Ajelin eilen kaikessa rauhassa Porvoon motaria Stadiin päin. Mittarinopeutta oli 130 km/h. Yht'äkkiä kilahti varoitusääni ja mittariin ilmestyi rengasrikon merkkivalo. Pudotin nopeuden kahdeksaan kymppiin kuten ohjekirjassa sanotaan ja ajelin kotiin. Pihalla sitten huomasin että vasen takarengas on tyhjä. Kylläpä oli helvetin hyvä että autossa oli run flatit. Mitähän olisi tapahtunut tuossa vauhdissa normaalilla renkaalla. Hyvällä säkällä ei varmaan mitään mutta huonolla... Toisekseen eipä olisi paljon huvittanut alkaa moottoritien pientareella vaihtamaan muun liikenteen puoleista pyörää.
Koska renkaassa ei mitään isompaa repeämää näy aion viedä kumin paikattavaksi vaikkei sitä suositellakaan. Rengas on kuitenkin silmämääräisesti hyvässä ryhdissä joten enpä viitsi koko rengasta vaihtaa. Renkaalla olisi ajanut varmasti paljon pidemmällekin.
Eipä jaksa tämän jälkeen paljon häiritä run flatien uraherkkyys. Kaiken kaikkiaan hieno keksintö!
Run Flat
14
2599
Vastaukset
- tomppa666
..olisi tapahtunut vaarallista tavallisella renkaalla. Olisit huomannut tärinästä, että rengas tyhjenee ja that's it. Nykyiset teräsvyörenkaat eivät räjähdä, jos niihin menee naula tms. Ainoastaa tyhjenevät. Eli kuten sanoit, olisit joununut vaihtamaan renkaan motarilla.
- jos...
...rengas olisi irronnut vanteelta. Olisi saattanut tulla rumaa jälkeä etenkin kun ESP menee kyseisessä tilanteessa aivan sekaisin. Nimim. kokemusta on.
- oma kokemus
jos... kirjoitti:
...rengas olisi irronnut vanteelta. Olisi saattanut tulla rumaa jälkeä etenkin kun ESP menee kyseisessä tilanteessa aivan sekaisin. Nimim. kokemusta on.
Itse ajoin Bemmullani tavallisilla renkailla moottoritiellä johonkin hiilikuitukappaleeseen. Todennäköisesti irronnut jostain spoilerista tms. Kova vauhti yhdistettynä tällaiseen terävään ja lujaan kappaleeseen sai renkaan repeämään täysin. Sitten oliki ohjaamo täynnä käsiä ja olin todella onnekas ettei mitään käynyt. Mikäli olisi ollut muita autoja lähellä olisi tullut todella rumaa jälkeä. Seuraavan kerran kun renkaat menevät vaihtoon ostan varmasti run flatit. Onhan siinä sekin etu että saa tavaratilaa lisää kun ei tarvitse roudata varapyörää mukana.
- keksintö
mutta ihmettelen mikä niitä puhkoo. Monet jotka ajaa run flateilla, kehuvat kuinka he selvisivät varmalta kuolemalta ko. renkaitten ansiosta. Ja melkein jokaisella jolla on run flatit, on myös puhjennut sellainen.
Nimim.23 vuotta 1.1 milj. km, 1 rengasrikko. Kop. Kop. (koputan puuta) ;)- ei runflat
Itsellä rengas on puhjennut 4-5 vuoden välein, (ajomäärä 25-35tkm/vuosi, ajovuosia takana myös runsas pari kymmentä). Mutta kertaan ei ole kyllä kuolema uhannut, yleensä naula tms tyhjentää renkaan hitaasti. Näin on ainakin itselle käynyt joka kerta. Muutaman kerran myös niin, että olen huomannut naulan renkaassa ennenkuin rengas vuotaa. Usein miten nuo vuodot ovat olleet talvirenkaissa?! Muuten nykyisillä matalaprofiilirenkailla (
- sentään
Ei nyt varmaankaan jokaisella ole run flat puhjennut. On niitä sen verran paljon liikenteessä. Olen itsekin vääntänyt rattia melkein 20 vuotta ja run flatin puhkeaminen oli vasta toinen kohdalleni sattunut rengasrikko. Näin vaikka olen ajanut paljon myös Venäjällä missä tiestöstä johtuen rengasrikot ovat arkipäivää. Eipä muuten huvittaisi Venäjällä alkaa yöllä tienposkessa vaihtamaan rengasta. Saattaa hyvin nopeasti joutua tuijottamaan pistoolin piippua.
- Ricracing
Kortti (ja auto) ollut yli 25 v. ja muistaakseni kaksi kertaa ollut rengasrikko.
BMW autoihin RF renkaat eivät ainakaan Suomessa sovi ollenkaan.
Oma kokemus 245/40 18" RF kumeilla E60:ssä.
Mikäli haluaa nauttia ajamisen ilosta, äänettömämmin, pehmeämmin ja ilman vetelyä urissa niin RF:t vaihtoon. - sopivat
Ricracing kirjoitti:
Kortti (ja auto) ollut yli 25 v. ja muistaakseni kaksi kertaa ollut rengasrikko.
BMW autoihin RF renkaat eivät ainakaan Suomessa sovi ollenkaan.
Oma kokemus 245/40 18" RF kumeilla E60:ssä.
Mikäli haluaa nauttia ajamisen ilosta, äänettömämmin, pehmeämmin ja ilman vetelyä urissa niin RF:t vaihtoon.Ihan hyvin nuo tuntuvat toimivan ainakin omassa E90:ssä. Äänekkyys ei johdu run flatista vaan renkaan muista ominaisuuksista. Run flatin massa on suurempi joten sen välittämä ääni on itseasiassa pienempi kuin tavallisen renkaan samalla kuviolla. E90:n alusta on alun perinkin suunniteltu run flateille toisin kuin E60:n. Renkaiden kovuus ja massa on siis huomioitu. Urissa vetelyä esiintyy kun renkaat on uudet mutta 5 tkm ajon jälkeen sitä tuskin huomaa. Sitäpaitsi kaikki autot tuntevat urat 225 leveillä renkailla.
- 330d E90
sopivat kirjoitti:
Ihan hyvin nuo tuntuvat toimivan ainakin omassa E90:ssä. Äänekkyys ei johdu run flatista vaan renkaan muista ominaisuuksista. Run flatin massa on suurempi joten sen välittämä ääni on itseasiassa pienempi kuin tavallisen renkaan samalla kuviolla. E90:n alusta on alun perinkin suunniteltu run flateille toisin kuin E60:n. Renkaiden kovuus ja massa on siis huomioitu. Urissa vetelyä esiintyy kun renkaat on uudet mutta 5 tkm ajon jälkeen sitä tuskin huomaa. Sitäpaitsi kaikki autot tuntevat urat 225 leveillä renkailla.
Mullakin E90, jos nyt saisin valita jättäisin rf renkaat ottamatta. Kesärenkaat 18" ja jo noin puoliksi kuluneet, vieläkin urissa saa pitää ratista tosissaan kiinni.
Olen ajanut E90 autoa, missä 17" tavalliset kumit, se oli mielestäni suuntavakaampi kuin omani. Kyllä rf renkaillakin ajaa, mutta kuten sanoin seuraavassa autossani niitä ei ole. - komment
sopivat kirjoitti:
Ihan hyvin nuo tuntuvat toimivan ainakin omassa E90:ssä. Äänekkyys ei johdu run flatista vaan renkaan muista ominaisuuksista. Run flatin massa on suurempi joten sen välittämä ääni on itseasiassa pienempi kuin tavallisen renkaan samalla kuviolla. E90:n alusta on alun perinkin suunniteltu run flateille toisin kuin E60:n. Renkaiden kovuus ja massa on siis huomioitu. Urissa vetelyä esiintyy kun renkaat on uudet mutta 5 tkm ajon jälkeen sitä tuskin huomaa. Sitäpaitsi kaikki autot tuntevat urat 225 leveillä renkailla.
Mulla kans E90 runflatit, vakio 16" 205/55 . Ainakin tuulisella ilmalla tosi vaikeaa ajaa SUORAAN. En tiedä johtuuko runflateista vai Bemun etupään geometriasta (joku väittää sitäkin) vai mistä, mut ongelma on ihan selvä tuulella. Tyynellä ilmalla erinominen. Olen ajanut 3:a eri uutta E90:ppiä ja kaikissa sama huomio.
- myös e90
komment kirjoitti:
Mulla kans E90 runflatit, vakio 16" 205/55 . Ainakin tuulisella ilmalla tosi vaikeaa ajaa SUORAAN. En tiedä johtuuko runflateista vai Bemun etupään geometriasta (joku väittää sitäkin) vai mistä, mut ongelma on ihan selvä tuulella. Tyynellä ilmalla erinominen. Olen ajanut 3:a eri uutta E90:ppiä ja kaikissa sama huomio.
& 205/55 r16 renkaat bridgestone rf:t eikä ole herkkä tuulelle, toisin kuin edellinen e46.
- Ricracing
sopivat kirjoitti:
E60:sen vakiorengas on 225 leveä.
Talvella ajelen Continental ContiVikingContact3 225/55 16" ei RF renkailla ja auto on täysin tunnoton urille.
Huippukumit! - E90
Ricracing kirjoitti:
Talvella ajelen Continental ContiVikingContact3 225/55 16" ei RF renkailla ja auto on täysin tunnoton urille.
Huippukumit!Mulla on run flatit 225/45/17. Ei vetele urissa yhtään. Autossa on myös sporttialusta.
- Luokka
Ricracing kirjoitti:
Huippukumit!E60 ei todellakaan ole tunnoton urille. En usko että mikään auto on tuolla rengaskoolla. Talvirenkaat ovat myös renkaan sivurakenteiltaan "löysät" johtuen matalasta nopeusluokasta. Kun alle laitetaan auton huippuja vastaavan nopeusluokan rengas on renkaan jäykkyys aivan toinen ja urat tuntuvat paljon herkemmin. Vähän sama juttu kuin run flatien kanssa. Omassa autossani on tavalliset renkaat alla mutta vaihtuvat run flateihin kun vaihdon aika koittaa. Minulle on aika sama vetellekö auto urissa vähän vai vähän enemmän. Rengasrikkoja sattuu todella harvoin mutta jos joskus sattuu niin veikkaanpa ettei ota yhtään päähän että autossa on run flatit alla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3147894Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne926164Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733611Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322147Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222056- 391963
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1961954- 751706
- 441514
En mä itke
sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja311470