Saintpauliasta

Kysymyksiä

Eli:
Minulla on nyt yksi saintpaulia. Se on melko helppo kasvi. Onko kellään sitä?
Jos on, niin...
Sehän tarvitsee säännöllisen kastelun, käykö kerran päivässä?
Aamulla, vai illalla, vai miten te kastelette?
Mikä kasvi olisi hyvä ottaa sen jälkeen, siis kun sen on saanut menestymään?
Olen ajatellut rönsyliljaa, käykö?

9

5830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toistakymmentä santtua!
      Älä vaan kastele kerran päivässä!!!, paremminkin kerran, enintään 2 kertaa viikossa, riippuu tietysti ovatko patterin päällä.
      Santtu viihtyy pienehkössä ruukussa, kastelu mieluiten aluslautaselle jopa kuumahkolla vedellä. Vältä ainakin kesällä kastelua lehdille=> ikäviä läikkiä.
      Välillä saa jopa hieman nuukahtaa (luulee loppunsa tulleen ja alkaa tekemään kukkavanoja).
      Itselläni kukkivat melkein ympäri vuoden, keväällä pari lannoitetikkua, multaa en vaihda kuin n. 3 v. välein, jolloin uudistan suurimmat

      Keväistä kukintoa tässä linkissä
      http://timperit.k-netti.nu/main/photos.asp?mode=viewFull&wid=1614&photo_id=257914


      Helppoja kasveja ovat vaikka mainitsemasi rönsylilja, anopinhammas/-kieli, erilaiset juorut, traakkipuut myös helppoja? (ainakin meillä viihtyvät), erilaiset kaktukset...

    • vehkak

      Osta palmuvehka. Sen helpompaa ei olekaan ja komeaksi kasvaa. Kastelua silloin tällöin.

    • hortsonomi

      2 santpauliaa ja kokoajan kukkivat.Kun multa tuntuu kuivalta upotan ruukut astiaan jossa on kuumaa vettä ja annan kukkien imeä mullan kosteaksi, sitten vaan kukat takaisin suojaruukkuihin. Se on siinä.

    • mummilta saatu

      Mummi kuoli 60-luvulla. Sain häneltä santpaulian, joka on vieläkin ihan voimissaan. Tietenkin olen sen uusinut lehdistä moneenkin kertaan. Nytkin kukkii todella komeasti.
      Olen istuttanut ne kaikki altakasteluruukkuihin, jossa hyvin viihtyvät.
      Suoraa auringonvaloa vierastavat, sillä niiden lehdet kellastuvat ja nuutuvat paahteessa.
      Lannoitan kun muistan. Mullan vaihdan, kun kasvi on kasvanut varren päähän, eli alimmat lehdet ovat nuukahtaneet pois. Vaihdan ruukkuun, ja istutan kasvin syvemmälle. Kevättalvella.
      Sitten se kukkiikin vähintään puoli vuotta hellittämättä.

    • sirkka

      Kerronpa kokemukseni saintpauliastani: ostin useita vuosia sitten valkokukkaisen 'santun'. Se kukki vuosittain, mutta vähitellen kukat muuttuivat sinireunaisiksi. Vanhemmiten sen varsi kaljuuntui ja siihen kasvoi pienen pieni uusi taimi. Irrotin sen varovasti veitsellä ja istutin toiseen ruukkuun. Nyt se kukkii puhtaan valkoisin kukin! Vanhassa yksilössä on nyt täysin siniset (vaaleansiniset), tavallista suuremmat kukat. Luin jostain, että saintpaulia on alunperin ollut valkoinen ja tästä siitä on jalostettu eri värisiä muunnoksia.

