Jakeluajo

jakelu

Terve!
Olen tässä tyhmänä miettinyt jo pitkään, että mitä mahtaa tarkoittaa jakeluajo?
Ja ajavatko rekat 8h päiviä esim. ihan vaan pääkaupunkideudulla vai onko se aina se pitkä matka ja torkut sitte rekassa?

10

5175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k ä s i t e

      Jakeluajo on sitä, että ajoreitillä on useampia kuin yksi lastaus- tai purkupaikka.

      • on päivä ajoja

        Jakelua paikkoihin jotka on auki 8-21 välillä riippuen mitä ne paikat on ja mitä mikäkin pulju ajaa. Sitten on myös aamuyö ajot, maito tuotteet, aamulehdet painosta jne. Jakelu yleensä pienemmillä kuorma-autolla, ei rekoilla juurikaan missään varmaan. Autolähetti hommat ihan samaa mutta kuskattava tavara vaan sellasta käsissä kulkevaa pakettia, kirjekuorma yms.

        Voi olla aika fyysisesti rankkaa hommaa riippuen siis ihan firmasta miten tiukka aikataulu on ja paljonko ja mitä siellä kuskataan. Varmaan roskakuskin työ on se kaikkein rankin sen jatkuvan autosta pomppimisen takia ja roska-astioiden lykkimisen, paitsi jos on toinen kaveri joka sen tekee ja toinen vaan ajaa enimmäkseen vuorotellen.

        Suosittelen sellaista paikkaa jossa ei niin paljoo jaella pikku paketti sinne tänne ja niitä paketteja on se kuorma-autollinen. Rasittavaa ajaa isolla rohjolla kaikenlaisiin paikkoihin joka pikkupaketin takia. Mutta ei se huonotyö ole siltikään, fyysisyyden takia ei kannata kovin rapakunnossa olla koska siitä saa sitten ennen aikaisia ammattitauteja kun paikat kuluu loppuun esimerkiksi selkä.


      • ja täysperällä
        on päivä ajoja kirjoitti:

        Jakelua paikkoihin jotka on auki 8-21 välillä riippuen mitä ne paikat on ja mitä mikäkin pulju ajaa. Sitten on myös aamuyö ajot, maito tuotteet, aamulehdet painosta jne. Jakelu yleensä pienemmillä kuorma-autolla, ei rekoilla juurikaan missään varmaan. Autolähetti hommat ihan samaa mutta kuskattava tavara vaan sellasta käsissä kulkevaa pakettia, kirjekuorma yms.

        Voi olla aika fyysisesti rankkaa hommaa riippuen siis ihan firmasta miten tiukka aikataulu on ja paljonko ja mitä siellä kuskataan. Varmaan roskakuskin työ on se kaikkein rankin sen jatkuvan autosta pomppimisen takia ja roska-astioiden lykkimisen, paitsi jos on toinen kaveri joka sen tekee ja toinen vaan ajaa enimmäkseen vuorotellen.

        Suosittelen sellaista paikkaa jossa ei niin paljoo jaella pikku paketti sinne tänne ja niitä paketteja on se kuorma-autollinen. Rasittavaa ajaa isolla rohjolla kaikenlaisiin paikkoihin joka pikkupaketin takia. Mutta ei se huonotyö ole siltikään, fyysisyyden takia ei kannata kovin rapakunnossa olla koska siitä saa sitten ennen aikaisia ammattitauteja kun paikat kuluu loppuun esimerkiksi selkä.

        Osaan kaupoista perustarpeet jaetaan yöllä, autokuskeilla on avaimet kauppoihin ja koodit, joilla hälyt saadaan varaston puolelta pois. Nopeuttaa hommaa, ei ole ruuhkia teillä, eikä myöskään lastauslaitureilla.

        Ja kauemmas (n. 50 km -->) jakelua hoidetaan usein kauppojen purkupaikkojen suomien mahdollisuuksien mukaisesti joko puoliperillä tai täysperillä. Täysperät ovat suositumpia, koska pelkkä nuppi mahtuu pienempiinkin paikkoihin. Käsittääkseni joissain paikoissa käytetään jopa välivarastoja, joihin tavaraa ajetaan täysperillä samalla kun nupit jakavat niitä kauppoihin.


      • jakarikuski pituus 24m
        on päivä ajoja kirjoitti:

        Jakelua paikkoihin jotka on auki 8-21 välillä riippuen mitä ne paikat on ja mitä mikäkin pulju ajaa. Sitten on myös aamuyö ajot, maito tuotteet, aamulehdet painosta jne. Jakelu yleensä pienemmillä kuorma-autolla, ei rekoilla juurikaan missään varmaan. Autolähetti hommat ihan samaa mutta kuskattava tavara vaan sellasta käsissä kulkevaa pakettia, kirjekuorma yms.

        Voi olla aika fyysisesti rankkaa hommaa riippuen siis ihan firmasta miten tiukka aikataulu on ja paljonko ja mitä siellä kuskataan. Varmaan roskakuskin työ on se kaikkein rankin sen jatkuvan autosta pomppimisen takia ja roska-astioiden lykkimisen, paitsi jos on toinen kaveri joka sen tekee ja toinen vaan ajaa enimmäkseen vuorotellen.

        Suosittelen sellaista paikkaa jossa ei niin paljoo jaella pikku paketti sinne tänne ja niitä paketteja on se kuorma-autollinen. Rasittavaa ajaa isolla rohjolla kaikenlaisiin paikkoihin joka pikkupaketin takia. Mutta ei se huonotyö ole siltikään, fyysisyyden takia ei kannata kovin rapakunnossa olla koska siitä saa sitten ennen aikaisia ammattitauteja kun paikat kuluu loppuun esimerkiksi selkä.

        Täälä lapissa jaellaan 24-25m revi siitä huumoria?


      • ahtailla pihoilla?
        jakarikuski pituus 24m kirjoitti:

        Täälä lapissa jaellaan 24-25m revi siitä huumoria?

        Pihaan vaikka useampi satametriä kapeeta tietä eikä perilläkään pääse kääntyy niin mahtaa olla hankalaa? Ei oo kovin tehokasta jakelua, voisi ainakin kuvitella niin.


      • tykki
        ahtailla pihoilla? kirjoitti:

        Pihaan vaikka useampi satametriä kapeeta tietä eikä perilläkään pääse kääntyy niin mahtaa olla hankalaa? Ei oo kovin tehokasta jakelua, voisi ainakin kuvitella niin.

        Kaikista ahtaimmat paikat ajetaan nupilla. Pohjosessa välimatkat sen verran pitkiä että ei kaikkia kannata jakaa pelkästään nupilla.


      • jakarikuski pituus 24m
        ahtailla pihoilla? kirjoitti:

        Pihaan vaikka useampi satametriä kapeeta tietä eikä perilläkään pääse kääntyy niin mahtaa olla hankalaa? Ei oo kovin tehokasta jakelua, voisi ainakin kuvitella niin.

        Nuppipaikat on nuppipaikkoja ja ne joutuu kärrystä juontaan ,muuten täälä lapissa on vähän enemmän tilaa liikkeiden pihoilla kun etelässä,kyllä tämä tehokasta jakohommaa on ei reissuun kannata lähtee jos ei ole kuormaa kun km tulee 700-1000 km reissu.Lapin kairoissa ei jakopaikat ole vieri vieressä ,tämmönen homma on vähän erillaista kun joku kaupunkijako mutta ihmiset on täällä sen verran lupsakkaa väkeä että ei haittaa jos tulee vähän myöhäällä tavarat.


      • haittaa
        jakarikuski pituus 24m kirjoitti:

        Nuppipaikat on nuppipaikkoja ja ne joutuu kärrystä juontaan ,muuten täälä lapissa on vähän enemmän tilaa liikkeiden pihoilla kun etelässä,kyllä tämä tehokasta jakohommaa on ei reissuun kannata lähtee jos ei ole kuormaa kun km tulee 700-1000 km reissu.Lapin kairoissa ei jakopaikat ole vieri vieressä ,tämmönen homma on vähän erillaista kun joku kaupunkijako mutta ihmiset on täällä sen verran lupsakkaa väkeä että ei haittaa jos tulee vähän myöhäällä tavarat.

        Yöpaikat ei juuri nipota jos tavarat tulee myöhässä henkilökunnan jo ollessa paikalla, mutta jotkut aamupaikoista ovat hyvinkin tarkkoja ja puhelin on kourassa jo heti kymmenen minuutin myöhästymisen takia, jos et ennakolta soita ja ilmoita olevasi myöhässä. Ja sitten ovat nyreissään kun vihdoin ehdit paikalle, luulevat kuskin varmaan poikenneen Esson baarissa matkan varrella tai jotain...


    • tavara

      puolella on muutama isompi keskittymä. Keskityn tässä yhteen niistä, jätetään nimi mainitsematta. Illalla vuoronsa aloittanut kuljettaja täräyttää auton terminaalin laituriin, lastaa kappaletavaraa jos jonkinnäköistä kyytiin, ajaa toiseen terminaaliin ja purkaa kuormansa. Ottaa uudet vehkeet niskaan (joko lastaamalla tai kontin ja kärryn vaihtamalla) ja palaa aamuksi kotiterminaaliin. Siellä auto tyhjennetään ja kuski vaihtuu auton jatkaessa päivän verran jakelu- ja noutohommia. Illalla taas kuskin vaihto ja yölinjalle lähtö. 8h päivät ovat tuiki harvinaisia tällä alalla, lohtua tuo toki se että auton pitää olla ajallaan takaisin jotta se pääsee ajallaan yölenkille. Jos se myöhästyy kovin, koko ketju venähtää ja juitsari saa harmaita hiuksia. Ja koko paletissa pyörii joka yö toistasataa autoa.

    • tehdään

      kamat oltava aamulla klo 6.00 kaupassa 7 paikkaa sit uutta kuormaa lastaan lenkistä tulee noin 500km

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      58
      3928
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2407
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      213
      2196
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      142
      2113
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      424
      1494
    6. 79
      1251
    7. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      140
      1245
    8. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      93
      1158
    9. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1155
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      56
      1110
    Aihe