Eli:
Minulla on nyt yksi saintpaulia. Se on melko helppo kasvi. Onko kellään sitä?
Jos on, niin...
Sehän tarvitsee säännöllisen kastelun, käykö kerran päivässä?
Aamulla, vai illalla, vai miten te kastelette?
Mikä kasvi olisi hyvä ottaa sen jälkeen, siis kun sen on saanut menestymään?
Olen ajatellut rönsyliljaa, käykö?
Saintpauliasta
9
5830
Vastaukset
Toistakymmentä santtua!
Älä vaan kastele kerran päivässä!!!, paremminkin kerran, enintään 2 kertaa viikossa, riippuu tietysti ovatko patterin päällä.
Santtu viihtyy pienehkössä ruukussa, kastelu mieluiten aluslautaselle jopa kuumahkolla vedellä. Vältä ainakin kesällä kastelua lehdille=> ikäviä läikkiä.
Välillä saa jopa hieman nuukahtaa (luulee loppunsa tulleen ja alkaa tekemään kukkavanoja).
Itselläni kukkivat melkein ympäri vuoden, keväällä pari lannoitetikkua, multaa en vaihda kuin n. 3 v. välein, jolloin uudistan suurimmat
Keväistä kukintoa tässä linkissä
http://timperit.k-netti.nu/main/photos.asp?mode=viewFull&wid=1614&photo_id=257914
Helppoja kasveja ovat vaikka mainitsemasi rönsylilja, anopinhammas/-kieli, erilaiset juorut, traakkipuut myös helppoja? (ainakin meillä viihtyvät), erilaiset kaktukset...- vehkak
Osta palmuvehka. Sen helpompaa ei olekaan ja komeaksi kasvaa. Kastelua silloin tällöin.
- hortsonomi
2 santpauliaa ja kokoajan kukkivat.Kun multa tuntuu kuivalta upotan ruukut astiaan jossa on kuumaa vettä ja annan kukkien imeä mullan kosteaksi, sitten vaan kukat takaisin suojaruukkuihin. Se on siinä.
- mummilta saatu
Mummi kuoli 60-luvulla. Sain häneltä santpaulian, joka on vieläkin ihan voimissaan. Tietenkin olen sen uusinut lehdistä moneenkin kertaan. Nytkin kukkii todella komeasti.
Olen istuttanut ne kaikki altakasteluruukkuihin, jossa hyvin viihtyvät.
Suoraa auringonvaloa vierastavat, sillä niiden lehdet kellastuvat ja nuutuvat paahteessa.
Lannoitan kun muistan. Mullan vaihdan, kun kasvi on kasvanut varren päähän, eli alimmat lehdet ovat nuukahtaneet pois. Vaihdan ruukkuun, ja istutan kasvin syvemmälle. Kevättalvella.
Sitten se kukkiikin vähintään puoli vuotta hellittämättä. - sirkka
Kerronpa kokemukseni saintpauliastani: ostin useita vuosia sitten valkokukkaisen 'santun'. Se kukki vuosittain, mutta vähitellen kukat muuttuivat sinireunaisiksi. Vanhemmiten sen varsi kaljuuntui ja siihen kasvoi pienen pieni uusi taimi. Irrotin sen varovasti veitsellä ja istutin toiseen ruukkuun. Nyt se kukkii puhtaan valkoisin kukin! Vanhassa yksilössä on nyt täysin siniset (vaaleansiniset), tavallista suuremmat kukat. Luin jostain, että saintpaulia on alunperin ollut valkoinen ja tästä siitä on jalostettu eri värisiä muunnoksia.
- tarja 2
"keräilemään" eri värisiä santtuja.
Minulla on nyt uudessa kodissa ilmeisen hyvä ja otollinen paikka santuille koska yksi santtu heittäytyi ihan hurjaksi.Se on leveimmältä kohdaltaan 44cm leveä,yksi lehti on 9cm leveä ja 11 cm pitkä,ihana kukkameri keskellä...
Muutkin kukkivat tosi hyvin ja lehdestä kasvatetut kasvavat tosi nopsaan.Kastelen kyllä kukan juurelle kun ovat niin lähekkäin että lautasta ei kaikista näe ja silti kasvavat...
Käytän Neko-ravinnetta mutta esim. multia en ole vaihtanut kuin tarpeen tullen eli en joka vuosikaan. - sirkka
tarja 2 kirjoitti:
"keräilemään" eri värisiä santtuja.
Minulla on nyt uudessa kodissa ilmeisen hyvä ja otollinen paikka santuille koska yksi santtu heittäytyi ihan hurjaksi.Se on leveimmältä kohdaltaan 44cm leveä,yksi lehti on 9cm leveä ja 11 cm pitkä,ihana kukkameri keskellä...
Muutkin kukkivat tosi hyvin ja lehdestä kasvatetut kasvavat tosi nopsaan.Kastelen kyllä kukan juurelle kun ovat niin lähekkäin että lautasta ei kaikista näe ja silti kasvavat...
Käytän Neko-ravinnetta mutta esim. multia en ole vaihtanut kuin tarpeen tullen eli en joka vuosikaan.Kuulosti ensin uskomattomailta nuo santtusi mitat, mutta kun mittasin oman 'mutanttini', senkin levys on jo 33 cm ja lehdet n. 7x7 cm. Vaaleansininen kukkarykelmä on myös mahtava:) Olen kastellut helpoimmalla mahdollisella tavalla eli laitan santut tiskialtaan pohjalle, johon olen laskenut lämmintä vettä. Siinä ne imevät jonkin aikaa vettä, lannoitetta olen lisännyt silloin tällöin joukkoon. Tärkeää santtujen viihtymiselle on mielestäni, että mullan annetaan kuivahtaa kunnolla ennen kuin kastellaan uudelleen.
- tarja 2
sirkka kirjoitti:
Kuulosti ensin uskomattomailta nuo santtusi mitat, mutta kun mittasin oman 'mutanttini', senkin levys on jo 33 cm ja lehdet n. 7x7 cm. Vaaleansininen kukkarykelmä on myös mahtava:) Olen kastellut helpoimmalla mahdollisella tavalla eli laitan santut tiskialtaan pohjalle, johon olen laskenut lämmintä vettä. Siinä ne imevät jonkin aikaa vettä, lannoitetta olen lisännyt silloin tällöin joukkoon. Tärkeää santtujen viihtymiselle on mielestäni, että mullan annetaan kuivahtaa kunnolla ennen kuin kastellaan uudelleen.
onko muilla myös näitä "hormoonihirviöitä"?
- vanhoja santtuja
Santtujen värit tosiaan voivat muuttua esim. mullanvaihdon yhteydessä (pH:n pitää olla happamalla puolella, jotta värit säilyvät varmemmin). Vanhan kansan niksi värien pysymiseen oli mullanvaihdon yhteydessä laitettiin joka ruukkuun pikkurillin kynnenpään kokoinen muru hiivaa multaan sisälle.
Itsekin olen tuota kokeillut, kun värit alkoivat muuttua ja sillä kyllä sai korjattua. En tiedä miten tehoaa näihin uusiin jalostettuihin lajikkeisiin.
Minä en multaa vaihda koskaan, lehtipistokkaan otan muutaman vuoden välein näistä ja tuolla "hiivatempulla" olen saanut värin takaisin eli jos pistokkaan ekat kukat ovat muistaakseni joko sinisiä tai valkoisia vaikka emokasvi onkin ollut erivärinen silloin hiivanokare ruukkuun ja seuraava kukinta sama kuin emokasvilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792392Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1421538- 1331462
- 1581234
- 1091033
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten386965Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683