Hei,
pahastuisitko jos vain kumppanisi / puolisosi kutsuttaisiin juhliin mutta sinua ei?
Mielipiteitä puolesta ja vastaan kaivattaisiin.
Mikä olisi mielestäsi riittävä perustelu kutsumatta jättämiselle?
pariskunnasta vain toinen kutsutaan?
21
4896
Vastaukset
- asioita
Jaa'a...ehkä, että olet joku lapsuus ajan koulukaveri..nämä ovat aika hankalia asioita.
Itse painiskelen sukulaisuus rajaa, kun omistan tätejä ja enoja niin jummetusti.Ja haluamme pienet häät.- Morsian -07
Miten niin lapsuusajan koulukaveri? Eihän ap kertonut millään tavalla olevansa itse yhteydessä pariin. Jos puoliso on kutsuttu, niin pitäis kutsua myös avec. ...Muuten ei edes sitä "mahdollista koulukaveriakaan". Miun mielestä ei ole kohteliasta kutsua avio/avopareista vain toista juhlaan.
- ...
Morsian -07 kirjoitti:
Miten niin lapsuusajan koulukaveri? Eihän ap kertonut millään tavalla olevansa itse yhteydessä pariin. Jos puoliso on kutsuttu, niin pitäis kutsua myös avec. ...Muuten ei edes sitä "mahdollista koulukaveriakaan". Miun mielestä ei ole kohteliasta kutsua avio/avopareista vain toista juhlaan.
No tämä oli vain esimerkki!
Vastasin, koska kysyttiin millaisessa tilanteessa.Ja näin on tapahtunut.
Täytyy hyväksyä toisenlainenkin kanta!
Oli kuinka epäkohteliasta tahansa,meidänhän pitänee kuitenkin kunnioittaa hääparin tahtoa.
Harvoinhan kutsut menevät täysin kaikkien mieleen.Ja et varmaan sinäkään tulevana morsiamena anna vieraidesi päättää vieraitasi, vai kuinka?
iloista hääpäivää teille =)
- Morsian -07
...on aika tökeröä kutsua vain toinen, koska siun viestistäsi sain kuvan, että ootte "vakiintunut avo/aviopari". Sillon kuuluu kutsua molemmat. Nii meillä ainakin tehdään. ...Tai sit pitää jättää koko pari kutsumatta.
- eräs vaan
Mielestäni vakituiset parit tulisi kutsua aina pariskuntana. Minua ainakin loukkaisi, jos kutsu koskisi vain puolisoani.
Voisin ymmärtää yksin kutsumisen, jos häiden vieraslista on erittäin rajattu tai häät pidetään paikassa, jossa vierasmäärä rajautuu hyvin pieneksi. esim. häät johon kutsutaa morsiusparin vanhemmat ja molempien yksi ystävä, silloin hyväksyisin, että minua ei kutsuttaisi, vaikka puolisoni olisikin kutsuttu jomman kumman ystävänä. - se alkuperäinen
Tässä kävi niin että itse jäin vaille kutsua vaikka puolisoni kutsuttiin. Juhliin on kyllä kutsuttu enemmän kuin vain yksi ystävä kummaltakin. Joten olen siis loukkaantunut. Olen kyllä tavannut molemmat ja ollaan oltu heillä kylässäkin. Mielestäni minussa ei ole mitään sellaista sopimatonta miksi minua "ei voisi kutsua". En siis ymmärrä miksi näin, vaikka juhlijat sanoivat viestissään kun kysyttiin onko tämä kutsu tosiaan vain yhdelle, että jotenkin täytyy rajata ja "ymmärrät varmaan".
No en ymmärrä. Harmittaa. Tekisi mieli pyytää ettei puolisokaan mene sinne, mutta kun ovat hyviä ystäviä.- Alli-täti
Ei ole millään tavalla hyvän käytöksen mukaista rajata kutsu tuolla tavalla.
Kutsut ovat perhe-/pariskunnittain.
Ihmettelen kyllä suuresti myös sitä, jos puolisosi ei ole vuoksenne pahastunut, ja on edelleen menossa ko. häihin. - se alkuperäinen
Alli-täti kirjoitti:
Ei ole millään tavalla hyvän käytöksen mukaista rajata kutsu tuolla tavalla.
Kutsut ovat perhe-/pariskunnittain.
Ihmettelen kyllä suuresti myös sitä, jos puolisosi ei ole vuoksenne pahastunut, ja on edelleen menossa ko. häihin.Kyllä puolisoni pahastui, ja aikoo nyt vielä kysyä tarkemmin mistä on kyse ja ilmoittaa että hän haluaa että minä tulen mukaan. Hän ei siis kysy siksi että "minä haluan" tai että minulle tulisi parempi mieli, vaan siksi että se on hänelle tärkeää.
Sitä en sitten tiedä meneekö hän juhlimaan jos minä en "pyynnöstä" tai asian selventämisestä huolimatta kutsua saa. - käytöksestä
Täytyy kyllä sanoa että jos puolisosi menee, silloin hänen kaverinsa ovat sinua tärkeämmät! Valitettavasti.=/
Meillä on itsestäänselvää että jos ns. ystävät kohtelevat puolisoita noin (varsinkin ilman syytä!) saavat olla entisiä ystäviä.
Sillä ystävät eivät kohtele ketään tuolla tavalla!!!!
- noorat
Tässä taannoin kutsu tuli vain puolisolleni. Kutsuja oli työkaveri, jota ei ole tavannut aikaisemmin. Tällöin en asiasta loukkaantunut, sillä en tuntenut kumpaakaan morsiuspareista. Olisin vain tilaisuudessani tuntenut ulkopuoliseksi, olisin tuntenut vain oman puolisoni. Aikoinani tein itse sellaisen ratkaisun, etten kutsunut ketään vihkitilaisuuteeni. Tilaisuudessa oli vain todistajat, jotka eivät tienneet tulevansa vihkitilaisuuteen. He eivät olleet pariskunta, yksi molempien lapsuuden ystävä.
No, jokainen morsiuspari kutsuu juhliinsa ketä he itse haluavat. Jos kutsuttava ei halua mennä paikalle ilman puolisoaan, ei hänen ole pakko mennä itsekkään tilaisuuteen. Jokainenhan valitsee vieraansa / ystävänsä, myös puolisosi. - miksi vain toinen kutsuttai...
Eli mielestäni on soveliasta kutsua pariskunnat yhdessä tai sitten jättää kokonaan kutsumatta,
on kuitenkin eri asia jos kyse on "vain" jostakin hyvästä työkaverista jonka puolisoa ei ole koskaan nähnyt silloin voi mielestäni kutsun osoittaa vain yhdelle...mutta muuten älkää "hajottako" pariskuntia
(itselläni ainakin tulee tunne että joka perheestä kun halutaan kutsua se yksi niin saisi muka enemmän lahjoja...typerää)mutta tuskin ketjun aloittajalla ihan näin itsekäs näkemys...- "kun on pinet häät"
Me ollaan rajattu hääporukka 50 henkeen. Siksi mietinkin pitäisikö kutsua myös esim. setäni puolisko, jota en ole ikinä nähnyt myös häihin, kun hänen tilalleen kutsuisimme mieluimmin esimerkiksi jonkun kaverin. Setääkään en ole nähnyt 10 vuoteen.... :)
Eli jos porukka on se 50 niin oikeastaan saamme paikalle vain 25 läheistä ihmistä ja muut koostuisivat näistä puoliskoista "jotka piti ottaa mukaan"...
Monella puolisolla on varmasti myös tosi tylsää paikan päällä kun eivät tunne juhlista ketään muuta kuin vain oman kultansa. - etikettivirheen
"kun on pinet häät" kirjoitti:
Me ollaan rajattu hääporukka 50 henkeen. Siksi mietinkin pitäisikö kutsua myös esim. setäni puolisko, jota en ole ikinä nähnyt myös häihin, kun hänen tilalleen kutsuisimme mieluimmin esimerkiksi jonkun kaverin. Setääkään en ole nähnyt 10 vuoteen.... :)
Eli jos porukka on se 50 niin oikeastaan saamme paikalle vain 25 läheistä ihmistä ja muut koostuisivat näistä puoliskoista "jotka piti ottaa mukaan"...
Monella puolisolla on varmasti myös tosi tylsää paikan päällä kun eivät tunne juhlista ketään muuta kuin vain oman kultansa.jos kutsut vain toisen pariskunnasta. Sellaisenako haluat hääsi muistettavan?
- ajatuksen juoksua...
"kun on pinet häät" kirjoitti:
Monella puolisolla on varmasti myös tosi tylsää paikan päällä kun eivät tunne juhlista ketään muuta kuin vain oman kultansa.Toivottavasti tuleva sukunimesi on pirttihirmu? Sellaisena sinut tullaan muistamaan ja kumma kyllä, kevaripiirisi saattaa aikas paljon pienentyä.
