Huoli

Isästäni

Moi! Osaisiko kukaan auttaa ja sanoa, pitäskö tässä tilanteessa alkaa epäillä mahdollisesti dementiaoireistoa:

Isäni täyttää vuoden alussa 67 vuotta. Hän on melko "perusterve" ollut tähän asti, elää yksin, mutta on joitakin ystäviä.

Viime keväästä asti Isäni kanssa on käynyt usein niin, että hän kertoo minulle pari, joskus kolmekin kertaa saman asian. Samaa hän tekee veljeni kanssa.

Nyt kesällä olin sukulaisten kanssa Isäni luona, kun kahvipöydän ääressä minulle ja kälylleni sattui hupaisasti sellaista, josta lohkaisemani kommentti sai koko pöytäseurueen nauramaan makeasti. Seuraavana päivänä Isäni alkoi kertomaan minulle tapauksesta ikäänkuin en olisi ollut siinä itse läsnä lainkaan. Hän kertoi tapahtuneen, ja muisti seurueen naurut, mutta ei sitä, että minä olin koko tapauksessa osallisena.

Eilen olin hänen kanssaan puhelimessa kun siinä samalla hänen koiranpentunsa hieman näykkäisi häntä, ja hän selitti minulle tapahtunutta. Tänään hän soitti minulle, ja alkoi kertoa tapahtuneesta kuin en olisi siitä ollut tietoinen. Sanoin, että minähän olin puhelimessa hänen kanssaan eilen kun koira näykkäisi, jolloin hän hieman hämmentyi ja sanoi muistaneensa, että puhui veljeni kanssa kun homma tapahtui.

Hän saattaa myös kertoa samasta asiasta minulle ja veljelleni tunnelmaltaan täysin päinvastaisia kertomuksia. Sama asia on ensin hyvin, ja jonkin ajan päästä huonosti. On tyytyväinen, ja hetken päästä ei olekaan.

Olemme veljeni kanssa nyt aivan ihmeissämme - mistä voisi olla kysymys?

Kommenteista kiitollinen!

8

1169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oireita

      Noilla oireilla alkoi miu isän sairaus. Sitten tuli vaikeuksia päivien ja kellonaikojen kanssa. Isä käy päiväkeskuksessa ja saunottaja käy kerran viikossa. Nämä päivät häneltä sitten menivät sekaisin. Alkoi olla myös vaikeuksia mm. puhelimen ja mikroaaltouunin käytössä. Isä alkoi myös laittaa tavaroita outoihin paikkoihin (muovipusseja tyynyn alle, piilotti rahaa pöytäliinan alle esim.)

      Mie "testailin" ite isän muistia kyselemällä että mikäs vuosi se nyt on ja kuukautta,presidenttiä ja viikonpäivää. Isä suhtautui siihen ihan kivasti ku vähän leikin varjolla näitä kyselin; "huvikseen".

      otin yhteyttä dementiahoitajaan (jos kunnassanne sellainen on, suosittelen) hän teki isälle muistitestin ja tulosten perusteella omalääkäri antoi lähetteen neurologille. Siellä sitten isällä todettiin alzheimerin tauti.

      Nyt olisi tärkeää mahdollisimman nopeasti toimia, koska jos kyseessä on alzheimerintauti niin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa aloitetulla lääkityksellä voidaan taudin etenemistä hidastaa.

      Miu isä on nyt lääkityksellä ollu reilun 1/2 vuotta, ja hänen toinmintakykynsä on pysynyt ennallaan siihen nähen mitä oli ennen lääkitystä.

      Voihan toki kyseessä olla jokin muukin dementiaa aiheuttava sairaus. Mutta tärkeää tossa tilanteessa on nyt se että lähdette apua hakemaan.

      Tsemppiä!

      • nopeasti!

        Jos osäsi on vielä sen verran tolkuissaan, että suostuu yhteistyöhön dementiahoitajan tai jonkun muun muistitestiä tekevän kanssa, niin voitte saada apua. Se on kuitenkin otettava huomioon, että ehkä hän terästäytyy testipäivänä niin, että tulokset ovat yllättävän hyviä. Toisaalta sairatuteen kuuluu sairauden kieltäminen ja silloin tutukiminen voi olla vaikeaa.
        Mitä nopeammin saatte hänet hoitoon, sitä enemmän siitä on hyötyä.
        Voitte kuitenkinjo tulevaa ennakoiden järjestää asioita, mm. tilinhoidon niin, että hän saa mahdollisimman vähän vahinkoa aikaan unohduksillaan ja erehdyksillään.


    • Selviämistä toivotan

      omaisellani oli juuri samanlaisia oireita, ja muistisairaushan sieltä paljastui. Nyt tosiaan äkkiä apua hakemaan, jos ei julkinen puoli auta, niin sitten yksityiselle, jos suinkin on varaa. Lääkkeet voivat auttaa alkuvaiheessa.

    • suvussa on

      Tuo kuulostaa kyllä dementialta, ehkä vielä varhaisvaiheessa kylläkin. Nyt olisi viisainta saada isäsi suostumaan lääkärille, neurologiset tutkimukset asia varmentamiseksi olisivat paikallaan.

    • Vastauksista

      Suuuri KIITOS teille kaikille vastanneille. On iso asia voida kysyä neuvoa asian kanssa jo tutuiksi tulleilta.

      Voimia teille kaikille.

    • ´tuulia -63

      Isäsi oireilu kannattaa tutkia, voi olla dementiaa. Kuinka hän suhtautuu, jos otat asan
      puheeksi? Saisitko hänet terveystarkastukseen?
      Ennen lääkäriin menoa voi miettiä, sujuuko kuitenkin arkiaskareet tavanomaisesti ja pitääkö
      isäsi edelleen aktiivisesti yhteyttä ystäviinsä.

    • ekat oireet

      Isälläsi alkaa olla ekat oireet dementiasta. Siitä se pikkuhiljaa jatkuu. Vuoden päästä saattaa jo hella jäädä päälle, ulkoa ei osatakkaan enää suunnistaa takaisin kotiin ja kodin askareetkin alkavat vaatia apua, tavarat häviävät, niitä laitetaan mitä ihmeellisempiin paikkoihin, mielikuvitus muuttaa todeksi myös monet asiat, lähimuisti ja oppiminen jäävät. Menkää isäsi kanssa yhdessä terveyskeskuksen lääkärille ja kerro huolesi.Mene mukaan isäsi kanssa lääkärinhuoneeseen tutkimuksiin. He tekevät testin, siis kyselytestin, jonka perusteella jo jotain voi päätellä. Voit itsekkin tehdä saman testin, kirjastossa on kirjoja ja netistäkin se testi löytyy. Siinä on kait 10 peruskysymystä.Parhaiten eron ihmisessä huomaa kuitenkin ensin tietysti läheiset, koska sairas voi olla hyvinkin sosiaalinen ja osaa käyttäytyä ja näytellä normaalia vielä pitkään. Alzheimerhan on hidas tauti, jonka oireet pahenevat aina sykäyksittäin.

    • tuulia-63

      Dementian eteneminen on kuitenkin yksilöllistä.
      Mun lähisukulaisella on diagnosoitu frontaalidementia kolme vuotta sitten ja hän selviytyy edelleen askareistaan, asuu yksin ja
      on koko ajan käynyt kerran viikossa päivätoiminnassa, viihtyy, kun on juttuseuraa
      ja minulla turvallinen olo, kun on ammatti-ihmisten seurannassa tilanne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4849
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4413
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2871
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1675
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1603
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe