Saintpauliasta

Kysymyksiä

Eli:
Minulla on nyt yksi saintpaulia. Se on melko helppo kasvi. Onko kellään sitä?
Jos on, niin...
Sehän tarvitsee säännöllisen kastelun, käykö kerran päivässä?
Aamulla, vai illalla, vai miten te kastelette?
Mikä kasvi olisi hyvä ottaa sen jälkeen, siis kun sen on saanut menestymään?
Olen ajatellut rönsyliljaa, käykö?

9

4418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toistakymmentä santtua!
      Älä vaan kastele kerran päivässä!!!, paremminkin kerran, enintään 2 kertaa viikossa, riippuu tietysti ovatko patterin päällä.
      Santtu viihtyy pienehkössä ruukussa, kastelu mieluiten aluslautaselle jopa kuumahkolla vedellä. Vältä ainakin kesällä kastelua lehdille=> ikäviä läikkiä.
      Välillä saa jopa hieman nuukahtaa (luulee loppunsa tulleen ja alkaa tekemään kukkavanoja).
      Itselläni kukkivat melkein ympäri vuoden, keväällä pari lannoitetikkua, multaa en vaihda kuin n. 3 v. välein, jolloin uudistan suurimmat

      Keväistä kukintoa tässä linkissä
      http://timperit.k-netti.nu/main/photos.asp?mode=viewFull&wid=1614&photo_id=257914


      Helppoja kasveja ovat vaikka mainitsemasi rönsylilja, anopinhammas/-kieli, erilaiset juorut, traakkipuut myös helppoja? (ainakin meillä viihtyvät), erilaiset kaktukset...

    • vehkak

      Osta palmuvehka. Sen helpompaa ei olekaan ja komeaksi kasvaa. Kastelua silloin tällöin.

    • hortsonomi

      2 santpauliaa ja kokoajan kukkivat.Kun multa tuntuu kuivalta upotan ruukut astiaan jossa on kuumaa vettä ja annan kukkien imeä mullan kosteaksi, sitten vaan kukat takaisin suojaruukkuihin. Se on siinä.

    • mummilta saatu

      Mummi kuoli 60-luvulla. Sain häneltä santpaulian, joka on vieläkin ihan voimissaan. Tietenkin olen sen uusinut lehdistä moneenkin kertaan. Nytkin kukkii todella komeasti.
      Olen istuttanut ne kaikki altakasteluruukkuihin, jossa hyvin viihtyvät.
      Suoraa auringonvaloa vierastavat, sillä niiden lehdet kellastuvat ja nuutuvat paahteessa.
      Lannoitan kun muistan. Mullan vaihdan, kun kasvi on kasvanut varren päähän, eli alimmat lehdet ovat nuukahtaneet pois. Vaihdan ruukkuun, ja istutan kasvin syvemmälle. Kevättalvella.
      Sitten se kukkiikin vähintään puoli vuotta hellittämättä.

    • sirkka

      Kerronpa kokemukseni saintpauliastani: ostin useita vuosia sitten valkokukkaisen 'santun'. Se kukki vuosittain, mutta vähitellen kukat muuttuivat sinireunaisiksi. Vanhemmiten sen varsi kaljuuntui ja siihen kasvoi pienen pieni uusi taimi. Irrotin sen varovasti veitsellä ja istutin toiseen ruukkuun. Nyt se kukkii puhtaan valkoisin kukin! Vanhassa yksilössä on nyt täysin siniset (vaaleansiniset), tavallista suuremmat kukat. Luin jostain, että saintpaulia on alunperin ollut valkoinen ja tästä siitä on jalostettu eri värisiä muunnoksia.

      • tarja 2

        "keräilemään" eri värisiä santtuja.
        Minulla on nyt uudessa kodissa ilmeisen hyvä ja otollinen paikka santuille koska yksi santtu heittäytyi ihan hurjaksi.Se on leveimmältä kohdaltaan 44cm leveä,yksi lehti on 9cm leveä ja 11 cm pitkä,ihana kukkameri keskellä...
        Muutkin kukkivat tosi hyvin ja lehdestä kasvatetut kasvavat tosi nopsaan.Kastelen kyllä kukan juurelle kun ovat niin lähekkäin että lautasta ei kaikista näe ja silti kasvavat...
        Käytän Neko-ravinnetta mutta esim. multia en ole vaihtanut kuin tarpeen tullen eli en joka vuosikaan.


      • sirkka
        tarja 2 kirjoitti:

        "keräilemään" eri värisiä santtuja.
        Minulla on nyt uudessa kodissa ilmeisen hyvä ja otollinen paikka santuille koska yksi santtu heittäytyi ihan hurjaksi.Se on leveimmältä kohdaltaan 44cm leveä,yksi lehti on 9cm leveä ja 11 cm pitkä,ihana kukkameri keskellä...
        Muutkin kukkivat tosi hyvin ja lehdestä kasvatetut kasvavat tosi nopsaan.Kastelen kyllä kukan juurelle kun ovat niin lähekkäin että lautasta ei kaikista näe ja silti kasvavat...
        Käytän Neko-ravinnetta mutta esim. multia en ole vaihtanut kuin tarpeen tullen eli en joka vuosikaan.

        Kuulosti ensin uskomattomailta nuo santtusi mitat, mutta kun mittasin oman 'mutanttini', senkin levys on jo 33 cm ja lehdet n. 7x7 cm. Vaaleansininen kukkarykelmä on myös mahtava:) Olen kastellut helpoimmalla mahdollisella tavalla eli laitan santut tiskialtaan pohjalle, johon olen laskenut lämmintä vettä. Siinä ne imevät jonkin aikaa vettä, lannoitetta olen lisännyt silloin tällöin joukkoon. Tärkeää santtujen viihtymiselle on mielestäni, että mullan annetaan kuivahtaa kunnolla ennen kuin kastellaan uudelleen.


      • tarja 2
        sirkka kirjoitti:

        Kuulosti ensin uskomattomailta nuo santtusi mitat, mutta kun mittasin oman 'mutanttini', senkin levys on jo 33 cm ja lehdet n. 7x7 cm. Vaaleansininen kukkarykelmä on myös mahtava:) Olen kastellut helpoimmalla mahdollisella tavalla eli laitan santut tiskialtaan pohjalle, johon olen laskenut lämmintä vettä. Siinä ne imevät jonkin aikaa vettä, lannoitetta olen lisännyt silloin tällöin joukkoon. Tärkeää santtujen viihtymiselle on mielestäni, että mullan annetaan kuivahtaa kunnolla ennen kuin kastellaan uudelleen.

        onko muilla myös näitä "hormoonihirviöitä"?


      • vanhoja santtuja

        Santtujen värit tosiaan voivat muuttua esim. mullanvaihdon yhteydessä (pH:n pitää olla happamalla puolella, jotta värit säilyvät varmemmin). Vanhan kansan niksi värien pysymiseen oli mullanvaihdon yhteydessä laitettiin joka ruukkuun pikkurillin kynnenpään kokoinen muru hiivaa multaan sisälle.
        Itsekin olen tuota kokeillut, kun värit alkoivat muuttua ja sillä kyllä sai korjattua. En tiedä miten tehoaa näihin uusiin jalostettuihin lajikkeisiin.
        Minä en multaa vaihda koskaan, lehtipistokkaan otan muutaman vuoden välein näistä ja tuolla "hiivatempulla" olen saanut värin takaisin eli jos pistokkaan ekat kukat ovat muistaakseni joko sinisiä tai valkoisia vaikka emokasvi onkin ollut erivärinen silloin hiivanokare ruukkuun ja seuraava kukinta sama kuin emokasvilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      245
      2267
    2. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1581
    3. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      92
      1394
    4. Kohuttu Iida Vainio mursi hiljaisuuden -Näin raskaus vaikutti Farmi-kuvauksissa: "Saattoi ruveta..."

      Ihanaa odotusta, tsemppiä ja voimia Iida! Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen asuvat yhdessä Helsingissä ja o
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1389
    5. Avoin kirje sinulle

      Rakas, Kirjoitan sinulle nyt, vaikka sanat tuntuvat niin vaatimattomilta siihen, mitä sydämeni on kantanut sisällään ni
      Ikävä
      41
      1132
    6. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      55
      960
    7. Minkä ikäinen

      Kaivattusi on?.
      Ikävä
      56
      915
    8. Mitä mies teet

      näin iltasella? 👾
      Ikävä
      53
      861
    9. Nainen, jos luet kirjoituksiani

      niin sano minulle jotain?
      Ikävä
      49
      816
    10. Miten sulla meni niin tunteisiin yksi mies?

      Hyvässä ja pahassa? Tähän voit tilittää, jos aavistat kuka minä olen.
      Ikävä
      82
      780
    Aihe