Kunnioita vanhempiasi

Neiti Karmanen

Millä lailla vanhempia kunnioitetaan? Niin että ne kuolevat yksin ja avuttomina? Viemällä ne saattokotiin, kun ovat seniilejä? Soittamalla kerran kuussa? Minkälaista karmaa seuraa siitä että ei kunnioita ja huolehdi vanhemmistaan itse, vaan sysää sen valtion tehtäväksi?

3

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      "Millä lailla vanhempia kunnioitetaan?"

      Pitämällä heistä huolta kuten he pitivät sinusta aikoinaan huolta.

      "Niin että ne kuolevat yksin ja avuttomina? Viemällä ne saattokotiin, kun ovat seniilejä?"

      Vanhempien (ja vanhusten yleensäkin) laiminlyönti alkoi toden teolla vasta kristinuskon vallan murtuessa länsimaissa. Ennenmuinoin vanhukset hoidettiin kotona. Vaikka vanhempien kohtelu saattoi olla mitä tahansa (tietänette sen sadun vaarin puulusikasta), he kuitenkin saivat lähteä tästä maailmasta läheisimpiensä luona.

      "Soittamalla kerran kuussa? Minkälaista karmaa seuraa siitä että ei kunnioita ja huolehdi vanhemmistaan itse, vaan sysää sen valtion tehtäväksi?"

      Pidän tuota yhtenä seitsemästä kuolemansynnistä eli piittaamattomuutena. Siitä kertyy melkoinen karma.

      • Neiti Karmanen

        Kiinnostuin 7 kuolemansynnistä. En ole koskaan kuullut. Voisitko kertoa ne minulle?


      • ...
        Neiti Karmanen kirjoitti:

        Kiinnostuin 7 kuolemansynnistä. En ole koskaan kuullut. Voisitko kertoa ne minulle?

        on alunperin keskiajan katolisuudessa käytetty tematiikka, joka merkitsee kaikkein raskaimpia syntejä, joista voi vapautua vain ripittäytymisen ja synninpäästön kautta. Niitä on yksi jokaiselle säädylle ja kolme kaikille. Ne ovat:

        1) Ylpeys

        Aateliston kuolemansynti. Ylpeys merkitsee takertumista egoon ja tarraamista itsekkyyteen, omaan kuolevaiseen hahmoonsa, kuolevaiseen egoonsa ja "vanhaan Aatamiin" ja sokaistumista siihen. Ylpeys käy lankeemuksen edellä.

        2) Piittaamattomuus

        Papiston kuolemansynti. Piittaamattomuus merkitsee henkistä ja hengellistä laiskuutta, vääryyden sallimista silloin kun sen voisi estää tai sille voisi tehdä jotain. Piittaamattomuus merkitsee myös saamattomuutta hengellisissä asioissa ja niiden sivuuttamista materiaalisen nautinnon vuoksi.

        3) Ahneus

        Porvariston kuolemansynti. Ahneus on ylpeyden kääntöpuoli, jossa sama itsekkyys kääntyy ulospäin (ylpeydessä se kääntyy sisäänpäin). Ahneus merkitsee materiaalisen ja hedonistisen hyvän haalimista muista piittamatta itselle. Ahneella on paskainen loppu.

        4) Kohtuuttomuus

        Talonpoikien kuolemansynti. Kohtuuttomuus merkitsee kyvyttömyyttä tai haluttomuutta panna rajoja itselleen, itsekurin tahallista laiminlyöntiä ja antautumista eläimellisten halujen ja himojen valtaan. Kohtuuttomuus voi merkitä niin mässäilyä, alkoholi- tai huumeväärinkäyttöä kuin poliittista kiihkoiluakin.

        5) Kateus

        Kateus on yksi kolmesta kaikille yhteisistä. Kateus merkitsee ylpeyden ja ahneuden välillä olevaa himoa siitä, mitä muilla on ja muille on annettu - usein destruktiivisin seurauksin. Kateus tunnetusti vie kalatkin vedestä.

        6) Irstaus

        Irstaus merkitsee ylpeyden, ahneuden ja kohtuuttomuuden yhdistymistä lihallisessa himossa ja hedonismissa. Se on, paitsi seksihurjastelua, myös piittaamattomuutta lähimmäisistä ja antautumista eläimen seksuaalisille himoille

        7) Viha

        Viha merkitsee rakkauden täydellistä hylkäämistä ja täydellistä antautumista eläimen tasolle ja sekä rakkauden kaksoiskäskyn että kultaisen säännön totaalista sivuuttamista. Kaikista kuolemansynneistä viha on kaikkein destruktiivisin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1860
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1489
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      979
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      102
      846
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      45
      689
    Aihe