Minkälaisia oireita saatte jos olette vahingossa syöneet jotain gluteenia? ja onko oireet aina yhtä pahoja eli riippuuko syödyn gluteenin määrästä miten pahat oireet tulee? itselläni tällaisia oireita: pahin on nivelkivut, niitä tulee AINA jos olen ihan tosi vähänkin syönyt gluteenia, sormet ja varpaat kipuilee eniten. kipu on sykkivää ja jatkuvaa, voi kestää pari kolme päivääkin. toinen oire on aftat, välillä niitä tulee gluteenin jälkeen, välillä ei. riippuisko sitten määrästä ja vain tosi suuren määrän jälkeen tulee rakkulat. jos niitä tulee niin vähintään viisi löytyy suusta. uusin oire on ripuli ja ilmavaivat, niistä en kärsinyt koskaan ennen. keliakia ollut reilut kaksi vuotta, ehkä sitten suolinukka on sen verran parantunut, että gluteeni aiheuttaa aina vaan pahemmat ja pahemmat oireet jos sellaista erehtyy syömään. monesti nämä "gluteenivahingot" sattuu kylässä kun on huolimattomasti laitettu keksit tms tarjolle tai sitten valmistettu väärin. lisäks esim. pizzan syönnin jälkeen olen saanut pahat oireet. vaikka pizzapaikka valmistaa gluteenittomia pizzoja, ei näköjään voi olla 100% varma, että saa oikeasti gluteenittoman pizzan.
GALLUP kaikille keliakiaa (ei iho-) sairastaville
16
4469
Vastaukset
- Hipsu
Minulla on todettu keliakia runsas vuosi sitten. Pidin tosi tarkan luontaisesti gluteenittoman ruokavalion puoli vuotta ja sitten söin ehtoollisleivän muistamatta ollenkaan, että pitäis pyytää gluteeniton.
Varttitunnin päästä siitä vatsani alkoi turvota ja sitten sainkin istua pöntöllä loppuillan. Toipuminen tuosta ehtoollisleivästä kesti yli 2 kuukautta, ennenkuin suolisto oli siinä kunnossa missä se oli puolen vuoden ruokavalion jälkeen. Vatsa turposi joka ainoasta aineesta mitä pistin suuhuni ja oli muutenkin outo.
Eli en kyllä ota minkäänlaista riskiä enää. Pitää olla tosi vahinko, että saan gluteenia. Sen verran tarkka olen syömisistä. Tietysti vahinkoja voi sattua, mutta minä kyllä kyselen miten on valmistettu ja mitä tarkalleen sisältää, jos syön jossain muualla. Kylään otan omat eväät.
Kerran minulle sanottiin, että tuo kääretorttu on gluteeniton ja voit sitä syödä. Kysyin, että mitä sisältää, niin sanottiin, että se on tehty ohrakkaaseen. Onneksi en ehtinyt maistaa. Tietysti joku voi ajatella, että olen tosi niuho, mutta itsehän kannan seuraukset, jos en ole tarkka.- lehti
Keliakia näköjään oireilee aika monella tavalla ihmisestä riippuen. Itse tiedän syöneeni jotain väärää kun hartiat alkavat yhtäkkiä kiristymään, päätä alkaa särkemään ja käsiin tulee ns. kylmähiki, silloin tietää että max. 10min niin maha menee hajalle ja saattaa oireilla vielä pitkäänkin sen jälkeen. Ketuttaa kun vielä nykyäänkään ravintolahenkilökunnat eivät ymmärrä gluteenittoman ja luontaisesti gluteenittoman eroa..aina saa kymmeneen kertaan varmistaa että onhan se nyt VARMASTI luontaisesti gluteenitonta ja selvittää mitä se tarkoittaa. Hyvin harvassa raflassa tunnistetaan erot, näihin paikkoihin tulee mentyä mielellään jatkossakin.
- tuollaisia oireita
lehti kirjoitti:
Keliakia näköjään oireilee aika monella tavalla ihmisestä riippuen. Itse tiedän syöneeni jotain väärää kun hartiat alkavat yhtäkkiä kiristymään, päätä alkaa särkemään ja käsiin tulee ns. kylmähiki, silloin tietää että max. 10min niin maha menee hajalle ja saattaa oireilla vielä pitkäänkin sen jälkeen. Ketuttaa kun vielä nykyäänkään ravintolahenkilökunnat eivät ymmärrä gluteenittoman ja luontaisesti gluteenittoman eroa..aina saa kymmeneen kertaan varmistaa että onhan se nyt VARMASTI luontaisesti gluteenitonta ja selvittää mitä se tarkoittaa. Hyvin harvassa raflassa tunnistetaan erot, näihin paikkoihin tulee mentyä mielellään jatkossakin.
eli tuota "olkapäiden kireyttä ja käsien kylmä hiki -tunnetta"! En ole kenenkään muun kuullut oireita kuvailevan noin samanlaisiksi kuin itselläni! Minulla siis kanssa n. 10min oireista niin vatsa aivan sekaisin ja ripulilla, ilmaakin on ja kovia kouristuskipuja. Minulla on tuollaisia oireita ollut aina (nyt ikää 30v.) eikä tutkimuksissa ole löytynyt koskaan mitään. Itse olen kokeilun kautta löytänyt parhaaksi ruokavalioksi "vähäisen viljatuotteiden syönnin". Vehnäpitoiset sekä kaura, aiheuttavat pahimpia oireita, ruis aika ok, mutta jos sitä syö paljoa niin vatsa sekaisin.
- jori-o
tuollaisia oireita kirjoitti:
eli tuota "olkapäiden kireyttä ja käsien kylmä hiki -tunnetta"! En ole kenenkään muun kuullut oireita kuvailevan noin samanlaisiksi kuin itselläni! Minulla siis kanssa n. 10min oireista niin vatsa aivan sekaisin ja ripulilla, ilmaakin on ja kovia kouristuskipuja. Minulla on tuollaisia oireita ollut aina (nyt ikää 30v.) eikä tutkimuksissa ole löytynyt koskaan mitään. Itse olen kokeilun kautta löytänyt parhaaksi ruokavalioksi "vähäisen viljatuotteiden syönnin". Vehnäpitoiset sekä kaura, aiheuttavat pahimpia oireita, ruis aika ok, mutta jos sitä syö paljoa niin vatsa sekaisin.
Minulla ei ollut mitään oireita keliakiasta ja ihmettelin ensin mitä tämä oikein on. Olin siinä jopa vuoden päivät normaalisyömisellä, eikä ollut mitään ongelmaa.
- oireita
Itselläni on keliakia ollut n. 25 vuotta enkä saa juuri koskaan mitään oireita jos vahingossa on tullut syötyä sellaista mitä ei pitäisi. Joskus huomaa siitä että maha hieman turpoaa ja pieniä ilmavaivoja mutta yleensä ei mitään ja nuokin oireet ovat lieviä ja harvinaisia. Joten olen saattanut syödä vaikka kuinka paljon mitä ei pitäisi! Tiedän että kerran olen ainakin syönyt kokonaisen tavallisen pizzan (tarjoilija sekoitti pizzat) eikä tuntunut missään.
Mutta olen huomannut ettei se riipu määrästä, vaan vaihtelee todella paljon. Joskus tulee pahimmat oireet yhdestä keksistä ja joskus tosiaan voi tuon pizzan vetäistä. Pidän ihan tiukasti kyllä gluteenitonta ruokavaliota itse, en syö silti mitä sattuu, mutta vahinkoja tulee (ja myönnän että jokusen keksin tms olen syönyt tietoisestikin).- että sillai
noudatat tiukkaa gluteenitonta ruokavaliota ja kuitenkin aina silloin tällöin syöt TIETOISESTI tavallisia keksejä yms!!! Siis mitä se tarkoittaa???Kuulostaa kummalliselta, eikö sinustakin?On varmaan aivan turha sinulle paasata, miten EHDOTTOMAN tärkeää keliaakikon on noudattaa gluteenitonta ruokavaliota, vai mitä?Tiedät toki, mitä tavallinen ruoka voi sinulle aiheuttaa, vaikka vain satunnaisestikin?Minulla on keliakia ollut vasta 20 vuotta,mutta silti näköjään tiedän asioista vähän enemmän kuin sinä.Olet todella ärsyttävä tyyppi.
- huhh
että sillai kirjoitti:
noudatat tiukkaa gluteenitonta ruokavaliota ja kuitenkin aina silloin tällöin syöt TIETOISESTI tavallisia keksejä yms!!! Siis mitä se tarkoittaa???Kuulostaa kummalliselta, eikö sinustakin?On varmaan aivan turha sinulle paasata, miten EHDOTTOMAN tärkeää keliaakikon on noudattaa gluteenitonta ruokavaliota, vai mitä?Tiedät toki, mitä tavallinen ruoka voi sinulle aiheuttaa, vaikka vain satunnaisestikin?Minulla on keliakia ollut vasta 20 vuotta,mutta silti näköjään tiedän asioista vähän enemmän kuin sinä.Olet todella ärsyttävä tyyppi.
mitäpä muuta tuohon voisi sanoa
- avun hakemista
että sillai kirjoitti:
tuohon mielenterveysongelmaasi? Saitko kovatkin kicksit kun pääsit nimettömänä haukkumaan toista ihmistä sanoja vääristelemällä? Mitä se sulle kuuluu mitä toinen syö? Onneksi sinä olet noin loistava ihminen joka on aina oikeassa.
- että sillai
avun hakemista kirjoitti:
tuohon mielenterveysongelmaasi? Saitko kovatkin kicksit kun pääsit nimettömänä haukkumaan toista ihmistä sanoja vääristelemällä? Mitä se sulle kuuluu mitä toinen syö? Onneksi sinä olet noin loistava ihminen joka on aina oikeassa.
vai mielenterveysongelmia...mukava tietää.Olen lähinnä huolissani vastasairastuneista keliaakikoista, miten ristiriitaisia tietoja he tältä palstalta saavatkaan.He kun ovat muutenkin hämillään, kun eivät tiedä oikein, mitä kaikkea saa syödä.Ja sitten ihan niin kuin kehotettaisiin kokeilemaan tavallisen ruoan syöntiä, mitä seurauksia itse kullekin on siitä tullut.Oikein kehutaan, miten ei ole tullut mitään oireita, vaikka ei ollakaan oltu niin tarkkoja syömisen suhteen. Onko se sinusta oikein? Itse kukin tietysti voi leikkiä terveytensä kanssa miten haluaa, mutta on edesvastuutonta tuoda kaikkia kokeilujaan julki.
- kehotettiin
että sillai kirjoitti:
vai mielenterveysongelmia...mukava tietää.Olen lähinnä huolissani vastasairastuneista keliaakikoista, miten ristiriitaisia tietoja he tältä palstalta saavatkaan.He kun ovat muutenkin hämillään, kun eivät tiedä oikein, mitä kaikkea saa syödä.Ja sitten ihan niin kuin kehotettaisiin kokeilemaan tavallisen ruoan syöntiä, mitä seurauksia itse kullekin on siitä tullut.Oikein kehutaan, miten ei ole tullut mitään oireita, vaikka ei ollakaan oltu niin tarkkoja syömisen suhteen. Onko se sinusta oikein? Itse kukin tietysti voi leikkiä terveytensä kanssa miten haluaa, mutta on edesvastuutonta tuoda kaikkia kokeilujaan julki.
syömään mitä tahansa? Ja missä kohtaa kehuin etten saa oireita? Jos sanominen olen kehumista niin yhtä lailla täällä muut kehuskelevat vaikeilla vatsavaivoillaan. Mitä väärää siinä on että ei saa oireita, se on ihan laillista myös sanoa. Jos olen muutaman keksin syönyt 25 vuoden aikana niin edelleen olen niin julkean ärsyttävä että kehtaan väittää pitäväni tiukan gluteenittoman ruokavalion.
Kun sinulla ilmiselvästi on pipo tiukalla niin älä tule tänne sitä purkamaan! - eräs toinen
avun hakemista kirjoitti:
kun heti on mielenterveysongelmia, kun puhuu isoilla kirjaimilla.Olen sitä mieltä, että asioista pitää ja saa puhua,ja vaikka välillä suutahtaakin.Mielestäni kirjoittaja puhuu painavaa asiaa. Olen itse tavannut keliaakikkoja, jotka ihmettelevät mahavaivojaan ja sitten paljastuukin, että söinpä tuossa tavallisen korvapuustin kahvin kanssa.Onneksi Suomessa on sentään sananvapaus.
- painavana asiana
eräs toinen kirjoitti:
kun heti on mielenterveysongelmia, kun puhuu isoilla kirjaimilla.Olen sitä mieltä, että asioista pitää ja saa puhua,ja vaikka välillä suutahtaakin.Mielestäni kirjoittaja puhuu painavaa asiaa. Olen itse tavannut keliaakikkoja, jotka ihmettelevät mahavaivojaan ja sitten paljastuukin, että söinpä tuossa tavallisen korvapuustin kahvin kanssa.Onneksi Suomessa on sentään sananvapaus.
toisen haukkumista ärsyttäväksi sillä perusteella että joskus on syönyt pari tavallista keksiä!
Meitä on moneksi ja näköjään todella moni jää asemalle.
- tyttåh
Ei tuu minkäälaisia oireita. Ei pienistä eikä isoista määristä.(Söin vähän aikaa sitten vahingossa ison palan tavallista piirakkaa)
- vahingossa
tavallista piirakkaa? En kysy tätä millään pahalla, vaan ihmettelen vaan. Minulla on keliakia on diagnosoituna vasta reilu puoli vuotta ja tuntuu, että kaikki piirakat, pullat, keksit ja muut kiellettyjä, joten en syö niitä. Jos jossain on piirakkaa tarjolla, niin en todellakaan syö.
En tiedä mitä oireita tulee, jos syön gluteenia, koskaen tietääkseni ole vielä erehtynyt syömään. Mutta mahani temppuilee koko ajan muutenkin, turvottaa, ripulia, lieviä vatsakipuja ym. joten en kyllä tiedä mikä on gluteenista johtuvaa ja mikä muuten vain herkästä mahasta johtuvaa. Vasta-aineiden ja Hb:n perusteella dieetti on onnistunut erinomaisesti, lääkäri sanoi näin. - vielä että
vahingossa kirjoitti:
tavallista piirakkaa? En kysy tätä millään pahalla, vaan ihmettelen vaan. Minulla on keliakia on diagnosoituna vasta reilu puoli vuotta ja tuntuu, että kaikki piirakat, pullat, keksit ja muut kiellettyjä, joten en syö niitä. Jos jossain on piirakkaa tarjolla, niin en todellakaan syö.
En tiedä mitä oireita tulee, jos syön gluteenia, koskaen tietääkseni ole vielä erehtynyt syömään. Mutta mahani temppuilee koko ajan muutenkin, turvottaa, ripulia, lieviä vatsakipuja ym. joten en kyllä tiedä mikä on gluteenista johtuvaa ja mikä muuten vain herkästä mahasta johtuvaa. Vasta-aineiden ja Hb:n perusteella dieetti on onnistunut erinomaisesti, lääkäri sanoi näin.on kyllä tehnyt mieli kokeilla mitä tapahtuu, jos syön esim. tavallista leipää, mutta en ole kuitenkaan viitsinyt leikkiä terveydellä ja kontrollitähystyskin vielä parin kuukauden päästä tulossa.
- Tainuli
Gluteeniton ei sovi kaikille, pitää olla luontaisest gluteeniton. Ärsytystä aiheuttaa myös tärkkelyssirappi jota löytyy jäätelöstä, marinaadeista, jougurtista, yms. Jos syö vain vähän ärsytys on koko aikaista. Suurimmat vaivat kestävät kolme päivää leivän syömisestä. Lankea kahdesti viikossa olet koko ajan kipeä. Jos vatsa on tosi hurjassa kunnossa, polvet ovat kauttaltaan kipeät. Rauhoita vatsasi ja polvet ovat kivuttomat. Eikä ole niin kiire polvien vaihtoon. Itselläni vehnä on pahin ja maissi kiusaa vähän. Ruista voin syödä surutta. Polvet ovat nykyään kivuttomat. Niin ettei se gluteenitonkaan kaikille sovi. Kuunnelkaa kehoanne, se tietää parhaiten!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265