      • tarja 2

        "keräilemään" eri värisiä santtuja.
        Minulla on nyt uudessa kodissa ilmeisen hyvä ja otollinen paikka santuille koska yksi santtu heittäytyi ihan hurjaksi.Se on leveimmältä kohdaltaan 44cm leveä,yksi lehti on 9cm leveä ja 11 cm pitkä,ihana kukkameri keskellä...
        Muutkin kukkivat tosi hyvin ja lehdestä kasvatetut kasvavat tosi nopsaan.Kastelen kyllä kukan juurelle kun ovat niin lähekkäin että lautasta ei kaikista näe ja silti kasvavat...
        Käytän Neko-ravinnetta mutta esim. multia en ole vaihtanut kuin tarpeen tullen eli en joka vuosikaan.


      • sirkka
        tarja 2 kirjoitti:

        "keräilemään" eri värisiä santtuja.
        Minulla on nyt uudessa kodissa ilmeisen hyvä ja otollinen paikka santuille koska yksi santtu heittäytyi ihan hurjaksi.Se on leveimmältä kohdaltaan 44cm leveä,yksi lehti on 9cm leveä ja 11 cm pitkä,ihana kukkameri keskellä...
        Muutkin kukkivat tosi hyvin ja lehdestä kasvatetut kasvavat tosi nopsaan.Kastelen kyllä kukan juurelle kun ovat niin lähekkäin että lautasta ei kaikista näe ja silti kasvavat...
        Käytän Neko-ravinnetta mutta esim. multia en ole vaihtanut kuin tarpeen tullen eli en joka vuosikaan.

        Kuulosti ensin uskomattomailta nuo santtusi mitat, mutta kun mittasin oman 'mutanttini', senkin levys on jo 33 cm ja lehdet n. 7x7 cm. Vaaleansininen kukkarykelmä on myös mahtava:) Olen kastellut helpoimmalla mahdollisella tavalla eli laitan santut tiskialtaan pohjalle, johon olen laskenut lämmintä vettä. Siinä ne imevät jonkin aikaa vettä, lannoitetta olen lisännyt silloin tällöin joukkoon. Tärkeää santtujen viihtymiselle on mielestäni, että mullan annetaan kuivahtaa kunnolla ennen kuin kastellaan uudelleen.


      • tarja 2
        sirkka kirjoitti:

        Kuulosti ensin uskomattomailta nuo santtusi mitat, mutta kun mittasin oman 'mutanttini', senkin levys on jo 33 cm ja lehdet n. 7x7 cm. Vaaleansininen kukkarykelmä on myös mahtava:) Olen kastellut helpoimmalla mahdollisella tavalla eli laitan santut tiskialtaan pohjalle, johon olen laskenut lämmintä vettä. Siinä ne imevät jonkin aikaa vettä, lannoitetta olen lisännyt silloin tällöin joukkoon. Tärkeää santtujen viihtymiselle on mielestäni, että mullan annetaan kuivahtaa kunnolla ennen kuin kastellaan uudelleen.

        onko muilla myös näitä "hormoonihirviöitä"?


      • vanhoja santtuja

        Santtujen värit tosiaan voivat muuttua esim. mullanvaihdon yhteydessä (pH:n pitää olla happamalla puolella, jotta värit säilyvät varmemmin). Vanhan kansan niksi värien pysymiseen oli mullanvaihdon yhteydessä laitettiin joka ruukkuun pikkurillin kynnenpään kokoinen muru hiivaa multaan sisälle.
        Itsekin olen tuota kokeillut, kun värit alkoivat muuttua ja sillä kyllä sai korjattua. En tiedä miten tehoaa näihin uusiin jalostettuihin lajikkeisiin.
        Minä en multaa vaihda koskaan, lehtipistokkaan otan muutaman vuoden välein näistä ja tuolla "hiivatempulla" olen saanut värin takaisin eli jos pistokkaan ekat kukat ovat muistaakseni joko sinisiä tai valkoisia vaikka emokasvi onkin ollut erivärinen silloin hiivanokare ruukkuun ja seuraava kukinta sama kuin emokasvilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe