13-napainen sähkö

7 napaiseksi

onnistuisko ja miten vaihtaa 13-napaiseen 7-napainen rasia?
miten noista johdoista ottaa selvää? ohjeita ja vinkkejä kiitos!

ei käynyt toi adapteri joten ajattelin vaihtaa rasia samoin tein....

14

15223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohje

      esim. farmi perävaunut sivulta

    • Ya.

      Vanha rasia pois. Senkummemmin katselematta johtoja, jos maajohto tulee esiin siihen havainto merkki.

      Noin uuteen rasiaa johdot(katsotaan läpän alta takaapäin)
      -Klo 12 Vilkkuvasen
      -klo 2 Tyhjä
      -klo 4 Maatos (31)
      -klo 6 Vilkkuoikea
      -klo 8 Takavalo (sama kumpi)
      -Keskinapa Takavalo (se toinen puoli)
      -Klo 10 jarru

      Johdotus katsotaan kun rasia paikoillaan vetokukussa takaapäin, eli läppää nostaen, siitä.
      __

      Siitä sitten vain(jos ei muuten ole merkintää)aletaan johtoista katsomaan valokynällä, tai mittarilla, mikä johto mikin on
      __
      Jos tulee Perävaunun sumuvalolle oleva rasia, sekin muuten sama , mutta lisänä 2-johdonpaikka, katkaistaan auton sumuvalonvalon johto ja se liitetään rasiaa, ja rasialta jatketaan auton katkaistuun sumuvalon johtoon.

      Perävaunun sumuvalo syttyy(kun autosta laitetaan takasumuvalo päälle)Rasiassa katkaisin, jonka pistoke avaa, ja estää autoon menevän suvalon syttymisen, valo palaa vain peräkärryssä.
      __

      Maalarinteippi hyvä merkkaus johtoon, vaikka laittaa kellon aika kohdat johtoon, niin on sitten helppo laittaa oikeille paikoilleen rasiaan. Ja muistaa että kellon aikamerkit on rasiassa takaa katsoen, eli kääntäen johtojen puolelta

    • Käyppä Teekkarien autokerhon tai Veli-Matti
      Järvisen kotisivuilla. Sieltä löytyy kytkentä-
      ohjeet piuhojen väreineen.

      • ylempää

        Eikai nyt 5-johdolle tarvita värejä!

        Katsotaan vain minkä sähkö siitä tulee. Ja se kun vain kiinnitetään rasiaan, se sitten pois, helpponee homma johtojen vähentyessä.

        Kai nyt jokainen tietää, mikä on klo: 12 esimerkiksi, se on rasiassa ylhäällä.

        Jos ei noita osaa itse, niin viedä sitten muille laitettavaksi, turhaa enään lukee mitään, noin hyvien ohjeiden jälkee.



    • Kauppias.

      Miksi ei adapteri sopinut?

    • Työni puolesta käsittelen noita adaptereita, kaikki on sopinut.
      Tosin sen paikalleen laitto ei ole aivan yksinkertainen toimenpide, adapteri tavallan lukitaan paikoilleen kääntämällä ulkokuorta.

      Muistaakseni adapterin kuoren pyöreä osa pitää osoittaa vasemmalle kun adapteria laitetaan paikoilleen, tämän jälkeen kuorta käännetään oikealle (90 astetta) niin että sen pyöreä osa osoittaa ylös päin ja sen päälle tulee auton oman pistokkeen kansi.

    • käytännöllinen

      minä käyttäny adapteria sekä edellissä autossani, SAAB 9-5 sekä nykyisessä VOLVO V70. Ja toimii tosi hyvin....hiukan voi alussa olla hankala saada se paikalleen, mut hiukan kun treenaa ennen "näytille" menoa leirintä-alueelle, niin hyvin menee....
      Ei todellakaan kannata alkaa muuttamaan piuhoja 7-napaiseksi....

    • asentaja..

      Katkaise johdot vanhasta irti. Asenna uusi 7 napainen tilalle. Maajohto löytyy ohmimittarilla. Muut on helpoin etsiä koetuslampulla.
      13 napaisessa on ylimääräisiä johtoja sekä joissain autoissa takasumuvalon kytkin. Saksassa auton takasumuvalo ei saa palaa perävaunua käytettäessä( koskettimessa on kytkin joka ohjaa sumarin virran vain perävaunuun)
      Adapteri ei toimi noissa, kosketin on vaihdettava 7 napaiseen.

    • Mikä auto?

      Mikäli autosi on uudempaa mallia, niin nämä 13 napaa tuo jokaiselle lampulle erikseen virtaa esim. vas ja oik jarruvalon johto erikseen.

      Nämä johdot ei tule suoraan auton omista takavaloista vaan erillisestä poxista.

      Jos nyt menet vaikka ihan maalaisjärjellä yhditämään johtoja 7 napiseen liittimeen niin homma saattaa onnistua tai sitten ei.
      Uudemman auton tietojärjestelmä saattaa alkaa ilmoittamaan ihmeellisiä virhe juttuja, esim. joissakin merkeissä on lampunpalamisesta ilmoittava valo.

      Minulla on töissä kaavio, mistä näistä 13 navasta on otettu mikäkin virta adapteriin. Yritän muistaa ottaa sen mukaan huomenna.

      • ei taida olla ihan yksinker...

        auto vm -99 chrysler. Lisäohjeita tarvitsisin....


      • ei taida olla ihan yksinker... kirjoitti:

        auto vm -99 chrysler. Lisäohjeita tarvitsisin....

        tässä pari linkkiä.
        Puhelinsoitto merkkiliikeeseen tai autosähkökorjaamoon selventää parhaiten asiaa.

        http://www.kabe.se/fi/images/pdf/ibok2003xl_fi.pdf sivu 21/59

        http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.raskas-osa.com/Kuvat/13napa2.jpg&imgrefurl=http://www.raskas-osa.com/Koodit/Sivut/13napa.html&h=200&w=200&sz=5&hl=fi&start=11&tbnid=6dIoaTxfdMKKBM:&tbnh=99&tbnw=99&prev=/images?q=13 napainen&svnum=10&hl=fi&lr=&sa=G

        Kerran laitoin pakettiautoon tällaisen 13 napaisen systeemin.
        poxiin otettiin virta akulta ja ohjausvirrat tuli lampuilta poxiin, poxista lähti johdot pistokkeeseen.
        Poxin tehtävänä oli estää auton omia valoja ja sähköjärjestelmää menemästä sekaisin jos peräkärryssä on sähkövikoja, mikä on aika yleistä peräkäryissä.


      • RK-asentaja kirjoitti:

        tässä pari linkkiä.
        Puhelinsoitto merkkiliikeeseen tai autosähkökorjaamoon selventää parhaiten asiaa.

        http://www.kabe.se/fi/images/pdf/ibok2003xl_fi.pdf sivu 21/59

        http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.raskas-osa.com/Kuvat/13napa2.jpg&imgrefurl=http://www.raskas-osa.com/Koodit/Sivut/13napa.html&h=200&w=200&sz=5&hl=fi&start=11&tbnid=6dIoaTxfdMKKBM:&tbnh=99&tbnw=99&prev=/images?q=13 napainen&svnum=10&hl=fi&lr=&sa=G

        Kerran laitoin pakettiautoon tällaisen 13 napaisen systeemin.
        poxiin otettiin virta akulta ja ohjausvirrat tuli lampuilta poxiin, poxista lähti johdot pistokkeeseen.
        Poxin tehtävänä oli estää auton omia valoja ja sähköjärjestelmää menemästä sekaisin jos peräkärryssä on sähkövikoja, mikä on aika yleistä peräkäryissä.

        Foresteri 2006 raavitutti päätä, kun perä-
        kärrin oikeanpuoleisista valoista osa oli
        pimeänä. Kärrin oikosulun korjauksen jälkeen
        edelleen osa valoista oli pimeänä. Auton valot
        toimivat kuitenkin normaalisti.

        Vika selvisi, kun Subarun varokerasiasta löytyi
        manuaalissa näkymätön 10 A:n palanut sulake.

        Tosi ovela kytkentä, joka sotki hetkeksi funt-
        simiset kun ei ole erikoistunut auton sähköasen-
        nuksiin.


    • molemmat_rasiat

      Sain 7-napaisen mahtumaan 13-napaisen viereen. Haaroitin tarvittavat johdot. Nyt käy kumpi pistoke vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6983
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2716
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2048
    Aihe