Jakeluajo

jakelu

Terve!
Olen tässä tyhmänä miettinyt jo pitkään, että mitä mahtaa tarkoittaa jakeluajo?
Ja ajavatko rekat 8h päiviä esim. ihan vaan pääkaupunkideudulla vai onko se aina se pitkä matka ja torkut sitte rekassa?

10

5414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k ä s i t e

      Jakeluajo on sitä, että ajoreitillä on useampia kuin yksi lastaus- tai purkupaikka.

      • on päivä ajoja

        Jakelua paikkoihin jotka on auki 8-21 välillä riippuen mitä ne paikat on ja mitä mikäkin pulju ajaa. Sitten on myös aamuyö ajot, maito tuotteet, aamulehdet painosta jne. Jakelu yleensä pienemmillä kuorma-autolla, ei rekoilla juurikaan missään varmaan. Autolähetti hommat ihan samaa mutta kuskattava tavara vaan sellasta käsissä kulkevaa pakettia, kirjekuorma yms.

        Voi olla aika fyysisesti rankkaa hommaa riippuen siis ihan firmasta miten tiukka aikataulu on ja paljonko ja mitä siellä kuskataan. Varmaan roskakuskin työ on se kaikkein rankin sen jatkuvan autosta pomppimisen takia ja roska-astioiden lykkimisen, paitsi jos on toinen kaveri joka sen tekee ja toinen vaan ajaa enimmäkseen vuorotellen.

        Suosittelen sellaista paikkaa jossa ei niin paljoo jaella pikku paketti sinne tänne ja niitä paketteja on se kuorma-autollinen. Rasittavaa ajaa isolla rohjolla kaikenlaisiin paikkoihin joka pikkupaketin takia. Mutta ei se huonotyö ole siltikään, fyysisyyden takia ei kannata kovin rapakunnossa olla koska siitä saa sitten ennen aikaisia ammattitauteja kun paikat kuluu loppuun esimerkiksi selkä.


      • ja täysperällä
        on päivä ajoja kirjoitti:

        Jakelua paikkoihin jotka on auki 8-21 välillä riippuen mitä ne paikat on ja mitä mikäkin pulju ajaa. Sitten on myös aamuyö ajot, maito tuotteet, aamulehdet painosta jne. Jakelu yleensä pienemmillä kuorma-autolla, ei rekoilla juurikaan missään varmaan. Autolähetti hommat ihan samaa mutta kuskattava tavara vaan sellasta käsissä kulkevaa pakettia, kirjekuorma yms.

        Voi olla aika fyysisesti rankkaa hommaa riippuen siis ihan firmasta miten tiukka aikataulu on ja paljonko ja mitä siellä kuskataan. Varmaan roskakuskin työ on se kaikkein rankin sen jatkuvan autosta pomppimisen takia ja roska-astioiden lykkimisen, paitsi jos on toinen kaveri joka sen tekee ja toinen vaan ajaa enimmäkseen vuorotellen.

        Suosittelen sellaista paikkaa jossa ei niin paljoo jaella pikku paketti sinne tänne ja niitä paketteja on se kuorma-autollinen. Rasittavaa ajaa isolla rohjolla kaikenlaisiin paikkoihin joka pikkupaketin takia. Mutta ei se huonotyö ole siltikään, fyysisyyden takia ei kannata kovin rapakunnossa olla koska siitä saa sitten ennen aikaisia ammattitauteja kun paikat kuluu loppuun esimerkiksi selkä.

        Osaan kaupoista perustarpeet jaetaan yöllä, autokuskeilla on avaimet kauppoihin ja koodit, joilla hälyt saadaan varaston puolelta pois. Nopeuttaa hommaa, ei ole ruuhkia teillä, eikä myöskään lastauslaitureilla.

        Ja kauemmas (n. 50 km -->) jakelua hoidetaan usein kauppojen purkupaikkojen suomien mahdollisuuksien mukaisesti joko puoliperillä tai täysperillä. Täysperät ovat suositumpia, koska pelkkä nuppi mahtuu pienempiinkin paikkoihin. Käsittääkseni joissain paikoissa käytetään jopa välivarastoja, joihin tavaraa ajetaan täysperillä samalla kun nupit jakavat niitä kauppoihin.


      • jakarikuski pituus 24m
        on päivä ajoja kirjoitti:

        Jakelua paikkoihin jotka on auki 8-21 välillä riippuen mitä ne paikat on ja mitä mikäkin pulju ajaa. Sitten on myös aamuyö ajot, maito tuotteet, aamulehdet painosta jne. Jakelu yleensä pienemmillä kuorma-autolla, ei rekoilla juurikaan missään varmaan. Autolähetti hommat ihan samaa mutta kuskattava tavara vaan sellasta käsissä kulkevaa pakettia, kirjekuorma yms.

        Voi olla aika fyysisesti rankkaa hommaa riippuen siis ihan firmasta miten tiukka aikataulu on ja paljonko ja mitä siellä kuskataan. Varmaan roskakuskin työ on se kaikkein rankin sen jatkuvan autosta pomppimisen takia ja roska-astioiden lykkimisen, paitsi jos on toinen kaveri joka sen tekee ja toinen vaan ajaa enimmäkseen vuorotellen.

        Suosittelen sellaista paikkaa jossa ei niin paljoo jaella pikku paketti sinne tänne ja niitä paketteja on se kuorma-autollinen. Rasittavaa ajaa isolla rohjolla kaikenlaisiin paikkoihin joka pikkupaketin takia. Mutta ei se huonotyö ole siltikään, fyysisyyden takia ei kannata kovin rapakunnossa olla koska siitä saa sitten ennen aikaisia ammattitauteja kun paikat kuluu loppuun esimerkiksi selkä.

        Täälä lapissa jaellaan 24-25m revi siitä huumoria?


      • ahtailla pihoilla?
        jakarikuski pituus 24m kirjoitti:

        Täälä lapissa jaellaan 24-25m revi siitä huumoria?

        Pihaan vaikka useampi satametriä kapeeta tietä eikä perilläkään pääse kääntyy niin mahtaa olla hankalaa? Ei oo kovin tehokasta jakelua, voisi ainakin kuvitella niin.


      • tykki
        ahtailla pihoilla? kirjoitti:

        Pihaan vaikka useampi satametriä kapeeta tietä eikä perilläkään pääse kääntyy niin mahtaa olla hankalaa? Ei oo kovin tehokasta jakelua, voisi ainakin kuvitella niin.

        Kaikista ahtaimmat paikat ajetaan nupilla. Pohjosessa välimatkat sen verran pitkiä että ei kaikkia kannata jakaa pelkästään nupilla.


      • jakarikuski pituus 24m
        ahtailla pihoilla? kirjoitti:

        Pihaan vaikka useampi satametriä kapeeta tietä eikä perilläkään pääse kääntyy niin mahtaa olla hankalaa? Ei oo kovin tehokasta jakelua, voisi ainakin kuvitella niin.

        Nuppipaikat on nuppipaikkoja ja ne joutuu kärrystä juontaan ,muuten täälä lapissa on vähän enemmän tilaa liikkeiden pihoilla kun etelässä,kyllä tämä tehokasta jakohommaa on ei reissuun kannata lähtee jos ei ole kuormaa kun km tulee 700-1000 km reissu.Lapin kairoissa ei jakopaikat ole vieri vieressä ,tämmönen homma on vähän erillaista kun joku kaupunkijako mutta ihmiset on täällä sen verran lupsakkaa väkeä että ei haittaa jos tulee vähän myöhäällä tavarat.


      • haittaa
        jakarikuski pituus 24m kirjoitti:

        Nuppipaikat on nuppipaikkoja ja ne joutuu kärrystä juontaan ,muuten täälä lapissa on vähän enemmän tilaa liikkeiden pihoilla kun etelässä,kyllä tämä tehokasta jakohommaa on ei reissuun kannata lähtee jos ei ole kuormaa kun km tulee 700-1000 km reissu.Lapin kairoissa ei jakopaikat ole vieri vieressä ,tämmönen homma on vähän erillaista kun joku kaupunkijako mutta ihmiset on täällä sen verran lupsakkaa väkeä että ei haittaa jos tulee vähän myöhäällä tavarat.

        Yöpaikat ei juuri nipota jos tavarat tulee myöhässä henkilökunnan jo ollessa paikalla, mutta jotkut aamupaikoista ovat hyvinkin tarkkoja ja puhelin on kourassa jo heti kymmenen minuutin myöhästymisen takia, jos et ennakolta soita ja ilmoita olevasi myöhässä. Ja sitten ovat nyreissään kun vihdoin ehdit paikalle, luulevat kuskin varmaan poikenneen Esson baarissa matkan varrella tai jotain...


    • tavara

      puolella on muutama isompi keskittymä. Keskityn tässä yhteen niistä, jätetään nimi mainitsematta. Illalla vuoronsa aloittanut kuljettaja täräyttää auton terminaalin laituriin, lastaa kappaletavaraa jos jonkinnäköistä kyytiin, ajaa toiseen terminaaliin ja purkaa kuormansa. Ottaa uudet vehkeet niskaan (joko lastaamalla tai kontin ja kärryn vaihtamalla) ja palaa aamuksi kotiterminaaliin. Siellä auto tyhjennetään ja kuski vaihtuu auton jatkaessa päivän verran jakelu- ja noutohommia. Illalla taas kuskin vaihto ja yölinjalle lähtö. 8h päivät ovat tuiki harvinaisia tällä alalla, lohtua tuo toki se että auton pitää olla ajallaan takaisin jotta se pääsee ajallaan yölenkille. Jos se myöhästyy kovin, koko ketju venähtää ja juitsari saa harmaita hiuksia. Ja koko paletissa pyörii joka yö toistasataa autoa.

    • tehdään

      kamat oltava aamulla klo 6.00 kaupassa 7 paikkaa sit uutta kuormaa lastaan lenkistä tulee noin 500km

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      245
      17316
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      178
      12323
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      55
      6091
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      68
      4930
    5. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      19
      4910
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      26
      4032
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      84
      3615
    8. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      13
      3545
    9. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      139
      3076
    10. 319
      1737
    Aihe