940TDI "pomppasi" katsastuksesta

olke

Ken tietää missä vika kun vm.1994 Volvo 940TDI savuttaa ainakin siinä katsastuksen ryntäytystestissä, max. hyväksytty arvo 3, mun auto yli 7.. Huollettu auto, ajettu kohta 304 000km. Hankin sen juuri enkä tiedä mistä päästä lähteä vikaa etsimään. Katsastusmies ehdotti muutaman kilometrin "talla pohjassa" ajoa jolloin koneen pitäisi puhdistua. Kertokaa viisaat mitä tehtävissä, pajalle?

9

1853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiukkojen päästönormien takia pakokaasujen takaisinkierrätys (EGR) nokeaa imusarjan sisältä.

      Käyppä ajelemassa vähän reippaammin, esimerkiksi kiihdyttelemässä motarin rampilla muutaman kerran. En tiedä, onko noin vanhassa kattia ja hiukkasuodatinta, mutta nekin saattavat olla aika likaiset, jos autolla on vain körötelty.


      Master Eq

    • 940dtic

      Vika aiheutuu ERG systeemistä. Jos aikoo saada koneen pysymään puhtaana ja katsastuksesta läpi, kannattaa ottaa imusarja irti puhdistaa se ja imukanavat. Sen jälkeen ERG venttiili pois toiminnasta. Tapahtuu siten että, tukitaan pakosarjalta ERG:lle lähtevä putki, tiivisteen muotoisella peltilevyllä. Sitten reipasta ajoa, että pölisee loputkin karstat pois. Jos pitää ERG:n toiminnassa, on ongelmia joka katsastuksessa.

    • kokeeksi

      Ota ilmanputsari pois katsastuksessa,on paljon puhtaammat arvot,näin vaan vinkiks=))

    • olke

      Hyviä neuvoja kaikki tyynni, kiitoksia. Päivitin eilen ilmanpuhdistimen, olikin aika paskainen. Toin Volvon Ruotsista, ollut rouvan kauppa-autona siellä = Paljon nokea ja karstaa. Nyt lokakuussa pari 1500km reissua onneksi tulossa, valitsen automaatista kolmosen ja talla tiskiin muutamaksi minuutiksi, auttanee? Hirvitti muuten ne katsastuksen testin yli 5000rpm, normaaliajossa kiekat aina alle 3000.. EGR:n disablointi kannattavaa jokatapuksessa?

      • 940dtic

        neuvo:"valitsen automaatista kolmosen ja talla tiskiin muutamaksi minuutiksi, auttanee?"
        Ei hyvä idea, mieluimmin täyskaasu kiihdytyksiä ja reippaita lähtöjä risteyksistä. Nuo volkkarin koneet ei hirveästi pidä kaasu pohjassa ajamisesta, siis minuuttitolkulla täydet kierrokset. Tosin coolerilla varustetut kestää sitä paremmin. Ja EGR jokatapauksessa pois toiminnasta.


      • 940
        940dtic kirjoitti:

        neuvo:"valitsen automaatista kolmosen ja talla tiskiin muutamaksi minuutiksi, auttanee?"
        Ei hyvä idea, mieluimmin täyskaasu kiihdytyksiä ja reippaita lähtöjä risteyksistä. Nuo volkkarin koneet ei hirveästi pidä kaasu pohjassa ajamisesta, siis minuuttitolkulla täydet kierrokset. Tosin coolerilla varustetut kestää sitä paremmin. Ja EGR jokatapauksessa pois toiminnasta.

        Automaatti laatikolla olevasta volvosta ei oteta kierroksia kun jotain 3000 paikka.Laatikko ei salli vapaalla ollessa kierroksia. joten sen kanssa päriää kyllä katsastuksessa Testi on "nimellinen"


      • 940dtic
        940 kirjoitti:

        Automaatti laatikolla olevasta volvosta ei oteta kierroksia kun jotain 3000 paikka.Laatikko ei salli vapaalla ollessa kierroksia. joten sen kanssa päriää kyllä katsastuksessa Testi on "nimellinen"

        ovat vuoteen -89 saakka 2700rpm, sen jälkeen 5400rpm. Joten ei koske kyseistä tapausta.


    • asentaja..

      Noin korkea arvo johtuu yksinomaan pumpun väärästä säädöstä.
      Varsinkin jos auto on automaatti on syöttöä lisättävä. Laillisilla säädöillä ei oiken pärjää.
      Neuvo: dieselkorjaamoon ja säädätä pumppu katsastuksen ajaksi pienelle. Katso vaikka itse ruuvin asento ennen säätöä niin voit kääntää takaisin katsastuksen jälkeen.
      Ps. Säätö on tehtävissä pakokaasutestin yhteydessä, eikä vie käytännössä enempää aikaa kuin testi yleensäkin.

      • olke

        No, ajelin sitten Volvolla 6000km, reippaita lähtöjä jne. Savutti kokoajan niin saatanasti, eikun pajalle: Säädöt päin helvettiä turbon alipaineletku katkaistu puukolla = paineet 1.5Kbar, hyvin liikahti..! Volvo Debiliin pariksi päiväksi ja kaikki ex-omistajan viritykset purettu. (EGR onneksi tukittu jo vuosia sitten). Nyt kaikki kunnossa, auto tietenkin hieman hituraisempi mutta kestävyyttä tässä haetaankin, ei kansiremonttia.. Kiitoksia kaikille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4750
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      277
      2884
    3. 134
      1747
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      210
      1458
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1421
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1176
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1144
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1119
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1087
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1071
    Aihe