Hiukan yli 2 vuotias lapseni oli Tampereen Tohlopin päiväkodissa.
Sain soiton vaimoltani joka ihmetteli miksi ja miten pieni lapseni on tuotu kotio ja kuka tuoja oli. Täysin vieras ihminen oli löytänyt pienen lapsemme kadulta kävelemässä sukkasillaan. Lapsi oli ylittänyt 2 tietä itsekseen ja selvinnyt siitä kuin ihmeen kaupalla.
Miten näin oli päässyt käymään ?
Tässä päiväkodin selitys: Eräs hoitaja oli vienyt 2 lasta vessaan joista toinen oli tämä meidän pienokainen. Vessasta hoitaja oli palannut vain yhden lapsen kanssa ja joka ei ollut meidän lapsi. Tämän jälkeen pienten ryhmä oli aloittanut iltapäivä välipalan syönnin ja kukaan ei ollut huomannut lapsen puuttuvan. Pienten ryhmässä oli 3 hoitajaa töissä sillä hetkellä. Hoitajat huomasivat lapsen puuttuvan vasta kun puolisoni oli soittanut tarhaan ja kysellyt asiaa. Soitin itsekin ja sain ihmettelyjä asiasta tyyliin: ei he ole huomanneet asiaa.
Olen todella kiitollinen henkilölle joka löysi lapsemme.
Miten on onko sinun lapsesi turvassa tarhassa ?
Lasten valvonta päiväkodeissa
43
7476
Vastaukset
- vastuutonta
toimintaa päiväkodin hoitjailta! nosta asiasta metakka ja vaadi kunnon hoitoa lapsellesi! oliko lapsesi osannut neuvoa itse tien kotiin vai miten lapsen löytänyt oli osannut lapsesti kotiin tuoda?
- Nyt toimintaa!!!
Tuo on jo rangaistava teko. Ota yhteys poliisiin ja tee rikosilmoitus. Sitten sosiaalitoimistoon päivähoidosta vastaavalle. Nämä asiat pitää tutkia todella tarkasti, sillä muuten se voi sattua uudestaan.
Syypää voi olla myös Tampereen kaupunki, jos todetaan , että valvonta on ollut puutteellista.
Mutta miten on mahdollista, että hoitajat eivät huomanneet asiaa pitkiin aikoihin!!!??? KÄSITTÄMÄTÖNTÄ!!!
Ota yhteys myös iltapäivälehtiin. Tuommoinen asia ei saa jäädä tähän!!! Näillä toimilla on toki merkitys, silloin määrärahojen tarve kartoitetaan, jos tämänkaltaisia tapahtumia sattuu, ja henkilökuntaa palkataan lisää. Ja nimenomaan pätevän henkilökunnan määrän tulee lisääntyä.- hoitajat..
Jotakin vielä tapahtuu, se on varma. Asun päiväkodin naapurissa, näen jopa sisätiloihin,
kovin on lev(E)äperäistä touhua, eikä syynä ole henkilökunnan määrä vaan LAATU. Lisää henkilökuntaa = lisää läskiä. - eihän sulla koskaan
hoitajat.. kirjoitti:
Jotakin vielä tapahtuu, se on varma. Asun päiväkodin naapurissa, näen jopa sisätiloihin,
kovin on lev(E)äperäistä touhua, eikä syynä ole henkilökunnan määrä vaan LAATU. Lisää henkilökuntaa = lisää läskiä.muuta ole kuin läski ja puurolautanen.
- juu-u
Kyseisen asian lööpistä huomattuani olen todella yllättynyt, että löysin asian tältä foorumilta. Täällähän se paras järki on...
No, jokainen hoitaa asiansa parhaansa mukaan. - äiååäliini
odottaan pihalle toisen saman ikäsen kanssa kun hoitaja meni kauppaan muiden lasten kanssa, ja edessä oli parkkipaikka ja autoja vilisi, sitten oli kaupan nurkan takana ravintola, kuka tahansa humalainen olis voinu napata lapset..tai muu kulkija.Silmin näkijä kertoi asiasta minulle ja soitin ensin hoitajalle(pph)ja sain haukut ja sitten ohjaajalle.PPH-Hoitaja tunnusti tehneensä väärin.Myös muita juttuja sattui.Samainen hoitaja jätti pienen lapsen odottaan omalle pihalleenkin lapsen kun kävi kaupassa.Tai koko lapsi ryhmän kun vei *maksalaatokot jääkaappiin*..huh huh.
- mitä kummaa
juu-u kirjoitti:
Kyseisen asian lööpistä huomattuani olen todella yllättynyt, että löysin asian tältä foorumilta. Täällähän se paras järki on...
No, jokainen hoitaa asiansa parhaansa mukaan.Tämähän on hyvin mielenkiintoinen keskustelunaihe. Toki sitä on hyvä täälläkin puida.
- lasteni
päiväkodissa asiat ovat paremmin. Siellä ainakin lasketaan lapset aina ulkoillessa, leikkiessä, ruokaillessa jne.
- laitoksista
käytäkää perhepäivähoitoa! miksi ette anna lasten olla "kotona", kun siihen on mahdollisuus!!! tykkäisittekö itse, jos teidät vietäisiin joka aamu "säilytykseen" johonki betonibunkkeriin! kukaan ei mielellään ole esim. terveyskeskuksessa tai sairaalassa. päiväkodit on suunnilleen samanlaisia laitoksia... älkääkä sanoko etten tiedä mistä puhun, olen ollut töissä pk;ssa... siellä lapset puetaan, vessatetaan, syötetään jne. kuin liukuhihnalla... lapseni on perhepäivähoidossa, jossa todella rakastaa olla. saa yksilöllistä hoitoa, hyvää kotiruokaa ja syliä, jopa enemmmän kuin kotona (näin on itse sanonut) jne...
- kotihoidossa!!!
Kyllä näin on!! Lasten paikka on kasvaa kotona!! kamalaa mitä sitä voikaan tapahtua!!!!!
- vahinko ei tuu
kotihoidossa!!! kirjoitti:
Kyllä näin on!! Lasten paikka on kasvaa kotona!! kamalaa mitä sitä voikaan tapahtua!!!!!
kello kaulassa
- olisin mielelläni pph
Perhepäivähoito olisi varmasti monelle mieluinen vaihtoehto, ongelma on vain siinä, että nykyään kunnallisia perhepäivähoitajia palkataan tosi vähän. Ja uskon, että suuntana onkin, perhepäivähoitajien edut ajetaan niin alas, että kohta ei ole muita halukkaita perhepäivähoitajiksi, kuin he, joille raha ei työssä merkitse mitään, vaan haluavat esim. hoitaa omat lapset samalla kotona.
- liian kiltti
olisin mielelläni pph kirjoitti:
Perhepäivähoito olisi varmasti monelle mieluinen vaihtoehto, ongelma on vain siinä, että nykyään kunnallisia perhepäivähoitajia palkataan tosi vähän. Ja uskon, että suuntana onkin, perhepäivähoitajien edut ajetaan niin alas, että kohta ei ole muita halukkaita perhepäivähoitajiksi, kuin he, joille raha ei työssä merkitse mitään, vaan haluavat esim. hoitaa omat lapset samalla kotona.
olen samaa mieltä että pph:n edut ajetaan alas. toisaalla puhutaa suureen äänneen pph:n työn arvostuksesta mutta kun se ei riitä elämiseen vaan siihen kun tarvitsee rahaa.olemmeko naiset liian kilttejä?
- kirjoittaa
asiasta
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200610035199195_uu.shtml- johtajan kommentti
Olipas tuokin hyvin sanottu. Itselläni on ollut vastaavantyyppisiä ongelmia oman poikamme kanssa. Poika oli useita kertoja kateissa, vaikka henkilökuntaa oli kyllä tiedotettu pojan häviämistempuista jo etukäteen. Lääkärinlausuntoja ja muita ei otettu ilmeisesti todesta. Meillä onneksi lapsi teki katoamistemppunsa yleensä niin, että piiloutui päiväkotiin, mutta pari kertaa oli kiivennyt aidan yli karkuun.
Siirto erityisryhmään vasta auttoi, siellä huolemme otettiin todesta. Meille sanottiin mm. ettei päiväkodeissa ole resursseja vahtia yhtä lasta, mutta avustajaakaan ei lapsi saanut. Päiväkoti oli kuitenkin tarpeellinen kuntoutuksen vuoksi. Luottamus kunnalliseen hoitoon meni kyllä, ja seuraava lapsemme ei koskaan lähtenyt kunnalliseen, vaan valitsimme yksityisen vaihtoehdon, vaikka se hiukan kalliimpi ratkaisu olikin. Sama on edessä nyt kahden nuorimman kanssa, kunnalliseen en heitä anna.
Asiaa selvitellessä tuli kyllä varsin selväksi päiväkodin johtajan kanta, hän sanoi mm, että näitä tapahtuu paljon, eikä ole aina aiheellista niistä edes jälkikäteen vanhemmille ilmoittaa. Sosiaalitoimen johtaja kuitenkin vastasi kyselyihimme ihan asiallisesti, ja lupasi selvittää asiaa. Mene ja tiedä johtiko se sitten mihinkään muutokseen. - cecil d.
johtajan kommentti kirjoitti:
Olipas tuokin hyvin sanottu. Itselläni on ollut vastaavantyyppisiä ongelmia oman poikamme kanssa. Poika oli useita kertoja kateissa, vaikka henkilökuntaa oli kyllä tiedotettu pojan häviämistempuista jo etukäteen. Lääkärinlausuntoja ja muita ei otettu ilmeisesti todesta. Meillä onneksi lapsi teki katoamistemppunsa yleensä niin, että piiloutui päiväkotiin, mutta pari kertaa oli kiivennyt aidan yli karkuun.
Siirto erityisryhmään vasta auttoi, siellä huolemme otettiin todesta. Meille sanottiin mm. ettei päiväkodeissa ole resursseja vahtia yhtä lasta, mutta avustajaakaan ei lapsi saanut. Päiväkoti oli kuitenkin tarpeellinen kuntoutuksen vuoksi. Luottamus kunnalliseen hoitoon meni kyllä, ja seuraava lapsemme ei koskaan lähtenyt kunnalliseen, vaan valitsimme yksityisen vaihtoehdon, vaikka se hiukan kalliimpi ratkaisu olikin. Sama on edessä nyt kahden nuorimman kanssa, kunnalliseen en heitä anna.
Asiaa selvitellessä tuli kyllä varsin selväksi päiväkodin johtajan kanta, hän sanoi mm, että näitä tapahtuu paljon, eikä ole aina aiheellista niistä edes jälkikäteen vanhemmille ilmoittaa. Sosiaalitoimen johtaja kuitenkin vastasi kyselyihimme ihan asiallisesti, ja lupasi selvittää asiaa. Mene ja tiedä johtiko se sitten mihinkään muutokseen.Johtajat ovat vastuutaan pakoilevia luusereita. Ajatelkaapa MIES päiväkodin johtajaksi, jos hän tekisi tuollaista, lopputilin saisi.
- just joo
...Lapsen äiti oli KOTONA juuri lähdössä hakemaan lasta päiväkodissa, kun karannut lapsi tuotiin naapurin toimesta kotiin. Ja Hoitajat ovat vastuuttomia? Miksi lasta pidetään hoitopaikassa, kun äiti on kotona? Sitä ei lööpissä kysellä.
- hoitsuus
just joo kirjoitti:
...Lapsen äiti oli KOTONA juuri lähdössä hakemaan lasta päiväkodissa, kun karannut lapsi tuotiin naapurin toimesta kotiin. Ja Hoitajat ovat vastuuttomia? Miksi lasta pidetään hoitopaikassa, kun äiti on kotona? Sitä ei lööpissä kysellä.
subjektiivinen päivähoito,tarkoittaa että jokaisella lapsella on oikeus olla päiväkodissa,vaikka vanhemmat ovat kotona. Paikan saa hakea jokaikinen isä/äiti lapselleen.
- omaan
hoitsuus kirjoitti:
subjektiivinen päivähoito,tarkoittaa että jokaisella lapsella on oikeus olla päiväkodissa,vaikka vanhemmat ovat kotona. Paikan saa hakea jokaikinen isä/äiti lapselleen.
Äiti voi olla kotona erinäisistä syistä (äidin mielenterveysongelmat, lapsen tarpeet ym.) ja on katsonut lapsen parhaaksi laittaa/pitää hänet päiväkodissa. EI pidä mennä arvostelemaan toisten ratkaisuja, jos ei edes tiedetä perimmäisiä syitä. Sitäpaitsi ne asiat eivät edes kuulu ulkopuolisille.
- Juustina
Eikö kukaan todellakaan ota minkäänlaista vastuuta? Pitääkö jotakin todella kamalaa taphtua ennen kuin asioihin puututaan?
Minulla on sellainen käsitys, että vanhemmatkin vain hiljaa kärsivät, koska vaihtoehtoja ei ole ja eivät toisaalta halua, että oma lapsi joutuu silmätikuksi.
Mielestäni päiväkodista olisi vähintäin pitänyt heti tulla viestiä, että asia tutkitaan perinpohjin ja varmistetaan, ettei tällaista tule enää tapahtumaan.- LTO
Toivottavasti kaikki vanhemmat jo vihdoin tajuavat,että lapsia ei kannata viedä päiväkotiin, vaan hoitaa heidät itse kotona. Näin vältyttäisiin kaikilta laiminlyönneiltä ja vastuuttomuuksilta ja kaikki lapset olisivat paljon onnellisempia.Koska kun näitä palstoja lukee, tulee tunne, että kaikki vanhemmat ovat tosi tyytymättömiä päiväkoteihin ja lapsilla on siellä vain kurjaa. Jopa niin kurjaa, että karkailevat!
- on kahdelle
lapselle hakemus vetämässä päiväkotiin, vaan taidan hakea paperit pois. Ikävää jatkuvasti lukea ja kuulla tälläisistä tapauksista.
- tuntuu sitten
kun omalle kohdalle sattuu, päiväkodit ovat isojen naisten suojatyöpaikkoja, katsokaa nyt tarkkaan päiväkodeilla, huolisitteko työntekijöiksi firmaanne niitä kankeita, 40-50 luvulla syntyneitä vanhuksia, joilla osalla jo vanhainkotipaikka haussa.
Muutama tippa kun sataa vettä, eipä näy puistoissa päiväkotilapsia, tekisi niillekin hyvää tutustua veteen ja kuraan,
mutta hoitajat eivät viitsi lähteä sateeseen , menee kampaus uusiksi,
jotain pitäisi asialle tehdä. Hoitajat ovat täysin vastuuttomia, tottakai asiallisiakin on, mutta suurin osa joutaa kotiin makaamaan.
Olin itse pari viikkoa päiväkodissa, jonka johtaja söi hirmuannoksen ja sen jälkeen kellahti sohvalle makaamaan. Oli se kyllä outoa käytöstä. - ole kauaakaan
tuntuu sitten kirjoitti:
kun omalle kohdalle sattuu, päiväkodit ovat isojen naisten suojatyöpaikkoja, katsokaa nyt tarkkaan päiväkodeilla, huolisitteko työntekijöiksi firmaanne niitä kankeita, 40-50 luvulla syntyneitä vanhuksia, joilla osalla jo vanhainkotipaikka haussa.
Muutama tippa kun sataa vettä, eipä näy puistoissa päiväkotilapsia, tekisi niillekin hyvää tutustua veteen ja kuraan,
mutta hoitajat eivät viitsi lähteä sateeseen , menee kampaus uusiksi,
jotain pitäisi asialle tehdä. Hoitajat ovat täysin vastuuttomia, tottakai asiallisiakin on, mutta suurin osa joutaa kotiin makaamaan.
Olin itse pari viikkoa päiväkodissa, jonka johtaja söi hirmuannoksen ja sen jälkeen kellahti sohvalle makaamaan. Oli se kyllä outoa käytöstä.Tekstisi tasosta ja provoilusta päätellen ei varmaankaan ole kauaa kun olet päiväkodissa ollut... päivähoidossa nimittäin.
- kahden lapsen äiti
Heip! Älä lannistu! Onneksi näitä ei tapahdu usein. Kotonakin voi sattua onnettomuuksia, kertoihan kyseisen lapsen äiti tai isäkin, että poika karkailee myös kotona. Koti on tunnetusti se "vaarallisin" onnettomuusaltein paikka! Minä ainakin aion pistää myös toisen lapseni kunnalliseen päiväkotiin. Kotiin en voi pidemmäksi ajaksi jäädä. Yksityisellä on kuulemma huonommat palkat, (mielestäni voi vaikuttaa henkilökunnan motivaatioon...en kuitenkaan tiedä) Perhepäivähoitoon en luota virikkeiden, kunnan huonon valvonnan ym. takia. Että sillee =)
- perhepäivähoidosta
kahden lapsen äiti kirjoitti:
Heip! Älä lannistu! Onneksi näitä ei tapahdu usein. Kotonakin voi sattua onnettomuuksia, kertoihan kyseisen lapsen äiti tai isäkin, että poika karkailee myös kotona. Koti on tunnetusti se "vaarallisin" onnettomuusaltein paikka! Minä ainakin aion pistää myös toisen lapseni kunnalliseen päiväkotiin. Kotiin en voi pidemmäksi ajaksi jäädä. Yksityisellä on kuulemma huonommat palkat, (mielestäni voi vaikuttaa henkilökunnan motivaatioon...en kuitenkaan tiedä) Perhepäivähoitoon en luota virikkeiden, kunnan huonon valvonnan ym. takia. Että sillee =)
äläkä usko juoruja ja mollauksia! perhepäivähoitoa valvotaan tiukasti ja virikkeitä tulee lapselle riittäväti ja yksilöllisesti!
- valvookin
perhepäivähoidosta kirjoitti:
äläkä usko juoruja ja mollauksia! perhepäivähoitoa valvotaan tiukasti ja virikkeitä tulee lapselle riittäväti ja yksilöllisesti!
luuseri valvoo luuseria
- sanon kokemuksesta ihan
kyllä valvontaa pitäs tehostaa.Monessa.Pieni lapsi pitää vaaroilta suojata ja kuka sen tekee ellei aikuinen.Pois juoruilut ja muu tekeminen ja keskittyminen lastenvalvontaan.Puhun ihan kokemuksesta.Pieni lapsi kiipeilee ja kokilee kaikkea,aikuisen silmä kovana pitää vastuunsa tuntea.Myös vaarojen ennalta ehkäisy tärkeää.
- minun lapsillenikin hoidoss...
sitten vinkistä vaarin ja pistitte asian lööppeihin...
- ettei käynyt
Hyvä, ettei käynyt hullummin. Voisitko pitää asiaa vielä julkisesti esillä, jotta saataisiin aikaan parannusta tähän asiaan. Asumme itsekin Tampereella. Kirjoita vaikka vielä tapauksesta jotain Aamulehden yleisönosastoon tai kysy toimitukselta, haastattelisivatko he teitä vaikka kuvan kera lehteen.
- senkin pellet
Te olette unohtaneet että päiväkoti hoito on ryhmähoitoa... ei siellä ne työntekijät kato yhden lapsen perään! ne katsotaan siis ryhmänä!
Haluan nähdä sen hoitajan joka osaa hoitaa 12 lasta yksilöllisesti!!Vaikka olisikkin 3 aikuista..- Ope pk:sta
Kyllä olisi hyvä, jos Suomeenkin yleistyisi EU:n myötä keskieurooppalainen malli ja äidit jäisivät kotiin hoitamaan lapsiaan. Nythän ne kuskataan ihan vauvoina jopa 10:ksi tunniksi vieraiden hoitoon. Ja sitten valitetaan ja marmatetaan. Kun hoitaa lapsensa itse, saa varmasti sitä, mitä omalle lapselleen toivoo ja haluaa.
Ope pk:sta kirjoitti:
Kyllä olisi hyvä, jos Suomeenkin yleistyisi EU:n myötä keskieurooppalainen malli ja äidit jäisivät kotiin hoitamaan lapsiaan. Nythän ne kuskataan ihan vauvoina jopa 10:ksi tunniksi vieraiden hoitoon. Ja sitten valitetaan ja marmatetaan. Kun hoitaa lapsensa itse, saa varmasti sitä, mitä omalle lapselleen toivoo ja haluaa.
Olen ihan samaa mieltä,lapsen voi hoitaa kotona itsekkin ja ei tarvitse syytellä huonosta hoidosta muita.Mutta,kun on näitä vanhempia jotka menevät töihin koska siellä pääsee joskus paljon vähemmällä kuin kotona.Ja kehdataan valittaa vielä huonosta hoidosta kun ei itse jakseta sitä yhtäkään hoitaa.Päiväkodissa hoitaja joutuu katsomaan yhtäaikaa jopa seitsämään saman ikäistä.Vaihtaan vaippaa,pesemään,syöttämään ja kokoajan sylissä kantamaan.Ei käy varmaan itsellä mielessä jaksaisitko itse noin monen samanikäisen kanssa koko päivää ja vielä vanhempien hauklkumiset päälle.Kannattaa mennä päiväksi kokeilemaan eikä aina valittaa ja miksi tehdä lapsia jos ei niitä jaksa hoitaa kuin sen pakollisen ajan.
- äityli26
**** kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä,lapsen voi hoitaa kotona itsekkin ja ei tarvitse syytellä huonosta hoidosta muita.Mutta,kun on näitä vanhempia jotka menevät töihin koska siellä pääsee joskus paljon vähemmällä kuin kotona.Ja kehdataan valittaa vielä huonosta hoidosta kun ei itse jakseta sitä yhtäkään hoitaa.Päiväkodissa hoitaja joutuu katsomaan yhtäaikaa jopa seitsämään saman ikäistä.Vaihtaan vaippaa,pesemään,syöttämään ja kokoajan sylissä kantamaan.Ei käy varmaan itsellä mielessä jaksaisitko itse noin monen samanikäisen kanssa koko päivää ja vielä vanhempien hauklkumiset päälle.Kannattaa mennä päiväksi kokeilemaan eikä aina valittaa ja miksi tehdä lapsia jos ei niitä jaksa hoitaa kuin sen pakollisen ajan.
se on kuule semmonen homma et siitä kotona hoitamisesta ei makseta kuin 500€/kk ja se onki sit siinä! eli maksaakseni oman osani vuokrasta,laskuista,elämisestä,lapsen kuluista pitää itse saada ainakin 1200€/kk eli vaikka kuinka haluaisinki lastani hoitaa kotona niin mistäs meinaat et TAION 700€/kk lisää rahaa??!!
eli mitä nyt tulee mieleen ni olisko tommonen työnteko mitään.
oma lapseni on kunnallisessa päivähoidossa,MINÄ maksan siitä,ne ihmiset hoitavat MINUN lastani ja totta piru vie valitan kun on valittamisen aihetta!
eli jos arvon hoitajat kokevat työnsä raskaaksi,ei jaksa ottaa lapsen VANHEMMILTA palautetta,taikka eivät jaksa olla skarppina hoitamassa toisten ihmisten lapsia iloisin mielen muistaen valtavan vastuunsa niin silloin ovat aivan väärällä alalla joten silloin kannattaa vaihtaa alaa.
saati jos eivät muista että ovat asiakaspalvelu-ammatissa,koska sitä se on kaikinpuolin.itse olen ollut päiväkodissa töissä joten tiedän varsin hyvin mistä puhun.
ja kaiken kukkuraksi kyseisessä päiväkodissa on tällä vkolla tapahtunut kaksi kertaa laiminlyöntejä,alle 2 vuotias lapseni pääsi vaeltelemaan ilman hoitajien valvontaa paikkoihin jossa olisi voinut tapahtua vaikka mitä tapaturmia,ja minä vielä molempina kertoina itse mennessäni päiväkotiin saavuin juuri todistamaan tapahtumia.
joten nyt ensi viikolla alkaa vakavat keskustelut siellä ja taidan haluta lapselleni yksilöllisempää,turvallisempaa hoitoa.eli hoitopaikka vaihtoon varmaankin.mutta kun tiedän miten tiukilla ehdoilla mennään päiväkodeissa,miten vähän kaikkea ja kuinka paljon lapsia niin kaikki kunnia ammatti-hoitajille!mutta lapseni on elämäni tärkein aarre ja hänen turvallisuudestaan en tingi yhtään!rahat on vaan hankittava jostain ja se on sitten sitä työtä tehtävä.näin on näreet. - äiti ja pph
heti kun tapahtuu jotain päiväkodissa tai pp-hoidossa tulee kauheat kirjoitukset. Kyllä lapsia hukkuu, karkaa, jäävät auton alle ja vaikka mitä omankin äidin hoidossa. Kukaan ei varmaan tahallaan te mitään sellaista joka olisi lapselle vaaraksi oliko sitten päiväkoti tai pp-hoito tai kotihoito. Missä on ihmisiä tapahtuu myös vahinkoja. Kun ajattelee miten suuret ryhmät päiväkodeissa on, niin ei ole ihme ettei useammin tapahdu mitään.Jos sitten joskus tapahtuu niin ei tarvitse heti olla syyttämässä.
- maksatko sinä minulle siitä?
Voi, niin niin mielelläni pitäin lapseni kouluun menoon asti kotihoidossa. Mutta valitettavasti nyky-yhteiskunta on niin kallista ja ajattelee vaan tehokkuutta työelämässä, ettei se ole mahdollista! Kotiin jäävä saa niin vähän rahaa, siihen nähden mitä lapsiperhe kuluttaa, ettei ole kaikilla mahdollista jädä kotiin. Äitiyloman jälkeen on PAKKO mennä töihin vaikka lapsi on 10kk! Tällä maassa ei mikään ole ilmaista, eikä edes halpaa!
- kiukustunut nykymaailman me...
maksatko sinä minulle siitä? kirjoitti:
Voi, niin niin mielelläni pitäin lapseni kouluun menoon asti kotihoidossa. Mutta valitettavasti nyky-yhteiskunta on niin kallista ja ajattelee vaan tehokkuutta työelämässä, ettei se ole mahdollista! Kotiin jäävä saa niin vähän rahaa, siihen nähden mitä lapsiperhe kuluttaa, ettei ole kaikilla mahdollista jädä kotiin. Äitiyloman jälkeen on PAKKO mennä töihin vaikka lapsi on 10kk! Tällä maassa ei mikään ole ilmaista, eikä edes halpaa!
On ehkä nyky-yhteiskunnassa kallista, mutta kyllä joissakin lapsiperheissä äiti on kotona lapsen kouluikään saakka ja hekin pärjäävät.Esim. ystäväni oli kotona kahden lapsen kanssa ja hänen miehensä opiskeli saman aikaisesti ja hekin pärjäsivät taloudellisesti siihen saakka, kunnes lapset menivät eskariin.Et olisko vaan nykymaailmassa nyt kuitenkin niin et miten itse haluaa elää.Jos haluaa asua 300 000 euron omakotitalossa ja ajella 30 000 euron mersulla ja kuskata lapsia kallissa turhanpäiväissä harrastuksissa niin ehkä tosiaan on kallista.Mutta onko se kallista, jos viettäisikin yhteisiä hetkiä lasten kanssa kotona nauttien vain toistensa seurasta?Eikä kodin tarvitse olla mikään lukaali,tavallisen perheen koti riittää vallan mainiosti.Ja jos ei rahat riitä kasvattamaan lasta vaan joutuu laittaa hänet kunnan kasvatettavaksi niin olisi nyt miettinyt kaks kertaa alkaako niitä edes tekemään.Ei mitenkään sinulle henkilökohtaisesti, mutta ihmisille laitettavaksi mietintään.
- ei puolustamista
mutta lehtien kirjoituksista seuraava. Jutuista päätellen lapsi on päässyt ulos sisätiloista (sukkasillaan jne). Hoitajia ei voi puolustella valvonnan laiminlyönnistä. Mutta kaksivuotias tuskin saa itse ovia ja porttia auki. Eli lieneekö päässyt ulos jonkun vanhemman hakiessa omaa lastaan? Eikö kukaan aikuinen ole huomannut vieraan lapsen livahtvan ulos kun itse menee ovesta ja vielä portistakin? Kuka oli jättänyt portin auki, jos koko henkilökunta oli sisällä?
- kokemusta on
Ainakin meillä ei aita ja portti ollut lapselle kuin hidaste...
- hoituri
kokemusta on kirjoitti:
Ainakin meillä ei aita ja portti ollut lapselle kuin hidaste...
niin kamalaa päiväkodissa.On myös päiväkoteja joissa aidosti välitetään ja rakastetaan pikkuisia ja vähän isompiakin lapsia.On totta että me kaikki vanhenemme,tekin 80-luvun lapset,ollette joskus viisi-kuusikymppisiä.Olette siis suoja töissä työpaikassanne silloin?Vai perustetaanko Suomeen viisikymmentä täyttäneitten työpaja,jonne sitte kaikki ennen eläkeikää päätyvät,tekin 80-luvun lapset.?On myös siis päiväkoteja joissa jopa yli viisikyppiset touhuvat ja hoitavat loistavasti lapsia.
Sitä en voi mitenkään ymmärtää miten lapsi on voinut olla hoitajien huomaamatta niin kauan pois.Siinä ei ole mitään puolustettavaa.Ei vaan pidä yleistää.Oma lapseni on ollut kunnallisessa perhepäivähoidossa kahdessa eri paikassa,toinen oli todella loisto paikka,toisesta en voi sanoa samaa.Vein hänet kunnalliseen päiväkotiin ja hyvää hoitoa hän siellä sai.Ei pidä siis yleistää perhepäivähoitopaikkojakaan.Niin ja monella lapsella on todella kivaa päiväkodissa,olisittepa kuulleet sen ihanan naurun perjantaina välipala pöydässä kun pikku piltit oikein nauraa räkättivät-:) - ei puolustamista
hoituri kirjoitti:
niin kamalaa päiväkodissa.On myös päiväkoteja joissa aidosti välitetään ja rakastetaan pikkuisia ja vähän isompiakin lapsia.On totta että me kaikki vanhenemme,tekin 80-luvun lapset,ollette joskus viisi-kuusikymppisiä.Olette siis suoja töissä työpaikassanne silloin?Vai perustetaanko Suomeen viisikymmentä täyttäneitten työpaja,jonne sitte kaikki ennen eläkeikää päätyvät,tekin 80-luvun lapset.?On myös siis päiväkoteja joissa jopa yli viisikyppiset touhuvat ja hoitavat loistavasti lapsia.
Sitä en voi mitenkään ymmärtää miten lapsi on voinut olla hoitajien huomaamatta niin kauan pois.Siinä ei ole mitään puolustettavaa.Ei vaan pidä yleistää.Oma lapseni on ollut kunnallisessa perhepäivähoidossa kahdessa eri paikassa,toinen oli todella loisto paikka,toisesta en voi sanoa samaa.Vein hänet kunnalliseen päiväkotiin ja hyvää hoitoa hän siellä sai.Ei pidä siis yleistää perhepäivähoitopaikkojakaan.Niin ja monella lapsella on todella kivaa päiväkodissa,olisittepa kuulleet sen ihanan naurun perjantaina välipala pöydässä kun pikku piltit oikein nauraa räkättivät-:)En tiedä kenelle osoitit kirjoituksesi, mutt apolku viittasi minun kirjoitukseeni. Olen aivan samaa mieltä että tätä juttua ei voi yleistää.
Kymmenet tuhannet lapset Suomessa ovat päiväkodissa, lapset, vanhemmat ja hoitajat ova tyytyväisiä yhteistyöhön ja päivähoidon laatuun. Itse kuulun näihin vanhempiin (tosin omat on jo pitkälle kouluiässä).
Eikä päivähoidon turvallisuus ole kiiinni hoitajien iästä eikä edes aina työkokemuksen määrästäkään. - Laatuhoitaja
ei puolustamista kirjoitti:
En tiedä kenelle osoitit kirjoituksesi, mutt apolku viittasi minun kirjoitukseeni. Olen aivan samaa mieltä että tätä juttua ei voi yleistää.
Kymmenet tuhannet lapset Suomessa ovat päiväkodissa, lapset, vanhemmat ja hoitajat ova tyytyväisiä yhteistyöhön ja päivähoidon laatuun. Itse kuulun näihin vanhempiin (tosin omat on jo pitkälle kouluiässä).
Eikä päivähoidon turvallisuus ole kiiinni hoitajien iästä eikä edes aina työkokemuksen määrästäkään.Kyllähän tästäkin tapauksesta huomaa,että henkilökuntaa on liian vähän suhteessa lapsiin.Juuri tuohon aikaan ryhmässä on normaalisti enään 2hoitajaa,ja lapsia tietenkin samanverran kun aamulla..Järkyttävä tapaus!en haluaisi olla niiden työntekijöiden housussa.
- TyhmiäTollojaHoitajia
Meidän lähipäiväkodissa oli johtaja huolissaan aina kaikesta paitsi ei tollo tajunnut lasten turvallisen leikkimisympäristön suhteen asioista mitään, liukumäen jälkeen maassa oli syvä monttu johon törmäsi aina kovaa vauhtia ahteri edellä kuin seinään, moni lapsi itkien valitti selkäänsä.
Mutta kuulemma sattuuhan sitä ja se vain kasvattaa luonnetta, kun asiasta mainitsi niin ei kuulemma tarvitse puuttua päiväkodin asioihin kun siellä kuulemma tiedetään ja osataan lastenhoito paremmin kuin kodeissa ja kodeissa kuulemma olisi paljonkin lastensuojelulla tehtävää.
Eli omia mokia yritettiin peitellä taas tyypilliseen tapaan uhkailemalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368