Käytän Perkins 4.236 meridieselissä Mobil Delvac 1330:sta. Olisiko esim. 10W30 parempi. Kone on 30v vanha, mutta ei vuoda öljyä.
Mikä moottoriöljy
13
5814
Vastaukset
- AriT
Venedieseleitä käytetään lämpimään vuodenaikaan ja niiden käyntilämpötila on yleensä varsin korkea ahtaasta sijoituksesta johtuen. Näillä perusteilla itse käytän viskositeettina 15W40, merkkeinä raskaan kaluston käyttöön tarkoitetut Mobilin Delvac 15W40 tai nykyään Essolube XT4. Essolla on myös vähän parempi (?) ja kalliimpi XT5, tuo XT4 on edullinen sekä monen kuorma- ja linjaautofirman käyttämä laadukas mineraaliöljy.
Öljyn laatua ja merkkiä ei yleensä kannata kovin kevein perustein vaihtaa, jos muuten kaikki on kunnossa. Vaihdosta voi seurata ainakin tilapäisesti yllättävän suurtakin öljyn kulutuksen lisääntymistä. Itse en tätä uskonut ja vaihdoin edellisen omistajan käyttämän Esoon XT4:n Mobilin Delvaciin, sitä kun oli jäänyt varastoon. Öljyä piti ekana kesä lisätä VP KAD42:een 5-6 l kun vaihdettuani takaisin XT4:een tänä kesänä selvisin reilulla litralla (n. 150 h ajoa).- Bella 685
Itselläni on nyt käytössä Volvon VDS-2 15W/40 mineraaliöljy. Ensi syksyllä vaihtuu koneeseen Nesteen Turbo LXE 15W40, joka on myös mineraaliöljy.
- viskositeetista
Bella 685 kirjoitti:
Itselläni on nyt käytössä Volvon VDS-2 15W/40 mineraaliöljy. Ensi syksyllä vaihtuu koneeseen Nesteen Turbo LXE 15W40, joka on myös mineraaliöljy.
Tämä on yleinen kysymys - kumpi on parempaa matalakierroksiselle dieselille:
1. yksiasteöljy (delvac 1330) vai moniasteöljy (15W40)
2. mineraaliöljy vai synteettinen
Moottorit ovat vesijäähdytteisiä, ajetaan kesällä, harvoja kylmäkäynnistyksiä ja ajoajat usein useita tunteja. Moottorien tiivistykset eivät iän takia ole aina kaikkein parhaimpia.
Onko tässä alustus eri argumenttien esittämiselle. - poiuytr4ewq
viskositeetista kirjoitti:
Tämä on yleinen kysymys - kumpi on parempaa matalakierroksiselle dieselille:
1. yksiasteöljy (delvac 1330) vai moniasteöljy (15W40)
2. mineraaliöljy vai synteettinen
Moottorit ovat vesijäähdytteisiä, ajetaan kesällä, harvoja kylmäkäynnistyksiä ja ajoajat usein useita tunteja. Moottorien tiivistykset eivät iän takia ole aina kaikkein parhaimpia.
Onko tässä alustus eri argumenttien esittämiselle.Tärkein voideltava on tietenkin ahdin, joten ahdettuun koneeseen hieman paremmat öljyt. Joku vanha, matalakierroksinen ja ahtamaton kone ei vaadi juuri mitään öljyltä.
Itse käytän parissa matalakierroksisessa ahdetussa koneessani Nesteen 15W40 Turbo LXE:tä, eikä ongelmia ole ollut. Tunteja tulee 400-500 kesässä ja öljynvaihto syksyisin. - Kale
poiuytr4ewq kirjoitti:
Tärkein voideltava on tietenkin ahdin, joten ahdettuun koneeseen hieman paremmat öljyt. Joku vanha, matalakierroksinen ja ahtamaton kone ei vaadi juuri mitään öljyltä.
Itse käytän parissa matalakierroksisessa ahdetussa koneessani Nesteen 15W40 Turbo LXE:tä, eikä ongelmia ole ollut. Tunteja tulee 400-500 kesässä ja öljynvaihto syksyisin.Samoilla öljyillä koko kesän eli 400-500 tuntia,
on melko paljon.
Esim.Sisu dieselin suositusväli on 150 tuntia ja huippuöljyillä 220 tuntia.
- RRR
ei liene valittamista Delvac 10-30:ssä. Itse ostin keväällä veneen, jossa 4.236 ja ajettu Delvacilla ainakin viime vuodet. Merkkiä ja laatua ei kannata vaihtaa jos ei syytä ole.
Vanhojen autojen kanssa pelanneena on kokemusta, että uudet "huippuöljyt" ei pysy vanhassa koneessa vaan saattaa lorahtaa ulos...- minäkin olen
viime kaudet 33-vuotiasta 4.236:tta ajanut, eikä ole syytä vaihtaa. Kauden aikana ei tarvitse lisätä kertaakaan ja paineet ovat 3 kiloa (kylmänä) ja 2,4 kuumana tyhjäkäynnillä.
- 4236
Itse käytän yksiaste delvacia (1330) ja paineet on 3.3 kylmänä ja 3 moottorin ollessa lämmin.
Mutta onko eroa Delvac 1330 ja Delvac 10-30 käytössä.
- SAE40
on parempi vaihtoehto, itse käytän sitä.
- Tottakai
Synteettisiä ei kannata käyttää. Kannattaa käyttää jotain SHPD luokan mineraaliöljyä.Itse käytän Teboilin Super HPD 15-40 öljyä ei mene liruksi kuumissakaan olosuhteissa, joissa venedieselit yleensä ovat. kannattaa lukea öljystä ESIM:Teboilin sivuilta.
- Anonyymi
Mikähän öljy veneen laatikkoon pitäisi laittaa? Koneena Perkins ja delvac moottorissa.
- Anonyymi
Mikä laatikko? Itsellä Borg-Warner ja ajanut Mobil ATF320:lla - vaihtaen noin joka toinen tai kolmas vuosi. Kerran oli jotakin toista - en muista mitä - ja kytkin otti paljon äkäisemmmin kiinni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä laatikko? Itsellä Borg-Warner ja ajanut Mobil ATF320:lla - vaihtaen noin joka toinen tai kolmas vuosi. Kerran oli jotakin toista - en muista mitä - ja kytkin otti paljon äkäisemmmin kiinni.
En kyllä tiedä. Tuollaisen projektin ostin ja koneen vasta sain käyntiin ja huollettua. Uskon että tuo mainitsemasi sopii. Joku kylän ukko höpötteli et samaa kuin koneeseen eli delvac... Vähän jäin epäilemään kun oma öljytila ja ihan eri käyttötarkoitus kuin moottorilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938078
- 403862
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021906- 241340
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321163Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,311089Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia11885Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53847Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31822Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v27772