940TDI "pomppasi" katsastuksesta

olke

Ken tietää missä vika kun vm.1994 Volvo 940TDI savuttaa ainakin siinä katsastuksen ryntäytystestissä, max. hyväksytty arvo 3, mun auto yli 7.. Huollettu auto, ajettu kohta 304 000km. Hankin sen juuri enkä tiedä mistä päästä lähteä vikaa etsimään. Katsastusmies ehdotti muutaman kilometrin "talla pohjassa" ajoa jolloin koneen pitäisi puhdistua. Kertokaa viisaat mitä tehtävissä, pajalle?

9

1874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiukkojen päästönormien takia pakokaasujen takaisinkierrätys (EGR) nokeaa imusarjan sisältä.

      Käyppä ajelemassa vähän reippaammin, esimerkiksi kiihdyttelemässä motarin rampilla muutaman kerran. En tiedä, onko noin vanhassa kattia ja hiukkasuodatinta, mutta nekin saattavat olla aika likaiset, jos autolla on vain körötelty.


      Master Eq

    • 940dtic

      Vika aiheutuu ERG systeemistä. Jos aikoo saada koneen pysymään puhtaana ja katsastuksesta läpi, kannattaa ottaa imusarja irti puhdistaa se ja imukanavat. Sen jälkeen ERG venttiili pois toiminnasta. Tapahtuu siten että, tukitaan pakosarjalta ERG:lle lähtevä putki, tiivisteen muotoisella peltilevyllä. Sitten reipasta ajoa, että pölisee loputkin karstat pois. Jos pitää ERG:n toiminnassa, on ongelmia joka katsastuksessa.

    • kokeeksi

      Ota ilmanputsari pois katsastuksessa,on paljon puhtaammat arvot,näin vaan vinkiks=))

    • olke

      Hyviä neuvoja kaikki tyynni, kiitoksia. Päivitin eilen ilmanpuhdistimen, olikin aika paskainen. Toin Volvon Ruotsista, ollut rouvan kauppa-autona siellä = Paljon nokea ja karstaa. Nyt lokakuussa pari 1500km reissua onneksi tulossa, valitsen automaatista kolmosen ja talla tiskiin muutamaksi minuutiksi, auttanee? Hirvitti muuten ne katsastuksen testin yli 5000rpm, normaaliajossa kiekat aina alle 3000.. EGR:n disablointi kannattavaa jokatapuksessa?

      • 940dtic

        neuvo:"valitsen automaatista kolmosen ja talla tiskiin muutamaksi minuutiksi, auttanee?"
        Ei hyvä idea, mieluimmin täyskaasu kiihdytyksiä ja reippaita lähtöjä risteyksistä. Nuo volkkarin koneet ei hirveästi pidä kaasu pohjassa ajamisesta, siis minuuttitolkulla täydet kierrokset. Tosin coolerilla varustetut kestää sitä paremmin. Ja EGR jokatapauksessa pois toiminnasta.


      • 940
        940dtic kirjoitti:

        neuvo:"valitsen automaatista kolmosen ja talla tiskiin muutamaksi minuutiksi, auttanee?"
        Ei hyvä idea, mieluimmin täyskaasu kiihdytyksiä ja reippaita lähtöjä risteyksistä. Nuo volkkarin koneet ei hirveästi pidä kaasu pohjassa ajamisesta, siis minuuttitolkulla täydet kierrokset. Tosin coolerilla varustetut kestää sitä paremmin. Ja EGR jokatapauksessa pois toiminnasta.

        Automaatti laatikolla olevasta volvosta ei oteta kierroksia kun jotain 3000 paikka.Laatikko ei salli vapaalla ollessa kierroksia. joten sen kanssa päriää kyllä katsastuksessa Testi on "nimellinen"


      • 940dtic
        940 kirjoitti:

        Automaatti laatikolla olevasta volvosta ei oteta kierroksia kun jotain 3000 paikka.Laatikko ei salli vapaalla ollessa kierroksia. joten sen kanssa päriää kyllä katsastuksessa Testi on "nimellinen"

        ovat vuoteen -89 saakka 2700rpm, sen jälkeen 5400rpm. Joten ei koske kyseistä tapausta.


    • asentaja..

      Noin korkea arvo johtuu yksinomaan pumpun väärästä säädöstä.
      Varsinkin jos auto on automaatti on syöttöä lisättävä. Laillisilla säädöillä ei oiken pärjää.
      Neuvo: dieselkorjaamoon ja säädätä pumppu katsastuksen ajaksi pienelle. Katso vaikka itse ruuvin asento ennen säätöä niin voit kääntää takaisin katsastuksen jälkeen.
      Ps. Säätö on tehtävissä pakokaasutestin yhteydessä, eikä vie käytännössä enempää aikaa kuin testi yleensäkin.

      • olke

        No, ajelin sitten Volvolla 6000km, reippaita lähtöjä jne. Savutti kokoajan niin saatanasti, eikun pajalle: Säädöt päin helvettiä turbon alipaineletku katkaistu puukolla = paineet 1.5Kbar, hyvin liikahti..! Volvo Debiliin pariksi päiväksi ja kaikki ex-omistajan viritykset purettu. (EGR onneksi tukittu jo vuosia sitten). Nyt kaikki kunnossa, auto tietenkin hieman hituraisempi mutta kestävyyttä tässä haetaankin, ei kansiremonttia.. Kiitoksia kaikille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3328
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      40
      2746
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2306
    4. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2278
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2211
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      113
      2190
    7. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      1987
    8. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      20
      1979
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1934
    10. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      88
      1721
    Aihe