LUPAKIRJA

Minkä ikäisenä vielä saa lupakirjan, saako lähes 60 vuotiaana.
Ylipäätään kannattaako edes harkita.
Mitä eroa on moottoripurjekoneen ja utran välillä.
Kumpi on kalliimpaa harrastaa.
Kummalla lentää pitempiä matkoja nopeammin.
Kumpi laskeutuessa ja noustessa vaatii enemmän matkaa kiitoradalta.
ONKO olemassa "helikopteri" tyyppisiä edullisia, ilma aluksia. Lähinnä kala ja metsä reissuille erämaahan.

8

4744

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sohvatiikeri

      Jos harkitset moottoripyörän ja lentämisen välillä (niin kuin moni yli 50v vaurastunut nykyään harkitsee), valitse lentäminen!

      Saa lupakirjan, voi olla työläs. Yleensä hyvä autoilija (=rauhallinen, ei-kolaroiva) selviää kurssista helpommin...

      Moottoripurjekone on sellainen sääntöjenkiertokone. Ihan vaan lentokone, jossa on vähän pitemmät siivet. Se alkaa olla jo historiaa, ultrat ajavat ohi. Suosittelen ultraa.

      Ultra ja mopu on yhtä kalliita.

      Matkoja? Harvemmin niillä matkustetaan, oikeasti. On suuri seikkailu lentää vaikkapa Ruotsiin.

      Mopu mittaa enemmän matkaa. Kumpikin tarvitsee kunnollisen lentokentän, mutta ultra nousee niin paljon jyrkemmin, että ultra-kentän vieressä voi kasvaa isompia puita, ultra pääsee yli.

      Ajatuksesi eräretkien yhdistämisestä lentoharrastukseen ei ole helppo toteuttaa. Erämaahan pääsee Suomessa paljon helpommin autolla ja kävellen.

      Mutta katso kumminkin:
      http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,57292.0.html

    • Jokke1987

      lupakirjaan esteenä ei ole ikä, eli jos vaan terveys on ok, voit lentää.

      moottripurjekoneen ja ultran ero on oikeastaan aika pieni. ne vain luokitellaan eri konetyyppeihin. ultrakevyellä pääsee hieman kovempaa ja kantavuutta on enemmän. Kalliimpi niistä on ultrakevyen lupakirja.

      Ultra kousee nopeammin ylös koska siinä on isompi ja tehokkaampi moottori.

      Helikopterityyppisiä edullisia ilma-aluksia on aika vähän. lähin on varmaan autogiro joka sekin tarvitsee kiitoradan lähteäkseen.

      • -.-

        mikä on tuon ultra lupakirjan alaikäraja?


    • Ilmailu_kommentaattori

      Ilmeisesti mietit B-ultrien ja mopujen eroja. Jos pikkuisen saa korjata aikaisempia kirjoituksia keskimäärin ultrakevyissä on pienemmät moottorit johtuen niiden erittäin kevyestä painosta ja tavoitellusta pienestä kulutuksesta (maks. lentoonlähtöpaino on 450 kg ja tyhjäpaino on leijan luokkaa :) n.250 kg). Mopujen tyhjäpaino on yleensä hieman yli 600 kg ja maksimi lentoonlähtöpaino 850 kg.

      Myös matkalentäminen on ultrilla hankalampaa kuormattavuuden suhteen. Tämä tarkoittaa että mikäli kaksi painavaa miestä istuu ohjaamoon on maksimi bensamäärä tällöin pieni. Matkanopeuksissa ultrat ovat keskimäärin hitaampia mopuihin verrattuna. Kuitenkin molemmissa luokissa parhaat mallit yltävät noin 200 km/h matkalentonopeuksiin. Maksimi nopeudet ovat ultrissa yleensä myös pienemmät.

      Ultrat ovat todella herkkiä tuulelle ja turbulenttiselle kelille, joten ovat huomattavasti enemmän riippuvaisia säästä kuin moput. Maksimi sivutuuli komponentit ovat yleensä 10 solmun luokkaa. Mopuilla n. 11-17 solmia.

      Ultrat kyllä nousevat ehkä nopeammin korkeammalle, mutta nousunopeus on lähes kävelyvauhtia joten laskukierroskuvion saavuttamiseen menee oma aikansa.

      Mielestäni ultralentämisen yleistyminen on pelottava ajatus. Seuraava teksti on lainattu wikipediasta: "Suomessa Ultrakevyille lentokoneilla tapahtuu yksi lentovaurio noin tuhatta lentotuntia kohden, mikä on olennaisesti enemmän kuin yksimoottorisilla yleisilmailukoneilla, joilla vaurioita tapahtuu noin kolmen tuhannen tunnin välein. Tämä johtunee ultralentämisen aloituksen helppoudesta ja kevyemmästä koulutuksesta." Mielestäni myös koneiden rakenteelliset ratkaisut ovat olleet joskus aivan kammottavia esim. popniittejä.

      Usein ilmailijoiden keskuudessa huomaa ihmisten jakautuvan ultra lentäjiin ja lentäjiin. Sen verran ilmailu piireissä ja taivaalla liikkuneena voin sanoa, että ensin mainitussa ryhmässä tapaa usein ns. hälläväliä porukkaa jotka eivät juurikaan kunnioita niitä määräyksiä ja sääntöjä huolloissa ja ilmaliikenteessä, jotka ovat tehty turvallisuutta takaamaan.

      Eli kannattaa miettiä lupakirjakurssille lähtiessä muutakin asiaa kuin sen edullisuutta. Olen henk. koht. tehnyt sen päätöksen että eläissäni en ultralennolle lähde.

      • Linkki nettisivulle

      • Linkki nettisivulle

      • Sohvatiikeri

        ...ja vaikuttaa siltä, että olet lentänyt paremmilla mopuilla kuin G109A, joka ainakaan ei ole kuormattavuudeltaan ja säänsiedoltaan kovin kaksinen.

        Olikohan se Miuku, joka just hiljan jossain laskeskeli, että ultrien ja mopujen vauriotiheys on aika lailla samaa luokkaa, tilastollisesti, tosin otokset ovat hirveän pieniä.

        Siitä kyllä olisin - ihan tuntumapohjalla - kanssasi samaa mieltä, että kokemattomilla ultrapiloteilla voi olla enemmän vikaa asenteissa. Kuppilatiimaa on vähän, tunteja vähän, luottamus omiin kykyihin suuri. Toisaalta, tunnetuin viime aikojen sauvajuoppo taisi kärähtää mopusta. Ja eikös ne pohjanmaan "Falke-taitolentäjätkin" olleet aika tuiskeessa?


    • vai taivas on rajana

      Periaattessa purtsikalla lentää nopeammin ja pitemälle kuin ultralla tai cesnalla oikeissa olosuhteissa.
      Meiän kerhon vanhin oppilas oli mutama vuosi sitten yli 80v mutta vuoden jälkeen tuli sairauksia eikä pystynyt jatkaa nyttekin on 1 60v oppilas itse alotin 47v ja nytten 52v eli ei ole ikärajotuksia jos läpäsee ilmailulääkärin testit

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olit niin lähellä

      Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      69
      4112
    2. Kun me näemme taas

      Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      21
      2331
    3. Elokapinan mielenosoitussarja alkaa

      Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,
      Maailman menoa
      447
      2004
    4. Eipäs sitten ryypätä kesälomalla

      Työnantaja voi antaa potkut, vaikka olisi ryypännyt 2-4 viikkoa sitten. Vaikka olenkin raivoraitis, niin en kannata tuo
      Maailman menoa
      165
      1871
    5. Pysyä yhdessä vai ei

      En tiedä, ollaan asuttu samassa asunnossa kohta joku 5 vuotta. Olisi sanomista vähän kaikesta mutta eniten itseä ottaa p
      Parisuhde
      93
      1204
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

      Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      108
      1186
    7. Marinin hallitus onnistui työllisyystoimissa

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/marinin-hallitus-saavutti-tavoitteensa-merkittava-onnistuminen-tyollisyydessa-tuore-m
      Maailman menoa
      236
      1125
    8. Tänään oli

      Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘
      Ikävä
      33
      967
    9. En halua sua enää

      joten ihan turhaan tulet "esiintymään" mun näkö- ja kuulopiiriin. Ärsyttää vain kun omat tekemiset häiriintyy, kun en ha
      Ikävä
      37
      844
    10. Ukrainan häviö pitää tunnistaa ja tunnustaa

      Venäjä ei ole vain maa, jolla on suuri hyvin koulutettu ja varusteltu armeija, joka on osoittanut tehokkuutensa Ukraina
      Maailman menoa
      173
      795
    Aihe