öljynkulutus suurilla kierroksilla

mitä tehdä?

moottori alkaa syömään öljyä kun kiekat nousevat yli ~3 300. muuten sitä ei kulu juuri mitään jos pitää kierrokset tuon alla, ylimennessä kulutus on jo havaittavissa selvästi.
voiko tätä kulutusta pienentää mitenkään putsaamalla huohotinputkia vai mistä kannattas aloittaa? vaikuttaako öljynkulutukseen öljyn täyttöaste? olen aina täyttänyt max merkkiin, mutta joku väitti et sitä kuluis vähemmän kun ei laittais täyteen..en oo halunnu kokeilla jos öljy loppuukin kesken, niin sitten on pulas.
ohitustilanteissa ja moottoritiellä öljyä vaan tahtoo kadota kun moottorin kiekat nousee vähän korkeammalle kuin normaalisti.

moottori on toyota 4a-f 385 500 km ajettu, öljy täyssynteettinen 5w-40.

16

8875

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiaan.

Ensinnäkin, öljyä siirtyy palotilaan joka kerta kun mäntä käy ylhäällä, mitä useammin sitä enempi. Kierroksilla on siis selvä vaikutus öljynkulutukseen. kulutuksen jyrkkä nousu voi johtua jostakin muusta.

Paljonajetuissa kaasutinmoottoreissa joutuu bensaa jonkin verran öljyn sekaan kylmänä ajettaessa, lyhyttä matkaa.
      Kun sitten ajetaan kovaa ja pitempään moottori kuuumana, niin tuo bensa haihtuu nopeasti öljystä ja näiollen öljyä näyttää kuluvan nopeammin.

Täyttöasteella ei pitäis olla merkitystä jos nyt ei ihan äärimmäisyyksiin mennä.
      Esim. rajusti liikaa öljyä niin kampiakselin vatkaamisesta öljy sumuuntuu ja häipyy jonkin verran huohottimesta.

Erittäin vähän öljyä taas kuumenee enemmän kun ei ehdi jäähtyä ja kulutus voi ehkä lisääntyä.
      Mutta tuossa koneessa taitaa muuten olla öljynjäähdytin.

• aloittaja

moottorissa on öljynjäähdytin.
        ajan kyllä joka viikonpäivä lyhyttä ajoa työpaikalle ja takaisin. motarin jälkeen vaa tuli ilmi, että öljyä on kadonnut.
        moottoritiellä 120 vauhdissa moottorin kierrokset on jotai 3 500. että niinku mistä voi johtua tuo, että esim 3 000 kiekalla se ei kuluta juuri mitään öljyä ja 3 500 alkaa kuluttaan. vai onko se ehkä normaalia, kuten kuvailit kierrosten nousua verrattuna öljynkulutukseen.

• solex

auttaa, esim. 10W-40 tai 15W-40. Mutta todellisen avut saat uudesta nanoteknologian tuotteesta, moottoriöljyyn lisättävästä resurs-merkkisestä metallinpinnoitusaineesta, joka on auttanut monien volkkareidenkin öljynkulutukseen niin eiköhän se tehoa toyotaankin.

• tietää

Mistä sä tiedät minkä verran se sun riisi syö öljyä milläkin kierroksilla? Hetkellisen öljynkulutuksen mittaristako?

• aloittaja
        tietää kirjoitti:

Mistä sä tiedät minkä verran se sun riisi syö öljyä milläkin kierroksilla? Hetkellisen öljynkulutuksen mittaristako?

öljynkulutusmittaria ei minulla ole-vain öljyvalo,

työmatkat ajelen rajoituksen sallimaa 100 km/h, jolloin auton välityksistä johtuen moottrin kierrokset 3 000. öljyä ei ollut kadonnut yhtään moneen kuukauteen. muutaman kuudenkymmenen kilometrin matkankin olen tehnyt tällä 100 nopeudella, joten on öljyt ainakin välillä päässeet lämpeämään.

*tein matkan paikkaan x, ajoin moottoritietä tällä riisilläni noin 20-30 km matkan moottoritietä. 120 km/h nopeudessa motin rpm on 3 400 - 3 500. öljyä oli kadonnut, jouduin 2-3 desiä lisäämään.
        *maantiellä ohitin traktorin. oli ruuhkaa ja tarvitsin nopeaa kiihtyvyyttä. kolmosella ohitse, kierrokset kävivät 5 000 noin viitisen sekuntia ja nopeus jotain 90 km/h, tämänkin jälkeen oli öljyn pinta tippunut (sekä öljy vähän tummunut silmämääräisesti).

auto ei ole minulla kauaa ollut, joten en tiedä sen käyttöhistoriasta sanoa mitään. ajan aikalailla suosien kierroksia 1 400 - 2 000, aina kun vain pystyy. maantiellä tuo ei onnistu, kun vaihteet loppuu kesken.
        *olen tehnyt johtopäätöksen että jossain 3 300 kiekan rajalla on kohta, jossa öljynkulutus nousee voimakkaasti, en vain tiedä mikä sen aiheuttaa.

• jos pelkän
        aloittaja kirjoitti:

öljynkulutusmittaria ei minulla ole-vain öljyvalo,

työmatkat ajelen rajoituksen sallimaa 100 km/h, jolloin auton välityksistä johtuen moottrin kierrokset 3 000. öljyä ei ollut kadonnut yhtään moneen kuukauteen. muutaman kuudenkymmenen kilometrin matkankin olen tehnyt tällä 100 nopeudella, joten on öljyt ainakin välillä päässeet lämpeämään.

*tein matkan paikkaan x, ajoin moottoritietä tällä riisilläni noin 20-30 km matkan moottoritietä. 120 km/h nopeudessa motin rpm on 3 400 - 3 500. öljyä oli kadonnut, jouduin 2-3 desiä lisäämään.
        *maantiellä ohitin traktorin. oli ruuhkaa ja tarvitsin nopeaa kiihtyvyyttä. kolmosella ohitse, kierrokset kävivät 5 000 noin viitisen sekuntia ja nopeus jotain 90 km/h, tämänkin jälkeen oli öljyn pinta tippunut (sekä öljy vähän tummunut silmämääräisesti).

auto ei ole minulla kauaa ollut, joten en tiedä sen käyttöhistoriasta sanoa mitään. ajan aikalailla suosien kierroksia 1 400 - 2 000, aina kun vain pystyy. maantiellä tuo ei onnistu, kun vaihteet loppuu kesken.
        *olen tehnyt johtopäätöksen että jossain 3 300 kiekan rajalla on kohta, jossa öljynkulutus nousee voimakkaasti, en vain tiedä mikä sen aiheuttaa.

traktorin ohituksen jälkeen öljynpinta laskee silmin nähtävästi on koneessas jokin vika ja sen pitäis näkyä sit taustapeilistä sinisenä savuna perässä!!!

• aloittaja
        jos pelkän kirjoitti:

traktorin ohituksen jälkeen öljynpinta laskee silmin nähtävästi on koneessas jokin vika ja sen pitäis näkyä sit taustapeilistä sinisenä savuna perässä!!!

se ei syö alemmilla kierroksilla öljyä ja tuossa kun oikein huudatin, niin kyllä maistui? että mikä siinä voisi olla vikana?

• vikana
        aloittaja kirjoitti:

se ei syö alemmilla kierroksilla öljyä ja tuossa kun oikein huudatin, niin kyllä maistui? että mikä siinä voisi olla vikana?

on joka paikan kuluneisuus mutta männänrenkaat(öljyrengas) poikki venttiili varren kumit kannentiiviste jos päästää öljykanavan kohdalta suoraan palotilaan kovilla kierroksilla.Vaihtoehtoja on useampia mutta jos aiot autoas kauan pitää niin kone kerralla kuntoon vaan eli koneremppa edessä.

• Cittisman

Itselläni Citroen C2 1,6 VTS-pikkusportti, jossa superlyhyet välitykset vaihteistossa. Moottoriteillä kierrokset 130 mittarinopeudessa 4500 ja satasessakin liki 4000. Ei syö öljyä, ei edes silmämääräisesti vaju vaihtovälillä 20 tkm. Nyt ajettu 47 tkm eikä tuo ainakaan päde uudehkoon autoon, vanha katiska syö jos on joku pappa jurnuttanut ekan sata tonnia alikierroksilla vetäen ja kone karstassa, sitten kun seuraava omistaja antaa reippaammin hanaa niin öljy alkaa kelvata, männänrenkaat menevät helposti tuolloin poikki.

• ihmettelet

kulutusta,jos on on pian 400000km ajettu kone ja käytät vielä notkeita öljyjä ei ole mikään uutinen jos öljyä kuluu.

• aloittaja

vika on vain siinä että on paljon ajettu? mikä öljy pysyy korkeilla kierroksilla sisällä

• Haikea huominen

Itselläni on 1988 mitsubiitsi joka saattaa kulkea kaupunkiajossa samalla öljyllä vaikka puoli vuotta. Vaan annas olla kun ajat maantieajoa, öljyä saa lisätä 200 km välein. Siis puolen vuoden kaupunkiajon jälkeen ajan maantiellä 200 km. Lisäät öljyn ylärajaan. Ajat toiset 200 km ja taas on lisättävä öljyä. Mittsu on nelivaihteinen ja kiertää maantieajossa aika lailla. Ei savuta ja aina päästömittauksista läpi niin että heilahtaa. Kannentiivisteen vaihdon jälkeen alakerta rupesi vuotamaan öljyä ulospäin. Moottori alkaa tottakait olla kunnostuksen tarpeessa, mutta tätä öljyä kuluu tosiaan vain maantiellä.

• pee

Esim Mobilin RF 5W-50 talviajoon ja kesällä Teboilin 20W-50 mineraali. Näin tein omalla Corollalla joskus ja eteenpäin mentiin pitkä pätkä.

• JanneK69

Vastaavaa tilannetta olen päässyt kerran todistamaan: testattiin laittamalla huohotinletkun pää pulloon ja nostettiin hitaasti kierroslukua.

Kyseisessä paljon ajetussa koneessa n. 3500 rpm kohdalla tapahtui dramaattinen muutos: ohipuhallus lisääntyi rajusti ja öljysumua tuli puhalluksen mukana pulloon. Kierroksia alennettaessa puhallus pieneni ja öljysumun tuleminen lakkasi.

Teimme tällaisen diagnoosin: sylinterit ovat kuluneet epätasaisesti ja kierrosluvun noustessa männänrenkaat eivät enää pysty seuraamaan sylinterien seinämiä, jolloin ohipuhallus lisääntyy.

• Aloittaja.

Bensapumpun tiivisteet eivät olleet ruuvattu tarpeeksi tiukkaan, joten öljyä pääsi tihkumaan välistä kun öljynpaine nousi tarpeeksi. Ruuveja kiristettiin ja öljynkulutus väheni.

• Aloittaja.

Siis tiivisteet bensapumpun ja sylinterikannen välissä eivät olleet tarpeeksi tiukalla. Nokka-akseli pyörittää bensapumppua, joten sieltä öljy pääsi pihalle kierrosten nostaessa painetta tarpeeksi.

Huomasin asian sattumalta, kun olin lisäämässä lasinpesunestettä, ja kaverini kiinnitti huomionsa öljyläikkiin bensapumpun alla olevissa putkissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      33
      3124
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      44
      1550
    3. Kun kohtaat jotain ainutlaatuista

ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö
      Ikävä
      19
      971
    4. Mua ahdistaa

Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi
      Ikävä
      32
      959
    5. Minkälaisessa asunnossa

haluaisit kaivattusi kanssa asua?
      Ikävä
      59
      943
    6. Ei tämä enää tervettä oo

Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.
      Ikävä
      22
      928
    7. Tuli vain mieleen

että etkös sä yritäkin muiden miehiä? Se sun tuttava kertoi. En arvosta tuollaista naista, ihmekös kun oot sinkku. m -
      Ikävä
      37
      850
    8. Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista

Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä
      Savonlinna
      36
      803
    9. Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!

Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os
      Maailman menoa
      173
      793
    10. Mikä siinä on että sinkku yrittää varattua?

Siis ihan aina yrittävät muiden puolisoita.
      Sinkut
      48
      709
    Aihe