LUPAKIRJA

Minkä ikäisenä vielä saa lupakirjan, saako lähes 60 vuotiaana.
Ylipäätään kannattaako edes harkita.
Mitä eroa on moottoripurjekoneen ja utran välillä.
Kumpi on kalliimpaa harrastaa.
Kummalla lentää pitempiä matkoja nopeammin.
Kumpi laskeutuessa ja noustessa vaatii enemmän matkaa kiitoradalta.
ONKO olemassa "helikopteri" tyyppisiä edullisia, ilma aluksia. Lähinnä kala ja metsä reissuille erämaahan.

8

4771

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sohvatiikeri

      Jos harkitset moottoripyörän ja lentämisen välillä (niin kuin moni yli 50v vaurastunut nykyään harkitsee), valitse lentäminen!

      Saa lupakirjan, voi olla työläs. Yleensä hyvä autoilija (=rauhallinen, ei-kolaroiva) selviää kurssista helpommin...

      Moottoripurjekone on sellainen sääntöjenkiertokone. Ihan vaan lentokone, jossa on vähän pitemmät siivet. Se alkaa olla jo historiaa, ultrat ajavat ohi. Suosittelen ultraa.

      Ultra ja mopu on yhtä kalliita.

      Matkoja? Harvemmin niillä matkustetaan, oikeasti. On suuri seikkailu lentää vaikkapa Ruotsiin.

      Mopu mittaa enemmän matkaa. Kumpikin tarvitsee kunnollisen lentokentän, mutta ultra nousee niin paljon jyrkemmin, että ultra-kentän vieressä voi kasvaa isompia puita, ultra pääsee yli.

      Ajatuksesi eräretkien yhdistämisestä lentoharrastukseen ei ole helppo toteuttaa. Erämaahan pääsee Suomessa paljon helpommin autolla ja kävellen.

      Mutta katso kumminkin:
      http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,57292.0.html

    • Jokke1987

      lupakirjaan esteenä ei ole ikä, eli jos vaan terveys on ok, voit lentää.

      moottripurjekoneen ja ultran ero on oikeastaan aika pieni. ne vain luokitellaan eri konetyyppeihin. ultrakevyellä pääsee hieman kovempaa ja kantavuutta on enemmän. Kalliimpi niistä on ultrakevyen lupakirja.

      Ultra kousee nopeammin ylös koska siinä on isompi ja tehokkaampi moottori.

      Helikopterityyppisiä edullisia ilma-aluksia on aika vähän. lähin on varmaan autogiro joka sekin tarvitsee kiitoradan lähteäkseen.

      • -.-

        mikä on tuon ultra lupakirjan alaikäraja?


    • Ilmailu_kommentaattori

      Ilmeisesti mietit B-ultrien ja mopujen eroja. Jos pikkuisen saa korjata aikaisempia kirjoituksia keskimäärin ultrakevyissä on pienemmät moottorit johtuen niiden erittäin kevyestä painosta ja tavoitellusta pienestä kulutuksesta (maks. lentoonlähtöpaino on 450 kg ja tyhjäpaino on leijan luokkaa :) n.250 kg). Mopujen tyhjäpaino on yleensä hieman yli 600 kg ja maksimi lentoonlähtöpaino 850 kg.

      Myös matkalentäminen on ultrilla hankalampaa kuormattavuuden suhteen. Tämä tarkoittaa että mikäli kaksi painavaa miestä istuu ohjaamoon on maksimi bensamäärä tällöin pieni. Matkanopeuksissa ultrat ovat keskimäärin hitaampia mopuihin verrattuna. Kuitenkin molemmissa luokissa parhaat mallit yltävät noin 200 km/h matkalentonopeuksiin. Maksimi nopeudet ovat ultrissa yleensä myös pienemmät.

      Ultrat ovat todella herkkiä tuulelle ja turbulenttiselle kelille, joten ovat huomattavasti enemmän riippuvaisia säästä kuin moput. Maksimi sivutuuli komponentit ovat yleensä 10 solmun luokkaa. Mopuilla n. 11-17 solmia.

      Ultrat kyllä nousevat ehkä nopeammin korkeammalle, mutta nousunopeus on lähes kävelyvauhtia joten laskukierroskuvion saavuttamiseen menee oma aikansa.

      Mielestäni ultralentämisen yleistyminen on pelottava ajatus. Seuraava teksti on lainattu wikipediasta: "Suomessa Ultrakevyille lentokoneilla tapahtuu yksi lentovaurio noin tuhatta lentotuntia kohden, mikä on olennaisesti enemmän kuin yksimoottorisilla yleisilmailukoneilla, joilla vaurioita tapahtuu noin kolmen tuhannen tunnin välein. Tämä johtunee ultralentämisen aloituksen helppoudesta ja kevyemmästä koulutuksesta." Mielestäni myös koneiden rakenteelliset ratkaisut ovat olleet joskus aivan kammottavia esim. popniittejä.

      Usein ilmailijoiden keskuudessa huomaa ihmisten jakautuvan ultra lentäjiin ja lentäjiin. Sen verran ilmailu piireissä ja taivaalla liikkuneena voin sanoa, että ensin mainitussa ryhmässä tapaa usein ns. hälläväliä porukkaa jotka eivät juurikaan kunnioita niitä määräyksiä ja sääntöjä huolloissa ja ilmaliikenteessä, jotka ovat tehty turvallisuutta takaamaan.

      Eli kannattaa miettiä lupakirjakurssille lähtiessä muutakin asiaa kuin sen edullisuutta. Olen henk. koht. tehnyt sen päätöksen että eläissäni en ultralennolle lähde.

      • Linkki nettisivulle

      • Linkki nettisivulle

      • Sohvatiikeri

        ...ja vaikuttaa siltä, että olet lentänyt paremmilla mopuilla kuin G109A, joka ainakaan ei ole kuormattavuudeltaan ja säänsiedoltaan kovin kaksinen.

        Olikohan se Miuku, joka just hiljan jossain laskeskeli, että ultrien ja mopujen vauriotiheys on aika lailla samaa luokkaa, tilastollisesti, tosin otokset ovat hirveän pieniä.

        Siitä kyllä olisin - ihan tuntumapohjalla - kanssasi samaa mieltä, että kokemattomilla ultrapiloteilla voi olla enemmän vikaa asenteissa. Kuppilatiimaa on vähän, tunteja vähän, luottamus omiin kykyihin suuri. Toisaalta, tunnetuin viime aikojen sauvajuoppo taisi kärähtää mopusta. Ja eikös ne pohjanmaan "Falke-taitolentäjätkin" olleet aika tuiskeessa?


    • vai taivas on rajana

      Periaattessa purtsikalla lentää nopeammin ja pitemälle kuin ultralla tai cesnalla oikeissa olosuhteissa.
      Meiän kerhon vanhin oppilas oli mutama vuosi sitten yli 80v mutta vuoden jälkeen tuli sairauksia eikä pystynyt jatkaa nyttekin on 1 60v oppilas itse alotin 47v ja nytten 52v eli ei ole ikärajotuksia jos läpäsee ilmailulääkärin testit

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      71
      4245
    2. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      17
      2710
    3. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      2417
    4. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      15
      2412
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      107
      2203
    6. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      109
      2183
    7. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      99
      2131
    8. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      607
      1937
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1915
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      23
      1673
    Aihe