Itsemurha

-angel-

Tämä ei virallisesti ole mikään novelli tai tarina. Lähinnä asia aine. Koska tuolla "kiusaaminen"-palstalla aihe on varsin tuore, joten päätin julkaista jo jonkun aikaa sitten tekemäni aineen. :) Olisi mukava jos ihmiset kommentoisivat.

************************************************


ITSEMURA ON VAKAVA ASIA


Oletko koskan ajatellut itseurhaa? Oletko yrittänyt sitä? Toivon, ettet ol, mutta valitettava tosiasia on, että vuodessa noin 1400 suomalaista tekee itsemurhan. Se on suuri määrä. Ja suurin osa, noin kolme neljäsosaa, on miesten/poikien tekemiä. Se on paljon turhaan kuolleita.

Suomalaisista nuorista noin.15% ajattelee itsemurhaa. Huolestuttavaa ajatella, että suomalaisten nuorten itsemurhaluvut ovat Euroopan korkeimmat.

Itsemurha pitää aina ottaa tosissaan. Jos joku kertoo sinulle, ettei jaksa elää, älä ikinä ajattele, että hän haluaa vain huomiota, koska tilastojen mukaan 60% itsemurhan tekiöistä on kertonut aikeistaan jollekin. Jos nämä 60% itsemurhan tekijöistä olisi otettu vakavasti, silloin, kun siihen oli vielä mahdollisuus, luku voisi olla pienempi, jopa alle 1000 suomalaista. Sekin olisi paljon, mutta jokainen pelastettavissa oleva ihmishenki on tärkeä.

Mikä saa ihmisen ajattelemaan kuolemaa tai itsensä vahingoittamista? Taustalla voi olla vaikeat kokemukset elämässä ja siitä johtuva masennus. Mutta ikinä ei kannata heittää toivoa. Masennuksesta voi selvitä. muista, ettet ole yksin ongelmisesi kanssa. Aina on jokaisella ihminen kelle puhua, mutta jotkut eivät käytä hyväkseen tätä tilaisuutta.

Masennus voi johtua useista syistä. joskus siihen ei ole edes virallista syytä. Mutta syitä voi olla, vaikka vanhempien avioero, raiskaus ja siitä tuleva masennus ja itsetuhoiset ajatukset.
Jos joku satuttaa sinua, esim. raiskaus, ei ole hyvä olla yksin. Sun täytyy puhua siitä jollekin, eikä pitää sisällään. Sinä et ole syyllinen. Itsemurha on pysyvä asia. Takaisin ei pääse.

Usein itsemurha on avunhuuto läheisille, eikä sen yrittäjä todella toivo onnistuvansa. Hän haluaa vain apua lähimmäisiltään, jos ei osaa sanoin pyytää niin hän valitsee teon. Mutta valitettavasti, aika usein nämä teot onnistuu.

Yleensä itsemurhaa ajatteleva henkilö on eristäytynyt ja muissa maailmoissa. Se vaikeuttaa tämän henkilön oloa. Masentuneen ihmisen ei ole hyvä sulkeutua, hänen on puhuttava pahasta olostaan jollekin läheisilleen. Muuten, sitten, kun hän on sulkeutunut hän ei enää osaa pyytää apua muuten kuin teolla.

Itsetuhoisen henkilön päihteiden käyttö on erittäin vaarallista. Useat tekevät itsemurhan humalatilassa tai päihteiden vaikutuksen alaisina.

Entäs, jos joku ystäväsi tai lähimmäisesi kertoo sinulle suunnitelmastaan tai ajatuksestaan. Suhtaudu aina vakavasti. Läheisten ihmisten masennuksen huomaa yleensä aika helposti. Jos viettää aikaa henkilön kanssa huomaa, jos hän ailkaa muuttumaan. Jos hän sulkeutuu omiin oloihin, on selkava ja muita eristäytymisen merkkejä. Toinen nuoriei pysty auttamaan yleensä ihmistä, joka haluaa kuolla. -siihen tarvitaan aikuisen apua, mielellään jotain ammattiauttajaa. Jos ystäväsi tai lähimmäisesi haluaa kuolla, näytä, että välität ja haluat auttaa. mutta muista, että et saa painostaa ystävääsi avautumaan. Se voi pelottaa hänet takaisin kuoreensa. Ota ystäväsi paha olo tosissasi ja auta häntä niin paljon, kuin omat voimat riittävät.

Itsemurhasta puhuva saattaa sanoa jotain vihjailevaa. Kuuntele ja ymmärrä henkilöä, vaikka hän puhuisi samoista asioista useaan kertaan. Hän vain haluaa pois asian mielestään.

Kun asia menee liian vakavasti, siis esim. vihjailevista kommenteista viiltelyyn, ota yhteys, vaikka henkilön vanhempiin tai johonkin aikuiseen. Mutta tietenkin vain henkilön luvalla. Vaikka ajatuksesi on vain auttaa, niin kysy ensin ystävältä lupa, yritä saada hänet puhumaan.

Monesti ihminen ajattelee itsemurhaa itsekkäänä tekoa, mutta onko se? Ottakaa huomioon, että itsemurhan tekijä on masentunut ja sulkeutunut. Jokaisella on mielipiteet asiasta, kunhan vain kaikki muistatte, että se on vakava asia. Kuolemasta ei ole paluuta elämään.


*************************************************

13

1277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KultaharjaLeijona

      Kiitos -angel-, tuo puhutteli varmasti monia!
      *ystävällinen hali*

      • -angel-

        No kiitos, ystäväni..:)

        *Halaa*


    • Rêveuse

      ...tämä niitä, joita asia on jossain elämänvaiheessa koskettanut...

      Asiasisällöltään tuo juttusi oli ihan OK, vaikka ei siinä kyllä mitään uutta auringon alla ollut, minulle ainakaan.

      Ihan pikkuriikkisen kriittinen olen aina ollut tuon "itsemurhasta puhuva pitää aina ottaa tosissaan" asian kanssa. Siis kaikki nämä angstaavat pikkuteinitkinkö, jotka yhtenä päivänä ovat 'aivan lopussa ja itsemurhan partaalla' ja seuraavana 'ah-niin-onnellisia-ja-rakastuneita-' Ei juuri minua vakuuta tuo muoti-ilmiö, mutta onneksi sen kyllä _tietää_ milloin on tosi kyseessä, jos ihmistä yhtään tuntee. Vaikkakaan aina ennusmerkit eivät välttämättä ole nuo mainitsemasi...

      "Yhtenä iltana se päätti hypätä sillankaiteelta.
      Puolimatkassa maahan:
      -Ei, ei, seis, takaisin!En minä halua! "

      • -angel-

        niin, mut niitäkin löytyy jotka tekevät sen hetken mieli johteesta, ja mistä tietää kuka tarkoittaa ja kuka ei..??

        No joo..:/


      • Rêveuse
        -angel- kirjoitti:

        niin, mut niitäkin löytyy jotka tekevät sen hetken mieli johteesta, ja mistä tietää kuka tarkoittaa ja kuka ei..??

        No joo..:/

        Löytyy, ehkä, mutta on se melkoisen harvinaista.
        Nimittäin, ei yksikään terve ihminen yhtäkkiä vain päätä tappaa itseään... Kyllä siinä aina _jotain_ taustalla on...

        Ja mistäkö sen tietää? Muuttuneesta käytöksestä (yleensä) ja niin kuin sanoit, toiset yrittävät kiertokautta vihjata, että nyt menee todella huonosti. Vaan jos ei ole ystävää tulkitsemassa tuntoja, niin se onkin sitten paha jo...


      • -angel-
        Rêveuse kirjoitti:

        Löytyy, ehkä, mutta on se melkoisen harvinaista.
        Nimittäin, ei yksikään terve ihminen yhtäkkiä vain päätä tappaa itseään... Kyllä siinä aina _jotain_ taustalla on...

        Ja mistäkö sen tietää? Muuttuneesta käytöksestä (yleensä) ja niin kuin sanoit, toiset yrittävät kiertokautta vihjata, että nyt menee todella huonosti. Vaan jos ei ole ystävää tulkitsemassa tuntoja, niin se onkin sitten paha jo...

        mä sanoin tossa jutussa, että pitää puhua, mutta kukaan masentunut tuskin puhuu mielellään ammatti auttaj.!Mut entä kun ei oo näitä ystäviä?
        Kelle puhua?Uskoisikohan kukaan sitä pahaa oloa mitä on tämän henkilön sisällä?

        Siinä paljon kysymysmerkkejä.


      • Rêveuse
        -angel- kirjoitti:

        mä sanoin tossa jutussa, että pitää puhua, mutta kukaan masentunut tuskin puhuu mielellään ammatti auttaj.!Mut entä kun ei oo näitä ystäviä?
        Kelle puhua?Uskoisikohan kukaan sitä pahaa oloa mitä on tämän henkilön sisällä?

        Siinä paljon kysymysmerkkejä.

        Ammattiauttajille mielellään, tuskin. Väkisinkään ei aina, eipä ketään voi puhumaan pakottaakaan.

        Mutta jos niitä ystäviä ei ole, niin pitäisi kai kehittää joitakin muita keinoja saada purettua tuntemuksiaan. En sitten tiedä, että miten, kun tuollaiseen tilanteeseen en koskaan ole joutunut. Ja sanotaan nyt näin, että kyllä useimmat ihmiset uskovat, jos paha olo on todellista.


    • Hailie Jade

      anteeksi mutta onko kukaan teistä koskaan oikeasti aikonut itsemurhaa..minä nolona myönnän että olen ja vieläkin pyörii päässä..ja oikeasti olen aikonutkin..tappaa itseni..
      ja sanon kokemuksesta että jos harkitsee itsensä tappamista tai haluaa kuolla..silloin on aika huonosti asiat.. kukaan ei tee sitä vain hetkenmielijohtaasta..jos ihminen sitä aikoo uskon että hän on järkyttynyt tai oikeasti jokin on vialla..
      olen kuullut monia juttuja kun poikaystävä on jättänyt jonkun ja on lähteny kännäämään ja kännipäissää ja järkyttyneenä on sitte aikonut tappaa itsensä..
      siis älkää tuomitko minua tämän viestin perusteella..kiitos..mutta itsemura on vakava asia ja kannattaa ottaa tosissaa jos ihmiset puhuvat kuolemisestä ja siitä miten ihana on nukahtaa pois,tai kirjoittavat kuolemasta runoj novelleja yms..
      minä olen ollut masentunut ja viillellyt mutta kukaa ei ole välittäny...viillot eivät kuitenkaan olleet huomion hakua vaan pahanolon purkamista..eli hyvät ihmiset..välittäkää ystävistänne ja tarkkailkaa kaikkea kuolemiseen ja itsemurhaan liittyvaa juttua mitä ystäviltänne tulee..ja ottakaa ne vakavasti..

      • WER

        ystäväni teki itsemurhan kuukausi sitten.Iloinen ja ulospäin suuntautunut;niin kaikki sanoivat kun kuulivat tapahtumasta. niin minäkin olisin häntä luonnehtinut. Luokan pidetyimpiä tyyppejä ja mukana niin monessa.

        Tästäkin huomaamme sen, kuinka vaikeaa on tunnistaa toisen aikeita.Kaveri oli kuitenkin suunitellut asiaa ja oli tehnyt useita päiviä aikaisemmin "merkin" kouluun , jonka ymmärsi vasta tapahtuman jälkeen.

        Hän jätti myös viestin ennen kuin ampui itsensä.Viestissä hän kiitti nykyisiä kavereitaan ja kertoi syyksi koulukiusaamisen, joka oli jatkunut vapaa-ajalla vaikka koulukin oli vaihtunut(lukiolainen).

        Jälkikäteen voi aina jossitella, mutta ei se kelloa käännä taaksepäin.Mutta ei asian käsittely ole pahasta:oman mielenterveyden ja tulevaisuuden kannalta.ehkä minäkin osaan nyt kiinnittää enemmän huomiota kavereitteni käytökseen enkä vähättele "se on vaan huonolla tuulella" tai "krapulaa". Tuska ei näy selvästi, mutta viestejä se antaa...

        Meidän on myös muistettava se että huolehdimme muista niin myös itsestämme.Puhumme asiat ja tuskat niin selviksi etteivät ne enää vaivaisi. Siksi luotettavat ihmiset ovat tärkeitä.Omat väärät käsitykset itsestä saattavat kertyä pikkuhiljaa ja vinouttaa mielikuvaamme elämästämme.jos huommaamme ajattelevamme itsemurhaa edes suht leikkinä, kannattaa pitää varansa ja toimia! Mikään ei ole niin ylitsepääsemätöntä, ettei siitä selviäisi! Se meidän täytyy muistaa!


      • Hailie Jade
        WER kirjoitti:

        ystäväni teki itsemurhan kuukausi sitten.Iloinen ja ulospäin suuntautunut;niin kaikki sanoivat kun kuulivat tapahtumasta. niin minäkin olisin häntä luonnehtinut. Luokan pidetyimpiä tyyppejä ja mukana niin monessa.

        Tästäkin huomaamme sen, kuinka vaikeaa on tunnistaa toisen aikeita.Kaveri oli kuitenkin suunitellut asiaa ja oli tehnyt useita päiviä aikaisemmin "merkin" kouluun , jonka ymmärsi vasta tapahtuman jälkeen.

        Hän jätti myös viestin ennen kuin ampui itsensä.Viestissä hän kiitti nykyisiä kavereitaan ja kertoi syyksi koulukiusaamisen, joka oli jatkunut vapaa-ajalla vaikka koulukin oli vaihtunut(lukiolainen).

        Jälkikäteen voi aina jossitella, mutta ei se kelloa käännä taaksepäin.Mutta ei asian käsittely ole pahasta:oman mielenterveyden ja tulevaisuuden kannalta.ehkä minäkin osaan nyt kiinnittää enemmän huomiota kavereitteni käytökseen enkä vähättele "se on vaan huonolla tuulella" tai "krapulaa". Tuska ei näy selvästi, mutta viestejä se antaa...

        Meidän on myös muistettava se että huolehdimme muista niin myös itsestämme.Puhumme asiat ja tuskat niin selviksi etteivät ne enää vaivaisi. Siksi luotettavat ihmiset ovat tärkeitä.Omat väärät käsitykset itsestä saattavat kertyä pikkuhiljaa ja vinouttaa mielikuvaamme elämästämme.jos huommaamme ajattelevamme itsemurhaa edes suht leikkinä, kannattaa pitää varansa ja toimia! Mikään ei ole niin ylitsepääsemätöntä, ettei siitä selviäisi! Se meidän täytyy muistaa!

        minä unohdin sanoa että kaikkihan eivät näytä pahaaoloaan..ihminen joka on iloinen ja aina pirteä voi ihan hyvin olla oma itsensä vaikka kaikki ei olisikaan hyvin..minäkin olin aluksi..nyt en vain jaksa..en jaksa olla yksin..
        eikä jossittelu auta,ei auta perään itkeminen..ei se tuo ketään takaisin..välittäkää ystävistänne ja läheisistänne jotta he jaksavat..
        minun ystäväni isä teki itdemurhan ja se oli minullekin aika kauheaa.. ystäväni suree häntä..hänen isänsä ei ollut jättänyt viestiä eikä mitään..ystävävni miettiii vieläkin että miksi..vaikka tietää että hänen isänsä oli todella pahasti masentunut.. itsemurha ei ole ratkaisu..mutta joskus se tuntuu ihanalta vaihtoehdolta..joskus tuntuu ihanalta ,kun ajattelee että pääsisi pois täältä..saisi levätä..ei tarvitsisi itkeä..ei tarvitsisi koskaan herätä..mutta ei..en minä voi tehdä sitä..ainakaa vielä..
        mitä minäkin selitän..kukaan kuitenkaan kuuntele.. välittäkää ystävistäne..pitäkää se mielessä..


      • Jessi
        Hailie Jade kirjoitti:

        minä unohdin sanoa että kaikkihan eivät näytä pahaaoloaan..ihminen joka on iloinen ja aina pirteä voi ihan hyvin olla oma itsensä vaikka kaikki ei olisikaan hyvin..minäkin olin aluksi..nyt en vain jaksa..en jaksa olla yksin..
        eikä jossittelu auta,ei auta perään itkeminen..ei se tuo ketään takaisin..välittäkää ystävistänne ja läheisistänne jotta he jaksavat..
        minun ystäväni isä teki itdemurhan ja se oli minullekin aika kauheaa.. ystäväni suree häntä..hänen isänsä ei ollut jättänyt viestiä eikä mitään..ystävävni miettiii vieläkin että miksi..vaikka tietää että hänen isänsä oli todella pahasti masentunut.. itsemurha ei ole ratkaisu..mutta joskus se tuntuu ihanalta vaihtoehdolta..joskus tuntuu ihanalta ,kun ajattelee että pääsisi pois täältä..saisi levätä..ei tarvitsisi itkeä..ei tarvitsisi koskaan herätä..mutta ei..en minä voi tehdä sitä..ainakaa vielä..
        mitä minäkin selitän..kukaan kuitenkaan kuuntele.. välittäkää ystävistäne..pitäkää se mielessä..

        Mä oon aatellu itsemurhaa monesti ja oon viillelly aika paljon... oon VASTA 12 eli kuudennella ja mua pelottaa et mitä mä oon parin vuoden päästä ku jo nyt oon tämmönen... Vai oonko enää mitää...


      • _ksdg_
        Jessi kirjoitti:

        Mä oon aatellu itsemurhaa monesti ja oon viillelly aika paljon... oon VASTA 12 eli kuudennella ja mua pelottaa et mitä mä oon parin vuoden päästä ku jo nyt oon tämmönen... Vai oonko enää mitää...

        Mäkin yritin itsemurhaa, mutta kuitenkin epäonnistuin siinä.
        Ja olen suunnitellut tekeväni sitä uudestaan muttta pelottaa entä jos en onnistukkaan.

        Mulla ei oo ketää läheistä koska oon jo karkottanut ne luotani.

        Mikä on itsemurhasta tekee niin pahan asian?
        Se on vaan keino päästä pois.


      • Nocturna
        _ksdg_ kirjoitti:

        Mäkin yritin itsemurhaa, mutta kuitenkin epäonnistuin siinä.
        Ja olen suunnitellut tekeväni sitä uudestaan muttta pelottaa entä jos en onnistukkaan.

        Mulla ei oo ketää läheistä koska oon jo karkottanut ne luotani.

        Mikä on itsemurhasta tekee niin pahan asian?
        Se on vaan keino päästä pois.

        Ei kai siinä muuta, kuin että (jos on ees omaisia) omaiset jää suremaan ja heille se on törkeää , ja itsekäs teko. :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2031
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1523
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe