Onko teillä kipuja?

eevamarita

Heippa vaan kaikille.

Olen taas tänä aamuna ankeissa tunnelmissa, kun selkää pakottaa kovasti. Niin on tehnyt monena aamuna. Aiheuttaako osteoporoosi teillä muilla kipuja tai muita vaivoja? Minulla on osteoporoosi lannerangassa. Syön Bonvivaa, mutta olen syönyt vasta kolme kuukautta.

18

8800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ritu

      Voisikohan lonkassani olla osteoporoosia, lonkkaa särkee yöllä ja usein kävellessä. Päivän mittaan kipu hellittää.
      Osteopaatti väitti, ettei osteoporoosi tunnu kipuna. Samoin lanneranka kipeytyy istuessa ja esim. itämäinen tanssi tuotti tuskaa alaselässä (kaksi vuotta sitten ei tuntunut pahalta).
      Magneettikuvaus tehtiin 2,5 v. sitten ja silloin oli ikää vastaava löydös.
      Pituus on kutistunut ainakin 3 cm.

      • eevamarita

        Vai on osteopaatti sitä mieltä, ettei osteoporoosi tunnu kipuna. Käyhän katsomassa osteoporoositiedon sivuilla kertomuksia osteoporoosista. Katso kohta luuntiheysmittaus ja sen alla ostikko Minä ja osteoporoosi. Osoite on tässä
        http://www.osteoporoositieto.fi/index.html

        Minulla lannerankaa saattaa ruveta särkemään kovasti kävellessä. Pari kertaa kävely on kertakaikkiaan katkennut kipuun. Myös kaikki nostaminen ja kantaminen ovat pahasta ja aiheuttavat kipuja.

        Kipua aiheuttaa myös kaikki tekeminen, jossa kädet ovat vartalon edessä, esimerkiksi leipominen, silittäminen, perunoiden ja juuresten kuoriminen. Nämä tilanteet vain esimerkiksi.

        Tämän viikon keskiviikkona menen fysiatrille kysymään osteoporoosin hoidosta ja kaikkea muuta mahdollista tietoa osteoporoosista.

        Vaikea tietysti sanoa, onko sinulla osteoporoosi, siitä kannattaa kysyä lääkäriltä. Pituuden vähentyminen on yksi osteoporoosin merkki. Minunkin pituuteni on lyhentynyt 3-4 senttiä.


      • ritu myös

        Minulla on ollut kipuja lonkassa ja selässä ja nyt löytyi todennäköinen syykin kipujen aiheuttajaan. Lonkassa osteoporoosi! Osteoporoosi itsessään tuskin aiheuttaa kipuja, mutta voihan hajoavan luumassan väliin jäädä hermoja!
        Tiesin, että jotain oli vialla, mutta en sitä mikä. Pyysin lähetteen työterveyshuollosta dxa:an, kun lähiomaisellakin on osteoporoosi. Asia on vielä siten auki, ettei lääkäri ole ottanut yhteyttä lausunnon vuoksi. Ajanvarauksesta sanottiin vain, että jos jotain ilmenee niin otetaan yheyttä. Sitä yhteydenottoa ei ole vielä tullut! Onneksi pyysin lausunnon dxa:sta myös itselleni. Joudun ehkä varaamaan ajan uudelleen lääkärille yksityiseltä puolelta. Kai tälle "vaivalle" on jotain on tehtävä, eikä jättää sikseen!
        Hoitamatta jättämisellä tuskin syntyy mitään yhteiskunallisia säästöjä.
        Toisekseen melkein pitää itse etsiä akiitivisesti tietoa sairaudestaan, vaatia toimenpiteitä jopa oikeaa lääkitystä. Turhia lääkkeitä minulle on kirjoitettu jo kohta muovipussillisen verran!


      • pööpöti
        ritu myös kirjoitti:

        Minulla on ollut kipuja lonkassa ja selässä ja nyt löytyi todennäköinen syykin kipujen aiheuttajaan. Lonkassa osteoporoosi! Osteoporoosi itsessään tuskin aiheuttaa kipuja, mutta voihan hajoavan luumassan väliin jäädä hermoja!
        Tiesin, että jotain oli vialla, mutta en sitä mikä. Pyysin lähetteen työterveyshuollosta dxa:an, kun lähiomaisellakin on osteoporoosi. Asia on vielä siten auki, ettei lääkäri ole ottanut yhteyttä lausunnon vuoksi. Ajanvarauksesta sanottiin vain, että jos jotain ilmenee niin otetaan yheyttä. Sitä yhteydenottoa ei ole vielä tullut! Onneksi pyysin lausunnon dxa:sta myös itselleni. Joudun ehkä varaamaan ajan uudelleen lääkärille yksityiseltä puolelta. Kai tälle "vaivalle" on jotain on tehtävä, eikä jättää sikseen!
        Hoitamatta jättämisellä tuskin syntyy mitään yhteiskunallisia säästöjä.
        Toisekseen melkein pitää itse etsiä akiitivisesti tietoa sairaudestaan, vaatia toimenpiteitä jopa oikeaa lääkitystä. Turhia lääkkeitä minulle on kirjoitettu jo kohta muovipussillisen verran!

        Minulla lonkka särkenyt jo reilun kuukauden. Lääkäri sanoi, ettei minulla voi olla osteopooroosia, kun tämän ikäisillä sitä nyt ei vain ole. Olen kohta 48v. laittoi lonkkaan kortisonipiikin ja määräsi buranaa 800mg kolme päivässä, viikon ajan ja jos ei auta niin parin viikon päästä uusi piikki.
        Olen ajatellut mennä yksityselle jos pääsis luuntiheysmittaukseen kun kerran työterveydessä heti epäilyni teilasivat. En toki tiedä onko minulla osteoporoosia, mutta epäilyni johtui siitä kun en ole lapsenakaan käyttänyt mitään maitotuotteita, eikä siihen aikaan oltu niin valistuneita, että olisi tarpeeksi kalkkia syötetty. Mitähän tuollainen testi maksaa yksityisellä?


      • -ah-
        pööpöti kirjoitti:

        Minulla lonkka särkenyt jo reilun kuukauden. Lääkäri sanoi, ettei minulla voi olla osteopooroosia, kun tämän ikäisillä sitä nyt ei vain ole. Olen kohta 48v. laittoi lonkkaan kortisonipiikin ja määräsi buranaa 800mg kolme päivässä, viikon ajan ja jos ei auta niin parin viikon päästä uusi piikki.
        Olen ajatellut mennä yksityselle jos pääsis luuntiheysmittaukseen kun kerran työterveydessä heti epäilyni teilasivat. En toki tiedä onko minulla osteoporoosia, mutta epäilyni johtui siitä kun en ole lapsenakaan käyttänyt mitään maitotuotteita, eikä siihen aikaan oltu niin valistuneita, että olisi tarpeeksi kalkkia syötetty. Mitähän tuollainen testi maksaa yksityisellä?

        Minulla todettiin osteoporoosi muutama viikko sitten, olen 48 v. Työyerveyslääkärini kehoitti menemään tutkimuksiin kun mainitsin, että äidilläni oli osteoporoosi ja useita nikamaluhistmisia. Lääkärini sanoi, että suositteli kartoitusta nyt kun vaihdevuodet eivät ole vielä alkaneet. Sillä jos arvot ovat jo nyt jo lähellä osteoporoosin arvoja on vaidevuosien alkaessa tutkimus uusittava heti koska silloin arvot putoaisivat nopeasti. Tutkimuksessa yllätyksekseni minulla todettiin osteoporoosi selkänikamissa ja osteopenia lonkissa. Osteoporoosi ei minulla oireile mitenkään. Polvea kyllä minulla särkee mutta siinä todettiin kuluma.

        Äidilläni oli useita nikamaluhistumia selkärangassa ja ensimmäiset niistä eivät oireilleet ollenkaan. Myöhemmin selkä oli todella kipeä. Tästä on nyt aikaa noin kymmenen vuotta kun hän alkoi oireilla, mutta tuntuu nyt uskomattomalta että hän ehti kärsiä selkäsäryistä pari vuotta eikä terveyskeskuslääkäri tajunnut mistä on kysymys vaikka ryhti painui kasaan ja pituus lyheni.

        Taipumus osteoporoosiin on perinnöllistä ja sitä voi olla jo nuorillakin. Jos äidilläsi tai sisaruksillasi on osteoporoosi kannattaa silloin ainakin mennä tutkimuksiin. Kartoituksia tekevät yksityiset lääkäriasemat. Jos on lääkärin lähete kelakorvauksen jälkeen hinnaksi jää noin sata euroa.


      • Anonyymi
        -ah- kirjoitti:

        Minulla todettiin osteoporoosi muutama viikko sitten, olen 48 v. Työyerveyslääkärini kehoitti menemään tutkimuksiin kun mainitsin, että äidilläni oli osteoporoosi ja useita nikamaluhistmisia. Lääkärini sanoi, että suositteli kartoitusta nyt kun vaihdevuodet eivät ole vielä alkaneet. Sillä jos arvot ovat jo nyt jo lähellä osteoporoosin arvoja on vaidevuosien alkaessa tutkimus uusittava heti koska silloin arvot putoaisivat nopeasti. Tutkimuksessa yllätyksekseni minulla todettiin osteoporoosi selkänikamissa ja osteopenia lonkissa. Osteoporoosi ei minulla oireile mitenkään. Polvea kyllä minulla särkee mutta siinä todettiin kuluma.

        Äidilläni oli useita nikamaluhistumia selkärangassa ja ensimmäiset niistä eivät oireilleet ollenkaan. Myöhemmin selkä oli todella kipeä. Tästä on nyt aikaa noin kymmenen vuotta kun hän alkoi oireilla, mutta tuntuu nyt uskomattomalta että hän ehti kärsiä selkäsäryistä pari vuotta eikä terveyskeskuslääkäri tajunnut mistä on kysymys vaikka ryhti painui kasaan ja pituus lyheni.

        Taipumus osteoporoosiin on perinnöllistä ja sitä voi olla jo nuorillakin. Jos äidilläsi tai sisaruksillasi on osteoporoosi kannattaa silloin ainakin mennä tutkimuksiin. Kartoituksia tekevät yksityiset lääkäriasemat. Jos on lääkärin lähete kelakorvauksen jälkeen hinnaksi jää noin sata euroa.

        terveyskeskuksesta saa lähetteen luuntiheysmittaukseen eikä maksa niin paljon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        terveyskeskuksesta saa lähetteen luuntiheysmittaukseen eikä maksa niin paljon

        Osteoporoosiin on saatavana nykyään hyvä lääkitys.


    • SATUSISKO

      minulla todettiin lannerangan osteoporoosi.... 2010 vasen rinta poistettiin kokonaan - agressiivinen syöpä. 2011 kaaduin jäätiköllä ja koko vasen jalka meni PASKAKSI - kaikki nilkkaluut POX, pohjeluu POX - ei siis murtunu vaan meni kaik poikki. Kaiken kukkuraksi kipsauksen ja monien röntgenien huomaamattomuudesta: sääriluun taka kolmannes PASKANA ollu, mutta suht' hyvin korjaantunut ns. itsestään.

      Kauan kysyin ja anelin että johko joku taho voisi tehdä luustokartoitukes ( KYS syöpäpkl, Terveystalo Kuopio => olin tuolloin yksityisyrittäjä ja oma arvauskeskus...
      Apu tuli omalta tervarilta. Nyt kolottaa vasenta puolta lannerangasta... onko syöpää. Mutta näillä mennään -ainuan terveen jalan (oikea) vihoittelee luupiikillä. HYMYILEN - KOSKA SE ON AINUT LÄÄKKEENI MUN.
      EN JAKSA ENÄÄ MENNÄ VALITTAMAAN KELLEKKÄÄN - NIELEN YLPEYTENI

    • osteoporoosia

      Hei, löysin tämänkin tuoreemman palstan ja kysyn kokemuksia Alendronaatti lääkkeen käytöstä. Minulla todettiin osteoporoosi ja siihen nyt Alendronaatti 70mgX/vk. Lisäksi kalsichew x2.
      Ensimmäisen tabletin jälkeen paino oli seuraavana päivänä 2 kiloa enemmän ja turvotus näkyi. Onko samoja kokemuksia? Mitä muita haittoja olette kokeneet?
      Oletteko saaneet apua jostain muusta lääkkeestä?
      Liikun päivittäin 5-8 km ja olen vuosia kävellyt ja pitänyt huolta kunnosta.

      • Riekko

        Minulla on sama lääkitys ja todella , paino on noussut ja joskus olen turvoksissa , maha , naama ym .
        Koskaan ei ole ollut aikaisemmin närästystä ja nyt se piinaa välillä selkeimmin sinä päivänä kun olen ottanut aamulla tabletin.
        Olen syönyt puoli vuotta, alkuun oli päänsärkyä , jota ei yleensä ole, nivelkipuja ja lihaskipua, oksentamista, varmaan kaikki sivuvaikutukset kävin läpi.


      • karsealääkekokeilu
        Riekko kirjoitti:

        Minulla on sama lääkitys ja todella , paino on noussut ja joskus olen turvoksissa , maha , naama ym .
        Koskaan ei ole ollut aikaisemmin närästystä ja nyt se piinaa välillä selkeimmin sinä päivänä kun olen ottanut aamulla tabletin.
        Olen syönyt puoli vuotta, alkuun oli päänsärkyä , jota ei yleensä ole, nivelkipuja ja lihaskipua, oksentamista, varmaan kaikki sivuvaikutukset kävin läpi.

        Minä sain haavaisen paksusuolen tulehduksen Alendronaatista, Hampaat alkoivat heilumaan ja vääntyä vinoon. Tulehduksen vuoksi lopetettiin lääke ja sairaalassa parantelin 10 päivää letkuissa suolistoa ja puoli vuotta söin suolentulehdukseen kalliita lääkkeitä. Että sellainen osteoporoosilääke se on.


      • Anonyymi
        Riekko kirjoitti:

        Minulla on sama lääkitys ja todella , paino on noussut ja joskus olen turvoksissa , maha , naama ym .
        Koskaan ei ole ollut aikaisemmin närästystä ja nyt se piinaa välillä selkeimmin sinä päivänä kun olen ottanut aamulla tabletin.
        Olen syönyt puoli vuotta, alkuun oli päänsärkyä , jota ei yleensä ole, nivelkipuja ja lihaskipua, oksentamista, varmaan kaikki sivuvaikutukset kävin läpi.

        Olin juuri aikeissa kysyä kokemuksia Alendronaattia käyttäneiltä ja huomasin tämän vanhan ketjun. Olen itse käyttänyt nyt kaksi kuukautta ja sattuu joka paikkaan enemmän kuin ennen. Saattaa siis johtua lääkkeestä, kuten epäilen. Maha myös tuntuu turvonneen, mun paino tosin oli noussut reippaasti tuossa juuri ennen aloitusta, niin siitä en siitä sitten tiedä. Käveleminen on kivuliasta ja käsiä särkee ja selkä on myös kipeä. Onko tämä edes auttanut osteoporoosiin ja käytätte paljon särkylääkkeitä ja jos niin, minkälaisia?


    • forsteo

      Hei, onko kellään kokemusta forsteo lääkityksestä, minulle on ehdotettu lääkkeen käyttöä kun minulta löytyi osteoporoosi/osteopenia ja sain murtuman selkääni. Kipuja on kovasti, pelottaa lääkkeen aloittaminen.

    • Luuupiikkejä

      Minulla todettiin osteoporoosi jo 40 v. Söin kahdenlaista lääkettä ja lopuksi olivat kovat. Lääkinnällinen ansiosta helpotti ja pyrin liikkumaan paljon. Tilanne parani välillä ja kokeita piti ottaa säännöllisesti kunnes yksi lääkäri tokaisi että mene omilla rahoillasi kuvauksiin. En mennyt ja 5 v. Kuluttua nyt en pääse paljoa liikkumaan ja tuska on kova. Luupiikkejä , madaltumaa ja nivelrikkoihin on ja nyt odottelen onko enää mitään tehtävissä. Katkera minä olen ja hyvin väsynyt.

    • hyväluinen
    • Anonyymi

      Osteoporoosi todettiin ekan kerran 2015 kun kaaduin ja ranne murtui pirstaleiksi vaatien levytysleikkauksen. Lääkkeeksi calsichef d forte 2X vrk. Mittaustutkimuksessa lannerangassa osteoporoosi ja lonkissa osteopenia eli esiaste.

      Sitten jostain syystä vähensin kalkkitabletin 1 kertaan pvässä. Jotain 1,5 v sitten alkoi sorminivelissä kivut haitaten elämää. Lääkkeeksi 3 kertaa kortisonipiikit. Auttoi jonkin aikaa. Nyt lääkäri kummasteli 1,5 v vanhaa sormien röntgenkuvaa ja väitti että sormissa olisi värisävystä päätellen osteoporoosi. Nyt otettiin julkisella HUS:ssa uusi osteoporoosimittaus ja lannerangassa osteoporoosi, lääkäri oli sen kirjoittanut mutta lonkista ei mitään mainintaa.

      Julkisella helvetin vaikeaa Vantaalla saada lääkäriä kiinni ja puhelimeni asetuksen takia ei tuntematon nro soinut koskaan hälyttäen joten ei saanut minua kiinni. Työterveyslääkäri määräsi varuille jo alendronaattia tabuna mutta en ole uskaltanut ottaa koska lääkkeen riskinä kivut, leukaluunekroosi, kaljuuuntuminen ja reisiluumurtuma!

      Nyt alaselkä helvetin kipeä, liekö nikama murtunut. Syksyllä kannoin talvirenkaat autoon huonossa asennossa ja lonkat kipetyi. Liekö osteoporoosista. Ikää 55 v ja mies, en tupakoi, kävelylenkkeilen, hoikka, syön monipuolisesti.

      • Anonyymi

        Käy yksityisellä luuntiheysmittaksessa.
        Voi olla että tarvitaan lääkitys, sivuvaikutukset on yleensä syöpäpotilailla joille annetaan suuria annoksia lääkettä. Lääkkeissä on erojakin. Ruokavalio ja liikunta ym. Itse hoito on tärkeää. Luustolitto.fi


    • Anonyymi

      Siis luustoliitto.fi
      Hoitamattomana voi pahentua ja aiheuttaa vakavia murtumia. Lääke on paljon pienempi paha, eikä yleensä edes aiheuttaa juuri mitään sivuvaikutuksia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe