikkeuksellisia juttuja niiden perusteella niin sitten ajetaan huoltoon

    • Taunovaan

      Kai tarkastit jäähdytysnesteen määrän? Jos se oli ok, autossasi saattaa olla moottorin lämpötila-anturi rikki. Erittäin yleinen vika näissä(kin) VW-moottoreissa (1.6 74kW AEH?). Vika nollaa l-mittarin ja syöttää moottorinohjaustietsikalle väärää lämpötilatietoa. Yleensä kulutuskin nousee näissä tapauksissa. Luetuta vikamuisti, sieltä se selviää. Vaihto on helppo ja anturi maksaa n 25€.

      • Drugan

        iso kiitos Taunovaan:lle!

        joo nesteet ja muut oli ihan ok. ja tänään kun kävin heittään lenkin kaupassa niin moottorin lämpötilamittari toimi taas ihan normaalisti ja sisätilan lämpötilakin nousi niinkuin pitääkin. oiskohan tuo lämpötila-anturi jotenki irti? kun vielä osais paikallistaan sen anturin koneesta... taitaa huolto kutsua.


      • roskia
        Drugan kirjoitti:

        iso kiitos Taunovaan:lle!

        joo nesteet ja muut oli ihan ok. ja tänään kun kävin heittään lenkin kaupassa niin moottorin lämpötilamittari toimi taas ihan normaalisti ja sisätilan lämpötilakin nousi niinkuin pitääkin. oiskohan tuo lämpötila-anturi jotenki irti? kun vielä osais paikallistaan sen anturin koneesta... taitaa huolto kutsua.

        Jäähdytysnesteessä roskia jotka jumittaa termostaatin. Jos lämppäristä (sitähän tarkoitit?) ei tule lämmintä, ei moottorin lämpötila ole normaali. Siihen ei mitkään anturit vaikuta. Jos taas lämppäristä tulee normaalin kuumaa on moottorinkin lämpötila normaali, mittarista huolimatta.


      • Taunovaan
        Drugan kirjoitti:

        iso kiitos Taunovaan:lle!

        joo nesteet ja muut oli ihan ok. ja tänään kun kävin heittään lenkin kaupassa niin moottorin lämpötilamittari toimi taas ihan normaalisti ja sisätilan lämpötilakin nousi niinkuin pitääkin. oiskohan tuo lämpötila-anturi jotenki irti? kun vielä osais paikallistaan sen anturin koneesta... taitaa huolto kutsua.

        Lämpötila-anturivika ei ole syynä sisäilman lämpötilan alhaisuuteen, kuten tässä on toinenkin maininnut. Se aiheuttaa vain l-mittarin oikuttelua ja tietokoneelle annettavan moottorin lämpötilatiedon virheellisyyden. Anturi on kulutustavaraa VW:ssä ja vaihto maksaa merkkiliikkeessä n. 50€ sis. anturi työ. Kopsaan oman vastaukseni anturin vaihdosta tuolta Passat-palstalta:

        "Bora 1.6 -00:ssa se on edestäpäin konetta katsoessa koneen oikeanpuoleisessa reunassa (eli kytkimen puolella) n. sylinterikannen tiivisteen korkeudella termostaattikotelossa. Jos sinullakin on moottorin kaksiosainen muovikotelointi, ota se ulompi kotelonosa pois (3 ruuvia) ja sieltä sen pitäisi näkyä. Väriltään anturi on vihreä. Piuha irti, yksi iso U-sokka irti, anturi pois ja uusi tilalle, sokka kiinni, piuha kiinni. Tee operaatio koneen ollessa jäähtynyt. Jäähdytysnestettä lorahtaa ulos kerralla 1-2 desiä, jonka jälkeen ei tule enää mitään eli ei ole mitään kiirettä sen uuden anturin kanssa. Muista uusi O-rengas ja varmista, että vanhan anturin vanha O-rengas tulee pois ja tsekkaa operaation jälkeen jäähdytysnesteen taso. Siinä se."


      • Drugan
        Taunovaan kirjoitti:

        Lämpötila-anturivika ei ole syynä sisäilman lämpötilan alhaisuuteen, kuten tässä on toinenkin maininnut. Se aiheuttaa vain l-mittarin oikuttelua ja tietokoneelle annettavan moottorin lämpötilatiedon virheellisyyden. Anturi on kulutustavaraa VW:ssä ja vaihto maksaa merkkiliikkeessä n. 50€ sis. anturi työ. Kopsaan oman vastaukseni anturin vaihdosta tuolta Passat-palstalta:

        "Bora 1.6 -00:ssa se on edestäpäin konetta katsoessa koneen oikeanpuoleisessa reunassa (eli kytkimen puolella) n. sylinterikannen tiivisteen korkeudella termostaattikotelossa. Jos sinullakin on moottorin kaksiosainen muovikotelointi, ota se ulompi kotelonosa pois (3 ruuvia) ja sieltä sen pitäisi näkyä. Väriltään anturi on vihreä. Piuha irti, yksi iso U-sokka irti, anturi pois ja uusi tilalle, sokka kiinni, piuha kiinni. Tee operaatio koneen ollessa jäähtynyt. Jäähdytysnestettä lorahtaa ulos kerralla 1-2 desiä, jonka jälkeen ei tule enää mitään eli ei ole mitään kiirettä sen uuden anturin kanssa. Muista uusi O-rengas ja varmista, että vanhan anturin vanha O-rengas tulee pois ja tsekkaa operaation jälkeen jäähdytysnesteen taso. Siinä se."

        Käytin autoa huollossa ja vaihtoivat termostaatin. 20 min kaupungissa ja moottoritiellä tehdyn testilenkin perusteella ongelma oli siinä. Lämmöt koneessa ja sisätilassa ovat nyt normaalit. Ainoa miinus oli suolainen hinta sähköisestä termostaatista. Vai viilattiinko noobieta linssiin ... :) Oisko jollain tietoa enemmän tuosta sähköisestä termostaatista?


      • paskanmöivät

        Sähköinen termostaatti ? Viilattu linssiin...
        Valohoito taitaa olla se hoito jota nykyään annetaan, kun ei osata korjata, kunhan nyt vaihdetaan tuo ja tuo niin saadaan rahaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      26
      5173
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      12
      3775
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3177
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      48
      2736
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1308
    6. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      283
      1275
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      59
      1165
    8. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1129
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      394
      1106
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      208
      1039
    Aihe