Mitä parvekkeelle talveksi?

viherpeukaloton

Meillä on nyt kohta - vihdoin ja viimein - se oma parveke. Ja sitten tietysti on heti talvi. Mutta minä kuitenkin haluaisin sinne jotain. En siis valokaapelia vaan kasveja. Mutta kuoleeko kaikki heti ensimmäisten pakkasten tullen vai onko jostain kanervista tai havukasveista iloa pidempään? Ja jos on niin mistä? Ja mitähän pitäisi ottaa huomioon? Etten osta kalliita kasveja, jotka voi sitten heittää pois jo ennenkuin pääsemme muuttamaan...

8

8514

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parvekkeelle on parasta

hankkia vaan silkkikukkia ja muovikasveja.
      Ihan kokemuksesta voin sanoa.
      Yhtä kaunista on, eikä tartte kytätä lämpömittaria
      talvella eikä kesällä heitellä pois kuivuuteen
      kuolleita.

• kauneutta ympärille

Minusta tunnelmaa parvekkeelle saa sypresseistä tai muista havupuista. Koristeltuina tai ilman, kransseja roikkumaan tai pöydälle. Kynttilöitä ja muuta kivaa.
        Sypressit kestää haudallakin ja samoin kranssit.

• aape

Mielestäni muovikukat ovat aika mauttomia ja luonnottoman näköisiä! Erotan "kilometrin" päähän muovi/silkkikukan aidosta --eikä muovikukka tee hyvää vaikutelmaa.
        Tietenkin tärkeintä on se että parvekkeen omistaja itse tykkää. Ovathan nuo helppohoitoisia... Itse en kyllä käytä!

• ollut

parvekkeella talvella tuija ja kanervia koristeltuina havuilla. Kaunista ja kestävää! :)

• aape

Mm kanervat ovat hyviä. Tietysti nekin kuolevat kun tulee tarpeeksi pakkasta, mutta kuolleinakin ne näyttävät kauniilta, jopa läpi talven. Saattavat tosin vähän varistaa.

Kokeile myös ns. perennoja eli monivuotisia kasveja (ts. maahan istutettuina säilyvät talven yli)ja vaikka pikku havupensaita ruukussa. Ne kestävät jonkin verran pakkasta ruukussakin. Lasitetulla parvekkeella saattavat kestää yli talvenkin. Kuitenkin, monet kasvit voivat olla kauniita kuolleenakin. Perennat eivät yleensä maksakaan paljoa.

Ongelmahan on, että ruukussa monivuotinenkaan kasvi ei kestä talven yli, koska kasvi ei saa juuriaan syvälle maahan vaan ruukussa juuret jäätyvät läpikotaisin.

• ...

Stökis ja pari muuttolaatikko nurinpäin istuimiksi.

• Mammu-Maija

Olisiko näistä jotain ideaa?

Olen laittanut ruukkuihin kanervia, viime vuosina niitä valkoisia. Ilmeikkyyttä saa, kun laittaa jokaisen kanervan väliin männynoksia. Olen tökkinyt havupuun oksatkin kukkapurkkeihin ja säilyvät pitkälle kevääseen. Kastella täytyy, jos ei ole pakkasta, mutta muuten saavat olla.

Lähempänä joulua laitan parvekkeelle ison pajukartion, jonka ympäri kierrän jouluvalosarjan. Samoin jouluvalot voi asetella niiden havu-kanerva-ruukkujen päälle. Valaisevat vähän, mutta tunnelmanluojana ihanat.

Ruukkuihin voi ostaa syksyisin puutarhoilta jonkun korkeamman havupuun ja laittaa sen puun lisäksi ruukkuun matalampia kasveja, mm. kallunoita tai kanervia. Puun taimia myydään syksyisin halvalla ja ne kestävät kyllä talven yli - meillä aina kesäänkin asti.

Kallunoita, kanervia, metsästä poimittuja mustikanvarpuja, pajukoristeita, jouluvaloja (pienikynttiläisiä) jne.

jos saat jostain puulaatikoita, vahaa ne ruskealla puuvahalla ja asettele kukkaruukkuja havuineen niiden päälle.

Laita parvekkeelle myös lyhty joko roikkumaan tai asettele sinne ruukkujen sekaan vaikka niiden puulaatikoiden päälle. Oikeata kynttilää täytyy valvoa ja se pitää tietysti vaihtaa joka päivä, mutta jos laitat sinne lyhtyyn valosarjan, lyhty on vaivaton koriste.

Ja parvekkeen oveen tietysti iso kranssi, jonka koristeita voi vaihdella vuodenaikojen mukaan. Kranssin voi laittaa oven sisä- ja ulkopuolelle.

Tunnelmallisia iltoja!

• jättiparveke

Muutan asuntoon jossa on jättiparveke ilman lasitusta.Toivoisin neuvoja kasveihin jotka sietävät Helsingin talven.Mulla on ideoita mutta ei kokemusta laatikoissa talvehtivista kasveista.Kesän kyllä osaan suunnitella mutta haluaisin neuvoja ja kokemusta .Vanha kunnon villiviini ehkä säilyy.Ei ole niin suurta budjettia että joka vuosi ostaisia uusia kasveja.Kesäkasvit ovat helppo saada mutta talvehtivat?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      245
      5907
    2. Näin asia on

Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      30
      4334
    3. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      21
      2490
    4. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      311
      2279
    5. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      48
      1461
    6. Örebro kuolleet lisääntyy.

Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.
      Maailman menoa
      167
      1346
    7. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Suhteet
      161
      1329
    8. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      133
      1247
    9. Sulla on upeat pakarahalihakset

todella hyvä muoto...
      Ikävä
      35
      1024
    10. J. Et tullut.

Ei se mitään. Perjantaina tulee joku muu. M.
      Ikävä
      171
      964
    Aihe