Joku pinnalle ulottuva kasvi?

Ms.x

Oisko jotain muita kasveja, jotka kasvaa jättiläisvallisneria ja isokriinumin tavoin pinnalle ? Kasvutapa saisi olla melko kapoinen, mutta sellainen, että olis samalla "pintakasvi" suojapaikkoineen.

Haluisin etualan vasempaan nurkkaan suodattimen eteen kasvin, joka ulottuisi pintaan ja muodostas sellasen kasvuston, joka vois sopia rihmojen vaahtopesällekin. Akvaarion korkeus 50 cm.

17

1000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitaja

      Vedensuosikki, isorasvalehti, karvalehti ja vesirutto tietenkin. Nämä on niitä nopea kasvuisia.

    • Rihma

      Kaikki köynnökset kasvat niin pitkiksi kuin niiden haluaa kasvavan.
      Esim. Vedensuosikki ja karkeaviuhkalehti muodostavat kivoja pöheiköitä.

      Myös kaikenlaisia pintakasveja on olemassa;
      Kelluspapukaijalehti, pistia, amerikankilpukka, limaska, salvinia jotka antavat suojaa.

      • fish KING

        ... empä musita tollasta nähneeni, laitatko lat. nimet kasveille. Muakin alko kiinnostaan.

        Tässä myös muutama pintakasvi:

        Hygroryza aristata    kellusheinä
        Riccia fluitans    kellustähtisammal
        Sagittaria natans    kelluskeiholehti
        Salvinia auriculata    kellussaniainen
        Pistia stratiotes    pistia
        Phyllanthus fluitans    amerikankellustyräkki")
        Phyllanthus leonardianus kongonkellustyräkki")
        Hemianthus micranthemoides helmiruoho
        Eichhornia crassipes    vesihyasintti
        Crinum natans    kurttukriinumi
        Azolla filiculoides    limaskasaniainen

        Noi limaskat ja kilpukat kannattaa unohtaa kerrasta, ne lisääntyy niin että kohta valot ei näytä pohjalle asti ollenkaan. niitä saa olla koko ajan tuhoamassa.


      • Rihma
        fish KING kirjoitti:

        ... empä musita tollasta nähneeni, laitatko lat. nimet kasveille. Muakin alko kiinnostaan.

        Tässä myös muutama pintakasvi:

        Hygroryza aristata    kellusheinä
        Riccia fluitans    kellustähtisammal
        Sagittaria natans    kelluskeiholehti
        Salvinia auriculata    kellussaniainen
        Pistia stratiotes    pistia
        Phyllanthus fluitans    amerikankellustyräkki")
        Phyllanthus leonardianus kongonkellustyräkki")
        Hemianthus micranthemoides helmiruoho
        Eichhornia crassipes    vesihyasintti
        Crinum natans    kurttukriinumi
        Azolla filiculoides    limaskasaniainen

        Noi limaskat ja kilpukat kannattaa unohtaa kerrasta, ne lisääntyy niin että kohta valot ei näytä pohjalle asti ollenkaan. niitä saa olla koko ajan tuhoamassa.

        Kelluspapukaijalehti, tieteellinen; Alternanthera aquatica.
        http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/plantfinder/details.php?id=158

        Sitä(Ja paljon muuta kiwaa!) on AW:n mukaan tulossa myyntiin TAS:sin akvaariohuutokauppaan ja muutama lahjoitusilmoituskin löytyy.

        Tuolla muuten ilmoitus tulevasta huutokaupasta 29.10;
        http://tas.aqua-web.org/ajankohtaista.html
        AW:ssa tarkempi ilmoitus.


      • fish KING

      • Ms.x

        Niitä onkin runsainmitoin.
        Semmosia ne kans pitäis olla, ettei kasva pinnalta korkeutta oikeen ollenkaan, koska lasien ja veden välinen tila on niin pieni. Pistia ei vissiin kauheesti kasva. Mites nuo tyräkit, nehän on myrkyllisiä, maitiaisnestettä kai noissakin on.. No ei kai ne sitten kalalle ole kohtaloksi, jos napsivat..?

        Tuommoiseen huutokauppaan oliskin kiva lähteä. Turussakin on joku akvaarioseura...


      • -Ludwigia
        fish KING kirjoitti:

        ... empä musita tollasta nähneeni, laitatko lat. nimet kasveille. Muakin alko kiinnostaan.

        Tässä myös muutama pintakasvi:

        Hygroryza aristata    kellusheinä
        Riccia fluitans    kellustähtisammal
        Sagittaria natans    kelluskeiholehti
        Salvinia auriculata    kellussaniainen
        Pistia stratiotes    pistia
        Phyllanthus fluitans    amerikankellustyräkki")
        Phyllanthus leonardianus kongonkellustyräkki")
        Hemianthus micranthemoides helmiruoho
        Eichhornia crassipes    vesihyasintti
        Crinum natans    kurttukriinumi
        Azolla filiculoides    limaskasaniainen

        Noi limaskat ja kilpukat kannattaa unohtaa kerrasta, ne lisääntyy niin että kohta valot ei näytä pohjalle asti ollenkaan. niitä saa olla koko ajan tuhoamassa.

        Hemianthus micranthemoides ei ole mielestäni pintakasvi? Eikös se yritetä pitää matalana?

        Liuskavesisanainen on yksi parhaista ja nopea kasvuisimmista pintakasveista. Jos haetaan kaloille suojaa ja kutupaikkoja? Liuskavesisaniainen sopii myös pohjaan.

        "Noi limaskat ja kilpukat kannattaa unohtaa kerrasta, ne lisääntyy niin että kohta valot ei näytä pohjalle asti ollenkaan. niitä saa olla koko ajan tuhoamassa."
        Limaskasta voi saada riesan, mutta kyllä kilpukka on aika helppo poistaa ison kokonsa puolestakin. Salviniakin leviää mielestäni nopeammin, mutta se on tietty vesiarvo-kysymys mikä mitenkin risaksi asti leviää =)


    • Ms.x

      Ostin viimeviikolla pintakasveiksi kellustähtisammalta ja toinen pinnalle asti pohjalta kasvava on ilmeisesti karttulehti heterantthera zosterifolia, myyjä kun ei tiennyt, mutta kirjasta kattoin.

      Nyt on rihmauros innostunut pesäntekoon ! Just näiden uusien kasvien lomaan. Se justiinsa vei pohjalta vallisnerian irtonaisen ruskettuneen lehden sinne ylös paikkaansa ja on aika hermostuneen oloinen.

      Oisko jotain vinkkiä, mitä tässä vois tehdä tämän touhun seuraamisen lisäksi. ? Eli luin että lopulta se uros syö poikaset, mutta voisko niitä johonkin kippoon koittaa pyydystää.. Tosin mulla ei ole toista akvaa..., joku kelluva kehikko, jossa sukkahoususeinät, estäisi poikasten pääsyn altaan puolelle ja muiden suihin :) ?? Mitä te muut olette tehny ? Kannattaako kokeilla ees näitä poikasten kasvatuksia ? Hitsi tekis jo mieli toista allasta ! :)

      Nyt koiras on ihan seonnut: ui tahallaan suodattimen virtaukseen ja sitä vastaan, edestakasin..... Isompi naaraista (joka ekaksi iskikin silmänsä ukkoon ) koittaa selkeesti olla hiukan taka-alalla.

      • fish KING

        "joku kelluva kehikko, jossa sukkahoususeinät"

        Ne ei ees maksakaan paljoa, ne sukkahousut, nuuuuuuuuuuuuuuh! MITÄ ENEMMÄN KÄYTETYT SEN PAREM.......PERVO!

        Joo mut toi on hyvä idea, mä taas naturistina antasin niiden ensin harjotella, poikaset on hyvä proteiinin lähde ja lopputulos on kuitenkin sama jos saat niitä poikasia sinne poikas altaaseen asti. ONNEA JA MENESTYSTÄ.


      • hoitaja

        Vauvoja tulee, niin iso haavi käy "eristämään" vauvat muista, hoituu helpommmin veden vaihdot yms. Meillä taistovauvalasta meni aikoinaan veden vaihtoon yli puoli tuntia, eli se oli että vähän vettä, vaalea ämpäri, odota että vesi asettuu, tutki hengimättä hiljaa näkyykö "roskilla" silmiä, jos näkyy koita saada "roska" varoavasti takaisin vauvalaan jne. kuitenkin vauvala oli pieni, eli vaihdoin vain noin 5 litraa kerralla, mutta usein. Onneksi oli silloin aikaa läträtä päivät.


      • Ms.x
        fish KING kirjoitti:

        "joku kelluva kehikko, jossa sukkahoususeinät"

        Ne ei ees maksakaan paljoa, ne sukkahousut, nuuuuuuuuuuuuuuh! MITÄ ENEMMÄN KÄYTETYT SEN PAREM.......PERVO!

        Joo mut toi on hyvä idea, mä taas naturistina antasin niiden ensin harjotella, poikaset on hyvä proteiinin lähde ja lopputulos on kuitenkin sama jos saat niitä poikasia sinne poikas altaaseen asti. ONNEA JA MENESTYSTÄ.

        Jee, että on ylpee olo, pitäs varmaan hakea patenttia.

        Mulla kyllä meni jo kahet hienot sukkahousut soran ja hiekanpesurulianssis.. :) Mut onneksi sisko myy sukkahousuja mulle edullisesti.. Ne on vaan liika luksuslaatua.. No täytyy kattoa jos jäi joku puntti vielä uhratuista kaappiin..piti ainakin laittaa.

        Varmaan vihreä rautalanka käy, jos sellasesta vääntää kehikkoa ? Mulla ois sellasta kukkasidonnassa käytettävää paksuhkoa, joka ei ruostu. Niin ei kait siittä mitään liukene. Tai jos keksin jostain jonkun muun, muovikehikon, joku lelu tytön lelulaatikosta, joku joku.......hmmmmmm.

        Sen verran tuo touhu sai muntkin intoileen, että on oikein itelläkin tässä mielessä kuplapesät ja hakupääl ja muut.. Kun se ukko vaan löytyis.. :)

        Mut voi kauhia, kyllä noita tyttörihmoja käy sääli ! Pesä kovaa vauhtia valmistumassa, kuplaakuplaa vaan ja kova työmies ainakin tää meiän Edward !


      • Ms.x
        Ms.x kirjoitti:

        Jee, että on ylpee olo, pitäs varmaan hakea patenttia.

        Mulla kyllä meni jo kahet hienot sukkahousut soran ja hiekanpesurulianssis.. :) Mut onneksi sisko myy sukkahousuja mulle edullisesti.. Ne on vaan liika luksuslaatua.. No täytyy kattoa jos jäi joku puntti vielä uhratuista kaappiin..piti ainakin laittaa.

        Varmaan vihreä rautalanka käy, jos sellasesta vääntää kehikkoa ? Mulla ois sellasta kukkasidonnassa käytettävää paksuhkoa, joka ei ruostu. Niin ei kait siittä mitään liukene. Tai jos keksin jostain jonkun muun, muovikehikon, joku lelu tytön lelulaatikosta, joku joku.......hmmmmmm.

        Sen verran tuo touhu sai muntkin intoileen, että on oikein itelläkin tässä mielessä kuplapesät ja hakupääl ja muut.. Kun se ukko vaan löytyis.. :)

        Mut voi kauhia, kyllä noita tyttörihmoja käy sääli ! Pesä kovaa vauhtia valmistumassa, kuplaakuplaa vaan ja kova työmies ainakin tää meiän Edward !