- mielipiteeni
Taidan suhtautua tähän asiaan vähän vapaamielisemmin kuin monet muuta vastanneista. Syynä saattaa olla se, että olen vielä opiskelija niin kuin ovat monet naimisiin mennet kaverinikin, eikä raha kasva puissa... Itse olen ollut parin kaverini häissä ilman puolisoani (vaikka suhteemme on jo niin pitkällä että omat häämme ovat pian tulossa) enkä ole loukkaantunut siitä, ettei puolisoa ole kutsuttu. Häihin oli kutsuttu useampi ystävä lukioaikaisesta kaveriporukasta ja opiskelukavereista, eikä kenenään näiden puolisoa ollut kutsuttu. Ainakaan oma puolisoni ei ollut koskaan hääparia nähnytkään, ja lisäksi häissä oli seuraa tutusta kaveriporukasta ja mukavaa oli. Kun tanssiminen alkoi, niin se kieltämättä tuntui vähän oudolta kun ei ollut omaa kumppania mukana, mutta eipä se nyt niin kamalasti häirinnyt. Mielestäni tällaisessa tapauksessa puolison kutsumatta jättäminen on ihan ok. Jos sen sijaan olisin saanut kutsun pelkästään itselleni eikä häihin olisi tulossa muutenkaan juuri ketään tuttua ihmistä, jättäisin ihan varmasti menemättä.
- Syksyn morsian
Ei ole kohteliasta pyytää vain toista puolisoa ja odottaa että "ymmärrätte varmaan". Ei tarvitse ymmärtää.
Itse luokittelisin kutsujat "ääliöiksi", joita nyt maa sattuu päällään kantamaan kohtalaisia määriä. Heitä täytyy vain ymmärtää ja antaa loukkaantumisen mennä sisään yhdestä korvasta ja ulos toisesta.
Toivottavasti puolisosi ymmärtää olla menemättä, tai sitten käytte kummatkin esim. kirkossa vihkitilaisuudessa (kirkkoon saa tulla kaikki) ja sen jälkeen menette yhdessä kotiin.- kutsuton
Kiitos myötätunnosta ja kannustuksesta.
Teemmekin varmaan niin kuin edellinen kirjoittaja ehdotti, osallistumme yhdessä sen mitä osallistumme. Onneksi puolisoni on kanssani tässä jutussa samaa mieltä, että molemmat kuuluu kutsua, ei vain toista. Voisi olla parisuhdekriisin paikka jos hän vain kohauttelisi olkapäitään ja sanoisi että "mitäs tässä, eihän tuo nyt niin kummallista ole". Mutta luulisi että aikuisilla ihmisillä (keski-ikäisillä) ja vielä hyvin koulutetuillakin olisi sen verran ymmärrystä ettei näin tehdä. Jättipä kyllä ainakin minunpuoleiseen "ystävyyteen" jäljen pitkäksi aikaa.
Tökeröä käytöstä. Tunneälyä tai viisautta kai ei voi opiskella.
- just married
Meillä kutsuttuna oli kaksikin porukkaa ilman puolisoita. Molemmat poppoot työkavereita, enkä ole koskaan tavannut heidän puolisoitaan. Sovimme jo aikoja sitten, että jos häät tulevat, niin he tulevat yhtenä porukkana. Homma toimi kuin häkä. KAikki olivat tyytyväisiä.
- spinto
Vaimo kutsuttiin häihin. Minut ei.
Ymmärsin tilanteen, häät haluttiin pitää pienellä porukalla ja vaimoni oli morsiamen kummi. - kuulostaa
Kyllä se tietysti hieman oudolta kuulostaa.Syyn pitäisi olla aika painava, ja olisi suotavaa tehdä asia selväksi ennen kuin kutsut lähetetään ettei ole yllätys!
Yleinen käytäntöhän on ollut että jos pari asuu yhdessä (varsinkin jos on jo perhe), kutsutaan molemmat.Yleensä hääpari saa tästä enemmän paskaa niskaan kuin se jota ei kutsuttu.
Mutta juhlat ovat hääparin omat ja he saavat kutsua kenet tahtovat. - ilman miestäni
Kyseessä oli entisen työkaverin häät. Vaikka olin jo pari vuotta seurustellut, ei hääpari ja mieheni olleet koskaan tavanneet toisiaan. Hääpari kysyi minulta henkilökohtaisesti, että loukkaantuisinko? Vástasin kieltävästi. :)
Meitä oli siis paikalla muutama henkilö ilman avecia, mutta kaikkien kanssa oli keskusteltu henk.koht. enne kutsun tippumista postiluukusta. Syy oli se, että tila oli rajoitettu ja he eivät halunneet karsia ystävistään, vaan mieluummin niistä aveceista joita kumpikaan ei tuntisi.
Ystäväni pitivät outona ja etikettivirheenä kun kerroin meneväni häihin yksin. Meistä se ei tuntunut pahalta, eihän mieheni heitä edes tuntenut. Jokainen siis tavallaan. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908647
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482479Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382243