Kestääkö kevytpeite

talven rasitukset

Veneeni on 30 jalkainen kapeahko. Olen kaatanut maston veneen päälle. Ajattelin käyttää mastoa peitekatoksen harjana. Kuinka hyvä tukirakenteen tulisi olla.
Kiitos etukäteen vastauksista.

16

13347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • B-Nisti

Nykyisistä, ainakin edullisimmista kevytpeitteistä menevät veneen kaikki terävämmät kulmat läpi jo yhden talven aikana. Jokainen maston hela tulisi peittää pehmeällä kankaalla, samoin mantookien tolppien jalat/kiinnityspisteet, etu- ja takapulpittien kulmat jne.

Kannattavampaa on ostaa pressuvuokraamosta käytetty peite ja käyttää sitä monta vuotta menestyksellä.

• parempi

Kunnon pressu on ilman muuta suositeltavampi. (Mielestäni)

Kuten jo edelläkin mainittiin niin kunnon pressuun ei niin helposti tule reikiä, josta vesi/lumi pääsee sisään, eivätkä siten myöskään repeydy.

Vaikka Kevyt-pressua onkin helpompi käsitellä, niin juuri tuon painavan pressun etuna on, että kunnolla kiinnitettynä se painollaan myös tukevoittaa rakennetta, eikä siten lepata ja riko veneen kaiteta yms, jossa tukikaaret voi olla kiinni.

Pressuhan laitetaan vain kerran kaudessa päälle ja pois, joten paino ja käsiteltävyys eivät ole niin tärkeitä verrattuna kestävyyteen.

• kevytpena

Itsellä on ollut 3 talvea kevytpressu, mikä on paksumpaa ja kalliimpaa kuin halvin/ohkaisin. Tämäkään ei kestä terävien kulmien tai kaidetolppien rasitusta, mutta muuten soiva peli. Väri on hopean harmaa.

Kannattaa katsoa pressujen lapuista, mitä lukee g/m2. En muista, minkä verran kevein painaa, mutta tämä askelta raskaampi on muistaakseni 2-3 kertaa painvampi ja 2-3 kertaa kalliimpi.

• peittelijä
        kevytpena kirjoitti:

Itsellä on ollut 3 talvea kevytpressu, mikä on paksumpaa ja kalliimpaa kuin halvin/ohkaisin. Tämäkään ei kestä terävien kulmien tai kaidetolppien rasitusta, mutta muuten soiva peli. Väri on hopean harmaa.

Kannattaa katsoa pressujen lapuista, mitä lukee g/m2. En muista, minkä verran kevein painaa, mutta tämä askelta raskaampi on muistaakseni 2-3 kertaa painvampi ja 2-3 kertaa kalliimpi.

Itse laitoin mantookitolppien jalkojen päälle (siis tolpat on irti talvella) tennispallot, joihin puhkaisin Moralla reiän. Pysyy hyvin ja suojaa peitettä erinomaisesti.

• kevytpena
        peittelijä kirjoitti:

Itse laitoin mantookitolppien jalkojen päälle (siis tolpat on irti talvella) tennispallot, joihin puhkaisin Moralla reiän. Pysyy hyvin ja suojaa peitettä erinomaisesti.

No helevata helevata, toihan on mainio idea. Täytyy kaivaa varastosta nahistuneet tennispallot hyötykäyttöön. Tolpat minäkin älysin ottaa ekan talven jälkeen pois :)

• Balle

Kyllä kestää talven hyvin, kun suojaat terävimmät kulmat jollain rätillä.Ovat lisäksi niin halpoja nykyään että voi ostaa uuden joka talveksi.Vuokraamojen vanhoja painavia pressuja en ostaisi.

• repeää

Itselläni repesi kahdesta kevytpeitteestä reiät irti viime talvena. Tuuli ei saa päästä ollenkaan alle, tai muuten käy huonosti. Tänä vuonna aion tehdä jonkunlaisen tukilaudoituksen johon pressun saa paremmin kiinni lautojen väliin.

• kevytpeittelijä

Kevytpeite kestää hyvin oikein käytettynä. Peitteen valmiit kiinnitysreiät voit unohtaa, ne repeävät helposti. Hanki kiinnikkeet, jotka kiinnittyvät peitteeseen ilman reikiä. Näitä saa esim Biltemasta. Tuollaista kiinnitystä en ole koskaan saanut rikki. Lisäksi käytän pressun kiinnitysnaruina "mustekaloja" eli kumiköyden pätkiä. Ne pitävät pressun kireällä ja vaimentavat mahdolliset nykäisyt.

Tällä menetelmällä olen käyttänyt samaa Bilteman kevytpeitettä 8,3-metrisen purjeveneeni päällä jo neljä talvea, ja vielä jatketaan samalla. Hintaa tuommoisella peitteellä on kokonaista 22 euroa, joten säästöäkin syntyy "kunnon" peitteisiin nähden.

• viekä paremmin

kun teet kuten edellä neuvottiin, eli pehmikkeet kaikkien terävien osien päälle ja sitten 2 samanlaista kevytpeitettä päällekkäin. Helpot käsitellä ja kestää erityiseti hankautumista vastaan todella hyvin. Lisäksi kannattaa laittaa peitteeseen kiinnitettäviä narunkiinittimiä ylimääräisinä pahimpiin paikkoihin. Hankautumisen lisäksi kiinnitysrenkaiden repeäminen on ongelma tuulisilla paikoilla.

• vmg

Taistelin kevytpeitteiden kanssa muutaman vuoden ja tuskastuin niiden jatkuvaan hajoamiseen. Hankin Lainapeitteeltä kaksi 5 X 7 m huollettua ja pestyä käytettyä peitettä. Ne yhdessä Noa-peitetelineen kanssa ovat omasta mielestäni paras ratkaisu, kun venettä on säilytettävä ulkona. Parikin kertaa kävi kevytpeitteiden kanssa niin, että jouduin kesken talven uusimaan peitteet kovan myräkän jälkeen. Yhdestä oli kirjaimellisesti enää renkaat ja nartsat jäljellä.

Lainepeitteellä voi itse käydä leikkaamassa peitteen sopivaksi ja puristaa reunoihin kiinnikerenkaat.

• wc ankka

myy hieman perusvihreää tukevampaa venepeitettä. 30 jalkaiseen hinta oli n. 50€. Kun väri on valkoinen näkee pressun alla tehdä kunnostus hommiakin. Mustekalat vielä kiinnitykseen narujen sijaan ja käytä Biltemasta saatavia pyöreitä kiinnikeitä mustekaloille, älä valmiita pressunreikiä. Kun vielä peität veneen terävät kulmat, niin johan kestää ja monta vuotta.

• minäkin,
        vmg kirjoitti:

Taistelin kevytpeitteiden kanssa muutaman vuoden ja tuskastuin niiden jatkuvaan hajoamiseen. Hankin Lainapeitteeltä kaksi 5 X 7 m huollettua ja pestyä käytettyä peitettä. Ne yhdessä Noa-peitetelineen kanssa ovat omasta mielestäni paras ratkaisu, kun venettä on säilytettävä ulkona. Parikin kertaa kävi kevytpeitteiden kanssa niin, että jouduin kesken talven uusimaan peitteet kovan myräkän jälkeen. Yhdestä oli kirjaimellisesti enää renkaat ja nartsat jäljellä.

Lainepeitteellä voi itse käydä leikkaamassa peitteen sopivaksi ja puristaa reunoihin kiinnikerenkaat.

siksi olen telakoinut veneeni jo useamman vuoden halliin. Aikoinaan vain huomasin, että pari kevytpressua päällekkäin kestää hyvin. Itselläni tosin on tuollainen painava veneenpeite myös. Siinä ainoa vika on paino. Heitinkin pressun aina veneenkannelle jo veneen ollessa vedessä. En osaa sanoa paljonko tuollainen 12x8 m pressu painna, mutta on lisäksi pirun vaikea nostaa vaikka olisi yritetty kuinka kireälle rullata.

• roikkumaan

Kätevä tapa estää repeämiset on laittaa kiinnitysrei'istä roikkumaan ilmaan vesitonkat, esim auton tuulilasinpesunesteestä tyhjentyneet 4 L kannut 3/4 täynnä. Tämä estää repeämistä todella tehokkaasti, koska toimivat kiinnipitoköysien "iskunvaimentajana". Joku esitti kuminauhoja tähän käyttöön, eipä hassumpi idea sekään! Pelkillä köysillä tulee kuitenkin liian kovia kiskaisuja, sitä (halvat?) renkaat eivät kestä.

Käytin edellistä kevytpressua 5 talvea edellisessä veneessä, pari reikää pääsi tulemaan puuttuvasta suojauksesta johtuen mutta teippasin ne purjeteipillä seuraaviksi talviksi. Nyt on raskaampi pressu käytössä mutta se tuli uuden veneen mukana. Olisin ehkä pysytellyt kevyemmissä jos olisi itse täytynyt ostaa.

• kokemusta kevytpeitteistä

Itse peitän veneeni sellaisella paksulla lainapeite tyyppisellä peitteellä. Painava on mutta on myös hyvä. Viimetalven myräköiden jälkeen kun kävi rannassa katselemassa omaa venettä oli moni kevytpeite lähtenyt veneen päältä. Moni näistä oli aivan riekaleina. Itse peitän veneen kerran kunnolla ja se saa luvan riittää. Kevytpeite on toisaalta liukkaampi joten lumi ei ehkä kerry aivan samalla tavalla kuin kumimaiseen lainapeitteeseen.

Itse tukisin maston keulasta perästä ja keskeltä päälle paksu peite ja peite naruilla veneen alta kiinni tai sitten vesitäytteiset kanisterit. Kanisterit kun laittaa pysyy paremmin kireellä eikä tarvitse kopistella lunta niin usein.

• kevytpena

Kun vetää narut veneen alta, pääsee pressu edestakaiseen liikkeeseen sivusuunnassa.

Itse olen laittanut pitkät laudat venepukkiin kiinni molemmille puolin, veneen suuntaisesti. Laudat voi kiinnittää pukkiin köysillä tai muilla sopivaksi katsomillaan välineillä. Tähän lautaan kun vetää kevytpeitteen narun kiinni, niin sen saa riittävän kireälle, jottei tuulen aiheuttamia nykäyksiä tule (ellei pressun alle pääse ilmaa todella reippaasti).

• perhepaatti

hankin etolasta vähän paksumman vaalean kevytpeitteen. No kyllähän siihen tuli terävämmistä laudan kulmista reikiä ja myös pressun pienen liikkeen aiheuttamasta kulumisesta reikiä kurkihirren alle, joita on sitten paikkailtu. Kaikki terävämmätkin kulmat täytyy solumuovilla tms. pehmustaa. Kyllä sitä vielä ainakin tämän talven käyttää. Etuna on hinnan ja keveyden lisäksi valoisuus, jos joutuu työskentelemään pressun alla, ja ettei lumi ja vesi jää niin helposti pressun päälle.

Jos joskus myöhemmin hankin paksun ns. lainapeitteen täytyy telinesysteemikin uusia että on lumen takia vankempi ja jyrkempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      20
      2227
    2. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      28
      2088
    3. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      194
      1647
    4. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      52
      1609
    5. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      76
      1580
    6. Nainen rakas

Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      113
      1430
    7. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      50
      1368
    8. Pyyntö Teelle

Voisitko nyt vaan ystävällisesti laittaa viestin?
      Ikävä
      83
      1129
    9. Martina haluaa tasoisensa miehen

Seiskassa juttu minkälaisen miehen Martina haluaa. Kumppanin pitää tuoda hänen herkkyytensä ja vahvuutensa esiin sekä ol
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      997
    10. Voi ei! Katja Ståhl joutui sairaalaan - Syynä tämä vitsaus - Koskettava päivitys sairaalasängystä

Pikaista paranemista, Katja! Katja Ståhl on kertonut somessa joutuneensa sisään sairaalaan. Lue lisää: https://www.suom
      Suomalaiset julkkikset
      21
      885
    Aihe