Säästääkö näin bensaa????

-ei voi olla.

Mun koulukaveri, jonka kyydillä menen kouluun päivittäin ajaa aina alle rajoitusten, koska väittää, että näin säästää bensaa.

Hänellä on suht uusi auto, jossa etupaneelissa näkyy myös polttoaineenkulutus. Sitä hän ei tosin tarkkaile, vaan bensamittaria. Hän väittää, että jos moottoritiellä ajaa 100 120 sijasta, siinä säästää, tai jos 100 alueella ajaa 80-90/h, sekin säästää. Miten voisin kertoa hänelle järkevin perustein, että näin ei ole.

Olemme molemmat naispuolisia ihmisiä, ja kummallakaan autotuntemus ei ole suuri, mutta kyllähän nyt maalaisjärkikin sanoo, että tuo ei voi mitenkään olla mahdollista. Ärsyttää suuresti, kun ollaan tien tukkeena, joka aiheuttaa vaaratilanteita ohituksissa ym.

Kiitos.

33

6528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saver

      Käsittääkseni autojen välitykset on valittu niin, että taloudellisin nopeus on 80 - 90 km/h.
      Nopeus kun menee yli satasen alkaa menovettä palaa.

      • mutta

        Pakko vielä selventää..
        jos ajaa 100km/h 120km/h sijasta, onko se ERO bensankulutuksessa suuri?

        Tai vastaavasti jos pitäis 100km/h ajella, ja ajaa 10-20km/h alinopeutta, onko siinä merkittävä ero bensankulutukseen, tai eroa ylipäätään ollenkaan?


      • prius
        mutta kirjoitti:

        Pakko vielä selventää..
        jos ajaa 100km/h 120km/h sijasta, onko se ERO bensankulutuksessa suuri?

        Tai vastaavasti jos pitäis 100km/h ajella, ja ajaa 10-20km/h alinopeutta, onko siinä merkittävä ero bensankulutukseen, tai eroa ylipäätään ollenkaan?

        http://www.shell.com/home/Framework?siteId=fi-fi&FC2=/fi-fi/html/iwgen/zzz_lhn.html&FC3=/fi-fi/tailored/shell_for_motorists/fuels/fuel_economy_pkg/fueleconomy_fuel_stretch_tips_ga_2203.html

        "Vältä suuria nopeuksia - Vauhdin noustessa ilmanvastus suurenee ja auto kuluttaa entistä enemmän polttonestettä. Jo 8 km/h rajoitusta nopeammin ajaminen voi huonontaa polttonestetaloutta jopa 23 prosenttia"


      • oikeaa tietoa löytyy helposti

        Lue vaikka TM:n testejä, pienin kulutus yleesä jossain viiden-kuudenkympin tienoilla - isollakin autoilla, vastoin täällä yleensä julistettavaa legendaa. Pienemmillä nopeuksilla kulutus nousee, kun on pakko jo etsiä pienempää vaihdetta, suuremmilla taas ilmanvastus kasvaa rajusti (nopeuden toiseen potenssiin verrattuna -> vastus kasvaa esim. 100->120 km/h välillä paljon enemmän kuin 60->80).

        Nopeuden lasku 120->100 km/h säästää (tyypillisesti) reilun litran per 100 km, mutta matkaan kuluva aika pitenee kuitenkin vain 10 min sataa kilometriä kohti. Tuntipalkaksi "köröttelystä" tulee siis noin 8 euroa puhtaana käteen (säätö jaettuna ylimääräisellä ajankäytöllä).

        Vauhdin tiputtaminen lisää, 100 -> 80 km/h, säästää noin litran, mutta kasvattaa matkaan kuluvaa aikaa varttitunnilla, joten tuntipalkaksi tulee vajaat 5 euroa.

        Hidastaminen kuuteen kymppiin säästää ehkä puoli litraa - tässä alkaa muuten jo olla paljon hajontaa autojen välillä, joillain säätö on jo aivan olematon, desi tai pari, toisilla edelleen litra - mutta aikaa tarvitaan 100 km matkaan peräti 25 min enemmän verrattuna 80 km/h vauhtiin, joten köröttelyllä ei enää tienaa kuin puolitoista euroa per tunti. Taitaa olla jo ns. negatiivista säästöä, jos täytyy vaikkapa pitää yksikin ylimääräinen kahvitauko pidemmän matka-ajan vuoksi.

        Kun otetaan huomioon sekä matkaan kuluvan ajan huima kasvu alle 80 km/h nopeuksilla että kulutuksen roima kasvu yli 100 km/h nopeuksilla, alkaa sopiva marssivauhti pikkuhiljaa löytyä.


      • nyt pointin
        oikeaa tietoa löytyy helposti kirjoitti:

        Lue vaikka TM:n testejä, pienin kulutus yleesä jossain viiden-kuudenkympin tienoilla - isollakin autoilla, vastoin täällä yleensä julistettavaa legendaa. Pienemmillä nopeuksilla kulutus nousee, kun on pakko jo etsiä pienempää vaihdetta, suuremmilla taas ilmanvastus kasvaa rajusti (nopeuden toiseen potenssiin verrattuna -> vastus kasvaa esim. 100->120 km/h välillä paljon enemmän kuin 60->80).

        Nopeuden lasku 120->100 km/h säästää (tyypillisesti) reilun litran per 100 km, mutta matkaan kuluva aika pitenee kuitenkin vain 10 min sataa kilometriä kohti. Tuntipalkaksi "köröttelystä" tulee siis noin 8 euroa puhtaana käteen (säätö jaettuna ylimääräisellä ajankäytöllä).

        Vauhdin tiputtaminen lisää, 100 -> 80 km/h, säästää noin litran, mutta kasvattaa matkaan kuluvaa aikaa varttitunnilla, joten tuntipalkaksi tulee vajaat 5 euroa.

        Hidastaminen kuuteen kymppiin säästää ehkä puoli litraa - tässä alkaa muuten jo olla paljon hajontaa autojen välillä, joillain säätö on jo aivan olematon, desi tai pari, toisilla edelleen litra - mutta aikaa tarvitaan 100 km matkaan peräti 25 min enemmän verrattuna 80 km/h vauhtiin, joten köröttelyllä ei enää tienaa kuin puolitoista euroa per tunti. Taitaa olla jo ns. negatiivista säästöä, jos täytyy vaikkapa pitää yksikin ylimääräinen kahvitauko pidemmän matka-ajan vuoksi.

        Kun otetaan huomioon sekä matkaan kuluvan ajan huima kasvu alle 80 km/h nopeuksilla että kulutuksen roima kasvu yli 100 km/h nopeuksilla, alkaa sopiva marssivauhti pikkuhiljaa löytyä.

        Meidän koulumatka kestää n. 25min jos ajaa rajoitusten mukaisesti. Ja n. 35 minuuttia, kun ajamme alinopeutta. Matkan pituus on n. 35km, jos muistan oikein. Että onko se säästö nyt siis 3dl vai 4dl... :)


      • The Rat
        oikeaa tietoa löytyy helposti kirjoitti:

        Lue vaikka TM:n testejä, pienin kulutus yleesä jossain viiden-kuudenkympin tienoilla - isollakin autoilla, vastoin täällä yleensä julistettavaa legendaa. Pienemmillä nopeuksilla kulutus nousee, kun on pakko jo etsiä pienempää vaihdetta, suuremmilla taas ilmanvastus kasvaa rajusti (nopeuden toiseen potenssiin verrattuna -> vastus kasvaa esim. 100->120 km/h välillä paljon enemmän kuin 60->80).

        Nopeuden lasku 120->100 km/h säästää (tyypillisesti) reilun litran per 100 km, mutta matkaan kuluva aika pitenee kuitenkin vain 10 min sataa kilometriä kohti. Tuntipalkaksi "köröttelystä" tulee siis noin 8 euroa puhtaana käteen (säätö jaettuna ylimääräisellä ajankäytöllä).

        Vauhdin tiputtaminen lisää, 100 -> 80 km/h, säästää noin litran, mutta kasvattaa matkaan kuluvaa aikaa varttitunnilla, joten tuntipalkaksi tulee vajaat 5 euroa.

        Hidastaminen kuuteen kymppiin säästää ehkä puoli litraa - tässä alkaa muuten jo olla paljon hajontaa autojen välillä, joillain säätö on jo aivan olematon, desi tai pari, toisilla edelleen litra - mutta aikaa tarvitaan 100 km matkaan peräti 25 min enemmän verrattuna 80 km/h vauhtiin, joten köröttelyllä ei enää tienaa kuin puolitoista euroa per tunti. Taitaa olla jo ns. negatiivista säästöä, jos täytyy vaikkapa pitää yksikin ylimääräinen kahvitauko pidemmän matka-ajan vuoksi.

        Kun otetaan huomioon sekä matkaan kuluvan ajan huima kasvu alle 80 km/h nopeuksilla että kulutuksen roima kasvu yli 100 km/h nopeuksilla, alkaa sopiva marssivauhti pikkuhiljaa löytyä.

        Toisaalta isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla ei pitäisi kovin paljoa kaasutella. Jollain dieselillä voisi vielä ajatella vetävänsä vitosella/kutosella kuuttakymppiä, mutta kaasun painaminen aiheuttaa kyllä paitsi hallaa koneelle myös polttoainekulujen räikeän nousun.

        Järkevä nopeus lienee todellakin tuolla 80-90 km/h luokassa jossa kulutus ei vielä paljoa kasva, mutta vääntöä riittää myös ylämäkiin ja kone käy tasaisemmin.


      • .....
        nyt pointin kirjoitti:

        Meidän koulumatka kestää n. 25min jos ajaa rajoitusten mukaisesti. Ja n. 35 minuuttia, kun ajamme alinopeutta. Matkan pituus on n. 35km, jos muistan oikein. Että onko se säästö nyt siis 3dl vai 4dl... :)

        4 desiä x meno-tulo on 8dlx200 koulupäivää

        160 litraax 1,3 =228 eukkiä jos laskin nopeasi päässä oikein.

        (Itsellä väli 100-120 erotukseksi tulee 1,8 litraa satkulle tosin.)


      • kun..
        ..... kirjoitti:

        4 desiä x meno-tulo on 8dlx200 koulupäivää

        160 litraax 1,3 =228 eukkiä jos laskin nopeasi päässä oikein.

        (Itsellä väli 100-120 erotukseksi tulee 1,8 litraa satkulle tosin.)

        Koulua on 2 päivää viikossa ja nyt olemme ajaneet 4 viikon ajan, ja vielä on n. 2kk koulua jäljellä.


      • ....
        kun.. kirjoitti:

        Koulua on 2 päivää viikossa ja nyt olemme ajaneet 4 viikon ajan, ja vielä on n. 2kk koulua jäljellä.

        Jos se opetettiin jo, niin saat säästön selville.


      • paikkansa!
        nyt pointin kirjoitti:

        Meidän koulumatka kestää n. 25min jos ajaa rajoitusten mukaisesti. Ja n. 35 minuuttia, kun ajamme alinopeutta. Matkan pituus on n. 35km, jos muistan oikein. Että onko se säästö nyt siis 3dl vai 4dl... :)

        Jos väität, että kaverisi ajaa noin 10-20 kilometriä alinopeutta, niin sillä ei tule taatusti 10 minuutin eroa 35 kilometrin matkalla.


      • Anonyymi
        mutta kirjoitti:

        Pakko vielä selventää..
        jos ajaa 100km/h 120km/h sijasta, onko se ERO bensankulutuksessa suuri?

        Tai vastaavasti jos pitäis 100km/h ajella, ja ajaa 10-20km/h alinopeutta, onko siinä merkittävä ero bensankulutukseen, tai eroa ylipäätään ollenkaan?

        Kantikkaissa autoissa kohtuullisella maavaralla nopeuden vaikutus 90-120 kmh on 30%, eli 7L/100km = 10/100. Uudemmissa kuten esimerkiksi 90-luvulla valmistetuissa autoissa ero puolittuu esimerkkiin nähden.

        Mitä nopeuksiin tulee, niin tarkista mm kännykkäsovelluksesta todellinen nopeutesi suhteessa mittarinäyttöön ja sovita ajonopeus mahdollisuuksien mukaan muuhun liikenteeseen, jollei jokin muu seikka ole esteenä kuten 80-lätkä veroteknisistä syistä tai heikentynyt havainnointikyky tms?


    • koulukaverisi

      on aivan oikeassa.

      • kouluja käynyt

        kun nopeuden 2 kertaistaminen nostaa ilman vastuksen 4 kertaiseksi joten kulutus nouseen ....
        tämä rajoittaa kaikkien ilmakehässä liikkuvien maksiminopeuttakin....


      • - MOK -
        kouluja käynyt kirjoitti:

        kun nopeuden 2 kertaistaminen nostaa ilman vastuksen 4 kertaiseksi joten kulutus nouseen ....
        tämä rajoittaa kaikkien ilmakehässä liikkuvien maksiminopeuttakin....

        ... tuon ilmanvastuksen kanssa.

        Asiaan mielestäni liittyy muitakin asioita. Nimittäin ainakin meidän dieselin ajotietokoneen mukaan polttoaineen kulutus ei (tasaisella tiellä, tyynellä säällä) ainakaan paljon nouse (ehkä mieluummin alenee) kun nopeus nostetaan yhdeksästä kympistä sinne reiluun sataseen. Johtuu vaihteiston välityksistä ja moottorin ominaisuuksista, eli moottori vetää vitosella paremmin tuolla hiukan suuremmalla kierrosluvulla. Nelosvaihteella moottori kiertää jo sen verran kovempaa, että kulutus on noissa nopeuksissa suurempi kuin vitosella.


      • d-insinööri
        kouluja käynyt kirjoitti:

        kun nopeuden 2 kertaistaminen nostaa ilman vastuksen 4 kertaiseksi joten kulutus nouseen ....
        tämä rajoittaa kaikkien ilmakehässä liikkuvien maksiminopeuttakin....

        Ilman vastus tosiaankin nelinkertaistuu, kun nopeus kaksinkertaistuu, jos oletetaan että ilmanvastuskerroin pysyy vakiona.

        Se ei kuitenkaan pysy vakiona, vaan kun nopeus kasvaa, jossain vaiheessa virtaus alkaa irtaantua rajummin, ja siten ilmanvastuskerroinkin kasvaa. On myös olemassa ilmiöitä, joissa ilmanvastuskerroin voi pienetä nopeuden kasvaessa.


    • taloudellisuusajaja

      Kyllä siinä säästää selvästi. Bensaa palaa sitä enemmän mitä syvemmälle kaasupolkimen joutuu painamaan.

      Se on tietenkin itsestään selvää, että kiihdyttäessä on lisättävä kaasua. Mutta nyt puhun vakionopeudella ajosta. Kyllä se poljin painuu sitä syvemmälle mitä suurempaa vauhtia pitää yllä.

      Sitten kun vauhti menee liian hitaaksi, eikä vitonen enää jaksa vetää pintakaasulla ja pitää vedättää tai vaihtaa pienempää vaihdetta, kulutus kääntyy kasvuun.

      Tasamaalla taloudellisin nopeus voi olla aika alhainen, ehkä 60km/h. Mutta sitten kun maastossa alkaa olla mäkiä, vauhtia on oltava enemmän jotta mäen laelle päästään taloudellisesti. Järkevä ajotyyli onkin antaa vauhdin kiihtyä alamäessä (ei liiaksi moottorijarrua) ja hyytyä ylämäessä (ei runtata kaasua pohjaan). Tällä tavalla keskimääräinen kaasutus on pienintä. Vaihtelevassa maastossa taloudellinen nopeus voi olla jotain 70-90km/h.

      Käytännössä on turha jurnuttaa 60km/h ellei se ole suurin sallittu, sillä 80km/h-60km/h säästö on minimaalista verrattuna 100km/h-80km/h säästöön, 120km/h-100km/h säästöstä puhumattakaan.

    • Moottoritiellä kannattaa ehdottomasti ajaa mieluummin 100 km/h kuin 120 km/h. Säästö on todella suuri. 100 km:n alueella kannattaa ajaa mieluumin alle kuin yli 100:sta. Niinhän lakikin vaatii ja bensaa kuluu merkittävästi vähemmän.

      Koulukaverisi on siis täysin oikeassa. Eikä Suomessa sitäpaitsi ole käsitettä "alinopeus". On vain suurin sallittu nopeus, jota ei saa ylittää yhtään.

      • kun...

        Se 100km/h rajotteinen tie on 2 kaistanen tie, jossa tulee todella pahoja ohitustilanteita.
        Ja kyllä suomen lakiin kuuluu sana alinopeus! Juuri hetki sitten oli jossain sanomalehdessä juttua kun jotain pappaa oli sakotettu siitä, kun oli mennyt liian hiljaa n. 60km/h, ja oli ollut tien tukkeena. Eihän motarilla saa esim vetää toista autoa perässä, koska siihen omat nopeusrajoitukset, ja niin alhasilla nopeuksilla ei saa kulkea siis motareilla, koska tulee vaaratilanteita. Piste.


      • kun... kirjoitti:

        Se 100km/h rajotteinen tie on 2 kaistanen tie, jossa tulee todella pahoja ohitustilanteita.
        Ja kyllä suomen lakiin kuuluu sana alinopeus! Juuri hetki sitten oli jossain sanomalehdessä juttua kun jotain pappaa oli sakotettu siitä, kun oli mennyt liian hiljaa n. 60km/h, ja oli ollut tien tukkeena. Eihän motarilla saa esim vetää toista autoa perässä, koska siihen omat nopeusrajoitukset, ja niin alhasilla nopeuksilla ei saa kulkea siis motareilla, koska tulee vaaratilanteita. Piste.

        ... ulos alkuperäisestä aiheesta. Sehän oli ajonopeuden vaikutus bensan kulutukseen. Siispä sanon vain, että kertaapa nyt vielä ne lakipykälät. Siis pelin henkihän on, että hän, joka ajelee huomattavasti alle suurimman sallitun nopeuden, on velvollinen antamaan tietä sopivan tilanteen tullen. Mutta ajaa saa hitaastikin. Ja sakko rapsahtaa, jos ei nuodata tuota tienantamisvelvoitetta.

        Toistan siis vielä: 100:sen alueella kannattaa ajaa mieluummin alle kuin yli rajoituksen. Siis esimerkiksi 90 km/h. Bensaa säästyy rutkasti ja nopeuskin on täysin laillinen. Eikä tarvitse antaa tietä.


      • Hemmo
        Oro kirjoitti:

        ... ulos alkuperäisestä aiheesta. Sehän oli ajonopeuden vaikutus bensan kulutukseen. Siispä sanon vain, että kertaapa nyt vielä ne lakipykälät. Siis pelin henkihän on, että hän, joka ajelee huomattavasti alle suurimman sallitun nopeuden, on velvollinen antamaan tietä sopivan tilanteen tullen. Mutta ajaa saa hitaastikin. Ja sakko rapsahtaa, jos ei nuodata tuota tienantamisvelvoitetta.

        Toistan siis vielä: 100:sen alueella kannattaa ajaa mieluummin alle kuin yli rajoituksen. Siis esimerkiksi 90 km/h. Bensaa säästyy rutkasti ja nopeuskin on täysin laillinen. Eikä tarvitse antaa tietä.

        mutta hyvä olisi antaa tietä silti, alinopeutta ajavien taakse kehittyy jonoja joista syntyy vaarallisia ohituksia. eli olisi kaikkien etu, jos väistäisi linja-auto pysäkille ja päästäisi pitkän jonon ohitse.

        laki tuntee ilmaisun "liikenteen haittaaminen", eli siitä papparaistakin oli varmaan sakotettu, kun ajoi selvää alinopeutta eikä oletettavasti antanut tietä muille.

        polttoainesäästö syntyy siitä, kun ilmanvastus on paljon pienempi alhaisissa nopeuksissa. suurilla nopeuksilla ilmanvastus kuluttaa suurimman osan polttoaineesta. mutta "säästämisen" järkevyyttä kannattaa myös miettiä; en lähtisi säästönopeuksia ajamaan suurimpaan ruuhka-aikaan, vähän liikenteisenä aikana voi ajella hitaammin sillä muiden on helppo ohittaa silloin (tulee ottaa huomioon, että kaikki eivät halua ajella säästönopeuksia, vaan haluavat ajaa rajoituksen sallimaa).


      • tientukot herätys
        Hemmo kirjoitti:

        mutta hyvä olisi antaa tietä silti, alinopeutta ajavien taakse kehittyy jonoja joista syntyy vaarallisia ohituksia. eli olisi kaikkien etu, jos väistäisi linja-auto pysäkille ja päästäisi pitkän jonon ohitse.

        laki tuntee ilmaisun "liikenteen haittaaminen", eli siitä papparaistakin oli varmaan sakotettu, kun ajoi selvää alinopeutta eikä oletettavasti antanut tietä muille.

        polttoainesäästö syntyy siitä, kun ilmanvastus on paljon pienempi alhaisissa nopeuksissa. suurilla nopeuksilla ilmanvastus kuluttaa suurimman osan polttoaineesta. mutta "säästämisen" järkevyyttä kannattaa myös miettiä; en lähtisi säästönopeuksia ajamaan suurimpaan ruuhka-aikaan, vähän liikenteisenä aikana voi ajella hitaammin sillä muiden on helppo ohittaa silloin (tulee ottaa huomioon, että kaikki eivät halua ajella säästönopeuksia, vaan haluavat ajaa rajoituksen sallimaa).

        Kuutta kymppiä köröttelevät voisivat tulla siivoamaan kämppääni, koska

        1) heille on ilmeisesti ihan sama, miten vapaa-aikansa käyttävät
        2) minä käytän vapaa-aikani mieluummin vaikkapa TV:n töllöttämiseen huurteinen kädessäni

        Nopeuden pudottaminen 80->60 km/h pidentää ajoaikaa kolmanneksella, minkä seurauksena pitkillä matkoilla tarvitaan enemmän taukoja (lounas/kahvi), mikä pidentää aikaa edelleen. Ei tosiaankaan jonkun euro per 100 km säästön arvoista - enemmänhän siinä rahaa menee, jos joutuu pitämään useamman kahvitauon á 2,50 kupillinen × nuppien määrä...

        Taloudellinen ajo ei edellytä tien tukkeena oloa!


      • etu?
        Hemmo kirjoitti:

        mutta hyvä olisi antaa tietä silti, alinopeutta ajavien taakse kehittyy jonoja joista syntyy vaarallisia ohituksia. eli olisi kaikkien etu, jos väistäisi linja-auto pysäkille ja päästäisi pitkän jonon ohitse.

        laki tuntee ilmaisun "liikenteen haittaaminen", eli siitä papparaistakin oli varmaan sakotettu, kun ajoi selvää alinopeutta eikä oletettavasti antanut tietä muille.

        polttoainesäästö syntyy siitä, kun ilmanvastus on paljon pienempi alhaisissa nopeuksissa. suurilla nopeuksilla ilmanvastus kuluttaa suurimman osan polttoaineesta. mutta "säästämisen" järkevyyttä kannattaa myös miettiä; en lähtisi säästönopeuksia ajamaan suurimpaan ruuhka-aikaan, vähän liikenteisenä aikana voi ajella hitaammin sillä muiden on helppo ohittaa silloin (tulee ottaa huomioon, että kaikki eivät halua ajella säästönopeuksia, vaan haluavat ajaa rajoituksen sallimaa).

        "mutta hyvä olisi antaa tietä silti, alinopeutta ajavien taakse kehittyy jonoja joista syntyy vaarallisia ohituksia. eli olisi kaikkien etu, jos väistäisi linja-auto pysäkille ja päästäisi pitkän jonon ohitse"

        Ei ole sen hidastelijan etu väistää pysäkille. Matka kestää entistä pidempään, ja sen lisäksi joutokäynti ja uusi kiihdytys syö hidastelun tuomaa hyötyä. Valkoista viivaa myöten voin ajaa mutta kaasua en nosta.


      • Hemmo
        etu? kirjoitti:

        "mutta hyvä olisi antaa tietä silti, alinopeutta ajavien taakse kehittyy jonoja joista syntyy vaarallisia ohituksia. eli olisi kaikkien etu, jos väistäisi linja-auto pysäkille ja päästäisi pitkän jonon ohitse"

        Ei ole sen hidastelijan etu väistää pysäkille. Matka kestää entistä pidempään, ja sen lisäksi joutokäynti ja uusi kiihdytys syö hidastelun tuomaa hyötyä. Valkoista viivaa myöten voin ajaa mutta kaasua en nosta.

        jos hidastelee, niin silloin ei pitäisi olla mihinkään kiire. tosiasia on, että vaarallisia ohituksia syntyy sillä kaikki eivät halua "hidastella".

        ajatteleppa vähän paljonko muilla palaa polttoainetta ohitellessaan sinua ja ns. haitariliikkeen syntyessä jonossa? jos yrität ajaa ekologisesti, jonon perässävetäminen tuhoaa kyllä suunnitelmasi, sillä muilla palaa polttoainetta helposti sen sinun säästösi verran ja yli.

        ja jos tosiaan taloutesi on kiinni bensalitran säästämisestä, kannattaa sinun ehkä harkita joukkoliikennettä, moottoripyörää tai mopoa. nämä kaikki kuluttavat vähemmän polttoainetta verrattuna autoon.
        rajoitusten mukaan ajaminen on sujuvaa liikennettä ja polttoainetta palaa aina kun autolla ajaa, se vain pitää hyväksyä..


      • alkuperäinen kirjoittaja
        Hemmo kirjoitti:

        jos hidastelee, niin silloin ei pitäisi olla mihinkään kiire. tosiasia on, että vaarallisia ohituksia syntyy sillä kaikki eivät halua "hidastella".

        ajatteleppa vähän paljonko muilla palaa polttoainetta ohitellessaan sinua ja ns. haitariliikkeen syntyessä jonossa? jos yrität ajaa ekologisesti, jonon perässävetäminen tuhoaa kyllä suunnitelmasi, sillä muilla palaa polttoainetta helposti sen sinun säästösi verran ja yli.

        ja jos tosiaan taloutesi on kiinni bensalitran säästämisestä, kannattaa sinun ehkä harkita joukkoliikennettä, moottoripyörää tai mopoa. nämä kaikki kuluttavat vähemmän polttoainetta verrattuna autoon.
        rajoitusten mukaan ajaminen on sujuvaa liikennettä ja polttoainetta palaa aina kun autolla ajaa, se vain pitää hyväksyä..

        Oon aivan samaa mieltä, mutta koska en itse ole ratissa, en voi siihen muuten vaikuttaa kun yrittää sanoa kuskille, että ootkos vilkuillut tuosta takapeilistä tuota jonoa.

        Juuri siksi yritinkin täältä selvittää, että säästääkö siinä, ja kuinka paljon, että onko vaivan arvosta.

        Ja me ajamme juuri pahimpaan ruuhka-aikaan!


      • lkfdjgkfdljgfdljg
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Oon aivan samaa mieltä, mutta koska en itse ole ratissa, en voi siihen muuten vaikuttaa kun yrittää sanoa kuskille, että ootkos vilkuillut tuosta takapeilistä tuota jonoa.

        Juuri siksi yritinkin täältä selvittää, että säästääkö siinä, ja kuinka paljon, että onko vaivan arvosta.

        Ja me ajamme juuri pahimpaan ruuhka-aikaan!

        Ei ole järkevää ajaa satasen tiellä seitsemääkymppiä ruuhka-aikaan. Kyllä siinä hieman säästää, mutta ei säästämisen perusteella saa häiritä liikennettä.

        Kehoita kuskia ajamaan kunnolla. Suurinta sallittua, ylinopeudesta puhumattakaan, ei ole pakko ajaa, mutta kunnollista nopeutta silti.


    • merkonoomi

      Jos autoilu on pelkkää säästämistä on parempi kulkea joukkoliikenteellä. Se on kuitenkin halvinta. Oletteko miettineet paljonko aiheutatte säästön nimessä ohituksia kun matelette tiellä, olette itsekkin vaarassa joutua kolariin usseammin kuin rajoitusten mukaan ajavat. On siinä sitten rullatuolissa mukava laskea paljonko tuli aikanaan säästettyä kun vielä pystyi autolla ajamaan.

      • fdgfkdjgfdkglfd

        Harmiksesi mainitsen, että rullatuoliin kylläkin joutuvat useimmiten ne, jotka ajavat ylinopeutta, tai ne, joilla ei ole ajaminen hallussa, tai ne, joilla ei hoksottimet pelaa.

        Listalla ei ole taloudellisuusajoa. Päin vastoin, rauhallinen ajo pienentää riskiä kaikilla osa-alueilla. Jos jollakin on kiire ohi ja ottaa riskejä, niin ei se riski ole ohitettavan ottama vaan yksikäsitteisesti ohittajan.


      • Iso-F
        fdgfkdjgfdkglfd kirjoitti:

        Harmiksesi mainitsen, että rullatuoliin kylläkin joutuvat useimmiten ne, jotka ajavat ylinopeutta, tai ne, joilla ei ole ajaminen hallussa, tai ne, joilla ei hoksottimet pelaa.

        Listalla ei ole taloudellisuusajoa. Päin vastoin, rauhallinen ajo pienentää riskiä kaikilla osa-alueilla. Jos jollakin on kiire ohi ja ottaa riskejä, niin ei se riski ole ohitettavan ottama vaan yksikäsitteisesti ohittajan.

        Ensinnäkin tapana on puhua pyörätuolista eikä "rullatuolista".

        Joudun paljon ajamaan työni puolesta kaikenmaailman vekottimia henkilöautoista kuorma-autoihin ja busseihin. Ajan varmaankin jotain yli 50000km vuodessa eli ei ihan rekkakuskien lukemia mutta kuitenkin reilusti keskivertoautoilijaa enemmän ja kaikissa mahdollisissa liikenneympäristöissä Rooman kujilta Lapin autiomaille.

        Hitaasti ajavat autot eivät sinänsä minua ärsytä tai haittaa jos vain näen jonkin syyn sille hitaasti ajamiselle. Esimerkiksi puhjenneella renkaalla ei voi ajaa motarilla 120km/h tai jos vetää maksimiinsa huojuvasti kuormattua peräkärryä voi 80km/h olla jo aika raju vauhti. Myös lyhyt ajokokemus, iän tai sairauden tuomat hitaat refleksit tai vaikkapa huono näkö voivat aiheuttaa sen että ei pysty tai uskalla ajaa sellaista nopeutta mikä muuten olisi mahdollista. En minäkään paina menemään bussilla kierrosrajoitinta vasten pääkallokelillä koska kyydissäni on oman henkiriepuni lisäksi ehkä kymmeniä sieluja joista olen vastuussa.

        Mutta sitten on näitä polttoaineen säästäjiä ja kännykkään puhujia jotka eivät tajua sitä että sitä liikennettä on sen oman ajoneuvon takana yhtä paljon kuin edessäkin ja mitä hitaammin ajaa, sitä ennemmän sitä liikennettä on siellä takana. Sinne taustapeiliin vilkaisemalla selviäisi kyllä että tilaakin voisi antaa. Ihmisillä tuntuu olevan sellainen taipumus tiedostamattomuuteen ympärillään tapahtuvista asioista. Tämän toteamiseen ei tarvita tieliikennettä. Jokainen voi nähdä sen käytännössä markettien maitokaapeilla. Se oma ostoskärry viedään poikittain siihen maitohyllyn eteen ja sitten ruvetaan miettimään että mitä maitoa pitikään ostaa tajuamatta että ollaan tukittu muilta pääsy niille maitopurkeille. Ostoskärrynhän voisi jättää vähän kauemmas ja hakea sen maitopurkin sieltä hyllystä, ellei koe maitolitran kantamista omalle fysiikalleen ylivoimaiseksi.

        Sitten on vielä karavaanarit. Asuntovaunut ovat niin huteran näköisiä viritelmiä että en ihmettele jos niitä vedetään alle nopeusrajoitusten. Mutta että asuntoautoillakin mennään letkeän kevyesti ja nautitaan "kiireettömyydestä". Kuuluuko se jotenkin siihen karavaanarien veljeskunnan koodiin että ollaan muiden tukkona ja ikäänkuin omalla esimerkillä näytetään että ei ole kiire mihinkään? Eipä silti, olen huomannut että moni karavaanari kyllä on huomaavainen muita tienkäyttäjiä kohtaan ja antaa auliisti ohitustilaa, mutta vielä useampi on juuri näitä tonttuja jotka ilmeisesti kuvittelevat liikenteen olevan vähäistä kun ei edessä näy yhtään autoa.. koska ne ovat kaikki takana. Riskin ottaa tietenkin ohittaja, mutta ohitettavan pitää auttaa ohittajaa.

        Mikä sitten on vaarallinen ajonopeus? Se on "tietenkin" kaikki mikä ylittää liikennemerkissä sallitun koska sellainen on "kaahaamista". Esimerkiksi Turusta Helsinkiin (110-tie) lähtiessä Kaarinan kohdalla tie on kuin kiitorata. Molempiin suuntiin kaksikaistainen ja suunnat on toisistaan viheraluein erotettu. Nopeusrajoitus on 70km/h. Heti Kaarinan jälkeen tie kapenee tavalliseksi kantatieksi ja nopeusrajoitus on 80km/h. Jos nyt ajan tuon tienpätkän nopeusrajoituksista piittaamatta 80km/h, niin muutunko kaaharista köröttelijäksi siinä Saaristotien risteyksessä jossa nopeusrajoitus nousee ja tien laatu huononee?

        Kaikkein vaarallisin nopeus taas on kaiketi 0km/h sillä silloin kaikki muut tuon nopeuden ylittävät törmäävät sinuun...


    • säästää

      Pitäsi pystyä tuon verran ymmärtämään ihan peruskoulufysiikalla.

    • tientukkoina

      No nyt ymmärrän.. Ne tientukot tuolla maanteillä ovatkin persaukisia, hakevat sitä 30c säästöä per kauppareissu. Onneksi en sentään itse ihan noin köyhä ole (en rikaskaan). Ajan aina n. 20kmh yli rajoituksen (jos vaikuttaa turvalliselta, paikka, olosuhteet yms), koska mielestäni autossa ei ole mielekästä istuskella ns. turhan takia.

      Olisi kyllä mukavaa, kun nämä bensansäästäjät edes katsoisivat välillä peiliin ja päästäisivät suosiolla kiireisimmät ohitse. Joskus nimittäin näkee niitäkin, joita ohitus selvästi häiritsee. Joko yritetään vaikeuttaa ohitusta tai ainakin vilkutellaan valoja. Kerran joku soitti poliisinkin pysäyttämään kun ohitin jarruttelijan 100kmh nopeudella, jarruttelija ajoi talvella jollain huonoilla renkailla 100kmh alueella alle 80kmh..

      • Anonyymi

        Olet aivan oikeassa, mitä vähemmän aikaa ihmiset tienpäällä viettävät sitä turvallisempaa elämä on. Kotipihalla harvemmin kukaan hullu ajaa päälle.


    • Anonyymi

      Kannattaa aina ajaa myötätuuleen, säästää vuodessa pitkän sentin polttoainekuluissa.

    • Anonyymi

      Todennäköisesti siinä säästää, mutta tuo viimeinen lauseesi on tosi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2480
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1930
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1388
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      998
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      861
    7. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      65
      841
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      840
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      50
      802
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      745
    Aihe