Jujutsutyylien taso ja Toimivuus

Pitkän linja jutsuka

Olen seurannut ja kokeillut eri jujutsu-tyylejä suomessa ja moderni Hokuto-ryu on ehdottomasti vaativin ja kovin tyylisuunta, siinä mustan vyön saamiseen vaaditaan päivittäinen harjoittelu useamman vuoden ajan ja se vaatii myöskin kovan kontaktiottelun, näissä kahdessa pewrinteisessä japanilaisessa tyylissä danin saa paljon helpommalla, esim. Daitossa on jo 22. mustaa vyötä suomessa ja kuitenkin aktiivi-harrastajia on vain hieman tuota lukua enemmän, eli käymällä kolme kertaa viikossa salilla saa japanilaisessa lajissa mustan vyön, kun taas hokutossa vaaditaan lähes ammattimaista sitoutumista harjoitteluun.

Vanhat tyylit ovat hieno asia, mutta ne muistuttavat enemmän aikidoa, kuin jujutsua.

Aika moni kaveri joka ei ole saanut Avelta mustaa vyötä on vaihtanut seuraa ja kohta kantanut dania ylpeänä, Hokutossa onkin äärettömän vaikea saada mustaa vyötä, tämä takaa lajin kovan tason, japanissahan on aina myönnetty musta vyö nopeasti, koska siellä stautus on erilainen.


Uskoisin että näitten japanlaisten tyylien musta vyö vastaa teknisesti hokuton vihreää vyötä, poikkeuksia ovat tietysti kaverit jotka ovat mustan vyönsä suorittaneet Avelle ja sitten vaihtaneet seuraa, heidän tasonsa on kova edelleenkin.

18

3819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ego?

      niin tärkeää?Meinaan,se että on joku musta vyö!

    • Mä vaan

      Millä tasolla olitkaan itse seurannut ja kokeillut näitä eri ju-jutsutyylejä?
      Se ei käynyt ilmi tuossa kirjoituksessasi.
      Hokuto-tyylissähän kuuluu palvoa Avea, jos näin ei tee ei saa Dania. Tämä on varmasti osasyynä, etteivät kaikki ola Hokutossa dania saaneet.

    • on malliesimerkki

      siitä, että se sinun mainostamasi tyyli on kaukana modernista.
      Se muistuttaa lähinnä perinteisiätyylejä, uskonnonomaisine mestarin palvomisineen...
      Ehkä ne pidempään roikkuneet ovat väsyneet siihen paskanjauhamiseen ja perseennuolemiseen.
      Ilettäähän se tervettä miestä vähemmästäkin.

      Yksi hyvä esimerkki on teidän yleisohjeesta:

      ... jos mestari saapuu harjoituksiin, on harjoitukset keskeytettävä ja kumarrettava mestarille...

      Tämä pelkästään saa minut voimaan pahoin.

      Muissa lajeissa ja tyyleissä ei kukaan tule keskeyttämään harjoituksia. Eikä ainakaan tule myöhässä teutaroimaan, kuten teillä. Kukaan mestaritasoinen ei ole niin kusipää, että ilkeäisi keskeyttää treenin ja hänelle pitäisi siitä hyvästä kumartaa.
      Nuo teidän perinteet hämmästyttää hieman. Aivan uskomatonta paskaperinnettä nykyaikana.
      Yleensä se itse harjoitus on tavallaan se pääasia muualla.
      Teillä on ne kumartelut kovasana. Onko teillä kotona telkkarin päällä puusta veistetyt ave-patsaat? Saako niitä ostaa jostakin vai täytyykö ihan itse veistää?

      Ps. Se kumarrusliike ei muuten ole hyväksi selälle tuossa mittakaavassa. Katso mistä tahansa Länsimaisesta voimistelu ja venyttelyoppaasta.

      • hokutoryuta

        lopeteta paikkojen kestämättömyyteen vaan kulttiajatteluun kyllästyneenä.


      • suhteeellista

        ja nyt vaikuttaakin siltä että nämä tarinat ovat alkaneet elää omaa elämäänsä.

        Se on totta että hokutoryu on kova tyylisuunta ja että daneja ei jaeta jokaiselle viisi vuotta sitten aloittaneelle harrastelijalle. Mutta mitä sitten? Se on tyylisuunnan kehittäjän näkemys ja siitä pidetään kiinni, jopa sortumalla aika ajoin pieniin ylilyönteihin. Elämä on.

        Mitä tulee Auvon persoonaan niin kovin moni tällä palstalla kirjoittelevista tuskin tuntee kyseistä herraa muuten kuin hyvän päivän tuttuna. Enpä tunne itsekään, ei sen puoleen, mutta voin ainakin sanoa tietäväni tarpeeksi voivani sanoa jotain ja lisäksi olen riittävän etäällä että voin sanoa sanottavani ilman lähipiiri-sensuuria.

        Niiniketo on kehittänyt suhteellisen hyvin toimivan tyylisuunnan ja siitä hänelle kuuluu nostaa hattua. Hän on vahva persoona ja sellaisia usein pelätään, kuten näistäkin kirjoituksista on selvästi luettavissa. Luulen kuitenkin että se paljon puhuttu henkilöpalvonta on lähtöisin oppilaista, ei opettajasta. Luuloni perustuu siihen että tunnen useita korkeita daneja ja heidän joukossaan on (enimmäkseen) erittäin fiksuja ihmisiä ja toisaalta käytökseltään arvaamattomia opportunisteja, jälkimmäiset ovat selkeästi vähemmistönä joten lajin ja tyylin tulevaisuus lienee hyvissä käsissä.

        Joku protestoi täällä sitä että etiketin mukaan mestarin saapuessa paikalle treenit keskeytetään ja niin pois päin. Niinhän siellä etiketissä sanotaan, mutta ainakin täällä päin Suomea mistä minä kirjoittelen, moinen lause on täysin kuollut eikä sitä kukaan noudata.


    • Klaus Bart

      Auvon tyyli ei ole ainoa, myöskin Saksalainen jj-2000 on kehittynyt ja toimiva järjestelmä, harjoittelin pari vuotta Honta-Yoshin ryuta, mutta se ei ollut todellakaan minun juttuni, mielestäni näiden vanhojen tyylien rasite on perinnesidonnaisuus, se vanha tapa tehdä ei toimi ja paljon harjoitellaan ihan teatteri juttuja.

      Saksalainen järjestelmä on kehitetty nykypäivän oloihin ja teknisesti on vieläkin edistyneempi, kuin Hokuto, vaikka Hokuto ryu lienee kovin tyyli ja sen mustat vyöt on tehty täydestä puusta, mutta iän mukana kroppa ei sitä rääkkiä kestä.

      • näyttelijä

        "...ja paljon harjoitellaan ihan teatteri juttuja."

        Noh,mikäs siinä teatterissa on vikana?Kyllä ne näyttelijätkin sitä "teatteria" harjoittelevat ihan tosissaan,"näytöksistä" puhumattakaan ja uppoo kansaan ja näyttämöt aina täynnä.

        Haittaako nyt,jos Ave on pistänyt vähän "teatteriakin" mukaan,eikö ne sitäkin osiota vedä ihan tosissaan niikuin näyttelijätkin omaansa?


    • Meikäläinen xXx

      On taas keskustelu. Ei taida olla hääppöinen taso missään lajissa, kun pitää vaan mollata muita ja ylistää omaa. Eikö olis vaan helpompi tereenata omaa lajia ja antaa muiden treenata mitä haluaa???

    • hterh6t

      lol

      sua varmaan sitten häiritsee se tieto että japanissa eräissä koulukunnissa "musta vyö" eli shodan on ensimmäinen vyö joka harjoittelija pukee päälleen... ne on varmaan sit TOSI koviksia...

      vyön värillä ei ole mitään merkitystä eikä se vyö tule ainuttakaan tilannetta kenenkään puolesta hoitamaan.

      vöiden vertailu on turhaa touhua... appelsiinija ja autoja, joopajoo...

      • Möykkis

        Lukekaa Fighteristä iso Avesta juttuja, lehden tasoa kuvastaa sekin turha juttu. Mustalaisten hakkaaminen jne. ei nyt ole vielä kovin kummoista äksöniä. Sensein kropasta kyllä näkee miten mies on harjoitellut joka päivä viimeiset 30 v., taidan itse vähentää harjotuksia jos tuloksena on n. 50-60 kg ylipainoa. Hatun nosto kuitenkin sille että iso A on saanut itsestään leivottua kulttin jota palvotaan hulluna.


      • sitä palvota
        Möykkis kirjoitti:

        Lukekaa Fighteristä iso Avesta juttuja, lehden tasoa kuvastaa sekin turha juttu. Mustalaisten hakkaaminen jne. ei nyt ole vielä kovin kummoista äksöniä. Sensein kropasta kyllä näkee miten mies on harjoitellut joka päivä viimeiset 30 v., taidan itse vähentää harjotuksia jos tuloksena on n. 50-60 kg ylipainoa. Hatun nosto kuitenkin sille että iso A on saanut itsestään leivottua kulttin jota palvotaan hulluna.

        edes kaikkialla omiensa joukoissa. ;-) Sikäli edellisen mielipiteen kirjoittaja oli vähän väärässä.


      • Ultris
        sitä palvota kirjoitti:

        edes kaikkialla omiensa joukoissa. ;-) Sikäli edellisen mielipiteen kirjoittaja oli vähän väärässä.

        Silloin kun Helsingin jujutsuklubi oli muuttanut Kaapelitehtaalle Ave suunnitteli laittavansa puolitoista metriä korkean kuvan itsestään salin seinälle malliin Stalin ja Hussein. Onneksi joku sai hänet puhuttua ympäri eikä kuvaa tullut.

        Jokaisissa treeneissä, joihin osallistuin, Ave kömpi kopistaan esiin, jolloin treenit piti pysäyttää. Kaikki kumarsivat Avea -"Senseini rei". Sitten Ave meni takaisin koppiinsa. Sinä aikana kun olin kaapelilla, Ave ei pitänyt treenejä kertaakaan. Ei ole omassa seurassaan opettanut sitten vuoden 1984.


      • ihan noin
        Ultris kirjoitti:

        Silloin kun Helsingin jujutsuklubi oli muuttanut Kaapelitehtaalle Ave suunnitteli laittavansa puolitoista metriä korkean kuvan itsestään salin seinälle malliin Stalin ja Hussein. Onneksi joku sai hänet puhuttua ympäri eikä kuvaa tullut.

        Jokaisissa treeneissä, joihin osallistuin, Ave kömpi kopistaan esiin, jolloin treenit piti pysäyttää. Kaikki kumarsivat Avea -"Senseini rei". Sitten Ave meni takaisin koppiinsa. Sinä aikana kun olin kaapelilla, Ave ei pitänyt treenejä kertaakaan. Ei ole omassa seurassaan opettanut sitten vuoden 1984.

        mennyt. Ultris liioittelee ja puhuu pahaa Avesta. Kyllä Ave, ollessani vuonna -85 peruskurssilla, veti treenejä ja senkin jälkeen viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana puheiden mukaan on vetänyt monta treeniä.


      • Ultris
        ihan noin kirjoitti:

        mennyt. Ultris liioittelee ja puhuu pahaa Avesta. Kyllä Ave, ollessani vuonna -85 peruskurssilla, veti treenejä ja senkin jälkeen viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana puheiden mukaan on vetänyt monta treeniä.

        "Ultris liioittelee ja puhuu pahaa Avesta. Kyllä Ave, ollessani vuonna -85 peruskurssilla, veti treenejä ja senkin jälkeen viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana puheiden mukaan on vetänyt monta treeniä."

        Mä syljin just kahvit mun näppikselle.


    • Ji-jutsu

      Ave on tehnyt ison työn aikannaa, kun on lajin tuopnut suomeen, kehiutti ison organisaation ja seuroja paljon suomeen, vaikka ei ole enään paljon treenejä vetänytkään, niin treenaa itse jatkuvasti ja on kova luu, isoksi mieheksi muuten potkiikin hämmästyttävän ketterästi ja se lyöntivoima se on kauhia!

      Aven jujutsu on toimivaa sellaista ei mitään Jaappanin vanhaa perinnettä, vaan aika paljon samaa, kuin krav maga, joka on tosi toimiva laji, koska siinä on vähemmän temppuja, kuin jujutsussa.

      Kumartakaa vaan Senseitä, hän on sen ansainnut.

      • ???????????????????????????...

        ??????????????????????????? Mitä helvettiä?


      • Ex-Jujutsuka
        ???????????????????????????... kirjoitti:

        ??????????????????????????? Mitä helvettiä?

        Hokuto ryu on hyvä kokonaisuus ja toimiva kamppailulaji ja lajin mustat vyöt ovat kovia säälejä, Ave teki alkuaikoina ison työn kun levitti lajia suomeen ja veti silloin treenejä monta tuntia päivässä, sen jälkeen kun Ave sai daninsa, hän ei ole varmaan paljonkaan itse treenaillut lajia, leireillä on ollut taustahommissa johtoporukoissa, varmaankin itse treenaa nyrkkeilyä ja muutakin, mutta varsinaiseti rivissä muiden vetäessä leireillä ei Avea ole nähty, Ave on kyllä luonut oppilaistaan kovatasoista porukkaa ja tehnyt heistä hyviä opettajia, joten kunnia kuuluu hänelle.

        Hokuto jujutsu on hieno itsepuolustuslaji.


    • MarkiisiDeFuckingÅmÅl

      olen sitä mieltä että Suomessa ja muissa länsimaissa arvostetaan mustaa vyötä liikaa. Ave on hyvä valmentaja sen perusteella mitä olen hänen leireillään käynyt, mutta oikeasti itämaissa treenaus alkaa vasta ensimmäisestä mustasta vyöstä. Suomessa se tuntuu loppuvan siihen. "Jee, mul on musta vyö!!"

      Paras valmentaja kenen leirille oon ikinä eksynyt oli Ticky Donovan (Englannin karate-maajoukkueen valmentaja aikanaan, omana tyylisuuntana Isshin-ryu).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2670
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      93
      1987
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      1048
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      68
      946
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe