Millä lailla vanhempia kunnioitetaan? Niin että ne kuolevat yksin ja avuttomina? Viemällä ne saattokotiin, kun ovat seniilejä? Soittamalla kerran kuussa? Minkälaista karmaa seuraa siitä että ei kunnioita ja huolehdi vanhemmistaan itse, vaan sysää sen valtion tehtäväksi?
Kunnioita vanhempiasi
3
251
Vastaukset
- ...
"Millä lailla vanhempia kunnioitetaan?"
Pitämällä heistä huolta kuten he pitivät sinusta aikoinaan huolta.
"Niin että ne kuolevat yksin ja avuttomina? Viemällä ne saattokotiin, kun ovat seniilejä?"
Vanhempien (ja vanhusten yleensäkin) laiminlyönti alkoi toden teolla vasta kristinuskon vallan murtuessa länsimaissa. Ennenmuinoin vanhukset hoidettiin kotona. Vaikka vanhempien kohtelu saattoi olla mitä tahansa (tietänette sen sadun vaarin puulusikasta), he kuitenkin saivat lähteä tästä maailmasta läheisimpiensä luona.
"Soittamalla kerran kuussa? Minkälaista karmaa seuraa siitä että ei kunnioita ja huolehdi vanhemmistaan itse, vaan sysää sen valtion tehtäväksi?"
Pidän tuota yhtenä seitsemästä kuolemansynnistä eli piittaamattomuutena. Siitä kertyy melkoinen karma.- Neiti Karmanen
Kiinnostuin 7 kuolemansynnistä. En ole koskaan kuullut. Voisitko kertoa ne minulle?
- ...
Neiti Karmanen kirjoitti:
Kiinnostuin 7 kuolemansynnistä. En ole koskaan kuullut. Voisitko kertoa ne minulle?
on alunperin keskiajan katolisuudessa käytetty tematiikka, joka merkitsee kaikkein raskaimpia syntejä, joista voi vapautua vain ripittäytymisen ja synninpäästön kautta. Niitä on yksi jokaiselle säädylle ja kolme kaikille. Ne ovat:
1) Ylpeys
Aateliston kuolemansynti. Ylpeys merkitsee takertumista egoon ja tarraamista itsekkyyteen, omaan kuolevaiseen hahmoonsa, kuolevaiseen egoonsa ja "vanhaan Aatamiin" ja sokaistumista siihen. Ylpeys käy lankeemuksen edellä.
2) Piittaamattomuus
Papiston kuolemansynti. Piittaamattomuus merkitsee henkistä ja hengellistä laiskuutta, vääryyden sallimista silloin kun sen voisi estää tai sille voisi tehdä jotain. Piittaamattomuus merkitsee myös saamattomuutta hengellisissä asioissa ja niiden sivuuttamista materiaalisen nautinnon vuoksi.
3) Ahneus
Porvariston kuolemansynti. Ahneus on ylpeyden kääntöpuoli, jossa sama itsekkyys kääntyy ulospäin (ylpeydessä se kääntyy sisäänpäin). Ahneus merkitsee materiaalisen ja hedonistisen hyvän haalimista muista piittamatta itselle. Ahneella on paskainen loppu.
4) Kohtuuttomuus
Talonpoikien kuolemansynti. Kohtuuttomuus merkitsee kyvyttömyyttä tai haluttomuutta panna rajoja itselleen, itsekurin tahallista laiminlyöntiä ja antautumista eläimellisten halujen ja himojen valtaan. Kohtuuttomuus voi merkitä niin mässäilyä, alkoholi- tai huumeväärinkäyttöä kuin poliittista kiihkoiluakin.
5) Kateus
Kateus on yksi kolmesta kaikille yhteisistä. Kateus merkitsee ylpeyden ja ahneuden välillä olevaa himoa siitä, mitä muilla on ja muille on annettu - usein destruktiivisin seurauksin. Kateus tunnetusti vie kalatkin vedestä.
6) Irstaus
Irstaus merkitsee ylpeyden, ahneuden ja kohtuuttomuuden yhdistymistä lihallisessa himossa ja hedonismissa. Se on, paitsi seksihurjastelua, myös piittaamattomuutta lähimmäisistä ja antautumista eläimen seksuaalisille himoille
7) Viha
Viha merkitsee rakkauden täydellistä hylkäämistä ja täydellistä antautumista eläimen tasolle ja sekä rakkauden kaksoiskäskyn että kultaisen säännön totaalista sivuuttamista. Kaikista kuolemansynneistä viha on kaikkein destruktiivisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076992Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652089- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71176RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992