Kokemuksia E32 750i:stä?

Panzer

Lueskelin jenkkien ja muiden kokemuksia
750i:stä (my750.com) ja huolestuin. Olin (ja
olen edelleen) äärettömän kiinnostunut autosta.
Kiinnostaisi kuulla suomalaisilta omistajilta
kokemuksia ennen kuin mahdollisesti ostan
tuollaisen. Tuohon mahtuisi poppoo mukavasti ja
isäkin saisi moottorin, joka hykerryttäisi,
mutta:
- Saako osia hyvin? Hinnat ovat kuulemma
tähtitieteelliset. Entäs käytetyt osat?
- Toimivuus talviautona?
- Suomi-autojen saatavuus?
Kaikki kokemukset kiinnostavat. En oletakaan,
että tuon ikäinen sähköhärveleillä varustettu
auto olisi täydellinen ja olen varautunut siihen,
että voin harrastella auton alla ja päällä.

16

4429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henkka Jii

      Mulla oli tuollainen päivittäisenä "käyttöautona" 1,5 vuotta jonka ajan roikuin myös Bimemr.org:in e32-forumilla sangen ahkerasti eli juu, kokemusta löytyy.
      Auto itsessään herättää tosi ristiriitaisia tunteita; parempaa ajettavuutta, nautinnollisempaa matkustusmukavuutta, miellyttävämpää tai tehokkaampaa konetta, varustetason runsautta tai mahtavampia sisätiloja saa oikein hakemalla hakea ja harvemmin löytyy samasta autosta.
      Toisaalta auto on jumalattoman kallis ylläpitää, työläs korjata, ei tunnu kestävän enää elämänsä ehtoopuolella kolmea viikkoa ilman jotakin pikkuvikaa (tai isompaa) ja kärry on oikea parkkipaikkanaarmuttaja-magneetti tolloille joitten mielestä toistakymmentä vuotta vanhasta autosta kannattaa olla kateellinen.

      "- Saako osia hyvin? Hinnat ovat kuulemma
      tähtitieteelliset. Entäs käytetyt osat?"

      * Mitään ei tahdo olla suomessa varastossa ja aika harvaa osaa edes Ruotsissa eli useimmiten osat tilataan Saksasta ja saattaa kestää pari viikoakin. Hinnat ovat pöyristyttävät, joka helvetin palanen maksaa viidestä kahteenkymmeneen kertaa enemmän kuin karvalakkimalleihin. Tuli helvetin kalliiksi pitää vaikka korjasin lähes kaiken itse. Poikkeuksena hintatasoon ja saatavuuteen jotkut korin nippelit tms jotka ovat samoja kuin e34. Käytettyjäkin osia saa joskus isommilta romppareilta mutta esim Belgiassa käytetys 750i osat maksavat kaksikymmentä kertaa vähemmän eli EU:n yhdentymistä kannattaa käyttää hyväksi. Kas kun siellä ei kuvitella että 12 vuotta vanhan 400tkm ajetun auton palat maksavat puolet siitä mitä uudet palat ylihintaisessa BMW-liikkeessä. Niin ja hanki "Bentley's Shop Manual" jos kärryn hankit, loistavaa infoa auton laitosta vaikka 900-sivuinen opus maksaakin noin markan per sivu :-D

      "- Toimivuus talviautona? "

      * Ei paremmasta väliä. Käynnistyy tärpistä oli sitten pakkanen millainen tahansa. Kone kun yleensäkin käy tosi kuumana kaikissa olosuhteissa niin sisälläkään ei tarvitse palella. Pitkä akseliväli ja korkeahko paino tekevät autosta hyvin vakaan ajettavan. ABS ja ASC (-92 jälkeen ASC T) pitävät "ojan kummallakin puolella autoa" ja ASC päällä voi luukuttaa tosi epäterveellistä vauhtia mutkaisia, jäisiä pikkuteitä. Jos saat lukkoperällisen mallin (OPTIO tuon hintaisessa autossa!!!! Uskomatonta!!!!) niin eipä sillä hankeenkaan jää kiinni helpolla. Miinuksena todettakoon että allekirjoittaneen kärryssä oli H&R madallusjouset ja se kun jäi pohjastaan kiinni niin saikin kaivaa oikein antaumuksella liki kahden tonnin painoisen auton prässäämää lunta alta pois ennen kuin oli toivoakaan saada sitä irti. Tämä siis periferiassa erittäin lumisena talvena asenteella "vitut mitään kolaa kai se tosta vallista läpi menee" :-D

      "- Suomi-autojen saatavuus? "

      * Onhan noita jatkuvasti saatavilla. Hintatason pitäisi olla vähintään sopiva ottaen huomioon että täysin järjettömien ylläpitokustannusten, vakuutusten ja kuutiotuumien mukaan määräytyvän käyttömaksun vuoksi nuo ovat Saksassa ongelmajätettä ja tuolleen parin tonnin kärryjä. Eli ei varsin kannata maksaa kahtakymppiä Suomipirssistä... Kympin ehkä, vähän päälle jos nyt on tosi mansikkainen. En ole veromuutosten jälkeen hintoja seuraillut että selvitä itse mitä kannattaa maksaa - tai mikset toisi itse Saksasta???

      "Kaikki kokemukset kiinnostavat."

      * Capo vois kertoa lisää, sillä on noita kaks. Ajoi toisella jotakin 800,000 ennen kuin alkoi olla konerempan aika :-D
      * Näitä ei ruostumaan saa oikein millään.
      * Moni sähköongelma voi vaikuttaa täysin käsittämättömältä ja tuhannen euroa maksavalta vaikka pienen salapoliisintyön ja nettifoorumoinnin jälkeen hommasta selviää pienellä nypräämisellä & kolvaamisella ja muutaman euron komponenteilla.
      * Akilleen kantapäitä: Jarrulevyt, etenkin etummaiset, kieroutuvat helposti. Etupään niveliä saa vaihdella aika ajoin. Iskareitten elinikä ei välttämättä kovin pitkä suhteessa kevyempiin. KAikki edellämainitut tietysti osaltaan auton koon aiheuttamia ja paljolti ajotavasta kiinni.
      * Sähkövikoja odotettavissa jos jonkinlaisia, useimmat korjattavissa kohtuukustannuksin jos tietää mitä tekee. Yleisimmät probleemat lämppärin puhaltimen ohjauyksikkö eli "sword" jonka tietysti olisi voinut korvata yhdellä potentiometrillä mutta kun piti näyttää MB-insinööreille mistä se kana pissii, sekä valojen ohjausyksikkö "LKM" (Lichts Kontroll Module tai jotain) jonka liitokset voivat löystyä iän myötä, voi kolvata taas kuntoon seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi.
      * Kone on todellinen "engineering masterpiece" jos minulta kysytään, niitä harvoja koneita joihin ei oikeasti tarvitse kuin vaihtaa öljyä ja tulppia aika ajoin. Menee (matka-ajossa)helvetin pienellä bensalla ollakseen viisilitrainen kone automaatilaa; omat enkat on olleet reippaasti alle 9 litraa. Vääntää aivan törkeän alhaalta; 2200rpm kohdalla käytettävissä jo 350Nm ja siinä vajaassa viidessä tonnissa täysi potku (450Nm).

      "En oletakaan, että tuon ikäinen sähköhärveleillä varustettu
      auto olisi täydellinen ja olen varautunut siihen,
      että voin harrastella auton alla ja päällä. "

      * No tuollaisen kun ostat niin sitä harrastelemista kyllä riittää. Vaikka tuon sortin auton laittaminen on sinänsä tosi mielenkiintoista niin osien tähtitieteelliset hinnat ja jatkuvat pikkuviat alkavat syödä motivaatiota innokkaimmaltakin kotikorjaajalta.

      Lykkyä tykö, jos sen hommaat niin ota yhteyttä; multa löytyy CD:llä räjäytyskuvat, muita kuvia, artikkeleita ja korjausvinkkejä.

      Henkka

      • Panzer

        ...onko plussaa enemmän kuin miinusta ;)
        ja alanko harrastella. Vaimo vois kyllä
        tykätä huonoa jos lotjassa on KOKO ajan
        remppaamista, joskus ollut muitakin autoja,
        joiden omistaminen käy työstä. ;D

        Kiitokset enemmän kuin yltäkylläisestä vastauksesta.
        Jos Capo vielä jotakin viitsisi kertoa, esim. mitä kaikkea 800 000 km:n aikana ilmeni, olisin kiitollinen.

