Minulla lähtee tukka päästä, pulssi on nopea ja rytmihäiriöitä, kädet vapisevat. Hikoiluttaa, varsinkin öisin. Suvussa kilpirauhassairautta ja vaikka mitä muita autoimmuunitauteja. Lääkäri lähetti kilpirauhaskokeeseen, kävin tänään, mutta huomasin että otettiin vain yksi arvo, S-TSH. Riittääkö tuo yksi arvo, ja mikä sen "pitäisi olla"? Mistä tietää, onko vajaa- vai liikatoimintaa?
Luulin, että kilpirauhaskokeessa otetaan kaksi arvoa..?
Mitä näkee?
13
2460
Vastaukset
- Vajaa
Tsh viite raja vaihtelee.vajaatoiminnassa yleensä se on n.1-5.
Suositushan on 2,5. Monilla oireita vaikka TSH olisi 1,5. Kyllä T4V olis myös hyvä ottaa ja alussa myös T3V.
Jos TSH on Alle 1, siis reilusti 0, on syy epäillä liikatoimintaa, silloin on hyvä ottaa myös edellä mainitut.
Laitan sulle linkin asiantuntija foorumille, täältä saat hyvät neuvot!
http://www.kilpirauhas.info/foorumi/
Kilpirauhasfoorumi :: Päävalikko- arvonen
2,5 ei ole suositusarvo vaan TSH:n ns. normaalin *ylä*raja nykyisin.
Liikatoimintaa ei ole vielä alle 1:n arvolla. Yleensä vasta kun menee alle 0,1, alkaa tulla liikatoiminnan oireita.
Paras kun et kirjottelis enää arvoista kun et tiedä mitään. - yläraja
arvonen kirjoitti:
Liikatoimintaa ei ole vielä alle 1:n arvolla. Yleensä vasta kun menee alle 0,1, alkaa tulla liikatoiminnan oireita.
Paras kun et kirjottelis enää arvoista kun et tiedä mitään.on lääkärien mukaan 4,2 tai toisilla 4,5, liekö jollakin 5. Jotkut odotuttavat vielä 10:een asti. Lääkitystä ei saa kuin muutamalta (keneltä?) lääkäriltä Suomessa noiden rajojen alapuolella. En minäkään saanut arvolla, joka oli yli sen labran rajan (4,2), eli 4,3:lla. Tässähän sitten kärvistellään vaan ja lihotaan. Kokeisiinkaan ei pääse, kun on otettu viimeksi alkukesällä arvot.
Näillä palstoilla on otettu normaaleiksi omat rajat, jotka eivät ole Suomessa viralliset, jos nyt jossakin muualla ovat. - ....
yläraja kirjoitti:
on lääkärien mukaan 4,2 tai toisilla 4,5, liekö jollakin 5. Jotkut odotuttavat vielä 10:een asti. Lääkitystä ei saa kuin muutamalta (keneltä?) lääkäriltä Suomessa noiden rajojen alapuolella. En minäkään saanut arvolla, joka oli yli sen labran rajan (4,2), eli 4,3:lla. Tässähän sitten kärvistellään vaan ja lihotaan. Kokeisiinkaan ei pääse, kun on otettu viimeksi alkukesällä arvot.
Näillä palstoilla on otettu normaaleiksi omat rajat, jotka eivät ole Suomessa viralliset, jos nyt jossakin muualla ovat.Mutta jos oma terveys on kallis, sitä hakee tyroksiinit vaikka espanjasta tai tilaa eu:n sisältä nettikaupasta eli saa sitä kuitenkin jostain! Tai ostaa käyttäjiltä..
Marssin muuton jälkeen uudelle lääkärille ja sanoin että mulla on vajaatoiminta ja oon syönyt vuosia sitä puolikasta 0.1 mg:stä :) :) että tarvis uuden reseptin ja kontrollia. Noh, lääkket sain ja lääkäri vielä tuumasi että nosta sitä annosta kun tsh hipoo jo nelosta ja että hyvä ois olla alle kahden!! Että sairailla se tsh pidetään hyvällä tasolla kuitenkin...
Ja kun lääkäri määräsi ns. noston niin sain siinä sitten kontrollia... vedin 25 mikroa oman pään mukaan ja arvot parani sillä jo hyvin. Nyt resepti kuitenkin on 75 mikrolle päivässä josta annan eräälle toiselle vaivaiselle osan... - viilaaja-
arvonen kirjoitti:
Paras kun et kirjottelis enää arvoista kun et tiedä mitään.Tiedän paljonkin, tarkoitus oli kirjoittaa suositus yläraja on se 2,5!!!
Opettele sinä vastaamaan kohteliaasti.
T3V on hyvä mittari jos epäillään liikatoimintaa. Siinä raja on 6 ja yli. vajiksilla se pysyy monasti 2-4.
Oliko sinulla vielä jotain viilattavaa?
Vajiksen toteaminen valitettavasti jää monesti toteamatta pilkunviilja lääkäreiltä ,kun tuijottavat vain viite arvoja. - sulle arvonen viilaaja
viilaaja- kirjoitti:
Tiedän paljonkin, tarkoitus oli kirjoittaa suositus yläraja on se 2,5!!!
Opettele sinä vastaamaan kohteliaasti.
T3V on hyvä mittari jos epäillään liikatoimintaa. Siinä raja on 6 ja yli. vajiksilla se pysyy monasti 2-4.
Oliko sinulla vielä jotain viilattavaa?
Vajiksen toteaminen valitettavasti jää monesti toteamatta pilkunviilja lääkäreiltä ,kun tuijottavat vain viite arvoja.TSH sanoinkin että jos on reilusti nolla?!
Itselläni oli TSH viimeksi 0,09 Ja T4V 18 T3V 4,1.
TSH voi olla matala, vaikka ei liikistä oliskaan.
Vajaa olen edelleen ;o) Mutta näillä arvoilla kun mennään olo on loistava. - Riku.
.... kirjoitti:
Mutta jos oma terveys on kallis, sitä hakee tyroksiinit vaikka espanjasta tai tilaa eu:n sisältä nettikaupasta eli saa sitä kuitenkin jostain! Tai ostaa käyttäjiltä..
Marssin muuton jälkeen uudelle lääkärille ja sanoin että mulla on vajaatoiminta ja oon syönyt vuosia sitä puolikasta 0.1 mg:stä :) :) että tarvis uuden reseptin ja kontrollia. Noh, lääkket sain ja lääkäri vielä tuumasi että nosta sitä annosta kun tsh hipoo jo nelosta ja että hyvä ois olla alle kahden!! Että sairailla se tsh pidetään hyvällä tasolla kuitenkin...
Ja kun lääkäri määräsi ns. noston niin sain siinä sitten kontrollia... vedin 25 mikroa oman pään mukaan ja arvot parani sillä jo hyvin. Nyt resepti kuitenkin on 75 mikrolle päivässä josta annan eräälle toiselle vaivaiselle osan...Nyt leikitään terveydellä jos joku syö tyroksiinia ilman lääkärin seurantaa. Entä jos menee liikatoiminnalle, ja tulee vaurioita. Sinäkö vastaat ja korvaat?
- ...........
Riku. kirjoitti:
Nyt leikitään terveydellä jos joku syö tyroksiinia ilman lääkärin seurantaa. Entä jos menee liikatoiminnalle, ja tulee vaurioita. Sinäkö vastaat ja korvaat?
Tämä kyseinen ihminen on seurannassa ja arvoja on kehuttu juuri keskiarvojen mukaisiksi :) :) ja hän on palannut työelämään puolen vuoden sairasloman jälkeen.
Liikatoiminnalle ei oikeastaan voi mennä 25 mikrolla! Tämän on sanonut minulle endokrinologi ja puhuimme myös kokeista joissa on annettu tavallisille terveille kaduntallaajille tyroksiinia. Heistäkään kukaan ei mennyt liikatoiminnalle vaan elimistö vähensi omaa tyroksiinin tuotantoa. Tyroksiinilla arvot nousevat jos vikaa on. Ne eivät periaatteessa terveellä nouse tai tulee huono olo jos nousee.
Jos olen saanut elämäni takaisin näin, en kadu... ja kontrolleissa käyn jatkuvasti. Arvoni tällä hetkellä tsh 1.7 ja t4v 15, t3v 4.2. Eli ei lähelläkään liikatoimintaa!! - kans
sulle arvonen viilaaja kirjoitti:
TSH sanoinkin että jos on reilusti nolla?!
Itselläni oli TSH viimeksi 0,09 Ja T4V 18 T3V 4,1.
TSH voi olla matala, vaikka ei liikistä oliskaan.
Vajaa olen edelleen ;o) Mutta näillä arvoilla kun mennään olo on loistava.lääkkeen annostus on oireiden ja olotilan perusteella just oikein mut arvot on toista mieltä lääkäreiden kans. t4v 19.9 ja tsh 0.04
ja arvatkaapa ottaako pannuun kun lääkärit ei ota kuuleviin korviin kun sanoo et oireet tulee takas pienestäkin puotuksesta. tälläkin hetkellä olen toiminut vastoin lääkärin tahtoa ja kk:den päästä pitäs käydä taas kokeissa aargh....ja arvojen pitäs olla muuttuneet heh heh...sittempä taas selitellään ja lääkäri taas pienentää kun en totuutta uskalla sanoa apuva, apuva, aaaapuuva
no... se on sitten sen ajan murhe - ......
kans kirjoitti:
lääkkeen annostus on oireiden ja olotilan perusteella just oikein mut arvot on toista mieltä lääkäreiden kans. t4v 19.9 ja tsh 0.04
ja arvatkaapa ottaako pannuun kun lääkärit ei ota kuuleviin korviin kun sanoo et oireet tulee takas pienestäkin puotuksesta. tälläkin hetkellä olen toiminut vastoin lääkärin tahtoa ja kk:den päästä pitäs käydä taas kokeissa aargh....ja arvojen pitäs olla muuttuneet heh heh...sittempä taas selitellään ja lääkäri taas pienentää kun en totuutta uskalla sanoa apuva, apuva, aaaapuuva
no... se on sitten sen ajan murhe... sitä lääkäriä todistamaan se liikatoiminta - jos sitä epäilee - ottamalla T3V-koe ;). Jos se on hyvin viitteissä, ei ole mitään liikatoimintaa ;).
- Riku.
........... kirjoitti:
Tämä kyseinen ihminen on seurannassa ja arvoja on kehuttu juuri keskiarvojen mukaisiksi :) :) ja hän on palannut työelämään puolen vuoden sairasloman jälkeen.
Liikatoiminnalle ei oikeastaan voi mennä 25 mikrolla! Tämän on sanonut minulle endokrinologi ja puhuimme myös kokeista joissa on annettu tavallisille terveille kaduntallaajille tyroksiinia. Heistäkään kukaan ei mennyt liikatoiminnalle vaan elimistö vähensi omaa tyroksiinin tuotantoa. Tyroksiinilla arvot nousevat jos vikaa on. Ne eivät periaatteessa terveellä nouse tai tulee huono olo jos nousee.
Jos olen saanut elämäni takaisin näin, en kadu... ja kontrolleissa käyn jatkuvasti. Arvoni tällä hetkellä tsh 1.7 ja t4v 15, t3v 4.2. Eli ei lähelläkään liikatoimintaa!!vaan siitä toisesta vaivaisesta, josta kirjoitit:
"josta annan eräälle toiselle vaivaiselle osan..."
Ja siitä liiallisesta tyroksiinin syömisestä. Ei elimistö mitään vähennä, alkaa vaan tulla vaurioita, jos annostus on liika iso. - ....
Riku. kirjoitti:
vaan siitä toisesta vaivaisesta, josta kirjoitit:
Ja siitä liiallisesta tyroksiinin syömisestä. Ei elimistö mitään vähennä, alkaa vaan tulla vaurioita, jos annostus on liika iso.Kirjoitin että hän on seurannassa, aivan kuin minäkin. Ei kukaan riskeeraa terveyttään noin vain. Kai sitä jokainen järkevä tajuaa niitä arvoja seurata ja ottaa asioista selvää!
- .....
Riku. kirjoitti:
vaan siitä toisesta vaivaisesta, josta kirjoitit:
Ja siitä liiallisesta tyroksiinin syömisestä. Ei elimistö mitään vähennä, alkaa vaan tulla vaurioita, jos annostus on liika iso.Olen selannut useita lääketieteen tutkimuksia joissa on annettu terveille isojakin tyroksiiniannoksia ja tosiaan, kyllä se aivolisäke tajuaa vähentää sitä stimuloivaa hormoonia jos tyroksiinia tulee muualta! Eli tsh alkaa laskea. Vasta kun tsh menee lähes nollille, alkaa tulla liikatoimintaa...
Ja kuten endokrinologi mulle jo sanoikin, käytännössä on mahdotonta mennä liikatoiminnalle niin pienellä annoksella kuin 25 mikroa. Tällöin on oltava todella paha vika aivolisäkkeessä jos menee...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841380Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82971
- 81965
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61845Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841