Onko tällainen laillista? Mitä pitäisi tehdä?
Käsilaukkuni sisältö varastettiin, mukana myös työpuhelimeni, lompakko kaikkine henkilötietoineen jne. Tein rikosilmoituksen ja ilmoitin varastetusta puhelimesta (simmistä) operaattorille, luottokorteista luottokorttiyhtiöille jne.
Olin sairaslomalla joten en ilmoittanut heti työnantajalle tapahtunutta, koska olinhan kuitenkin hoitanut asian mielestäni kaikin puolin kuntoon.
Työnantajalle (liittymän omistaja) oli soitettu 4500 euron puhelinlaskusta n. kk. päästä. Työnantaja oli soittanut varastettuun puhelimeeni ja sieltä vastannut henkilö kysyttäessä oletko N.N., vastannut myöntävästi. Puhelujen määrästä kysyttäessä oli lyönyt luurin korvaan. Sen jälkeen numerosta ei enää vastattu. Eräänä aamuna postilaatikolla ollessani tuntematon nuorimies iski käteeni lapsellisella käsialalla repäistyn ruutuvihon palaseen kirjoitetun viesti, ota yhteys työntajajaasi ja henkilöstöpäällikön puh.nro. Kysyin kuka olet ja mikä lappu on, henkillö naureskelleen poistui paikalta.
Soitin työnantajalle kotipuhelimellani. Myös henkilöstöpäällikkö olisi voinut koska tahansa soittaa ja selvtellä asiaa, numero oli kyllä tiedossa, sen sijaan että soitteli kännykkään josta ei vastattu. Myös kirjeitse olisi voinut lähestyä tai sähköpostitse. Kaikki tiedossa työnantajalla.
Kerroin puhelimen varastetun. Minua ei uskottu huolimatta rikosilmoituksesta. Väittivät että olen itse soitellut puheluja Mogadishuun (tai jonnekin Somaliaan), minne ne nyt menivätkin - Afrikkaan ja viihdelinjoille. Että rikosilmoitus oli tehty vain heidän harhauttamisekseen.
Kohdallani aloitettiin yt-neuvottelut, koska olin väärinkäyttänyt firman omaisuutta. Sain potkut tuotannollisista ja taloudellista syistä sekä ilmoitettiin että ko. summa peritään suoraan irtisanomisajan palkasta.
Poliisi sai muun tutkinnan yhteydessä varkaat kiinni ja nämä tunnustivat. Poliisista oltiin myös yhteydessä työnantajaan. Henkilöstöpäällikkö oli sanonut poliisille, ettei tunnustus merkitse mitään, vaan varkaus on ollut suunniteltu (tuntematon oululainen nuorisojengi ja minä 40-vuotias kunnollinen perheenäiti) ja minä olen syyllinen.
Perintä jatkui ja saivat koko summan perittyä, vaikka ilmoitin heti etten hyväksy sitä.
Silloin olin tosiaan sairas ja kävin läpi suuren leikkauksen ja kuukausien sairasloman, joten en jaksanut taistella tuolloin. Vieläkö voi jotain tehdä?
Palkan pidättäminen "vahingonkorvauksena"
22
1527
Vastaukset
- käytössä
kotipuhelin ja sähköpostin käyttömahdollisuus, niin miksi et ilmoittanut työnantajalle, että puhelin on varastettu?
Miksi ihmeessä työnantajan pitäisi sinuun ottaa yhteyttä ja kysellä onko kännykkäsi varastettu? Siinä vaiheessa kun työnantajasi sai tietää puheluista, niin vahinko oli jo tapahtunut.
Minusta sinun kuuluukin maksaa työnanatajallesi puhelut. Mielestäni potkut ovat paikallaan ja kyseessä on ihan oma vikasi.- vastauksesta
Vaikka olisinkin ilmoittanut heti työnantajalle puhelimen varastetuksi, olisivat varkauden tehneet kuitenkin tehneet em. laskun soittelemalla ulkomaille jne. Ei varkauden ilmoittaminen ta:lle olisi muuttanut asiaa.
Kuten sanoin, ilmoittaminen ta:lle ei ollut niin tärkeää, koska olin sulkenut liittymän. Puhelin oli myös henkilökohtaiseen käyttöön annettu vapaa-aikoinakin. Koska varas sai myös henkkarini hän oli tietenkin onnistunut avaamaan suljetun liittymän uudelleen.
Muutenkin vastauksesta tuntuu, että oletkin entisen ta:ni henkilöstöpäällikkö.
Juttelin asiasta poliisin kanssa ja hän oli sitä mieltä, että ta ei voisi ottaa palkasta mitään ilman suostumustani tai oikeuden päätöstä. Poliisi ihmetteli myös miksi henkilöstöpäällikkö piti kantansa syyllisyydestäni, vaikka oikeat syylliset olivat tunnustaneet varkauden ja se oli ilmoitettu ta:lle. Henkilöstöpäällikkö ilmoitti että jatkossa asiaa hoitaa asianajotoimisto se ja se minkä jälkeen löi luurin korvaan poliisille.
Mikä on ihan oikeasti työntekijän vastuu, sillä kyllähän työntekijä voi tahtomattaan aiheuttaa monenlaista vahinkoa työnantajan omaisuudelle. Jos kaataa typeryyttään kahvia tietokoneen sisään, ostaako työntekijä uuden koneen ja sen jälkeen saa passituksen uuden työn hakuun? - palautettiin
takaisin ta:lle (vanha 50e:n puhelin) ja varkaat velvoitettiin korvaamaan soitetut puhelut. Joten TA sai mahdollisesti kaksinkertaisesti puhelujen hinnan takaisin. Sekä minulta että varkaalta.
- yrittäjän kauhu
palautettiin kirjoitti:
takaisin ta:lle (vanha 50e:n puhelin) ja varkaat velvoitettiin korvaamaan soitetut puhelut. Joten TA sai mahdollisesti kaksinkertaisesti puhelujen hinnan takaisin. Sekä minulta että varkaalta.
Ota yhteyttä lakimieheen ja kipitä tekemään rikosilmoitus ta:sta. Hän on syyllistynyt vähintääkin kavallukseen.
- se muuttaa tilannetta
vastauksesta kirjoitti:
Vaikka olisinkin ilmoittanut heti työnantajalle puhelimen varastetuksi, olisivat varkauden tehneet kuitenkin tehneet em. laskun soittelemalla ulkomaille jne. Ei varkauden ilmoittaminen ta:lle olisi muuttanut asiaa.
Kuten sanoin, ilmoittaminen ta:lle ei ollut niin tärkeää, koska olin sulkenut liittymän. Puhelin oli myös henkilökohtaiseen käyttöön annettu vapaa-aikoinakin. Koska varas sai myös henkkarini hän oli tietenkin onnistunut avaamaan suljetun liittymän uudelleen.
Juttelin asiasta poliisin kanssa ja hän oli sitä mieltä, että ta ei voisi ottaa palkasta mitään ilman suostumustani tai oikeuden päätöstä. Poliisi ihmetteli myös miksi henkilöstöpäällikkö piti kantansa syyllisyydestäni, vaikka oikeat syylliset olivat tunnustaneet varkauden ja se oli ilmoitettu ta:lle. Henkilöstöpäällikkö ilmoitti että jatkossa asiaa hoitaa asianajotoimisto se ja se minkä jälkeen löi luurin korvaan poliisille.
Mikä on ihan oikeasti työntekijän vastuu, sillä kyllähän työntekijä voi tahtomattaan aiheuttaa monenlaista vahinkoa työnantajan omaisuudelle. Jos kaataa typeryyttään kahvia tietokoneen sisään, ostaako työntekijä uuden koneen ja sen jälkeen saa passituksen uuden työn hakuun?Tuossahan korvausvastuu voisi siirtyä myös puhelinoperaattorille kun menee avamaan varastetuksi ilmoitetun liittymän.
Todella käsittämättön tapaus.
Onko puhelinlasku pidätetty palkastasi ihan vain työnantajan yksipuolisella päätöksellä? Jos työnantaja oli pidättänyt palkkastasi puhelinkulut, niin miksi sinä et vaatinut oikeudessa varkailta niiden maksamista? - asiaa..
vastauksesta kirjoitti:
Mikä on ihan oikeasti työntekijän vastuu, sillä kyllähän työntekijä voi tahtomattaan aiheuttaa monenlaista vahinkoa työnantajan omaisuudelle. Jos kaataa typeryyttään kahvia tietokoneen sisään, ostaako työntekijä uuden koneen ja sen jälkeen saa passituksen uuden työn hakuun?ja paljonkin. Jos firma olisi sulkenut liittymän (tai vahvistanut operaattorille sinun tekemäsi sulkemisen) niin liittymää ei olisi enää saanut auki sinun henkkareillasi. Ilmoituksesi jälkeen asia olisi ollut firman ongelma.
Puhelin ja liittymä olivat kuitenkin työnantajan vaikka sinulla olikin käyttöoikeus. Jos työnantajan omaisuudelle sattuu vahinko, kyllä ilmoituksen ta:lle pitäisi olla itsestäänselvyys siinä missä liittymän tai luottokorttien kuolettamisenkin.
Vahinko on vahinko, siitä tuskin korvausvelvollissuutta syntyy, mutta on aivan eri tilanne jos työntekijä toimillaan pahentaa vahinkoa. Viime kädessä asia ratkeaa oikeudessa. - että olisi perusteita
se muuttaa tilannetta kirjoitti:
Tuossahan korvausvastuu voisi siirtyä myös puhelinoperaattorille kun menee avamaan varastetuksi ilmoitetun liittymän.
Todella käsittämättön tapaus.
Onko puhelinlasku pidätetty palkastasi ihan vain työnantajan yksipuolisella päätöksellä? Jos työnantaja oli pidättänyt palkkastasi puhelinkulut, niin miksi sinä et vaatinut oikeudessa varkailta niiden maksamista?vaatia oikeudenkäynnissä mitään korvauksia puheluista, koska liittymä ei ollut minun. Kaikesta huolimatta odotin, että työnantaja olisi palauttanut rahat minulle (jotka tosiaan vei yksipuolisella päätöksellä, minä vastustin).
Puhelinoperaattori avasi liittymän, koska soittaja ilmoitti henkilötunnukseni. Se on normaali käytäntö. Eivät mielestään ole tehneet mitään virhettä. Olisinhan VOINUT hankkia uuden simmin...
Ei oikein taida olla mahdollisuuksia voittaa oikeudessa monikansallista suuryritystä ja Suomen suurinta puhelinoperaattoria... Pitäisi olla tosi varma että tulee myös voittamaan... - mitä tapahtunut...
asiaa.. kirjoitti:
ja paljonkin. Jos firma olisi sulkenut liittymän (tai vahvistanut operaattorille sinun tekemäsi sulkemisen) niin liittymää ei olisi enää saanut auki sinun henkkareillasi. Ilmoituksesi jälkeen asia olisi ollut firman ongelma.
Puhelin ja liittymä olivat kuitenkin työnantajan vaikka sinulla olikin käyttöoikeus. Jos työnantajan omaisuudelle sattuu vahinko, kyllä ilmoituksen ta:lle pitäisi olla itsestäänselvyys siinä missä liittymän tai luottokorttien kuolettamisenkin.
Vahinko on vahinko, siitä tuskin korvausvelvollissuutta syntyy, mutta on aivan eri tilanne jos työntekijä toimillaan pahentaa vahinkoa. Viime kädessä asia ratkeaa oikeudessa.Ei auta jossittelu siitä, että jos olisin ilmoittanut ta:lle....
Nyt pitää lähteä siitä, että ilmoitus ta:lle jäi tekemättä. En ymmärtänyt, että ta:n sulkeminen olisi ollut vahvempi tai että se olisi vaikuttanut vastuukysymyksiin. Olin vain tyhmä ja tyhmyys maksoi 4500 euroa ja työsuhteen.
- yhtä noviisi
Ihan kokonaan en tätä juttua ymmärtänyt. Jos irtisanominen on tehty taloudellisella ja tuotannollisella perusteella, silloin syynä ei ole firman omaisuuden väärinkäyttö. Mikäli epäilet tulleesi irtisanotuksi lain vastaisesti, sinun tulee riitauttaa irtisanominen tuomioistuimessa.
Koska puhelinvarkaat on tavoitettu, siitä kaiketi seuraa rikosoikeudenkäynti. Onko se juttu jo ollut oikeudessa? Asianomistajana voit tällöin vaatia vahingonkorvausta varastetulla puhelimella soitetuista puheluista.- syy....
Firma turvasi selustansa ja ilmoitti virallisesti ja kirjallisesti irtisanomissyyksi tuotannolliset ja taloudelliset syyt, mutta suoraan sanottiin että puhelinjupakan jälkeen ei enää koeta luottamusta minua kohtaan. On mahdotonta nykyaikana todistaa, ettei tuotannollista ja taloudellista syytä ole.
Yksi asia on kuitenkin ehkä puolellani? Sain sellaisen lausunnon allekirjoitettavaksi, että "Olen vastaanottanut irtisanomisilmoituksen x.x.2xxx ja allekirjoituksellani vahvistan, että minulla ei ole nyt tai myöhemmin mitään vaatimuksia Oy:tä kohtaan". En nyt ihan tarkkaan sanamuotoa muista, mut tonne päin. En allekirjoittanut.
Eiköhän tuokin ole epätavallinen lausunto irtisanomistilanteessa. Ei tosin ole kokemusta muista.
Tapaus oli jo oikeudessa ja oikeudenkäynnissä määrättiin varkaat maksamaan soitettujen puhelujen hinta takaisin liittymän omistajalle (työnantajalle) sekä takaisin saatu puhelin palautettiin ta:lle. Minulla ei ollut vaateita. Luulin tosiaan, että ta palauttaa jo perimänsä vahingonkorvauksen minulle, mutta siellä pidettiin minua edelleen syyllisenä (rikoskoplan jäsenenä).... - yhtä noviisi
syy.... kirjoitti:
Firma turvasi selustansa ja ilmoitti virallisesti ja kirjallisesti irtisanomissyyksi tuotannolliset ja taloudelliset syyt, mutta suoraan sanottiin että puhelinjupakan jälkeen ei enää koeta luottamusta minua kohtaan. On mahdotonta nykyaikana todistaa, ettei tuotannollista ja taloudellista syytä ole.
Yksi asia on kuitenkin ehkä puolellani? Sain sellaisen lausunnon allekirjoitettavaksi, että "Olen vastaanottanut irtisanomisilmoituksen x.x.2xxx ja allekirjoituksellani vahvistan, että minulla ei ole nyt tai myöhemmin mitään vaatimuksia Oy:tä kohtaan". En nyt ihan tarkkaan sanamuotoa muista, mut tonne päin. En allekirjoittanut.
Eiköhän tuokin ole epätavallinen lausunto irtisanomistilanteessa. Ei tosin ole kokemusta muista.
Tapaus oli jo oikeudessa ja oikeudenkäynnissä määrättiin varkaat maksamaan soitettujen puhelujen hinta takaisin liittymän omistajalle (työnantajalle) sekä takaisin saatu puhelin palautettiin ta:lle. Minulla ei ollut vaateita. Luulin tosiaan, että ta palauttaa jo perimänsä vahingonkorvauksen minulle, mutta siellä pidettiin minua edelleen syyllisenä (rikoskoplan jäsenenä)....Siinä tapauksessa olettaisin, että joudut peräämään oikeusteitse entiseltä työnantajaltasi turhaan pidätetyn palkan. Tuplakorvaukseen he eivät ole oikeutettuja.
Irtisanomisilmoitusta ei tarvitse allekirjoittaa, se on pätevä siitä huolimatta.
Siinä tapauksessa että olisit allekirjoittanut ilmoituksen, olisit oikeusteitse saanut riitauttamisoikeutesi takaisin ja työnantajasi olisi joutunut maksamaan oikeudenkäyntikulut. Jos sopimuksesta oli sovittu maksettavaksi korvaus, tilanne voisi olla astetta vaikeampi. - yhtä noviisi
yhtä noviisi kirjoitti:
Siinä tapauksessa olettaisin, että joudut peräämään oikeusteitse entiseltä työnantajaltasi turhaan pidätetyn palkan. Tuplakorvaukseen he eivät ole oikeutettuja.
Irtisanomisilmoitusta ei tarvitse allekirjoittaa, se on pätevä siitä huolimatta.
Siinä tapauksessa että olisit allekirjoittanut ilmoituksen, olisit oikeusteitse saanut riitauttamisoikeutesi takaisin ja työnantajasi olisi joutunut maksamaan oikeudenkäyntikulut. Jos sopimuksesta oli sovittu maksettavaksi korvaus, tilanne voisi olla astetta vaikeampi.Muuten en ollenkaan ymmärrä, miksi et ole ottanut näistä itseäsi koskevista tapaukseen liittyvistä oikeudellisista peruskysymyksistä selvää aiemmin, vaikka rikosjuttu on ehtinyt olla jo oikeudessakin.
- Esimiehen kiusaama
Halusin neuvoja miten menetellä nyt, mutta sen sijaan sain vastauksia, että oma vika ja ansaitsinkin kaiken ja ohjeita siitä mitä OLISI PITÄNYT AIKOINAAN tehdä.
Kuten sanoin, olin tapahtuma-aikaan fyysisesti vakavasti sairas. Kuvittelin toimineeni oikein. Kun työnantaja syytti petoksesta, antoi potkut ja vei irtisanomisajan palkkani vahingonkorvauksena, sairastuin myös henkisesti. En tosisaan jaksanut alkaa taistelemaan tai edes selvittelemään asiaa. Tuolloin poliisikin kehotti näin tekemään.
Ex-työnantajani on suuri monikansallinen yritys, jolla on maan parhaat asianajajat. Minulla ei ole varaa edes huonoihin asianajajiin.
En edes ajatellut asian viemistä henkilönä oikeuteen, vaan ajattelin että voisin saada apua muuta kautta. Valitettavasti en tuolloin ollut ammattiliitossa, joka olisi ollut luonnollisesti se asiaani ajava taho.
Nyt kannattaa tähän kaikkien taas todeta OLISI PITÄNYT olla ammattiliitossa, oma vika kun et ollut, ansaitsit potkut ja kaiken muun.
No, kaiketi tämä oli väärä paikka yritää saada neuvoja...- itkuiikan auttaja
Otahan kuule yhteyttä oikeusaputoimistoon. ETKÖ SINÄ IDIOOTTI YMMÄRRÄ ETTÄ TUON KERTOMASI PERUSTEELLA TYÖNANTAJASI JOUTUU MAKSAMAAN SINUN AVUSTAJASI PALKKIOT.
Taidat olla joku nyyhkivä provopelle vaan. - nimittelyä....
itkuiikan auttaja kirjoitti:
Otahan kuule yhteyttä oikeusaputoimistoon. ETKÖ SINÄ IDIOOTTI YMMÄRRÄ ETTÄ TUON KERTOMASI PERUSTEELLA TYÖNANTAJASI JOUTUU MAKSAMAAN SINUN AVUSTAJASI PALKKIOT.
Taidat olla joku nyyhkivä provopelle vaan.Etkö sinä sitten ymmärrä sitä, että oikeus ei todellakaan aina voita. Monikansalllinen suuryhtiö ja poispotkittu työnantaja ovat jo lähtökohdiltaan aivan eri sarjassa.
Ex-työnantaja joutuu maksamaan minun avustajani palkkiot vain siinä tapauksessa, että minä voitan jutun. Muuten minä maksan ne työnantajan huippujuristien palkkiot.
Terveisin,
minä: itkuiikka, idiootti ja provopelle - santtu
nimittelyä.... kirjoitti:
Etkö sinä sitten ymmärrä sitä, että oikeus ei todellakaan aina voita. Monikansalllinen suuryhtiö ja poispotkittu työnantaja ovat jo lähtökohdiltaan aivan eri sarjassa.
Ex-työnantaja joutuu maksamaan minun avustajani palkkiot vain siinä tapauksessa, että minä voitan jutun. Muuten minä maksan ne työnantajan huippujuristien palkkiot.
Terveisin,
minä: itkuiikka, idiootti ja provopellevain on se ongelma, että tämän palstan kirjoittelijoiden mielipiteet eivät paina asiassa millään tavalla. Ja ilmeisesti ex-työnantajasi on linjansa valinnut, joten tuomioistuin on ainoa mahdollinen selvityspaikka.
No, mitä nyt sitten teet: keräät kaiken mahdollisen aineiston jutusta (rikosilmoituksen, oikeudenkäyntipöytäkirjat ja ex-työnantajan "potku"ilmoituksen ja ylipäätänsä kaiken mitä juttuun liittyvää saat käsiisi) ja koitat kysellä tuutavilta suosituksia jostain hyvämaineisesta ja pätevästä asianajajasta (jolla ei ole mitään kytkösiä ex-työnantajaasi). Toimitat hänelle kaiken kasaansaamasi materiaalin ja pyydät tutustumaan niihin (maksanee joitakin satoja euroja), ja pyydät arviota oikeudenkäynnin kannattavuudesta (tässä vaiheessa asianajajan ammattitaidolla ja etiikalla on iso merkitys ettei vie oikeuteen jos ei hänen mielestään ole voiton mahdollisuutta tai ne ovat pienet. Eli valitse asianajaja huolella).
Tuo puhelimen varastamisen ilmoittamattomuus työnantajalle oli kyllä paha virhe, mutta oliko "tarpeeksi" paha, sen ei päätä kuin oikeus. - yhtä noviisi
Näillä palstoilla on monta kertaa kovin vaikeaa antaa hyviä neuvoja, koska yleensä tapauksesta jää kertomatta aina jotain, jolla kuitenkin on oikeudellisesti merkitystä. Mielestäni siihen suuryrityksen 'vedenpitävään irtisanomismenettelyyn' ei oikein istu se, että he olisivat yrittäneet ilman mitään vastasuoritusta saada sinut luopumaan riitauttamisoikeudestaan. Mutta voihan se niinkin olla.
Tosiaan on oman etusi mukaista, että selvität vähintäänkin sen irtisanomisilmoituksen pätevyyden esimerkiksi oikeusaputoimiston kautta. Niin kuin itsekin totesit taloudellis-tuotannollinen irtisanomissyy on vaikeasti kumottavissa, varsinkin jos yt-neuvottelut on käyty asianmukaisesti. Mutta kannattaa se siis varmistaa ja samalla voit selvittää miten karhuat saatavasi siitä pidätetystä palkasta. Olet kaiketi lähettänyt karhukirjeen yritykseen, sitä ennen ei hyödytä käynnistää mitään oikeustoimia.
Jaksamista sinulle. - itkuiikan auttaja
nimittelyä.... kirjoitti:
Etkö sinä sitten ymmärrä sitä, että oikeus ei todellakaan aina voita. Monikansalllinen suuryhtiö ja poispotkittu työnantaja ovat jo lähtökohdiltaan aivan eri sarjassa.
Terveisin,
minä: itkuiikka, idiootti ja provopelleJos olet tuota mieltä niin silloin voit jättää asian sikseen. Etkö todellakaan ymmärrä oikeusavun perusteita vai leikitkö täällä todellakin?
Jätä homma siihen jos et uskalla lähteä käräjöimään sillä muita vaihtoehtoja ei ole.
Voit tsiisus sun kanssa. - ilmoittamattomuudesta
santtu kirjoitti:
vain on se ongelma, että tämän palstan kirjoittelijoiden mielipiteet eivät paina asiassa millään tavalla. Ja ilmeisesti ex-työnantajasi on linjansa valinnut, joten tuomioistuin on ainoa mahdollinen selvityspaikka.
No, mitä nyt sitten teet: keräät kaiken mahdollisen aineiston jutusta (rikosilmoituksen, oikeudenkäyntipöytäkirjat ja ex-työnantajan "potku"ilmoituksen ja ylipäätänsä kaiken mitä juttuun liittyvää saat käsiisi) ja koitat kysellä tuutavilta suosituksia jostain hyvämaineisesta ja pätevästä asianajajasta (jolla ei ole mitään kytkösiä ex-työnantajaasi). Toimitat hänelle kaiken kasaansaamasi materiaalin ja pyydät tutustumaan niihin (maksanee joitakin satoja euroja), ja pyydät arviota oikeudenkäynnin kannattavuudesta (tässä vaiheessa asianajajan ammattitaidolla ja etiikalla on iso merkitys ettei vie oikeuteen jos ei hänen mielestään ole voiton mahdollisuutta tai ne ovat pienet. Eli valitse asianajaja huolella).
Tuo puhelimen varastamisen ilmoittamattomuus työnantajalle oli kyllä paha virhe, mutta oliko "tarpeeksi" paha, sen ei päätä kuin oikeus.Annettujen tietojen perusteella ex-työnantaja ei ole vedonnut varastamisasiaan lainkaan, joten sillä ei ole irtisanomisen kanssa mitään tekemistä. Eri asia on, että työnantaja voisi käyttää sitä vielä jatkossa, jos syystä tai toisesta irtisanominen todettaisiin pätemättömäksi.
- Esimiehen kiusaama
ilmoittamattomuudesta kirjoitti:
Annettujen tietojen perusteella ex-työnantaja ei ole vedonnut varastamisasiaan lainkaan, joten sillä ei ole irtisanomisen kanssa mitään tekemistä. Eri asia on, että työnantaja voisi käyttää sitä vielä jatkossa, jos syystä tai toisesta irtisanominen todettaisiin pätemättömäksi.
nimenomaan vetoaa ilmoittamattomuuteen. Ja väärin perustein viedyistä rahoista olen enemmän kiinnostunut kuin irtisanomisesta. Uusi työ on löytynyt kyllä. Eli sen puhelinlaskun 4500 euroa haluaisin saada takaisin. Varsinkin kun syylliet on tuomittu maksamaan ko. summa ex-työnantajalleni.
- Esimiehen kiusaama
ilmoittamattomuudesta kirjoitti:
Annettujen tietojen perusteella ex-työnantaja ei ole vedonnut varastamisasiaan lainkaan, joten sillä ei ole irtisanomisen kanssa mitään tekemistä. Eri asia on, että työnantaja voisi käyttää sitä vielä jatkossa, jos syystä tai toisesta irtisanominen todettaisiin pätemättömäksi.
Puhelinlaskun perimisestä suoraan irtisanomisajan palkasta ei ole keskusteltu. Minulle on vain ilmoitettu asia - suullisesti. Ja palkkalaskelmassa näkyy vain että "muut vähennykset".
- Esimiehen kiusaama
yhtä noviisi kirjoitti:
Näillä palstoilla on monta kertaa kovin vaikeaa antaa hyviä neuvoja, koska yleensä tapauksesta jää kertomatta aina jotain, jolla kuitenkin on oikeudellisesti merkitystä. Mielestäni siihen suuryrityksen 'vedenpitävään irtisanomismenettelyyn' ei oikein istu se, että he olisivat yrittäneet ilman mitään vastasuoritusta saada sinut luopumaan riitauttamisoikeudestaan. Mutta voihan se niinkin olla.
Tosiaan on oman etusi mukaista, että selvität vähintäänkin sen irtisanomisilmoituksen pätevyyden esimerkiksi oikeusaputoimiston kautta. Niin kuin itsekin totesit taloudellis-tuotannollinen irtisanomissyy on vaikeasti kumottavissa, varsinkin jos yt-neuvottelut on käyty asianmukaisesti. Mutta kannattaa se siis varmistaa ja samalla voit selvittää miten karhuat saatavasi siitä pidätetystä palkasta. Olet kaiketi lähettänyt karhukirjeen yritykseen, sitä ennen ei hyödytä käynnistää mitään oikeustoimia.
Jaksamista sinulle.Varaan ajan oikeusaputoimistoon ja käyn ensin juttelemassa tapahtuneista asioista. Selvittelen kannattaako edes yrittää hakea oikeutta.
Juuri muuta kirjallista minulla ei ole kuin perusirtisanomisilmoitus ja allekirjoittamaton lausunto, jossa olisin luopunut kaikista vaateista ta:ta kohtaan sekä ruutupaperin palanen jossa kehotettiin ottamaan yhteys työpaikalleni. Että aika heikot on todisteet...
Muuten, YT-neuvottelut käytiin kohdallani siten, että itse en ollut niistä edes tietoinen. Mitään kirjallista ilmoitusta asiasta ei tullut. Kuulemma olivat jättäneet viestin varastetun puhelimeni puhelinvastaajaan. Itsehän olin tuolloin sairaslomalla. En edes aavistanut mitä oli tulossa, sitten sain postissa kirjallisen irtisanomisilmoituksen.
Tilaan oikeusaputoimistoon heti huomenna ajan.
Kiitos kaikille asiallisista vastauksista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938108
- 403912
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021916- 241380
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html331224Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,311109Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia12980Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53857Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31832Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29797