Akseliperät

napaperä

Onko kellään vertailua telivetosen akseliperästen Volvon ja Scanian välillä. Väittävät Volvolla että niillä ei oo niin vieterimäinen, mutta kuka myyntimies sitä ei ny omaa kehus.

29

8088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvoissa

      on napaperät, jos teliveto. Liekkö tuo paremmin sopivan välityksen takia? Eikös ainakin nousutelisessä volvossa ole melko kestävä akseliperä, joten luulisi että telivedossakin.

      • ainakin

        Volvossa ja mb:ssä on kumijoustimet jousen ja
        akselin välissä.Pehmeämmin menee,scaniassa
        rauta rautaa vasten.Tietysti ilmajousitus myös
        hyvä tieajossa.


      • napaperä

        Volvossa yleistyny akseliperät puunajossa kovaa kyytiä, säästää polttoainetta paljon


      • KATKEAA
        napaperä kirjoitti:

        Volvossa yleistyny akseliperät puunajossa kovaa kyytiä, säästää polttoainetta paljon

        vai akseliperät puuautoon,joo tiedän että niitä on mutta kun ollaan oikein pahassa paikassa niin napaperäisellä autolla voi ainakin koittaa mutta akseliperäisellä autolla jos koittaa niin suuri vaara on että akseli katkee,ja turha on väittää että ei kannata kokeilla niin pahasta paikasta kärryn kansssa että hajoaa kun tässä puunajossa ei voi paikkoja tietää täysin etukäteen,ja totuus on että se akseli kyllä katkee helpommassakin paikassa ainakin SCANIASTA.


      • kuski__
        KATKEAA kirjoitti:

        vai akseliperät puuautoon,joo tiedän että niitä on mutta kun ollaan oikein pahassa paikassa niin napaperäisellä autolla voi ainakin koittaa mutta akseliperäisellä autolla jos koittaa niin suuri vaara on että akseli katkee,ja turha on väittää että ei kannata kokeilla niin pahasta paikasta kärryn kansssa että hajoaa kun tässä puunajossa ei voi paikkoja tietää täysin etukäteen,ja totuus on että se akseli kyllä katkee helpommassakin paikassa ainakin SCANIASTA.

        Terve vaan, mutta miksi tarttee koittaa sellaisesta paikasta puita pois että pelkää autonsa hajoavan, metsäkoneet on sitä varten että niillä tuodaan puut TIENvarteen ja puuautolla haetaan ne tien varresta, jos ei kunnollista tietä ole niin kääntää tyhjänä ja tulee pois ja odottelee tienvalmistumista sinne ja menee hakeen paremmasta paikkaa. Ja sitten kyllä se on paljo kuskista kiinni hajooko akseliperänen, kyllä napaperäsenki hajalle saa jos tarpeeks runnoo...


      • ihme
        kuski__ kirjoitti:

        Terve vaan, mutta miksi tarttee koittaa sellaisesta paikasta puita pois että pelkää autonsa hajoavan, metsäkoneet on sitä varten että niillä tuodaan puut TIENvarteen ja puuautolla haetaan ne tien varresta, jos ei kunnollista tietä ole niin kääntää tyhjänä ja tulee pois ja odottelee tienvalmistumista sinne ja menee hakeen paremmasta paikkaa. Ja sitten kyllä se on paljo kuskista kiinni hajooko akseliperänen, kyllä napaperäsenki hajalle saa jos tarpeeks runnoo...

        jos tolla asenteella kuskit vähenee. kun metsään mennään niin sieltä tuodaan kuorma ja vehkeitä hajottamatta.. ja toiseksi kun tehdään töitä pitää olla välineet ja jollei ole välineitä ei tehdä töitäkään. jollei joku nyt ymmärtänyt niin jos oikeesti meinaa ajaa puita pitää valmistautua siihen et joutuu josain vaiheessa pois asvaltilta ja tässä tapauksessa valmistautuminen on sitä et auto on teliveto ja napaperä. napaperällä saat tehdä lähes mitä tahansa kunhan teet sen tasaisesti. akseliperällä ehkä toimisi sama ohje, mut sillä et pysty tekemään mitään tasaisesti kun se jo hyppii ja pomppii miten sattuu.


      • maksaa liikaa
        ihme kirjoitti:

        jos tolla asenteella kuskit vähenee. kun metsään mennään niin sieltä tuodaan kuorma ja vehkeitä hajottamatta.. ja toiseksi kun tehdään töitä pitää olla välineet ja jollei ole välineitä ei tehdä töitäkään. jollei joku nyt ymmärtänyt niin jos oikeesti meinaa ajaa puita pitää valmistautua siihen et joutuu josain vaiheessa pois asvaltilta ja tässä tapauksessa valmistautuminen on sitä et auto on teliveto ja napaperä. napaperällä saat tehdä lähes mitä tahansa kunhan teet sen tasaisesti. akseliperällä ehkä toimisi sama ohje, mut sillä et pysty tekemään mitään tasaisesti kun se jo hyppii ja pomppii miten sattuu.

        Kyllä se alkaa mietityttää akseliperänen auto jos 5 litraa satasella menee vähemmän ainetta niin se on 10000 EUROA vuojen lopussa tilillä rahaa enemmän 200000 kilometrin vuos ajolla.Miettikääpä montako kertaa te viikon aikana rämmitte perää myöten vai onko pino kumminkin useammin mehtäautotien varressa. Alkaa kovintakin Sisun miestä kiinnostaa akseliperäset autot ja ruotsalaiset merkit.


      • ollut ajaa
        maksaa liikaa kirjoitti:

        Kyllä se alkaa mietityttää akseliperänen auto jos 5 litraa satasella menee vähemmän ainetta niin se on 10000 EUROA vuojen lopussa tilillä rahaa enemmän 200000 kilometrin vuos ajolla.Miettikääpä montako kertaa te viikon aikana rämmitte perää myöten vai onko pino kumminkin useammin mehtäautotien varressa. Alkaa kovintakin Sisun miestä kiinnostaa akseliperäset autot ja ruotsalaiset merkit.

        enää pitkiin aikoihin eikä se nyt muutenkaan ole mikään auto. eikä ton akseli ja napaperäsen kulutusero ole 5l vaan korkeintaan 2l/100km ja todellisuudessa ei ihan sitäkään taida löytyä.


      • perä
        maksaa liikaa kirjoitti:

        Kyllä se alkaa mietityttää akseliperänen auto jos 5 litraa satasella menee vähemmän ainetta niin se on 10000 EUROA vuojen lopussa tilillä rahaa enemmän 200000 kilometrin vuos ajolla.Miettikääpä montako kertaa te viikon aikana rämmitte perää myöten vai onko pino kumminkin useammin mehtäautotien varressa. Alkaa kovintakin Sisun miestä kiinnostaa akseliperäset autot ja ruotsalaiset merkit.

        minä ajan puuta sisulla ja täällä meilläpäin ajaa yks toinen auto joka on akseliperäinen scania niin ei mun kyllä sitä kuskia kateeksi koska hän kumminkin on ammattimies eikä se meinnaa sillä autollaan päästä jos on huono paikka ja kun se kehuu että täytyy varoo että ei pääsis hyppään eikä ruopaseen, ja toinen asia on se että monet mäet mistä se on ajanut niin mäet on ikävästi montuilla kun se auto hyppii eikä vedä tasaisesti niin eihän semmoisesta millään ole mukava ajaa.


      • perä
        perä kirjoitti:

        minä ajan puuta sisulla ja täällä meilläpäin ajaa yks toinen auto joka on akseliperäinen scania niin ei mun kyllä sitä kuskia kateeksi koska hän kumminkin on ammattimies eikä se meinnaa sillä autollaan päästä jos on huono paikka ja kun se kehuu että täytyy varoo että ei pääsis hyppään eikä ruopaseen, ja toinen asia on se että monet mäet mistä se on ajanut niin mäet on ikävästi montuilla kun se auto hyppii eikä vedä tasaisesti niin eihän semmoisesta millään ole mukava ajaa.

        scaniassa on yllättävänkin kestävät puikot mutta kyllähänkaikki jopa navat hajoaa jos niitä ei osata käyttää.. ja jos scania rupiaa hyppimään niiku aivan ja vitusti niin puikot on ikäänkuin väsähtäneet ja siihen tautiin auttaa kun vaihtaa kaikki puikot 580heppasen nousutelisen puikot. niin johan muuttuu.. (ihan oikeasti) ja mitä muuten luulette jos scania myy r620:pistä nousutelisenä vieteriperällä.... jos yksi perä kestää niin todennäköisesti myös telivetoinenkin niin ja ne nousuteli 580pin puikot ei edes ole kovin kalliita et ei oikeen kauaa kannata hyppiä autolla tasakäpälää ja oottaa et hajoais.


      • mie-2
        ollut ajaa kirjoitti:

        enää pitkiin aikoihin eikä se nyt muutenkaan ole mikään auto. eikä ton akseli ja napaperäsen kulutusero ole 5l vaan korkeintaan 2l/100km ja todellisuudessa ei ihan sitäkään taida löytyä.

        ajamisessa on niin kannattamatonta? aika monethan niillä ajaa? tai oikeestaan toisin päin...miksi niillä sitten yleensä joku ajaa? eikö valtamerkit oo aika saman hintaisia,joten hinta ero ei voi olla syynä...


      • kestävyys
        perä kirjoitti:

        scaniassa on yllättävänkin kestävät puikot mutta kyllähänkaikki jopa navat hajoaa jos niitä ei osata käyttää.. ja jos scania rupiaa hyppimään niiku aivan ja vitusti niin puikot on ikäänkuin väsähtäneet ja siihen tautiin auttaa kun vaihtaa kaikki puikot 580heppasen nousutelisen puikot. niin johan muuttuu.. (ihan oikeasti) ja mitä muuten luulette jos scania myy r620:pistä nousutelisenä vieteriperällä.... jos yksi perä kestää niin todennäköisesti myös telivetoinenkin niin ja ne nousuteli 580pin puikot ei edes ole kovin kalliita et ei oikeen kauaa kannata hyppiä autolla tasakäpälää ja oottaa et hajoais.

        Olen seurannut ja kuunnellut kuskeja jotka ajaa akseliperäisillä. Yksikin auto jonka tiedän varmuudella eikä ole mitään mutua: scania 164 580 teliveto akseliperillä. Ja varmasti on kerennyt koluta kaiken sorttiset laanit, ja on oltu todella pehmeissä paikoissa. Yhtäkään akselia ei ole kumpaankaan perään vaihettu. Se on kyllä totta että akseliperä alkaa paljon herkemmin pomppimaan, mutta jos joku sanoo että akselit ei muka kestä niin voi kyllä alkaa kiinnittämään huomiota ajotyyliinsä.


      • tolla
        maksaa liikaa kirjoitti:

        Kyllä se alkaa mietityttää akseliperänen auto jos 5 litraa satasella menee vähemmän ainetta niin se on 10000 EUROA vuojen lopussa tilillä rahaa enemmän 200000 kilometrin vuos ajolla.Miettikääpä montako kertaa te viikon aikana rämmitte perää myöten vai onko pino kumminkin useammin mehtäautotien varressa. Alkaa kovintakin Sisun miestä kiinnostaa akseliperäset autot ja ruotsalaiset merkit.

        säästyneellä kymppitonnilla montaa remonttia tehä.


      • löop
        tolla kirjoitti:

        säästyneellä kymppitonnilla montaa remonttia tehä.

        Mihin autoon sitä peräremonttia ei tarvis tehä ja elä ainakaan väitä ettei sisuun


      • akseliperään
        löop kirjoitti:

        Mihin autoon sitä peräremonttia ei tarvis tehä ja elä ainakaan väitä ettei sisuun

        tarvii tehä.Voihan puikkoperällä ajella jotain styroxia tai vastaavaa,mut miesten töissä tarvitaan napavälitys.No mut ei sitä ennen tajua,ennenko ite on rypeny pehmeellä täyspoka päällä.Ammattimiehet kyllä kaikki sen tietää.


      • tiiä
        akseliperään kirjoitti:

        tarvii tehä.Voihan puikkoperällä ajella jotain styroxia tai vastaavaa,mut miesten töissä tarvitaan napavälitys.No mut ei sitä ennen tajua,ennenko ite on rypeny pehmeellä täyspoka päällä.Ammattimiehet kyllä kaikki sen tietää.

        eipähän vielä tiiä 8vuojen kokemuksella puunajossa mutta puolen vuojen päästä tiiän


    • on suunnilleen

      saman hintasia riippuen millasen kaupan saa ja sisu sit huomattavasti halvempi. yksi tosiasia jolle ei täälläkään voida mitään on se et oli merkki mikä mikä hyvänsä puuautosta pitää löytyä navat. kaikillahan voi ajaa kunhan muistaa istahtaessa et ei saa edes yrittää mitään ihme temppuja. varmaan eniten akseleita pätkii sillon kun hyppää napaperäsestä akseliautoon. scanian akseli on pikkusen vahvempi kuin volvon, mut volvolla taas voimansiirto muuten on vahva. ei noissa juurikaan eroa käytössä tule jos ottaa kummastakin napaperäset.

      • kallis

        Sisu on tällä hetkellä kalliimmasta päästä ja käytetyllä Sisulla romurauan arvo


      • pölläri
        kallis kirjoitti:

        Sisu on tällä hetkellä kalliimmasta päästä ja käytetyllä Sisulla romurauan arvo

        työpaikkaan tuli vuos sitten sisuja,kerralla viis. pomo sano että scanian ois saanu samalla rahalla,mersu ois ollu halvempi ja volvo paljo kalliimpi!


      • uuet mallit
        pölläri kirjoitti:

        työpaikkaan tuli vuos sitten sisuja,kerralla viis. pomo sano että scanian ois saanu samalla rahalla,mersu ois ollu halvempi ja volvo paljo kalliimpi!

        Uusien mallien myötä hinta noussu Sisuissa. Ny sai 580 Volvon pienemmällä välillä kun Sisun 12-litrasella koneella ja vaihokkina pillari Sisu.


      • kenenkään
        uuet mallit kirjoitti:

        Uusien mallien myötä hinta noussu Sisuissa. Ny sai 580 Volvon pienemmällä välillä kun Sisun 12-litrasella koneella ja vaihokkina pillari Sisu.

        ei pitäis enää ostaa sisua, eikai niin tyhmää voi ollakaan..


      • olla tosi tyhmä
        kenenkään kirjoitti:

        ei pitäis enää ostaa sisua, eikai niin tyhmää voi ollakaan..

        Kyllä jos sisun hinta alkaa olla edes lähellä scanian ja volvon, niin ei pitäisi kenelläkään olla mitää syytä ostaa sitä. Tai jos isäntä sitten itse sillä ajelee, kun kuskit ei ainakaan sellasilla lähe kokeiltuaan oikeita autoja.


      • pölläri
        pölläri kirjoitti:

        työpaikkaan tuli vuos sitten sisuja,kerralla viis. pomo sano että scanian ois saanu samalla rahalla,mersu ois ollu halvempi ja volvo paljo kalliimpi!

        Eskolalla töissä?


      • pölläri
        pölläri kirjoitti:

        Eskolalla töissä?

        suora vastaus. olen!


      • sekä että
        olla tosi tyhmä kirjoitti:

        Kyllä jos sisun hinta alkaa olla edes lähellä scanian ja volvon, niin ei pitäisi kenelläkään olla mitää syytä ostaa sitä. Tai jos isäntä sitten itse sillä ajelee, kun kuskit ei ainakaan sellasilla lähe kokeiltuaan oikeita autoja.

        Akseli vai napa... Kokemusta kummastakin (Scania)
        Telivetoisia sekä nousutelisistä puikko/napavälitteisistä (Omistajana)
        Perustelut:
        A.Jos auto on nousuteli niin EHDOTTOMASTI napaperä(varsinkin jos rissat)
        B.jos auto on teliveto niin EHDOTTOMASTI akseliperät
        Nykyinen kalusto on Puikko peräisiä telivetoisia Scanioita. eli puhun nyt telivetoisista.
        C.Akseliperillä n.4l/100km vähemmän p-ainetta
        D.Ne ovat kevyemmät(eli enempi saa kuormaa)
        E.Halvemmat ostaa
        F.Kestävät kyllä (MIKÄLI OLET AMMATTIMIES joten kytket lukot ennen kuin tulee pahapaikka ja jäät kiinni..)
        G.Halvemmat uusia jos joutuu uusimaan(on hajonnut joskus yksi napakin)akseleita ei VIELÄ ole mennyt.
        ps.ajo on ollut vaativaa.

        auton hinnat:
        1.Scania kallein! toimitus 1v.
        2.Sisu
        3.Mercedes Sen saisi nopeiten.
        4.Volvo halvin
        autot vertailu kelpoosia (isolla koneella ja hyvillä varusteilla)
        ero on niin suuri että Scaniaa ei enää tule.


    • Olavi6010

      Ok.
      Scaniassa kestää akseliperät,jos etu perässä nostoteli auton akselit. Kaikilla jo varmaan telin kevennin?

    • Olavi60

      Hakemiehet kertoo ,jos sivupurku ja pitää olla lukot päällä,niin scanialla ei mutkaa kestä tehdä. Volvo antaa anteeksi enemmän. Laippa hitsattu akseliin muissa kuin scaniassa,kuin ennen vanhaan.lievätkö tyhmiä?

    • truker

      Päntälän kulffin pihalla monta aksilaperäistä kolmen kepin kanikkaa marisee jonninjoutavaa ja kuskin mullit ryystää sisällä mpaarissa pikimustaa mukillisen, kaks, koplme, neljäkin. Kaikissa kanikoissa antennit peilinvarsissa saatana.

    • Lervoonpop

      Joo.kyllä periä rassataan aina ku akka antaa.ja lämmitetään trumatikillä.volvolla ajavat ovat sekasin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1596
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe