Mikä on ernu?

~~~~~~

Mikä on ernu?
Entä emo?
Entä tepi?

122

49675

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meetwurstinakki

      ERNU: Tulee sanoista ERilainen NUori.
      H U O M! Sanaa käytetään yleensä halventavassa merkityksessä. Kaikkihan se ollaan erilaisia, ja sillä ei tarkoiteta ketä tahansa massateineistä poikkeavaa, vaan nimenomaan sellaista, joka kynsin ja hampain haluaa olla erilainen ja katsoo usein "taviksia" halveksuvasti. Eli tavallaan seuraa muotia, mutta toimii päinvastoin? "En voi käyttää conversei kun ne on niin in, ostan mielummin noi neonvihreet raidalliset karvakumisaappaat!!

      • mie. =)

        Ernu = erilainen nuori,
        joka esimerkiksi koulussa yrittää erottua joukosta jollain tavalla. Esimerkiksi sillä että kantaa vielä 9 luokalla pokemonpalloja koulussa mukana.


      • asiallinen_tuntija

        Eli siis se, että poikkeaa massasta ja uskaltaa olla oma itsensä on niin hirveä ja halveksuttava juttu, että sillä on jo oma haukkumanimensäkin?

        Olette te kanssa yhtä bimbokarjaa.


      • sori
        asiallinen_tuntija kirjoitti:

        Eli siis se, että poikkeaa massasta ja uskaltaa olla oma itsensä on niin hirveä ja halveksuttava juttu, että sillä on jo oma haukkumanimensäkin?

        Olette te kanssa yhtä bimbokarjaa.

        anteeksi että tuon näinki vanhan topikin ylös mutta tähän kommentiin tahon kommentoida sen verran:
        Onhan se hyvä että on ihmisiä jotka pystyy ja uskaltaa olla oma ittensä, mutta on myös joitain jotka tekevät sitä VAIN siksi että tahtovat olla erillaisia. Mä sanon esimerkin: jos joku tekee asioita toisin vain koska muut tekee jotain, nii ei sillo oo pakolla oma ittensä.
        Kiitos


      • pimpelipompeli

        Nyt kun kiusaamista virheellisesti rajoitetaan, tulee näitä kouluammuskeluja ja kaiken maailman goottiernuhässäköitä.



        ja kiusaaminenhan ei olisi mitenkään syy tähän.. ei..


      • jagheterpeter

        Mulle taas on sanottu ernun tarkoittavan nuorta, joka pitää kaikesta japaniin liittyvästä. Manga, anime, j-rock..? Pukeutuu yleensä mustaan. Ja emot vähän saman tyylisiä, pois suljettuna japani. Angstaava, mustaan pukeutuva ?


      • BaiNYAPPY
        asiallinen_tuntija kirjoitti:

        Eli siis se, että poikkeaa massasta ja uskaltaa olla oma itsensä on niin hirveä ja halveksuttava juttu, että sillä on jo oma haukkumanimensäkin?

        Olette te kanssa yhtä bimbokarjaa.

        Minustakaan erottumisessa ei ole mitään pahaa, eikä ernu-sanaa voi oikeastaan käyttää haukkamasanana. Parempi erottua reippaasti ja olla oma itsensä kuin olla samaa, harmaata massaa siinä pelossa että apua, jos käytän nyt erilaisia vaatteita kuin nuo muut niin minua haukutaan ernuksi! Olen minäkin koulun käytävillä friikki ja ernu, mutta mitäpä sitten.


      • Diuuuuu
        BaiNYAPPY kirjoitti:

        Minustakaan erottumisessa ei ole mitään pahaa, eikä ernu-sanaa voi oikeastaan käyttää haukkamasanana. Parempi erottua reippaasti ja olla oma itsensä kuin olla samaa, harmaata massaa siinä pelossa että apua, jos käytän nyt erilaisia vaatteita kuin nuo muut niin minua haukutaan ernuksi! Olen minäkin koulun käytävillä friikki ja ernu, mutta mitäpä sitten.

        Kavereiden kesken "ernu" ei loukkaa jos myöntää pitävänsä japanilaisesta yms.
        Jotkut ernut eivät pukeudu "tyylin" mukaan, joka on ihan hyvä, jos eivät pidä sitä omanaan.
        Myös se on yleistä että vanhemmat kieltää dataamisen, joka johtaa siihen ettei tiedetä ernuista mitään, sitten kun lopulta löydetään tietoa, tyylistäpidetään ja huomataan samaistuvan, niin kai sittensaa sitä tyyliä käyttää, mutta kanttii ottaa selvää kaikesta sen puolesta että jos joku kysyy jotain asiasta, eihän kukaan halua feiken leimaa?


        Lisut/Pissikset ovat nykyään kaikki oikeasti feikkejä, he vain kysyvät toiselta neuvoa ja toimivat mukana, se käy hermoille kun yrittää olla samanlainen.

        Katsokaapa, millaisen näköinen on ystäväkirjassa olevan nykyisen pissiksen vanhat muistiin merkinnöt lempi asioista, ei sieltä yleensä mitään meikkiä löydy, tai tupakkaa, tai blondit hiukset. ( Tarkistakaa jos pystytte )

        Japaniernu wnb:ita on vähemmän noihin verrattuna, elleivät ole vain hitaasti ajattelevia aivonsa menettäneitä, ESIMERKIKSI: http://irc-galleria.net/view.php?nick=emoPunkGirl^^
        tuo on mahtava esimerkki ernu wnb:sta


      • >>ernu<<
        sori kirjoitti:

        anteeksi että tuon näinki vanhan topikin ylös mutta tähän kommentiin tahon kommentoida sen verran:
        Onhan se hyvä että on ihmisiä jotka pystyy ja uskaltaa olla oma ittensä, mutta on myös joitain jotka tekevät sitä VAIN siksi että tahtovat olla erillaisia. Mä sanon esimerkin: jos joku tekee asioita toisin vain koska muut tekee jotain, nii ei sillo oo pakolla oma ittensä.
        Kiitos

        Jos siis noudattaisimme kaavaa, että kiusaamalla kaikki olisivat massaa, NIIN MITÄ HAUSKAA MAAILMASSA OLISI? Kaikilla olisi keltaiset tennarit, vaaleanpnaiset nökärit ja vihreä huppati kokoa XL!! Jos toisella onkin punainen huppari hänet kivitettäisiin!! KAikki saavat olla vapaasti oma itsensä.. Itsekkin olin ihan yksin ala-asteella ----> ainoa ernu.. Muita ei oikein ollut. Kaikki muut jtn.lissuja.. Onneksi menin pian yläasteelle ja tapasin nuo karvamunkit. Kaikki saavat siis olla ihan omaitsensä, ÄLKÄÄ VÄLITTÄKÖ KIUSAAJISTA!! Odotaa vain omaa laatuasi tarpeksi pitkään, kyllä ne siellä jossain ovat


      • leno
        mie. =) kirjoitti:

        Ernu = erilainen nuori,
        joka esimerkiksi koulussa yrittää erottua joukosta jollain tavalla. Esimerkiksi sillä että kantaa vielä 9 luokalla pokemonpalloja koulussa mukana.

        Ikävä ilmoittaa, mutta yhdeksäsluokkalaisia Pokémon-fanejakin on olemassa. Allekirtjoittanut ilmoittautuu tähän joukkoon kuuluvaksi.


      • omaittensä

        jokaisel on oma tyyli ja sen takii ei pitäis ketää kiusata. ja just ton KIUSAAMISEN takiii niit kouluammuskeluja tulee. antakaa ihmisten olla omaittensä ja toteuttaa omaa tyyliä jne. ja kun tota mieltä oot ni taidat kuuluu niihi kiusaajiin ja massan mukana meneviin. ja sutki varmaaa opetettu olemaan "normaali" aikanaan. huoh tätä touhua. hanki säki elämä ja anna muitten elää omaa elämäänsä ja samat sanat niille muilleki kiusaajille.
        kiitos (:

        ps. kiusaaminen ei todellakaan oo ok.


      • :D
        leno kirjoitti:

        Ikävä ilmoittaa, mutta yhdeksäsluokkalaisia Pokémon-fanejakin on olemassa. Allekirtjoittanut ilmoittautuu tähän joukkoon kuuluvaksi.

        Siis pokemonithan kuuluu nimenomaan tälle nykyiselle ysi-lukio-ikäluokalle tosi voimakkaasti! Ne alko sillon tulee telkkarista kun oltiin pienii, joten tottakai! Jotkut tyyliin gameboy colorin pokemon pelit on esim ihan LOISTAVIA!!!
        P.S. Nyt meni vähän aiheen viereen, mut ei se mitää :D


      • Japanifriikki, ja ylpeä siitä

        Erilaisuus on parasta mitä on. Ei kannata epäillä rohkeaa muutosta, eivätkä kouluammuskelut liity millään tavalla erilaisuuteen. Jokainen ihminen on erilainen. Itse olen japanifriikki, ja rulen siitä kiusatuksi, mutta en välitä, sillä kiusaajat ovat mielikuvituksettomia paskoja. Jos ihminen pitää erilaisista asioista kuin sinä häntä ei tarvi kiusata. Massateinit painukoot sinne mistä on tullutkin. Meiltä kaikilta löytyy yksi asia, josta itse pidät, mutta toinen ei pidä. Antakaa erilaisten ihmisten olla rauhassa!!!


      • :<
        &gt;&gt;ernu&lt;&lt; kirjoitti:

        Jos siis noudattaisimme kaavaa, että kiusaamalla kaikki olisivat massaa, NIIN MITÄ HAUSKAA MAAILMASSA OLISI? Kaikilla olisi keltaiset tennarit, vaaleanpnaiset nökärit ja vihreä huppati kokoa XL!! Jos toisella onkin punainen huppari hänet kivitettäisiin!! KAikki saavat olla vapaasti oma itsensä.. Itsekkin olin ihan yksin ala-asteella ----> ainoa ernu.. Muita ei oikein ollut. Kaikki muut jtn.lissuja.. Onneksi menin pian yläasteelle ja tapasin nuo karvamunkit. Kaikki saavat siis olla ihan omaitsensä, ÄLKÄÄ VÄLITTÄKÖ KIUSAAJISTA!! Odotaa vain omaa laatuasi tarpeksi pitkään, kyllä ne siellä jossain ovat

        Oon nyt 6luokalla ja ainoa ernu koko koulussa.. Ekan kerran ku laitoin hiukset silleen pörrösesti niin heti kaikki alko jtn. että heräsitkö vasta ym.. EI OO YHTÄÄN KIVA! :(


      • ^ edellinen
        :D kirjoitti:

        Siis pokemonithan kuuluu nimenomaan tälle nykyiselle ysi-lukio-ikäluokalle tosi voimakkaasti! Ne alko sillon tulee telkkarista kun oltiin pienii, joten tottakai! Jotkut tyyliin gameboy colorin pokemon pelit on esim ihan LOISTAVIA!!!
        P.S. Nyt meni vähän aiheen viereen, mut ei se mitää :D

        Pokemonit on parhaita, ja ne kuuluu ainakin mun lapsuuteen. Katoin niitä aina kun vanhemmat meni kauppaan, ja mun aikayksikkö oli "yks pokemon jakso" eli kun porukat meni kauppaan :" meillä menee ehkä tunti" minä vastasin: " eli kaksi pokemon jaksoa" ja rynnistin kaapilla ja kaivoin sieltä pokemon videot esiin. Näin meillä päin :D


      • bfffffft
        asiallinen_tuntija kirjoitti:

        Eli siis se, että poikkeaa massasta ja uskaltaa olla oma itsensä on niin hirveä ja halveksuttava juttu, että sillä on jo oma haukkumanimensäkin?

        Olette te kanssa yhtä bimbokarjaa.

        sillä ei ole omaa haukkumanimeä. kuten monet edelliset ovatkin jo sanoneet, termi ernu tulee sanoista ERilainen NUori (=on massasta poikkeava). Nykyään tätä on vain alettu käyttämään haukkumanimenä kaikkien 'lissujen', 'scenehuorien', 'hevareiden' sun muiden keskuudessa.


      • hitlercardwithstyle

        "Kiusaamisella opetetaan yksilö mukautumaan lauman tapoihin. [...] Kiusaamalla epänormaalit penskat oppivat käyttäytymään kuin muukin lauma ja tätä myötä normaalisti. "

        Aivan. Maailma ei olisi mitään ellei olisi laumaa, massaa, työvoimaa. Erilaiset ihmiset jotka ei välitä kiusaamisesta ja ovat HYVÄLLÄ tavalla erilaisia, pääsevät sitten muokkaamaan maailmaa tämän massan voimin, jota on helppo ohjailla vaikkapa mainonnalla tai millä vaan josta tehdään heille "cool".
        On kiva kun ihmiset on niin laumaeläimä. Käteviä. Ja sit kun oppii manipuloimaan niitä... Tätä kiusaamisen ryhmäpainetta voi käyttää hyvin... Tai huonosti kuten eräs juutalaisvihaaja, joka sai kiusaamisensekaisen ryhmäpaineen avulla ihmiset tottelemaan häntä ja joukkotappamaan "erilaisiksi" leimattuja ihmisiä. mutta tämä ei kyllä olut hyvä asia.


      • Mizufluffy
        ^ edellinen kirjoitti:

        Pokemonit on parhaita, ja ne kuuluu ainakin mun lapsuuteen. Katoin niitä aina kun vanhemmat meni kauppaan, ja mun aikayksikkö oli "yks pokemon jakso" eli kun porukat meni kauppaan :" meillä menee ehkä tunti" minä vastasin: " eli kaksi pokemon jaksoa" ja rynnistin kaapilla ja kaivoin sieltä pokemon videot esiin. Näin meillä päin :D

        Eivät poksut ole mielestäni kiellettyjä tuon ikäluokan ohittaneiltakaan. Itse olen vuosimallia -89 (ikää siis 21v, melkein 22v) ja pidän vieläkin pokémoneista.


      • Japsu fani
        Japanifriikki, ja ylpeä siitä kirjoitti:

        Erilaisuus on parasta mitä on. Ei kannata epäillä rohkeaa muutosta, eivätkä kouluammuskelut liity millään tavalla erilaisuuteen. Jokainen ihminen on erilainen. Itse olen japanifriikki, ja rulen siitä kiusatuksi, mutta en välitä, sillä kiusaajat ovat mielikuvituksettomia paskoja. Jos ihminen pitää erilaisista asioista kuin sinä häntä ei tarvi kiusata. Massateinit painukoot sinne mistä on tullutkin. Meiltä kaikilta löytyy yksi asia, josta itse pidät, mutta toinen ei pidä. Antakaa erilaisten ihmisten olla rauhassa!!!

        Peukkua sulle oon ihan samaa mieltä japsu hullu ja mua kiusataan siit


      • :'D
        asiallinen_tuntija kirjoitti:

        Eli siis se, että poikkeaa massasta ja uskaltaa olla oma itsensä on niin hirveä ja halveksuttava juttu, että sillä on jo oma haukkumanimensäkin?

        Olette te kanssa yhtä bimbokarjaa.

        tahallaan erilaisuuden tavoittelu on eri asia kuin omana itsenään oleminen... huoh


      • Joskus scene
        :< kirjoitti:

        Oon nyt 6luokalla ja ainoa ernu koko koulussa.. Ekan kerran ku laitoin hiukset silleen pörrösesti niin heti kaikki alko jtn. että heräsitkö vasta ym.. EI OO YHTÄÄN KIVA! :(

        Se saattaa johtua tupeerauksesta. Jos ne tupeeraa väärin, tietenkin ne näyttää kuin suoraan tyynyssä käyneiltä.


      • Sanonpahan vain
        Japanifriikki, ja ylpeä siitä kirjoitti:

        Erilaisuus on parasta mitä on. Ei kannata epäillä rohkeaa muutosta, eivätkä kouluammuskelut liity millään tavalla erilaisuuteen. Jokainen ihminen on erilainen. Itse olen japanifriikki, ja rulen siitä kiusatuksi, mutta en välitä, sillä kiusaajat ovat mielikuvituksettomia paskoja. Jos ihminen pitää erilaisista asioista kuin sinä häntä ei tarvi kiusata. Massateinit painukoot sinne mistä on tullutkin. Meiltä kaikilta löytyy yksi asia, josta itse pidät, mutta toinen ei pidä. Antakaa erilaisten ihmisten olla rauhassa!!!

        Viestilläsi loukkaat "massateinejä". Eikö se ole kiusaamista?


    • tässä infoo
      • emotyttö

        Mustat hiukset, ja mustat vaatteet.
        yksityis kohdat (vyöt yms.) ovat yleensä kirkkailla väreillä, pinkki, vihreä, keltainen tms. Hiukset yleensä mustat tai tummat ja usein kaiken värisii raitoja (valkoset eniten).
        Aika angstisia kaikki mut kannattaa mennä toi wikipedia linkki lukemaan.


        Emo musaa ei sitten ole MCR vaikka monet emot sitä kuunteleekin (:


    • Elysion_

      Ernu selitettiinkin jo, mutta lisäisin että ernut siis pyrkivät erottumaan massasta, tuomitsevat sen (kun ovat pääsemässä tästä kehitysvaiheesta, he huomaavat olleensa juuri sitä massaa mitä inhosivat. Erilailla pukeutuneena vain ja diggaamalla juuri päinvastaisia asioita.)

      Emo->Emotionaalinen->Tunteikas. Emot eivät häpeä näyttää tunteitaan ja ilmaisevat niitä voimakkaasti. En ymmärrä miten pukeutuminen liittyy tähän nykyään.

    • dr.darkside

      ernu on erilainen nuori vaikka hän olisi nykyään yllättävän tavis sillä ernuja on huomattavasti enemmän kuin öö..... 2006. Joten, ERNU ON ...öö...no, sitä on vaikea selittää, sanoisin että vähän kuin pissiksen ja gootin yhdistelmä mutta ilman paskaa luonnetta. jos ette tienneet, niillä on myös miittejä, eli tapaamisia. (OH MY LOL!)

      • ernu ernu japsi

        minäpä olen ernu jaa siis ernu on sellanen joka PUKEUTUU ja KÄYTTÄYTYY erillailla kuin esim joku pissis. tyhmää miks kaikki ihmiset pitää lajitella, jokainen on erillainen... japseja ja tällaisia HAUKUTAAN PILKATAAN ALENNETAAN sanalla ernu oliko kyllin selvää.. oikeastaan se on typerää kun tyypit tulee mua vartaan ja sanoo ernuks.. saan pitää hiukset niinkuin haluan ja saan pitää eri pari raita sukkia lol tyhmä keskustelun aihe!!!


      • ERtr
        ernu ernu japsi kirjoitti:

        minäpä olen ernu jaa siis ernu on sellanen joka PUKEUTUU ja KÄYTTÄYTYY erillailla kuin esim joku pissis. tyhmää miks kaikki ihmiset pitää lajitella, jokainen on erillainen... japseja ja tällaisia HAUKUTAAN PILKATAAN ALENNETAAN sanalla ernu oliko kyllin selvää.. oikeastaan se on typerää kun tyypit tulee mua vartaan ja sanoo ernuks.. saan pitää hiukset niinkuin haluan ja saan pitää eri pari raita sukkia lol tyhmä keskustelun aihe!!!

        Ernujen pitää päästä pätemään vain sillä että voivat sanoa olevansa erilaisia. Nyt se on niin muotia että.

        Emot ovat vain alternative rockin kuuntelioita, jotka eivät viillä ranteita auki ja huutele seinille paskaa yhteiskuntaa.


      • Tinde-chan
        ernu ernu japsi kirjoitti:

        minäpä olen ernu jaa siis ernu on sellanen joka PUKEUTUU ja KÄYTTÄYTYY erillailla kuin esim joku pissis. tyhmää miks kaikki ihmiset pitää lajitella, jokainen on erillainen... japseja ja tällaisia HAUKUTAAN PILKATAAN ALENNETAAN sanalla ernu oliko kyllin selvää.. oikeastaan se on typerää kun tyypit tulee mua vartaan ja sanoo ernuks.. saan pitää hiukset niinkuin haluan ja saan pitää eri pari raita sukkia lol tyhmä keskustelun aihe!!!

        Yhdyn kyllä tähän kommenttiin. Ernu on hyvin halveksuva käsite ja mä vaan kunnioitan niitä jotka uskaltaa/viitsii/haluaa pukeutua gootti tyyliin (kuten itse),mustiin ihan muuten vaan tai vaikka perunasäkkiin.

        Erilaiset ihmisen on piristäviä. Js kaikki käyttäis samaan keltaista paitaa olisko se sit nii kivaa...? Cosplayaajatkin. Ollaanko me nyt sitten niin outoja kun halutaan pukeutua anime hahmoiks XD Me ollaan väri pilkkuja ihmisten maailmassa ^_^


        Emo on tosiaan emotionaalinen ja yleensä viiltelyyn yhdistetty käsite... no halveksuvahan sekin on. Mutta se ei ole emo, jos vetää ranteensa auki ja esittelee sitä kavareilleen. Emo on omassa rauhassaan


      • Nanobot

        Ernu ei todellakaan ole pissismiä ei goottiutta! Se on haukkumasana kaikkia kohtaan jotka ilmaisevat pitävänsä J-Rockista, animesta tai yms japaniin liittyvästä. Ernu on siis erillainen nuori? No jos vastaan kävelee ihminen joka ei näytä tavalliselta, van halua olla oma itsensä, eikö hänkin sitten ole erillainen omalla tavallaan? Japanista kiinnostuneita on kyllä liikkeellä enemmän kuin silloin joskus 2006, ja se on oikeastaan vähän sääli, sillä silloin tulee kommenttia juuri tästä "osin pissismistä" Mutta eikö muka vaikka hevarius ole sitten pissismiä, niitähän on kaikkialla. Itse pidän Japanilaisesta tyylistä ja musiikista, mutta myös paljon muusta länsimaalaisesta enkä koe itseäni ernuna, vaan omana itsenäni. Ja miitit ovat hieno tapa tavata uusia ihmisiä ja löytä samoista asioista kiinnostunutta väkeä. Ylipäätänsäkki ottaa päähän juuri tälläiste luokittelut koska kaikki ovat yksilöitä, ja loppujen lopuksi kaikki on vain ohimenevää


      • Tonttu?:---O
        ernu ernu japsi kirjoitti:

        minäpä olen ernu jaa siis ernu on sellanen joka PUKEUTUU ja KÄYTTÄYTYY erillailla kuin esim joku pissis. tyhmää miks kaikki ihmiset pitää lajitella, jokainen on erillainen... japseja ja tällaisia HAUKUTAAN PILKATAAN ALENNETAAN sanalla ernu oliko kyllin selvää.. oikeastaan se on typerää kun tyypit tulee mua vartaan ja sanoo ernuks.. saan pitää hiukset niinkuin haluan ja saan pitää eri pari raita sukkia lol tyhmä keskustelun aihe!!!

        Eilen olin kaupungilla, hengailin siinä muitten ernu-kamujeni kanssa ja yks tuli mun luo (siis semmonen joku mies) ja sano mulle: Oot vähä tontun pukeissa. (Mulla oli Punaset mini shortsit, keltanen hello kitty-paita, lilat tähtilekkinsit ja maiharit) Vastasin vaa et: No enkä oo.
        Sit se kysy mun ikää ja nimeä ja sukunimeä. Vastasin kaikkiin muihin paitsi sukunimeen. Siihen vastasin näin: Miks nii? Sit se sano: No olisin kysyny sua yhteen tv-ohjelmaan. Mä vastasin et: En mä haluu mihinkää ohjelmaa. Sit se tinkas mua siihen mut sanoin et EI nii sit se sano et: No hyvää päivänjatkoa Eve.


      • YukiDuuu
        Nanobot kirjoitti:

        Ernu ei todellakaan ole pissismiä ei goottiutta! Se on haukkumasana kaikkia kohtaan jotka ilmaisevat pitävänsä J-Rockista, animesta tai yms japaniin liittyvästä. Ernu on siis erillainen nuori? No jos vastaan kävelee ihminen joka ei näytä tavalliselta, van halua olla oma itsensä, eikö hänkin sitten ole erillainen omalla tavallaan? Japanista kiinnostuneita on kyllä liikkeellä enemmän kuin silloin joskus 2006, ja se on oikeastaan vähän sääli, sillä silloin tulee kommenttia juuri tästä "osin pissismistä" Mutta eikö muka vaikka hevarius ole sitten pissismiä, niitähän on kaikkialla. Itse pidän Japanilaisesta tyylistä ja musiikista, mutta myös paljon muusta länsimaalaisesta enkä koe itseäni ernuna, vaan omana itsenäni. Ja miitit ovat hieno tapa tavata uusia ihmisiä ja löytä samoista asioista kiinnostunutta väkeä. Ylipäätänsäkki ottaa päähän juuri tälläiste luokittelut koska kaikki ovat yksilöitä, ja loppujen lopuksi kaikki on vain ohimenevää

        No siis, minäkin "ernu", mutta juuri tänään, joku pikku ala-asteelainen tuli kyselemään multa "ernu" vaate kauppoja, ja kyllä sitä vähän loukkaantuu! Että tuomitaan heti "ernuksi". Se ei tarkoita että olisin "ernu" jos ystäväni pitävät samoista asioista ja satun pitämään muusta kuin pissis jutuista. Siinä menee hermot! Enhän minä sillo voi, että haluan tehdä mikä tuntuu hyvältä, ja näyttää mistä tykkään.


      • ~Karpalo~
        Nanobot kirjoitti:

        Ernu ei todellakaan ole pissismiä ei goottiutta! Se on haukkumasana kaikkia kohtaan jotka ilmaisevat pitävänsä J-Rockista, animesta tai yms japaniin liittyvästä. Ernu on siis erillainen nuori? No jos vastaan kävelee ihminen joka ei näytä tavalliselta, van halua olla oma itsensä, eikö hänkin sitten ole erillainen omalla tavallaan? Japanista kiinnostuneita on kyllä liikkeellä enemmän kuin silloin joskus 2006, ja se on oikeastaan vähän sääli, sillä silloin tulee kommenttia juuri tästä "osin pissismistä" Mutta eikö muka vaikka hevarius ole sitten pissismiä, niitähän on kaikkialla. Itse pidän Japanilaisesta tyylistä ja musiikista, mutta myös paljon muusta länsimaalaisesta enkä koe itseäni ernuna, vaan omana itsenäni. Ja miitit ovat hieno tapa tavata uusia ihmisiä ja löytä samoista asioista kiinnostunutta väkeä. Ylipäätänsäkki ottaa päähän juuri tälläiste luokittelut koska kaikki ovat yksilöitä, ja loppujen lopuksi kaikki on vain ohimenevää

        Mulla on kavereita.netissä kuvia ja sit joku tyyppi tuli vaa sanoo mulle niinku : Ernu !
        olin ihan ihmeissäni koska en oo ernu ainakaan mielestäni 8D tai ehkä oon ? ?? en ainakaan pidä itseäni ernuna....tykkään/rakastan J-Rockia ja erotun meidän koulusta vaate tyylilläni... ( oshare kei )
        se ei oo kivaa ku tullaa sanoo nii....


      • gn
        Tinde-chan kirjoitti:

        Yhdyn kyllä tähän kommenttiin. Ernu on hyvin halveksuva käsite ja mä vaan kunnioitan niitä jotka uskaltaa/viitsii/haluaa pukeutua gootti tyyliin (kuten itse),mustiin ihan muuten vaan tai vaikka perunasäkkiin.

        Erilaiset ihmisen on piristäviä. Js kaikki käyttäis samaan keltaista paitaa olisko se sit nii kivaa...? Cosplayaajatkin. Ollaanko me nyt sitten niin outoja kun halutaan pukeutua anime hahmoiks XD Me ollaan väri pilkkuja ihmisten maailmassa ^_^


        Emo on tosiaan emotionaalinen ja yleensä viiltelyyn yhdistetty käsite... no halveksuvahan sekin on. Mutta se ei ole emo, jos vetää ranteensa auki ja esittelee sitä kavareilleen. Emo on omassa rauhassaan

        joo oo vaa VÄRI PILKKU hhahahahhaahah


      • :'D
        ~Karpalo~ kirjoitti:

        Mulla on kavereita.netissä kuvia ja sit joku tyyppi tuli vaa sanoo mulle niinku : Ernu !
        olin ihan ihmeissäni koska en oo ernu ainakaan mielestäni 8D tai ehkä oon ? ?? en ainakaan pidä itseäni ernuna....tykkään/rakastan J-Rockia ja erotun meidän koulusta vaate tyylilläni... ( oshare kei )
        se ei oo kivaa ku tullaa sanoo nii....

        mikä sit sun mielestä on ernu.... ei sanan merkitystä pääse karkuun tai tarvi ajatella aina halventavana


    • Ernuksi kutsuttu :D

      Siis pukeudun kuten japanilaisissa anime- ja mangasarjoissa.. minulla on polvi sukat jotka ovat raidalliset ja eri paria, minulla on musta tukka jossa pari pinkkiä raitaa musta huppari jossa pupun korvat.. yms. siitä syystä minua sanotaan ernuksi.. koska ernujakin on eri tyyppejä niin ainakin minun tapauksessa lyhenne tulee Erilainen Raitasukka NUori.... mielestäni se kyllä on aika halveksuvaa... en ymmärrä mitä outoa on jos pukeutuu pinkkiin loli mekkoon ja kantaa mukana pinkki pitsein koristeltua päivän varjoa!?!? on oma asia miten pukeutuu!! nykyään on niin outoa ku kaikkien pitäis olla sellasii mitä muut haluu.. mielestäni ihmisillä on oikeus ollaa sellainen kun haluaa!!!

      • Windwhisper

        Mun mielestä on todella naurettavaa, miten ns. "ylempiarvoset" nuoret luokittelee muita ikäisiään erilaisiin "kasteihin". Itseäni olen kuullut sanottavan emoksi ja ernuksi, mutta kun olen noista jutuista ottanut selvää, voin sanoa, että sain helvetinmoiset naurut. En huomannut noissa "kuvauksissa" mitään yhteistä itseni kanssa. Siksi en edes jaksa ottaa noita juttuja itseeni. Mua ei nykyään edes kiinnosta, mitä musta ajatellaan vaan ajattelen sen niin päin, että ei noikaan ihmiset mua parempia ole vaikka ne niin itselleen uskottelee. Jokaisella on oikeus pukeutua miten tahtoo, myös mulla. Siksi en varsinkaan anna muiden niin-viisaiden-ikäisteni nuorien vaikuttaa mun ulkonäköön millään tavalla. Mä olen juuri sellainen, kun mä itse tahdon olla eikä mun tarvitse tehdä sillein, miten muut mun tahtoo tekevän ja elävän.


      • ~Karpalo~
        Windwhisper kirjoitti:

        Mun mielestä on todella naurettavaa, miten ns. "ylempiarvoset" nuoret luokittelee muita ikäisiään erilaisiin "kasteihin". Itseäni olen kuullut sanottavan emoksi ja ernuksi, mutta kun olen noista jutuista ottanut selvää, voin sanoa, että sain helvetinmoiset naurut. En huomannut noissa "kuvauksissa" mitään yhteistä itseni kanssa. Siksi en edes jaksa ottaa noita juttuja itseeni. Mua ei nykyään edes kiinnosta, mitä musta ajatellaan vaan ajattelen sen niin päin, että ei noikaan ihmiset mua parempia ole vaikka ne niin itselleen uskottelee. Jokaisella on oikeus pukeutua miten tahtoo, myös mulla. Siksi en varsinkaan anna muiden niin-viisaiden-ikäisteni nuorien vaikuttaa mun ulkonäköön millään tavalla. Mä olen juuri sellainen, kun mä itse tahdon olla eikä mun tarvitse tehdä sillein, miten muut mun tahtoo tekevän ja elävän.

        oon samaa mieltä ... kuulen että mua sanotaan myös emoksi ja ernuksi ...
        mutta minä pidän niistä ihmisistä jotka uskaltautuvat pukeutua erilailla !
        itse pukeudun erilailla kun muut meidän koulussa ( oon 5 lk. )
        En ymmärrä miiksi ne jaksavat haukkua .... tyyliltäni oon Oshare-kei .
        Onko siinä teistä jotakin hävettävää ? että pukeutuu erilailla kuin muut ? MINUSTA EI!


      • minunmielipiteeni
        ~Karpalo~ kirjoitti:

        oon samaa mieltä ... kuulen että mua sanotaan myös emoksi ja ernuksi ...
        mutta minä pidän niistä ihmisistä jotka uskaltautuvat pukeutua erilailla !
        itse pukeudun erilailla kun muut meidän koulussa ( oon 5 lk. )
        En ymmärrä miiksi ne jaksavat haukkua .... tyyliltäni oon Oshare-kei .
        Onko siinä teistä jotakin hävettävää ? että pukeutuu erilailla kuin muut ? MINUSTA EI!

        Mää oon 6lk ja pukeudun ihan erilailla kuin muut alaasteelta. Täällä tuppukylän alaasteella ei kyllä varmaan tiedetäkkään muita tyylejä kuin joku hoppari ja pissis. Eli se menee suurinpiirtein sitte niin että kaikki tytöt on ihan taviksia ja pojat taviksia/"hoppareita".
        Sillon ku aloin laittaa hiukset sillein hienosti pörröseks, kaikki alko heti kyseleen jtn että nukuitko pommiin ym. EI OO MITÄÄN HAUKUTTAVAA SIINÄ JOS JOKU PUKEUTUU ERILAILLA!


      • :'D

        mutta kai sille saa olla sana... ei kai erilaisuutta kukaan oo kieltänytkää...


    • lypsykkä

      mikä on ernu???????? tiiän kyl mikä emo on, mut mikä helvetin ernukii????

    • Ernuemo?

      Itse olen vähän ernun ja emon sekoitus. Se että oon ernu ei tarkota sitä japani-ihkutusta, pukeudun joskus tummaan ja joskus värikkääseen ja kuuntelen j-rockia ja luen mangaa. En kuitenkaan hoe kawaiita (en tarkoita että se ois paha asia tai ärsyttävää, päinvastoin) vaan olen erilainen.
      Olen myös vähän emoon suuntautuva, ja tämähän ei tarkoita että viiltelen ranteet auki harvasen päivä ja istun vain yksin pimeässä huoneessani. Vaan, pukeudun tummaan, kuuntelen välillä "tummempaa" musiikkia ja pidän olla paljon yksin ja rauhassa. Olen silti erittääääiin elämäniloinen ja positiivinen persoona.
      Eli jokaisella voi olla oma käsitys ernusta ja emosta mutta ei tarvitse olla, esim. jossain nettisivulla luokiteltu ernu tai emo niin juuri sellainen ja että niille ei ole välimuotoa.

      Olen erilainen ja ylpeä siitä.

      • jdfglesi

        erilaisuutta, kun kaikki haluavat olla erilaisia? Itse kyllä ainakin näen ihmiset erilaisina, ernut ovat vain mielisairaita ja luulevat että nämä "huonommat" eli ne jotka eivät huuda bakaa ovat yksi iso massa ernuja vastaan. Voi voi.

        Animeakin katsotaan vain että elämä voidaan siirtää pois. Olisi hauska nähdä henkilö, joka pitää animesta vaan viihdetarkoituksessa. Niitä on harva.


      • Ernu :---)
        jdfglesi kirjoitti:

        erilaisuutta, kun kaikki haluavat olla erilaisia? Itse kyllä ainakin näen ihmiset erilaisina, ernut ovat vain mielisairaita ja luulevat että nämä "huonommat" eli ne jotka eivät huuda bakaa ovat yksi iso massa ernuja vastaan. Voi voi.

        Animeakin katsotaan vain että elämä voidaan siirtää pois. Olisi hauska nähdä henkilö, joka pitää animesta vaan viihdetarkoituksessa. Niitä on harva.

        Ernu on lyhenne sanoista erilainen nuori. Se ei liity mitenkään tähän japani-tyyliin. Emot, gootit ja hevarit ja sun muut ovat myös ernuja, erilaisia kun ovat. Tämä on sitten japsiernun näkökulma. Mutta miksi ihmiset ei anna olla erilainen? Onko niin ihanaa naureskella tytölle, joka kulkee koulun käytävillä lelukruunu ja 4984303 pinniä päässä ja viidet helmet kaulassa? No, jokaisella on oma mielipide. D--: imekää kakkaane.


      • Ernu :--)
        jdfglesi kirjoitti:

        erilaisuutta, kun kaikki haluavat olla erilaisia? Itse kyllä ainakin näen ihmiset erilaisina, ernut ovat vain mielisairaita ja luulevat että nämä "huonommat" eli ne jotka eivät huuda bakaa ovat yksi iso massa ernuja vastaan. Voi voi.

        Animeakin katsotaan vain että elämä voidaan siirtää pois. Olisi hauska nähdä henkilö, joka pitää animesta vaan viihdetarkoituksessa. Niitä on harva.

        kaikki ernut ei ole sellasia: KAWAII DESU DESU NE~ BAKABAKABAKA!!! SHIMATTA!! HAI! >< en tunne yhtään joka huutelisi kawaiita ja tälleen. D:


      • mdzdgh
        jdfglesi kirjoitti:

        erilaisuutta, kun kaikki haluavat olla erilaisia? Itse kyllä ainakin näen ihmiset erilaisina, ernut ovat vain mielisairaita ja luulevat että nämä "huonommat" eli ne jotka eivät huuda bakaa ovat yksi iso massa ernuja vastaan. Voi voi.

        Animeakin katsotaan vain että elämä voidaan siirtää pois. Olisi hauska nähdä henkilö, joka pitää animesta vaan viihdetarkoituksessa. Niitä on harva.

        mitä helvettiä sä luulet sönköttäväs??? ¨Itse kyllä ainakin näen ihmiset erilaisina, ernut ovat vain mielisairaita ja luulevat että nämä "huonommat" eli ne jotka eivät huuda bakaa ovat yksi iso massa ernuja vastaan.¨ : OO
        vähä mä repesin tollexDD luuletko tosiaan että MUKAMAS ernut on jtn mielisairaita jotka luulee että kukaan joka ei huuda jtn ¨bakaa!¨ ... haha mä ainaki alan pikkuhiljaa uskoo että oot yks niis massast jotka inhoo ernuja. mut mitä ihmeellis erilaisuudes on?? ja en usko että vain harva katsoo animea viihdetarkoituksessa. siksihän se dvd hömppä on keksittykin. se vain tulee idästä. toisin ku te ns. normaalit katotte jtn aku ankkaa.


      • gn
        mdzdgh kirjoitti:

        mitä helvettiä sä luulet sönköttäväs??? ¨Itse kyllä ainakin näen ihmiset erilaisina, ernut ovat vain mielisairaita ja luulevat että nämä "huonommat" eli ne jotka eivät huuda bakaa ovat yksi iso massa ernuja vastaan.¨ : OO
        vähä mä repesin tollexDD luuletko tosiaan että MUKAMAS ernut on jtn mielisairaita jotka luulee että kukaan joka ei huuda jtn ¨bakaa!¨ ... haha mä ainaki alan pikkuhiljaa uskoo että oot yks niis massast jotka inhoo ernuja. mut mitä ihmeellis erilaisuudes on?? ja en usko että vain harva katsoo animea viihdetarkoituksessa. siksihän se dvd hömppä on keksittykin. se vain tulee idästä. toisin ku te ns. normaalit katotte jtn aku ankkaa.

        pilkkaatsä akua? hyvää länsimaista, toisinku japan chit mitä katot. mee sit sinne japanii niiku kaikki muukki "ernut" sun muut jos ei suomi kerta kelpaa.


      • MortiDiVivo
        gn kirjoitti:

        pilkkaatsä akua? hyvää länsimaista, toisinku japan chit mitä katot. mee sit sinne japanii niiku kaikki muukki "ernut" sun muut jos ei suomi kerta kelpaa.

        Sun kommentti on samanlainen kuin mun yks typerä luokkalainen huutaa, kun joku sanoo tykkäävänsä ruotsista ja/tai sen kielestä. Hän ei välttämättä tarkoittanut sitä pilkkaavana, mutta on erilaisuus sallittua, eikö vain?
        Kaikilla on oikeus tykätä mistä haluaa ja inhota mitä haluaa.
        Yks tyttö inhoo vauvoja. Ei sitä nyt kivitetä tai mitään.
        Oon kyl kerran huutanu "Anatawa bakayaro desu!" eli jotakin tähän suuntaan: "Olet paskiainen!" Sille inhottavalle jätkälle jota koulu ei kiinnosta yhtään.
        Must on kyllä aika masentavaa, kun ei voi puhua kenekään kanssa animesta tai mangasta, jos sisarukset ei oo lähellä. Kukaan muu ei ymmärtäis niistä mitään.Ja koska en ole pissis, en puhu hirveesti kenenkään kanssa, koska pojat välttelee mua ja tytöt ei tykkää peleistä ja melkein kukaan ei tiiä anime tai mangaa. Mul ei oo sosiaalista elämää, mutta mul on silti elämä.


      • y so serious?
        jdfglesi kirjoitti:

        erilaisuutta, kun kaikki haluavat olla erilaisia? Itse kyllä ainakin näen ihmiset erilaisina, ernut ovat vain mielisairaita ja luulevat että nämä "huonommat" eli ne jotka eivät huuda bakaa ovat yksi iso massa ernuja vastaan. Voi voi.

        Animeakin katsotaan vain että elämä voidaan siirtää pois. Olisi hauska nähdä henkilö, joka pitää animesta vaan viihdetarkoituksessa. Niitä on harva.

        "...ernut ovat vain mielisairaita ja luulevat että nämä "huonommat" eli ne jotka eivät huuda bakaa ovat yksi iso massa ernuja vastaan."

        Mielisairaita? :'D Jopas jopas. Ettei siellä vain puhuisi ihminen, jolla itsellään ei ole tarpeeksi rohkeutta pukeutua kuten lystää.

        Tosin. Itseänikin aina silloin tällöin ottaa päähän, kun "erilainen" tarkoittaa joko seksuaalivähemmistöjen edustajaa, emoa tai ernua. Tai vaikka kaikkia kolmea. Eikö sitä ole koko ala-asteen ajan taottu päähän, että jokainen ihminen on erilainen kuin muut ja niin edelleen? Naurettavuus on huipussaan silloin kun kommentit alkavat mennä siihen suuntaan että
        "MÄ OON BI, SIIS MÄ EN VÄLITÄ MITÄ TYYPEILLÄ ON JALKOJEN VÄLISSÄ! Tai siis mä en oo ikinä ollut ihastunu mun omaan sukupuoleen... Mut mä voisin KUVITELLA ihastuvani. :DDDDDDDD"

        ...niin. Huomioikaa se, että minulla ei ole mitään, ei niin mitään, oikeita bi-seksuaaleja vastaan, mutta välillä tuntuu siltä, että jos kaikki jotka väittävät olevansa bi todella ovat, heterot alkavat päätyä vähemmistöksi. ^^'

        Ja vielä viimeinen protestini noin pitkän samaa mieltä -jakson jälkeen...
        "Animeakin katsotaan vain että elämä voidaan siirtää pois."
        Eskapismi on just parasta.


    • Ryuuto~

      Ernut EI pukeudu pelkästään mustaan! Ernut voi yhtä hyvin pukeutua värikkäästi.Yleensä ernut kuuntelevat japanilaista musiikkia ja pukeutuvat siihen tyyliin.Pelkkä mangan lukeminen ei tee ernua vaan juuri se että että pukeutuu ja kuuntelee japanilaista musiikkia.Ernut myös katsoo animea ja lukee mangaa mut se ei tee ernua.Ryuuto kiittää ja kumarta a

    • Omamielipiteinen

      no.... ernu? yleensä japani-fani joka on EHKÄ pikkuisena ihastunut pokémoniin ja muihin animeihin ja myöhemmin netistä löytänyt musiikin tai kuullut kaverilta, mutta onhan niitä massateinejäkin, jotka tekee vaan niinkuin muutkin.

      Emo on teini joka pitää surullisemmasta musiikista ja käyttää paljon kajaalia, bändipaidat, mustat lyhyet hiukset silmillä, mustat pillifarkut on yleisiä. Väitetään että viltelevät mutta suomessa aika harva tekee niin koska eivät ole oikeasti niin idiootteja kuin amerikkalaiset.

    • ii-kun

      Ernu on Japania rakastava henkilö. Joka esim. lukee mangaa, katsoo animea, osaa hiukan Japania, haluaisi muuttaa Japaniin ja sitä rataa. Kaikkia noita ei ole pakko tehdä ollakseen ernu, mutta ernuille Japani on lähellä sydäntä.

      • bääböö

        ernu ei merkitse aina japsiihkuttajaa, väärää tietoa, ernun titteli on siirtynyt ihkukawaiittajilta hipshoppareille, nykyään kun kadulla on enemmän ihkukawaiitteja enemmän kuin hipshoppareita tai pissiliisoja, kaikki yhtä massaluokittelua.


      • Jennnnna

        Hei ihmiset oikeesti, ernu ei oo mikään pelkästään japanifani. Niille on ihan omaki nimitys. JAPANIFANI!
        Ernu voi olla minkälainen ihminen tahansa, kunhan se vaan erottuu muusta kaveripiiristään/luokkatoveristaan tms. Ei se pelkkä japanifanius merkitse että on ernu, kyllä siihen kuuluu paljon muutaki. Se ärsyttää mua niin kauheesti, ku ernu on muka semmonen käsite mikä kuuluu pelkästään japanifaneihin! Japanifani voi siis myös olla ernu, mutta voi niitä monenlaisia muitakin erniu olla :D


      • fh

        voi olla ernu vaikkei piittais japanista yhtään-.-


    • tämä.on.totta

      Ernu eli erilainen nuori ei halua kuulua valtavirtaan, vaan kulkee omassa pienessä porukassaan. Massateini haluaa ehdottomasti kuulua porukkaan ja tekee kaiken juuri niin kuin kaveritkin. Massateini sulautuu valtavirtaan käytökseltään, puhetyyliltään, pukeutumiseltaan ja muilta tavoiltaan.

      Nappasin ton joltakin sivulta.
      Ja voin näin ollen sanoa että hiphopparit, pissikset, hevarit, emot, japsi-ihkuttajat eivät ole ernuja, he ovat massateinejä. ERNU on sellainen joka ei halua kuulua mihinkään ryhmään.

      • noobis

        chris crocker on ernu, että siinä teille miettimistä ennenkuin sanotte kuka on ernu ja kuka ei. haha! hyvä "tämä.on.totta"


      • jau(:

        Heij, mie oon ollu ernu jo vähä aikaa
        pukeudun värikkäästi ja enimmiten hello kitty, pucca ja jne. vaatteisiin.
        minä olen koulussani ainoa joka on kiinnostunu japani aiheisista aisoista, mangasta ja muusta sen sellasiesta.
        tai no on mulla yks kamu joka oli vähä aikaa tavallaa ernu mut sit se halsukii lla emo ja sit scene ja sit no nyt se on massis. :c

        mutjoo koulus mua nimitetää mangapeikoks ja no en nyt tiiä et onko se hyvä asia?
        vai tajuuko ne väärin mun tyylin.


      • freiju.
        jau(: kirjoitti:

        Heij, mie oon ollu ernu jo vähä aikaa
        pukeudun värikkäästi ja enimmiten hello kitty, pucca ja jne. vaatteisiin.
        minä olen koulussani ainoa joka on kiinnostunu japani aiheisista aisoista, mangasta ja muusta sen sellasiesta.
        tai no on mulla yks kamu joka oli vähä aikaa tavallaa ernu mut sit se halsukii lla emo ja sit scene ja sit no nyt se on massis. :c

        mutjoo koulus mua nimitetää mangapeikoks ja no en nyt tiiä et onko se hyvä asia?
        vai tajuuko ne väärin mun tyylin.

        noo, minulle ihan sellainen japaniernu on alle 12-vuotias, an cafea ja ayumi hamasakia kuunteleva saparopää, joka pukeutuu kirkkaisiin väreihin, raitasukkiin, hellokittyyn, lukee mangaa ja hihkuu kawaiita kurkku suorana, jos sattuu näkemään jossain hello kitty -tuotteen. en näe tässä mitään väärää, kukin omalla tavallaan. ernut haluavat olla söpöjä, eikös?


      • Ernu..
        jau(: kirjoitti:

        Heij, mie oon ollu ernu jo vähä aikaa
        pukeudun värikkäästi ja enimmiten hello kitty, pucca ja jne. vaatteisiin.
        minä olen koulussani ainoa joka on kiinnostunu japani aiheisista aisoista, mangasta ja muusta sen sellasiesta.
        tai no on mulla yks kamu joka oli vähä aikaa tavallaa ernu mut sit se halsukii lla emo ja sit scene ja sit no nyt se on massis. :c

        mutjoo koulus mua nimitetää mangapeikoks ja no en nyt tiiä et onko se hyvä asia?
        vai tajuuko ne väärin mun tyylin.

        Ihanaa että oot öytäny tänne ernujen raitasukkahökkeliin!! Mutta sun teksist sai vähän semmoset käsitteen että ihminen vaa niinku taikoo itestään pissiksen, gootin, ernun ym.. 8) Sitä vähä ihmettelin, et voikos nii tehä? Mun mielestä se hiipii sun luo pikkuhiljaa, mut kaikki tavallaan 8DD


      • Nöfnöf,.,

        >hiphopparit, pissikset, hevarit, emot, japsi-ihkuttajat eivät ole ernuja, he ovat >massateinejä. ERNU on sellainen joka ei halua kuulua mihinkään ryhmään.

        Väittää että ei halua, mutta kuuluu kuitenkin johonkin ryhmään. Ryhmän paine voi aiheuttaa ahdistusta. Täytyy kuunnella tietynlaista musiikkia, pukeutua tietynlaisesti, yms. tai muuten ei ehkä saa muilta samaan ryhmään kuuluvilta hyväksyntää.

        Aidosti mihinkään ryhmään kuulumattomalla ei ole mitään pukeutumiskoodeja, tai pakkoa kuunnella jonkinlaista musiikkia. Voi Kuunnella heviä hiphoppia poppia house trance tecno rockkia iskelmää tai aivan mitä tahansa miltä milloinkin tuntuu, ja kehtaa myös myöntää sen kaikille. Ei taviksen "normaalius" välttämättä johdu siitä että hän ei uskalla. Jotkut eivät yksinkertaisesti halua revitellä pukeutumisella vaikka rohkeutta siihen olisikin, vaan ihan oikeasti viihtyvät niissä mitäänsanomattomissa vaatteissaan.

        Moni ernu ja emokin elää kuin jossain uskonlahkossa. Joku ei voi lähteä edes kauppaan verkkareissa tai imago kärsii jos vaikka joku näkee. Leffavuokraamostakaan ei voi vuokrata ihan mitä tahansa leffaa vaikka mieli tekis, kun siitäkin imago kärsii jos ottaa jonkun mikä ei sovi "tyyliin".


      • Nöfnöf.,.
        Nöfnöf,., kirjoitti:

        >hiphopparit, pissikset, hevarit, emot, japsi-ihkuttajat eivät ole ernuja, he ovat >massateinejä. ERNU on sellainen joka ei halua kuulua mihinkään ryhmään.

        Väittää että ei halua, mutta kuuluu kuitenkin johonkin ryhmään. Ryhmän paine voi aiheuttaa ahdistusta. Täytyy kuunnella tietynlaista musiikkia, pukeutua tietynlaisesti, yms. tai muuten ei ehkä saa muilta samaan ryhmään kuuluvilta hyväksyntää.

        Aidosti mihinkään ryhmään kuulumattomalla ei ole mitään pukeutumiskoodeja, tai pakkoa kuunnella jonkinlaista musiikkia. Voi Kuunnella heviä hiphoppia poppia house trance tecno rockkia iskelmää tai aivan mitä tahansa miltä milloinkin tuntuu, ja kehtaa myös myöntää sen kaikille. Ei taviksen "normaalius" välttämättä johdu siitä että hän ei uskalla. Jotkut eivät yksinkertaisesti halua revitellä pukeutumisella vaikka rohkeutta siihen olisikin, vaan ihan oikeasti viihtyvät niissä mitäänsanomattomissa vaatteissaan.

        Moni ernu ja emokin elää kuin jossain uskonlahkossa. Joku ei voi lähteä edes kauppaan verkkareissa tai imago kärsii jos vaikka joku näkee. Leffavuokraamostakaan ei voi vuokrata ihan mitä tahansa leffaa vaikka mieli tekis, kun siitäkin imago kärsii jos ottaa jonkun mikä ei sovi "tyyliin".

        Ernu on siis niin tositosi erilainen kuin muut nuoret. Ei todellakaan mikään massateini. Ernu ei yksinkertaisesti voi sietää yhtäkään biisiä mikä tulee radiosta tai ostaa levyä mikä mahtuu TOP 5000 listalle. Ei sen takia etteikö hän saattaisi jopa pitää hiukan jostakin mainstream musasta, mutta ei sitä voi kertoa kenellekään. Aika kova moka jos joskus sattuisi vaikka vahingossa hyräilemään britney spearsia, sitä häpeisi koko lopun ikänsä.
        Sopivia kenkiäkään ei oikein kaupasta löydä kun tietenkin kaikki mitä on myynnissä ovat liian tavallisia. Aika mukavannäkösiäkin löytyy, mutta ei niitä voi ostaa kun niitä pitää joku muukin. Pakko tuunata ite jostain punasesta muoviämpäristä ja papan vanhoista villasukista jotkut tosi extremekengät vaikka näyttääkin ihan järkyttäviiltä.


      • Sayah!
        jau(: kirjoitti:

        Heij, mie oon ollu ernu jo vähä aikaa
        pukeudun värikkäästi ja enimmiten hello kitty, pucca ja jne. vaatteisiin.
        minä olen koulussani ainoa joka on kiinnostunu japani aiheisista aisoista, mangasta ja muusta sen sellasiesta.
        tai no on mulla yks kamu joka oli vähä aikaa tavallaa ernu mut sit se halsukii lla emo ja sit scene ja sit no nyt se on massis. :c

        mutjoo koulus mua nimitetää mangapeikoks ja no en nyt tiiä et onko se hyvä asia?
        vai tajuuko ne väärin mun tyylin.

        Mie oon ollu ernu (melkein) koko elämäni.
        Mie pukeudun paljon pinkkiin ja decoramaisesti, manga ja anime, ah D
        Mulla on vaan se ongelma, että meidän luokalla kaikki (lukuun ottamatta yhtä wannabe-jrokkaria) on lissuja, pissiksiä tai marttakerholaisia. Siis tytöt. Elämä on vaikeeta, joo, nimityksiä on sadellu kaikkia decorasta ernuun ja manga-friikkiin asti, mutta mä annan asian olla. Mä oon mitä oon ja oon ylpee siitä :D Jos joku tulee jotain haukkumaan, sanon sille päin naamaa, että
        "Se on sit voi voi jos en oo susta in." Jos se alkaa jotain vänkäämään, sanon että
        "Hyvää joulua! (jouluna vapuua xD)" ja kaikkoan paikalta :D Hyvä mainehan näissä touhuissa kehittyy, mutta "ernujen" pitää olla ittestään ylpeitä!
        Pysy vahvana ^^


      • miäti vähä

        ernuko sellainen joka ei halua kuulua mihinkään??? mikemminkin ei mihinkään kuuluva olisi ihan normaali siilipää joita maailmassa näyttää suuremmaksi osaksi olevan. että kyl pikemminkin nuo hiphopparit, pissikset, hevarit, emot, japsi-ihkuttajat ovat ernuja.


    • vähä niiku emo ^^

      Tepi ( tepe, tepari ) sanaa käytetään usein (humaltuneista) 13-17-vuotiaista aka pissiksistä.

      http://www.urbaanisanakirja.com/ || Tuolta kannattaa katsoa jos joku sana ihmetyttää si..

    • hilavitkutin3456

      vai että mikä on ernu?!?! XDD erilainen nuori ette te pienet tiedä mitään...

    • OlenErnu

      ERNU
      Moi olen itse ernu ja yleisesti kyllä tuota käytetään kaltaisistani japani faneista. yleistä on että kuuntelemme jrockkia ja tyylimme on japanista. Otakut ovat niitä jotka katsovat aniema ja lukevat mangaa ja saattavat pukeutua japanilaiseen tyyliin. Ernut ovat syvemmin japanilaisessa kulttuurissa. Ja ernuille lesboulu,homoilu on normaali asia. Yleensä coneissa on yleista että halaullaan ja pussailaan, Oli halattava/pussatta sitten tyttö tai poika

      • kukukuHilppa

        Aww, kyllä. Yaoi pelastaa - Yuri armahtaa~ ♥


      • Ernuu!

        Ernu olen minäkin,vaikka viesti 4vuotta myöhäs


    • OlenErnu

      Nini joo ja meikaavia poikia pidetään usein söpöinä ja jos poika pukeutuu kuin tyttö se on ok ja tavallaan söpöä

    • kitty_91

      No, itse en varmasti täytä täysin mitään näistä genreistä. emot ernut yms. olen vähän kaikkea. enkä mä ainakaan suutu jos joku mua sanoo ernuksi.

      ei ernut hae huomiota pukeutumalla eritavalla. he haluavat vain olla sellaisia. tuskin kukaan kuuntelee J -rockia ja roikottaa hello kittyä farkuissa pakosta?

    • Voi joku j-rockin kuuntelija ylpistellä olevansa ernu...ainkain täällä päin näin on käynyt.

    • Ernu.kawaii

      Ernu sana on ERinlainen NUori, tätä sanaa käytetään usein halveksuttavalla tavalla, mutta oikeasti erinlaisuudessa ei ole mitään pahaa. Se on hyvä jos uskaltaa olla erinlainen, eikä liueta mukaan massaan. Mikä tätä maailmaa vaivaa, miksei saa pukeutua värikkäästi, miksei saa laittaa pinnejä älyttömästi. Miksei saa olla erinlainen? Muuttukaa ihmiset!

    • killermushrroom

      Mä oon kokenu tän asian niin et emohan tarkottaa eri ihmisille eri asioita..
      Joillekki se on musiikkia,
      Joillekkin tunnettila
      Joillekki tyyli
      jne..

      Et vaik jollain ois mustat hiukset ja housut ja paita ni se ei välttämättä tarkota et se henkilö on emo..
      Ja vaik jollain ihmisel ois vaaleet pitkät hiukset ja pinkki paita ja keltaset farkut ni perjaattessa se henkilö voi kutsuu itteensä emoks jos sitä tuntuu siltä..

      "Emo Is Not What You Look Like, It's How You Feel"

      Niin ja siis sana emo tulee englanninkielisestä sanasta emotional, ei.. tunteikas??
      Siis sehän tarkottaa et Emot näyttää tunteensa selvästi esim. musiikin tai pukeutumisen avulla..

      ja tää on siis vaan mun käsitys asiasta.. :D

    • KAWAAIIIIJEE<3<3<33

      "MOI OON ERNU JA TIIÄN KAIKEN ERNUIST. LAITAN VÄRIKKÄÄT SUKAT JA OLEN ERNU!!!!!! KAWAIIII!!"

      kuulostatte osa tolta.

      • Raspberry moon

        D: ... En tiedä... Kaipa olen ernu, sanonta ei mua haittaa.. Oon tällanen otaku, joka tykkää mangasta ja animesta. En ymmärrä mitä pahaa siinä on, mangaki tavallaa kirjallisuutta vaan... Tykkään vihreistä vaatteista ja mustiakin on, joo. Blondit hiukset, edestä pitemmät kuin takaa. Ikää on sellaset 15 vuotta. Mitä pahaa oon tehnyt? Miks musta täytyy juoruta joka päivä? En oo sanonut kellekkään mein koulussa mitään pahaa. Haluun vaan olla oma itseni. Haluun pukeutua vähän näyttävämmin, sen takia, koska nimenomaan tykkään sellasista "ernu"-vaatteista. ( tai miltei rakastan niitä :D ) ( En pidä lolitoista, itselle en laittaisi... )

        Sitäpaitsi, kuka väittää että kaikki ernut ja otakut on hulluina japaniin? Mulle se on vaan maa, so what? Siis... Ei se nyt pelkästään japanin puhumista päivät pitkät ole, tykkään opiskella eri kieliäkin! Enkkua, saksaa, ruotsia (pakosta), viroa, puolaa... Jne. Vähiten osaan nimenomaan sitä japania. Haaveeni ei oo todellakaan mikään " Ihku kawaii mangapiirtäjä desu " vaan ihan biologin ammatti. Ollaanko me loppujen lopuks niin kamalia kaikki? ...Ehkä ne pikkuernutkin kasvaa siitä.Tosin osaa olla välillä ärsyttäviäkin... :'3

        Lisäksi, kuuntelen melkei mitä tahansa musiikkia. On se j-pop ihan ok. Kaikki ei kyllä iske. Tykkään älyttömästi disneyn musiikistakin, ja lisäks miltei kaikesta.

        Se mikä tekee musta ylipäätään tällasen "ernun" tai "otakun" on varmaan just manga ja anime. Rakastan piirtämistä ja roolipelaamista, cosplayta ja larppausta. Lisäks puhun miltei aina lempi anime- ja mangasarjastani. EI ME KAIKKI OLLA NIIN KAUHEITA! OSA MEISTÄ OSAA KÄYTTÄYTYÄ KU "NORMAALIT" IHMISET.


      • Sayah!
        Raspberry moon kirjoitti:

        D: ... En tiedä... Kaipa olen ernu, sanonta ei mua haittaa.. Oon tällanen otaku, joka tykkää mangasta ja animesta. En ymmärrä mitä pahaa siinä on, mangaki tavallaa kirjallisuutta vaan... Tykkään vihreistä vaatteista ja mustiakin on, joo. Blondit hiukset, edestä pitemmät kuin takaa. Ikää on sellaset 15 vuotta. Mitä pahaa oon tehnyt? Miks musta täytyy juoruta joka päivä? En oo sanonut kellekkään mein koulussa mitään pahaa. Haluun vaan olla oma itseni. Haluun pukeutua vähän näyttävämmin, sen takia, koska nimenomaan tykkään sellasista "ernu"-vaatteista. ( tai miltei rakastan niitä :D ) ( En pidä lolitoista, itselle en laittaisi... )

        Sitäpaitsi, kuka väittää että kaikki ernut ja otakut on hulluina japaniin? Mulle se on vaan maa, so what? Siis... Ei se nyt pelkästään japanin puhumista päivät pitkät ole, tykkään opiskella eri kieliäkin! Enkkua, saksaa, ruotsia (pakosta), viroa, puolaa... Jne. Vähiten osaan nimenomaan sitä japania. Haaveeni ei oo todellakaan mikään " Ihku kawaii mangapiirtäjä desu " vaan ihan biologin ammatti. Ollaanko me loppujen lopuks niin kamalia kaikki? ...Ehkä ne pikkuernutkin kasvaa siitä.Tosin osaa olla välillä ärsyttäviäkin... :'3

        Lisäksi, kuuntelen melkei mitä tahansa musiikkia. On se j-pop ihan ok. Kaikki ei kyllä iske. Tykkään älyttömästi disneyn musiikistakin, ja lisäks miltei kaikesta.

        Se mikä tekee musta ylipäätään tällasen "ernun" tai "otakun" on varmaan just manga ja anime. Rakastan piirtämistä ja roolipelaamista, cosplayta ja larppausta. Lisäks puhun miltei aina lempi anime- ja mangasarjastani. EI ME KAIKKI OLLA NIIN KAUHEITA! OSA MEISTÄ OSAA KÄYTTÄYTYÄ KU "NORMAALIT" IHMISET.

        Toi on niin totaalisen totta! Niinkuin tuolta aiemmin käy ilmi (jos ny lukee O_O) niin mä olen 100% decora, mutten vois ikinä pukeutua mihinkään lolitaan.. noh, japaniin suunnataan ens kesänä, so what? Itte mua kiinnostaa näyttelijän ura tai jatkan vaan meidän nykyisessä bändissä.

        Mä niin rakastan sushia, japanilaista pukeutumistyyliä, cosplayta, animea, mangaa jne, mutta onko sillä väliä? Miks ihmisten pitää luokitella muita eri osa-alueisiin? Ehkä, koska ne pelkää itte tulla tyhmästi luokitelluks? Ja mitä sit, vaikka nököttää välkät värikkäänä jossain koulun nurkalla ja mulkoilee jtn wannabe-teini-ihQ-pissiksiä? Tai kiljasee kawaii, kun näkee jotain söpöö ikkunaostoksilla?

        Onhan ernut (mitä näitä tyhmiä nimityksiä nyt keksiikään) myös ihmisiä! Niillä on sydämmet, ja sielut, ja tunteet.
        Sayah-chan kuittaa tältä erää.


    • Ernu = Erilainen nuori

      Emo = Emotionaalisen rokin kuuntelija.
      (emotionaalinen=tunteisiin vetoava, tunteellinen). Käytännössä kuitenkin mielestäni tällä tarkoitetaan näitä mustiin niitti/nasta-vaatteisiin pukeituneita, yleensä naispuolisia, mangaa lukevia japani-friikkejä.

      Tepi = En muista tähän termiin törmänneeni, mutta siitä tulee mieleen varsin yleisesti kuultu haukkumanimi "teinipillu". Tiedä sitten osuiko oikeaan.

      • H!P<33

        Ite kuuntelen j-poppia, luen mangaa ja katon animee, haluisin japaniin ja kaikkee, mut en oo ernu..;>
        En ois ernuna oma itteni.


      • piilo-ernu
        H!P<33 kirjoitti:

        Ite kuuntelen j-poppia, luen mangaa ja katon animee, haluisin japaniin ja kaikkee, mut en oo ernu..;>
        En ois ernuna oma itteni.

        ei kaikki ernut lue mangaa tai mtn sellast mut yleensä muut japani jutut liittyy kyl vahvasti ernuiluun. En ite oo ernu vaan tavallinen massa teini musta olis kiva just olla ernu mut en silti tykkää japani jutuista. OIsvaan kiva olla vähän erikoisempi eikä niin tavalllinen. OLen jo pitkän aikaa ihailut tätä ernu yksilöä tai tää on siis sen tyypin blogi mut kuiteskii=) http://dollhouse-doll.blogspot.com/ toivotttavasti näidstä mun sepityksistä oli jtn hyötyä=)


      • zeezu can
        piilo-ernu kirjoitti:

        ei kaikki ernut lue mangaa tai mtn sellast mut yleensä muut japani jutut liittyy kyl vahvasti ernuiluun. En ite oo ernu vaan tavallinen massa teini musta olis kiva just olla ernu mut en silti tykkää japani jutuista. OIsvaan kiva olla vähän erikoisempi eikä niin tavalllinen. OLen jo pitkän aikaa ihailut tätä ernu yksilöä tai tää on siis sen tyypin blogi mut kuiteskii=) http://dollhouse-doll.blogspot.com/ toivotttavasti näidstä mun sepityksistä oli jtn hyötyä=)

        Mä sit varmaankin oon ernu, kun just tykkään japani jutuista ja mangasta...=)
        Onks se siis hyvä asia? :O


      • ::
        zeezu can kirjoitti:

        Mä sit varmaankin oon ernu, kun just tykkään japani jutuista ja mangasta...=)
        Onks se siis hyvä asia? :O

        Sillai millai mä oonn ymmärtäny, ja mulle on kerrottu, ernu on sellanen "japanifrriikki" ym ja se yli-ihkuttaa kaikkee japani juttuu. Ja sitten se vaa koittaa olla erilainen ja lukee Tokyo Mew Mew-mangaa siks ku kaikki muutki ja sit se ihkuttaa koulusa: "aah tokyomewmew on niin ihana!


      • ah
        :: kirjoitti:

        Sillai millai mä oonn ymmärtäny, ja mulle on kerrottu, ernu on sellanen "japanifrriikki" ym ja se yli-ihkuttaa kaikkee japani juttuu. Ja sitten se vaa koittaa olla erilainen ja lukee Tokyo Mew Mew-mangaa siks ku kaikki muutki ja sit se ihkuttaa koulusa: "aah tokyomewmew on niin ihana!

        joojoo kaikki selittää ernuista ja emoista mut mikä se tepi on


      • MikaP<3
        ah kirjoitti:

        joojoo kaikki selittää ernuista ja emoista mut mikä se tepi on

        Tepi on mun koiran nimi. : )


      • KiusattuErnu
        :: kirjoitti:

        Sillai millai mä oonn ymmärtäny, ja mulle on kerrottu, ernu on sellanen "japanifrriikki" ym ja se yli-ihkuttaa kaikkee japani juttuu. Ja sitten se vaa koittaa olla erilainen ja lukee Tokyo Mew Mew-mangaa siks ku kaikki muutki ja sit se ihkuttaa koulusa: "aah tokyomewmew on niin ihana!

        Ernu tai Otaku EI tarkoita jotain hiton TMM:mää rakastavaa "kawaiiiiiiiiiii"-pikkuernuja.
        Itse en koskisi Tokyo Mew Mewhin piiiitkällä tikullakaa, yöh, shoujon yliannostus.
        Olen ernu. Pidän vain muutamasta animesta/mangasta. Rakastan japanilaisia pelejä, j-rockia, cosplayta ja kulttuuria.
        "Kiusaamisella opetetaan yksilö mukautumaan lauman tapoihin. Kiusaamalla kitketään pois häiritsevä käytös. Kiusaamalla epänormaalit penskat oppivat käyttäytymään kuin muukin lauma ja tätä myötä normaalisti.
        Nyt kun kiusaamista virheellisesti rajoitetaan, tulee näitä kouluammuskeluja ja kaiken maailman goottiernuhässäköitä. Kiusaaminen on ok ja vain opettaa yksilön oikealle tielle, massan mukaan."

        Joku oli tuolla aiemmin sanonut noin. Oli pakko kommentoida, koska tuo kommenti loukkasi ja satutti minua ihan helvetin paljon. Minun elämäni on mennyt pilalle kiusaamisen takia. Olen useasti harkinnut itsemurhaa, minulla on tällä hetkellä kaksi ystävää, joita näen harvoin, molemmat 3 v vanhempia. Kiusaaminen on ilkeää, turhaa eikä MISSÄÄN TAPAUKSESSA OK! Massan mukana kulkeminen ei ole avain onneen. Miksei ihminen saa pitää mistä tykkää? MIKSI toisilla on oikeus kiusata, jos joku ei pidä samoista asioista? Ei miksikään. Voisit hieman miettiä sanojasi, ne ovat todella loukkaavia.
        Ernuissa ei ole mitään pahaa, he ovat myös ihmisiä, aivan tavallisia sellaisia. He vain pukeutuvat erillä tavalla, pitävät eristä asioista jne. He eivät kaikki ole TokyoMewMew faneja, eivätkä he kaikki käytä lolitoja kouluissa. Ernut eivät yli-ihkuta kaikkea. Otakut eivät myöskään.


      • Ekoneko
        KiusattuErnu kirjoitti:

        Ernu tai Otaku EI tarkoita jotain hiton TMM:mää rakastavaa "kawaiiiiiiiiiii"-pikkuernuja.
        Itse en koskisi Tokyo Mew Mewhin piiiitkällä tikullakaa, yöh, shoujon yliannostus.
        Olen ernu. Pidän vain muutamasta animesta/mangasta. Rakastan japanilaisia pelejä, j-rockia, cosplayta ja kulttuuria.
        "Kiusaamisella opetetaan yksilö mukautumaan lauman tapoihin. Kiusaamalla kitketään pois häiritsevä käytös. Kiusaamalla epänormaalit penskat oppivat käyttäytymään kuin muukin lauma ja tätä myötä normaalisti.
        Nyt kun kiusaamista virheellisesti rajoitetaan, tulee näitä kouluammuskeluja ja kaiken maailman goottiernuhässäköitä. Kiusaaminen on ok ja vain opettaa yksilön oikealle tielle, massan mukaan."

        Joku oli tuolla aiemmin sanonut noin. Oli pakko kommentoida, koska tuo kommenti loukkasi ja satutti minua ihan helvetin paljon. Minun elämäni on mennyt pilalle kiusaamisen takia. Olen useasti harkinnut itsemurhaa, minulla on tällä hetkellä kaksi ystävää, joita näen harvoin, molemmat 3 v vanhempia. Kiusaaminen on ilkeää, turhaa eikä MISSÄÄN TAPAUKSESSA OK! Massan mukana kulkeminen ei ole avain onneen. Miksei ihminen saa pitää mistä tykkää? MIKSI toisilla on oikeus kiusata, jos joku ei pidä samoista asioista? Ei miksikään. Voisit hieman miettiä sanojasi, ne ovat todella loukkaavia.
        Ernuissa ei ole mitään pahaa, he ovat myös ihmisiä, aivan tavallisia sellaisia. He vain pukeutuvat erillä tavalla, pitävät eristä asioista jne. He eivät kaikki ole TokyoMewMew faneja, eivätkä he kaikki käytä lolitoja kouluissa. Ernut eivät yli-ihkuta kaikkea. Otakut eivät myöskään.

        Mitä väliä sillä kuka on ernu? Lokerointi on turhaa. Ollaan vaan kaikki sellasia kun ollaan, mitä muka sillä saavutetaan, että sanotaan toiselle päin naamaa vaikka: "Jaa, sä oot siis tollanen ERNU" Sillä tavalla saavutetaan vain pahaa mieltä ja loukkaantumisia. Ernu on niin laaja käsite, että sen käyttämämisessä kannattaa olla varovainen. Toinen ottaa sen kohteliaisuutena, toinen verisenä loukkauksena.

        Toki lolita, decora ja muut TYYLIT ovat asia erikseen. Ne ovat selkeästi tunnistettavissa ja niiden nimet eivät sisällä mitään ilkeää tai loukkaavaa. Jos lolitalta kysyisi onko hän lolita, tuskin hän siitä loukkaantuisi.

        Lisäksi on epätietoisuus, pukeudun mekkoihin, hameisiin, raitasukkiin jne. pidän pinneistä ja ruseteista. Eilen eräillä lastenmessuilla joku aikuinen nainen kuiskasi toiselle minuun ja samalla tavalla pukeutuviin kavereiheni viitaten: "Ai noi on niitä pissiksiä." Siinä teki mieli ruveta väärinkäsityksiä oikomaan mutta pysyin kuitenkin ihan hiljaa.

        Kiusaaminen on jotain niin ilkeää, että en hyväksy sitä missään muodossa. Olen kuitenkin oppinut kiusaamista sietämään ja olen tottunut sanomaan jotain osuvaa haukkuville joka saa heidät hiljaisiksi.


      • Furumuun
        Ekoneko kirjoitti:

        Mitä väliä sillä kuka on ernu? Lokerointi on turhaa. Ollaan vaan kaikki sellasia kun ollaan, mitä muka sillä saavutetaan, että sanotaan toiselle päin naamaa vaikka: "Jaa, sä oot siis tollanen ERNU" Sillä tavalla saavutetaan vain pahaa mieltä ja loukkaantumisia. Ernu on niin laaja käsite, että sen käyttämämisessä kannattaa olla varovainen. Toinen ottaa sen kohteliaisuutena, toinen verisenä loukkauksena.

        Toki lolita, decora ja muut TYYLIT ovat asia erikseen. Ne ovat selkeästi tunnistettavissa ja niiden nimet eivät sisällä mitään ilkeää tai loukkaavaa. Jos lolitalta kysyisi onko hän lolita, tuskin hän siitä loukkaantuisi.

        Lisäksi on epätietoisuus, pukeudun mekkoihin, hameisiin, raitasukkiin jne. pidän pinneistä ja ruseteista. Eilen eräillä lastenmessuilla joku aikuinen nainen kuiskasi toiselle minuun ja samalla tavalla pukeutuviin kavereiheni viitaten: "Ai noi on niitä pissiksiä." Siinä teki mieli ruveta väärinkäsityksiä oikomaan mutta pysyin kuitenkin ihan hiljaa.

        Kiusaaminen on jotain niin ilkeää, että en hyväksy sitä missään muodossa. Olen kuitenkin oppinut kiusaamista sietämään ja olen tottunut sanomaan jotain osuvaa haukkuville joka saa heidät hiljaisiksi.

        Olen ainakin itse goottitylinen ja rakastan japania mutta en ole ikinä kuullut sanaa ErNu koulussa minut kllä hyväkstään goottina ei minua ole goottiuteni takia ikinä kiusattu


    • allu69lol

      ELIKKÄ PISTÄN SAMAN VIESTIN UUDELLEEN TÄHÄNKIN KESKUSTELUUN!

      Joo elikkä oon jo monta vuotta kuullu samaa paskaa kuinka emot ja ernut ja jrokkarit on täysin sama asia.
      Näin ei tosiaankaan ole. Jrokkarit hakevat muodin pääosin Japanista ja kuuntelevat japanilaista musaa, lukevat mangaa, kattovat animee etc. EI VIILTELE ITSEÄÄN! Ja kaikki jrokkarit ei välttämättä lue mangaa etc.. Heille se on tyyli mikä ratkasee. Ja hieno tyyli onkin.

      Emot, noh niiden tunnusmerkit voitte hakea aiemmista kommenteista

      Ernu sen sijaan on käsite joka tulee sanoista "ERilainen NUori". Tämä käsite on monien epäkypsien teinien (13 - 17) vuotiaiden väärässä käytössä. ERILAINEN NUORI ...miettikääpä sitä käsitettä. En sanois että on mitään ERILAISIA NUORIA. Nuorilla tyyli muuttuu koko ajan ja mikään ei teini-iässä ole pysyvää. Kypsymättömyys ja vittumainen asenne muita kohtaan on perus yläaste / lukio käyttäytymistä.
      Itse olen tämän huomannut. Olen itse ylpeä, hetero japanilaisen musiikin kuuntelija ja mangaa ja animea ihaileva mies. Ei se silti tarkoita että olisin lopunelämääni tällainen vaikka aika pysyvältä tämä vaikuttaakin sillä olen OIKEASTI japanista kiinostunut (kulttuuri, kieli, historia, muoti yms). Toki olen saanut paljon paskaa niskaan lukio aikoina koska en ollut hip hoppia/räppiä kuunteleva henkilö, enkä lacostea, micmacia käyttänyt. Ymmärsin jo tossa vaiheessa että ei toi asenne lukion jälkeen jatku vaan silloin aikustuu ja eikä ulkonäkö tai kiinostuksen kohteet ole jatkuvan syrjinnän kohteena. Koettakaa ymmärtää ja kestää lukio ja yläaste. Kun elämän pääsette aloittamaan huomaatte ettei harrastukset, musiikki, seksuaalisuus, muoti ole enää ongelma. Kannattaa vaan hyväksyä itsensä sellasena kun on. Jos vielä lukion jälkeen pidätte japanista, emo musasta, TMS, on se luultavasti silloin melko pysyvää. Muistakaa että lukion loppuun asti kaikki pistetään koetukselle ja ei pidä hukata itseään massaan vaan jos pidätte jostakin, pitäytykää siinä älkääkä antako muiden yrittää videä sitä pois. Ne jotka selviävät lukion loppuun omana itsenään, ovat kypsiä ja ne jotka muuttuvat lukioon tultuaan hevarista hoppariksi tai toisin päin, ovat niitä joilla ei pokka vaan kestä. Kestäkää ihmiset, kestäkää.

    • Olololl..

      Mielestäni ernua ei ole edes olemassa. On lukemattomia määriä tyylejä. Ja mielestäni kaikki jtn tyyliä edustavat ovat ernuja. Ja se joka ei ole ernu, on normaali. Mutta, normaalikin voi olla tyyli. Tyyli pukeutua normaalisti, tyyli kuunnella normaalia musiikkia, tyyli tehdä normaaleja asioita. Mielestäni kaikki sanat josta voisi kuvitella miltä joku näyttää, kuuntelee, tekee, on jonkinmoinen tyyli. Koska, yleensä kaikki esim. normaalit pukeutuvat lähes samanlaisesti, emot pukeutuvat lähes samanlaisesti, niinmyös lissut, ja nörtit, japsifriikit, hopparit jne.. normaalista vain kaikki lähtee. Koska ei kukaan tiedä mstään eri tyyleistä joskus 1 vanhana. Ja muutenkin ku on nuorisotyyli. Ja normiin se tyyli sitten loppuukin. Paitsi jos meinaa olevansa nuori koko elämänsä : D

      • mulla on converset

        Siis ei hemmetti mikä keskustelu : DD
        Oli kyllä niin koomista luettavaa.. Ensinnäkin ernua on yleisesti käytetty haukkuma nimenä ja ihmiset kommentoi tänne tyyliin "hei minäkin olen ernu" tai "minä ja ernu-kaverini..." tai "itse pari päivää ernuna olleena.." siis ei jeesus :D Kaikkihan nuoret on erilaisia!! Ja on aika ristiriitaista itkee täällä sitä kuinka "massateinit" haukkuu ja luokittelee ernuksi tai emoksi ja sitten itse kutsutte niitä pissiksiksi! Ja teitä ernuja on kyllä ihan yhtä paljon ku niitä pissiksiäkin että ette te oo vittu mitenkään vahvempia ihmisiä ku muut että jotenkin taistelisitte yksin tätä pahaa maailmaa vastaan kun teillä on ympärillä niitä ajatusmaailmaltaan samanlaisia ihmisiä kanssa ihan yhtä paljon. Ja ärsyttää tollaset olen rohkea kun pukeudun vaan mustaan ja raahaan mukanani kaiken maailman kettinkejä, joista tulee yhteensä 7 kiloo lisää painoa ja kuuntelen japanimusaa. No kyllä mäkin oon rohkea ja ostan vaatteeni onlysta ja helvetin ylpeänä tunnustan että lady gaga on ihan jees.


    • ='((

      Mulla on sellanen mielikuva et Emo/Scene ei ole ernu... Emo/Scene on tunteikkaampi ihminen ^^ Puhutaan että Emo/Scenet viiltelevät. Se on totta, mut miks ne viiletelee? No niitä haukutaan, niitä halveksutaan ja jopa lyödään ja potkitaan. Siinä kohtaa ne alkaa masentuu ja sen jälkeen alkaa viiltely ja kun ne on jo nii masentuneita ja vois sanoo et ihan "puoli kuolleita" nii monet tekee itsarin vetämällä kurkun auki tai ranteen tai sit hirttämällä...
      Esim. mun yks kaveri on Scene ja se on tosi masentunu kosk jokanen ihminen joka sitä vastaan tulee kattoo sitä halveksuvasti ja saattaa huutaa jtn omaa... Mulla on ihan v*tun kova homma pitää se elossa ettei se tappais itteensä... Et näin btw voisitte kaikki vähän miettii miten katotte muitten ihmisten "päälle" ja mitä sanotte....

    • Mirikikituki

      Ihmiset pitävät minua ernuna, vaikka oikeasti en nykyään enää lue mangaa, katso animea, kuuntele japanilaista musiikkia tai "ihkuta" muutenkaan Japania näkyvästi. Pidän vain ns. "ernuvaatteista" ja käytän niitä. Ajatusmaailmaani Japani ei nykyään enää juurikaan mahdu, mitä nyt lolitasta tykkäilen. :3

      • Anturajalka ^^

        Itse olen japsiernu, enkä pelkää näyttää sitä. Mua kiusataan mutta oon oppinu elään sen kanssa. En tajua, kun jotkut on niin raukkamaisia että alentuu kiusaamaan kun ei uskalla olla erilaisia. >8D Toinen, mistä mua kiusataan, on mun Harry Potter-fanius. Piirtelin tossa yks päivä paperille Draco Malfoyn chibinä ja luokkalaiseni pissis sattui tulemaan luokseni ja kysymään: OMG, ooks vähän nolo? Japsista on tullu joku vammane Potteristi!
        Sitten mentiin... :D Mutta mua ei edes häiritse, kun käytän koulussakin esimerkiksi sukkia, joissa on mehiläisraitoja, paitaa, jonka tuunasin itse, hametta ja farkkutakkia, johon olen kirjoitellut ja lisännyt kaikkia rintamerkkejä. Olkaa ihmiset huoleti, haukkujat ovat vain kateellisia!

        Ai niin, ja emohan on tietääkseni nuori, joka pukeutuu mustiin ja näyttää aina aika surulliselta. He angstaavat ja kuuntelevat synkkää musiikkia, josta itsekin pidän hieman. Viiltely taisi myös kuulua emojen juttuihin, ja mua ainakin hirvittää, kun ainoa luokkani emo pakotettiin pitämään t-paitaa liikuntatunnilla ja kyseisen tytön käsivarsissa oli kamalat jäljet. :s Mutta emot uskaltavat olla erilaisia, enkä näe ainakaan mitään syytä haukkua ihmisiä, jotka haluavat erottua massasta.


      • ellaenooemo
        Anturajalka ^^ kirjoitti:

        Itse olen japsiernu, enkä pelkää näyttää sitä. Mua kiusataan mutta oon oppinu elään sen kanssa. En tajua, kun jotkut on niin raukkamaisia että alentuu kiusaamaan kun ei uskalla olla erilaisia. >8D Toinen, mistä mua kiusataan, on mun Harry Potter-fanius. Piirtelin tossa yks päivä paperille Draco Malfoyn chibinä ja luokkalaiseni pissis sattui tulemaan luokseni ja kysymään: OMG, ooks vähän nolo? Japsista on tullu joku vammane Potteristi!
        Sitten mentiin... :D Mutta mua ei edes häiritse, kun käytän koulussakin esimerkiksi sukkia, joissa on mehiläisraitoja, paitaa, jonka tuunasin itse, hametta ja farkkutakkia, johon olen kirjoitellut ja lisännyt kaikkia rintamerkkejä. Olkaa ihmiset huoleti, haukkujat ovat vain kateellisia!

        Ai niin, ja emohan on tietääkseni nuori, joka pukeutuu mustiin ja näyttää aina aika surulliselta. He angstaavat ja kuuntelevat synkkää musiikkia, josta itsekin pidän hieman. Viiltely taisi myös kuulua emojen juttuihin, ja mua ainakin hirvittää, kun ainoa luokkani emo pakotettiin pitämään t-paitaa liikuntatunnilla ja kyseisen tytön käsivarsissa oli kamalat jäljet. :s Mutta emot uskaltavat olla erilaisia, enkä näe ainakaan mitään syytä haukkua ihmisiä, jotka haluavat erottua massasta.

        nosiis,laitan oman käsitykseni ernusta ja emosta.

        ERNU= ERinlainen NUori.
        se nyt ainakin on :DDoon netistä saanut käsityksen että se olisi jotenkin pikkuernu kawaiiko joka pukeutuu raitasukkiin ja huutaa "KAWAII!!!!" NYAPPYYYY!!! kaikkialla missä on hello kittyä mutta niin EI OLE!

        EMO=ihminen,joka näyttää tunteensa voimakkaasti ja jota ilmeisesti elämä potkii päähän..

        ja nuorilla (itse olen 12) on tullut muotiin pukeutua pillifarkkuihin ,meikata mustalla kajaalilla ja käyttää consseja mutta se ei tarkota että ois emo.jos sellanen pukeutumistyyli miellyttää silmää,niin kannattaa pukeutua siihen tyyliin sitten.
        ellaenooemo kiittää,kuittaa ja kumartaa.


      • whynotandwhyyes?
        ellaenooemo kirjoitti:

        nosiis,laitan oman käsitykseni ernusta ja emosta.

        ERNU= ERinlainen NUori.
        se nyt ainakin on :DDoon netistä saanut käsityksen että se olisi jotenkin pikkuernu kawaiiko joka pukeutuu raitasukkiin ja huutaa "KAWAII!!!!" NYAPPYYYY!!! kaikkialla missä on hello kittyä mutta niin EI OLE!

        EMO=ihminen,joka näyttää tunteensa voimakkaasti ja jota ilmeisesti elämä potkii päähän..

        ja nuorilla (itse olen 12) on tullut muotiin pukeutua pillifarkkuihin ,meikata mustalla kajaalilla ja käyttää consseja mutta se ei tarkota että ois emo.jos sellanen pukeutumistyyli miellyttää silmää,niin kannattaa pukeutua siihen tyyliin sitten.
        ellaenooemo kiittää,kuittaa ja kumartaa.

        Tääl se on jo montaaaa kertaa sanottu ja tuskin alottaja enää tätä lukee ;d Outoo, neljä vuotta sitte (ihan ku hetki sitten) olin 10v ja täst neljä vuot etee päin oon ehkä, toivottavasti asumassa omassa kämpässä! (= Ellei tuu maailmanloppuu tai tää hullu maailma tapa mua :d noei.. tai no joo.


      • edellinen..
        whynotandwhyyes? kirjoitti:

        Tääl se on jo montaaaa kertaa sanottu ja tuskin alottaja enää tätä lukee ;d Outoo, neljä vuotta sitte (ihan ku hetki sitten) olin 10v ja täst neljä vuot etee päin oon ehkä, toivottavasti asumassa omassa kämpässä! (= Ellei tuu maailmanloppuu tai tää hullu maailma tapa mua :d noei.. tai no joo.

        Poikkesin aiheesta, mut iha sama :D


      • gn
        Anturajalka ^^ kirjoitti:

        Itse olen japsiernu, enkä pelkää näyttää sitä. Mua kiusataan mutta oon oppinu elään sen kanssa. En tajua, kun jotkut on niin raukkamaisia että alentuu kiusaamaan kun ei uskalla olla erilaisia. >8D Toinen, mistä mua kiusataan, on mun Harry Potter-fanius. Piirtelin tossa yks päivä paperille Draco Malfoyn chibinä ja luokkalaiseni pissis sattui tulemaan luokseni ja kysymään: OMG, ooks vähän nolo? Japsista on tullu joku vammane Potteristi!
        Sitten mentiin... :D Mutta mua ei edes häiritse, kun käytän koulussakin esimerkiksi sukkia, joissa on mehiläisraitoja, paitaa, jonka tuunasin itse, hametta ja farkkutakkia, johon olen kirjoitellut ja lisännyt kaikkia rintamerkkejä. Olkaa ihmiset huoleti, haukkujat ovat vain kateellisia!

        Ai niin, ja emohan on tietääkseni nuori, joka pukeutuu mustiin ja näyttää aina aika surulliselta. He angstaavat ja kuuntelevat synkkää musiikkia, josta itsekin pidän hieman. Viiltely taisi myös kuulua emojen juttuihin, ja mua ainakin hirvittää, kun ainoa luokkani emo pakotettiin pitämään t-paitaa liikuntatunnilla ja kyseisen tytön käsivarsissa oli kamalat jäljet. :s Mutta emot uskaltavat olla erilaisia, enkä näe ainakaan mitään syytä haukkua ihmisiä, jotka haluavat erottua massasta.

        joo, vai erottua massasta. my ass erottua massast dumbass. ne kerjää vaa huomioo, samoin japan clowns. ja ei kaduta yhtää viestit tänne. ku en niitä kuiteskaa lue. ha-ha


      • gn

        hyvä. pukeutuminen menee.
        mut kaikki japan chit ja ns. emoilu panee vituttamaan.


    • Ylpeästi_Otaku♥/ernu

      juu olen kaheksasluokkalainen ja monet sanoo mua ernuks (suurin osa ihan kohteliaalla mielellä) oon saletisti 100 % otaku (asiasta tietämättömille tiedoksi se tarkoittaa japani-fania) pukeudun japanilaisesti ja tykkään kaikesta japanilaisesta :3 erotun koulussa aina jokosta yleensä vaatteitteni takia. kun olin seiskalla, ysillä oli yks tyyppi joka oli kanssa japani-fani, mutta haukku mua silti erkunks. Ikäänkuin se ite ei ois?? olin ikionnellinen ku ysit lähti lukioon tai minne nyt lähtivätkään :)

      Nyt oon koulussamme yhtä tyyppiä lukuunottamatta ainut kunnon japani-fani, ja oon ylpeästi ernu *kumarrus*
      Eli kaikki hieman joukosta erottuvat, olkaa vain YLPEITÄ siitä että teidät edes huomataan!! :3 Ganbattee!!! (japaniksi=tsemppiä!!) ♥

      • gn

        menkää sit pois suomesta jos haluatte olla japanilaisii?


      • NyappY.NeponeN

        HUH! onneks on muitakin ylpeitä ernuja täällä kylmässä keskustelussa


    • SasoDei 4 Ever

      Lainaus::: Urbaanisanakirja Kayttäjä: Yei

      Ernu on lyhenne sanoista Erilainen Nuori. Useimmiten sillä tarkoitetaan Japania fanittavia, vähän syrjäytyneitä, kovaäänisiä, pervoja, emomaisia hiippareita jotka liikkuvat keskustassa, etenkin kampissa, ja käyvät manga/anime tapahtumissa.

      Vaikka usein ernuja luullaan ilkeiksi wnb lissukummajaisiksi, eivät he sitä ole, vaan heidän luonteensa on vaihtelevaa sorttia. -Wnb/Pikkuernut ovat lissahtavia ja ovat olevinaan jotain koviksia.
      -OtakuErnut ovat hiljaisia ja useimmiten ystävällisiä, kaveriporukassa villejä outolintuja joita dokaavat ja röökäävät lissut aina dissaa.
      -TyyliErnut ovat niitä jotka luokittelevat itsensä johonkin tyyliin, esim. Visual Kei'hin.
      -AngstiErnut ovat niitä emomaisia ja surumielisiä palleroita joita kaikki aina säälivät.
      -Jne jne jne.. Erilaisia Ernujen alalajeja on PALJON!


      Lainaus::: Urbaanisanakirja Kayttäjä: Yei

    • Ellyyttäjä

      Mä oon jo pitkää miettiny ja lueskellu netissä kaikestä tämmösestä. Oon tullu siihen tulokseen, että ernuja ei ole. Olen tätä mieltä siksi, koska jos joku on erinlainen, niin joku toinen on "samanlainen", ja millainen ihminen on "samanlainen"?

      Ja "normaali" suhtautuminen sanaan "emo" on, että emo pukeutuu mustaan, viiltelee itteensä, käyttää meikkii, sillä on mustat hiukset ja käyttää pillifarkkuja.

      Mut nyt miusta emo on ihminen, joka on tunteellinen ja ilmaisee sen. Voi piirtää, kuunnella musaa, ja muuta semmoista. En tiiä välittyikö minun ajatusmaailmani teille, mutta minua ei haittaa jos ei, sillä tärkeintä on, että minä tajuan sen.


      Ja vielä kysymys:

      Mitä pahaa on jos sanoo "kawaiiii!"??

    • NyappY.NeponeN

      Ernu olen itsekkin (Massasta poikkeava sekä Japanai fani yms.) Massa ihmiset haukkuvat ernuja usein automaattisesti emoiksi josta Japani-ernut ei yhtään tykkää. Useimmat Japani-ernut EIVÄT:
      -ole ilkeitä
      -viiltele
      -tappele
      -juo energia juomaa
      -ole lissumaisia vaan päinvastoin.
      Että sellasta. Ernun itse kertomana. Japsi-ernut pukeutuu vähän emo/goottimaisesti mutta eivät ole sitä vaan hilpeitä iloisia ihmisiä :3

      • kawaiisinger

        Just näin!!


    • Lapsenvastainen kyrp

      Tepi....
      Voi vittu mikä pentu.
      Sehän on tietysti lempinimi, Teemun lempinimi.
      Älä vittu tuu tänne tommossii kyselee,mee psykiatrille....

    • .

      Lopettaa se säälitävä Japanin vinkuminen, varsinkin kun osaatte vain muutaman sanan.

    • ....

      Kaikki aloitus viestissä mainitut ovat synonyymeja veriselle anaali yhdennälle.

    • fdgfdg

      Seurasin vähän tätä keskustelua, ja pisti silmään kun joku sanoi että haukkujat ovat vain kateellisia. En itse ikinä mene haukkumaan päin naamaa, mutta jos haukun jotain ernua, en todellakaan ole tälle kateellinen.
      Ernut ovat vain huomionkipeitä, ainakin suurin osa. Kyllä, olen itsekkin ollut.

    • Kawaiisinger

      No sori kun tuun tähän nyt tunkee vaikka onki nii vanha keskusteluuh... Niin eli tuota. Minä olen Ernu, joten tulen tähän nyt ylpeilemään sillä todella itsekkäästi. Ernut ovat Japanifaneja jotka tykkäävät pukeutua tosi emosti ja gootisti, sekä ottavat animeista ja Manga-kirjoista mallia pukeutumistyyliin. Tässä on vielä lisätietoa asiasta ja kuvakin ♥ http://www.freewebs.com/vammapallo_83/Ernu.htm

    • mitä vikaa japseissa

      mua sanotaan monesti koulussa ernuksi, ja voin myöntää että noiden perusteella ehkä oon, diggaan japania,. visual keitä, kaikkee japanissa OwO ja pukeudun erillä tavalla kun muut, koska haluun erottua massasta, etten sekottuis niiden "tavallisten" (tiiätte kyllä) sekaan... erottukaa siis massasta, tulee niitä väripilkkuja.
      : DD cosplaysta tykkään, visual keistä, mangasta, animesta, japanilaisisa muusikoista, harrastan japanin opiskelua... käytän kravattia, hametta ja farkkuja päällekäin... oonko ernu? erilainen nuori?

      • ernu ei ole paha

        Olet. Hyvällä tavalla että uskallat tosiaankin olla oma itsesi. Kyllä ne haukkujat sitten muutaman vuoden päästä kunhan vähän kasvavat, kun alkavat ajattelemaan omilla aivoillaan (toivottavasti), todennäköisesti alkavat olemaan hiljaa, tai sitten he itse ovat niitä ernuja kun loput ovat "tavallisia, nuoria aikuisia" ja he ovat niitä "epätavallisia, ikuisia teinikakaroita".


    • -

      Luin ensin, "mikä on emu" XDDDDD

    • Mietikääpä sitä.

      On aika tylyä lähteä arvostelemaan, mutta itsehän te sen kaiken teette missä itse liikuttekin. Mietikää mitä puhutte toisista. Mietikää onko se oikein jos sinulle sanottaisiin niin, Ihan itsesi kuullen. Se sattuu. Olisimpa vahva. Voisimpa minä mojauttaa tuota. Ei olen ujo. Joudun itse taakani kantamaan, mietimään tarkoitivatko he tosissaan. Lopulta tuata kiusaamista ei jaksa kukaan. Lopetakaa. Olemme erillaisia kaikki. En oikein osaa tulla juttuun muiden kanssa, kun jatkuvasti pilkataan. Olen hyvää seuraa kuin kaikki ystävät niin sanovat minulle. Voisin sanoa että luusereita on ne jotka eivät tiedä asiasta tipan tippaa. Kun ei ole koskaan juteltukkaan. Jonain päivänä ehkä kadut tekojasi. Etkä saa häneltä enään anteeksi. Vaikka ette välitäisikään hän voi olla jollekin muulle suuripala, ettehän te halua että kaikki kuolee sinun edestäsi, kuin domino nappulat ettehän? Noniin..Pitäkää sitte iso turpanne kiinni, että kukaan ei loukaannu. (Y)

    • J-rockForEver

      Ette voi sanoa, että ernut haluavat vaan erottua joukosta, haluavathan he sitkäkin, mutta ei niitten ainoa tarkoitus olla vaan erillaisia vaan he PITÄVÄT TYYLISTÄÄN.

    • Mie kuule tiiän :D

      Siis Ernu on sellainen joka tykää kaikesta japani jutusta ym... Ja on kauheen söpö ym, eli tykkää pinkistä ja hello kitystä ym :DD

    • Eräjorma

      Se on Erno eikä ernu.

    • PrioritaireKlass1

      Ainakin minun lukiovuosinani, 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen keskivaiheilla, ernu oli yleisnimitys nuorille, erityisesti tytöille, jotka kuuntelivat esim. etnomusiikkia, pukeutuivat peittävästi väljiin hameisiin ja villapaitoihin ja ylipäätään pitivät hieman erilaisista asioista kuin keskivertoikätoverinsa. Ernut olivat melko hiljainen, omalaatuinen ryhmänsä. Japanilla tai söpöydellä sen kanssa ei ollut tekemistä; jotkut toki harrastivat myös japanilaista (pop)kulttuuria, mutta Nippon ei ollut mikään määrittävä tekijä. Filosofia, eettis-moraaliset pohdiskelut, ympäristöasiat, jonkinasteinen maailmantuska ja avoimuus maailmaa kohtaan olivat mielestäni tyypilisiä ernuille. Tosin minuakin kutsuttiin joskus ernuksi, koska harrastin näyttelemistä, kirjoittamista enkä juonut, tupakoinut, bilettänyt, osallistunut abiristeilyihin yms. tai seurustellut; toisin sanoen tehnyt monia sellaisia asioita joita ikäryhmäni muut jäsenet, monet ystävänikin, harrastivat.

      Tuohon aikaan Flow -festarit olivat sellainen ernujen juttu. Nykyäänhän kyseinen tapahtuma taitaa taas kuulua ns. hipsterikulttuuriin. Ehkä tässä ryhmässä on jotakin samaa kuin ernuissa; tosin ernu nimitystä ei käytetty halventavasti eikä ernuuteen kuulunut korostettu (itse)ironia. Tosin koko hipsteriys/ernuus/tavallisuus ovat jotakuinkin mahdottomia määritellä. Eikä se edes taida olla tarpeellista.

      Sanana ernu on ainakin minun ikäpolveni käytöstä jo kadonnut ja ehkä jossakin, hyvin väljässä mielessä, korvautunut hipsterillä. Nykyään hipsteri-määritelmää käytetään hyvin löyhästi ja koko sana alkaa pikkuhiljaa laimeta kun yhtäältä aletaan tajuta että kaikissa meissä asuu pieni hipsteri ja toisaalta ulkoisten muotituntomerkkien muututtua selkeästi osaksi ns. valtavirran pukeutumista. Ja mikäpäs siinä. Kylä kohta saadaan taas joku alakulttuuri meemien aiheeksi.

      • ernu ja ylpeä siitä

        Ernu -sanaan usein liitetään Japanifanit sun muut, mutta kun ylesestihän se tarkoittaa ERILAISTA NUORTA, niin kaikki erilaset kuuluvat tuohon katerogiaan. Itse olen ernu. Tykkään mekoista, hameista ja kaikesta tyttömäisestä. Nauramme usein massasti pukeutuville nykylissuille kaveriporukkamme kanssa ja suorastaan inhoamme kaikkea massaa. Myönnän toki omistavani vaaleanounaiset converset, mutta kun ne ovat niin ihanan väriset... ;) Erilaisuudessa ei ole siis mitään pahaa, vaikka koulussa haukuttaisiinkin saatanan manghulluksi ja huudeltaisiin japaniksi käytävillä. Elämä on rankkaa ja kiusaaminen on kestettää, sillä se tulee usein ernuuden mukana. :) Tässä jotain 14-vuotiaan tytön näkökulmasta.


    • Raitapöksy

      ERillainen NUori.

      Huomaan että jotkut näistä tyypeistä yrittää olla ernu vaikkeivat oikeasti
      ole. Olen muitten mielestä ernu mutta en huomaa mitään ihmeellistä pikachu-huppareissa taikka raitasukissa, ne ovat tavallisia vaatekaapissani.

      Mielestäni ernu tarkoittaa nuorta joka pukeutuu esim. pelle-asuun kantaen asunsa ylpeästi ja kuunnellen STP-kuuntelen tomppaa- lauluja (XD).

      Hei ihmiset jotka luulette olevanne ernuja, te olette (tai oikeastaan me olemme) vain ihmisiä jotka pukeutuvat kuin animepunkkarit.

    • YLPEÄNÄ MINÄ

      Siis oikeesti! Tää keskustelu on alkanu 2006! Huikeeta!

      FAKTOJA
      Kaikki ERNUt ei oo japanifaneja. Kaikki ERNUt ei lue mangaa, kato animee, puhu japania tms. Se on vaan yks ERNU-tyylin suunta, tai kokonaan eri juttu.

      ERNUt ei välttämättä pukeudu tummiin, tai hanki emo tukkaa. Ernu ei oo sama asia, kun gootti!

      TOSITARINA
      Muutettiin, ku olin 5. Menin eskariin uudessa paikassa. Siellä mua alettiin heti syrjiä. Olin täysin yksin. Menin kouluun.
      2.lk mua alettiin kiusata. Juoruttiin, syrjittiin, haukuttiin... Olin yhä yksin.
      4.lk kiusaaminen paheni, kun väkivalta alkoi.

      Koko tänä aikana mulla ei ollu yhtään kaverii. Kukaan ei puuttunu asiaan. Lopetin opettajalle kertomisen, ja myöhemmin myös kotona puhumisen. Kouluongelma ei ollu mun ainut pulma, mut sillon se oli suurin. Ku olin 12, muutettiin sielt pois. Se ei asioihin auttanu. Oikeestaan kaikki meni vaa pahemmaks. Mut sillon mä sain voimaa. Mun itsetunto hypähti. Viha kuohahti niin täysiä, et se vaan tapahtu. Päätin, etten enää koskaa alennu oleen joku feikki. Olisin aina vaan mä. Silloin musta tuli ERNU. Mulle se ei tarkota Japania. Mulle se tarkottaa omaa sisintä. Sitä, mitä todella olen.

      Mut ne 8 vuotta (5-12) oli hirveitä. Mun eläme ei sisältäny mitään. Se on yhä vaikeeta ja oon vieläki yksin (oon koht 14), mut ainaki täl kaikel on nyt tarkotus. Mul on päämääriä. Sillon en uskonu, et musta tulis mitään. Mut nyt elämä on auennu. Mul on loputon määtä mahdollisuuksia.

      VETOOMUS
      -älä kiusaa ketään koskaan missään minkään takia
      -hyväksy erilaisuus
      -oo oma ittes

      Omistettu kaikille, jotka yämmärtää, miltä musta tuntuu.

    • Anonyymi

      Oot varmaan joku 5 v. "Omg omg mä oon niin uwu

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4047
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2055
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1839
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1568
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1545
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe