kuinka kauan kestää että pullistuma paranee? Juhannuksen aikoihin alkoi kivut ja niitä on vieläkin,toiset päivät on parmepia kuin toiset. Koko kesä mennyt sairastaessa ja nyt 2kk yhtäjaksoisesti sairaslomalla. Leikata en antanut ja nyt on sitten hoidettu lääkkeillä ja fysioterapialla. Mitkä ois hyviä kuntoutusmuotoja kun joka lääkäriltä saa hieman erilaista tietoa? Onko fysiatri vai ortopedi tässä tapauksessa parempi? Milloin sitä mahtaa olla työkuntoinen? Fysioterapia ei nähtävästi sinällään vaikuta itse pullistuman hoitoon,lihaskuntoa parantava lienee enemmänkin? Neuvoja otetaan kiitollisena vastaan!
välilevyn pullistuma
10
2129
Vastaukset
- *milla
vois olla se joka sinnuu parhaiten auttaa ja nimenomaan selkiin perehtynyt
- pikkuisen parempi
Itse olen käynyt sekä fysiatrilla että ortopedilla! Fysiatri on ehdottomasti ammattitaitoisempi ko. asiassa, kuin ortopedi. Tai ainakin mun tapauksessa näin.
Toipuminenhan on varmasti hyvin yksilöllistä, mutta mun on ihan pakko mainostaa McKenzie-terapiaa, eli taaksetaivutuksia. En tiedä, kuinka moni fysiatri ko. asiaa tuntee tai suosittelee, mutta onneks mulle sattui ihan ammattilainen. Oma tilanteeni oli sellainen, että toinen jalka oli lähestulkoon pois pelistä (tunnoton, hervoton, puutunut...) ja selkä niin kipeä, et aloin olla aivan riekaleina. Sain aivan loistavan fysiatrin (huom! EI suomalainen, Luojan kiitos), joka opetti kädestäpitäen McKenzie-taaksetaivutus-terapian. Parin harjoituspäivän jälkeen "löysin" taas koipeni ja selkäkivut oli huomattavasti helpottaneet!! Tosin aamuni aloitan taaksetaivutuksilla edelleenkin.
Tästä on nyt puolisen vuotta, ja esim. särkylääkkeitä en ole tarvinnut kuin hyvin hyvin satunnaisesti. Selkä on vain ajoittain kipeä tai ehkä enempi väsyneen oloinen. Lääkkeet, joita olen käyttänyt, on ihan apteekin käsikauppatavaraa...
McKenzie- terapiasta voisin jutella kaikkien selkäpotilaiden kanssa vaikka kuinka paljon. Varsinkin välilevynpullistumissa...
http://www.tutka.net/~liisa/mckenzie.htm - capt. cöpenick
Kokenut osteopaatti työnsi, manipulaatiohoitona 4 ja viidennen nikaman paikoilleen.
Sanoi niiden pullistuneen oikealle. Huusin kuin eläin kivusta.
Kehon omat kipureseptorit tulevat hätiin aiheuttaen eräänlaisen 'kastematoilmiön'.
Kivut lieventyvät käsittelyn jatkuessa jo hoitopöydällä.
Jatkoin itsehoitoa kotona ohjeiden mukaan tennispallo selän alla lattialla maaten.
Kramppaavaan oikeaan käteen tuli tuntoa vähitellen. Nyt voi nukkua myös oikealla kyljellä.
Tässä ei ollut kysymys välilevyn pullistumasta vaan kahden nikaman taipumisesta oikealle. - Täälläkin välilevyongelmia
Olen loukannut itseni tammikuussa,lensin selälleni ja siitä asti välilevyt "resuna"...
Sairaslomalla olen ollut huhtikuusta asti,monia kovia lääkityksiä päällä ja siltikin välilyöntikivut välillä kovat...tottakai kun hermosärystä on kyse!
Olen ollut Mac Kenzie hoidossa...ei apua
Olen ollut fys.terapiassa...ei apua
vesijuoksu ainut mikä auttanut!
Saikkulissa olen,kärsin kovista hermosäryistä,kipumuistilääke eli epilepsialäke ainut joka alussa auttoi ja vaikka se on nostettu maximiannokseen en siitäkään saa enää apua.
Olen nelikymppinen,hoitoalan asiantuntija ja työhistoriaa yli 20v takana ja valitettavasti minun työurani on nyt ohi...
Toivottavasti pystyn edes kouluttautumaan kevyempiin hommiin...
Eli...mun kohdalla nämä välilevyongelmat tekivät selkäkipukroonikon,työkyvyttömän ja tavallaan elämälle luovuttaneen ihmisen...tänäänkin ilta sellainen että hyvä että pääsen kävelemään kun selässä puristaa hermo joka säteilee nyt terveeseenkin jalkaan...että tälläistä!- capt. cöpenick
Näitähän operoidaan joka päivä. Ja olet vielä hoitoalan asiantuntija?
- Takavasemmalta
capt. cöpenick kirjoitti:
Näitähän operoidaan joka päivä. Ja olet vielä hoitoalan asiantuntija?
Hoitoala voi olla vanhustenhoitaja, lastentarhanhoitaja tai vaikka mitä... ei tarkoita, että pitäisi leikkauksista mitään tietää.
- Kaikkea ei voi leikata
Takavasemmalta kirjoitti:
Hoitoala voi olla vanhustenhoitaja, lastentarhanhoitaja tai vaikka mitä... ei tarkoita, että pitäisi leikkauksista mitään tietää.
tai paremminkin monissa tapauksissa leikkaus on se viimeinen vaihtoehto,johon lähdetään vasta kun kaikki muut tukitoimet on tehty.
Ja se että aina välilevyn repeämänleikkaus/proteesin laitto/jäykistys ei ole hyvä jutska.Ehkä pullistumissa se on hyvä jos eivät vetäysy itsestään kolmenkuukauden aikana.
Kirjoittajallahan taisi olla just repeämä ei pullistuma!!!
- ...
Kuule ei välttämättä parane ollenkaa..mut tollaselle tyhjänruikuttajalle oliski ihan oikein et rupeis kusi valumaan punteista.Itellä meni melkein siihen pisteeseen,siksi ettei kuvattu eikä hoidettu.Eihän nyt 22-vuotiaalla VOI olla välilevypullistumaa!Ei muuta kun särkylääkeriippuvuus saatiin aikaseks kunnallisella terveydenhoidolla,että näin.Magneettikuvaus ja leikkaus yksityisellä.Ei kolme tonnia riittäny ja huippukirurgi hämmästeli lopputarkastuksessa miten voi olla mahdollista ettei jäänyt pysyviä vaurioita.Hermokäytävä oli n.95 prosenttisesti tukossa ja jalan hermot lähes poikki.Että älä vaan mene leikkaukseen jos moista mahdollisuutta on tarjottu,jatka vaa typerää ininääs täällä ja odottele millon on kuset ja paskat housussa.Kyllä se yhteiskunta sitten maksaa kaikki saatanan palvelut ja työkyvyttömyyseläkkeet,kun ei oikeesti sairaita viititä vilkastakaan ja toisille taas annetaan mahdollisuus valita saako yhteiskunnalta perseenpyyhinnän lopun iäks.Käytä saatanan taliaivo järkees ennenku valitat missään et kun "eisaaleikatablaababaa".Jos ei tarjottu hoito kelpaa niin se on vaan sitten henkilökohtanen voi voi ja iso kyynel.
- muutakin?
Sinulla taidettiin leikata samassa rupeamassa myös kaikki empatiakyvyt... oli niin sydämelllisen koskettavaa ja lämminta tekstiä ihan näin sivusta seuranneellekin luettavaksi :(((
- leikattu munat
muutakin? kirjoitti:
Sinulla taidettiin leikata samassa rupeamassa myös kaikki empatiakyvyt... oli niin sydämelllisen koskettavaa ja lämminta tekstiä ihan näin sivusta seuranneellekin luettavaksi :(((
Jos niitä koskaan olikaan. Aika surkeaa valitusta ihmisrauniolta tuo kolmen pisteen vastaus. Toivottavasti kyseisen ihmisen kärsimys loppuu pian tavalla tai toisella, täällä palstalla(kaan) sitä ei kaivata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö28010326K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon2456006Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1735434PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *985066Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot193325Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe92714- 2142622
Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää
Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.172444- 282304
Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen
Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell3822227