A4:sen 1.8t koneen jatkeeksi voisi valita nyt quattron tai multitronicin. Quattron lisähinta on hieman enemmän, mutta molempia ei saa samaan autoon. Kumpi kannattaisi valita kun ajo pääsääntöisesti keskittyy pääkaupunkiseudulle?
Jone
Multitronic vai quattro?
7
1322
Vastaukset
- Hannu
Makuasiasta on kyse, joten ihan itse joudut valintasi tekemään sen mukaan mitä arvostat.
Itse valitsin 1,8 T Multitronicin, vuosi ja 50 000 km takana, osin kaupunkiajoa ja suurelta osin maantieajoa, Etelä-Suomessa lähinnä. Olen ollut kovasti tyytyväinen; vaihteisto toimii upeasti niin kaupungissa kuin maantielläkin, kulutus on todella pieni eikä sellaista tilannetta ole vielä vastaan tullut jossa neliveto olisi ollut välttämätön - vaikka lumista mökkitietäkin on ajettu. (Toki oma hyötynsä nelivedostakin varmasti olisi, ja kulutuksen muodossa haittansakin.)
Itselläni kaksi aiempaakin autoa ovat olleet automaattivaihteisia (perinteisempi portaallinen automaattilaatikko tosin), joten omassa valinnassani tämän auton vaihtoehtoina olivat lähinnä muiden merkkien automaatit, ei niinkään manuaali-Audit.
Jos sinä olet ajanut tähän asti manuaalivaihteista autoa, lähtökohtasi valintaan on toisenlainen. Silti suosittelen ainakin koeajamaan Multitronicin!- arvo
ja valintaongelmaa pari vuotta sitten...
Kukin touhuaa omien mieltymysten ja käyttötarkoituksen mukaan. Kaupungissa ja maantiellä räppäilyn lisäksi multi onkin yllättävän "kovan oloinen" puskan lumiränneissä, kiitos esp-herkun. Tuntuu että liikkeelle lähdettäessä pito pysyy helpon oloisesti (kun malttaa liian polkemisen), etenkin jos samana pivänä testaa konsernin kytkinpolkimen toimintaa.
Q:n menetys ei enää harmita vaikka kohdalle sattuisi ristiriipunta lumikasassa :)
ps. tarkaapa 5v, q ja m-mallien melueroja tasaisella vauhdilla, onnekseni yllätyin, multi hakee pientä kulutusta dieselmäisen pienillä kierroksilla. Toki kiihdytyksissä mörisee ihan muisden malliin. - SwE
Itselläni on tällä hetkellä autonvaihto käsillä ja pohdiskelen samaa ongelmaa: 1.8T Multitronic vai 1.8 TQ?
No koeajollahan moinen selviää. Siispä ensin sain alleni multi-1.8T. Täytyy sanoa, että kyllä on saksalainen insinööri viisas! Vaihteisto toimii kuin junan vessa ja meno on miellyttyvää. Kaupungissa on kiva kruisailla, kun ei tarvitse hämmentää vaihdekeppiä koko ajan.
Sitten vaihdettiin 1.8 TQ:un. Ei voi muuta sanoa kuin että vaihtaisin minkä tahansa lisävarusteen 4-vetoon. Kerrassaan mahtava vekotin, lähtee talvikelillä melkein paikasta kuin paikasta kuin jänis makuulta. Auto ei "keinu" kiihdytyksissä vaan lähtee todella tasaisesti. Taas saapi saksalainen insinööri kiitosta.
Totta on, että TQ on ehkä hieman meluisampi kuin Multi. Mutta koska pidän automaagia hieman "pappamaisena" vekottimena ja 4-veto on pääkaupunkiseudunkin oloissa varsin mukava laite tulee valintani olemaan TQ. - Jone
SwE kirjoitti:
Itselläni on tällä hetkellä autonvaihto käsillä ja pohdiskelen samaa ongelmaa: 1.8T Multitronic vai 1.8 TQ?
No koeajollahan moinen selviää. Siispä ensin sain alleni multi-1.8T. Täytyy sanoa, että kyllä on saksalainen insinööri viisas! Vaihteisto toimii kuin junan vessa ja meno on miellyttyvää. Kaupungissa on kiva kruisailla, kun ei tarvitse hämmentää vaihdekeppiä koko ajan.
Sitten vaihdettiin 1.8 TQ:un. Ei voi muuta sanoa kuin että vaihtaisin minkä tahansa lisävarusteen 4-vetoon. Kerrassaan mahtava vekotin, lähtee talvikelillä melkein paikasta kuin paikasta kuin jänis makuulta. Auto ei "keinu" kiihdytyksissä vaan lähtee todella tasaisesti. Taas saapi saksalainen insinööri kiitosta.
Totta on, että TQ on ehkä hieman meluisampi kuin Multi. Mutta koska pidän automaagia hieman "pappamaisena" vekottimena ja 4-veto on pääkaupunkiseudunkin oloissa varsin mukava laite tulee valintani olemaan TQ.En ole päässyt Q:ta kokeilemaan, mutta hyöty on ilmeinen jää/lumi/sohjokelillä. Entä maantieajo ym.? Itse pohdin, että pääkaupunkiseudulla on 'yleensä' tiet melko kuivat, joten nelivedon hyöty jäisi hyödyntämättä. Jossain pohjoisemmassa taas tiet ovat vähemmän hoidettuja ja neliveto voisi olla varsin hyödyllinen.
Miten tuo Q:n ylläpitokustannukset (huollot, vakuutukset jne.)? Onko merkittävämpää eroa 1.8T:n tai 1.8T Multitroniciin?
Jone - Pete
Jone kirjoitti:
En ole päässyt Q:ta kokeilemaan, mutta hyöty on ilmeinen jää/lumi/sohjokelillä. Entä maantieajo ym.? Itse pohdin, että pääkaupunkiseudulla on 'yleensä' tiet melko kuivat, joten nelivedon hyöty jäisi hyödyntämättä. Jossain pohjoisemmassa taas tiet ovat vähemmän hoidettuja ja neliveto voisi olla varsin hyödyllinen.
Miten tuo Q:n ylläpitokustannukset (huollot, vakuutukset jne.)? Onko merkittävämpää eroa 1.8T:n tai 1.8T Multitroniciin?
JoneMulla on A3 quattro, mutta voinen vastata kysymykseesi. Q on erittäin pätevä vekotin myös kaupungissa, lämpötilaerot ja esimerkiksi liikennemäärien mukaan vaihtelevat tieolot luovat myös pohjaa nelivedolle. Tällä tarkoitan erityisesti sitä, että päivällä ruuhka-aikana monet tiet saattavat pysyä paremmin auki tai nollan tuntumassa jopa muuttua märiksi. Illan tullen iskee musta jää kun liikennevirrat laskee. Tarvetta siis ilmenee kehäteitä myöden.
Toki pärjää etuvedollakin, mutta homma on vaivattomampaa. Nytkin kun on tullut lunta paljon, ei tarvitse paljon huolehtia etenemisestä tai pelätä pysäköitäessä hankeen jäämistä. Alkuperäisen viestin lähettäjälle siis suosittelisin ehdottomasti kummankin mallin koeajoa ja miettimistä sen jälkeen kumpaa arvostaa enemmän.
Ennen quattroa minulla oli tavallinen etuveto A3 1.8T, huolto ja vakuutus eivät poikkea merkittävästi. Vakuutus taisi jopa olla sama, ellen väärin muista. Auto tuli juuri eilen isosta vuosihuollosta ja hintaa sille kertyi noin 300 euroa. Ihan kohtuullinen kustannus mielestäni kun huollot asettuu tuohon noin 28000 välein.
- tema
Otsikko sen kertoo vaikka multi ei huono olekaan ajaa. nelikolla ehtii pienempiinkin jonon väleihin ruuhka-aikoina kaiken muun lisäksi. Minusta ainoa oikea Audi on Audi Quattro, mutta kuten jo moneen kertaan todetttu. Makuasia.
- V6
siis multitronicin ja nelivedon. Se olis makea yhdistelmä se. Jos hinta pysyy kurissa niin silloin menee nykyinen Multi 2.4V6 vaihtoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401390Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981345Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891235- 1091095
- 191041
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833