        Jumalauta, että hiostaisi hankkia 12 sylinteriä...


      • Keke (bmw)
        Panzer kirjoitti:

        ...onko plussaa enemmän kuin miinusta ;)
        ja alanko harrastella. Vaimo vois kyllä
        tykätä huonoa jos lotjassa on KOKO ajan
        remppaamista, joskus ollut muitakin autoja,
        joiden omistaminen käy työstä. ;D

        Kiitokset enemmän kuin yltäkylläisestä vastauksesta.
        Jos Capo vielä jotakin viitsisi kertoa, esim. mitä kaikkea 800 000 km:n aikana ilmeni, olisin kiitollinen.

        Jumalauta, että hiostaisi hankkia 12 sylinteriä...

        Ihan asian vierestä, mutta itellä tuli mieleen että e34 540:nen vois olla vaihtoehto 750:lle.... Siinä ois myös koneena melkoinen "kultakimpale" Liekö tuota kasia oli myös seiskassa? 740?


      • Henkka Jii

        Juu pari lisäystä:

        * niin tosiaan sitä "swordia" ei voi korvata potentiometrillä. Tehtaalla suunniteluvaiheessa olisivat voineet niin tehdä mutta mitä turhia kun siihen voi käyttää puolensataa sähköistä komponenttia joitten oletettu elinikä on noin 10 vuotta. JA voihan sitä aina myydä asiakkaille uudia swordeja monella tonnilla vanhaa rahaa...

        * Korjaaminen on sinänsä suht helppoa ja loogistakin jopa muuten (jos on Bentleyn manuaali ja roikkuu netissä) mutta kun M70 V-12 vie niin tolkuttomasti tilaa ettei sinne tahdo mahtua ohuempikaan käsi vaikka vaseliinilla voitelisi, täysikokoisen äijän handusta sitten puhumattakaan. Esimerkkinä tulppien vaihto kesti 6 tuntia, 4 olutta, puolen askia tupakkia ja lopputuloksena kädet olivat niin kipeät joka hemmetin pulelta, etenkin kädenselkämyksistä jotka olivat puristuneet moneen otteeseen aivan naarmuille ja mustelmille kuskin puolen tulppia vaihdeltaessa. Tulpat kun ovat noin 15 senttiä koneen sisuksissa imusarjojen alla... Useamman hylsysarjan kaikkia nivelpaloja ja useampaa jatkopätkää käyttäen onnistui joka tapauksessa.

        * Vie autotohtorille ja maksa mitä tahansa tartteekin maksaa että saat myös puristuspainemittauksen. Kolme tietokonetta ohjailee koneen toimintaa ja osaa adaptoida kulumiseen ja alusta toimii viallisenakin paremmin kuin useimmissa muissa autoissa uutena, eli autosta on ostotilanteessa vaikea löytää vikaa.
        * Monilla on ollut ongelmia voimansiirron kanssa eli kardaanin koneistaminen ja mahdollinen vaihteistoremppakin saattavat olla jossakin kohtaa edessä. Capolla ei ollut ongelmia noitten kanssa far as I know ja munkin vaihteistoremppa johtui edellisen omistajan paskasta kohtelusta (huollonpuutteesta).

        * Kyllähän se sellainen auto on että sen jälkeen ei mikään auto tunnu enää miltään. Jos lompakko kestää ja löydät jonkun yksilön jota on takuulla huollettu pilkuntarkasti , ollut yhdellä omistajalla koko ikänsä ja kaikki kalleimmat osat uusittu just ennen myyntiä niin anna palaa vaan, on ainakin lapsenlapsille jotain kertomista.

        Henkka


      • aa750il
        Henkka Jii kirjoitti:

        Juu pari lisäystä:

        * niin tosiaan sitä "swordia" ei voi korvata potentiometrillä. Tehtaalla suunniteluvaiheessa olisivat voineet niin tehdä mutta mitä turhia kun siihen voi käyttää puolensataa sähköistä komponenttia joitten oletettu elinikä on noin 10 vuotta. JA voihan sitä aina myydä asiakkaille uudia swordeja monella tonnilla vanhaa rahaa...

        * Korjaaminen on sinänsä suht helppoa ja loogistakin jopa muuten (jos on Bentleyn manuaali ja roikkuu netissä) mutta kun M70 V-12 vie niin tolkuttomasti tilaa ettei sinne tahdo mahtua ohuempikaan käsi vaikka vaseliinilla voitelisi, täysikokoisen äijän handusta sitten puhumattakaan. Esimerkkinä tulppien vaihto kesti 6 tuntia, 4 olutta, puolen askia tupakkia ja lopputuloksena kädet olivat niin kipeät joka hemmetin pulelta, etenkin kädenselkämyksistä jotka olivat puristuneet moneen otteeseen aivan naarmuille ja mustelmille kuskin puolen tulppia vaihdeltaessa. Tulpat kun ovat noin 15 senttiä koneen sisuksissa imusarjojen alla... Useamman hylsysarjan kaikkia nivelpaloja ja useampaa jatkopätkää käyttäen onnistui joka tapauksessa.

        * Vie autotohtorille ja maksa mitä tahansa tartteekin maksaa että saat myös puristuspainemittauksen. Kolme tietokonetta ohjailee koneen toimintaa ja osaa adaptoida kulumiseen ja alusta toimii viallisenakin paremmin kuin useimmissa muissa autoissa uutena, eli autosta on ostotilanteessa vaikea löytää vikaa.
        * Monilla on ollut ongelmia voimansiirron kanssa eli kardaanin koneistaminen ja mahdollinen vaihteistoremppakin saattavat olla jossakin kohtaa edessä. Capolla ei ollut ongelmia noitten kanssa far as I know ja munkin vaihteistoremppa johtui edellisen omistajan paskasta kohtelusta (huollonpuutteesta).

        * Kyllähän se sellainen auto on että sen jälkeen ei mikään auto tunnu enää miltään. Jos lompakko kestää ja löydät jonkun yksilön jota on takuulla huollettu pilkuntarkasti , ollut yhdellä omistajalla koko ikänsä ja kaikki kalleimmat osat uusittu just ennen myyntiä niin anna palaa vaan, on ainakin lapsenlapsille jotain kertomista.

        Henkka

        vaihto nyt niin hankala ole. Itsellä meni alle tunti aikaa tarvittiin vain juuri oikean mittaiset jatkovarret hylsyyn 2kpl nivelosa niin johan onnistui.

        Totta mitä vaihteistosta sanoit en tiedä miksi mutta minunkin autoon on vaihdettu laatikko 2 omistajaa takaperin kuitissa oli summa 24tmk vaihtotöineen. Edellinen omistaja ei osannut sanoa minkä takia oli vaihdettu.


        * Kyllähän se sellainen auto on että sen jälkeen ei mikään auto tunnu enää miltään. Jos lompakko kestää ja löydät jonkun yksilön jota on takuulla huollettu pilkuntarkasti , ollut yhdellä omistajalla koko ikänsä ja kaikki kalleimmat osat uusittu just ennen myyntiä niin anna palaa vaan, on ainakin lapsenlapsille jotain kertomista.

        JUURI NÄIN!!


      • Henkka Jii
        Keke (bmw) kirjoitti:

        Ihan asian vierestä, mutta itellä tuli mieleen että e34 540:nen vois olla vaihtoehto 750:lle.... Siinä ois myös koneena melkoinen "kultakimpale" Liekö tuota kasia oli myös seiskassa? 740?

        Toi M60 V-8 on lähes samoilla hevosvoimilla varustettu kuin M70 V-12 (286 vs 300) vaikkei siinä aivan yhtä kipeästi vääntöä olekaan. Siitä on tehty myös kolmilitraista versiota ihan loppuvuosina.

        M60 on fiksuin kone mitä e32 -koriin saa. Edelleen vähemmän liikkuvia osia; ei ollenkaan edes virranajakajan kansia koska joka sylinterillä on oma puola jne jne.

