Missä vaiheessa nykyiset opettajat ovat alkaneet tehdä sijaisuuksia ja miten systeemi toimii? Onko siis kouluilla huhujen mukaiset sijaislistat, joille voi ilmoittautua - ja josta valitaan paras vaihtoehto opettajan sairastuessa?
Vaiheella tarkoitan opintojen aikaisia sijaisuuskeikkoja. Ensimmäisenä, toisena vai viidentenä opiskeluvuonna?
Itseni on tarkoitus kouluttautua aineenopettajaksi ja kokemus kelpaisi.
Sijaiseksi.
5
1158
Vastaukset
- ole huhua
Jokaisessa kunnassa pidetään sijaislistoja.
Soita paikkakunnan koulu- tms. toimistoon.
Olet vielä epäpätevä (=kunnalle halpa). Saat töitä varmasti.
T: työtön pätevä - Maisteri
Itse olen aikoinani päässyt sijaiseksi eri tavoin:
Eräs kaverini oli saman aineen opettaja, johon olin suorittamassa opetusharjoittelua. Hän pyysi sijaiseksi.
Toisella kerralla tuli tuli harjoittelukoululle tiedustelu halukkaasta sijaisesta ohjaavalle opettajalle ja ilmoittauduin ensimmäiseksi.
Sitten oli ilmoitus "vakinaisesta" sijaisesta eräälle koululle, siihenkin ilmoittauduin, mutta lupauksista huolimatta se ei poikinut yhtään mitään.
Monilla kouluilla pyydetään muutaman tunnin sijaisuuksiin oman koulun opettajia ja jos heistä ei löydy, niin sitten soitetaan sijaislistalla oleville henkilöille.
Sijaiseksi voi päästä monin eri tavoin. - Ope-O
Aloitin sijaisuudet kolmannen opiskeluvuoden aikana. Opiskelutovereista osa oli ollut sijaisena jo ennen opintojen aloittamista, kun taas jotkut menivät oppitunnille ensimmäistä kertaa vasta auskultoidessa.
Ilmoittauduin ensin koulukeskukseen kaikkien aineiden sijaiseksi; pääsin sitä kautta kaksi kertaa parin päivän sijaiseksi. Tosin en tiennyt silloin, että sijaisuushaku täytyy uusia joka vuosi, joten ihmettelin kun ei kuulu mitään, vaikka en oikeasti ollut enää listoilla.
Pääsin aika nopeasti sivutoimiseksi tuntiopettajaksi, joten loppu opiskeluaika meni siinä. Valmistuttuani ilmoittauduin jokaiseen kouluun suoraan rehtorille. Sieltä on sitten poikinut joitakin sijaisuuksia.
Parhaiten sijaisuuksia saa tutustumalla näiden sijaisuuksien aikana opettajiin. He voivat itse hoitaa sijaisensa tai nimetä sen.
Huolimatta runsaista puheista, että vain sukulaisia palkataan, olen saanu töitä, vaikka en tunne opiskelupaikkakunnalta ketään enkä ole käynyt lähimaillakaan omia koulujani.
Neuvoksi antaisin, että heti vain sijaisuuksiin kun olet yliopistossa sisällä. Palkka on parempi kuin makkaratehtaalla ja alun jännityksen jälkeen sitä osaa jo varata kotiin sellaisen sijaisen äkkilähtölaukun, jossa on ohjelmaa joka luokka-asteelle pariksi päiväksi.
Joskus sijainen saa tarkat ohjeet siitä, mitä pitää tunneilla tehdä, mutta joskus annetaan ohjeeksi suunnitella koko päivä itse. Se on aika vaikeaa, jos soitto on tullut aamulla ja koulu alkanut tuntia ennen soittoa. Sitä varten kannattaa tehdä se "eloonjäämispaketti" kotiin.
tv. oikea opettaja, mutta edelleen joskus myös sijainen- Katoan
Tuli vaan mieleeni, jotta kun aikanaan itse olin yläasteella sijaisena, olisi pitänyt tuollainen selviytymispakki rakentaa. Pahimmillaan puhelinsoitto tuli samaan aikaan kun tunti alkoi (olin ns. kiiresijainen eli asuin noin 10 minuutin kävelymatkan päässä koulusta).
Oli kyllä hassua, että pääsin yläasteelle sijaiseksi suoraan lukiosta, vaikka luinkin kasvatustieteiden perusopintoja avoimessa. Luulisi että sinne on kovemmat kriteerit.
Ei tosin hukkaan mennyt vaan ihastuin alaan entistä enemmän ja nyt luenkin OKL:ssä täysin siemauksin. Sijaisuudet ovat hyvä keino saada työkokemusta ennen valmistumista ja auskua, ja suosittelen sitä kaikille opiskelijoille lämpimästi.
- Pilkunviilaaja21
Kiitokset kaikille vastanneille osuvista vinkeistä. Ehkäpä tässä alan sitten suunnitella sijaisuuslistoille pyrkimistä.
Makkaratehtaalla työskentelyn oman alan kokemus kyllä varmasti voittaa. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047