Viitta vene

Reimari

Olen muutaman kerran kovalla kelillä tehnyt havainnoinnin ns viittaveneestä (n.10 m). On ollut tosi hienoa katsella kyseisen veneen kulkua. Mitä nämä veneet oikein on.Samanlaisia veneitä taittaa olla Meripelastus seuroilla. Porvoossa on yksi tosi kaunis yksilö(Olga).Onko tietoa myynnissä olevista.Hinta?

17

14139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työvene

      Veneet on rakentanut silloinen Uudenkaupungin työvene. Tilaaja on ollut Merenkulkulaitos, sekä väylänhoitotehtäviin että merenmittaukseen. MKL lienee myynyt tarjouskilpailuissa/ huutokaupoissa enimmät. Joitakin on jäljellä, kannattaa seurata Merenkulkulaitoksen myynti-ilmoituksia. Vanha 100.000 tarvitaan nappulaa, että kannattaa ostoa havitella, jos vaan vene on vauroitumaton.

      • Muistelias

        Olin ostelemassa itselleni venettä (nykyisen edeltäjää) joskus 12 vuotta sitten. Merenkulkulaitos ilmoitti lehdessä myyvänsä tarjousten perusteella muutaman viittaveneen. Moottoreina taisi olla Volvo Pentaa ja Valmetia, harvakäyntisiä kuutosia, alun toistasataa hevosvoimaa. Käväisin Helsingin Lauttasaaressa katsomassa tarjokkaita. Keliominaisuudet saattoi kuvitella mainioiksi, mutta tilajako ei ollut ihan sitä mitä huviveneeltä etsin. Kovin työkalumaisia ja asuttavuudeltaan veneen kokoon nähden vaatimattomia laitoksia.

        Isot muutostyöt eivät olisi jaksaneet kiinnostaa. Niinpä jätin tarjouksen tekemättä.

        Myöhemmin ilmeni, että ei minusta olisi viittaveneen omistajaa tullut muutenkaan. Budjettini oli maksimissaan 60 tmk, mutta läpi menneet tarjoukset olivat luokkaa 80 tmk ja vähän enemmänkin.


    • Ihaillut

      Porvoon Kråkössä toimi aikoinaan maineikas Allan Lindströmin veneveistämö. Minulla on hatara mielikuva, jonka mukaan Lindströmin valmistamien Family Cruisereiden runko olisi sama kuin Merenkulkulaitoksen viittaveneissä. Voisiko joku vahvistaa muistikuvani tai ampua sen alas?

      Niin tai näin - Family Cruiser on karvan verran päälle 10-metrinen, uppoumarunkoinen klassikko. Jos viittavene puhuttelee, saattaisi tuollainen Family Cruiserkin puhutella.

      • sama

        Family cruiserissa on Finnsailerin runko eli Fiskarsin tekeleitä.
        Viitta veneen runko on aivan eri mallinen,tasaperäinen ja matala


      • taatusti
        sama kirjoitti:

        Family cruiserissa on Finnsailerin runko eli Fiskarsin tekeleitä.
        Viitta veneen runko on aivan eri mallinen,tasaperäinen ja matala

        varma tuosta rungon valmistajasta,nimittäin Lindström tekee vieläkin näitä runkoja,eli family cruisereita,tosin vain tilauksesta.
        Muotitkin taitaa löytyä tuolta Porvoon lähistöltä,ei Fiskarsin verstaalta.


      • Saileristi
        taatusti kirjoitti:

        varma tuosta rungon valmistajasta,nimittäin Lindström tekee vieläkin näitä runkoja,eli family cruisereita,tosin vain tilauksesta.
        Muotitkin taitaa löytyä tuolta Porvoon lähistöltä,ei Fiskarsin verstaalta.

        Fiskarsilla (Turun veneveistämö) tehdä enään mitään,mutta kyllä se alkujaan on Finnsailerin runko.Minulla on ollut molemmat veneet.
        Ensi alkuun Fiskars teki Linströmille rungot myöhemmin itse.


      • on oma malli
        Saileristi kirjoitti:

        Fiskarsilla (Turun veneveistämö) tehdä enään mitään,mutta kyllä se alkujaan on Finnsailerin runko.Minulla on ollut molemmat veneet.
        Ensi alkuun Fiskars teki Linströmille rungot myöhemmin itse.

        Runkomallin on kehittänyt jo 1960-luvulla Uudenkaupungin veneveistämö, tai 70-luvun alussa. Olen kuullut, itse en voi muistaa siksi, etten vielä tuolloin ollut näiden asioiden kanssa tekemisissä. Mutta siinä ensimmäisessä valmistetussa veneessä olen työskennellyt. Taisi olla samalla ensimmäisiä lasikuituvalmisteisia työveneitä noin yleensäkin. Päivä paistoi kyljestä läpi, mutta luja oli vene silti. Poistettiin käytöstä joskus 1980-luvun lopulla. Ja viimeiset 10 metrin viittaveneet MKL:n käyttöön valmistuivat joskus 1982.


      • Juuso
        on oma malli kirjoitti:

        Runkomallin on kehittänyt jo 1960-luvulla Uudenkaupungin veneveistämö, tai 70-luvun alussa. Olen kuullut, itse en voi muistaa siksi, etten vielä tuolloin ollut näiden asioiden kanssa tekemisissä. Mutta siinä ensimmäisessä valmistetussa veneessä olen työskennellyt. Taisi olla samalla ensimmäisiä lasikuituvalmisteisia työveneitä noin yleensäkin. Päivä paistoi kyljestä läpi, mutta luja oli vene silti. Poistettiin käytöstä joskus 1980-luvun lopulla. Ja viimeiset 10 metrin viittaveneet MKL:n käyttöön valmistuivat joskus 1982.

        Tutulla on viittavene. Paatti on tosiaan tasaperäinen ja keulassa on ohjaushytti. Lähes koko perä on avotilaa. Ei ole juurikaan yhtäläisyyksiä Family cruiserin kanssa. No, molemmat kelluu ja kulkee moottorilla. Viittaveneen runkokin on matalampi ja leveämpi.


      • Cruiser
        Juuso kirjoitti:

        Tutulla on viittavene. Paatti on tosiaan tasaperäinen ja keulassa on ohjaushytti. Lähes koko perä on avotilaa. Ei ole juurikaan yhtäläisyyksiä Family cruiserin kanssa. No, molemmat kelluu ja kulkee moottorilla. Viittaveneen runkokin on matalampi ja leveämpi.

        Sammaa mieltä. Family Cruiser ei sovi alkuunkaan työveneeksi, koska siinä on onneton kansiijärjestely: tiellä leveät kaiteet, pressu, perähytti ja suippo perä.


      • vanhan viittaveneen omistaja
        Cruiser kirjoitti:

        Sammaa mieltä. Family Cruiser ei sovi alkuunkaan työveneeksi, koska siinä on onneton kansiijärjestely: tiellä leveät kaiteet, pressu, perähytti ja suippo perä.

        Family Cruiserin rungolla olevia viittaveneitä on tosiaankin ollut käytössä. Itselläni on tälläinen FamilyCruiser runkoinen entinen viittavene käytössä nykyisinkin.


      • veneiljä
        vanhan viittaveneen omistaja kirjoitti:

        Family Cruiserin rungolla olevia viittaveneitä on tosiaankin ollut käytössä. Itselläni on tälläinen FamilyCruiser runkoinen entinen viittavene käytössä nykyisinkin.

        Family Cruiserin rungot on hankittu Turun vene telakalta ja suunniteltu alun perin Luotsi´veneeksi. Sieltä Allan Lindström hankki rungot. Myös Finn Sailor?? veneiden rungot on samaisen luotsi cutterin runkoja...?Tehty käsin laminoimalla lasikudusta ja kestää naton pommikoneden iskut . Kulkee ja ohjautuu aallokossa loistavasti...


      • karikko-53
        veneiljä kirjoitti:

        Family Cruiserin rungot on hankittu Turun vene telakalta ja suunniteltu alun perin Luotsi´veneeksi. Sieltä Allan Lindström hankki rungot. Myös Finn Sailor?? veneiden rungot on samaisen luotsi cutterin runkoja...?Tehty käsin laminoimalla lasikudusta ja kestää naton pommikoneden iskut . Kulkee ja ohjautuu aallokossa loistavasti...

        Mulla on sellainen Helsinkin venenäyttelyssä v.85 esillä ollut Bonas-31 tyyppinen vene.Ahvenanmaalainen venetelekka Geta Båt varv teki työveneiden lisäksi ainoastaan viisi tällaista huvivenettä.Eräs vanha merikarhu sanoi mulle, että paattini on viittavene? Se on kylläkin ahteristaan suippo.


      • Tyyppikilpi kertoo
        karikko-53 kirjoitti:

        Mulla on sellainen Helsinkin venenäyttelyssä v.85 esillä ollut Bonas-31 tyyppinen vene.Ahvenanmaalainen venetelekka Geta Båt varv teki työveneiden lisäksi ainoastaan viisi tällaista huvivenettä.Eräs vanha merikarhu sanoi mulle, että paattini on viittavene? Se on kylläkin ahteristaan suippo.

        Jepjep. Oman Family Cruiserini rungon tyyppikilvessä
        lukee "Viittavene, tyyppi 314, Turun Veneveistämö Oy- Åbö båtvarf Ab jne." Mitä ilmeisimmin "viittaveneitä" on kautta aikojen ollut erilaisia, eri valmistajien jne. aivan kuten "luotsikuttereita" sun muita.
        Eli kyllä FC:t on "viittaveneen" rungolla, Perkinsin
        koneella ja Lindströmin niputtamia ja muilta osin rakentamia.
        Mitä tulee keskusteluihin kansijärjestelyistä,hytin paikoista jne. ne ei kuulu runkoon...


      • maantien52kiituri222
        Tyyppikilpi kertoo kirjoitti:

        Jepjep. Oman Family Cruiserini rungon tyyppikilvessä
        lukee "Viittavene, tyyppi 314, Turun Veneveistämö Oy- Åbö båtvarf Ab jne." Mitä ilmeisimmin "viittaveneitä" on kautta aikojen ollut erilaisia, eri valmistajien jne. aivan kuten "luotsikuttereita" sun muita.
        Eli kyllä FC:t on "viittaveneen" rungolla, Perkinsin
        koneella ja Lindströmin niputtamia ja muilta osin rakentamia.
        Mitä tulee keskusteluihin kansijärjestelyistä,hytin paikoista jne. ne ei kuulu runkoon...

        Minulla myös aito alkuperäinen tammirunkoinen 12m x 3,30 Viittavene -Ennen lasikuidun keksimistä valmistettu alus rekisterissä oleva todella merikelpoinen huviveneeksi muutettu merenkyntäjä .... Koneena Leuland 6 sylinterinen ikiliikkuja .... 120hv teholla oleva ... Myöhemmin näitä pienempiä tasaperäisiä kuituveneitä alettiin valmistaa myös ... Ovat ihan kelpoveneitä myös .... t rami


    • Sotilas

      Tuon uudenkaupungin veneveistämön viittaveneen pohjalta on myös rakennettu käsittääkseni merivoimien linnakeveneet.

      • linnaanmennään

        Puurunkoiset linnakeveneet...


    • tammimetsä

      Viittaveneiksi nimetyt veneet ovat kaikkea muuta kuin ns. kovan kelin veneitä, kevyitä lillukoita. Viittaveneeksi niitä on alettu nimittää yhden pääasiallisimman käyttötarkoituksensa, eli merimerkkien korjaus- ja asennustoiminnan takia. Näin kevyillä ja vähäisen syväyksen omaavilla veneillä uppouman painopiste on ihan liian korkealla jos tosi merikelpoista tuonkin kokoluokan venettä tarvitaan. Jos näitä verrataan painonsa ja tietysti siitä johtuvan uppoumansa suhteen esim. vanhempiin luotsikuttereihin, merivartioston vanhoihin ns. rautavilleihin tai kalastustroolareihin, eroa on kuin yöllä ja päivällä, niin on eroa myös merikelpoisuudessa.
      Edellä nim. maantienkiiturin mainitsema tammirunkoinen 12- metrinen vene ei sitten ole viittavenettä nähnytkään, noin suurina näitä ei varsinkaan alkuun valmistettu eikä niissä kallista tammea käytetty!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      73
      3981
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3535
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      82
      3368
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2708
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1663
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1526
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1154
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1124
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1120
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      119
      1038
    Aihe