        Siinä kun M30-koneet (730,735) ovat kuuskytluvun designin paranneltuja versioita ja lähinnä isompia versioita pikkukutosista (joskin varsin luotettavia vaikkakin huoltoa kaipaavia kuten venttiilien säätö) ja M70 kaikessa jylhyydessään on kuitenkin suunniteltu jo vuonna 1982, vie tolkuttomasti bensaa muihin e32 koneisiin nähden ja käyttää vain 2 venttiiliä per sylinteri, suunniteltiin M60 vasta jossakin kohtaa yhdeksänkymmentäluvun vaihdetta ja sen huomaa kahdesta (neljästä yht) nokka-akselista per lohko(muistaakseni), neliventtiilikansista ja uusista innovaatioista kuten tosiaan täysin tietokoneohjattu sytytys ilman virranjakajan kansia ja tulpanjohtoja etc. ja ilmamäärän mittaukseenkin oli tas löydetty joku uusi systeemi tuon hehkulangan sijaan. Isoista koneista puheen ollen uuteen 760Li -mallin 6-litraiseen V-12:seen (N73, 438hp ja 600Nm) on ensimmäisenä koneena maailmassa yhdistetty VALVETRONIC ja suorasuihkutus eli pirusti potkua pienellä kulutuksella ja tosi pienillä päästöillä. Jälleen on BMW:n 700-sarja vuosikymmenen edellä kauppakasseja :-)

        Niin siitä M60:sestä! Joillekin on tullut kaasuläpän kanssa ongelmia mutta aika harvalle. Ainut oikeastaan "akilleen kantapää" on sen muuten erinomainen 5-vaihteinen automaattilaatikko joka on mukamas huoltovapaa (samat öljyt until kingdom come) muttei todellisuudessa olekaan. Kukaan ei vaihda öljyjä ikinä ja laatikot paukkuvat aina jossakin vaiheessa.

        Että jos olisin takaisin e32:seen palaamassa niin tuollainen M60-koneinen 730iA olisi varmaan allekirjoittaneen valinta (eikä tosiaan siihen kuuskytluvun designiin perustuvalla kutoskoneella varustettu 730/735 jossa saa olla säätämässä venttiilejä koko ajan vaikka sinänsä hieno peli onkin).

        Tällä hetkellä on noita kuraiset saappaat jalassa autossa pomppivia pikkuisia perheessä niin hyristellään W124 Mersulla jonka taksinpenkeillä ei niin väliä ole... Ja takaluukkuun mahtuu sikana enemmän tavaraa; se otti e32sessa päähän kun periaatteessa tilaa olis vaikka lampaat söis ja kuitenkin takaluukku on tosi matala eikä sinne saa mitään oikeesti isoa tavaraa mahtumaan; 17" monitoristakin joutuu ottamaan jalustan irti että saa sen mahtumaan näennäisesti valtavaan takaluukkuun!

        Henkka


      • Panzer

        Pitäneekö muuten paikkaansa, että vm -92 ja uudemmat
        olisivat jotenkin luotettavampia, jossakin nettiforumissa tällaista väitettiin? Kuulemma tehty jotain parannuksia.

        Ja tuo BMW 750i = 2kJÖRÖn ongelmajätettä -heitto ;D ? Jos pitää
        paikkaansa, niin sellainenhan on lähdettävä hakemaan vaikkei
        sillä metriäkään ajaisi, jo tuon moottorin tähden.
        Tylsä vaivata jatkuvin kyselyin, mutta nettisivuja joista näkee
        Saksan hintatasoa, jos sellaisia tiedätte, kiitos.
        Ja todennäköisesti niitä on aikaisemmissa keskusteluissa
        kerrottu, mutta olen uusi täällä...


      • Henkka Jii
        Panzer kirjoitti:

        Pitäneekö muuten paikkaansa, että vm -92 ja uudemmat
        olisivat jotenkin luotettavampia, jossakin nettiforumissa tällaista väitettiin? Kuulemma tehty jotain parannuksia.

        Ja tuo BMW 750i = 2kJÖRÖn ongelmajätettä -heitto ;D ? Jos pitää
        paikkaansa, niin sellainenhan on lähdettävä hakemaan vaikkei
        sillä metriäkään ajaisi, jo tuon moottorin tähden.
        Tylsä vaivata jatkuvin kyselyin, mutta nettisivuja joista näkee
        Saksan hintatasoa, jos sellaisia tiedätte, kiitos.
        Ja todennäköisesti niitä on aikaisemmissa keskusteluissa
        kerrottu, mutta olen uusi täällä...

        VAikkei varsinaista "faceliftiä" vuonna -92 tapahtunutkaan, niin tuolloin muuttui joitakin varusteluja, esim ASC:n korvasi ASC T ja muistaisin että airbag tuli vakioksi ja perän välityksiä muutettiin.

        Iso 750i:n "hymy" eli ne jättikokoiset "munuaiset" tulivat vakioksi myös 740i -malliin. Epäilemättä tehdas teki myös aika tavalla "näkymättömämpiä" muutoksia koska monet väittävät että -92 jälkeisissä on vähemmän sähköongelmia yms.

        tuo my750.com on sivu jonka ainoana tarkoituksena on Axelin painostus BMWNA:ta kohtaan koska hänen mielestään BMW on vastuussa 12-vuotiaan auton kunnosta ja hän haluaa "rahat takaisin" tms. :-) Toisaalta en yhtään epäile etteikö hänelle olisi kaikki nuo ongelmat tulleet.

        Luotettavaa e32 -infoa saat osoitteesta www.bimmer.org ja sieltä e32 -sivut. Sano että Henkka 750i lähettää terkkuja :-D


        Noita 750:siä (ja 740!) voit metsästää osoitteesta www.mobile.de -> Suchen

        Muista että naapurin ruosteinen Taunuskin näyttää digikuvassa uudelta; eli kuvien perusteella ei kannata paljon päätellä.

        Käännöksen tekstiin saat osoitteesta http://babelfish.altavista.com/ ainakin saksasta englanniksi jos helpottaa yhtään nahkahousumaan mongerruksesta selvän saamista.

        KErtoilepa meillekin tämän päivän hintatietoja kun olet aikasi surffannut!

        Henkka


      • TT
        Henkka Jii kirjoitti:

        VAikkei varsinaista "faceliftiä" vuonna -92 tapahtunutkaan, niin tuolloin muuttui joitakin varusteluja, esim ASC:n korvasi ASC T ja muistaisin että airbag tuli vakioksi ja perän välityksiä muutettiin.

        Iso 750i:n "hymy" eli ne jättikokoiset "munuaiset" tulivat vakioksi myös 740i -malliin. Epäilemättä tehdas teki myös aika tavalla "näkymättömämpiä" muutoksia koska monet väittävät että -92 jälkeisissä on vähemmän sähköongelmia yms.

        tuo my750.com on sivu jonka ainoana tarkoituksena on Axelin painostus BMWNA:ta kohtaan koska hänen mielestään BMW on vastuussa 12-vuotiaan auton kunnosta ja hän haluaa "rahat takaisin" tms. :-) Toisaalta en yhtään epäile etteikö hänelle olisi kaikki nuo ongelmat tulleet.

        Luotettavaa e32 -infoa saat osoitteesta www.bimmer.org ja sieltä e32 -sivut. Sano että Henkka 750i lähettää terkkuja :-D


        Noita 750:siä (ja 740!) voit metsästää osoitteesta www.mobile.de -> Suchen

        Muista että naapurin ruosteinen Taunuskin näyttää digikuvassa uudelta; eli kuvien perusteella ei kannata paljon päätellä.

        Käännöksen tekstiin saat osoitteesta http://babelfish.altavista.com/ ainakin saksasta englanniksi jos helpottaa yhtään nahkahousumaan mongerruksesta selvän saamista.

        KErtoilepa meillekin tämän päivän hintatietoja kun olet aikasi surffannut!

        Henkka

        Eipä varsinaiseen aiheeseen mitään, mutta tämä helpottanee hiukan auton metsästystä...

        http://www.mobile.de/cgi-bin/search.pl?bereich=pkw&sprache=2

        Kun avaat sivun, niin muuta viimeinen numero (kieli) kakkoseksi.


    • aa750il

      ON ollut ilo omistaa 750ial -88 lähes vuoden ajan.
      Älä nyt anna henkan pelotella ihan täysin.

      - Saako osia hyvin? Hinnat ovat kuulemma
      tähtitieteelliset. Entäs käytetyt osat?

      Omastani olen joutunut vaihtamaan syylarin ja takaiskunvaimentimen. Uuden syylarin sain jäähdytinkorjaamosta eikä ollut mielestäni mikään törkeän kallis edes taisi olla jotain 270e, iskariakaan ei tarvinnut ostaa bmw:ltä sekin löytyi tarviketuonti liikkeestä sekin vastaava kuin alkuperäinen vain bmw logo puuttui, se kyllä oli pirun kallis johtuen siitä että autossani on hydraulinen tasonsäätö takapäässä(LAD). Kyseinen systeemi on käsittääkseni ollut vakio L malleissa ja lisävaruste normaali pituisessa seiskasarjalaisessa.Se on kyllä totta että hinnoissa on "vähän" ekstraa.


      Eli osia tuntuu löytyvän hyvin kunhan löytää oikeat paikat. Se on kyllä totta että hintaa saattaa olla

      Sähköhärveleistä sen verran että omassani ainakin on lähes kaikki mahdolliset sähkövermeet(myös takapenkit liikkuu sähköllä). Autoni on ilmeisestikin ollut suht hyvässä kunnossa koska henkan kokemuksiin verrattuna sähkövikoja ei ole ollut juurikaan(täytyy koputtaa puuta knok knok).
      Sumuvalot ja ulkoilmanlämpötila mittari ei toiminut ja taisi olla jotain muuta pientä.Mutta tähän mennessä kaikki sähköviat on saanut korjattua käytännössä ilmaiseksi(pari metriä johtoa ja crc:tä).

      - Toimivuus talviautona?
      Paras omistamistani autoista tähän mennessä.
      Luistonesto osittainen lukkoperä ja automaattilaatikko. Kitkarenkaat alla eikä koskaan ole ollut pelkoa ettei pääsisi liikkeelle.
      Lämmintä rupeaa tulemaan pian vaikkei ole ollut lohkolämmitin päällä. Käymään on lähteny aina kunhan akku vaan on ollut kunnossa. Moottorissa on sen verra vettä ja massaa ettei kerkeä jäähtymään pitemmänkään kauppareissun aikana.


      Ja ajamisesta sen verran, kun kerran erehtyy kokeilemaan niin se on menoa. Aivan uskomaton vääntö!!!!! ja alusta varsinkin takapään jousitus lad systeemillä on helvetin hyvä.

      Itsellä auto on ainoa auto ja päivittäisessä käytössä, ei moittimista täytyyhän se ottaa huomioon että auto on sentään 15v vanha ei se ihme ole jos joutuu vähän kuluvia osia vaihtamaan.

      En missään nimessä jättäisi hankkimatta jos uudestaan saisi nyt päättää. Ajomukavuus vailla vertaa!!!!

      • bmw325

        samaan mieltä.nimimerkillä koe ajanut. tosiaan saksan hinnat ovat todella alhaisét, joten jos arveluttaa ostaa sellainen niin osta saksasta kaksi toinen varaosiksi, voihan olla niin ikävästi että autoissa on prikulleen samat viat mutta harvemmin pois lukien norm. kuluvat osat. ja jos sulla on vielä tieto/taito korjauksiin itsellä niin mitä enää mietit, on varmaan hyvä auto nykymittapuunkin mukaan ja missä yli 10v vanhassa autossa ei olisi jotain pientä laitettavaa. Noistakin muiden omistajien kertomuksissa mainituista viosta ei kovinkaan moni ole ollut mitään älyttömän isoja projekteja ne aski ongelmat lähinnä suurimpia. autohan perustuu monin osin sähköpuoleltakin e34 viissatkuun paitsi on paljon enemmän niitä heebeleitä kuin tavan 520i:ssä. en uskoisi mitään ylitsepääsemätöntä ilmaantuvan, joten toivotan onnea auton etsintään : )


    • BemariMake

      Vielä 2016 tämä on hieno auto ja hintansa väärti. Ja koko ajan paranee

      • Anonyymi

        Vielä 2021 tämä auto on hintansa väärti ja paranee koko ajan.


    • Anonyymi

      Vielä 2022 tämä auto on hintansa väärti ja paranee koko ajan

    • Anonyymi

      Vielä 2023 tämä auto on haluttu. Mulla hei ruoes ihan jöpöttämään. Heh.

    • Anonyymi

      Ehdottomasti L-malli, niin mahtuu takapenkille homoilemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2661
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      148
      1208
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1105
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      988
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      205
      921
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      835
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      296
      833
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      825
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      812
    Aihe