        Joo, se rautalankajuttu alkoi kyllä tuntua vähän turhan monimutkaiselta. Karkkirasiasta vaan kaksi seinää pois ja sukkahousuverkko niihin. Sitä mieltä olen ma.

        En tiijä teenkö nyt tuota.. Saahan noita kelluvia vissiin aika halvallakin. En kyllä tiijä niistä mitään.

        Eetu on aivan vauhko, jatkuu vaan pesänpuhallukset yhä. Tyttö on välillä käyny pesällä vartomassa, mutta ei se ukko taida tietää ees mitä sen kuuluis tehrä, kun vaan hyökkäilee sit vaan ja ajaa tytön pois.

        Kauanko tuo yleensä kestää, se pesänrakennus ? Olen antanut nyt sinne enempi ruokaa, pellettiä ja sipsiä, että jaksavat. No, toisaalta Eetu sais väsyäkin jo, ja alkaa hempeilemään.. outo heppu :)


      • fish KING
        Ms.x kirjoitti:

        Joo, se rautalankajuttu alkoi kyllä tuntua vähän turhan monimutkaiselta. Karkkirasiasta vaan kaksi seinää pois ja sukkahousuverkko niihin. Sitä mieltä olen ma.

        En tiijä teenkö nyt tuota.. Saahan noita kelluvia vissiin aika halvallakin. En kyllä tiijä niistä mitään.

        Eetu on aivan vauhko, jatkuu vaan pesänpuhallukset yhä. Tyttö on välillä käyny pesällä vartomassa, mutta ei se ukko taida tietää ees mitä sen kuuluis tehrä, kun vaan hyökkäilee sit vaan ja ajaa tytön pois.

        Kauanko tuo yleensä kestää, se pesänrakennus ? Olen antanut nyt sinne enempi ruokaa, pellettiä ja sipsiä, että jaksavat. No, toisaalta Eetu sais väsyäkin jo, ja alkaa hempeilemään.. outo heppu :)

        ja odota kärsivällisesti, kyllä se routa koiran kotiin ajaa, alkaa muuten olemaan aamusella kylmää... taidan käpertyä viltin alle ja nukkua vaan pitempään... ai niin ja pentuja tulee taatusti ajallaan.

        Edward, hehe. Kyllä se nuorikin kukko joskus väsähtää, vanhempi vaan jaksaa pidempään ja osaa nauttia tilanteesta.


      • Ms.x
        fish KING kirjoitti:

        ja odota kärsivällisesti, kyllä se routa koiran kotiin ajaa, alkaa muuten olemaan aamusella kylmää... taidan käpertyä viltin alle ja nukkua vaan pitempään... ai niin ja pentuja tulee taatusti ajallaan.

        Edward, hehe. Kyllä se nuorikin kukko joskus väsähtää, vanhempi vaan jaksaa pidempään ja osaa nauttia tilanteesta.

        Joo. Hän on oikealta nimeltään Sir Edward. Naiset on Lempi ja Vieno.

        Ohhoijaa, en tiijä miksi mä oon täällä netissä ruvennut roikkumaan näin kauheasti.. Ei oo ihan terveellistäkään.. :) Mut kiitos sulle kans fish KING kun oot mua niin kauheesti täälä neuvonut. Tosi kiva, kun oot ottanut tällasen akvaarioneuvojan-roolin. Minäki rupesin psykologiksi tuolla yhellä toisella osastolla tänään. :) Kohta kyl väkisinkin tulee muuta tekemistä päivisin kun oikeet työt alkaa.

        Täytyy kans mennä tonne filtin alle olkkariin kattomaan miten Eetu edistyy. Ja haaveilla siitä omasta kukkoprinssistä.. Terv. Ikuinen haaveilija haavi kourassa.


      • Ms.x

        Koko eilisen päivän Koiras kääpiörihma rakensi kuplapesäänsä. Huomattiin vasta tänään (ti) alkuillasta eka parittelu. Se on toistunut jo monta kertaa, varmaan väh. 15 kertaa.

        Kardinaalitetrat syö intona mätimunia. Yleensä ovat niin arkoja, mut nyt menevät melkeen pesään asti hakemaan niitä, eikä Eetusta ole just sillon ees pelkoa, kun itse kerää munia suuhunsa minkä ehtii. Välillä näyttänyt että syö ne vaan itekki, mut kait se niitä vei pesäänsäkin..

        Onpa erikoista katseltavaa, ihan uutta. :)


      • fish KING
        Ms.x kirjoitti:

        Koko eilisen päivän Koiras kääpiörihma rakensi kuplapesäänsä. Huomattiin vasta tänään (ti) alkuillasta eka parittelu. Se on toistunut jo monta kertaa, varmaan väh. 15 kertaa.

        Kardinaalitetrat syö intona mätimunia. Yleensä ovat niin arkoja, mut nyt menevät melkeen pesään asti hakemaan niitä, eikä Eetusta ole just sillon ees pelkoa, kun itse kerää munia suuhunsa minkä ehtii. Välillä näyttänyt että syö ne vaan itekki, mut kait se niitä vei pesäänsäkin..

        Onpa erikoista katseltavaa, ihan uutta. :)

        240 l

        Lehtikalat pussailee taas mutta annan luonnon hoitaa hommat niin kauan kun osaavat hoitaa poikaset tarpeeksi suuriksi.

        Samassa akvaariossa innostuivat piikkisilmät rakentamaan kutukoppia kannon rakoon... saas nähä.. onnistuuko.

        Sitten viä kaiken kukkuraksi vanha kultapyrstösateenkaari pariskunta on alkanut antaan värejään irti, kohta taitaa tapahtua???

        Ja kirsikkabarbit pörrää sateenkaarien ympärillä ihan kuin sateenkaaret tosiaan olis sirotellu kasvien päälle jotakin???

        Tarkkaillaan tilannetta, syksy saa, minä en, BYÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄH ! !!

        JATKUU...

        Kesällä kuumimmalla hetkellä meillä lisäännyttiin kolminkertasesti tuolla timanttitetra akvassa.
        Kahdeksantoista uutta timangia selvisi kaikesta härdellistä hengissä.

        Kongontetrat taasen vaan vaeltelee eikä saa mitään aikaseksi ja niitten piti olla mulle se siittola, tasan ei käy onnen lahjat. IKINÄ


      • Ms.x
        fish KING kirjoitti:

        240 l

        Lehtikalat pussailee taas mutta annan luonnon hoitaa hommat niin kauan kun osaavat hoitaa poikaset tarpeeksi suuriksi.

        Samassa akvaariossa innostuivat piikkisilmät rakentamaan kutukoppia kannon rakoon... saas nähä.. onnistuuko.

        Sitten viä kaiken kukkuraksi vanha kultapyrstösateenkaari pariskunta on alkanut antaan värejään irti, kohta taitaa tapahtua???

        Ja kirsikkabarbit pörrää sateenkaarien ympärillä ihan kuin sateenkaaret tosiaan olis sirotellu kasvien päälle jotakin???

        Tarkkaillaan tilannetta, syksy saa, minä en, BYÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄH ! !!

        JATKUU...

        Kesällä kuumimmalla hetkellä meillä lisäännyttiin kolminkertasesti tuolla timanttitetra akvassa.
        Kahdeksantoista uutta timangia selvisi kaikesta härdellistä hengissä.

        Kongontetrat taasen vaan vaeltelee eikä saa mitään aikaseksi ja niitten piti olla mulle se siittola, tasan ei käy onnen lahjat. IKINÄ

        Ohoh ! Vaude ! Piikkisilmätki ! Hurjat tohinat ! Sul on siellä paratiisi !

        Mää en jaksa enää kattoa tota ainaista syleilyä. Alkaa jo olla niin kade että mää en ala.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe