Nordean tutkimus: rahaa ei jää säästöön

Suomi24toimitus

Nordean tekemän tutkimuksen mukaan suomalaisilla on vaikeuksia kerätä rahaa säästöön. Noin viidesosalla suomalaisista palkasta ei jää mitään säästöön tai sitten säästöön saadaan noin sata euroa. 22 % prosenttia vastaajista kertoi, että säästössä on vajaa 500 euroa.

Korkojen nousuun eivät kaikki asuntovelalliset pysty varautumaan. Noin neljäsosan kuukausibudjetti kestäisi vain 50 euron korotuksen lainakuluihin.

Onko sinulla tapana laittaa rahaa sukanvarteen vai pistätkö kaiken menemään? Mitä vinkkejä antaisit henkilölle, jolla ei ole säästöjä, mutta edessä vaikkapa yllättävä remontti tai muu suuri kuluerä? Paljonko omat asumiskustannuksesi voisivat vielä nykyisestä nousta?

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Tutkimus Joka viides suomalainen el%C3%A4%C3%A4 k%C3%A4dest%C3%A4 suuhun/1135222080723

172

55586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palkastako?

      Elinkustannukset ovat Suomessa sen verran korkeat, ettei minun palkastani kulujen jälkeen jää juurikaan mitään säästöön laitettavaa.

      • Rasvapläki

        Säästäisin, jos voisin säästää.Samassa veneessä kanssasi "Mistä Säästät...".


      • säästöön
        Rasvapläki kirjoitti:

        Säästäisin, jos voisin säästää.Samassa veneessä kanssasi "Mistä Säästät...".

        eikös ihmisten pitäisi elää tulojen mukaan??? miksi vetää ihtesä nii tiukille..


      • Nimetön

        Olen täysin samaa mieltä, ei voi säästää. Palkka on niin pieni että hyvä kun pärjää ja elinkustannukset suuria!


      • PAAALJOOOOON..................
        Nimetön kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä, ei voi säästää. Palkka on niin pieni että hyvä kun pärjää ja elinkustannukset suuria!

        jo siinä kun en ole Nordean asiakas


      • asiakas!
        PAAALJOOOOON.................. kirjoitti:

        jo siinä kun en ole Nordean asiakas

        Jos oot oikeesti tota mieltä niin kilpailutappa uudestaan. Itellä liikkuu suuret rahat tilillä firman kautta(1700000e/v) ja viimeks tänää sain erittäin hyvää palvelua, vihjeitä mihi kannataa rahaa sijottaa. Ite oon kyl hinta tietonen pankin asioista eli perustele...


      • rehellinen duunari
        asiakas! kirjoitti:

        Jos oot oikeesti tota mieltä niin kilpailutappa uudestaan. Itellä liikkuu suuret rahat tilillä firman kautta(1700000e/v) ja viimeks tänää sain erittäin hyvää palvelua, vihjeitä mihi kannataa rahaa sijottaa. Ite oon kyl hinta tietonen pankin asioista eli perustele...

        Elvistelemästä senkin poroporvari


      • taavallineeen
        rehellinen duunari kirjoitti:

        Elvistelemästä senkin poroporvari

        Mene itteesi rehellinen.. ihan ystävällisesti. . .

        Jos tuo luku nordeassa kulkevasta rahasta pitää todellisuutta, niin olen iloinen, että suomessa sellaisista summista voidaan myös puhua.
        Sellainen tietää valtiolle tuloja myös veroina, saatikka minkälaiset työllistämismäärät mahtanee pitää sisällään.

        Pelkästään UPEETA!
        Itse olen säästänyt omakotitalooni, niin että lainat on lyhennetty ja olen todella tyytyväinen
        33-vee


      • mummo maalta
        taavallineeen kirjoitti:

        Mene itteesi rehellinen.. ihan ystävällisesti. . .

        Jos tuo luku nordeassa kulkevasta rahasta pitää todellisuutta, niin olen iloinen, että suomessa sellaisista summista voidaan myös puhua.
        Sellainen tietää valtiolle tuloja myös veroina, saatikka minkälaiset työllistämismäärät mahtanee pitää sisällään.

        Pelkästään UPEETA!
        Itse olen säästänyt omakotitalooni, niin että lainat on lyhennetty ja olen todella tyytyväinen
        33-vee

        Nordea on hyvä pankki! Viidentoista vuoden omakotitalolaina otettuna v.-94, on maksettu viimeistään ensi vuoden elokuussa, vaikka korot vähän nousisivatkin.


      • elvistellä
        rehellinen duunari kirjoitti:

        Elvistelemästä senkin poroporvari

        Joo no nyt ku ruvettii heti painumaan..... niin mietitään tää asia mieleisemmäks sun kannalta...! Eli voit laskee heti 22%alv:n pois, sit lasket työntekijöitten palkan, sen kerrot noin 1,51 niin saadaan kaikki kulut peittoon. Jatketaan raaka-aineista ja muista laskuista niin vuodessa jää itelle ehkä noin 70 000 verotettavaa tuloo ja siitä kun verottaja ottaa 25%. Sit ei enää kannata laskee tuntipalkkaa ku aamul meet joka päivä (ei viikonloppu vapaita) kaheksaa ja pääset 18-23.00 et painua voin siinä välillä...... tietty mut harvemmin enää jaksaa...ikää on 24v!


      • jepulis

        Säästää. vielä parivuotta sitten jäi 500 euroa kuukaudessa nyt jää 100 euroa kuukaudessa.inflaatio on duunarille kovaa.ei oikein noi palkat seuraa riittävillä korotuksilla.Euroopan pankkikin auttaa kovasti duunaria nostamalla korkoja.


      • Höpön höpö

        Elinkustannuksissa asunnot ovat liian kalliita syynä se, että kaavoittajien palkat ovat vuosia maksaneet. Elintarvikkeiden ALV-pitäisi olla se 22, kuten myös sanomalehtien.

        Kyllä sitä elää, jos saa 100€/kk ihme tuhlaajia ootte koko sakki,.


      • Arvii
        jepulis kirjoitti:

        Säästää. vielä parivuotta sitten jäi 500 euroa kuukaudessa nyt jää 100 euroa kuukaudessa.inflaatio on duunarille kovaa.ei oikein noi palkat seuraa riittävillä korotuksilla.Euroopan pankkikin auttaa kovasti duunaria nostamalla korkoja.

        Eikös ne just siks nosta, että kuluttajahintojen nousu pysähtyis.


      • hauskanpitäjä
        PAAALJOOOOON.................. kirjoitti:

        jo siinä kun en ole Nordean asiakas

        raha on tehty käyttöä varten.. eikä minnekkään pankkitilille vanhenemaan.. ihmisen elämä on lyhyt, eli kannattaa ottaa ilo irti kun vielä pystyy...


      • Karita123
        säästöön kirjoitti:

        eikös ihmisten pitäisi elää tulojen mukaan??? miksi vetää ihtesä nii tiukille..

        Pikavippien suosiosta päätellen (http://pikavippisivut.com) ei todellakaan jää rahaa säästöön, vaan käytetään kaikki mitä tulee ja reilusti ylikin. Jos ei asuntolainaan niin sitten viinaan ja merkkivaatteisiin.


      • Me säästämme
        hauskanpitäjä kirjoitti:

        raha on tehty käyttöä varten.. eikä minnekkään pankkitilille vanhenemaan.. ihmisen elämä on lyhyt, eli kannattaa ottaa ilo irti kun vielä pystyy...

        autoihin. Taloa maksetaan näillä koroilla vielä 7v, mutta säästöön laitetaan joka kk vähintään 500€. Sitten kun on tarpeeksi kasassa niin autokauppaan!!
        Tiedetään, että autoihin ei kannattaisi rahaa hakata, mutta kun niitä muitakaan paheita ei ole niin me hassataan ne rahat näin.
        Velkaa emme ota autoihin, vaan sillä rahalla ostetaan mikä on säästössä tai sitten säästetään lisää.


    • jää rahaa säästöön

      kahden pienen lapsen kotiäiti kun on ei paljon jää rahaa säästöön.
      Mies on kyllä valtiolla töissä mutta se leipä on pitkä ja kapea.
      Kun kaikki laskut maksaa siis auton lyhennykset,vuokrat,lasten ja miehen lääkkeet ja muut tarpeelliset menoerät on ihme jos säästö tilille saa sen 5-10 e laittaa.

      • Pasi35

        Lapset ovat suurin menoerä joka kuukausi,itse olen"luojan kiitos"siltä välttynyt.Eli jättäkää pennut hankkimatta,silläkin säästää jo monta sataa kuussa.


      • raikasta
        Pasi35 kirjoitti:

        Lapset ovat suurin menoerä joka kuukausi,itse olen"luojan kiitos"siltä välttynyt.Eli jättäkää pennut hankkimatta,silläkin säästää jo monta sataa kuussa.

        Edellinen ei kyllä ruinannut lapsista.
        Kiitä että joku kustantelee veronmaksajia ja hoitajia eläkepäivillesi.


      • Eläkel. 4:n aikuisen lapse...
        Pasi35 kirjoitti:

        Lapset ovat suurin menoerä joka kuukausi,itse olen"luojan kiitos"siltä välttynyt.Eli jättäkää pennut hankkimatta,silläkin säästää jo monta sataa kuussa.

        Hyi, miten rumasti voitkaan puhua lapsista! Oma kokemukseni on, että "lapsi tuo leivän tullessaan" todella. Eikä raha olekaan elämässä se kaikkein tärkein.
        Tiukkaa tosin on ollut. Esim. kodin rakennus- aikaan ostimme tarjoussilakoita kuusikin kiloa ja perkasimme lasten kanssa niitä kilpaa pakastimeen. Oli säännöt ikähyvityksineen. Ongella käyntikin oli oikeaa työtä. Monet kalakukkoainekset saatiin. Marjassa käytiin ja sienet maistuivat. Kasvimaa ja marjapensaat yhdessä hoidettuina tuottivat satoa. Reikäleipätarjouksista ostettiin leipää ja hiivaleipä leivottiin kotona.
        Vaatteet, poikien nahkatakkeja myöten, ompelin itse.
        Harrastimme suunnistusta ja hiihtoa, sekä luonnossa samoilua ja telttailua.
        Vaatimattomasta lapsuudesta huolimatta kaikki lapset ovat työelämässä ja lapsenlapsiakin on
        pian yhdeksän.
        Lapset meillä on elämän rikkaus, ei rahaa jää säästöön kovinkaan paljon.


      • rahanmenoa
        Eläkel. 4:n aikuisen lapse... kirjoitti:

        Hyi, miten rumasti voitkaan puhua lapsista! Oma kokemukseni on, että "lapsi tuo leivän tullessaan" todella. Eikä raha olekaan elämässä se kaikkein tärkein.
        Tiukkaa tosin on ollut. Esim. kodin rakennus- aikaan ostimme tarjoussilakoita kuusikin kiloa ja perkasimme lasten kanssa niitä kilpaa pakastimeen. Oli säännöt ikähyvityksineen. Ongella käyntikin oli oikeaa työtä. Monet kalakukkoainekset saatiin. Marjassa käytiin ja sienet maistuivat. Kasvimaa ja marjapensaat yhdessä hoidettuina tuottivat satoa. Reikäleipätarjouksista ostettiin leipää ja hiivaleipä leivottiin kotona.
        Vaatteet, poikien nahkatakkeja myöten, ompelin itse.
        Harrastimme suunnistusta ja hiihtoa, sekä luonnossa samoilua ja telttailua.
        Vaatimattomasta lapsuudesta huolimatta kaikki lapset ovat työelämässä ja lapsenlapsiakin on
        pian yhdeksän.
        Lapset meillä on elämän rikkaus, ei rahaa jää säästöön kovinkaan paljon.

        Enemmän haittaa kuin hyötyä. Ei vaivan ja rahanmenon arvoista.


      • paikkaansa
        Pasi35 kirjoitti:

        Lapset ovat suurin menoerä joka kuukausi,itse olen"luojan kiitos"siltä välttynyt.Eli jättäkää pennut hankkimatta,silläkin säästää jo monta sataa kuussa.

        kyl ne lapset enemmän antaa ku ottaa....


      • Pasi35 kirjoitti:

        Lapset ovat suurin menoerä joka kuukausi,itse olen"luojan kiitos"siltä välttynyt.Eli jättäkää pennut hankkimatta,silläkin säästää jo monta sataa kuussa.

        eläkkeetöntä elämää. valtion porvarit kyllä huolehtivat niistä sinun maksamiesi eläkemaksujen ennakkokäytöstä ennen eläkeikääsi, joten jos lapsia ei tule, et kyllä saa ketään maksamaan omia eläkkeitäsi.


      • neljästä vanhin
        Pasi35 kirjoitti:

        Lapset ovat suurin menoerä joka kuukausi,itse olen"luojan kiitos"siltä välttynyt.Eli jättäkää pennut hankkimatta,silläkin säästää jo monta sataa kuussa.

        On se hyvä etteivät omat vanhempasi ajatelleet samalla tavalla. Itse ainakin suurimmaksi osaksi nautin siitä että minulla on ollut koko lapsuuteni seuraa muista sisaruksista. Tiedän että meillä on silloin tällöin ollut raha aika tiukalla, mutta silti mistään ei ole ollut puutetta. On ehkä jätetty sitten ostamatta jotakin todella turhaa ja siinä on samalla kehittynyt meidän lasten rahan taju. Sitä ei todellakaan kasva puussa. Kaikesta huolimatta ovat omat vanhemmat säästäneet meillä pienen pesämunan, josta toivottavasti on iloa kun lennämme pois kotoa. Niin että meillä ainakin säästetään, mutta säästöt tulevat meille lapsille.


      • BurnOut
        paikkaansa kirjoitti:

        kyl ne lapset enemmän antaa ku ottaa....

        ...mutta taloudellisesti ei. Ja onkohan se lapsesta saatava henkinen hyöty sen rahanpalon, omien tarpeiden unohtamisen ja vanhollisten periaatteiden noudattamisen arvoista? Sanonpa että ei, ainakaan Suomessa!

        Täytyy kyllä olla aika ihmelapsi että pikkukullasta olisi pelkästään iloa.


      • BurnOut2
        BurnOut kirjoitti:

        ...mutta taloudellisesti ei. Ja onkohan se lapsesta saatava henkinen hyöty sen rahanpalon, omien tarpeiden unohtamisen ja vanhollisten periaatteiden noudattamisen arvoista? Sanonpa että ei, ainakaan Suomessa!

        Täytyy kyllä olla aika ihmelapsi että pikkukullasta olisi pelkästään iloa.

        ...kohtaa JOKAINEN vanhempi ennemmin tai myöhemmin. Jo lapsikin aistii, kun vanhempi on selvästi liian väsynyt olemaan tälle läsnä.


      • Torvelot.
        Eläkel. 4:n aikuisen lapse... kirjoitti:

        Hyi, miten rumasti voitkaan puhua lapsista! Oma kokemukseni on, että "lapsi tuo leivän tullessaan" todella. Eikä raha olekaan elämässä se kaikkein tärkein.
        Tiukkaa tosin on ollut. Esim. kodin rakennus- aikaan ostimme tarjoussilakoita kuusikin kiloa ja perkasimme lasten kanssa niitä kilpaa pakastimeen. Oli säännöt ikähyvityksineen. Ongella käyntikin oli oikeaa työtä. Monet kalakukkoainekset saatiin. Marjassa käytiin ja sienet maistuivat. Kasvimaa ja marjapensaat yhdessä hoidettuina tuottivat satoa. Reikäleipätarjouksista ostettiin leipää ja hiivaleipä leivottiin kotona.
        Vaatteet, poikien nahkatakkeja myöten, ompelin itse.
        Harrastimme suunnistusta ja hiihtoa, sekä luonnossa samoilua ja telttailua.
        Vaatimattomasta lapsuudesta huolimatta kaikki lapset ovat työelämässä ja lapsenlapsiakin on
        pian yhdeksän.
        Lapset meillä on elämän rikkaus, ei rahaa jää säästöön kovinkaan paljon.

        Kriittisyyttä ei ole kukaan kieltänyt. Lapset ovat suuri kustannus, ja vanhemmuus itsessään on jo vaativa tehtävä.

        Mielummin jätän lapsen tekemättä kuin yritän väkisin kasvattaa hänestä kunnon kansalaista. Jo sillä ajattelen syntymättömän poikani/tyttäreni parasta.

        Huostaanotto ei ole vaihtoehto. En halua tuottaa yhteiskunnalle uutta laitostunutta, turmeltunutta ja yhteiskuntakelvotonta nuorta, sellaista kuin minä jo olen.

        Mutta en tapakaan itseäni, koska saan kiksejä ihmisten provosoimisesta. Ja joskus vielä tulette huomaamaan, että lapsettomuudestani huolimatta olen kannattavampi verovarojen käyttökohde kuin yksikään romani Helsingin katukuvassa.


    • Herrathan säästää!

      Ne säästää niin p€rkeleesti.

      • fortum fan clun

        Demaripomot fortumeineen huolehtivat että me säästämme ja he voivat soneroiden tai forttumien mukana elää kuin siat pellolla.

        Hyvä ministeri Tuomioja: onko tosiaan niin, että fortumilaiset ovat ansainneet kymmenet, sadat miljoonansa? Ettekö yhtään häpeä? Ei ihme, että teitä luonnehdittiin epäpäteväksi ja nollaksi. Sitähän se Heinäluomakin on.

        Tuomiojallekin on omaisuutta kertynyt todella paljon. No helppoahan se on pullamössö/kultalusikka suussa.


    • Säästetään

      tottakain säästän!multa on menny jo 5v joka kuukausi 1ooe säästöön kohta rapeet 7e olis niinkuin säästös,vielä muutama vuosi niin olis 14e et silleen.olen kuuden lapsen äiti ja tietenkin myös perheeseen kuuluu isä...suosittelen kaikille et säästöä vaan.kyllä sitä on rahaa laittaa muuhunkin esim;juomiseen ja tupakkiin. ;)

      • varmaan

        tarkoitat että on 7000e säästössä ja sitten jonkun vuoden päästä 14000e..???vai


      • just sitä tarkoitin
        varmaan kirjoitti:

        tarkoitat että on 7000e säästössä ja sitten jonkun vuoden päästä 14000e..???vai

        just sitä tarkoitin sori kun menee ihan sekas tää hommma kun lapsia kahtoo ja kirjoittaa ;=)


      • Rents

        Aloitinkin itsekin jo 5 vuotta sitten säästämään pienillä summilla rahastoihin kuukausisäätämisperiaatteella ja olen todennut sen erittäin kannattavaksi. Esim. 50 euroakin saattaa olla vaikea saada säästöön, mutta sitten kun se menee suoraan tililtä palkkapäivänä niin homma toimii. Sitten loppurahat vaan pitää "mitoittaa" niin, että ne riittävät loppukuuksi.

        Kun rahastossa on ollut noin 1000 euroa, olen alkanut säästämään toiseen rahastoon jne. Olen havainnut erittäin toimivaksi vaihtoehdoksi. Rahastot ovat kuitenkin melko riskittömiä sijoituskohteita, varsinkin kun sijoitetaan esim parin vuoden ajan ja niistä saa kohtuutuotonkin.

        Voisin jauhaa "ideastani" (niinkuin pankit ei puhuisi samasta asiasta koko ajan) enemmänkin, mutta jätän nyt tähän. Jos jotain kiinnostaa niin kyselkää.


      • mihin rahansa laittaa?
        Rents kirjoitti:

        Aloitinkin itsekin jo 5 vuotta sitten säästämään pienillä summilla rahastoihin kuukausisäätämisperiaatteella ja olen todennut sen erittäin kannattavaksi. Esim. 50 euroakin saattaa olla vaikea saada säästöön, mutta sitten kun se menee suoraan tililtä palkkapäivänä niin homma toimii. Sitten loppurahat vaan pitää "mitoittaa" niin, että ne riittävät loppukuuksi.

        Kun rahastossa on ollut noin 1000 euroa, olen alkanut säästämään toiseen rahastoon jne. Olen havainnut erittäin toimivaksi vaihtoehdoksi. Rahastot ovat kuitenkin melko riskittömiä sijoituskohteita, varsinkin kun sijoitetaan esim parin vuoden ajan ja niistä saa kohtuutuotonkin.

        Voisin jauhaa "ideastani" (niinkuin pankit ei puhuisi samasta asiasta koko ajan) enemmänkin, mutta jätän nyt tähän. Jos jotain kiinnostaa niin kyselkää.

        Paljonko on noin korkoprosentti ollut? mikä pankki/rahasto?


      • Rents
        mihin rahansa laittaa? kirjoitti:

        Paljonko on noin korkoprosentti ollut? mikä pankki/rahasto?

        Kun olen lopettanut rahastoon säästämisen (eli silloin kun rahastoon on sijoitettu 1000-1500 euroa) niin jään odottamaan rahaston kehittymistä. Olen yleensä asettanut voittotavoitteen/rahasto (30-50%) ja kun se on saavutettu niin siirrän rahaston korkorahastoon (toimii muutenkin "säästötilinä", koska siinä ei tarvitse maksaa kuluja merkinnästä eikä lunastuksesta). Nyt kun on ollut hyvä rahastoaika niin voittotavoitteen saavuttamiseen ei ole kulunut pitkää aikakaan. Vuosikin on joissain rahastoissa riittänyt. Esim. reilu vuosi sitten sain Baltic -rahastosta 100% voiton (kun ahneena en myynyt vielä 50%:n jälkeen).

        Olen sijoittanut eri Sampo/Mandatum rahastoihin. Nykyään omistuksessa/säästössä mm. kiinteistö-, puola-, kulta-, eurooppa- sekä pohjoismaarahasto.


      • on suositeltavaa. Mikä muu muka voi tuoda enemmän iloa kuin sijoittaminen itseensä? Baarikierros tilipäivänä (ei oo köyhä eikä kipee) auttaa kummasti jaksamaan seuraavan viikon.

        Vertaa tilanteeseen, jossa tilipäivänä siirretään se 140 euroo, (joka pakollisten laskujen jälkeen duunarin käteen jää,) siirretään heti tuottotilille, josta sitten 25vuoden päästä saa hyvän potin..
        Mahtaa vituttaa olla jokapäivä P-A seuraavat 25 vuotta. Ja voit vaikka kuolla just 23 vuoden päästä...

        Kun reilusti juot kaikki omat ja vieraat, autat yhtaiskuntaa ja itseäsi, ja kun et ole aina kärttyinenkään autat myös lähimmäisiäsi...


      • ka-ru
        Rents kirjoitti:

        Aloitinkin itsekin jo 5 vuotta sitten säästämään pienillä summilla rahastoihin kuukausisäätämisperiaatteella ja olen todennut sen erittäin kannattavaksi. Esim. 50 euroakin saattaa olla vaikea saada säästöön, mutta sitten kun se menee suoraan tililtä palkkapäivänä niin homma toimii. Sitten loppurahat vaan pitää "mitoittaa" niin, että ne riittävät loppukuuksi.

        Kun rahastossa on ollut noin 1000 euroa, olen alkanut säästämään toiseen rahastoon jne. Olen havainnut erittäin toimivaksi vaihtoehdoksi. Rahastot ovat kuitenkin melko riskittömiä sijoituskohteita, varsinkin kun sijoitetaan esim parin vuoden ajan ja niistä saa kohtuutuotonkin.

        Voisin jauhaa "ideastani" (niinkuin pankit ei puhuisi samasta asiasta koko ajan) enemmänkin, mutta jätän nyt tähän. Jos jotain kiinnostaa niin kyselkää.

        Hei.
        Minä olen säästänyt pari vuotta Sampo Komp 25.
        Mutta kyllä se on hidasta puuhaa eipä ole paljon tullut ylimääräistä.Kuinka riskialtista on sijoittaa
        siihen mihin sinä olet sijoittanut ja kuinka paljon voitat 1000e sijoituksella vuodessa.


      • Rents
        ka-ru kirjoitti:

        Hei.
        Minä olen säästänyt pari vuotta Sampo Komp 25.
        Mutta kyllä se on hidasta puuhaa eipä ole paljon tullut ylimääräistä.Kuinka riskialtista on sijoittaa
        siihen mihin sinä olet sijoittanut ja kuinka paljon voitat 1000e sijoituksella vuodessa.

        Mainitsemasi rahasto sijoittaa suurimmaksi osaksi korkoihin, joissa tuotto-odotukset ovat pienemmät (mutta myös varvemmat). Sijoitan itsekin korkorahastoihin lähinnä juuri tuon riskittömyyden takia (jotta rahat ovat kuitenkin käytettävissä tarpeen tullen).

        Pääasiassa sijoitan kuitenkin osakerahastoihin, joissa on enemmän riskiä, mutta sijoittamalla joka kuukausi 1-2 vuoden ajan jakaa riskiä mukavasti. Varsinaista voittoa jään odottelemaan vasta, kun olen lopettanut säästämisen kyseiseen rahastoon.

        Kuukausisijoittaminen on hidasta, mutta pidänkin siitä juuri sen takia, ettei siinä tarvitsi hirveesti miettiä kursseja. Esim. säästämisen aikana voi olla parempikin, että rahaston arvo tippuu. Kun rahasto-omistus on lähellä 1000 euroa, olen tarkastellut, mikä on rahaston kehitystrendi. Mikäli laskeva, sijoitan pidempään ja mikäli nouseva, lopetan 1000 euroon ja jään toivomaan lisää nousua.

        Vuosituotot vaihtelevat 0-30% tasolla rahastosta riippuen.


    • otsikko pielessä

      Suurin osa säästää, mutta 22% vähemmistö ei.

      Olisi kiva tietää onko otsikko väärin tyhmyydestä vai tahallaan?

      • Säästämätön

        Siis että säästöjä pitäis Nordeaan kertyä,eihän pankki muuten voisi lainata. Tuo aihe pitäisi olla: 22% ei pysty säästämään. Tahallaan siis asetettu kysymys niin kuin se alunperin lukee.


    • säästöön menee

      hää hää. itse asun kotona ja käyn töissä elikkäs säätöön menee 1500e kk. 500e käyttöön..

      • epes

        pistää jalat oman pöydän alle ja katsoo paljonko jää....niin joskus se on tehtävä ja kyllä silloin säästöt on hyvästä, eli teet oikein....heh :)


      • itsekin

        eikä säästöön jää kuin lasten tilille lapsilisistä tarkkaan harkitut 23 euroa kuussa. on meinaan maksettava se kotiin liittyvä asuntolainakin.


    • -elli-

      Nykyään on melko mahdotonta säästää. Kaikki on noussut... ruokaan menee enemmän rahaa kuin markka aikana, asunnot kalliita, bensa kallista ym. Mutta palkka ei vain ole noussut!!! Itselläni ei ainakaan jää ylimäärästä palkasta, senttejä venyttäen käyn kaupassa ruokaa ostamassa. Ennen sain laitettua hyvinkin rahaa säästöön!! Nykyään säästän enemmän sitten kolikoita, kyllähän niistäkin pankkiin hyvin kertyy ajan mittaan. Enkä käy baareissa, joten sinne rahaa ei mene, hyvin harvoin ostan vaatteita, koska siihen ei ole varaa. Miksi siis tuotteiden hinnat nousi, mutta palkkataso pysyi ennallaan??

    • säästeliäs

      Meilä laitetaa 800 ekee yhteensä kuussa säästöön vaikka lainaa on, mut kummatkin töissä niin säästäminen on mahdollista, muuten ei varmaan mahdollista jos toinen olis työtön.

      • suhteellistaaaa

        Niinpä niin.Mä esimerkiksi saan kuussa 860 Egee,josta on aika mahdotonta pistää 800 jemmaan.Mulla on säästössä just jotakuinki se 7 egee mitä joku sekoili tulla alussa.Ehkä ens vuonna on jo 14 egee.VITTU.


    • päivärahas

      ??????????????????

    • mitään!

      Ei tosiaankaan ainakaan tällä hetkellä jää rahaa säästöön kun ei se meinaa riittääkään kaikkeen tarpeelliseen. Tulomme ovat liian pienet ja kaikki on niin kallista. Onneksi on tuo yksi saksalainen elintarvikeliike on tullut Suomeen.. saa senttiä venytettyä vähän helpommin. Mutta jos vaan jäisi rahaa, säästäisin ilman muuta ja odotankin että sellainen elämänvaihe tulisi ja kyllä se vielä tuleekin. Lapsiperheessä muutenkaan harva varmaan pystyy säästämään jos on vähänkin normaalit tulot.

    • Kyllähän sitä säästäs jos se vaan olis mahollista tai noh säästetään nytkin että saahaan lapsi lasten seiraalaan helsinkiin saakka täältä savosta. Tietenkin se vie leipää suusta ja eikä ehkä aina niin vaan ostellakkaan kaupasta lihaa vaan velli ruokaa harvasa päivä (mikä on ihan hyvää ja täyttävää) Vähän myydään omaisuuttakin... joten tästä voi päätellä kuin se säästäminen on mahollista meijän perheessä. Sentin venytyksen savon mestareita ollaan

    • ...ja ostaa heti iso asunto???

      Joopa joo.
      En voi kun ihmetellä miksi ihmeessä eläminen vedetään noin tiukalle kun olisi voitu ostaa halvempi ja pienempi asunto. Ja muuttaa sitten myöhemmin isompaan...

      Oma syy, jos elää niin ettei rahat riitä!

    • itsestä kii

      Asuntovelkaa on ja lapsia myös, elatustuki pienin mahdollinen...

      Parisataa säästän joka kuukausi!

      Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot - nääs!

    • ja säästän

      Säästän. Tienaan 1500 € käteen / kk ja siitä menee kolmasosa toiselle tilille. 1000€ riittää hyvin kun pidän itseni kiireisenä työn ja koulun kanssa etten ehdi edes ruokakauppaan kun kerran viikossa. Ja riittäisi rahat kyllä muutenkin kun en ole tuhlaavaista sorttia.

      Niin ja asun Helsingissä vuokralla.

    • säästöön

      ja joka kuukausi menee asunto säästötiliin. Mun veli osti ja teki itselleen kesä duuni rahoista saareen mökin ja nyt onkin jo toinen siellä. Oli sillon 25v. Pienistä ne tulee, kun osaa säästää:)

    • Yasu

      Meillä on viisihenkinen perhe, joten säästäminen ei ole ollut helpoimmasta päästä, mutta mahdollista se on ollut. Jäin sairaslomalle melkein heti kun lainat ym. oli saatu maksettua, joten säästäminen tyrehtyi. Mutta suunnitelmissa on saada 1000€ kuussa säästöön kun vuoden alusta palaan työelämään.

      Säästäminen onnistuu aina, mutta yksineläjänä se on vaikeampaa. Parisuhteessa on paljon helpompaa säästää, kun vuokra/asuntolaina jakaantuu kahdelle. Tosiasia on että 1000€ kuussa riittää yhden ihmisen elämiseen, ja 1500€ riittää kahdelle. (400-600€vuokraan jolloin muuhun elämiseen jää 600-900€elämiseen). Eli kaikki muut rahat voi laittaa säästöön tai laittaa johonkin muuhun. Se on ihmisestä itsestä kiinni, säästääkö vai käyttääkö rahat johonkin muuhun.

    • on jotain

      Vajaa vuosi sitten tilin saldo näytti reilun 20000€.
      Tein hankintoja kuten 40"LCD telkkarin,uuden kannettavan tietokoneen, kotiteatterisysteemit ja vähän muutakin ja säästöön jäi siitä huolimatta jotain.
      Käteisellä totta kai niin saa parasta palvelua oikeaan hintaan :=)

      Nyt on taas tilillä 15000€ odottamassa seuraavia hankintoja. Toisaalta nyt on jo vähän uuden asunnon hankintaa varten säästöjä mut odotellaan nyt vielä.

      Olen koko elämäni ollut ihminen, joka säästää ja ostaa sitten kun on rahaa enkä osta juurikaan luotolle tai velaksi. Olen ostanut osarilla auton ja sekin on jo maksettua. Asunto on rahoitettu lainalla ja maksaa pitäis vielä 3-4 vuotta ja sitten voi harkita muuttoa suurempaan tai uudempaan.

      En ole siis KaikkiHetiMulleNyt, KHMN-tyyppi vaan jaksan odottaa. Ai niin ja aikanani opiskellessani sain säästettyä myös eikä rahasta huutava pula ollut silloinkaan kun osaa sopeutua tilanteeseen.

    • Eläkeläinen vm 1967

      Säästöön jää aina pikkaisen, vaikka olenkn työkyvöttömyyseläkeläinen. Eläke on pieni, mutta myös pienet menot.

    • kun pankit ottavat korkonsa...

      säästää rahaa? kunn panetaan rahaa korkko menee vain pankeille mutta asiakas ei saa mitään. onko normaali ? tietysti ei ole mutta pankit ottavat kaikki oikeuksia että heidän politikot-ystävänsä ovat antaneet heille.

      • Ajateltu on

        Olet ihan oikeassa-Sinne menevät poliitikkojen avustuksella.


    • kolmekymppinen kitupiikki

      joka kuukausi on tavoite jossa olen pysynyt kesän rientokuukausia lukuunottamatta aika hyvin.

      Minusta se on aika hyvin vähän 2000 euron alle jäävistä nettotuloista joista maksan asuntolainaa pois ja elätän opiskelevan avovaimonikin.

      Lyhennys on tosin pieni, vain 500e/kk.
      Samoin vastike 155e/kk.


      Siis tuohon vähän alle kakkoseen pääsee kovalla ylitöitten teolla näillä palkoilla.

      Rahaa on kertynyt säästöön sen verran että pystyn milloin vain maksamaan takaajat pois lainasta.

      Se miksen ottanut lainaa säästöjäni vastaan johtui siitä että halusin pitää hieman pelivaraa ettei talous sorru heti esim pesukoneen hajotessa.

      Tiedän kaveripiiristä tapauksen jolla on minua huomattavasti parempi palkka mutta aina pa.

      Kaveri on tälläkin hetkellä yli 2000 euroa pystyssä mulle.

      Mutta antaa olla, kun aikanani tiedän saavani 15% koron lainalleni.

      Leiviskää voi hoitaa niin monella tavalla.

      • sivuun

        täälläkin kuussa, pistän vielä enemmänkin jos jää, oon parikymppinen ja tienaan joku 1500 ekua kuussa käteen, sillä elelee ihan mukavasti. Oikeastaan pärjään hienosti kun mietin vaan mihin rahani käytän, baareissa käyn harvoin, ennemmin kokkailen avovaimon kanssa kotona. Kyllä pienestäkin palkastakin voi säästää jos vain haluaa, vuokra on tällä hetkellä 450 ekua kuussa, josta maksan vain puolet.


    • ei säästetä

      Vasta viiskymppinen, joten ei eläkettäkään ehtinyt kertyä niin että sillä kunnolla eläisi. 5 euroa saatiin korotusta kuussa. Ei voi kun ihmetellä, että suomalaisia eläkeläisiä kohdellaan huonommin kuin maahanmuuttajia. Vai montako mamua olette leipäjonossa nähneet?

      • somalialaisia

        ainakin tässä helsingissä, ja keräävät tosi isoja lasteja keraallaan ilmeisesti koko suvulle. Mamujen tuloista en tiedä mittään, mutta jonossa meitä on monenlaisia, työttömiä, eläkeläisiä, opiskelijoita,ylivelkaantuneita, ryyppääjiä jne. kaikilla yhteistä ettei raha muillään riittäisi.


    • kamikaze 33

      vie rahat.Tarkoitan siis EU.ta joka on mafian suunittelema juttu, jos ette ole sattunut huomaamaan.
      Koko EU on perseestä.Turkki on fiksu, se tuskin liittyy tähän paskakasaan.

      • euroopan kansalainen

        mitä odotat, alka tehdä politikkaa noin että suomi lähtee pois EUsta. tee yhteyttä sitten venajan kanssa, siellä on vapaa maata missä ei ole hyvin paljon mafiaa. voisit ottaa noin georgian tilaa. he haluavat EUhun.


      • minä45
        euroopan kansalainen kirjoitti:

        mitä odotat, alka tehdä politikkaa noin että suomi lähtee pois EUsta. tee yhteyttä sitten venajan kanssa, siellä on vapaa maata missä ei ole hyvin paljon mafiaa. voisit ottaa noin georgian tilaa. he haluavat EUhun.

        Miksi pitä aina liityä jonnekin.
        Ja toisaalta Venäjä ei olisi huonompi kuin köyhä EU.


      • ei kommentoida

        mietippä vähä mitä kirjotat...joskus OIKEEN mafian kans tekemisissä ollu (ei suomessa)...!


      • turkkihan ei pääse

        mukaan tähän juhlaan jossa hän voisi voittaa ja muut maat katselis vierestä minne ne rahat menee muslimeille jotka voisivat niilläkin rahoilla sitten ostaa aseita ja huutaa ja vinkua eu:lta lisää rahaa muuhun elämiseen...sellaista se olisi muille maille...ja toivon ettei ikinä pääsisikään se on niin syvältä oikeuksineen koko maa...


    • Moni idiootti tissuttaa rahat kurkusta alas. Eli useilla menee satoja euroja kuussa ryyppäämiseen, joillakin vielä enemmän. Onko se olut tai muu alkoholi noin helvetin tärkeätä. Bilettäminen on hauskaa, kun sitäkin tekee harvemmin, itselläni n. kerran kuussa tai vähemmän. Jos juotte vähemmän, huomaatte kuinka rahaa jää ihan huomaamatta, säästöön tai muuhun kivaan.

      • viesti "itseensä sijoittaminen"


    • Rahat jakoon

      kun ei jää palkasta mitään säästettävää. Kaikki menee asumis- ym.kuluihin. Käteen jää noin 1700ekee/kk, sinkku maksaa kaiken yksin. Ei ole laskujen jakajia.

      • Rahaa jää

        Minulla nettopalkka 1500. Asun yksin ja säästöön jää 700 - 800 kuukaudessa. Helppoa, kun ei tarvitse muita elättää. Kämppä on tietysti oma ja velaton, sijoitussalkku kasvaa kaiken aikaa. Ellei tule maailmanromahdusta, lopetan työnteon ennen 50-vuotispäivää. Pysyvästi.


    • tarkan euron aikaa

      Tienaamme mieheni kanssa yhdessä n. 3800€/kk
      Siitä maksamme lainaa n.800€ koulutusmaksuja 500€/kk (talviaikaan)ja säästöön menee 240€ ja silti elämämme ei ole köyhää, vaan pystymme matkustamaan kerran vuodessa ja käymme silloin tällöin ravintoloissa syömässä, nautimme elämästä. Kumpikaan ei tosin polta ja viunaksia menee ihan kohtuudella..

    • ABANDONSAVE*

      Suvussa ollut nyt 3 sukupolven ajan perinne, että laitetaan suvun kesken samaan possuun säästöt. Eurojen tullessa piti vaihtaa kaikki markat euroiksi ja siinä oli työtä... Nyt olen perinteen jatkaja parin serkun kanssa ja olen saanyt säästöön vasta n.6500e parin viimevuoden aikana. Emme käytä säästöjä ilman jokaisen osapuolen hyväksyntää. Meitä on siis 3 säästäjää.

      En nyt kuitenkaan liikaa sinne säästöön laita, etteikö olisi varaa elättää itseänsä. Jokainen meistä laittaa sen minkä pystyy (suht sama summa ollut meillä kaikilla mitä olemme laittaneet) ja yhteisiä ne ovat ja vain yhteisessä käytössä. Sovussa ollaan pysytty aina.

      Rahoja olemme käyttäneet vain viisi kertaa ja silloin menimme keskenämme etelänmatkalle.

      • ABANDONSAVE*

        Ja sitä kokonaissummaa, joka on sukupolvien aikana kerääntynyt, en voi paljastaa... yksityisasia.


      • harmia yrittäjille

        Tuollasia kutsutaan suvun"ulkopuolisten" hyväksikäyttäjiksi..ei millään pahalla, mutta olen huomannut saman ja teen toisen suvun elämää vittumaiseksi, kun tätä yritettiin.


    • taskumonsteri

      mulla ei ole säästötiliä ja korttikin on vaan yhelle käyttötilille. kyllä taidan olla sellanen säästäjä, kun tili ei ole kertaakaan koko vuonna näyttäny alle 300€. eli en kuluta kaikkia heti vaan tuhlaan vasta sitte kun sitä rahaa on sielä tilillä.

    • ei jää

      opintotuesta luonnollisesti mitään säästöön =) mutta ollessani 6vuotta töissä ja asuin sen ajan kotona (en maksanut asumisesta) niin nyt tililläni on n.5o 000 euroa. Siitä 8t oon voittanu osakekaupoilla muutama vuosi sitten.

    • paskan saatana..

      Koitappa sitten säästää rahaa. Säästäminen ei muutenkaan Suomessa kannatta, kun sossutantat töllää jatkuvasti tilejä ja jos vähän ylimääräistä on niin tukea ei enää tule.

      Rahaa pystyi markka-aikana säästämään, mutta ei enää sen jälkeen kun liityimme paska EU:hun..

      Olipa taas järkevää tekstiä nordealta..

      • kummallista?

        "Säästäminen ei muutenkaan Suomessa kannatta, kun sossutantat töllää jatkuvasti tilejä ja jos vähän ylimääräistä on niin tukea ei enää tule."

        Niin, mikäköhän logiikka tuossa on?


      • että köyhän säästämistä
        kummallista? kirjoitti:

        "Säästäminen ei muutenkaan Suomessa kannatta, kun sossutantat töllää jatkuvasti tilejä ja jos vähän ylimääräistä on niin tukea ei enää tule."

        Niin, mikäköhän logiikka tuossa on?

        ei tueta.

        Jos elää alle normi rajan, eli saa soskun luukulta rahaa, niin sitä ei voi laittaa säästöön, ellei sitten käy nostamassa käteistä tililtä ja piilota niitä vaikka patjan alle.

        Sosku tutkii kaikki tilit joka kuukausi, ja jos tilillä on sen verran rahaa kun pitäisi normaalisti myöntää, ei sosku suostu maksamaan enää tukea.

        Minulle kävi juuri tuolla tavalla. Jouduin tilille säästämään että sain maksettua pari laskua pois ettei ne olisi menneet perintään. Kun soskussa nähtiin että tilillä on niin paljon rahaa, tuli sieltä kielteinen päätös. Vaikka selitin että minun on pakko säästää että saan maksettua ne laskut, ei heidän päätä käännetty. Sitten piti kuukausi olla ja kituuttaa ja kerjätä ystäviltä ruokaa ja vähän rahaa että olisi pärjännyt. Laskuja ei voinut maksattaa soskulla, koska yllätys yllätys, soskun mielestä minulla oli rahaa laskuihin! Mutta sama raha piti heidän logiikkansa mukaan riittää myös elämiseen, että sellaisia matemaatikkoja. Jos olisin tehnyt soskun päätöksen mukaan, minulla olisi tällä hetkellä huomattavasti isompi velka odottamassa maksamista.

        Niin, ja eihän sieltä soskusta makseta jälkikäteen mitään, vaikka seuraavasta tiliotteesta näkyi että laskut olinkin maksanut ja säästöt menneet. Pelottaa ajatellakin heitä joilla ei satu olemaan ystäviä jotka auttavat ruuan kanssa niin ettei kuole nälkään.

        Tällä hetkellä taloudellinen tilanteeni on huomattavasti parempi, mutta kyllä meni luotto soskun toimintaan ja logiikkaan täysin. Sitähän sanottiin jo hallituksen köyhyyspaketistakin, että kun KELA antaa köyhälle rahaa, niin sosku lakkaa maksamasta, eli köyhä ei saa loppujen lopuksi yhtään mitään ylimääräistä.


    • Köyhä työmarkkinatuella

      Nih mistäköhän säästän,vuokra vie leijonanosan tuloistani ja toinen puoli menee elatusmaksuihin.(4 tenavaa).Ruokaan jää muutama kymppi kuukaudessa,ei siitä säästellä.

    • säästetään

      joka kuukausi laitetaan jotain säästöön. Yllättynyt olen kyllä tuloksista jos tosiaan noin pieni osa säästää ja loput kuluttaa sen mikä tulee, riippuuhan se tietysti elämäntilanteesta.

      Omassa asuessa kyllä jonkinlainen puskurirahasto hyvä olla yllättävien remonttien ym varalle.

      Meillä nyt ei ole hätäpäivää koronnousun takia, asuntolainaa jäljellä n. viisi vuotta ja lyhennyskin sen verran pieni, että pystyy elämään ilman että tarjousten perässä täytyisi juosta.

    • Työissä.

      Kyllä jäis käteen rahaa jos olis yhtä hyvä palkka kun ministereillä tai pressalla.

    • €kut ei riitä

      Kyllähän sitä säästäs jos jäis rahaa, siis €uroja. Markka-aikana kyllä markat säästy mutta nyt eläminen on kolme kertaa kalliimpaa kuin silloin ennen. :=)

    • Säästäjä..

      Ainakin minä säästän säännöllisesti.

      • huijoot kuitennii

        ethän sinä oo ies nähnä niin paljon rahhoo kuin 2800 euroo.. kööhä oot


      • perijä tai sitten

        lotossa voittanut täysosuman.
        Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy.
        Suomalaiset uskoivat EU:hun!
        Minä EN ja tässä nyt tulos!


      • Säästäjä..
        perijä tai sitten kirjoitti:

        lotossa voittanut täysosuman.
        Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy.
        Suomalaiset uskoivat EU:hun!
        Minä EN ja tässä nyt tulos!

        -Palkasta
        -Vuokra-asunnoista
        -Sijoitusten tuotosta

        Kaikki on alunperin hankittu palkkatyöllä.
        En edes lottoa enkä veikkaa joten veikkauskuluja tai (-voittoja) ei ole.


      • k31jo
        Säästäjä.. kirjoitti:

        -Palkasta
        -Vuokra-asunnoista
        -Sijoitusten tuotosta

        Kaikki on alunperin hankittu palkkatyöllä.
        En edes lottoa enkä veikkaa joten veikkauskuluja tai (-voittoja) ei ole.

        Itse harrastan rahastosijoittamista, noin 200-500e kuussa tuloo voittoa. Avainsanoja: Venäjä, Kaukoitä, Eurooppa, Pohjoismaat ja alhaiset kustannukset


    • Kelalainen

      Kun on lukenut näitä viestejä täällä kyllähän monikin yrittää säästellä rahojaan vaikka vaikeuksia se tuottaa.Ite olen pärjännyt kelan 370kk.Mutta en vaatteita ja kaikki ylimääräinen karsittu pois.Ei matkoja ei ylellisyyttä.Jotkut täällä kirjoittaa että 1000ekee piisaa just elämiseen kk..Mieti miten eläisit 370kk.

      • sinun vuokrasi on?

        minulla 502 euroa ja ulosottomies vie tilin niin että jää vain 550 euroa kuussa...josta maksettava bussilippu 84 euroa, sähkö 25 euroa, puhelin 10 euroa ja ruokan ei sitten enää jää on käytävä kerjäämässä kirkoilta, kaikista mahdollisista paikoista sekä kerättävä pulloja jotta sais kahviin maitoa...jotenkin olen miettinyt tätä meidän sairasta yhteiskuntaa kun tämä mahdollistaa tälläisen vääryyden...huom. en maksa omia velkojani vaan exäni tekemiä kun ei ollut avioehtoa sain avioerossa hänen veloistaan puolet joita olenkin nyt maksanut jo 11vuotta ja tiedossa vielä 30v jos vain jaksan tehdä tällä tahdilla töitä eli 7-21-22 kun en ole ostanut koko aikana vaatteita en kenkiä tms. viimetalvena oli kengät rikki pohjasta ja työnantajani osti minulle kengät kun sanoin että en voi tulla enää töihin kun lumi tuli kengistä sisään ja näytin ei ollut pohjat kuin kannasta kiinni...enkä voi ostaa silmälasejakaan eikä sosiaalilautakunta auta sanoo vain ettei tämä ole mikään maksulaitos ja että mene myymään itseäsi ..näin espoonlahdessa..ai niin ja en saa VELKASANEERAUSTA...tätä on köyhyys ja eu:ssa 790 eurolla elävä on köyhä, muttei suomessa..


    • Jii

      toki säästän. Joka kuukausi säästän eläkevakuutukseen, kasvutilille, rahastoihin ja asuntoon (siis lyhennän asuntolainaa, joka sekin on säästämistä vaikkei lainan maksamista säästämiseksi mielletäkään). Ja tuleepa vielä heitettyä pikkurahat taskun pohjalta säästöpossuun.
      Noin 2/3 nettotuloista menee tuohon säästämiseen ja loput normaaliin elämiseen.

    • perintöveroa

      Niin, siinä viimeisessä palttoossa ei ole taskuja. Mutta pitäähän sitä säästää, jotta valtio (vaiko kunta) saa kiskoa perintöveroa perillisiltä tai jos käykin niin suuri onni että ei ole perillisiä eikä edes testamenttia niin saakin kaiken.

    • insinööri -99

      Itse ajan sivuhommina taksia, jotta saa kertyneet luotot maksettua. Enkä ole luottoja törsäämällä hankkinut. Tää on tämän päivän Suomea minulle.

      Pitkä vee porhoille, kun vieläpä kehuvat keskenään, ettei ole maalla paremmin koskaan mennyt. Huonosti on sit ennen mennyt, kun ei kellään kaverillanikaan ole säästöjä.

      • ja elä herraks....

        ja jätä ne insinöörin hommat....


    • paras!!

      Kahden ihmisen työttömyys työkyvyttömyyseläkkeet yhteensä 2227,96E/kk, netto.

      Emme säästä emmekä rajoita tarpeellisia kuluja tai hankintoja.
      Silti rahaa jää käyttämättä.

      Erimuotoisina talletuksina nyt noin 185000E
      sekä kolme asuntoa. Nämä hankittuina palkkatulosäästöistä.
      Tavallisen teollisuustyöntekijäperheen tulot.
      Kaksi lasta saateltu aikuisiksi ammatteihin.

      Matkustelu on suurin yksittäinen menoerämme.

    • joyah

      miten ihmeessä minä opiskelijana voisin säästää, kun tulen juuri ja juuri toimeen tuloillani. Ei minulle jää rahaa säästöön. Säästäisin kylä mielelläni, jos se vain olisi mahdollista. Olisi kiva laittaa vaikka vain 10 euroa joka kuukausi säästöön pahan päivän varalle, jos olsi. Mutta kun ei ole senttiäkään ylimääräistä, niin saa vain haaveilla.

      • valmistumisen jälkeen

        Meillä oli sellainen tilanne, että yhteen muuttaessamme olimme molemmat opiskelijoita ja oli "pakko" pärjätä pienillä tuloilla. Nyt ollaan molemmat töissä mutta ei edelleenkään tuhlata rahaa, joten kuukaudessa saa jonkin verraan säästöönkin. Ei tietenkään kituuteta syömällä makaronia mutta ei myöskään tuhlata mihinkään "ylimääräiseen".

        Ollaan joksus puhuttu, että monille tekisi hyvää elää opiskelijan tuloilla muutama vuosi niin oppisi vähän hahmottamaan, miten vähälläkin pärjää.


      • joyah
        valmistumisen jälkeen kirjoitti:

        Meillä oli sellainen tilanne, että yhteen muuttaessamme olimme molemmat opiskelijoita ja oli "pakko" pärjätä pienillä tuloilla. Nyt ollaan molemmat töissä mutta ei edelleenkään tuhlata rahaa, joten kuukaudessa saa jonkin verraan säästöönkin. Ei tietenkään kituuteta syömällä makaronia mutta ei myöskään tuhlata mihinkään "ylimääräiseen".

        Ollaan joksus puhuttu, että monille tekisi hyvää elää opiskelijan tuloilla muutama vuosi niin oppisi vähän hahmottamaan, miten vähälläkin pärjää.

        Totta turiset, kyllä tekisi monille hyvää elää opiskelijan tuloilla vaikka vain sen aikaa, että siihen tottuisi. Ymmärtäisivät, miten vähällä sitä oikeastaan pärjääkään. Itse en ole saanut töitä (olisin kyllä voinut hakea vähän aktiivisemminkin), mutta ensi jakson lukujärjestyksen nähtyän olen sitä mieltä, etten pysty siihen rinnalle töitä ottamaankaan. Koulua kun on kahtena iltana kuuteen asti, muutenkin kolmeen. Toki kaupan kassalla saisi vähän ylimääräistä, mutta jaksaisiko sitä?

        No, on sitten päsrättävä sillä vajalla 60 eurolla joka vuokran ja laskujen jälkeen jaa kuukaudessa käteen. Huh, ei sillä paljoa juhlita.


    • expatti

      Säästöön jää noin 4kEUR/kk.

    • Pörri33

      Nordean väki saa painua pellolle.Joka kuukausi soittelevat lainan maksujen perään,ja uhkailevat milloin milläkin asialla.

    • Ollaan aikoihin eletty

      Kertoisikohan joku päättäjä, joka omaan pussiinsa vain niitä palkankorotuksia pelaa...että miten säästää kuuden lapsen vanhemmat? Toinen vanhempi vain töissä...kun toisen ei kannata mennä päivähoitomaksujen takia. ruoka on älyttömän kallista ja yleensä kaikki euron myötä...vaikka eihän sitä kukaan myönnä. Palkat tavan pulliaisella ei nouse! Kiinteät kuukausimenot kylläkin koko ajan. Jotkust ilkeävät retostella pulliaisen maksamilla sähkömaksuilla ja toiset nostaa palkkojaan jatkuvasti...kolmannet tekee niitä tutkimuksia ja ihmettelee viattomana, kun ihmiset ei säästä! Ja kukaan ei tietysti ymmärrä missä vika....

      • Säästelijäs

        Kuudesta lapsesta jo kertyy suuret summat


      • jaapajaapa
        Säästelijäs kirjoitti:

        Kuudesta lapsesta jo kertyy suuret summat

        kertyyhä 6 lapsesta jonki verran. itse nuorempana sain pitää ite oman lapsilisän. mikä on ihan oikein jos vanhemmilla on hyvät tulot.. jos on varaa säästää lapsilisät kannattaa säästää ne sitä varten jonka kautta ne saa. se auttaa lasta myöhemmässä iässä eteenpäin todellapaljon...


    • sitä

      säästäis ku ois mistä säästää. päivärahasta ku maksaa vuokran, sähkö ja vesilaskut, ja autokin pitäs vielä pitää JOS vaikka sattuis saamaan töitä... ja ja...

      • koiujgrf

        Kaikki pystyy laittamaan kuukaudessa vähintään sen viissatasen säästöön!


    • Paskanjauhantaa tällaiset palstat kun ei kunnollisia keskustelunaiheita ole, lopetetaan tämmöset

    • barbro

      Aloitin rahastösäästämisen muutama vuosi sitten 50eur/kk ja toiselle säästötilille menee toinen 50 eur ja mukavahan se on kun on pieni turva jos jotain sattuu.Olen yksin elävä 40v, pienipalkkainen nainen ja aina olen töitä saanut ja tehnyt vaikka koulutusta ei kummemmin ole.Ostan sen mitä tarvitsen ja matkustelen.Auto vie suurimman osan mutta silloin kun en sitä tarvitse niin kuljen bussilla/pyörällä.Me suomalaiset vaan ollaan kuin hemmoteltuja lapsia,ollaan totuttu lintukodossa että kaikki vaan tulee eteen.Enkä nyt vertaa ketään perhellisiä/yksinhuoltajia koska ymmärrän rahan kulun.Mutta järki käteen ja ruutuvihko esille ja laskemaan kuukausi ansiot että voisko siitä lohkasta vaikka 20 eur/kk säästöön.

    • säästää

      Jos automaatistakin saa vain 20 euron seteleitä ja hinnat on keploteltu näillä euroilla taivaisiin. Opiskelioiden on pakko ottaa lainaa, ja minäkin kun en mitään ihmeellisiä rahoja saa niin niitä jos pankissa rupeisi säästämään niin varmaan joku virasto se alkaisi multa tuloja puottamaan.

    • näin taitaa olla.

      Itse olen sitä mieltä, että se on ihan itsestä kiinni mitä jää säästöön.
      Nykyaikana vaan "pitää" olla mahdollisimman hyvä elintaso joka johtaa siihen, että vähävaraiset elävät monesti yli varojen. Kaikilla "pitää" olla netti, matkapuhelin, etelään pitää aina päästä, vähänkään vanhat vaatteet eivät kelpaa.
      Opiskelijat ovat hyvä esimerkki tästä: tunnen monia jotka ottavat pikavippejä, ja paljon rahaa menee suoraan kurkusta alas.

      Monet nuoret aikuiset eivät tunnu käsittävän termiä säästäminen. Olin kesätöissä yhden kaverini kanssa samassa paikassa. Palkka oli hyvä, ja minulle jäi siitä hyvät rahat säästöön tuleviin opiskeluihin pariksi vuodeksi. Kaverini osti tietokoneen, puhelimen, auton,(vanhat olivat ihan ok) biletti yms. Ja tuskin on vanhemmat kokoajan opiskeluja sponssaamassa tälläkään tyypillä myöhemmin.
      Onhan se hauskaa ostella kaikkea ja aivan jokaisen oma asia, mutta pitäisi kyllä ajatella vähän pidemmälle kuin huomiseen. Rahaa ei taida kasvaa puissa.

      • Nimetön

        Olen samaa mieltä kanssasi.Jengi valittaa että eihän päivärahoista köyhä työtön säästää voi kun pitää tilata tuota sanomalehteä ja selailla omalla tietsikalla...
        Kun menee www.mol.fi sivuille niin duunia on vaikka kenelle muttei taida työnteko maistua kun tulee helppoo rahaa(vaikkakin vähän..)
        Niinkuin aiemmin mainitsin olen itse AINA ollut duunissa ja ihan vaihdellutkin eri aloja.
        Ja kelannut tulevaisuutta ettei joudu mummona näkkileipää nakertamaan..
        Barbro


      • se näkkileipäkin
        Nimetön kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi.Jengi valittaa että eihän päivärahoista köyhä työtön säästää voi kun pitää tilata tuota sanomalehteä ja selailla omalla tietsikalla...
        Kun menee www.mol.fi sivuille niin duunia on vaikka kenelle muttei taida työnteko maistua kun tulee helppoo rahaa(vaikkakin vähän..)
        Niinkuin aiemmin mainitsin olen itse AINA ollut duunissa ja ihan vaihdellutkin eri aloja.
        Ja kelannut tulevaisuutta ettei joudu mummona näkkileipää nakertamaan..
        Barbro

        on ruokaa silloin kun ei ole mitään muuta...ja minulla jatkunut tilanne jo 11v samana ja jatkuu seuraavat 30v....joten on kuule erittäin köyhiäkin ihmisiä suomessa joille yhteiskunta tekee vääryyttä ja pahaa tietoisesti vuodesta toiseen...itselläs näyttää menevän todella lujaa joten älä arvostele jos et tiedä köyhyyden todellisia kasvoja barbro...


    • penaatti

      minä lyhennän asuntolainaa, niin paljon kuin mahdollista. ei minun kannata pitää rahaa pankissa. jos tulee tiukkaa, niin voin pienentää kuukausi erää, tai ottaa maksuvapaa kuukausia.

      no tosin oman asunnon maksaminenkin on tavallaan säästämistä

    • säästöön

      kaksi työtöntä:
      asuu omakotitalossa:
      makst asuntovelkaa:
      maksat nuohoukset:
      maksat vakuutukset:
      maksat kiinteistöverot:
      maksat internet puhelinkulut:
      maksat autovakuutuksen:
      maksat autonbensat kun pakolliset ajot tehtävä,kuppareissut kerran viikossa:
      maksat sähkön:
      maksat mahdolliset lääkekulut:
      maksat sanomalehden:
      maksat puut lämmitykseen (lämpö puu ja sähkö)
      maksat jokin yllättävä tilanne rikkoutuu:

      vaatteisiin ja muuhun henkilökohtaiseen ei jää centtiäkään, ei voi käydä ulkona syömässä, ei voi lähtä kavereiden kanssa iltaa istumaaan,ei mitään mikä koskee rahaa voi osallistua.
      olen kuitenki vielä onnellinen että saamme asua omassa kodissa. joulu tulee ja lahjoja ei jaella, ei syödä kinkkua sun muuta jouluherkkuja kun ei ole millä ostaa. tälläinen arki-elämä on meillä joulusta juhannukseen ja juhannuksesta jouluun. päivärahalla toimeen = tultava, vaihtoehtoja ei ole.

      • jatkoa

        maksussa tv-lupa 2 kertaa vuodessa.


      • TV lupa
        jatkoa kirjoitti:

        maksussa tv-lupa 2 kertaa vuodessa.

        TV lupa pois, hirveetä rahastusta. Jostain ylen kanavista tollaset laskut. Saisit jotain mieltä piristävää ostaa tai vaikka käydä siellä ulkona kavereiden kanssa edes nyt sen muutaman kerran vuodessa. Ja jos löytyy haulikko kaapista niin suola panosta vaan tv lupa tarkastajille.


      • kaksi työtöntä:

        voi asua:
        omakotitalossa:
        muuttakaa:
        nyt helvetissä:
        halvempaan.
        Ja vielä pitäisi saatana:
        verovaroilla päästä ryyppäämään:
        Hävetkää:


      • ostettu
        kaksi työtöntä: kirjoitti:

        voi asua:
        omakotitalossa:
        muuttakaa:
        nyt helvetissä:
        halvempaan.
        Ja vielä pitäisi saatana:
        verovaroilla päästä ryyppäämään:
        Hävetkää:

        talo kun oltiin vielä töissä,työttömäksi jouduttu tuotannollisista syistä, ei siis omasta tahdosta.tämä omakotitalo koituu meille hyödyksi jatkossa koska tämähän on meidän omaisuutta. ei tartte verorahojasi käyttää ryyppäämiseen kun ei käydä missään, eikä ostetta alkontuotteita. että mieti vaan vitusti sitä.


    • Fisunpurija

      Minulla on vähän semmoista huoleton hulivili meininkiä: se mikä laulaen tulee niin viheltäen menee...
      Asuntolainan loppumisen jälkeen huomasin, että rahaa tulee vähän enemmän kuin kohtuudella tarvitsen.

      Olen huomannut hyväksi tavaksi säästää sen, että tililtäni menee tietty summa automaattisesti joka kuukausi sijoitusneuvojan kanssa yhteisesti sovittuun kohteeseen.

      Suhtaudun tähän summaan samalla tavoin kuin mihin muuhunkin toistuvaan laskuun. Kun summa on sopiva, ei tee heikkoo eikä kipeetä enkä tunne jääväni mistään erityisestä paitsi.

      • Fisunpurija

        ... säästän sen takia, että olen töissä alalla, jossa viisikymppisiä aletaan katsella karsaasti... jossain vaiheessa saan varmaan potkut pienen pronssisen kädenpuristuksen... sen jälkeen ansiosidonnaista... mut sen jälkeen voi olla AIKA kiva että tilillä on jotain, kun yrittää selvitä pikku päivärahalla...

        Olen kuunnellut muutaman vanhemman ex-kollegan tilitystä "miksi en koskaan säästänyt" ja yritän itse ottaa opikseni.


      • ...

        Säästäminen kannattaa aina. Olen itse ollut osakesäästäjä 80-luvulta asti ja nykyään pelkät osinkotuotot kattavat asumismenoni.

        Ottamalla sijoituskohteista itse selvää ja hoitamalla salkkuaan aktiivisesti, voi keskipalkallakin päästä taloudellisesti turvattuun asemaan tinkimättä varsinaisesti mistään. Mutta jättäkää ne pankin "asiantuntijat" omaan arvoonsa.


      • ei myyjistä
        ... kirjoitti:

        Säästäminen kannattaa aina. Olen itse ollut osakesäästäjä 80-luvulta asti ja nykyään pelkät osinkotuotot kattavat asumismenoni.

        Ottamalla sijoituskohteista itse selvää ja hoitamalla salkkuaan aktiivisesti, voi keskipalkallakin päästä taloudellisesti turvattuun asemaan tinkimättä varsinaisesti mistään. Mutta jättäkää ne pankin "asiantuntijat" omaan arvoonsa.

        Pankin "sijoitusneuvojat" on käskytetty myymään pankin omia ylihintaisia sijoitustuotteita asiantuntemattomille asiakkaille.


    • 9euroa/t

      9euroa kun saan tuntipalkkaa ja 30 tuntia/vko miinus verot niin ihan helvetisti alan säästämään!

      Vuokra 600euroa/kk ja siihen muut menot...

      Pistän kaiken menemään kyllä joo, haloo!

      • siitä se lähtee

        400 euron kämpässä sulle jää nykytilanteessa 200 euroa ylimääräistä.


    • noppaperse

      joo no eipä sitä paljoa jää säästöön..jos 1400 saat kk..siitä vuokra 500...autovakuutukset 150...kodintarvikkeet 100.....ruoka 200 jos piisaakaan...vaatteet 100..pensat 300..puhelin lasku 50... ai niin joo katsos ja tilihän o menny jo eikä kaikkea oo ees viel maksettu...eli mistä ne nordean ihmiset luulee et säästetään suomessa
      ...ei muutaku lottovoitosta

      • onpa kallista

        Autovakuutukset 150 €? Joka kuukausi?


      • ...

        Bensiinikustannuksista päätellen ajat karkeasti 25 - 30 tkm/a, joten Diesel saattaisi olla edullisempi vaihtoehto. Samalla kannattaa kilpailuttaa vakuutukset, 1800 e/a kuulostaa paljolta vaikka kyseessä olisi isompikin auto.
        Toki kaiken saa halutessaan menemään, mutta 1400 e/kk käteen ei ole hullummin, kun pystyt vielä asumaan noin edullisesti.


      • jukks

        Vaihda työpaikkaa kun on niin surkea palkka.


      • Esim. auton vaihto pienenpään saattaisi auttaa. Vakuutusyhtiöillä on saatavissa tietoa eri mallien vakuutusmaksujen suuruuksista. Itse olen harkinnut auton vaihtoa kriteereinä kustannukset ja mukavuus.
        Hankalaahan se on löytää vastaavan tasoinen vakaa peli pikkuautoista, mutta ei ne uudemmat ole hullumpia olenkaan. Esim. uusi polo automaatilla on aika mukava ja vakaakin.
        En kyllä tarkoita että uutta autoa olisi kenelläkään varaa mennä ostamaan, mutta tuli vaan mieleen. Tuo uusi polo ainakin vie bensaa n.puolet siitä mitä nykyinen v6 passatini, eikä juurkaan häviä sisämelussa. Vakuutuskin on usemman luokkaa alhaisempi...


      • Tyytyväinen Elli

        saan 1450€/kk
        Asuntolaina 335€/kk
        Vastike 140€/kk
        Vakuutukset, netti, sähkö, tv-lupa ja netti n. 100€/kk
        Puhelin n. 15€/kk
        Bussilippu n. 50€/kk
        Ruokaan (sis. hygieniatarvikkeet ja koiran ruuat) menee n. 200€

        Yht. n. 850€/kk

        Eli n. 600€ kuukaudessa jää säästöön.

        Aikuinen kun olen, niin perusvaatevarasto on jo hankittu. Eli ei todellakaan mene 100€ joka kuukausi vaatteisiin. Tietenkin kengistä ja vaatteista pidän hyvää huolta ja huollan tarvittaessa. Käyn sillointällöin kirppareilla ja sieltä löytyykin hyväkuntoista vaatetta päälle ja sillointällöin jotain kivaa kotiinkin. Eikä näy päällepäin että shoppailen kirppareilla. Seruaavaksi ostoslistalla on lämpimät talvikengät. Ne ostan kyllä liikkeestä uutena kun hyvät sattuu tulemaan vastaan.
        Minulla ei ole taulutelkkaria (vaikka ei nekään nykyään paljoa maksa), sillä tuo vanha kuvaputki toimii oikein hvyin. Peruselektroniikalla pärjää hyvin ja hömpötyksiä en huoli yksiöni nurkkia täyttämään. N. kerran pari vuodessa käyn ulkomailla.

        En todellakaan koe kituuttavani mitenkään. Ostan kaupasta sen mitä haluan. Ruuat laitan itse (pidän kokkaamisesta). Ja säästössä on sen verran, että jos jotain nyt yhtäkkiä tarvitsen, voin sen käydä ostamassa. Korot jos nousee, niin tuo asuntolainan osuus tietenkin vähän nousee, mutta aika paljon saa noousta, että alkaisi horjuttamaan taloutta.

        Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot ;)


    • Lesko

      Minä lopetin tupakanpolton 15.6.2006 ja nyt on säästössä n.1100€
      Kuukausittain tienaan n.1000-1200€ käteen
      Kyllä säästäminen kannattaa ja tuo se turvaakin jos tulee jotain äkillistä tms.

    • kyllä...

      ...koska rahaa jää väkisinkin säästöön. olen vähään tyytyväinen enkä keksi ikinä mitään ostettavaa. Mielestäni minulla on jo kaikkea mitä tarvitsen. Velaton uusi auto, asunto, vaatteita ja ruokaa. Matkustelen aina kun on lomaa töistä. Pankkitilillä on täysin joutavaa käteistä n. 70 000 euroa. Lisäksi pienempiä summia osakkeissa ja rahastoissa. En vain kertakaikkiaan keksi tälle rahalle mitään käyttöä.

      Pitäisi varmaan löytää joku mukava nainen kenet voisi päästää shoppailemaan mutta siinä tuleekin sitten se ongelma että pinnalliset materialistit eivät isommin kiinnosta. Eli se mitä haluaisin ei ole rahalla saatavissa.

    • jukks

      Tarkistin tänää tiliemme saldot ja rahaa on säästössä seuraavasti:
      Oma palkkatili 1800EUR
      toinen pakiitil 5500EUR
      kolmas pankkitili 5300EUR
      Määräaikaistili 33000EUR
      Vaimon palkkatili 4900EUR
      Vaimon määräaikaistili 26000EUR
      poikamme(3v) määräaikaistili: 3700EUR
      Yhteensä 80200EUR
      Lisäksi erilaisissa rahastoissa
      on meillä n.35000EUR ja sijoitusmielessä
      ostettu asunto Tallinnassa 200000EUR
      Oma, maksettu asunto on arvoltaan 350000EUR
      ja kesäpaikka n.60000EUR.
      Omaisuutta on kertynyt n.725000EUR arvoista,
      kaikki omalla työllä hankittu tai säästetty.
      Kun miljoona on koossa ryhdymme eläkeläisiksi.

      • Mikähän

        tän jutun pointti on???


      • on,
        Mikähän kirjoitti:

        tän jutun pointti on???

        ettei "jkkis"ksella enää ota eteen, palkka on ja pysyy paskana ja eukkokin viihtyy muualla - niin jollainhan sen on koetettava päteä. Heikko on tilanne jos nimetömänä elvistely chattipalstalla ratkaisu. Ja varmaan surkea olo.


      • on siinä
        on, kirjoitti:

        ettei "jkkis"ksella enää ota eteen, palkka on ja pysyy paskana ja eukkokin viihtyy muualla - niin jollainhan sen on koetettava päteä. Heikko on tilanne jos nimetömänä elvistely chattipalstalla ratkaisu. Ja varmaan surkea olo.

        että heillä on raha-asiat hyvin, eikä heidän tarvitse murehtia eläke-asioistaan. Me pyrimme samaan, ja tällä hetkellä tilanne onkin se, että meillä on omakotitalo (250 000€), kerrostalo-osake (70 000€ [vuokratulot 252€/kk]) ja tileillä n. 20 000€. Ensi vuonna ostamme toisen kerrostalo-osakkeen, jonka lainan maksamme n. 5-vuodessa pois. Sen jälkeen voimme ostaa kolmannen, jonka lainan voimme maksaa taas hieman nopeammin pois. Näin ollen saamme 20-vuodessa 5-6 osaketta, joiden kuukausitulot riittävät elämiseemme mainiosti. Ja eläkkeelle voimme siirtyä halutessamme siis alle 50-vuotiaina. (Minä olen tällä hetkellä 22-vuotias).

        Ja jotta ei jää epäselvyyksiä, niin olen elättänyt itseni 16-vuotiaasta lähtien. Tällä hetkellä meillä on kolme lasta, joten emme ole myöskään omistautuneita työllemme. Osakkeen me vaimoni peri äidiltään, mutta kaikki muu on maksettu itse. yhteiset tulomme ovat tällä hetkellä n.4000€kuussa (sisältää lapsilisät ja vuokratulot), joten emme ole edes kauhean hyvätuloisia. Säästää voi aina, kunhan vain käy töissä. Ja parisuhteessa se on aina helpompaa.


      • vastata
        on siinä kirjoitti:

        että heillä on raha-asiat hyvin, eikä heidän tarvitse murehtia eläke-asioistaan. Me pyrimme samaan, ja tällä hetkellä tilanne onkin se, että meillä on omakotitalo (250 000€), kerrostalo-osake (70 000€ [vuokratulot 252€/kk]) ja tileillä n. 20 000€. Ensi vuonna ostamme toisen kerrostalo-osakkeen, jonka lainan maksamme n. 5-vuodessa pois. Sen jälkeen voimme ostaa kolmannen, jonka lainan voimme maksaa taas hieman nopeammin pois. Näin ollen saamme 20-vuodessa 5-6 osaketta, joiden kuukausitulot riittävät elämiseemme mainiosti. Ja eläkkeelle voimme siirtyä halutessamme siis alle 50-vuotiaina. (Minä olen tällä hetkellä 22-vuotias).

        Ja jotta ei jää epäselvyyksiä, niin olen elättänyt itseni 16-vuotiaasta lähtien. Tällä hetkellä meillä on kolme lasta, joten emme ole myöskään omistautuneita työllemme. Osakkeen me vaimoni peri äidiltään, mutta kaikki muu on maksettu itse. yhteiset tulomme ovat tällä hetkellä n.4000€kuussa (sisältää lapsilisät ja vuokratulot), joten emme ole edes kauhean hyvätuloisia. Säästää voi aina, kunhan vain käy töissä. Ja parisuhteessa se on aina helpompaa.

        noin läpinäkyvästi itse itselleen?


    • Luikku

      Miten nykyisessä tilanteessa muka voi säästää, kaikki kallistuu enenmmän kuin ansiot nousevat.
      Monella palkansaajalla/eläkeläisellä ansion nousu kuukaudessa on pienempi kuin pakolliset elämuseen menevät kustannukset joita nostetaan jatkuvasti, sähkö, vesi, jäte, yhtiövastine,jäte ja niin edelleen.
      Nykyisin ruokajonot vain pitenevät,,,,kiitos hallituksen suurituloisia suosivasta poltiikasta.

    • mie vaan

      milläs säästät ku tuolot on tytöömyyskorvaus ja pätkätytö ei paljo säästettävää ole ku tili miinuksella

    • mä nauroin tän luettuani

      varmaan puolituntia!!! Että miksei suomalainen säästä??? Mistä pystyis säästää??
      Suomessa ei säästä kuin ministerit ja kansanedustajat. Me köyhät ollaan ihan eri porukkaa. Jos tili menee laskuihin ja ruokaan, eikä siltikään riitä, niin mistä hel.. sitä säästöön riittää!!

      Euro pitää huolen, että kaikki on kallista!

      Ja poliitikot pitää huolen, että köyhällä ei ole rahaa.
      Jos duunarin tili nousee kymmenen senttiä kymmenessä vuodessa, ja työttömän ei sitä kahdessakaan kymmenessä, niin tää ei voi olla muu kuin huono vitsi!!!!!

      • Lammas!#

        Niin, mutta pihviä pitää saada ainakin pari kertaa viikossa ja elokuvissa sekä ravintolassakin pitää käydä, baari viikonlopuista puhumattakaan, iltakaljakin on hyvä ostaa, sillä sitä on mukava juoda kun polttelee sitä halpaa tupakkaa.
        Videovuokraamosta on mukava vuokrata elokuvia ja samalla syödä vaikka nyt sipsejä tms.
        Elokuvat on kivoja 36tuuman taulutelkkarista ja kun on uusi DVD-soitin 1000gigan kovalevyllä niin ne elokuvat kuuluu hyvin kotiteatterista.
        Musiikkia voi kuunnella hifi-stereoista vaiikka kuinka lujaa kun on iso melkein 100neliön asunto keskustassa vuokralla niin ei häiritse niin paljon muita sitten.
        Tämän kaiken yltiökulutuksen ja shoppailun ja heräteostosten sekä kulinaaristen ruokatottumusten myötä on hyvä sanoa, että mistä minä säästän kun ei ole rahaa?
        Näin toimii Suomalainen pässi joka ei ymmärrä muun kuin materiaalin perään!


      • ei tarviskaan

        saada yhtään säästöön, menkää hyvät ihmiset töihin niin rupeette saamaan säästöön tai ainakin elämään ansaituilla rahoilla!!!


      • sanoppas
        ei tarviskaan kirjoitti:

        saada yhtään säästöön, menkää hyvät ihmiset töihin niin rupeette saamaan säästöön tai ainakin elämään ansaituilla rahoilla!!!

        minne menet töihin kun NIITÄ EI OLE TARJOLLA täällä missä mekin asutaan,SUOMI ON PITKÄ MAA OTA HUOMIOON SE ja töitä ei yksin kertaisesti ole.


      • yrittäjäks
        sanoppas kirjoitti:

        minne menet töihin kun NIITÄ EI OLE TARJOLLA täällä missä mekin asutaan,SUOMI ON PITKÄ MAA OTA HUOMIOON SE ja töitä ei yksin kertaisesti ole.

        niin ei tarvi töitä ettiä....


    • kansanedustaja paskalla

      HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !HUOM: koodissa ei voi olla f kirjainta, se on ilmeisesti s tai muu kirjain !

    • Make

      Suomessa ei makseta työnteosta kunnon palkkaa, niin eihän sitä silloin voi säästää. Kaikista huu-haa hommista saa ruhtinallisen korvauksen. Sellaisesta työstä joka pitää yhteiskunnan pystyssä ei saa kun rupia perseeseen ja niitäkin "nirkoseen". Eikä niitä töitä kohta ole enään missään muualla kuin kiinassa, kun suomen kapitalistilla ei ole isänmaallisuutta, on vain rajaton ahneus. Suomalainen työväestö on edelleenkin orjan asemassa, kun se pieni tili tulee se viedään käsistä samantien takaisin kapitalistin taskuun.

    • kärsijä.

      on kallista olla eu:n jäsen varmasti kalliksi tulisi eroaminen mutta pitemmällä tähtäimellä suomalaiset köyhät hyötyisivät.pelkästään markan käyttö takaisin hyödyttäisi köyhiä,mutta kun tollot halusivat euhun.ruotsikaan ei siiry euroihin puhumattakaan norjasta.tyhmä maa tämä suomi ja kansalaiset vieläkö äänestätte samoja pask,eduskunta pitäisi puhdistaa kokonaan.et totisesti voi säästää jos tulosi on peruspäiväraha tai pieni palkkainen,kiitos kaikesta suomen tyhmälle kansalle.

    • Inho realisti

      Ei kai se mikään ihme ole ettei meillä jää säästöön mitään, kun palkat ovat jopa kolme kertaa heikommat kuin muualla vastaavat palkat ovat. Ei meitä tarvitse suomalaisia nälviä tämän asian tiimoissa. Saa valtio valta miettiä miksi tähän on tultu, kun ei ole huomioitu kun paperi ala ja maajussit. Muut ovat jääneet täysin unholaan. Matalapalkka-alojen palkat vaatisi pikaisesti tarkistusta ylöspäin, niitä kun ei ole tosissaan tarkistettu vuosikymmeniin( annettu vain helmiä sialle tyylliin). Että se siitä säästämisestä.

    • kuussa

      otin vajaa 2 vuotta sitten 55000 euroa lainaa ja nyt on jäljellä 11000, olen lyhennellyt parilla tonnilla kuussa keskimäärin.kohta loppuu laina ja sit pitäis keksiä taas uusia rahareikiä,tiiättekö mitään hyviä.. ;)

    • jourmas

      tule raha, mene raha,älä hautaan saakka saavu.

      • sitä juuri...

        säästöön jää. Kaikki menee mitä tuleekin, ja yleensä ne menee vielä samana päivänä, ja sitten ollaan taas loppukuukausi puilla paljailla. Näin opiskelijana varsinkin. Ja kyllä myös vaikka oli töissäkin niin kaikki meni mitä tulikin. Ei tänä päivänä säästäminen onnistu vaikka haluaisi, kaikki on ihan liian kallista, ja korot senkun nousee joka paikassa. Turha edes yrittää säästää, kun tietää että se ei onnistu. Ehkä sitten jos joskus olisi kansanedustaja, niin olisi pieni mahdollisuus jättää säästöön.. mutta tavallisena tasamaan tallaajana se ei kyllä onnistu.
        Nyky-yhteiskunta kun on niin... syvältä!!!!! Ja maailma on epäoikeudenmukainen, tasa-arvosta ei ole tietoakaan kenelläkään... tuskin kukaan enää edes tietää mitä tarkoittaa sanat oikeudenmukaisuus, rehellisyys, tasa-arvo ja suvaitsevaisuus!! Nämä sanat ainakin kansanedustajien ja hallituksen jäsenten tulisi opetella sivistyssanakirjasta...


    • tanzelina

      Pankin kanssa sovittu, että miehen tilistä 50 euroo menee toiselle tilille.
      Tehtaantyöläisen ja siivoojan on pakko käyttää joskus tuota toista tiliä, mutta melkein tonni siellä silti on. Mukava tunne kun on edes vähän säästössä.

    • kissan_heiluttelija

      totta kai minulla säästyy rahaa prkl ! kaljaan ja tupakkaan

    • SEKIN AIKA

      Saatan olla väärässäkin kun mietin tätä , mutta tällä pankkien holtittomalla rahan jakamisella saattaa olla joitakin seuraamuksia .Epäilen että Vielä koittaa sekin aika kun tavara on halpaa, ensin myydään veneet moottoripyörät,kelkat ja mönkijät kun pankki painaa korko huipun aikana niskaan ja maksukyky on nollassa ns.tarpeettomat "lelut" lähtee halvalla ja äkkiä.
      Auto vaihtuu parin tonnin ritsaan ja luottokortti piippaa kassalla ja myyjä ilmoittaa kohteliaasti että tällä ei valitettavasti ole myyntilupaa, ja siinä vaiheessa itsetunto laskee pakkaselle noin 50 celciusta!! LOPPU NÄYTTÄÄ LÄHESTYVÄN !Tässä vaiheessa rukoillaan ja toivotaan taikasauvaa tai aikakonetta jolla voisi perua kuplahintaisen asunnon ostohetken. Tai omiin resursseihin täysin ylisuuren lainan joka tuntui pikkurahalta kun oma talo ja maasturi oli saatava. hetken murto-osan aika kun nimikirjoitus suhahti paperiin muistuu mieleen katkerasti samassa kun vatsahaava lääke menee vaivoin kurkusta alas, ja mielessä pyörii, onko tämä sen arvoista että sitouduin tähän velkahelvettiin 30:ksi vuodeksi ja joka helvetin aamu heräämään likaisen tehtaan pölyn maku suussa , päässä ajatus että taas se on pakko lähteä...kituutanko siksi että lapseni voi sitten raadettuani pienellä palkalla , myydä talon nopeasti alihintaan ja lähteä etelän matkalle?? mietin : pakko minun on jaksaa ja näyttää naapureille ja tuttaville että meillä on asiat hyvin tai ainakin paremmin kuin teillä ..ja samalla vatsaa kouristaa ja stressi kalvaa sisuksia kun katsot laskupinoa joka odottaa maksua. hiki karpalo kohoaa otsalle kunnes kokoat taas itsesi ja mietit: että kyllä minä ensi perjantaihin jaksan...sillä silloin luojan kiitos on TILIPÄIVÄ.

    • KURJAT AJAT

      Saatan olla väärässäkin kun mietin tätä , mutta tällä pankkien holtittomalla rahan jakamisella saattaa olla joitakin seuraamuksia .Epäilen että Vielä koittaa sekin aika kun tavara on halpaa, ensin myydään veneet moottoripyörät,kelkat ja mönkijät kun pankki painaa korko huipun aikana niskaan ja maksukyky on nollassa ns.tarpeettomat "lelut" lähtee halvalla ja äkkiä.
      Auto vaihtuu parin tonnin ritsaan ja luottokortti piippaa kassalla ja myyjä ilmoittaa kohteliaasti että tällä ei valitettavasti ole myyntilupaa, ja siinä vaiheessa itsetunto laskee pakkaselle noin 50 celciusta!! LOPPU NÄYTTÄÄ LÄHESTYVÄN !Tässä vaiheessa rukoillaan ja toivotaan taikasauvaa tai aikakonetta jolla voisi perua kuplahintaisen asunnon ostohetken. Tai omiin resursseihin täysin ylisuuren lainan joka tuntui pikkurahalta kun oma talo ja maasturi oli saatava. hetken murto-osan aika kun nimikirjoitus suhahti paperiin muistuu mieleen katkerasti samassa kun vatsahaava lääke menee vaivoin kurkusta alas, ja mielessä pyörii, onko tämä sen arvoista että sitouduin tähän velkahelvettiin 30:ksi vuodeksi ja joka helvetin aamu heräämään likaisen tehtaan pölyn maku suussa , päässä ajatus että taas se on pakko lähteä...kituutanko siksi että lapseni voi sitten raadettuani pienellä palkalla , myydä talon nopeasti alihintaan ja lähteä etelän matkalle?? mietin : pakko minun on jaksaa ja näyttää naapureille ja tuttaville että meillä on asiat hyvin tai ainakin paremmin kuin teillä ..ja samalla vatsaa kouristaa ja stressi kalvaa sisuksia kun katsot laskupinoa joka odottaa maksua. hiki karpalo kohoaa otsalle kunnes kokoat taas itsesi ja mietit: että kyllä minä ensi perjantaihin jaksan...sillä silloin luojan kiitos on TILIPÄIVÄ.

    • mertu

      mistäköhän sitä VOISI säästää? hyvä kun edes tai kun ei edes riitä kuukauden menoihin tulot!!!!! palkkoihin korotus tai menoihin laskua, ei täällä hengissä pysy!

    • Säästäjänainen

      Jokaisen pitäisi säästää. Mistä säästää jos tuloja on vähän ja ne juuri ja juuri riittävät jokapäiväisiin menoihin ?
      Minun elämäntapani on säästää, panen vaikka pienenkin määrän aina sivuun toiselle tilille silloin kun ei paljon ole, joskus taas enemmän. Joskus jopa hieman tuhlailen, kun en ole säästämistuulella.
      Mutta säästöihini en koske kuin tiukassa tilanteessa.
      Sen ei todellakaan tarvitse olla mikään suuri summa, ajan kanssa se lisääntyy. Ja kalliskorkoisella lisääntyy enemmän kuin tavallisella tilillä.
      On todella ihanaa kun on vara olemassa elämän yllättäviin menoihin, eikä tule hätää.
      Tapanani on elää lainatta joka tilanteessa jos se vaan on mahdollista. Elämä on vapauttavaa ilman lainaa. Jokaisella pitäisi olla vähintäänkin kolmen kuukauden palkka säästössä, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu.

      • olla kolmen

        kuun palkka säästössä, ja sähän olet yh ja rahat tuhlaat omaan persläpees.


      • nurja puoli

        Kunhan pitää jalat maassa ja ei kuseta käyttämällä hyväkseen toisia ihmisiä saadakseen rahallista hyötyä, joka ikävä kyllä melko yleistä.

        Autottomat esimerkiksi ovat monesti näitä ja sen huomaa jatkuvana"heittäisitkö sinne tai tänne".

        Olen sanonut monelle, että hanki jumalauta oma autosi mikäli menoa on ja sanon päin naamaa hyväksikäyttäjäksi tietyn pisteen ylityttyä.

        Näitä"säästäjiä"kohtelen tekemällä yrityksen moninkertaisesti kalliimmaksi.

        Näin muistutuksena vain joillekin röyhkeille ja ahneille.


    • Säästöjä

      Säästäminen voi olla elämän tapa,ei aina ole pakko saada uutta voi kierrättää,itse valmistaa ruuat käytää polkupyörää onhan kohteita paljon.Itse olen maksanut asunnon nyt on hyvin asiat, paljosta on pitänyt luopua velka aikana.

      • se on

        että tietyillä aloilla on pienet palkat.Esimerkiksi Norjassa tienaisin pienemmällä työmäärällä yli kaksinkertaiseti.Vaikka eläminen on kalliinpaa,hyöty on kuitenkin lähes tuplasti.Nykyaikana ihmisillä on tietyt menot,tienaan itse sairaanhoitajana 1500 euroa,josta vuokraa maksan 550e.Isompaan asuntoon olisi mukava muuttaa,mutta siihen ei ole varaa.Asumistukea ei tule vaikka olen kahden kuluttavan lapsen yksinhuoltaja.Käteen jäävästä tulosta maksan tarhamaksut,opintolainat ym. laskut.Ruokakin maksaa nykyään tuhottomasti.Että realiteetit realiteetteinä.Paljon olen käytettynä ostanut,ja omista tarpeistani tinkinyt.


    • nikotin

      ukot ja akat lopettakaa tupakointi ja laittaka ne rahat säästöön ja ottakaa tupakka hillot vuodenpäästä ja pitäkää kunnon ryyppy pippalot niin on hauskaa polliisilla ja nuapureilla.

    • köyhäksi syntynyt

      hyvä kun selviää edes perusmenoista,nyky hinnoilla ei mit"n mahdollisuuksia säästää...

    • voi saada säästöön...

      Itse säästimme mieheni kanssa n. vajaan 3:n vuoden aikana 15000€. Itse opiskelin tästä ajasta reilun 2 vuotta sekä kävin kahdessa työpaikassa opiskelujen ohella. Mieheni toimii yrittäjänä. Emme käyneet baareissa kuluttamassa, kerran pari kuukaudessa ravintolassa syömässä. Koskaan ei tarvinnut kituuttaa että olisi ollut rahat vähissä. Kyse on aika paljon elämäntavoista. Mitä kukakin pitää tärkeänä ja tarpeellisena...

    • säästöä

      Bruttopalkka on 2300e matkakorvaukset. Kun ei ostele turhaan koko ajan uusia vaatteita, ei ryyppää eikä polta niin helposti menee. Kämppä on toki jo maksettu.

      • Nimetön

        Itse olen aina suhtautunut tietyllä tapaa kunnioittavasti rahaan. Olen noudattanut tiettyä kaavaa aina pojan klopista lähtien. Jos mielessä on jotain isompaa hankintaa (esim. televisio) joka ei varsinaisesti perustu tarpeeeseen, eli vanha olisi hajonnut, niin en lohkaise rahoja siihen säästöistä vaan alan periaatteessa kerryttämään rahaa sitä hankintaa varten. Näin ollen opin ymmärtämään rahan arvon ja lopulta tiedän mitä olen joutunut hankinnan eteen tekemään, ja usein on käynyt niin että on jäänyt sillä kertaa hankkimatta kyseinen tuote kun alku innostuskin on jo haihtunut.

        Minulla on aina ollut useampi tili eri pankeissa ja niillä on hieman eri tarkoituksia. Jemmailen niihin rahaa aina tiettyjä tarkoituksia varten. Hyödyllisin on matkatili. Tyhjennän sinne säästöpossua ja pistän satasen - muutaman kun jostain siunaantuu hieman ylimääräistä. Olen aina saanut vähintään matkan käyttörahat otettua sieltä ja se raha ei ole ollut yhtään mistään pois. Matkailen kerran vuoteen viikon lomareissun ja laivalla ja muilla pienemmillä reissuilla käyn useampia kertoja vuodessa.

        Noin muutenkaan en törsää älyttömyyksiin, vaikkakin elän aika railakasta nuoren miehen elämää. Käyn baarissa joka viikonloppu ja syön ulkona viikoittain. Vaatteita ostan tasaisesti, mutta nekin periaatteessa edullisesti.

        Pörssisijoittamisesta innostuin vuosituhannen vaihteessa ja sitä olen jatkanut tähän päivään saakka. Se on se minun todellinen säästäminen. Pistän osaketilille silloin tällöin joitain satasia ja teen ostoja vain silloin kun löydän omasta mielestäni huokuttelevan sijoituskohteen. En siis samantien kun olisi rahaa siihen. Osakesijoitukset saavat muhia omassa pankissaan kaikessa rauhassa hamaan ikuisuuteen. Ne ovat se viimeinen hätävara jos joskun tulisi jokin erittäin vakava rahantarve. Vuosien saatossa osakesalkun arvo paisuu ja lisäilen sinne sijoituksia muutaman kerran vuodessa.
        Sijoittamani summat ovat pieniä ja yksittäisillä osakkeilla saavutetut tuotot varsin maltillisia, ne kertaantuvat salkun kasvaessa. Toisaalta pörssisijoittaminen on myös harrastus ja ajanviete. Se on mielenkiintoista ja sitä opiskelee mielellään kun siihen jää aikaa. En siis tee sitä kovinkaan aktiivisesti.

        Pointtini on se että jemmailen rahaa eri tarkoituksiin, eri tileille, enkä todellakaan koske niihin jos jotain muuta pitäisi hankkia. En ota niitä huomioon kun funtsin että paljonko minulla on rahaa. Käyttö/palkkatili on sitä varten.
        Tienaan vaihtelevasti 1700 - 2200 euroa kuussa käteen, olen 28-vuotias, maksan yksin rivariani järkevällä tahdilla pois, uudehko auto ja matkavene, poltan tupakkaa ja ryyppään viikonloppuna. Kaikki siis kunnossa ;)

        Olen elänyt samalla mentaliteetillä pikku pojasta asti ja vuosien saatossa niitä säästöjä kertyy. Niitä ei pidä käydä laskemassa ja tuskailemassa koko ajan, jos tuloja ei häävisti ole niin se on pitkä prosessi ja enemmänkin ajattelutapa.
        Jos palkkatulot eivät riitä säästämiseen niin pikku bisnes auttaa aina. Vaikkapa huuto netissä myydään mitä ihmeellisempää roinaa millä ihmiset käärivät ylimääräistä tuohta. Muutama ystävä tekee autokauppaa niin että etsivät edullisia diilejä, ajavat autolla kuukauden - muutaman ja myyvät tai vaihtavat voitolla.


    • pennin venyttäjä vain

      No ei jää mitään säästöön. Pitää laskuista aina valita ne joka maksaa ja mitä siirtää. Ruokaa joutuu säästään ja keksiin halpoja mössöjä aina vaan. Asumismenot sais laskea, et pärjäis. Puoliso työtön eikä saa korvausta, koska toisella työ, eikä edes hyvä palkkainen.Niin että näin Suomen maassa.

      • talous

        tulot 2000 1600e/kk, säästöön jää n. 1400e/kk.

        Menot: asum. 670e/kk, ruoka 450e/kk, autot 150e/kk, energia 175e/kk, vakuutukset 130e/kk, internet, puhelin ja lehti 50e/kk, last. päivähoito 190e/kk, muut menot n. 400e/kk.


      • 5-vuoroduunari..
        talous kirjoitti:

        tulot 2000 1600e/kk, säästöön jää n. 1400e/kk.

        Menot: asum. 670e/kk, ruoka 450e/kk, autot 150e/kk, energia 175e/kk, vakuutukset 130e/kk, internet, puhelin ja lehti 50e/kk, last. päivähoito 190e/kk, muut menot n. 400e/kk.

        on se että toinen tekee töitä ja toinen opiskelee tulevat rahat menee lähes kaikki kiertoon kyllä nautin siitä päivästä kun avovaimo saa opiskelut päätettyä kun tottuu tähän pihistelyyn eihän sitä tiedä sitten minne sitä rahaa alkaisi säästelemään..


    • oikeasti säästää

      Olen sivusta seurannut lähipiiriäni ja kuunnellut heidän valitteluaan siitä, ettei rahat meinaa riittää. Ei varsinkaan säästettäväksi asti. Se on merkillinen asia kuitenkin, miten se raha aina kuitenkin riittää juuri sopivasti niihin laskuihin ja muihin menoihin niin, että tili on aina nollilla ennen seuraavan tuloa. Totuus on monen tutun kohdalla, että nämäkin syytävät satoja euroja kuukaudessa turhuuksiin. Baariin varmasti siivuista suurimman. Ja jo muutaman satasen kuukausisäästöillä tehdään ihmeitä pitkässä juoksussa.

      Kyllähän on niitäkin, joilla ihan oikeasti rahasta tekee tiukkaa. Jos jokin kodinkone hajoaa, uutta ei voi ostaa. Nettiä ei voi hankkia, saati tietokonetta. Hyvä jos leivässä pysytään. Mutta kyllä oikeasti silti aika suuri osa suomalaisista pystyy säästämään, jos vain haluaisi. Tai yrittäisi.

      Itseltänikin loppui aina raha kesken parikymppisenä. Tili saattoi tyhjentyä viikossa, ja sitä tuli voivoteltua kun on niin huonot tulot. Mutta menot ne oikeasti huonot oli, vaikka toki tuloissakaan ei ollut kehumista. Moni kun sai työttömänä tuolloin enemmän, ja itse olin kuitenkin kokopäivätyössä.
      Lähdin siitä sitten pikkuhiljaa karsimaan menoja, ja jokusen vuoden harjoittelun jälkeen sain jotain jo jäämään säästöönkin. Hieman toistasataa kuukaudessa, eli parisen tuhatta euroa vuodessa. Nykyään tulot ovat paljon paremmat, ja pakolliset menot olen puristanut hieman pienemmäksi, joten säästöön saa reilun tonnin kuukaudessa. Yhteensä säästetään puolison kanssa noin 2000-2500 euroa kuukausittain, säästeliäitä kun kumpikin on. Eikä kumpikaan tienaa mitenkään erityisen hyvin. Ollaan vain järkeistetty menomme tehokkaasti, eikä hassata rahoja juuri turhuuksiin. Mutta liiallisuuksiin ei nuukailukaan minusta ole mennyt, vaan jos jotain tarvitsee saada, se hankitaan. Ja hyvälaatuisena. Ulkomaillakin ollaan pyörähdetty, kun poikkeuksellisen halpa matka osui kohdalle.

      Olen ainakin itse tyytyväinen siitä, miten tuo säästäminen on yleisesti elämänlaatua parantanut. Ei tarvitse stressata raha-asioissaan. Vaikkei tässä nyt varakkaitakaan sentään olla, niin aika monta vuotta voisi kuitenkin itsensä elättää ilman minkäänlaisia tuloja.

    • lkjlkjlkjlkj

      Tienaan n.1200/kk ja mieheni n. 2000/kk, bruttona siis. Asumme isovanhempieni omistamassa pikkuisessa talossa heidän pihapiirissään. Eivät ota vuokraa mutta autetaan minkä kyetään. Asumiskuluja on 150 e/kk. Kaksi autoa, vanhoja ja suoraan rahalla ostettuja joten velkoja ei lainkaan. Bensat nyt tietysti, vakuutukset ja verot. Muutama muukin vakuutus on, mutta nuorisovakuutukset on edullisia. Ruokaan menee pari sataa kuussa. Siinä ne menot sitten onkin, eli paljon jää säästöön. Nyt on säästössä 15 000, asuntoa varten säästetään.

      • huppista

        Ja pieni ajatusvirhe... Tulot tietenkin nettona EIKÄ bruttona.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3599
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1409
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1320
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1239
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1134
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1028
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1016
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe