Kylmillä (ja kosteilla) jarruilla on alkanut kuulua vinkunaa takajarruista kun jarruttaa aivan kevyesti?
Onkohan siellä hinhat lopussa vai mahdollisesti kitkapinnat lasittuneet? Ei viitsisi alkaa "turhaan" avaamaan kun ei ole tallia tms. huoltopaikkaa.
Scenic I vm. 1999, takajarrut vinkuvat
5
1210
Vastaukset
- mja
Itsellä Scenic II, -04 jarrut alkoi vinkumaan muutaman kuukauden ikäisinä. Kevyesti painaessa, parkkeeratessa (5 - 10 km/h). Ensihuollossa Biliassa vaihdettiin jarrupalat ja asennettiin vaimennuslevyt. Kahden kk kuluttua vinkui taas. Seuraavassa vuosihuollossa vaihdettiin taas jarrupalat, alkoi vinkumaan 2 viikon kuluttua. Viereisellä tiskillä asiakas valitteli samasta asiasta, Bilian vakiovastaus oli että "...koska asbesti on kielletty niin...." Ihmettelen vaan, miksi juuri Renaultit vinkuvat, muut eivät kärsi asbestikiellosta? Jos sinulla tosiaan on jarrut toimineet 7 vuotta ilman vinkumista, niin asiathan ovat hienosti!
Perimmäinen syy vinkumiseen on jarrupinnan lasittuminen. Näppituntuman perusteella vinkuu sitä enemmän, mitä kuivempi ilma. Täällä annettuja neuvoja on ollut
- polkaise kovaa vauhdissa niin "ruosteet" lähtevät. Ei auta, kitinä ei tule ruosteesta, vaan lasittumisesta. Lasittuminen nimenomaan syntyy kovasta puristuksesta ja jarrupinnan kuumenemisesta
- veistä viisteet jarrupalan etu/jättöreunaan.
- Sahaa uria jarrupintaan. Urien suunta on vaihdellut neuvojasta riippuen
- Asenna kevlarista tehdyt erikoisjarrupalat.
- Jarrusatulan/satuloiden vaihtaminen. Näin on kuulemma tehty Biliassa jollekin takuuna.
Tuo viimeinen ehkä sisältää homman ytimen. Renaultin jarrut kitisevät huonojen valmistustoleranssien vuoksi, jarrulevy ja jarrupala eivät ehkä pysy riittävän yhdensuuntaisina ennen jarrutusta. Kun jarrua painaa kevyesti, niin jarrupala painaa levyä ensin jommalla kummalla päällään, jolloin "irtonainen" pala alkaa resonoimaan eli ulisemaan. Kun painaa kovempaa, pala painaa koko pinnallaan levyä vasten, jolloin värinät loppuvat. Sen pystyy helposti kuulemaan ja tuntemaan. Tämä selittäisi ainakin sen, miksi ulina on juuri tiety(i)lle malleille tyypillinen = laatuheitot jarrun osien koneistuksessa. Miksi ne muuten olisivat takuuna vaihtaneet sinänsä toimivat jarrusatulat? Paitsi jos siinä oli heittoja. Tämä selittäisi myös sen, miksi palojen viistäminen voi auttaa: se muuttaa jarrupalan pään ja levyn välistä kosketuspintaa.- eri jarrut kyseessä
Kun ko. autossa on takana rumpujarrut, jotka eivät ole samalla tavoin taipuvaisia vinkumaan kuin levyjarrut. Ja tosiaan, jos jarrut nyt vasta ovat ensimmäistä kertaa alkaneet vinkua niin saattaa hyvinkin olla että metalli siellä vastaa metalliin jarrutettaessa.
- mja
eri jarrut kyseessä kirjoitti:
Kun ko. autossa on takana rumpujarrut, jotka eivät ole samalla tavoin taipuvaisia vinkumaan kuin levyjarrut. Ja tosiaan, jos jarrut nyt vasta ovat ensimmäistä kertaa alkaneet vinkua niin saattaa hyvinkin olla että metalli siellä vastaa metalliin jarrutettaessa.
...että kärryssäsi on takana rumpujarrut. Mutta ajattelin että asia voisi kiinnostaa muutenkin, kakkosmallin Meganen ja Scenicin jarrujen vinkuna on aivan yleismaailmallinen ongelma. Tein pienen yhteenvedon siitä, mitä täällä ja kv. ryhmissä on kirjoiteltu. Ainakin minulla vinkuu molemmissa päissä.
Vinkuna menee niin, että kun poljinpainetta lisää pysäköintinopeuksissa, niin vinkuna käy kireämmäksi ja häipyy sitten. Se juuri viittaa siihen, että pulikka resonoi "vapaasta" päästään, kunnes se painaa koko pinnallaan. Pulikan irtonaisuus täytyy tässä käsittää suhteellisesti. Koska vinkuna ei voi olla pelkistä pulikoiden materiaaleista kiinni, niin luultavasti levyjarrujen rakenne tai toleranssit ovat uusissa malleissa muuttuneet. - hihnatko lopussa
mja kirjoitti:
...että kärryssäsi on takana rumpujarrut. Mutta ajattelin että asia voisi kiinnostaa muutenkin, kakkosmallin Meganen ja Scenicin jarrujen vinkuna on aivan yleismaailmallinen ongelma. Tein pienen yhteenvedon siitä, mitä täällä ja kv. ryhmissä on kirjoiteltu. Ainakin minulla vinkuu molemmissa päissä.
Vinkuna menee niin, että kun poljinpainetta lisää pysäköintinopeuksissa, niin vinkuna käy kireämmäksi ja häipyy sitten. Se juuri viittaa siihen, että pulikka resonoi "vapaasta" päästään, kunnes se painaa koko pinnallaan. Pulikan irtonaisuus täytyy tässä käsittää suhteellisesti. Koska vinkuna ei voi olla pelkistä pulikoiden materiaaleista kiinni, niin luultavasti levyjarrujen rakenne tai toleranssit ovat uusissa malleissa muuttuneet.Tosiaan, auto on lähes 8 vuotta vanha ja yli 150 tkm ajettu joten mistään tyyppiviasta ei voi puhua kun tuo vinkuna nyt vasta ilmeni. Ja se kuuluu vain jarruttaessa hyvin hiljaa 5-10 km/h nopeudesta, siis esim. pihasta ajotien risteykseen saapuessa kun jarrupolkimeen vain hipaisee. Ja minusta vinkuminen on voimakkaampaa kylmillä ja esim. yön jälkeen koesteilla jarruilla.
- Sepi Esko
hihnatko lopussa kirjoitti:
Tosiaan, auto on lähes 8 vuotta vanha ja yli 150 tkm ajettu joten mistään tyyppiviasta ei voi puhua kun tuo vinkuna nyt vasta ilmeni. Ja se kuuluu vain jarruttaessa hyvin hiljaa 5-10 km/h nopeudesta, siis esim. pihasta ajotien risteykseen saapuessa kun jarrupolkimeen vain hipaisee. Ja minusta vinkuminen on voimakkaampaa kylmillä ja esim. yön jälkeen koesteilla jarruilla.
Minulla ei ole rellu, mutta rumpujarrullinen vm. 03 auto, jolla on lasissa 150 tkm. Takajarrut alkoivat ääntämään joku aika sitten. Samalla tavalla, kostealla kelillä kun ajoon lähtee, kahnuttaa jarrut hitaassa vauhdissa. Ajon aikana ääni vaimenee ja häviää kokonaan. Ja on taas seuraavana aamuna takaisin.
Katsoimme huollossa rumpuihin. Kaikki ok, ei palat ole lähelläkään loppuaan. Ääni on normaalia. Älä huolestu, mutta kannattaa tietty vilkasta rumpuihin. Se ei paljoa maksa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 392477
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...381343- 841313
- 631201
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä40949Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.123832- 31761
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi25623Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan58596Kuinka moni palstalaisista on näin hyvässä kondiksessa
76-vuotias rokkari Rick Springfield esittelee elämäntyyliään : https://www.youtube.com/watch?v=GbxHuNy6d6820529