Onko kellää tietoa millä viikolla tehdään? Mulla on paino-mikälie (BMI) 24,8 ja ikäväkseni joudun siihen. Olen ollut kerran aiemminkin isokokoisen vauvan takia, mut en muista millä viikoil siinä kävin. Muistan vain et voi YÖK, mikää ei oo hirveempää juotavaa YYÖÖK!
Sokerirasitus
13
8917
Vastaukset
- viikolla
rv 26
- ite siinä
Viikoilla 26-27 se pitäis tehdä...kannattaa pyytää jääkaappikylmää litkua. Ei se kyööä kivaa ollu. Tuloksetkin sain ja kaikki ok. Neuvolassa sanottiin että ei saa mennä liian aikaisin eikä liian myöhään eli sen takia se on määritelty noille kahdelle viikolle. Kannattaa varata terkkarista ajoissa aika, nillä ei oo noita rasituksen aikoja edes jokaiselle päivälle.
- Bumble-B
Ei mitään tietoa tuosta varsinaisesta kysymyksestä, muistin vain että mullakin BMI oli 24-25 mutta ei neuvolantäti mulle sanonut mitään mistään sokerirasituskokeesta.. :O Mitkä on ne kriteerit keille se tehdään? Mulla LA 8.4...
- Janika75
tuo arvo on 25 tai yli ni sit se kaiketi tehdään. Mulla oli niin lähellä sit 25 et kait sen takia jouduin. Mut hyvä tietää et se on vast noin myöhää. Täs vaihees ku viikkoja reilu 12, ni pahoinvointia vielä päivittäin jonkun verran. Sokerilitku tuskin siis ei täs vaihees uppoiskaa:)
- justiina
Janika75 kirjoitti:
tuo arvo on 25 tai yli ni sit se kaiketi tehdään. Mulla oli niin lähellä sit 25 et kait sen takia jouduin. Mut hyvä tietää et se on vast noin myöhää. Täs vaihees ku viikkoja reilu 12, ni pahoinvointia vielä päivittäin jonkun verran. Sokerilitku tuskin siis ei täs vaihees uppoiskaa:)
sen edellisen isokokoisen vauvan takia tästä uudestakin raskaudesta käymään sokerirasituksessa.
mä oon käyny 3 krt sokerirasituksessa, toisesta, kolmannesta ja neljännestä raskaudesta, kun lapset ollu syntyessä yli 4.5 kg.
arvot silti kohillaan.
- .......
esim. minulle jolla on jo esikoisesta ollut insuliinihoitoinen raskausdiabetes niin tehtiin kolme kertaa ennen rv 28. eka rv 15, sit rv 18 ja viimonen rv 27, jossa taas sitten arvot jo niin pielessä että vuorokausisensori laitettiin kahdeksi vuorokaudeksi ja sitä myötä jälleen insuliinihoito loppuajaksi. niin ja noissa joka välissäkin, ekan kerran ennen ekaa rasitusta, otettiin paastoarvoja ja pitkäaikaisarvo. ja vauvojen suuri koko ei mulla oo ollu se ratkaiseva tekijä: esikoinen vajaa kolme kiloa syntyessään ja tää seuraava näyttäis menevän samoihin.
yleisimmin otetaan siinä rv 26-28, jos syytä olis epäillä että vaikka tulis isokokoinen vauva. mulla esikoisesta otettiin paastoarvoja pitkin raskautta ja sitten tuo rasitus raskaan sukurasitteen (isän puolelta lähes kaikki joko 1- tai 2-tyypin sairastavia) vuoksi ja että itseläkin oli bmi yli "sallitun".
eikä tuo litku musta nyt niiin kamalaa ole, jossei tosiaan kyllä mitään herkkuakaan =) mut kyllä se yks mukillinen siinä menee. laktoosirasituslitku on huomattavasti paljon kamalampaa!!!- näppishärö =)
piti siis olla että keskimmäinen rasitus rv 21, ei rv 18... mitähän ajattelin tuossa kohtaa =) eli kuuden viikon välein.
- juusto
kävin siinä juuri eilen...ei ollut mun mielestä kamalaa..kaljapullollinen piti juoda sitä cocacolan/kotikaljan makuista juomaa,mulla se meni ihan hyvin alas...eikä tullu huono olo.
ja mulla arvot oli ihan kohdallaan :) - Sipuli
Mietin vaan tässä, että joudunkohan sokerirasitustestiin. Mun BMI oli raskauden alussa tasan 25 ja siitä paino on noussut jo jotain 8 kiloa ja menossa rv 22. Kertaakaan neuvolassa asiasta ei ole puhuttu, vaikka oletin, että pikkuisen ylipainoisena siihen varmasti joudun ja kun paino nousee kivaa tahtia. Seuraava neuvola on, kun olen viikolla 24 ja onkohan silloin jo liian myöhäistä varata aikaa, kun täällä pääkaupunkiseudulla tuntuu olevan pitkät jonot joka paikkaan?
- sokerirasituksessa
hämmentävää, mutta itse jouduin sokerirasitukseen vasta viikolla 37! labrassa ihmettelivät kovasti, mutta terkkari oli katsonut kokeen aiheelliseksi.
ennen raskautta olin alipainoinen, nyt tullut kiloja 22, kun viikkoja on takana 39.
testiin joutuminen ei kuitenkaan johtunut painon noususta, joka on kuulemma ollut ihan tervetullutta, vaan siitä, että oli sokeria pissassa. Kävin eilen neuvolassa ja mulle varattiin aika ens viikon tiistaiksi eli viikolle 22 6. BMI on mulla tosi korkea, 40, mut pissassa ei oo ollu sokeria eikä sukurasitettakaan oo. Ehkä ne ton painon takia laittaa mut siihen... Ihan hyvä vaan että seurataan.
- kohta neljän äiti
se riippuu monesta asiasta että milloin se tehdään. mulla tehtiin ensinmäisen raskauden aikana se viikolla 26 toisen kohdalla viikolla 20 ja nyt kun mulla on kaksosraskaus se tehtiin jo viikolla 10...Mutta mulla kyllä oli tytön kans lievä raskausdiabetes, pojan kans jo aika vakava ja nyt se on sit vielä pahempi...huh,huh ihan hirvittää että jääkös se nyt tämän raskauden jälkeen pois!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.505285Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652703Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️181824- 1381704
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1321616Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä181500- 1021447
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?271399Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411166Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141153