VARASTOPUNKKI?

miisa-

minkälaista ruokaaa voi antaa koiralle jolla on varastopunkki- allergia? Voiko esim. puuroa antaa? olen kuullut jostain että voisi antaa, mutta jotkut taas sanovat ettei mitään viljatuottelita voisi antaa.kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille.

29

21926

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikinä kuulluukaan

moisesta...

• sikski

En ole kuullut koirista, joilla olisi tuollainen allergia, mutta minulla itselläni on varastopunkki-allergia, eikä ikinä ole kielletty syömästä mitään puuroja. Ehkä jos itse varastoisi jossain huonoissa oloissa ruokaa, niin niitä ei kannattaisi syödä, mutta kyllä kai suomalainen vilja puhdistetaan niin hyvin ettei sinne pussiin mitään punkkeja mene...

• Varastopunkkiallergikkoko?

Miten varastopunkkiallergia todettiin koirallasi? Omalla koirallani saattaa olla myös...

• löytyy melkein
        Varastopunkkiallergikkoko? kirjoitti:

Miten varastopunkkiallergia todettiin koirallasi? Omalla koirallani saattaa olla myös...

kaikista kuiva nappula pusseista, joissa saattaa myöskin olla pölypunkkia. Näitä kun säilytetään kuivissa varastoissa joissa se pääsee vapaasti leviämään joka paikkaan. Usein koirat ovatkin allergisia jommallekummalle, pöly- tai varastopunkille. Onneksi kaikki koirat eivät ole allergisia. -Vielä-
        Allergiat ovat kylläkin huomattavasti lisääntymään päin, koirillakin.

• ihmettelevä
        löytyy melkein kirjoitti:

kaikista kuiva nappula pusseista, joissa saattaa myöskin olla pölypunkkia. Näitä kun säilytetään kuivissa varastoissa joissa se pääsee vapaasti leviämään joka paikkaan. Usein koirat ovatkin allergisia jommallekummalle, pöly- tai varastopunkille. Onneksi kaikki koirat eivät ole allergisia. -Vielä-
        Allergiat ovat kylläkin huomattavasti lisääntymään päin, koirillakin.

En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta allergiasta.. Minkähänlaisia oireita siinä mahtaa olla?

• ovat
        ihmettelevä kirjoitti:

En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta allergiasta.. Minkähänlaisia oireita siinä mahtaa olla?

joka koiralla yksilöllisiä! Useimmiten varmaankin korvatulehduksia, silmätulehduksia, furunkuloosia ja yleensäkkin ihon kutinaa, kuivuutta ja punoitusta.

• Pippuri
        ihmettelevä kirjoitti:

Meidän koiralla todettiin varasto- ja jauhopunkkiallergia allergiatesteissä. Oireena on paha ripuli, ei iho-ongelmia.

• Anonyymi
        ovat kirjoitti:

joka koiralla yksilöllisiä! Useimmiten varmaankin korvatulehduksia, silmätulehduksia, furunkuloosia ja yleensäkkin ihon kutinaa, kuivuutta ja punoitusta.

Meillä russelitytöllä varastopunkki allergia. Toinen korva reagoi ja pahasti, kaikki punkkien jäämätkin allergisoivat, eli en voi antaa kuivanameja tai nappuloita, vaikka jäädyttäiskin, siirryttiin vuosia sitten raakaruokaan, eikö mitään ongelmia enään ja hampaatkin pysyvät hyvinä.

• allerginen koira

Elikkäs meidän koiralla todettiin (verikokeilla) myös allergioita: pölypunkki, varastopunkki ja vielä jokin punkki mikä elää talon rakenteissa. Kokeilin puoli vuotta yrjölänpuuroa tuloksetta, oireet jatkuivat samalla tavalla. Nyt syötän kaikkea ruokaa tavallisesti. Jalat pestään useasta ( nakertelee varpaita), korva karvat pidetään lyhyinä, korvat puhdistan kerran viikossa Epi-Otikilla ja korvanlehtiin laitan hydrokortisooni keeliä. Näin korvat ovat pysyneet hyvänä. Jos ne menevät pahaksi annan parin viikon kortisooni kuurin.

• 'varastopunkkiallerginen ko...

Kyllä puuroa voi syöttää! Meillä on koira allerginen sekä varastopunkeille että pölypunkeille. Ja sen lisäksi vielä jauhopunkeille. Minä luotan siihen että nuo jauhopunkit häviää kun liotan puuron ainekset ja loput kupsahtaa uunissa.. Ainakin koiran oireet ovat tällä hetkellä hieman vähentyneet. Tosin nyt kun on märkä syksy niin oireita tulee vielä homesienistä(3 eri homesientä) joille koiramme on myös allerginen. Varastopunkki allerginen koira ei välttämättä ole allerginen millekkään ruoka-aineelle, viljoille, naudalle tmv. vaan pelkästään niille punkeille. Meillä ei ole ihan niin hyvä tuuri käynyt vaan löytyy myös erilaisia ruoka-aineallergioitakin..

• Pippuri

Missä ruoka-aineissa jauhopunnkia on? Mitä siis ei saisi koiralle antaa?

• Nimetön
        Pippuri kirjoitti:

Kannattaa barffata. Viljat ovat pahinta ja ylipäänsä kaikki varastoitu. Eläinlääkäriltä voi kysyä ruokaa, jonka valmisteuksessa on huomioitu punkkien mahd. pieni määrä. Solid Gold(foliopussi) oli tällainen, mutta sen tuonti Suomeen loppuu. Raksujen huuhtelu auttaa hieman, mutta ei mainittavasti useinkaan.

• 19
        Nimetön kirjoitti:

Kannattaa barffata. Viljat ovat pahinta ja ylipäänsä kaikki varastoitu. Eläinlääkäriltä voi kysyä ruokaa, jonka valmisteuksessa on huomioitu punkkien mahd. pieni määrä. Solid Gold(foliopussi) oli tällainen, mutta sen tuonti Suomeen loppuu. Raksujen huuhtelu auttaa hieman, mutta ei mainittavasti useinkaan.

Saako varastopunkkiallerginen syödä tattaria??

• hansu_
        Pippuri kirjoitti:

Juusto , jyvät kaikki yleensäkin mitä on jauhoista tehty .

• piiip

No riisiä voit varmaankin antaa,sen voi huuhdella ennen keittelyä,sit vihanneksia soseena,öljyjä ja kalaa,kanaa,lihaa,kananmunia.Raakana tietenkin. Apteekista-eläinkaupasta voi kipaista hakemassa vitamiineja ym lisukkeeksi.

• 765r

No kun toiset sanoo että riisiä ja ohraa ei saisi antaa? Että mikähän on faktaa?? Kuinkahan on noiden jauhomuotoisten kalkkien ja vitamiinienkaan kanssa, liekö nekin varastopunkeilla höystettyjä?? Olisko tabletit "puhtaampia"? Meni kyllä vaikeaksi... :-(

• Tralalaa
        765r kirjoitti:

No kun toiset sanoo että riisiä ja ohraa ei saisi antaa? Että mikähän on faktaa?? Kuinkahan on noiden jauhomuotoisten kalkkien ja vitamiinienkaan kanssa, liekö nekin varastopunkeilla höystettyjä?? Olisko tabletit "puhtaampia"? Meni kyllä vaikeaksi... :-(

Perunaa!!

• Hidden..
        765r kirjoitti:

On mullakin todettu varastopölypunkki allergia.Silti voin syödä jauhoja,leipää,puuroja,riisiä jne. Uskoisin,että on vähän eri asia mitä ne niihin koiranruokiin laittaa,kuin että tarjoilee ihmisille tarkoitettua evästä..

• verikokeet ei kerro.
        Hidden.. kirjoitti:

On mullakin todettu varastopölypunkki allergia.Silti voin syödä jauhoja,leipää,puuroja,riisiä jne. Uskoisin,että on vähän eri asia mitä ne niihin koiranruokiin laittaa,kuin että tarjoilee ihmisille tarkoitettua evästä..

Ensinnäkin allergiatestit eivät anna luotettavaa tulosta yhtään mistään.
        Toiseksi kaikki koiran kuivamuonat sisältää varastopunkkia, sekä ihan ihmisille pakatut viljat jne. Pakastamalla osa punkeista kuolee, mutta jos on allerginen varastopunkin syljelle tai proteiinille, ei pakastaminen siihen auta yhtään mitään.

Ainoa tapa ruokkia oikeasti varastopunkille allergista koiraa, on välttää viljoja kokonaan ja jättää kuivaraksut kaupan hyllylle! Ainoa oikea apu on raakaruokinnasta missä ei käytetä viljatuotteita. Ja huolehtia rasvahapoista ruoassa, monelle koiralle kutinaa aiheuttaa puutostilat ruokinnassa (sanoo testit mitä tahansa, ne eivät ole luotettavia, ainoa tapa selvittää "allergiat" on eliminointidietti).. Puutostiloja voi olla rasvahapoista, sinkistä, hivenaineista, vitamiineista jne... Maalaisjärki käteen koirien kanssa.

• Allergikko
        verikokeet ei kerro. kirjoitti:

Ensinnäkin allergiatestit eivät anna luotettavaa tulosta yhtään mistään.
        Toiseksi kaikki koiran kuivamuonat sisältää varastopunkkia, sekä ihan ihmisille pakatut viljat jne. Pakastamalla osa punkeista kuolee, mutta jos on allerginen varastopunkin syljelle tai proteiinille, ei pakastaminen siihen auta yhtään mitään.

Ainoa tapa ruokkia oikeasti varastopunkille allergista koiraa, on välttää viljoja kokonaan ja jättää kuivaraksut kaupan hyllylle! Ainoa oikea apu on raakaruokinnasta missä ei käytetä viljatuotteita. Ja huolehtia rasvahapoista ruoassa, monelle koiralle kutinaa aiheuttaa puutostilat ruokinnassa (sanoo testit mitä tahansa, ne eivät ole luotettavia, ainoa tapa selvittää "allergiat" on eliminointidietti).. Puutostiloja voi olla rasvahapoista, sinkistä, hivenaineista, vitamiineista jne... Maalaisjärki käteen koirien kanssa.

Ovatko tämmöiset allergiat perinnöllisiä vai voiko koiraa käyttää jalostukseen, jos se on allergisoitunut varastopunkeille? Mistä ihmeestä tämmöinen allergia voi tulla? Koirallani on allergia mutta vanhemmilla ei eikä muillakaan sukulaisilla.

• Takaisin luontoon
        765r kirjoitti:

...ja jos on allerginen koira, niin pitäisi myös vahtia väri- ja muita lisäaineita. Niitähän löytyy niissä vitamiinivalmisteissa mitä suositellaan kun koira ei voi syödä monipuolisesti allergian vuoksi. Noidankehä jatkuu...

• erkkiiii

Jostain olen joskus ajat sitten lukenut tai kuullut, että pakkasessa punkit katoaa. Niinpä laitan aina pari kiloa nappuloita kerrallaan pakastimeen muutamaksi tunniksi kun on ruokapurnukka tyhjenemässä. Olen noin jo monta vuotta tehnyt juurikin varastopunkkien pelossa.

• raaka arska

Raaka ravintoa, esim. murremix pakasteet ovat erinomaisia, jos omistaja ei itse tee koiralleen ruokaa.

• JuttaLiisa

Pakastaminen ei auta, vaikka se tappaa punkin niin ei se sieltä mihinkään katoa, samoin kun punkin uloste jää kuivamuonaan.Monesti koira ei ole allerginen itse punkille vaan sen ulosteelle. Ihan kun ihminen pölypunkille. Ja koira jolla jokin allergia, ÄLÄ käytä jalostukseen.

• lotina222

Varastopunkkia esiintyy myös talojen rakenteissa. Voiko myös aiheuttaa koiralle oireita, vaikka ruokinta olisi kunnossa?

• tutkittua asiaa

Varastopölypunkki eli acarus siro aiheuttaa yleensä iho-silmä-tai nenäoireita.
      Kun teet itse ruuan koiralle niin vältyt nappuloiden mukana tulevista allergeeneista. Vilja yms eivät tiettävästi aiheuta oireita.
      Ihmisillä oireet ovat samanlaisia kuin pölypunpunkin aiheuttamat.
      Joku väitti ettei pakastaminen auta asiaan-en tiedä mistä kysei nen väite on peräisin ja mihin tutkimukseen perustuu. Olisi mukava saada faktatietoa asiasta.

• Allergisille koirill

Varastopunkkia on kaikissa nappuloissa. Pakastaminen ei kai auta, olen kuullut. Jos ei muita allergioita, niin tee itse ruoat, kuten yllä nimim."tutkittua asiaa", varmaan netistä löytyy hyviä ohjeita...

Meillä vehnäterrieri, jolla varastopunkkiallergian lisäksi allergisuus kotimaisille viljoille, ja vielä sian-naudanlihalle.. (Allergiat todettu eläinlääkärin testeissä).

Tehtiin Yrjölän puuroa vuosikausia kalkkuna-kalapohjalla , aika usein korva- ja silmätulehduksia-lääkekuureja, välillä vatsa löysänä.

Nyt syötetty barf-ruokia (kalkkunaa, poroa, kalaa) kolme kuukautta, lopetti muutaman päivän jälkeen- sen jälkeen paistettu näitä barf-ruokia useamman päivän annos kerrallaan. Lisätty salaattia. (Tehosekoittimella salaattia porkkanaa soseeksi).
      Hyvin maistuu-vähän liikaakin-on lihonut ja annoksia pienennetty, ei ole ollut ripulia eikä tulehduksia nyt vielä.

Jos siirtyy barffin, on kysyttävä myyjäliikkeestä ohjeet, missä suhteessa mitäkin ruokia, että saa riittävästi kaikkia tarpeellisia aineita.

• Tart

Mun koiralla pitkä lista allergisoivia, mm. se varastopunkki. Syötän pääosin jauhettua lohta, kaalia, piimää ja broilerinsiipiä. Turkki kiiltää ja koira voi hyvin.

• laakala

Varastopunkki lisäääntyy yli 22 asteessa. Eli ihanne säilytyslämpötila ruualle on 17 astetta. Mutta laadukas ruoka on kaiken a ja o. Eli raaka-aineet täytyy olla laadukkaita. Ei siis rehu raaka-aineita kuten yleensä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6010
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4107
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2064
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1817
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe