940TDI "pomppasi" katsastuksesta

olke

Ken tietää missä vika kun vm.1994 Volvo 940TDI savuttaa ainakin siinä katsastuksen ryntäytystestissä, max. hyväksytty arvo 3, mun auto yli 7.. Huollettu auto, ajettu kohta 304 000km. Hankin sen juuri enkä tiedä mistä päästä lähteä vikaa etsimään. Katsastusmies ehdotti muutaman kilometrin "talla pohjassa" ajoa jolloin koneen pitäisi puhdistua. Kertokaa viisaat mitä tehtävissä, pajalle?

9

1867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiukkojen päästönormien takia pakokaasujen takaisinkierrätys (EGR) nokeaa imusarjan sisältä.

      Käyppä ajelemassa vähän reippaammin, esimerkiksi kiihdyttelemässä motarin rampilla muutaman kerran. En tiedä, onko noin vanhassa kattia ja hiukkasuodatinta, mutta nekin saattavat olla aika likaiset, jos autolla on vain körötelty.


      Master Eq

    • 940dtic

      Vika aiheutuu ERG systeemistä. Jos aikoo saada koneen pysymään puhtaana ja katsastuksesta läpi, kannattaa ottaa imusarja irti puhdistaa se ja imukanavat. Sen jälkeen ERG venttiili pois toiminnasta. Tapahtuu siten että, tukitaan pakosarjalta ERG:lle lähtevä putki, tiivisteen muotoisella peltilevyllä. Sitten reipasta ajoa, että pölisee loputkin karstat pois. Jos pitää ERG:n toiminnassa, on ongelmia joka katsastuksessa.

    • kokeeksi

      Ota ilmanputsari pois katsastuksessa,on paljon puhtaammat arvot,näin vaan vinkiks=))

    • olke

      Hyviä neuvoja kaikki tyynni, kiitoksia. Päivitin eilen ilmanpuhdistimen, olikin aika paskainen. Toin Volvon Ruotsista, ollut rouvan kauppa-autona siellä = Paljon nokea ja karstaa. Nyt lokakuussa pari 1500km reissua onneksi tulossa, valitsen automaatista kolmosen ja talla tiskiin muutamaksi minuutiksi, auttanee? Hirvitti muuten ne katsastuksen testin yli 5000rpm, normaaliajossa kiekat aina alle 3000.. EGR:n disablointi kannattavaa jokatapuksessa?

      • 940dtic

        neuvo:"valitsen automaatista kolmosen ja talla tiskiin muutamaksi minuutiksi, auttanee?"
        Ei hyvä idea, mieluimmin täyskaasu kiihdytyksiä ja reippaita lähtöjä risteyksistä. Nuo volkkarin koneet ei hirveästi pidä kaasu pohjassa ajamisesta, siis minuuttitolkulla täydet kierrokset. Tosin coolerilla varustetut kestää sitä paremmin. Ja EGR jokatapauksessa pois toiminnasta.


      • 940
        940dtic kirjoitti:

        neuvo:"valitsen automaatista kolmosen ja talla tiskiin muutamaksi minuutiksi, auttanee?"
        Ei hyvä idea, mieluimmin täyskaasu kiihdytyksiä ja reippaita lähtöjä risteyksistä. Nuo volkkarin koneet ei hirveästi pidä kaasu pohjassa ajamisesta, siis minuuttitolkulla täydet kierrokset. Tosin coolerilla varustetut kestää sitä paremmin. Ja EGR jokatapauksessa pois toiminnasta.

        Automaatti laatikolla olevasta volvosta ei oteta kierroksia kun jotain 3000 paikka.Laatikko ei salli vapaalla ollessa kierroksia. joten sen kanssa päriää kyllä katsastuksessa Testi on "nimellinen"


      • 940dtic
        940 kirjoitti:

        Automaatti laatikolla olevasta volvosta ei oteta kierroksia kun jotain 3000 paikka.Laatikko ei salli vapaalla ollessa kierroksia. joten sen kanssa päriää kyllä katsastuksessa Testi on "nimellinen"

        ovat vuoteen -89 saakka 2700rpm, sen jälkeen 5400rpm. Joten ei koske kyseistä tapausta.


    • asentaja..

      Noin korkea arvo johtuu yksinomaan pumpun väärästä säädöstä.
      Varsinkin jos auto on automaatti on syöttöä lisättävä. Laillisilla säädöillä ei oiken pärjää.
      Neuvo: dieselkorjaamoon ja säädätä pumppu katsastuksen ajaksi pienelle. Katso vaikka itse ruuvin asento ennen säätöä niin voit kääntää takaisin katsastuksen jälkeen.
      Ps. Säätö on tehtävissä pakokaasutestin yhteydessä, eikä vie käytännössä enempää aikaa kuin testi yleensäkin.

      • olke

        No, ajelin sitten Volvolla 6000km, reippaita lähtöjä jne. Savutti kokoajan niin saatanasti, eikun pajalle: Säädöt päin helvettiä turbon alipaineletku katkaistu puukolla = paineet 1.5Kbar, hyvin liikahti..! Volvo Debiliin pariksi päiväksi ja kaikki ex-omistajan viritykset purettu. (EGR onneksi tukittu jo vuosia sitten). Nyt kaikki kunnossa, auto tietenkin hieman hituraisempi mutta kestävyyttä tässä haetaankin, ei kansiremonttia.. Kiitoksia kaikille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      90
      8277
    2. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      92
      6405
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      58
      6264
    4. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      4871
    5. Onko yhtään ikävä

      Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      45
      3321
    6. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3265
    7. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      57
      3082
    8. Sinulle J mies

      Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      44
      2849
    9. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2806
    10. Mikä tarkoitus tällä kaikella

      On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      49
      2770
    Aihe