Heips!
Kysymykseni kuulu näin. Miten tribali yms. paitoja voisi värjätä uudestaan mustaksi vahingoittamatta kuvioita? Osassa paidoista on hopeat kuviot. Pitäikö ne kuviot käsitellä jollain aineella? Minulla on myös komeita bändipaitoja, jotka ovat hieman haalistuneet.
Entäpä voisiko useampia vaatteita värjätä yht'aikaa?
Aikomuksena olis ostaa Nitor Back to... värjäysainetta, joka pussineen laitetaan koneseen.
Paitojen värjäys
13
5974
Vastaukset
- Tekstiiliopettaja
No eiköhän noilla vesi- tai liituväreillä se onnistu helposti.
- alottaja
Hetkinen siis mitä? Siis ne tripali kuviotko pitää suojata vesi tai liituvärillä, onpa outoa.
- kässäope2
alottaja kirjoitti:
Hetkinen siis mitä? Siis ne tripali kuviotko pitää suojata vesi tai liituvärillä, onpa outoa.
vakavasti! Muuten vaatteiden värjääminen on helppoa, mutta ne kuviot. Vahalla voisi kuviot suojata, mutta kovin kuumassa vaha sulaa... Värit taas tarvitsevat kiinnittyäkseen lämpöä..
Toivottavasti joku ratkaisu löytyy...! - Aloittaja
kässäope2 kirjoitti:
vakavasti! Muuten vaatteiden värjääminen on helppoa, mutta ne kuviot. Vahalla voisi kuviot suojata, mutta kovin kuumassa vaha sulaa... Värit taas tarvitsevat kiinnittyäkseen lämpöä..
Toivottavasti joku ratkaisu löytyy...!Kiitos ensinnäkin sinulle vastauksestasi!:)
Sitä minä kans aattelin, feikki oli kyseessä.
Mikä se aine oli jota käytetään batiikki värjäyksessä, jos halutaan jättää määrätyt paikat ilman väriä, käviskö sellanen....ööö
Vai pitääkö nuo viedä pesulaan, siellä ne varmaan osaavat suojaa ne kuviot oikein, mutta yritän kuitenkin saada lisää tietoa mikä käy siihen.:) - Milian***
Aloittaja kirjoitti:
Kiitos ensinnäkin sinulle vastauksestasi!:)
Sitä minä kans aattelin, feikki oli kyseessä.
Mikä se aine oli jota käytetään batiikki värjäyksessä, jos halutaan jättää määrätyt paikat ilman väriä, käviskö sellanen....ööö
Vai pitääkö nuo viedä pesulaan, siellä ne varmaan osaavat suojaa ne kuviot oikein, mutta yritän kuitenkin saada lisää tietoa mikä käy siihen.:)..."muovimaisia" pinnaltaan niin ne ei kyllä väriä ime. Jos taas se kuva on painettu suoraan kankaaseen (joskus kauan sitten taisivat käyttää suurimmaksi osaksi ko. menetelmää) niin silloin on ongelma.
Mm.Turun Askartelukeskuksesta ostin aikoinaan batiikkivärjäykseen nimenomiaset värit (yksittäisiä pahvikoteloita, nimeä en muista...) ja niillä voi värjätä keittämättä ja käsin=suoraan hanasta kuumaa vettä.
Se, että veden pitää olla niin kuumaa kuin hanasta tulee onkin juttu erikseen...
Mehiläisvahalla voi käsittääkseni peittää ja rajata alueet joihin ei väriä halua, mutta missä asteessa se alkaa sulamaan vedessä...?! Mulla ei ole hajuakaan. Silittämällähän se yleensä poistetaan, eikä raudan tarvi olla edes kovin kuuma.
Suosittelen että testaan ensin sen vahan pitävyyden ja alat hommiin vasta sen jälkeen :)
Ja hei!!! Unohda ne Nitorin värit, Dylon on parempi merkki.
Tähän hommaan suosittelisin jokatapauksessa niitä Askartelukeskuksesta saatavia värejä!
Turun askartelukeskuksen puhelinnumero on
02-2333630 (nettikauppaa ei ole)
Kysy nimenomaan batiikin värjäämiseen tarkoitettuja väreja, tietävät varmasti mistä tuotteesta on kyse :)
Lykkyä pyttyyn! - alottaja
Milian*** kirjoitti:
..."muovimaisia" pinnaltaan niin ne ei kyllä väriä ime. Jos taas se kuva on painettu suoraan kankaaseen (joskus kauan sitten taisivat käyttää suurimmaksi osaksi ko. menetelmää) niin silloin on ongelma.
Mm.Turun Askartelukeskuksesta ostin aikoinaan batiikkivärjäykseen nimenomiaset värit (yksittäisiä pahvikoteloita, nimeä en muista...) ja niillä voi värjätä keittämättä ja käsin=suoraan hanasta kuumaa vettä.
Se, että veden pitää olla niin kuumaa kuin hanasta tulee onkin juttu erikseen...
Mehiläisvahalla voi käsittääkseni peittää ja rajata alueet joihin ei väriä halua, mutta missä asteessa se alkaa sulamaan vedessä...?! Mulla ei ole hajuakaan. Silittämällähän se yleensä poistetaan, eikä raudan tarvi olla edes kovin kuuma.
Suosittelen että testaan ensin sen vahan pitävyyden ja alat hommiin vasta sen jälkeen :)
Ja hei!!! Unohda ne Nitorin värit, Dylon on parempi merkki.
Tähän hommaan suosittelisin jokatapauksessa niitä Askartelukeskuksesta saatavia värejä!
Turun askartelukeskuksen puhelinnumero on
02-2333630 (nettikauppaa ei ole)
Kysy nimenomaan batiikin värjäämiseen tarkoitettuja väreja, tietävät varmasti mistä tuotteesta on kyse :)
Lykkyä pyttyyn!Kiitos tiedosta!
Nuo mun paidat taitaa olla 1-2 v. Osassa niissä kuviossa on aika kova pinta, kuin kumia eli onko ne jälkeenpäin isketty paitaan. Tuossa yhdessä paidassa on pikkasen lähtenyt irti kuviosta osa.
Cittarissa näin tuon Nitorin ja se laitettiin suoraan koneseen koko pussi ja se sisältää kaikki mitä pitää. 40 asteessa sen voi värjätä, kuumemassa muutenkin taitaa paita kutistua.
Ei viitsis ostaa vain testatakseen väriä.
No mun pitää ottaa selvää nuista vaha-aineista, jos niillä vois sitten suojata kuviot.
Kiva, lykkyä tarvitaankin. ;) - Milian***
alottaja kirjoitti:
Kiitos tiedosta!
Nuo mun paidat taitaa olla 1-2 v. Osassa niissä kuviossa on aika kova pinta, kuin kumia eli onko ne jälkeenpäin isketty paitaan. Tuossa yhdessä paidassa on pikkasen lähtenyt irti kuviosta osa.
Cittarissa näin tuon Nitorin ja se laitettiin suoraan koneseen koko pussi ja se sisältää kaikki mitä pitää. 40 asteessa sen voi värjätä, kuumemassa muutenkin taitaa paita kutistua.
Ei viitsis ostaa vain testatakseen väriä.
No mun pitää ottaa selvää nuista vaha-aineista, jos niillä vois sitten suojata kuviot.
Kiva, lykkyä tarvitaankin. ;)Ne "kumipintaiset" kuviolliset voit värjätä koneessa ihan huoletta, se väri ei ota niihin (piaitsi jos se kumipinta on irronnut joistain kohdista).
Käsitin et ne vanhemmat paidat kuvioineen on painettu kokonaan kankaaseen. Niihin en kyllä keksi muuta kuin sen vahan ja käsinvärjäyksen. Silloinkin on kyllä ISO riski että menee pilalle..
Itse värkkäilen tässä parhaillaan maalinpoisto aineen kanssa; testailen mihin pintoihin uskaltaa noin jytkyä ainetta laittaa :D!
Tarkotan, että tää testailu on ihan mielenkiintoista puuhaa; jos katos keksit jonkun hyvän keinon saada värjättyä ne vanhemmatkin paidat onnistuneesti niin tiedosta on takulla hyötyä muillekin :)
Itse haen tässä keinoa puhdistaa vanhaa matka-arkkua maalista. Arkun ulkopinta on verhoiltu kankaalla, se ei kestä ihan mitä tahansa tököttejä..
Onnea matkaan vielä!
Olisi mielenkiintoista saada joskus kuulla miten onnistuit! - Aiheen aloittaja
Milian*** kirjoitti:
Ne "kumipintaiset" kuviolliset voit värjätä koneessa ihan huoletta, se väri ei ota niihin (piaitsi jos se kumipinta on irronnut joistain kohdista).
Käsitin et ne vanhemmat paidat kuvioineen on painettu kokonaan kankaaseen. Niihin en kyllä keksi muuta kuin sen vahan ja käsinvärjäyksen. Silloinkin on kyllä ISO riski että menee pilalle..
Itse värkkäilen tässä parhaillaan maalinpoisto aineen kanssa; testailen mihin pintoihin uskaltaa noin jytkyä ainetta laittaa :D!
Tarkotan, että tää testailu on ihan mielenkiintoista puuhaa; jos katos keksit jonkun hyvän keinon saada värjättyä ne vanhemmatkin paidat onnistuneesti niin tiedosta on takulla hyötyä muillekin :)
Itse haen tässä keinoa puhdistaa vanhaa matka-arkkua maalista. Arkun ulkopinta on verhoiltu kankaalla, se ei kestä ihan mitä tahansa tököttejä..
Onnea matkaan vielä!
Olisi mielenkiintoista saada joskus kuulla miten onnistuit!Mun piti vielä kysästä, että miten ne erottaa, onko painettu kokonaan kankaaseen, sillä eikös nuo "kumisetkin" ole painettu, vai kuinka? Kyllähän sen siitä erottaa, että toiset ovat kumimaisia kuvioita, mutta entä kuvat, onhan niissäkin kova pinta, mutta ei kuitenkaan ihan kumimainen....olen hieman ulalla.
Kiitos kuitenkin sulle.:)
- vaikkka
Mitään idiootti varmaa en tästä lupaa ja suosittelen että kokeilet ensin jollain toimiiko, mutta...
Värjää vaan ihan normaalisti koneessa ensin 40 asteessa ja SITTEN kun koneen ohjelma on siinä kohtaa että se päästää väriliemen pois ota väriliemi talteen saaviin ja ota värjättävät pois koneesta ja laita ne saaviin ja anna seistä esim. seuraavaan päivään. Tarkista että vaatteet ovat varmasti nestepinnan alla ja liikuttele niitä aina välillä.
Tämän toiminnon voi onnistua tekemään koneellakin jos siinä on esimerkiksi ns. tärkkäysohjelma.
Vaatteet huuhdellaan normaalisti värjäyksen jälkeen.
Ajatuksena on eräänlainen lämmin-kylmävärjäyksen yhdistelmä. Olen joskus näin hyödyntänyt esimerkiksi tummien värjäysliemien värijäämiä, värjäämällä ns. jälkivärjäyksellä kankaita.
Nitron on ehdottomasti parhaiten kestävä kangasväri mitä normaalimarketeista saa!- Aiheen aloittaja
Voi jestas, kiitos että huomautit, tosiaan, väriliemi kannattaa todellakin pistää valumaan saaviin ja niinkuin sanoit....en nyt muista tarkkaan millanen toi mun kone on, olen ostanut sen 3-4v sitten uutena ja siinä on toimintoja vaikka mitä.
Voi harmi, ei siinä ole tärkkelysohjelmaa, en ainkaan ohjeesta löytänyt mainintaa.
Pulmana tässä on ollut ne kuviot ja kuvat paidoissa joita haluan suojella.
Farkkuja meinaan vielä värjätä, kun se on Nitrolla nykyään niin helppoa.:))
Ihanaa sain taas lisää vihjeitä.:) - Milian***
Aiheen aloittaja kirjoitti:
Voi jestas, kiitos että huomautit, tosiaan, väriliemi kannattaa todellakin pistää valumaan saaviin ja niinkuin sanoit....en nyt muista tarkkaan millanen toi mun kone on, olen ostanut sen 3-4v sitten uutena ja siinä on toimintoja vaikka mitä.
Voi harmi, ei siinä ole tärkkelysohjelmaa, en ainkaan ohjeesta löytänyt mainintaa.
Pulmana tässä on ollut ne kuviot ja kuvat paidoissa joita haluan suojella.
Farkkuja meinaan vielä värjätä, kun se on Nitrolla nykyään niin helppoa.:))
Ihanaa sain taas lisää vihjeitä.:)...mie en näe siinä mitään kummempaa hyötyä käyttää se ulos tuleva väriliemi. Mitä varten?
Noh, jokainen tavallaan :)
Mie suosittelen enemmän sitä Dylon-merkkiä; on helpompi ja iät ja ajat käyttäneenä voin sanoa että on edelleen markkinoiden paras :)
Ne kumimaiset kuviot on ns.kohopainettuja, eli ne on niitä kun irtoilee paidasta ajan myötä murusina pois.
Kankaaseen painetut on ei-kohopintaisia ja kankaan sisällä, ei siis pinnassa.
Noiden suhteen olisin kyllä hurjan varovainen..ja väittäisin että käsin värjäämällä ämpärissä kuumassa vedessä ( vahalla kuvat peitettynä=silitä pois paidan kuivuttua) olisi se turvallinen. Konevärjäys on aina rankka käsittely kaikelle kankaalle. - Niin tuota....
Milian*** kirjoitti:
...mie en näe siinä mitään kummempaa hyötyä käyttää se ulos tuleva väriliemi. Mitä varten?
Noh, jokainen tavallaan :)
Mie suosittelen enemmän sitä Dylon-merkkiä; on helpompi ja iät ja ajat käyttäneenä voin sanoa että on edelleen markkinoiden paras :)
Ne kumimaiset kuviot on ns.kohopainettuja, eli ne on niitä kun irtoilee paidasta ajan myötä murusina pois.
Kankaaseen painetut on ei-kohopintaisia ja kankaan sisällä, ei siis pinnassa.
Noiden suhteen olisin kyllä hurjan varovainen..ja väittäisin että käsin värjäämällä ämpärissä kuumassa vedessä ( vahalla kuvat peitettynä=silitä pois paidan kuivuttua) olisi se turvallinen. Konevärjäys on aina rankka käsittely kaikelle kankaalle.Tuosta Nitrosta luin, että sen pussin voi suoraan laittaa koneeseen ja siinä on mukana kaikki tarvittavat aineet, ihan sen helppouden takia ajattelin asiaa. Muistaakseni siinä luki myös, että se väri huuhtoutuu hyvin pois koneesta. Nitron värjää myös 40 asteessa tai ainakin siinä luki niin.
Jospa otan ekaksi käsittelyyn ne missä on kumimaiset kuviot, bändipaitojen värjääminen ei taida onnistua. - Milian***
Niin tuota.... kirjoitti:
Tuosta Nitrosta luin, että sen pussin voi suoraan laittaa koneeseen ja siinä on mukana kaikki tarvittavat aineet, ihan sen helppouden takia ajattelin asiaa. Muistaakseni siinä luki myös, että se väri huuhtoutuu hyvin pois koneesta. Nitron värjää myös 40 asteessa tai ainakin siinä luki niin.
Jospa otan ekaksi käsittelyyn ne missä on kumimaiset kuviot, bändipaitojen värjääminen ei taida onnistua....en ole kyllä koskaan sen enempää tutustunut edes Nitoriin :D!! Joten paha se on kyllä minunkaan mennä sanomaan kumpi on parempi, Dylon vaiko se.
Varmaan pätee kuitenkin myös siihen Nitorin käyttöön sama sääntö, että älä laita kovin montaa paitaa samaan koneelliseen ettei väri jää haileaksi.
Ne bändi-paidat kannattanee säilyttää sellaisina kuin ovat, on niin iso riski että menee pilalle.
JOku ammatti-värjääjä osaisi varmaankin antaa suoran ja luotettavan tiedon onnistuuko kamiten, mutta ei ole sellainen tänne näyttänyt eksyvän vielä :)
Koita etsiä googlesta, ehkäpä joku lankavärjäämökin osaisi auttaa? Rohkeasti vaan soitto tai sähköpostia, monet neuvovat mielellään!
(muistaakseni Dylonilla oli jokin tehtaan "auttava puhelin" tai ainakin sai sähköpostia laittaa, kannattaa kokeilla)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783190
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313301752- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51310Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264