Paras akku?

Hätää kärsivä

Omistan vuoden 1983 200D ja nyt on tullut ongelmia näillä kovilla pakkasilla. Paikallaan on Genolite merkkinen 100Ah akku. On vain 2 vuotta vanha. Ei jaksa startti pyörittää tarpeeksi kovaa, kun pakkasta on yli -15C (tolpassa). Ei ole ennen tullut moista vastaan... Joten kertokaa kokemuksia tästä kyseisestä akkumerkistä ja mikä akku kannattaa ostaa tilalle? Kaiketi tämä "genolite" on sen verran *aska, ettei suorituskyky riitä pohjolan ankariin olosuhteisiin. Akku on made in england. Antakaa viisaat ihmiset tietoa nyt akun valinnasta.... Auto ei starttaa prkl!
Kiitoksia kaikille vastanneille!

15

3724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kolja

      Mulla on kahdessa mersussa ollut Vartan 100 Ah akku, sininen malli.

      Todella hyvä akku, kestää kylmää ja jaksaa veivata 30 asteen pakkasessa starttia vaikka maailman loppuun. Webastonkin kanssa pelaa oikein hyvin.

      Hinnat liikkuu 100 €:n kieppeillä. Osta erillinen autolaturi jos ajelet paljon pätkä-ajoa sähkölaitteita käyttäen, mersun 70 A:n laturi ei ole mikään virtatykki, turbodieselin 85 A:n laturi on jo parempi.

      • nih

        joku painoarvo pitää antaa sillekin, että tuo Genolite on made in England. Sehän oli se maa, jossa syntyivät mm. Lucasin sähkölaitteet...

        Vakavissaan puhuen: Optiman akkuja on kehuttu.Maksavat enemmän, mutta poikkeavat teknikaltaan ns. tavallisista lyijyakuista, ja ovat kuulemma pirukkaan hyviä.


    • 290 TD

      Silver super 100Ah / 760A Motonetista 99,90 EUR.
      2 v takuu. Käy ja kukkuu.

    • Make

      Usko tai älä, mutta paras akku minkä olen omistanut on Hankook.
      Ei laita veekasi vastaan kylmemmälläkään säällä.

      • ah

        Bilteman akulla ajettu 5 vuotta. Eikä ole mennyt miksikään. Taitaa olla valmistusvirhe?


      • ah

        Bilteman akulla ajettu 5 vuotta. Eikä ole mennyt miksikään. Taitaa olla valmistusvirhe?


    • Timo L.

      -akku on minulla, tyyppiä Silver Dynamic ja 88 Ah. Hyvä akku kylmäkäynnistyksissäkin ja Ardiciakin käyttäen (yleensä annoin olla tunnin päällä ennen ajoa puhallin) ennen kuin pakkanen pani. Houkuttelee ostaa uusi samanlainen akku, hinta oli Joensuussa 86,50 euroa. Sininen "samantehoinen" oli muistaakseni vajaa 10 e halvempi. Veli Hopeassa on kahden vuoden takuu sinisen yhtä vastaan.

      • Kolja

        Omaa akkua hankkiessani, myyjä tivasi käytänkö Webastoa, kuulemma 100 Ah akku soveltuu siihen huomattavasti 88Ah akkua paremmin, 88 antaa ns. käynnistys virtaa paremmin, eli enemmän piikkitehoa, mutta Webastoon tarvitaan pitkäkestoista virtaa, sitä satasessa on paljon paremmin.

        Kun 88 ja 100 Ah akut ovat ulkoisesti samaa kokoa, voisi se satanen saman hintaisena olla sinulle fiksumpi.


      • Timo L.
        Kolja kirjoitti:

        Omaa akkua hankkiessani, myyjä tivasi käytänkö Webastoa, kuulemma 100 Ah akku soveltuu siihen huomattavasti 88Ah akkua paremmin, 88 antaa ns. käynnistys virtaa paremmin, eli enemmän piikkitehoa, mutta Webastoon tarvitaan pitkäkestoista virtaa, sitä satasessa on paljon paremmin.

        Kun 88 ja 100 Ah akut ovat ulkoisesti samaa kokoa, voisi se satanen saman hintaisena olla sinulle fiksumpi.

        Kirjoitinko mä jossain niin? Vartan 100 Ah "uusi malli" (?) näillä leveysasteilla maksaa 99,50 e.


      • Kolja
        Timo L. kirjoitti:

        Kirjoitinko mä jossain niin? Vartan 100 Ah "uusi malli" (?) näillä leveysasteilla maksaa 99,50 e.

        Et kirjoittanut, muistelin vaan että 88 ja 100 on aikalailla samoissa hinnoissa. Itse maksoin vajaa 100 €


      • Kolja
        Timo L. kirjoitti:

        Kirjoitinko mä jossain niin? Vartan 100 Ah "uusi malli" (?) näillä leveysasteilla maksaa 99,50 e.

        Et kirjoittanut, mä vaan muistelin että paikassa josta oman akun ostin oli 88 saman hintainen...

        Ukko sitten kyselemään millaisella käytöllä akku on, tarvitaanko Webastoa pyörittämään?


      • Timo L.
        Kolja kirjoitti:

        Et kirjoittanut, mä vaan muistelin että paikassa josta oman akun ostin oli 88 saman hintainen...

        Ukko sitten kyselemään millaisella käytöllä akku on, tarvitaanko Webastoa pyörittämään?

        Hinta ratkaisi (ylläri). Painelen tästä ostamaan tavallisen 88 Ah:n Exide-akun hintaan 64,85 euroa. Hintaero Varta-akkuun reilu 20 euroa. Onhan niissä toki eroa, Exidessä vain vuoden takuu ja eiköhän se liene ihan normaali lyijyakku (selvinnee liikkeessä, unohtui kysyä), Varta oli kai joku hopeasysteemisovellus.


    • W126

      Appiukko osti meille uuden akun vime syksynä.

      K-Raudasta. Oldham 88Ah. 72€ hinta. Takuuta 2 vuotta.

      on toiminut loistavasti läpi kovienkin pakkasten (alle -30) ja pätkäajojen.

      Suosittelen! Akku on alunperin tarkoitettu työkoneisiin kuten traktoreihin jne...

      Jos sulla ei ole Webastoa, älä turhaa osta 100Ah:n akkua. Maksaisit turhasta.

    • Big1

      Osta Exide Maxxima hyytelöakku on ollut tosi hyvä starttaamaan kylmässä. Antaa n. 900Ah käynnistettäessä. Parempi kuin keltainen Optima. Kokemusta on nimittäin siitäkin kesti "vain" 6 vuotta. Exide maksoi vuosi sitten 850 mk.

    • Virtanen

      Vanhaan dieseliin optima:n punakantinen on ainut oikea akku.Elinikäkin on 3 kertainen tavalliseen.Pieni ja kevyt käsitellä ja starttivirtaa 850ah.Kyllä lähtee.Ajaa vaikka pelkällä startilla töihin.Ainut -on hinta 150egee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe