Kauanko jyrsijä voi olla yksin kotona???

haluan_jyrsijän

Me olemme perheen kanssa miettineet että otettaisiin joku jyrsiä. KYSYMYS: kauanko jyrsijä voi olla kotona?? En saa jyrsijää jos en saa tietää tätä!!!!! tosi tärkeetä!!!

9

4088

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----------

Mielestäni mitään jyrsijää/jyrsijöitä ei kannata jättää päivää kauemmin keskenään, koska on mahdollisuus, että ne jäävät vaikka jumiin johonkin, alkavat tappelemaan, vesipullo rikkoutuu tai vesikuppi kaatuu... jne. Eli omasta mielestäni vuorokausi, "hätätapauksessa" kaksi, on maksimi.

• SilverFox

Se viikonloppu on ehdoton maksimi, mut ei mielellään sitäkään. Itse olen sen vuorokauden (tai vähän reilu) pitänyt marsujani ja hiiriä itekseen.
        Viikonloppu reissun ajaksi olen kysynyt josko joku aina kävis kerran kahtoo, et kaikki on ok, ja antaa vähän sapuskaa.
        Eli jos pe-su olen pois niin joku on la. käynyt vilkaiseen otuksia

• Bööökkk
        SilverFox kirjoitti:

Se viikonloppu on ehdoton maksimi, mut ei mielellään sitäkään. Itse olen sen vuorokauden (tai vähän reilu) pitänyt marsujani ja hiiriä itekseen.
        Viikonloppu reissun ajaksi olen kysynyt josko joku aina kävis kerran kahtoo, et kaikki on ok, ja antaa vähän sapuskaa.
        Eli jos pe-su olen pois niin joku on la. käynyt vilkaiseen otuksia

Moi! Joo oon ihan samaa mieltä ei saa jättää lemmikkiään enempää kuin 1vuorokautta yksikseen!!!!! itse en jätä ollenkaa yksin marsujani kun lähdemme esim mökille mut jos menee esim: risteilylle niin sillon päivän on ollu yksin kotona! :DDDDDDDDD

• daisy..
        Bööökkk kirjoitti:

Moi! Joo oon ihan samaa mieltä ei saa jättää lemmikkiään enempää kuin 1vuorokautta yksikseen!!!!! itse en jätä ollenkaa yksin marsujani kun lähdemme esim mökille mut jos menee esim: risteilylle niin sillon päivän on ollu yksin kotona! :DDDDDDDDD

Marsut pärjäävät päivän itsekseen ja gerbiilit kaksi. Jos olemme koko viikonlopun poissa, käy kaverimme lauantaina päivällä katsomassa että kaikki on kunnossa ja antamassa ruokaa, vaihtamassa vedet! :)

• jyrsiän omistaja

kyl niit ainaki 1 viikon voi jättää yksi mut se riippuu ottaaks niit kaks ja riippuu kyl jyrsijästäki.kyl ne vähän aikaa ainaki jos ruokaa on tarpeeks ja muuta. mitä oot ajatellu mink ottaisit
      !

• että ihan

ilman,että,kukaan käy kattomassa,antamassa vettä,ruokaa.Menee jo eläinrääkkäyksen puolelle.
        Nehän voi jäädä johki nalkkiin, satuttaa ittensä,ja jos ovat tott. jalotteluun,hermostuvat toisiinsa, kun ei pääse, voivat tapella.......
        EI MILLOINKAAN VIIKOKSI.Korkeintaan pari pv. oli eläin mikä tahansa,ilman tarkistuskäyntejä.

• suski87

Jyrsijät ja kanit pärjäävät keskenään korkeintaan viikonlopun, toki hieman yksilöstäkin riippuen. Tällöinkin mielestäni vain, jos eläimellä on lajitoverin seuraa (syyrialaisia ja talvikoita lukuunottamatta) ja tilava asumus. Yksilökohtaiset erot tulevat esille esim. sairasteluherkyydessä; jos tietää oman kaninsa saavan herkästi ummetusta, ei sitä etenkään karvan lähdön aikaan kannata jättää valvomatta välttämättä edes vuorokaudeksi. Sairasta eläintä tai toipilasta ei tietenkään myöskään voi jättää oman onnensa nojaan viikonlopuksi, vaan se tarvitsee jonkun antamaan lääkkeen ja tarkkailemaan sen tilaa.

Ihanteellisinta tietenkin olisi, jos saisi jonkun kyseisen eläimen/lajin hyvin tuntevan ihmisen käymään päivittäin tarkastamassa eläinten kunnon. Ruokaa ja juomaa eläimille pystyy kyllä jättämään tarpeeksi viikonlopun ajaksi, mutta eläimet taatusti arvostaisivat jaloittelutuokiota ja niiden terveydentila olisi hyvä tarkastaa, pienet kun saattavat mennä nopeastikin huonoon kuntoon.

• hamsterista.

Hamsterin lomahoito
      Siis yleisissä hamsterin hoitosuosituksissa sanotaan yleensä että pärjää 2-3päivää yksikseenkin, tässä esimerkkinä Suomen Hamsteriyhdistyksen ohje:

"Hamsteri selviää hoidotta 2–3 päivää, mikäli sille annetaan tarpeeksi ruokaa lomalle lähdettäessä. Ennen lomalle lähtöä häkki puhdistetaan. Hamsterille laitetaan runsain mitoin vettä ja kuivamuonaa. Hamsterilla on hyvä olla vesikuppi tai ylimääräinen juomapullo varalla. "

http://www.hamsteriyhdistys.net/syyrialaisenhoitoohje.html

Kuitenkin vaarana on aina onnettomuuksien vaara, kuten hamsterin jumittuminen, juomapullon rikkoontuminen tms. ja ohjeistus todellakin koskee terveitä yksilöitä. Itse olen roborovski- poikani jättänyt monesti kolmeksikin päiväksi keskenään ja hyvin pärjäävät. Yleensä joku on kuitenkin käynyt niitä välillä kurkkaamassa että kaikki on ok. Ei ole kiva tulla takaisin kotiin, jos hamsteri roikkuu päästään pinnojen välissä tms. tämähän voi kuitenkin tapahtua muulloinkin kuten yöaikaan tai koulu/työpäivän aikana.
      3päivää pidempää en hamsteria yksi kuitenkaan jättäisi.

• tyvärr84

Itse olen käynyt katsomassa jyrskiäni (2 degua ja 2 gerbiiliä) joka 2. päivä. En mielellään anna muiden hoitaa otuksiani, joten ajan niiden vuoksi 100km (olen silloin porukoilla), jotta voi itse tarkastaa niiden voinnin, vaihtaa veden, tarkistaa ruuan määrän ja onko niillä tekemistä. Lisäksi päästän molemmat jaloittelemaan suihkuhuoneeseen vuorotellen n. puoleksi tunniksi kerrallaan. Jos lähden kauemmaksi, järjestän reissun niin, että tulen 3. päivänä takaisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe